call nabz

۰۲۱۸۸۹۴۸۹۱۷

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
  • تحقیق کلمات کلیدی چیست؟ راهنمای کامل انجام کیورد ریسرچ

    کیورد ریسرچ

    وارد ذهن مخاطبانتان شوید!

    اجازه بدهید مفهوم تحقیق کلمات کلیدی را با یک مثال فرضی شروع کنیم. تصور کنید ابزاری وجود داشت که با آن می‌توانستید وارد ذهن مخاطبانتان شوید. در این صورت خیلی راحت می‌توانستید بفهمید زمانی که به محصولات شما نیاز دارند، چه چیزی را سرچ می‌کنند. به این ترتیب دقیقا می‌دانستید آن‌ها چه می‌خواهند، و همان را در اختیارشان قرار می‌دادید. 

    وارد ذهن شوید

    خبر خوب این است که این کار آنقدرها هم غیرممکن نیست! روشی به نام تحقیق کلمات کلیدی این کار را تا حدودی برای شما ممکن می‌کند. در این مقاله یاد می‌گیریم که کیورد ریسرچ چیست، چگونه به کسب و کار ما کمک می‌کند و چگونه در عمل آن را انجام دهیم.

    آنچه در این مقاله می‌خوانید...

    کیورد ریسرچ (keyword research) چیست؟

    مخاطبان شما زمانی که به کالا و خدماتتان نیاز دارند، عبارت‌هایی را در گوگل و سایر موتورهای جستجو، سرچ می‌کنند. اما چطور می‌توان فهمید که این افراد از چه کلماتی استفاده می‌کنند تا شما را پیدا کنند؟

    keyword research

    جواب این سوال، تحقیق کلمه کلیدی (keyword research) است. صاحبان کسب و کار، برای اینکه بفهمند مخاطبانشان از چه کلیدواژه‌هایی برای رسیدن به آن‌ها استفاده می‌کنند، مراحل مختلفی را طی می‌کنند. به مجموعه این مراحل، تحقیق کلمه کلیدی یا کیورد ریسرچ گفته می‌شود.

    تحقیق کلمات کلیدی چگونه به کسب و کار ما کمک می‌کند؟

    یک نوع کسب وجود دارد که همیشه برنده است. کسب و کاری که به درک درستی از مخاطبان و بازار هدف خود رسیده باشد. تحقیق کلمات کلیدی به شما کمک می‌کند، مخاطبان هدف خود را بهتر درک کنید و استراتژی سئو و محتوای خود را دقیقا بر اساس نیاز مخاطبانتان طراحی کنید. خب، حالا که همه چیز بر اساس نیاز مخاطب طراحی شده است، می‌توانید ترافیک باکیفیت‌تری را به وب‌سایتتان جذب کنید. منظور از ترافیک با کیفیت، مخاطبانی هستند که به کسب و کارتان مربوط بوده و احتمال بیشتری دارد که به مشتری شما تبدیل شوند. از طرف دیگر، بدون تحقیق کلمات کلیدی، ممکن است کلیدواژه‌هایی را هدف قرار دهید، که هیچ کدام از مشتریان احتمالی شما از آن‌ها استفاده نمی‌کنند. این موضوع یکی از رایج‌ترین مشکلات بسیاری از وبسایت‌هاست. به عبارت دیگر، تحقیق کلمات کلیدی، تحقیقات بازار قرن بیست و یکم است.

    چرا کلمات کلیدی برای سئو مهم هستند؟

    کلمات کلیدی، پایه و اساس سئو هستند. اگر به دنبال دیده شدن در گوگل باشید، باید درباره‌ی چیزهایی بنویسید که مردم به دنبال آن‌ها هستند. اگر هیچ کس به دنبال چیزی که درباره آن می‌نویسید نباشد، هیچ ترافیکی هم از گوگل دریافت نخواهید کرد. به همین دلیل است که تسلط بر هنر تحقیق کلمات کلیدی، برای موفقیت در سئو بسیار مهم است. علاوه بر آن، هزینه اشتباه کردن در سئو بسیار زیاد است. انتخاب یک کلمه کلیدی اشتباه کافی است، تا مقدار زیادی زمان و انرژی هدر رود. تحقیق کلمات کلیدی، بر روی هر کاری که بعدها برای سئوی سایتتان انجام می‌دهید تاثیر می‌گذارد. به همین دلیل اولین قدم برای هر استراتژی سئوی موفقی، تحقیق کلمات کلیدی است. کلمات کلیدی مثل یک قطب نما برای سئوی وبسایت شما هستند. آن‌ها به شما می‌گویند به کجا بروید و آیا در حال پیشرفت هستید یا خیر. قطب نمای سئو

    دو فاکتور اصلی در تحقیق کلمات کلیدی!

    زمانی که در حال انجام تحقیق کلمات کلیدی هستید، سه فاکتور اصلی وجود دارد که باید حتما آن‌ها در نظر بگیرید. 

    ۱. ارتباط

    یکی از اصلیی‌ترین معیارهای گوگل برای رتبه دادن به محتوای شما، میزان ارتباط آن با کلیدواژه است. هر چقدر محتوای شما به کلیدواژه‌ای که مخاطب سرچ کرده است، مرتبط‌تر باشد، گوگل به شما رتبه بهتری می‌دهد. حالا چرا این مسئله برای گوگل مهم است؟ چون محتوای مرتبط، نیاز کاربر از جستجو را بهتر برطرف می‌کند. برطرف شدن نیاز کاربر، برای گوگل در اولویت است. 

    ۲. اعتبار

    گوگل به منابعی که معتبر می‌داند اهمیت بیشتری می‌دهد. این یعنی، شما باید برای تبدیل شدن به یک منبع معتبر تمام تلاش خود را به کار ببرید. اما چگونه؟ با تولید محتوای مفید و ترویج آن محتوا. اگر صفحه نتایجِ یک کلمه کلیدی پر از محتواهای مفیدی باشد که محتوای شما نتواند با آن‌ها رقابت کند، شانس کمتری برای رتبه‌ گرفتن دارید. مگر اینکه محتوای شما ارزشمند بوده و با بقیه متفاوت باشد. 

    برای انجام چه کارهایی به تحقیق کلمات کلیدی نیاز داریم؟

    اگر یک وبسایت دارید و قصد دارید که از آن کسب درآمد کنید، به تحقیق کلمات کلیدی نیاز خواهید داشت. فرقی ندارد که قصد دارید از طریق کدام روش دیده شوید: بازاریابی محتوا و سئو، یا گوگل ادز. در هر صورت اولین قدم برای شما، تحقیق کلمات کلیدی خواهد بود. 

    اگر برایتان سوال پیش آمده که تحقیق کلمات کلیدی که تا این حد ضروری است چگونه انجام می‌شود، لازم نیست نگران باشید. در ادامه نحوه انجام آن را به صورت کامل برایتان توضیح می‌دهیم.

    راهنمای جامع تحقیق کلمات کلیدی

    تحقیق کلمات کلیدی در ۳ مرحله و به ۲ روش انجام می‌شود. ابتدا مراحل انجام آن را برای شما توضیح می‌دهیم و سپس به سراغ روش‌های انجام آن خواهیم رفت.

    راهنمای جامع تحقیق کلمات کلیدی

    تحقیق کلمات کلیدی در چند مرحله انجام می‌شود؟

    ۱- قدم اول: پیدا کردن کلمات کلیدی

    در این مرحله باید سعی کنید، یک لیست از تمام کلیدواژه‌های مربوط به کسب و کارتان درست کنید. اما چگونه کلیدواژه‌های مربوط به کسب و کارمان را پیدا کنیم؟ برای پیدا کردن آن‌ها، می‌توانید از ۳ روش زیر استفاده کنید.

    ۱-۱. استفاده از کلمه کلیدی بذر (seed keyword)

    کلمه‌ی کلیدی بذر، نقطه‌ی شروع تحقیق کلمات کلیدی است. کلمه کلیدی بذر، کلیدواژه‌ی بزرگی است که به عنوان پله‌ای برای پیدا کردن کلمات کلیدی بیشتر، از آن استفاده می‌شود. همانطور که برای ساختن خانه به آجر و سیمان احتیاج داریم، برای تحقیق کلمات کلیدی هم، به کلمه کلیدی بذر نیاز داریم.

     

    استفاده از کلمه کلیدی بذر

    برای مثال کلیدواژه بذر برای یک شرکت دیجیتال مارکتینگ، می‌تواند «دیجیتال مارکتینگ» باشد.

    نکته

    نکته مهم: برای اینکه موضوع را بهتر درک کنید، در تمام مراحل تحقیق کلمات کلیدی از یک مثال ثابت استفاده کرده‌ایم: مثال تحقیق کلمات کلیدی برای «شرکت دیجیتال مارکتینگ».

    ۱-۲. طوفان فکری به پا کنید!

    اگر در موضوعی که برای آن تحقیق کلمات کلیدی انجام می‌دهید، خبره هستید، پس حتما می‌دانید که مخاطبانتان احتمالا به چه موضوعاتی بیشتر علاقه‌مندند. یک قلم و کاغذ بردارید و شروع به نوشتن تمام موضوعاتی کنید که فکر می‌کنید مخاطبانتان به آن‌ها علاقه دارند.

    طوفان فکری

    برای مثال موضوعات مرتبط به یک شرکت دیجیتال مارکتینگ شامل موارد زیر می‌شود:

    • بازاریابی محتوایی
    • سئو (بهینه سازی موتور جستجو)
    • بازاریابی شبکه‌های اجتماعی
    • ایمیل مارکتینگ
    • و… 

    ۱-۳. بررسی رقبا

    رقبا مثل یک معدن طلا، پر از ایده برای کلیدواژه‌های کسب و کارتان هستند. اینکه بدانید رقبای شما در کدام کلیدواژه‌ها در رتبه‌های برتر قرار دارند، به شما از دو جهت کمک می‌کند. اول اینکه رقبایتان را بهتر می‌شناسید و دوم اینکه تعداد زیادی کلید‌واژه مناسب برای کسب و کارتان پیدا می‌کنید. 

    بررسی رقبا

    احتمالا در این مرحله، به یک لیست طولانی از کلیدواژه‌های مرتبط با کسب و کارتان رسیده‌‌اید. لیستی که می‌تواند مقداری سردرگمتان کند. در مرحله بعد یاد می‌گیریم که چگونه این لیست را محدود کنیم و مناسب ترین کلیدواژه‌ها را برای کسب و کارمان پیدا کنیم.

    ۲- قدم دوم: آنالیز کلمات کلیدی

    حالا وقت اولویت‌بندی است. در لیستی که تهیه کرده‌ایم، یک سری از کلیدواژه‌ها وجود دارند که اهمیت بیشتری دارند. اما بر چه اساسی می‌توانیم این کلیدواژه‌های مهم را تشخیص دهیم؟ سه معیار اصلی برای اولویت‌بندی کلیدواژه‌ها وجود دارد. 

    ۲-۱. حجم جستجو (Search Volume)؛ آن کلیدواژه چقدر محبوب است؟

    حجم جستجو به شما نشان می‌دهد که یک کلیدواژه در طول یک ماه، چند بار به طور میانگین توسط کاربران سرچ می‌شود. هر چه افراد بیشتری برای یک کلیدواژه سرچ کرده باشند، ترافیک بیشتری از آن خواهید گرفت. 

    ممکن است برای یک کلمه کلیدی خاص در صفحه اول قرار بگیرید، اما اگر هیچ کس آن را جستجو نکند، هیچ ترافیکی هم برای سایت شما به وجود نمی‌آید. درست مثل راه اندازی مغازه در شهر ارواح! تا این جا بسیار ساده بود. 

    اما سوال این است: چه میزان حجم جستجو، خوب محسوب می‌شود؟ جواب کوتاه است. بستگی دارد. به چه چیزی؟ به صنعتی که در آن فعالیت می‌کنید. حجم جستجو در کلیدواژه‌ها و صنایع مختلف، می‌تواند بسیار متفاوت باشد. 

    ۲-۲. سختی کلیدواژه (Keyword Difficulty): رتبه گرفتن در آن کلیدواژه چقدر سخت است؟

    سختی کلیدواژه معیاری است که به ما کمک می‌کند، تخمین بزنیم که قرار گرفتن در ۱۰ رتبه برتر، چقدر می‌تواند دشوار باشد؟ این بیشتر بر اساس میزان اعتبار صفحاتی است که در اولین صفحه نتایج موتور جستجو (SERP) قرار دارند و در مقیاسی از صفر تا ۱۰۰ بیان می‌شود. هر چه این عدد بیشتر باشد، رتبه بندی برای کلمه کلیدی دشوارتر است.

    معمولا درمورد کلیدواژه‌هایی که حجم جستجوی بیشتری دارند، سختی کلیدواژه‌ هم بیشتر است. قرار گرفتن در رتبه‌های برتر، برای کلیدواژه‌هایی که سختی بالایی دارند، بسیار چالش برانگیز است. توصیه ما به شما، مخصوصا اگر اول راه هستید و تازه وبسایتتان را راه اندازی کرده‌اید، این است که از کلیدواژه‌های سبک‌تر که سختی کمتری دارند شروع کنید.

    یک استراتژی بسیار محبوب در این مورد، هدف قرار دادن کلمات کلیدی دم بلند (long-tail keywords) است. کلمات کلیدی دم بلند به کلمات کلیدی طولانی‌تر، با حجم جستجوی کمتر گفته می‌شود. این استراتژی ۳ مزیت دارد:

    • معمولاً رتبه گرفتن در کلمات کلیدی طولانی بسیار آسان‌تر است؛ چون رقابت کمتر است.
    • کلمات کلیدی طولانی معمولا نرخ تبدیل (CR) بیشتری دارند. چون جزئیات بیشتری دارند و این نشان می‌دهد که کاربر دقیقا می‌داند که به دنبال چه چیزی است. بنابراین به انتهای قیف فروش نزدیک‌تر بوده و احتمال خرید در او بیشتر است.
    • معمولا تعداد خیلی محدودی کلیدواژه‌ی کلی برای هر کسب و کار وجود دارد. در صورتی که می‌توانید هزاران کلیدواژه‌ی طولانی برای یک کسب و کار استخراج کنید.

    ۲-۳. ارزش تجاری کلیدواژه را برای کسب و کارتان تعیین کنید!

    تخمین ارزش تجاری یک کلمه کلیدی، یعنی تعیین کنیم که چقدر احتمال دارد رتبه گرفتن برای آن کلمه کلیدی خاص، منجر به اقدامی سودآور برای کسب و کار ما شود. بعضی از کلیدواژه‌ها اگرچه از نظر موضوعی به کسب و کار ما مربوط هستند، اما احتمالا به سود منجر نمی‌شوند. 

    مشخص کردن ارزش تجاری یک کلیدواژه لزوما برای حذف کردن یک کلیدواژه نیست! این کار می‌تواند در اولویت‌بندی اینکه چه کلیدواژه‌هایی را باید اول از همه هدف قرار دهیم، و کدام را برای بعد بگذاریم، بسیار مفید باشد. 

    حالا که کلمات کلیدی خود را با استفاده از معیارهای حجم و سختی محدود کردید و بر اساس ارزش تجاری، آن‌ها را اولویت بندی کردید، می‌توانید همه‌ی کلیدواژه مرتبط را در یک فهرست ذخیره کنید.

    ۳- قدم سوم: هدف گیری کلمات کلیدی

    در این مرحله باید کلیدواژه‌های اصلی کسب و کارمان و قصد کاربر از جستجو کردن آن‌ها را مشخص کنیم.

    هدف گیری کلمات کلیدی

    ۳-۱. تعیین کلیدواژه‌های اصلی و فرعی کسب و کارمان

    یک موضوع، معمولا شامل چند کلیدواژه‌ی مختلف می‎‌شود. این یعنی شما می‌توانید با یک محتوای کامل که تمام آن موضوع را پوشش داده باشد، در کلیدواژه‌های زیادی رتبه بگیرید. با این حال، هنوز هم به یک کلمه کلیدی اصلی نیاز دارید که به شما کمک کند آن موضوع را هدف قرار دهید. بنابراین، یک کلیدواژه می‌تواند یکی از دو حالت زیر را داشته باشد:

  • کلیدواژه اصلی
  • کلیدواژه‌ای که بهترین نماینده برای آن موضوع است، حجم جستجوی بالایی دارد، و در بخش‌های مهم صفحه، از آن استفاده شده است. (مثل URL صفحه، تگ عنوان، عنوان اصلی و…) برای مثال کلیدواژه اصلی برای این مقاله، «تحقیق کلمات کلیدی» است. 

  • کلیدواژه فرعی
  • یک کلیدواژه در مورد همان موضوع با حجم جستجوی کمتر، که بدتان نمی‌آید در آن هم رتبه بگیرید؛ اما هدف اصلی شما نیست. درمورد یک موضوع، می‌تواند چندین کلیدواژه فرعی وجود داشته باشد. برای مثال کلیدواژه‌ی فرعی این مقاله می‌تواند «نحوه انجام تحقیق کلمات کلیدی» باشد. 

    ۳-۲. قصد کاربر از جستجو

    پیش از آنکه رقابت را برای یک کلیدواژه را شروع کنید، لازم است پاسخ یک سوال مهم را بدانید. وقتی کاربری کلیدواژه‌ای را سرچ می‌کند، انتظار دارد با چه محتوایی روبه رو شود؟ به عبارت دیگر، قصدشان از آن جستجو چه بوده است. منظور از «هدف کاربر از جستجو» یا Search Intent هم همین است. تجزیه و تحلیل کردن هدف کاربر از جستجو، احتمالا مهم‌ترین جنبه تحقیق کلمات کلید است. یادتان هست که گفتیم هدف از انجام تحقیق کلمات کلیدی، حدس زدن این است که در ذهن مخاطب چه می‌گذرد؟ خب، دقیقا منظورمان همین بود! قصد کاربر از جستجو می‌تواند یکی از موارد زیر باشد:
  • جستجو به قصد خرید و انجام معامله
  • کاربر، برای خرید یک محصول خاص سرچ می‌کند. برای مثال «خرید گوشی سامسونگ»

  • جستجو با هدف کسب اطلاعات
  • کاربران برای به دست آوردن اطلاعات، در مورد موضوعی خاص سرچ می‌کنند. مثلا «چگونه در صفحه اول گوگل قرار بگیریم؟» 

  • جستجو با هدف پیدا کردن یک سایت مشخص
  • گاهی کاربران دقیقا می‌دانند که می‌خواهند وارد چه صفحه‌ای شوند. برای مثال «سایت بیمه تامین اجتماعی»

    تحقیق کلمات کلیدی به چند روش انجام می‌شود؟

    تحقیق کلمات کلیدی بدون ابزار امکان پذیر است؟ بله، کاملا!

    تحقیق کلمات کلیدی با ابزار راحت‌تر است؟ باز هم بله. کاملا!

    اصلا ابزارها برای همین سخته شده‌اند؛ که کار را برای انسان راحت‌تر کنند. اما خبر خوب این است که حتی بدون ابزار هم می‌توانید تنها با صرف مقداری زمان و انرژی، تحقیق کلمات کلیدی انجام دهید. حتی در ایران بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند که تحقیق کلمات کلیدی را به صورت دستی و بدون ابزار انجام دهند. چرا؟

    چون بسیاری از این ابزارها آنقدر که باید، برای زبان فارسی بومی سازی نشده‌اند. حتی در بسیاری از آن‌ها، کشور ایران و زبان فارسی تعریف نشده‌اند. پس با این اوصاف، به دو روش می‌توان تحقیق کلمات کلیدی انجام داد:

    • تحقیق کلمات کلیدی بدون نیاز به ابزار

    • تحقیق کلمات کلیدی با استفاده از ابزار

    ما در این مقاله هر دو روش را به شما آموزش می‌دهیم و انتخاب را به عهده‌ی خودتان می‌گذاریم.

    ۱- تحقیق کلمات کلیدی بدون نیاز به ابزار

    گفتیم که قدم اول در کیورد ریسرچ، این است که یک فهرست از تمام کلمات کلیدی مربوط به کسب و کارمان تهیه کنیم. در ادامه، بخش فوت و فن‌های پیدا کردن کلمات کلیدی بدون نیاز به ابزار را توضیح می‌دهیم.

    ۱-۱. استفاده از فهرست مطالب ویکی پدیا

    ویکی پدیا یک منبع بسیار خوب برای پیدا کردن کلمات کلیدی است؛ که اتفاقا اغلب هم نادیده گرفته می‌شود. یک نگاه کوچک به فهرست مطالب ویکی پدیا کافی است، تا ایده‌های بسیاری برای کلیدواژ‌ه‌های مربوط به کسب و کارتان پیدا کنید. 

    در چه جای دیگری می‌توانید هزاران مقاله از موضوعات مختلف پیدا کنید، که خیلی مرتب و شسته رفته، در دسته‌بندی‌های کوچک کنار هم قرار گرفته باشند؟ 

    اول وارد ویکی پدیا شوید و یکی از کلیدواژه‌ی کلی مربوط به کسب و کارتان را وارد کنید. برای مثال ما کلیدواژه دیجیتال مارکتینگ را وارد کرده‌ایم.

    کیورد ریسرچ ویکی پدیا

    خب حالا وارد صفحه اصلی آن کلیدواژه‌ی کلی می‌شوید. چشم بچرخانید و فهرستی که در گوشه سمت چپ صفحه قرار دارد را پیدا کنید. این فهرست، موضوعات فرعیِ مربوط به آن کلیدواژه‌ی کلی را نشان می‌دهد. بعضی از این موضوعات فرعی، می‌توانند کلیدواژه‌های فوق‌العاده‌ای برای شما باشند که پیدا کردنشان به هر روش دیگری مشکل است. 

    موضوعات فرعی ویکی پدیا

    برای دست پیدا کردن به کلیدواژه‌های بیشتر، حتی باز هم می‌توانید این کار را ادامه دهید. فقط کافی است یکی از موضوعات فهرست را انتخاب کرده و وارد صفحه‌ی مربوط به آن شوید. برای مثال ما «بهینه سازی موتور جستجو» را انتخاب کردیم. در آن صفحه هم تعداد زیادی ایده‌‌ برای این کلیدواژه‌ خواهید دید. 

    نکته

    نکته مهم: علاوه بر فهرست، حتی می‌توانید از لینک‌های داخل متن هم کلیدواژه استخراج کنید. برای مثال در صفحه‌ی «بهینه سازی موتور جستجو»، کلمه‌های کلیدی «سئوی داخلی»، «سئوی خارجی» می‌توانند کلیدواژه‌های خیلی خوبی برای یک شرکت دیجیتال مارکتینگ باشند. 

    داخل متن ویکی پدیا

    ۱-۲. با استفاده از گوگل

    یک راه بسیار آسان دیگر برای پیدا کردن کلمات کلیدی، استفاده از موتور جستجوی گوگل است. بله درست شنیدید. همین گوگل محبوب خودمان! 

    برگردیم سراغ مثال اول متن. یکی از موضوعات مربوط به دیجیتال مارکتینگ، «بازاریابی محتوا»ست. بازاریابی محتوا را در گوگل سرچ می‌کنیم. قبل از این که ENTER را بزنیم و وارد صفحه نتایج شویم، معمولا گوگل پیشنهاداتی را به ما می‌دهد که از نظر معنایی به موضوعی که سرچ کرده‌ایم، بسیار نزدیک است. 

    به این پیشنهادات، Latent Semantic Indexing) LSI) می‌گویند. در میان این پیشنهادات، می‌تواند کلیدواژه‌های مناسبی برای کسب و کار ما وجود داشته باشد. 

    کیورد ریسرچ با گوگل

    علاوه بر آن، در انتهای صفحه نتایج موتور جستجو (SERP)، قسمتی به نام “Related Searches” یا «جستجوهای مرتبط» وجود دارد که ۸ موضوع مرتبط با جستجوی ما را نشان می‌دهد. این قسمت از گوگل نیز، می‌تواند برای پیدا کردن کلیدواژه‌های مناسب به شما کمک کند.

    جستجوهای مرتبط گوگل

    ۲- تحقیق کلمات کلیدی با استفاده از ابزار

    ۲-۱. ابزار keyword planner

    گوگل، غول موتورهای جستجوی جهان است. بنابراین چه ابزاری بهتر از ابزاری که خود گوگل برای تحقیق کلمات کلیدی ارائه داده است؟ در واقع این ابزار بخشی از گوگل ادز (سرویس تبلیغاتی گوگل) است. اما در تحقیق کلمات کلیدی برای نتایج ارگانیک هم استفاده می‌شود. 

    برای کار با این ابزار ابتدا وارد این لینک شوید و ثبت نام کنید. سپس وارد صفحه‌ای به شکل صفحه زیر می‌شوید. حالا زبان را بر روی فارسی و مکان را بر روی All Locations یا همه‌ی مکان‌ها بگذارید. سپس در کادر پایین، کلمه کلیدی مورد نظرتان را وارد کنید. برای مثال ما «دیجیتال مارکتینگ» را وارد کردیم. 

    تحقیق کلمه کلیدی با keyword planner

    این ابزار در حال حاضر برای کشور ایران فیلتر است. بنابراین برای استفاده از آن باید از فیلترشکن یا پروکسی استفاده کنید.

    کیورد ریسرچ با کیورد پلنر

    در این ابزار می‌توانید اطلاعات متفاوتی مانند متوسط جستجوی ماهانه و میزان رقابت در آن کلیدواژه را مشاهده کنید. چون این ابزار متعلق به خود گوگل است، می‌توانید بر روی دقت اطلاعاتی که ارائه می‌دهد حساب کنید.

    ۲-۲. ابزار Semrush

    برای پیدا کردن کلمات کلیدی از طریق ابزار semrush، از بخش Keyword Research وارد قسمت Keyword Magic Tool می‌شویم. حالا فقط کافی است کلیدواژه‌ی خود را وارد کرده و Search را بزنیم. 

    تحقیق کلمات کلیدی با semrush

    در این قسمت لیست کلیدواژه‌های مربوط به کسب و کار خود را خواهیم دید. به اضافه‌ی اطلاعات جذاب دیگری از جمله قصد کاربر از جستجو، حجم کلیدواژه، سختی کلیدواژه، حجم رقابت و غیره. علاوه بر آن می‌توانید از لیست سمت چپ، کلمات غیر مرتبط به کسب و کار خود را حذف کنید. 

    برای مثال اگر آژانس دیجیتال مارکتینگی هستیم که خدمات آموزشی ارائه نمی‌دهد، می‌توانیم کلمه‌هایی مانند «دوره» و «آموزش» را حذف کنیم؛ تا فقط کلیدواژه‌های مربوط به کسب و کار ما نمایش داده شوند.

    کیورد ریسرچ با semrush

    همچنین می‌توان بر اساس معیارهای مختلف، نتایج را فیلتر کرد. برای مثال می‌توانید کلیدواژه‌هایی را هدف قرار دهید که میزان سختی (KD) آن‌ها از ۱۵-۲۹ است. 

    میزان سختی کلمات کلیدی

    ۲-۳. Kw finder

    یکی دیگر از ابزارهای بسیار خوب برای تحقیق کلمات کلیدی، که به شما در انتخاب مناسب‌ترین کلیدواژه‌ها کمک می‌کند، Kw finder یا کی دبیلیو فایندر است. این ابزار جزئیات زیادی را در رابطه با کلمه کلیدی به شما ارائه می‌دهد. از جمله متوسط حجم جستجوی ماهانه (برحسب بازه زمانی ۳ ماهه، ۶ ماهه و ۱ ساله)، سختی کلیدواژه.

    برای مثال حجم جستجوی کلیدواژه‌ی «دیجیتال مارکتینگ»، ۱۴۰۰ و سختی کلیدواژه‌ی آن ۲۵ از ۱۰۰ است. علاوه بر این، یک بررسی کلی از صفحه‌ی نتایج مربوط به آن هم به شما ارائه خواهد داد. در این بررسی اصلی‌ترین رقبای خود در آن کلیدواژه به همراه اطلاعات مختلف از سایت آن‌ها را مشاهده خواهید کرد. اطلاعاتی مانند DA، PA و… 

    کیورد ریسرچ با kw finder

    اگر انجام دادن تمام این مراحل برای شما سخت است، می‌توانید آن را به متخصصان باتجربه‌ی ما در نبض مارکتینگ بسپارید.

    مشاوره رایگان نبض مارکتینگ را از دست ندهید!

    تحقیق کلمات کلیدی در یک کلام!

    ابتدا یک فهرست از تمام کلیدواژه‌های مربوط به کسب و کارمان تهیه می‌کنیم. برای این کار از روش‌های متفاوتی می‌توانیم استفاده کنیم. مثلا استفاده از کلیدواژه‌ی بذر، طوفان فکری، بررسی رقبا، استفاده از گوگل و ویکی پدیا.

    در مرحله بعد، شروع به آنالیز و تحلیل کلیدواژه‌هایی که پیدا کرده‌ایم می‌کنیم. اما بر اساس چه معیارهایی؟ براساس حجم، سختی و ارزش تجاری کلیدواژه. 

    در مرحله بعد، کلیدواژه‌های اصلی کسب و کارمان و قصدی که کاربرد از جستجوی آن‌ها داشته را مشخص می‌کنیم. هر کدام از این مراحل را می‌توانیم با ابزار یا بدون ابزار انجام دهیم.

    سوالات متداول

    تحقیق کلمات کلیدی یا کیورد ریسرچ (keyword research) به فرایند کشف و آنالیز کلیدواژه‌هایی گفته می‌شود، که مخاطبان شما برای سرچ کردن در موتورهای جستجو مانند گوگل و بینگ از آن‌ها استفاده می‌کنند. 

    در سه مرحله می‌توانید تحقیق کلمات کلیدی انجام دهید. قدم اول پیدا کردن کلمات کلیدی، قدم دوم آنالیز کلمات کلیدی و قدم سوم هدف گیری کلمات کلیدی می‌باشد.

    به دو روش می‌توانید تحقیق کلمات کلیدی انجام دهید: بدون نیاز به ابزار، با استفاده از ابزار.

    محتوای این بلاگ توسط کارشناسان تایید شده است.

    با تشکر از شما برای زمانی که صرف مطالعه این محتوا کردید. 

    تیم تولید محتوا | آژانس خلاقیت نبض مارکتینگ

    مطالعه بیشتر

    [ASRating]

    ۲ پاسخ

      1. سلام مهسا عزیز
        خیلی ممنونیم که ویدئوهارو پیگیری می کنی. برنامه ساخت ویدئو رو اسارت زدیم. به زودی منتظر اتفاقای خفنی باش

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۲ رای
    popup

    هـدیه ویـژه به مـدت محـدود

    مشـاوره اختصاصـی سئـو "رایـگان"

    popup

    هـدیه ویـژه به مـدت محـدود

    مشـاوره اختصاصـی سئـو "رایـگان"