call nabz

۰۲۱۸۸۹۴۸۹۱۷

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
  • بهبود نرخ کلیک یا CTR

    نرخ کلیک یا CTR چیست؟ ۱۵ روش بهبود نرخ کلیک

    [ASRating]

    فهرست مطالب

    میزان نرخ کلیک سایت شما پایین است؟ از میزان نرخ تبدیل خود راضی نیستید؟

    چگونه می‌توانید نرخ کلیک خود را افزایش دهید؟

    نرخ کلیک چیست؟ تاثیر آن بر فروش و کسب و کارتان چیست؟ همچنین سئو سایت چیست و نرخ کلیک بر سئو چه تاثیری می‌گذارد؟ راه‌های بهبود نرخ کلیک…

    همراه ما باشید…

    در ادامۀ این مقاله، نبض مارکتنیگ، ۱۵ روش از مهم‌ترین روش‌های موثر بهبود نرخ کلیک (CTR) را به شما ارائه می‌دهد…

    نرخ کلیک یا CTR چیست؟

    نرخ کلیک چیست

    نرخ کلیک یا CTR مخفف عبارت انگلیسی Click Through Rate می‌باشد. نسبتی است که نشان می‌دهد کاربران به چه میزانی در صفحه جستجوی گوگل، سایت شما را مشاهده می‌کنند و چه تعدادی از این میزان مشاهده، منجر به کلیک بر لینک سایت می‌شود.

    می‌توان به صورت مثال گفت، اگر کاربران از تعداد ۲۰ دفعه نمایش لینک سایت در صفحۀ جستجو، ۴ دفعه بر روی لینک کلیک کنند، نرخ کلیک برای آن سایت نسبت ۴ به ۲۰ یا  ۲۰% می‌شود.

    بهبود نرخ کلیک یا ctr

    چگونه CTR سایت خود را بررسی کنیم؟

    برای این کار کافی است به سرچ کنسول سایت خود مراجعه کنید و در بخش Performance، گزینه های Average CTR و Average Position را فعال کنید (برای فعال کردن باید روی بلاک مربوط به آنها کلیک کنید). سپس باید بر اساس معیاری که برای سایت خود تعیین کرده اید، نرخ کلیک مناسب بر اساس جایگاه را بسنجید.

    بررسی نرخ کلیک یا ctr

    تصویر بالا، فقط مثالی برای شماست و متعلق به نبض مارکتینگ نیست!

    چه نرخ کلیکی برای سایت مناسب است؟

    با توجه به آمار بدست آمده توسط متخصصین سئو و سایت، همچنین آمار گفته شده توسط گوگل، میانگین نرخ کلیک به صورت درصدی بین ۳ تا ۵ درصد است.

    این آمار نشان‌دهندۀ این است که اگر CTR سایت شما در این بازه باشد، گوگل آن را نرخ کلیکی خوب در نظر می‌گیرد.

    البته می‌توان به این اشاره کرد که این نرخ درصدی برای سایت شما، به نوع کسب و کارتان بستگی دارد و در برخی کسب و کارها لزومی ندارد که نرخ کلیک دقیقا در این بازۀ درصدی باشد تا آن وبسایت، به عنوان یک سایت با CTR خوب شناخته شود.

    چرا بهبود نرخ کلیک یا CTR اهمیت دارد؟

    باید بدانید که بهبود نرخ کلیک بر چه مواردی موثر است!

    موثر بر ترافیک سایت

    بهبود نرخ کلیک موثر بر ترافیک سایت

    بدیهی است که هرچه نرخ کلیک بالاتر باشد، ترافیک ورودی سایت بیشتر خواهد بود و همچنین سبب افزایش بازدید سایت نیز می‌شود. اگر بتوانیم در این مسیر، مشکلات را بیابیم و آن‌ها را برطرف کنیم؛ توانسته‌ایم تاثیر بسیاری بر ترافیک سایت خود بگذاریم و طبیعتا آن را افزایش دهیم.

    موثر بر سئوی سایت

    بهبود نرخ کلیک موثر بر سئوی سایت

    نرخ کلیک یک فاکتور کلیدی در سئو سایت است که ارتباطی عمیق بین بالا رفتن نرخ کلیک با بهبود رتبه در نتایج وجود دارد و صفحاتی که CTR آن بالاتر از حد معمول باشد، رتبه سئو تضمینی نیز نصیبشان می شود.

    موثر بر کسب و کار و نرخ تبدیل

    بهبود نرخ کلیک موثر بر کسب و کار و نرخ تبدیل

    طبیعی است که اگر سفارش خدمات سئو سایت برای سایت خودتان انجام دهید و سایت شما رتبۀ بهتری در نتایج گوگل بگیرد، کاربران بیشتری به صفحۀ سایت جذب می‌شوند. همچنین تبدیل این کاربران به مشتری‌های سایت نیز راحت‌تر می‌شود و در نتیجۀ افزایش نرخ تبدیل کاربران به مشتری کسب و کارتان نیز گسترش میابد.

    موثر بر زمان

    بهبود نرخ کلیک موثر بر زمان

    دانستن نرخ کلیک سبب کاهش اتلاف وقت و زمان شما می‌شود. چرا!؟

    زیرا به شما این امکان را می‌دهد تا در مناسب‌ترین روش‌ها برای افزایش این معیار در اسرع وقت سرمایه‌گذاری کنید که بهترین نتایج را برای کسب و کار خود تضمین ‌کنید و همچنین سبب بهبود کیفیت نتایج شوید.

     

    حال که متوجه اهمیت میزان کلیک شدیم، سراغ راه‌های بهبود نرخ کلیک سایت برویم:

    ۱۵ راه افزایش نرخ کلیک یا CTR

    به راه های افزایش نرخ کلیک توجه کنید!

    راه اول | هدف جستجو

    هدف جستجو برای بهبود نرخ کلیک

    اگر میزان کلیک سایت شما پایین است، باید به این نکته توجه کنید که عبارت جستجو شده توسط کاربر با محتوای شما تطابق دارد یا خیر؟

    ارتباط مستقیم بین عبارت جستجو شده و محتوا، مهم‌ترین فاکتوری است که برای افزایش میزان کلیک سایت خود باید در نظر داشته باشید زیرا با درک هدف عبارت جستجو شده توسط کاربر، می‌توانید محتوایی ایجاد کنید که سبب بالاتر رفتن بازدید و ترافیک سایت خود شوید.

    راه دوم | جایگاه سایت

    بر اساس آماری که وجود دارد، بیشترین میزان جذب کاربر و کلیک بر روی لینک سایت، برای اولین سایت از نتیجۀ جستجو شده است یعنی سایتی که رتبه اول را در صفحه اول گوگل به خود اختصاص می‌دهد. در نتیجه، اگر می خواهید اقدامات خوبی در زمینه افزایش نرخ کلیک انجام دهید، باید رتبه سایت خود را با استفاده از اصول سئو، ارتقا دهید.

    برای این کار وارد حساب Google Search Console خود شده و کلمات کلیدی که بیشترین ترافیک را برای آن ها دریافت می کنید، شناسایی کنید. سپس باید سایت خود را برای آن کلمات کلیدی شناسایی شده، سئو کنید؛ در نتیجه CTR شما افزایش پیدا خواهد کرد.

    راه سوم | snippet برای سایت‌های نتایج جستجو

    هنگامی که وب سایت خود را برای تقویت CTR بهینه می کنیم، در واقع یک هدف مهم دیگر را نیز در نظر داریم و آن این است که تا جایی که امکان دارد شهرت و اعتبار بیشتری کسب کنیم و رتبه های برتر را از آن خود کنیم که در snippet، علاوه بر این موارد:

    Title

    URL

    Meta Description

    هر مورد دیگری که اضافه شود، آن را به Rich Snippet تبدیل می‌کند که گوگل علاقۀ بیشتری به آنها دارد و در این زمینه می تواند نقش موثری ایجاد کند.

    اسنیپت برای بهبود نرخ کلیک

    راه چهارم | عنوان سئو (Title)

    عنوان سئو برای بهبود نرخ کلیک

    برای بهبود نرخ کلیک به صورت طبیعی، لزوما توجه به عنوان سایت از اهمیت بالایی برخوردار است. چرا که اولین چیزی که کاربر در صفحۀ نتیجۀ جستجو آن را مشاهده می‌کند، عنوان یا تایتل سایت است که به هر میزان جذابیت آن بیشتر باشد، تعداد کلیک بر روی آن سایت نیز بیشتر می‌شود.

    + استفاده از کلمات توصیفی در عنوان

    شما باید عنوان صفحه خود را به یک عنوان توصیف کنندۀ مناسب تبدیل کنید. عنوان نباید خیلی کوتاه یا خیلی طولانی باشد. کاربران تمایل دارند تا عنوان صفحۀ سایت به گونه ای سئو شده باشد که هدف کلی متن محتوا را به آن ها منتقل کند.

    + استفاده از کلمات موثر در عنوان

    نکته دیگر این است که از کلمات ترغیب کننده استفاده کنید تا مخاطبین به کلیک بر لینک شما علاقه‌مند شوند. عباراتی مثل شگفت انگیز، اسرار آمیز، فوق العاده، بی نظیر، عجیب، باور نکردنی و …، می توانند موجب افزایش CTR سایت شما شوند.

    به طور کلی باید عنوان سایت، ساده و خوانا همچنین کلیدی باشد.

    + استفاده از اعداد و تاریخ در عنوان

    عنوان هایی که حاوی اعداد و تاریخ هستند به صورت طبیعی از عنوان های دیگر جذاب تر هستند. همچنین، استفاده از سال جاری در عنوان می تواند ایده خوبی باشد.

     

    + استفاده از عنوان‌های سوالی

    تحقیقات جدید نشان می دهند که عنوان‌های سوالی از جمله عنوان هایی هستند که بیشترین نرخ کلیک را دارند. استفاده از واژگان چرا، چگونه، چطورو …تاثیرات زیادی بر عنوان می‌گذارد.

    عنوان های سوالی همچنین برای وویس سرچ مناسب هستند که این روزها استفاده از آن در حال بیشتر و بیشتر شدن است (البته برای سرچ های انگلیسی)

     

    + استفاده از ویژگی‌های منحصر به فرد

    سعی کنید از گذاره منحصر به فرد خود یا Unique Selling Proposition در عنوان خود بهره ببرید. گذاره منحصر به فرد شما در واقع مزیتی است که شما نسبت به رقبای خود دارید. به عنوان مثال، اگر قیمت مناسب و ارسال رایگان از ویژگی های منحصر به فرد شما است، سعی کنید حتما آن را در عنوان خود بیاورید.

    راه پنجم | متا دیسکریپشن (Meta description)

    متا دیسکریپشن برای بهبود نرخ کلیک

    این نکته می‌تواند تاثیر بسزایی در بهبود میزان کلیک سایت داشته باشد زیرا متا دیسکریپشن موقعیت بسیار مناسبی برای قرار دادن کلیدواژه ها در اختیار شما قرار می دهند و میتوانند در جهت افزایش نرخ کلیک به شما کمک کنند. در کنار عنوان سئو، متا دیسکریپشن نیز بخشی است که کاربر قبل از هر چیز دیگری می بیند. در نتیجه، بهینه سازی آن می تواند تاثیر مستقیمی روی بهبود نرخ کلیک سایت شما داشته باشد.

    اگر برای صفحات خود متا دیسکریپشن تولید نکنید، گوگل به صورت خودکار قسمتی از متن شما را برداشته و از آن برای ایجاد متا دیسکریپشن استفاده می کند. طبیعتا این متن انتخابی گوگل نمی تواند تاثیر زیادی در جذب مخاطب برای کلیک بر لینک صفحه سایت شما بگذارد.

    این نکات را حتما در نظر بگیرید:

    + همۀ توضیحات را در متادیسکریپشن ننویسید!

    کاری کنید کاربر بخشی از اطلاعات را دریافت کند و برای دریافت ادامه آن حریص شود. به بیانی دیگر، شما در متا دیسکریپشن این فرصت را دارید که کنجکاوی کاربر را برانگیزید و او را مجاب به کلیک کنید.

    + حتما از کلمات کلیدی در متادیسکریپشن استفاده کنید!

    استفاده از کلیدواژه در متا دیسکریپشن کاملا ضروری است. گوگل در صفحۀ جستجو، کلیدواژه ی شما را بولد خواهد کرد و همین باعث می شود بیشتر در معرض توجه کاربر قرار بگیرید. امّا توجه داشته باشید که زیاده روی در استفاده از کلیدواژه به هیچ وجه توصیه نمی شود. زیرا توضیحات پر از کلیدواژه ولی بی معنی نمیتواند کاربر را جذب کند.

    راه ششم | URL توصیفی

    این مورد، یکی دیگر از مواردی است که بر بهبود CTR موثر است، همچنین می‌تواند بر رتبه‌بندی سایت شما نیز تاثیر بسیاری بگذارد.

    بهتر است که URL به زبان انگلیسی باشد و در آن از کلیدواژۀ اصلی سئوی سایت استفاده شود، همچنین باید به صورت توصیفی باشد و بتواند در چند کلمه، تصوری از محتوای سایت برای کاربر ایجاد کند.

    راه هفتم | اسکیمای ستاره (Rich snippet)

    از اسکیمای aggregate ratings/reviews استفاده کنید تا ستاره های مربوط به نقد کاربران در نتایج گوگل برای شما نمایش داده شود. اضافه کردن اسکیمای ستاره و نمایش آن در نتایج جستجو می تواند به شدت روی افزایش نرخ کلیک شما تاثیر داشته باشد. برای مثال اگر شما عبارت “شرکت سئو در تهران” را جستجو کنید، برای هر یک از لینک ها با استفاده از ستاره رتبه ای داده شده است. به صورت کلی این اسکیما می تواند کاملا توجه کاربر را جلب کند و همچنین می تواند میزان اعتماد را در کاربر افزایش دهد.

    اسکیمای ستاره موثر بر بهبود نرخ کلیک

    راه هشتم | اسکیمای پرسش و پاسخ یا FAQ (Rich snippet)

    استفاده از اسکیمای FAQ که باعث می شود سوالات متداول در نتایج جستجو دیده شوند، بسیار رایج شده است. امّا نکته ای که در خصوص اسکیمای سوالات متداول و به طور کلی هر اسکیمای دیگر وجود دارد این است که می تواند مانند شمشیر دو لبه عمل کند، به صورتی است که از طرفی با اشغال کردن فضای بیشتری در صفحۀ جستجو، ممکن است توجه کاربر بیشتر جذب شده و منجر به افزایش نرخ کلیک شود. امّا از طرفی دیگر ممکن است کاربر پاسخ سوالش را در همان صفحه جستجو پیدا کند و دیگر روی لینک شما کلیک نکند!

    اگر چه تحقیقات نشان داده است که اسکیمای سوالات متداول منجر به افزایش نرخ کلیک می شود. امّا به طور کلی همه چیز به جنس عبارت جستجو شده و کاربر بستگی خواهد داشت.

    اسکیمای پرسش و پاسخ موثر بر بهبود نرخ کلیک

    راه نهم | وجود تصویر (Rich snippet)

    تصاویر به درک کاربران از مفهوم بیان شده کمک می کند. همچنین با جلب توجه بیشتر ممکن است منجر به افزایش کلیک گوگل شود. در مثال زیر، می توانید ببینید که یک تصویر چقدر می تواند بینندگان را به سایت شما بکشاند، به ویژه در تلفن همراه که نتایج کمتری در یک صفحه ظاهر می شود.

    بهبود نرخ کلیک

    راه دهم | فیچر اسنیپت (Rich snippet)

    اگر بتوانید یکی از فیچر اسنیپت های گوگل را به خود اختصاص دهید، خواهید دید که CTR  سایت شما به شدت افزایش پیدا می کند. برای قرار گرفتن در فیچر اسنیپت‌های گوگل اسکیمای خاصی وجود ندارد، ولی کاری که شما می توانید انجام دهید این است که در محتوای خود سوالات کاربران را مدنظر خود قرار دهید و به آن ها پاسخ دهید.

     

    راه یازدهم | اسکیمای Anchor Links

    یکی دیگر از فاکتورهای موثر بر CTR، ساخت لینک‌های داخلی است. که این بخش شامل لینک هایی است که وقتی بر روی آن ها کلیک می کنید، وارد بخش مشخص شده ای از وب سایت شما می شوید. این اسکیما خیلی مورد استفاده قرار نمی گیرد اما شما می توانید با استفاده از آن، لینک های سایت خود در نتایج جستجوی گوگل را متمایز سازید. به طور کلی، این مسئله برای کاربران هم جذابیت بیشتری دارد و آن ها تمایل پیدا می کنند تا ارتباط و تعامل بیشتری با برند شما بگیرند.

    راه دوازدهم | استفاده از تیترهای جذاب در متن

    این فاکتور مربوط به تولید محتوای متن است، هرچقدر محتوای شما ساده ‌تر و جذاب‌تر باشد و از تیترهای خوانا استفاده کنید سبب سئوی بهتر سایت شما می‎‌شود که همین موضوع باعث رتبۀ بهتر در صفحۀ نتایج جستجو می‌شود.

    راه سیزدهم | استفاده از لانگ تیل

    یکی دیگر از عوامل موثر بر بهبود نرخ کلیک یا CTR، استفاده از لانگ تیل یا کلیدواژه‌های طولانی است. تجربه نشان داده است که کاربران برای جستجو از کلیدواژه‌های طولانی استفاده می‌کنند، پس لانگ تیل می‌تواند بسیار موثر باشد.

    راه چهاردهم | بهینه سازی و افزایش سرعت سایت

    هر چند که سرعت به صورت مستقیم در نرخ کلیک تاثیر ندارد اما اگر سرعت سایتتان بالا باشد موجب بهبود سئوی سایت شما می شود و اگر رتبه بالایی را در نتایج گوگل داشته باشید و در لینک های اول نتایج گوگل قرار بگیرید به معنی دریافت کلیک بالاتر است.

    اگر سرعت باز شدن سایت بیشتر از ۳ ثانیه طول بکشد، به احتمال ۲۳ درصد کاسه صبر کاربر لبریز می شود و صفحه را قبل از باز شدن می بندد و شما یک کلیک را از دست می دهید. با افزایش مدت انتظار کاربر احتمال ترک سایت توسط کاربر تا ۱۲۳ درصد افزایش می یابد.

    راه پانزدهم | استفاده از هشتگ‌ها

    هشتگ ها در سیستم عامل هایی مانند Facebook  ،Twitter  و LinkedIn تاثیر زیادی در افزایش  CTR دارند. در مورد هشتگ های پرطرفدار یا محبوب مرتبط با کسب و کار خود تحقیق کنید و از آنها استفاده کنید تا شانس دیده شدن توسط مخاطبان مورد نظر خود را افزایش دهید.

    بیشتر از آنچه برای گوگل بنویسید، برای کاربران بنویسید!

    بهبود نرخ کلیک

    سعی کنید متن خود را ساده و خوانا بنویسید که یک محتوای جذاب را خلق کرده باشید و مخاطبان بیشتری را جذب سایت خود کنید. همچنین تلاش نکنید که با استفادۀ بسیار کلیدواژه‌ها متن خود را ناخوانا کنید زیرا استفادۀ بیش از حد از کلیدواژه، ممکن است تحت شرایط خاصی باعث جلب توجه موتورهای جستجو شود، ولی کاربران قطعا عنوان ها و توضیحات غیر طبیعی را دوست ندارند و روی آن ها کلیک نمی کنند. سعی کنید کاربر را در الویت قرار دهید و از دید یک کاربر به محتوای خود نگاه کنید. بدون در نظر گرفتن موتورهای جستجو، محتوای خود را برای کاربر جذاب بنویسید.

    سخن آخر

    در مجموع می توان گفت نرخ کلیک به فاکتورهای مختلفی که برای شما گفته شد، بستگی دارد؛ پیشنهاد ما این است که با مراجعه به google search console صفحاتی که نرخ کلیک پایین و impression بالایی دارند را بررسی کنید و با کمک این راهنما به بهینه سازی آن ها بپردازید.

    در صورت نیاز میتوانید با کارشناسان مشاوره سئو نبض مارکتینگ در ارتباط باشید.

    سوالات متداول شما

    نرخ کلیک یا CTR مخفف عبارت انگلیسی Click Through Rate می‌باشد. نسبتی است که نشان می‌دهد کاربران به چه میزانی در صفحه جستجوی گوگل، سایت شما را مشاهده می‌کنند و چه تعدادی از این میزان مشاهده، منجر به کلیک بر لینک سایت می‌شود.

    با توجه به آمار بدست آمده توسط متخصصین سئو و سایت، همچنین آمار گفته شده توسط گوگل، میانگین نرخ کلیک به صورت درصدی بین ۳ تا ۵ درصد است.

    + میتونی این مطلب رو با دوستات هم به اشتراک بذاری...

    LinkedIn
    Twitter
    Email
    WhatsApp
    Telegram

    محتوای این بلاگ توسط کارشناسان تایید شده است.

     با تشکر از شما برای زمانی که صرف مطالعه این نوشته کردید. 

    + ممکنه به این مطالب هم علاقه‌مند شی...

    تصویر شاخص امنیت سایت
    گوگل دیتا استودیو چیست؟
    یک مرد با لباس سفید و شلوار مشکی در حال چک کردن بک لینک در موبایل یک زن با لباس سبز و شلوار مشکی نشسته بر زمین در حال کار با لپتاپ یک موبایل با صفحه سبز نشان دهنده کامنت دو کامنت با نماد بک لینک نشان دهنده بک لینک کامنتی
    دو مرد و یک زن در حال بررسی بک لینک سایت

    + میتونی دیدگاهت رو با بقیه به اشتراک بذاری...

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دسته‌بندی مقالات

    مشاوره رایگان

    دوست داری سایتت تو صفحه اول نتایج گوگل دیده بشه؟!

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    popup

    هـدیه ویـژه به مـدت محـدود

    مشـاوره اختصاصـی سئـو "رایـگان"