call nabz

۰۲۱۸۸۹۴۸۹۱۷

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
  • آهنربای سرنخ چیست؟ راهکارهایی برای داشتن یک لید مگنت کاربردی

    آهنربای سرنخ

    لید مگنت، قلابی برای جذب مخاطب

    بگذارید ماجرای آهنربای سرنخ یا لید مگنت (Lead Magnet) را از اینجا برایتان شروع کنیم که هر کسب و کار برای پیشرفت، احتیاج به تبلیغات دارد. پیش از تبلیغات، لازم است اطلاعاتی از مخاطبین خود داشته باشید، تا بتواند تبلیغی متناسب با آن‌ها ارائه دهید. داشتن اطلاعاتی مثل مشخصات فردی، شماره تلفن، آدرس ایمیل و…، هدف قرار دادن مخاطبان را برای کسب و کارها به مراتب راحت‌تر می‌کند.

    هدف، داشتن اطلاعاتی از مخاطب کسب و کار است. ولی همانطور که می‌دانید، افراد اطلاعات خود را به راحتی در اختیار شما نمی‌گذارند. پس باید راهی پیدا کنید که در ازای ارائه یک پیشنهاد ارزشمند، کمی اطلاعات از مخاطب دریافت کنید. این دقیقا خدمتی است که «آهنربای سرنخ» به شما می‌کند.

    Lead Magnet

    البته این مفهوم، ممکن است کمی پیچیده به نظر برسد. با نبض مارکتینگ همراه باشید تا بیشتر متوجه معنای آهنربای سرنخ در دیجیتال مارکتینگ شوید.

    آنچه در این مقاله می‌خوانید...

    لید (Lead) چیست؟

    شاید بهتر باشد پیش از هرچیز درباره لید بدانیم تا بتوانیم مفهوم لید مگنت را بهتر درک کنیم.

    لید به زبان ساده یعنی؛

    اطلاعاتی که از فرد علاقمند به کسب و کارمان بدست ‌می‌‌آوریم.

    البته اگر دوست دارید کمی تخصصی‌تر درباره لید بدانید،‌ می‌توانید مقاله لید چیست را در نبض مارکتینگ مطالعه کنید.

    حالا که می‌دانیم لید یا سرنخ چیست، زمان آن رسیده که به موضوع اصلی برگشته، و درباره لید مگنت بیشتر صحبت کنیم.

    آهنربای سرنخ یا لید مگنت (Lead Magnet) چیست؟

    آهنربای سرنخ یا Lead Magnet، به هر پیشنهاد یا محتوای ترغیب کننده‌ از سمت کسب و کار گفته می‌شود، که بازدیدکنندگان سایت شما را وادار می‌کند تا اطلاعاتی مانند آدرس ایمیل یا شماره تلفن همراه خود را، در اختیار شما بگذارند.

    آهنربای سرنخ یکی از ابزارهای «بازاریابی انگیزشی» بوده و هدف آن جمع آوری سرنخ از مخاطبان هدف یک کسب و کار است. معمولاً یک کسب‌ و کار چیزی رایگان، اما ارزشمند، برای مخاطبین هدف خود ارائه می‌کند. این محتوا باید انقدر ارزشمند باشده که مشتری‌های بالقوه‌، حاضرشوند اطلاعات خود را در ازای آن، در اختیار کسب و کار قرار دهند.

    اهمیت لید مگنت برای کسب و کار

    حتما تا به حال برایتان پیش آمده که وارد سایتی شوید تا کتابی رایگان دانلود کنید. اما متوجه شوید که برای دسترسی به لینک دریافت فایل، باید در سایت عضو باشید.

    این دقیقا مفهوم آهنربای سرنخ است. آن سایت از کتاب رایگان خود به عنوان آهنربایی استفاده کرده که به اطلاعات ایمیل یا شماره تلفن شما دست پیدا کند. ممکن است امروز، ماه‌ها از دریافت به ظاهر رایگان آن کتاب گذشته باشد؛ ولی شما کم و بیش با ایمیل‌هایی از طرف آن سایت مواجه شده باشید که محصولات دیگر خود را به شما معرفی می‌کند.

    فکر می‌کنیم با این مثال، به خوبی متوجه مفهوم آهنربای سرنخ شده باشید. سوالی که پیش می‌آید این است که اهمیت این آهنرباها برای کسب و کار چیست؟

    لید مگنت

    یک مثال کاربردی برای درک آهنربای سرنخ

    بگذارید ساده بگوییم! دریافت سرنخ از مخاطبان، یک هدف مهم در بازاریابی است. واضح است که با این اوصاف لید مگنت یا آهنربایی برای جذب سرنخ‌های موثر، چقدر اهمیت دارد.

    حالا چرا می‌گوییم سرنخ‌های موثر؟ واقعیت این است که تقریبا در هیچ‌کدام از روش‌های بازاریابی، مشتری بالقوه اینقدر راحت و با پای خودش به سمت کسب و کار نمی‌آید. شما با قرار دادن آهنربای سرنخ مناسب (که جلوتر خصوصیات آن را خواهیم گفت) به مخاطبی دست پیدا می‌کنید که برای دریافت رایگان اطلاعات و خدمات مربوط به کسب و کار شما مشتاق است. آنقدری که حاضر است اطلاعتی از خودش را ثبت کند،‌ تا به آن پیشنهاد ارزشمند دست پیدا کند.

    به نظرتان حیف نیست این مخاطب بدون سرنخی از خودش،‌ سایت کسب و کارتان را ترک کند؟! با کوچکترین سرنخ ارتباطی، کسب و کار می‌تواند یک ارتباط خوب با این مخاطب ایجاد کند. یک تعامل دو طرفه که از یک مخاطب، یک مشتری همیشگی بسازد.

    حالا که فهمیدیم آهنربای سرنخ چیست و چه اهمیتی دارد، بهتر است خیلی سریع برویم سراغ طراحی یک آهنربای مناسب برای کسب و کارمان.

    چگونه می‌توانیم یک آهنربای سرنخ خوب ایجاد کنیم؟

    مسیر ایجاد لید مگنت، ۴ مرحله اساسی دارد:

    مراحل آهنربای سرنخ

    ۱- تعیین پرسونا یا مخاطب هدف

    شما نمی‌توانید محصولتان را به همه بفروشید. لازم است پیش از هرچیز، مخاطب خاصی را هدف قرار دهید. برای اینکار نیاز دارید تا مشتری بالقوه خود را بشناسد. هرچه بیشتر بدانید محصولات خود را به چه کسی می‌فروشید، فرآیند فروش آسان‌‌تر می‌شود.

    شما باید اطلاعات زیر را از مخاطبین هدفتان داشته باشید:

    • سن
    • جنسیت
    • شغل
    • الگوهای رفتاری
    • اهداف و خواسته‌ها

    برای تعیین دقیق‌تر پرسونا، می‌توانید مقاله پرسونا را در نبض مارکتینگ مطالعه کنید.

    ۲- مشخص کردن ارزش پیشنهادی

    خودتان را جای مشتری‌هایتان بگذارید و فکر کنید کدام آهنربای سرنخ برای شما جذاب است؟ اگر مخاطب هدف خود را درست بشناسید، دادن یک پیشنهاد مناسب و ارزشمند به آن‌ها، کار سختی نیست. به چیزهایی فکر کنید که مشتری بالقوه شما به آن احتیاج داشته و شما می‌توانید خیلی راحت در ازای گرفتن کمی اطلاعات، در اختیارش بگذارید.

    به موقعیت‌های سئوی صفحات مختلف سایت خود نگاه کرده و صفحاتی که رتبه بهتر دارند را پیدا کنید. آن صفحات موضوعاتی که کاربران شما بیشتر به آنها علاقه دارند را نشان می‌دهند. شما می‌توانید پیشنهاداتی که مربوط به آن کلمات کلیدی هستند را از دیگر صفحات، متمایز و جالب‌تر کنید.

    ۳- تحلیل رقبا

    شما باید در این مسیر، رقبایتان را بشناسید؛ آن‌ها را تحلیل کنید، و از آن‌ها با خبر باشید. البته یادتان باشد که هرگز نباید از استراتژی رقبای خود تقلید کنید. شما با بررسی آن‌ها، می‌توانید ایده و الهام بگیرید و آن ایده‌ها را در استراتژی‌های خود اعمال کنید. تنها در این صورت است که می‌توانید از آن‌ها پیشی بگیرید.

    ۴- انتخاب نهایی آهنربای سرنخ

    حالا که مخاطب هدفتان را شناختید، ارزش پیشنهادی کسب و کارتان را فهمیدید، و رقبایتان را تحلیل کردید، زمان ایده پردازی و تعیین یک آهنربای سرنخ مناسب است. شما باید لید مگنت خود را طوری انتخاب کنید که با ارزش پیشنهادی و مخاطب هدف کسب و کارتان هم راستا باشد. باید روی نقاط قوت خود تمرکز کنید، و آهنربایی داشته باشید که برای مخاطبتان کاربردی و ارزشمند باشد.

    شما می‌توانید با طی کردن ۴ مرحله بالا، خیلی سریع یک لید مگنت استاندارد در وب سایت‌تان داشته باشید. ولی از کجا می‌توانیم کیفیت آهنربای سرنخ کسب و کارمان را ارزیابی کنیم؟ به نظرتان یک آهنربای سرنخ خوب چه ویژگی‌هایی دارد؟ ما برایتان توضیح می‌دهیم!

    خصوصیات یک آهنربای سرنخ با کیفیت

    یک آهنربای سرنخ قدرتمند، توجه مخاطب را به خود جلب کرده و او را تشویق می‌کند تا با کسب و کار شما درگیر شود. بهترین آهنرباهای سرنخ، به طور مشترک دارای خصوصیات زیر هستند:

    ۱- هدفمند

    یک پیشنهاد عالی، فقط زمانی عالی به حساب می‌آید که برای مخاطب شما طراحی شده باشد. حتی هیجان انگیزترین پیشنهادها، اگر برای مخاطبِ درست ارائه نشوند، آهنربای سرنخ پرکاربردی به حساب نمی‌آید.

    خصوصیات آهنربای سرنخ

    علاوه بر این، ایجاد آهنرباهای سرنخ متعدد و غیر هدفمند، کاملا تاثیر عکس دارد. لید مگنت نامناسب، وقتتان را تلف می‌کند و به هیچ سرنخی نیز منجر نمی‌شود. پس لازم است مطمئن شوید که آهنربای سرنختان به طور دقیق برای مخاطب هدف شما طراحی شده باشد.

    همانطور که پیش‌تر گفتیم، شما حتی می‌توانید بر اساس کلیدواژه‌های مختلف در وب سایت‌تان، آهنربای سرنخ‌های متفاوتی در هر صفحه قرار دهید. به این صورت، هرکس با توجه به عبارتی که جستجو کرده است، با آهنربای مرتبطی مواجه شود.

    ۲- ارزشمند

    آهنربای سرنخی موفق عمل می‌کند که بر روی مخاطب هدف تمرکز کرده و برای او ارزشمند باشد. این آهنربا ممکن است حتی یک راه حل خلاقانه و منحصر به فرد برای یکی از مشکلات مخاطب هدف باشد. هرچیز که برای مشتری بالقوه ارزشمند باشد می‌تواند مثل آهنربایی عمل کند که او را به سمت کسب و کار سوق دهد.

    ارزش آهنربای سرنخ

    ۳- خاص و منحصر به فرد

    حواستان باشد آهنربای سرنخ شما، در کنار ارزشمند بودن، باید تا جایی که می‌شود منحصر به فرد و خاص هم باشد. طوری که مخاطب نتواند مشابه آن را در یک وب سایت دیگر، بدون زحمت وارد کردن اطلاعات پیدا کند.

    ۴- صادقانه

    آهنربای سرنخ موفق، پیشنهادی صادقانه به کاربر ارائه می‌کند. شما نمی‌توانید مخاطب را گول زده و وعده‌ی چیزی که نمی‌توانید در اختیارش بگذارید را بدهید. در حقیقت شما نباید از آهنربای سرنخ به عنوان طعمه‌ای برای جذب مخاطب استفاده کنید. با این کار به طور حتم اعتبار کسب و کارتان را به خطر انداخته‌اید!

    ۵- قابلیت اشتراک گذاری آسان

    به اشتراک گذاشتن لید مگنت کسب و کارتان را آسان کنید؛ و دکمه‌ای برای انتشار آن روی صفحه فرود (Landing page) قرار دهید. به این صورت مخاطبان شما، آن را با افراد دیگری که حس می‌کنند این محتوا برای آن‌ها هم مفید و قابل استفاده است، به اشتراک می‌گذارند. به احتمال زیاد، آن‌ها هم مشتری‌های بالقوه‌ی کسب و کار شما هستند.

    ۶- نشان دهنده اعتبار

    شما باید آهنربای سرنخ را طوری طراحی کنید که ارزش‌های افزوده کسب و کارتان را نشان دهد. خصوصیاتی که فقط کسب و کار شما دارد و خدماتی که فقط کسب و کار شما می‌تواند ارائه دهد. این موضوع نقش مهمی در افزایش آگاهی از برند شما دارد.

    پیشنهاداتی از آهنربای سرنخ، که می‌توانید برای کسب و کارتان استفاده کنید

    شما می‌توانید به نسبت کسب و کار و مخاطبینتان، از لیدمگنت‌های مختلفی استفاده کنید. موارد زیر تنها پیشنهاداتی هستند که خلاقیت شما را به راه بیندازند:

    ۱- چک لیست‌های به درد بخور

    ۲-  وبینارهای آموزشی

    ۳- دستورالعمل‌های شخصی و امتحان شده

    ۴- تقویم‌های تخصصی و کاری

    ۵- کتاب‌های الکترونیکی

    ۶- دوره‌های رایگان مربوط

    آهنربای سرنخ، پیشنهادی به سود همه

    یادتان باشد که قرار نیست از آهنربای سرنخ، به عنوان عاملی برای وادار کردن اجباری مخاطب، به فعلی خاص یا فریب دادن او استفاده شود. با رعایت اصول اخلاقی در استفاده از اطلاعات مخاطب و ارتباط گرفتن بهینه با او، آهنربای سرنخ، ابزاری کاربردی، هم برای مخاطب و هم برای کسب و کار به شمار می‌آید. اگر آهنربای سرنخی پیدا کنید که اهداف مشتریان و اهداف کسب و کار را به طور همزمان، پشتیبانی کند، به موفقیتی بزرگ دست پیدا کرده‌اید.

    مشاوره رایگان نبض مارکتینگ را از دست ندهید!

    سوالات متداول

    آهنربای سرنخ، به هر پیشنهاد یا محتوای ترغیب کننده‌ از سمت کسب و کار گفته می‌شود که بازدیدکنندگان سایت شما را وادار می‌کند تا اطلاعاتی مانند آدرس ایمیل یا شماره تلفن همراه خود را برای شما به جا بگذارند.

    یک آهنربای سرنخ موثر، هدفمند، ارزشمند، راهبردی، صادقانه و نشان دهنده اعتبار کسب و کار است.

    ۴ مرحله: ۱- تعیین پرسونا. ۲- تعیین ارزش پیشنهادی ۳- تحلیل رقبا ۴- انتخاب آهنربای سرنخ

    محتوای این بلاگ توسط کارشناسان تایید شده است.

    با تشکر از شما برای زمانی که صرف مطالعه این محتوا کردید. 

    تیم تولید محتوا | آژانس خلاقیت نبض مارکتینگ

    مطالعه بیشتر

    [ASRating]

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    popup

    هـدیه ویـژه به مـدت محـدود

    مشـاوره اختصاصـی سئـو "رایـگان"

    popup

    هـدیه ویـژه به مـدت محـدود

    مشـاوره اختصاصـی سئـو "رایـگان"