call nabz

۰۲۱۸۸۹۴۸۹۱۷

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
  • آموزش اس ام اس مارکتینگ و راهکارهای موفقیت در آن

    اس ام اس مارکتینگ

    اس ام اس مارکتینگ، به صرفه و پرسود

    طبق آمارهای به دست آمده، ۸۹ درصد از مردم دوست دارند وقتی کاری با آن‌ها دارید به جای تماس، از پیامک استفاده کنید. استفاده از اس ام اس مارکتینگ (SMS Marketing) در استراتژی بازاریابی،‌ یک موضوع فوق‌العاده به صرفه برای هر کسب و کار، با هر اندازه‌ای به شمار می‌آید.

    sms marketing

    با وجود پتانسیل بالایی که این نوع بازاریابی در تعامل با مشتری دارد، اکثر کسب و کارها هنوز قدرت اس ام اس مارکتینگ را نشناخته و یا به غلط از آن استفاده می‌کنند.

    بگذارید برایتان درباره بازاریابی پیامکی و تاثیر آن بر استراتژی‌های بازاریابی،‌ بیشتر توضیح دهیم.

    آنچه در این مقاله می‌خوانید...

    اس ام اس مارکتینگ (SMS Marketing) چیست؟

    اگر بخواهیم «اس ام اس مارکتینگ» یا «بازاریابی پیامکی» را در یک جمله توضیح دهیم، باید بگوییم:

    بازاریابی پیامکی، عمل ارسال مطالب بازاریابی از طریق پیامک است.

    با کمک بازاریابی پیامکی، یک کسب و کار می‌تواند موارد مختلف مربوط به بازاریابی  و فروش را با مشتریان به اشتراک بگذارد!

    sms مارکتینگ چیست

    استفاده نادرست از بازاریابی پیامکی در ایران

    بگذارید همین ابتدا بگوییم که اس ام اس مارکتینگ در ایران، به صورت درست و اصولی اجرا نشده و بیشتر حالت مزاحمت دارد تا بازاریابی.

    متاسفانه تعداد زیادی از کسب و کارها، به دلیل نداشتن اطلاعات درست از بازاریابی پیامکی، علاوه بر اینکه نام کسب و کار و برند خود را به خطر انداخته‌اند، بسیاری از مردم را هم نسبت به اس ام اس مارکتینگ بدبین کرده‌اند.

    حالا همه به دنبال پیدا کردن شماره‌هایی برای غیرفعال کردن پیامک‌های تبلیغاتی هستند. در صورتیکه بازاریابی پیامکی، یک روش پربازده و به صرفه برای جذب مشتریان جدید و نگهداری مشتریان سابق است.

    تنها زمانی می‌توان از مزیت‌های بازاریابی پیامکی بهره برد که به صورت درست و اصولی اجرا شوند. این نوع از بازاریابی مزایای فراوانی دارد. بگذارید به چند مورد از آن‌ها اشاره کنیم.

    مزایای اس ام اس مارکتینگ

    مزایای اس ام اس مارکتینگ

    ۱- قابلیت ارتباط با تعداد زیادی از افراد

    دیگر بعید است این روزها کسی را پیدا کنید که یک تلفن همراه نداشته باشد. این یعنی با اس ام اس مارکتینگ، می‌توانید به جمعیت زیادی دست پیدا کنید و با روش درست،‌ کسب و کار و محصولاتتان را به آن‌ها معرفی کنید.

    طبق آمار، اس ام اس‌ها در ۹۸ درصد مواقع دیده می‌شوند؛ که با این حجم استفاده‌ی افراد از تلفن همراه،‌ اصلا آمار عجیبی نیست!

    قابلیت ارتباط با افراد زیاد

    ۲- بهترین گزینه برای زمان‌های کم

    برخلاف بسیاری از روش‌های بازاریابی، ارسال پیامک در کمترین زمان ممکن انجام می‌شود. برای کمپین‌های تبلیغاتی که زمان محدودی دارند، اس ام اس مارکتینگ از بهترین انتخاب‌ها به شمار می‌آید. هر پیامک، در کسری از ثانیه به دست مخاطبان شما می‌رسد.

    ۳- هزینه‌ی پایین

    یکی از مهم‌ترین مزیت‌ها در بازاریابی پیامکی، کم هزینه بودن آن است! این مزیت، اس ام اس مارکتینگ را برای هر نوع کسب و کار مناسب می‌کند. هر پیامک، فقط چند ریال هزینه دارد؛ که در برابر روش‌های دیگر بازاریابی، هزینه بسیار اندکی است.

    ۴- قابل تحلیل و بررسی

    یکی از مزیت‌های خوب اس ام اس مارکتینگ، این است که شما می‌توانید تعداد افرادی که به پیامک شما واکنش نشان داده‌اند را ارزیابی کنید. واکنش‌هایی مثل کلیک روی لینک‌ها و… . از این طریق شما می‌توانید استراتژی‌های بازاریابی خود را هر روز بهبود بدهید.

    قابل تحلیل و بررسی

    ۵- قابلیت هدف گذاری

    شما می‌توانید در اس ام اس مارکتینگ، مخاطبان هدف خود را پیدا کرده و فقط برای آن‌ها پیامک ارسال کنید. هرچند اکثر کسب و کارها در کشورمان، به این موضوع بی‌توجه بوده و با این روش، تاثیر اس ام اس مارکتینگ برای آن‌ها بسیار کم خواهد شد.

    قابلیت هدف گذاری

    ۶- قابلیت تعامل بالا با مخاطبین

    با افزایش روزافزون استفاده‌ی افراد از تلفن‌های همراه، حالا آدم‌ها حواسشان بیش از هرچیز به تلفن همراهشان است. طبق آمار، هرکس تلفن‌ همراه خود را به طور متوسط روزانه ۸۰ بار چک می‌کند و حدود ۹۰درصد پیامک‌ها ظرف ۳ دقیقه پس از دریافت، خوانده می‌شوند. این امر باعث می‌شود بازاریابی پیامکی، در ارائه اطلاعات مهم، بسیار مفید واقع شود.

    قابلیت تعامل بالا با مخاطبین

    ۷- کانال ارتباط شخصی و قابل کنترل

    بازاریابی پیامکی یک کانال ارتباط شخصی بوده و مثل فضای مجازی،‌ شما محتوایی را برای عموم کاربران انتشار نمی‌دهید. این یعنی می‌توانید تمام قسمت‌های آن را تحت کنترل داشته و مرحله به مرحله رفتار کاربر را بررسی کنید.

    ۸- نرخ تبدیل بالا

    از هر چیز بگذریم، صحبت آمار از همه خوش‌تر و قابل اطمینان‌تر است. طبق آمار، شما می‌توانید با رعایت اصول اس ام اس مارکتینگ، ۸/۲۲ درصد از کسانی که به آن‌ها پیامک می‌دهید را تبدیل به مشتری برای کسب و کارتان کنید. شاید به نظرتان این درصد پایین باشد، اما این نرخ تبدیل نسبت به روش‌های دیگر بازاریابی، درصد بالا و به صرفه‌ای است.

    با همه‌ی این مزایا و با اینکه بازاریابی پیامکی سود زیادی دارد،‌ هنوز ۶۰ درصد بازاریابان از این روش استفاده نمی‌کنند.

    مشاوره رایگان نبض مارکتینگ را از دست ندهید!

    انواع پیامک‌های ارسالی در بازاریابی پیامکی

    پیامک‌های ارسالی از سمت کسب و کارها برای مخاطبین، انواع مختلفی دارد که می‌توان آن‌ها را در دو دسته‌ی کلی پیامک‌های تعاملی و پیامک‌های تبلیغاتی،‌ جای داد.

    ۱- پیامک‌های تبلیغاتی

    پیامک‌های تبلیغاتی، متن‌‌هایی هستند که شما با آن‌ها اهداف تبلیغاتی کسب و کار را دنبال می‌کنید. شما می‌توانید از این نوع پیامک‌ها برای موارد زیر استفاده کنید:

    • اطلاع رسانی مشتریان، از عرضه محصول جدید و جشنواره‌های فروش
    • ارائه کد تخفیف
    • تبلیغ محصول و افزایش فروش
    • آگاهی از نام برند

    ۲- پیامک تعاملی (Transactional SMS)

    پیامک‌های تعاملی، پیامک‌هایی هستند که اطلاعاتی که مشتری نیاز دارد را در اختیار او می‌گذارند. هدف از ارسال این نوع پیامک‌ها، تبدیل مشتری‌ها، به مشتری وفادار برای کسب و کار است. این نوع پیامک‌ها، مناسب افراد خلاق است. کسب و کارها باید فکر کنند، و اطلاعات مورد نیاز مشتری‌ها را در قالب پیامک در اختیار آن‌ها بگذارند. البته یادتان باشد استفاده از این نوع پیامک، نیازمند اجازه اولیه مشتریان است. از انواع پیامک‌های تعاملی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • یادآوری:
  • اس ام اس یادآوری، یکی از بهترین روش‌ها برای برقراری ارتباط پیامکی با مشتریان است. برای مثال، می‌توان برای یادآوری تمدید اشتراک ماهانه یا یادآوری رها کردن سبد خرید در سایت، از آن استفاده کرد. بسیاری از مشتریان با همین یادآوری به سایت بازگشته و خرید خود را کامل می‌کنند.

    یادآوری

  • نظر سنجی:
  • در این نوع پیامک‌ها، شما می‌توانید نظر مشتری را درباره کالا یا خدمات خود جویا شده، و آن‌ها را مطمئن کنید که نظراتشان برای شما اهمیت دارند.

  • اطلاعات ارسال محصولات به دست مشتریان در هر مرحله:
  • این اطلاعات باعث رضایت هرچه بیشتر مشتریان از کسب و کار شما و جلب اعتماد آن‌ها می‌شود.

    استراتژی‌های بازاریابی پیامکی

    ۲ استراتژی اصلی برای اس ام اس مارکتینگ وجود دارد:

    ۱- «بازاریابی پیامکی انبوه» یا همان «بازاریابی پیامکی بدون اجازه»

    در این نوع استراتژی، کسب و کارها نمی‌توانند مطمئن باشند که دریافت کنندگان این پیام، به محصول یا خدمات آن‌ها علاقمند هستند یا خیر. آن‌ها پیغام‌های ثابت را برای انبوهی از افراد ارسال کرده و منتظر بازخورد آن‌ها می‌شوند. حتما به نظرتان استفاده از این استراتژی، اشتباه است. راستش را بخواهید، همیشه اینطور نیست!

    بازاریابی پیامکی انبوه

    در ابتدای شروع اس ام اس مارکتینگ، شما نیاز به بانکی از شماره‌‌های مخاطبین هدفتان دارید. یعنی شماره افرادی که مشتریان بالقوه‌ی شما هستند. برای اینکار می‌توانید یکبار این نوع استراتژی را امتحان کرده و سرنخ‌های مورد نظرتان را به دست بیاورید. سپس در ادامه‌ی استراتژی‌های بازاریابی، از استراتژی دوم اس ام اس مارکتینگ یا «بازاریابی پیامکی با اجازه» استفاده کنید.

    شما باید با ارسال محتوا‌های مختلف در پیامک، مخاطبین را متقاعد کنید که اس ام اس‌های کسب و کارتان را دنبال کنند‌‌. به این صورت می‌توانید مشتریانی را که نسبت به محصولات یا کسب و کار شما علاقمند هستند، از میان افراد دیگر پیدا کرده و بعد از دستیابی به این هدف، این نوع استراتژی را کنار بگذارید تا باعث مزاحمت دیگران و به خطر انداختن اعتبار برندتان نشوید‌.

    ۲- «بازاریابی پیامکی با اجازه»:

    این استراتژی، مخصوص ارسال پیامک به افرادی است که خودشان از طرق مختلف، انتخاب کرده‌اند از ما اس ام اس دریافت کنند. آن‌ها شماره همراهشان را، با میل خودشان در اختیار ما قرار داده‌اند.

    مثلا کسانیکه در خبرنامه کسب و کار عضو شده‌، یا محصولی را به صورت حضوری خریده‌ و شماره خود را به مسئول فروش داده‌اند.

    این نوع استراتژی اس ام اس مارکتینگ، درست‌ترین و اخلاقی‌ترین استراتژی در این مسیر است.

    بازاریابی پیامکی با اجازه

    راهکارهای موفقیت در اس ام اس مارکتینگ

    بازاریابی پیامکی، نکات ظریفی دارد که با رعایت آن‌ها می‌توانید چندین برابر بهتر عمل کنید:

    ۱- پیدا کردن مخاطب درست و هدف‌گیری

    شما باید پیش از هرچیز بدانید می‌خواهید برای چه کسی پیامک ارسال کنید. 

    برای شناخت بهتر بازار هدف خود، کافی است موارد زیر را در مورد مخاطبان مشخص کنید:

    • سن حدودی مخاطبین هدف
    • اینکه خانم هستند یا آقا
    • به طور حدودی در چه شغل‌هایی فعالیت می‌کنند
    • محل حدودی سکونت آن‌ها
    راهکارهای اس ام اس مارکتینگ

    شما با دانستن این اطلاعات، می‌توانید مخاطبین خود را هدفگیری کرده و به افرادی پیام بفرستید که مشتری‌های بالقوه‌ی کسب و کارتان هستند.

    ۲- انتخاب بهترین زمان برای ارسال پیامک

    با شناخت دقیق‌تر مخاطب هدف خود، می‌توانید بهترین زمان برای ارسال پیامک به آن‌ها را راحت‌تر تشخیص دهید.

    زمان شناسی، در اس ام اس مارکتینگ از اهمیت بالایی برخوردار است. به طور مثال اگر شما برای یک فرد کارمند در ساعات اداری پیامک ارسال کنید، احتمال دیده شدن آن کمتر است. بعضی از کشورها حتی قوانینی راجع به زمان ارسال پیامک متنی بازاریابی دارند.

    ۳- از مخاطبانتان اجازه بگیرید!

    شاید مهم‌ترین نکته در بازاریابی پیامکی اجازه گرفتن از افراد برای ارسال پیامک به آن‌ها باشد. شما باید زمان دریافت شماره از آن‌ها، این سوال را هم مطرح کنید که آیا دوست دارند از شما پیامکی دریافت کنند یا نه؟

    حتما فکر می‌کنید در اکثر موارد جواب آن‌ها منفی است. تا حدود زیادی درست فکر می‌کنید. شما می‌توانید با پیامک‌های تعاملی شروع کرده و پیشنهاد اطلاعاتی را بدهید که آن‌ها دوست دارند دریافت کنند. سپس ضمن کار، تبلیغات را هم اضافه کنید. (البته باز هم طوری که ایجاد مزاحمت نکند.)

    یادتان باشد که ارسال نکردن پیام، از ارسال پیام بدون اجازه بهتر است. پیامی که افراد را از کسب و کارتان دلزده کند، به راحتی قابل جبران نیست!

    ۴- انتخاب ابزار مناسب

    شما نمی‌توانید برای تمام افراد با تلفن شخصی و به صورت دستی پیامک ارسال کنید! برای شروع بازاریابی پیامکی، نیاز به نرم‌افزاری دارید که ارسال پیامک را به صورت خودکار انجام دهد. سامانه‌های پیامکی به بانک‌های شماره‌ها دسترسی داشته و تعداد زیاد پیام را، به راحتی ارسال و دریافت می‌کنند.

    انتخاب ابزار مناسب

    ۵- یک مسیر بی دردسر برای مشتری ایجاد کنید!

    خودتان را جای مخاطب قرار دهید و با خودتان فکر کنید حالا که پیام را خواندید چه عکس العملی نشان خواهید داد. اگر لینکی در پیامک قرار داده‌اید، روی آن کلیک کرده و ایرادات را پیش از ورود مشتری برطرف کنید.

    اگر احساس می‌کنید تعداد بالای مخاطبین سرعت سایت را کم می‌کند، بازاریابی پیامکی را در چند محله انجام دهید. با این روش تاثیر بهتری از اس ام اس مارکتینگ خواهید دید.

    ۶- از تبلیغات شخصی‌سازی‌شده استفاده کنید.

    این نوع پیامک‌ها خیلی جواب می‌دهند. تولد مشتریانتان را تبریک بگویید و نام آن‌ها را در پیام‌ها ذکر کنید. حتی می‌توانید زمانیکه از شما محصولی را خریداری می‌کنند، اطلاعاتی درباره آن محصول برایشان پیامک کنید. این کار از آن‌ها یک مشتری وفادار می‌سازد!

    ۷- استفاده از یک شماره مشخص

    هیچ کس دوست ندارد از یک کسب و کار با چند شماره مختلف پیام دریافت کند. سعی کنید از این اتفاق جلوگیری کنید.

    ۸- محتوای خوب تولید کنید!

    محتوای خوب! همیشه گفته‌ایم محتوای خوب جواب می‌دهد. فکر کنید، خلاق باشید و سعی کنید از پیامک‌هایی استفاده کنید که واقعا تاثیر دارند. نه پیامک‌های به ظاهر خلاقانه‌ی بسیاری از کسب  وکارها.

    تولید محتوای خوب

    نکات عملیاتی برای نوشتن یک پیام خوب تبلیغاتی

    ۱- شروع جذاب داشته باشید

    پیامک بهتر است با یک جمله‌ی جذاب آغاز شود. جمله‌ای که مخاطب را تا انتها بکشاند.

    ۲- پیامک بی فایده ارسال نکنید!

    اگر اس ام اس هیچ فایده‌ای برای مشتری نداشته باشد، تاثیر لازم را ندارد.  این پیامک‌ها نه برای مشتری فایده‌ای دارند نه برای برند. سعی کنید حتما نکته‌ی قابل استفاده‌ای برای مشتری، در پیام ارسالی قرار بدهید.

    ۳- متن مختصر و کوتاه بنویسید!

    اس ام اس مخفف عبارت «پیام کوتاه» است. به این تعریف پایبند باشید و در نظر داشته باشید که خودتان هم نگاهی به پیام‌های تبلیغاتی بلند نمی‌اندازید.

    ۴- چیزی از مخاطب درخواست کنید

    ایجاد فراخوان عمل، یا خواستن چیزی از مشتری در پیام، تاثیر به سزای بر فرآیند اس ام اس مارکتینگ شما خواهد داشت.

    ۵- حس ضرورت ایجاد کنید

    البته ما نمی‌گوییم مخاطب را تهدید کنید، ولی اگر از پیام شما حس فوریت بگیرد اتفاق بدی نیست! به طور مثال برای تخفیف‌ها یا فروش ویژه محصولاتتان، تاریخ اتمام تعیین کنید و به آن‌ها بگویید سریع اقدام کنند تا سود کنند.

    البته این زمان را انقدر کوتاه در نظر نگیرید که مخاطب بگوید: «ولش کن، به این زمان نمی‌رسم.»

    ۶- صمیمیت ایجاد کنید

    البته این موضوع تا حد زیادی به زبان و لحن برندتان بستگی دارد. ولی اینکه با مشتری صمیمی باشید و به او احساس مهم بودن بدهید، تاثیر خوبی خواهد داشت.

    ۷- تا می‌توانید ساده بنویسید

    هرچه ساده‌تر بنویسید بهتر است. از هر کلمه سخت و پیچیده‌ای پرهیز کنید. مشتری فرصت ندارد وسط روز به لغت نامه مراجعه کند.

    ۸- متنوع بنویسید

    در چند پیامی که برای هر فرد می‌فرستید، از متن‌های تکراری استفاده نکنید. خلاقیت به خرج دهید و هر بار پیشنهاد جالبی برای آن‌ها داشته باشید.

    ۹- نام کسب و کار را در پیامک‌ها بیاورید

    شاید باورتان نشود اما، هنوز پیامک‌هایی دریافت می‌کنیم که نام کسب و کاری که آن را ارسال کرده است، در پیام نیست! یادتان نرود که نام برند و کسب و کارتان را در پیامکی که می‌فرستید بنویسید؛ تا باعث آشنایی هرچه بیشتر مشتریان با کسب و کارتان شود.

    بازاریابی پیامکی، بازاریابی مناسب برای تمام کسب و کارها

    اس ام اس مارکتینگ یا بازاریابی پیامکی، مخصوص انواع خاصی از کسب و کارها نیست. هر کسب و کاری که می‌خواهد در زمان کم و با هزینه پایین تبلیغات انجام داده و حجم فروش خود را افزایش دهد، می‌تواند از این روش بازاریابی استفاده کند.

    بازاریابی پیامکی امکان دسترسی به تعداد زیادی از افراد را به طور لحظه‌ای فراهم می‌کند. یادتان نرود که با استفاده درست و اصولی از این روش بازاریابی، می‌توانید دید منفی رایج نسبت به آن را کاهش داده، و از مزایای بی شمارش بهره مند شوید.

    سوالات متداول

    بازاریابی پیامکی، عمل ارسال مطالب بازاریابی از طریق پیامک است.

    ۲ نوع: ۱- بازاریابی پیامکی انبوه و ۲- بازاریابی پیامکی با اجازه

    ۲ نوع: ۱- پیامک‌های تبلیغاتی و ۲- پیامک‌های تعاملی

    محتوای این بلاگ توسط کارشناسان تایید شده است.

    با تشکر از شما برای زمانی که صرف مطالعه این محتوا کردید. 

    تیم تولید محتوا | آژانس خلاقیت نبض مارکتینگ

    مطالعه بیشتر

    [ASRating]

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    popup

    هـدیه ویـژه به مـدت محـدود

    مشـاوره اختصاصـی سئـو "رایـگان"

    popup

    هـدیه ویـژه به مـدت محـدود

    مشـاوره اختصاصـی سئـو "رایـگان"