call nabz

۰۲۱۸۸۹۴۸۹۱۷

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
  • تگ نوایندکس چیست و چه کاربردی دارد؟

    تگ نوایندکس چیست؟ چه زمانی از آن، در سایت استفاده کنیم؟

    [ASRating]

    فهرست مطالب

    در واقع تگ نوایندکس (noindex) جهت نمایش ندادن صفحه‌ی تگ‌ شده در نتایج جستجو مورد استفاده قرار می‌گیرد. نوایندکس این امر را توسط اعلام ‌کردن به موتورهای جستجو انجام می‌دهد. به احتمال زیاد شما نیز در سایت خود صفحاتی دارید که نمی‌خواهید به دلایل مختلفی در نتایج جستجوی گوگل، دیده شوند‌. در واقع این صفحات دارای ارزش خاصی برای مخاطب نمی‌باشند. از همین رو ممکن است اگر در نتایج جستجوی گوگل قرار بگیرند، به سئو سایت شما ضربه بزنند. بنابراین از تگ نوایندکس جهت نمایش ندادن آن‌ها در نتایج جستجوی گوگل استفاده می‌شود.

    ایندکس ‌شدن محتوا به چه معناست؟

    ایندکس ‌شدن محتوا به چه معناست؟

    همراه با تعریف تگ نوایندکس، حال می‌خواهیم بررسی کنیم که ایندکس شدن محتوا به چه معناست. احتمالا شما نیز ایندکس شدن محتوا در گوگل را تا به حال شنیده‌اید. در واقع ایندکس شدن مانند دسته‌بندی کردن اطلاعاتی است که طبق موضوعاتی خاص و به طور منظم تولید شده‌اند. همان طور که می‌دانید رتبه شما در گوگل، توسط نحوه عملکرد شما در سایت تعیین می‌شود. دانستن معنی ایندکس بیشتر برای افرادی که دارای کسب و کار اینترنتی هستند، اهمیت دارد. اگر محتوای سایت شما به درستی ایندکس شده باشد، موتورهای جستجو این امکان را پیدا می‌کنند که افراد بیشتری بتوانند سایت شما را مشاهده کنند.

    چرا ایندکس محتوا به صورت دستی؟!

    اگر ایندکس محتوا به صورت دستی را به طور صحیح انجام دهید، حتی می‌توانید به راحتی به صفحه اول گوگل بروید. بهتر است بدانید که سرعت ایندکس شدن دارای اهمیت ویژه‌ای است. یعنی اگر محتوایی که در سایت قرار داده می‌شود حالت خبری یا همان اطلاع‌رسانی را داشته باشد، باید حتما در اولین ساعات جستجو یافت شود‌. حال برای این که بتوانید صفحات سایت خود را زودتر ایندکس کنید باید به دو مورد زیر توجه کنید.

    ۱. به طور مرتب سایت خود را بروزرسانی کنید.

    ۲. سعی کنید لینک سایت خود را در دیگر صفحات پر بیننده قرار دهید.

    در نهایت فراموش نکنید اگر سایت فروشگاهی دارید و صفحه‌ای از سایت شما تکراری یا بی‌ارزش شده است، باید از تگ نوایندکس برای جلوگیری از نمایش آن استفاده کنید.

    نحوه استفاده از تگ نوایندکس

    نحوه استفاده از تگ نوایندکس

    برای استفاده از این تگ دو راه وجود دارد:

    روش اول | فایل robots.txt و متا تگ در کدهای HTML

    روش اول استفاده از تگ نوایندکس در فایل robots.txt و متا تگ در کدهای HTML  می‌باشد. در واقع شما باید در این روش قطعه کدی که در زیر وجود دارد را به head کدهای HTML برای تمامی صفحاتی که نمی‌خواهید ایندکس شوند، اضافه کنید.

    <meta name=”robots” content=”noindex, Nofollow”>

    روش دوم | استفاده از فایل robots.txt

    شما در این روش، می‌توانید جهت جلوگیری از ایندکس شدن صفحه، فایل robot.txt را مورد استفاده قرار دهید. بهتر است بدانید که این فایل، فایلی است که شما می‌توانید توسط آن اجازه دسترسی یا عدم دسترسی به صفحات و فایل‌های مختلف سایت را به روبات‌های خزنده گوگل بدهید. این فایل در سئو سایت از اهمیت به سزایی برخوردار است. شما برای نوایندکس کردن یک صفحه، عکس، فایل و… می‌توانید کد زیر را در فایل robots.txt وارد کنید و سپس آن را در گوگل سرچ کنسول تایپ کنید.

    /Noindex:/robots-txt-noindexed-page

    در صورتی که از تگ نوایندکس در فایل robot.txt استفاده کنید، باید یک سری نکات را در نظر داشته باشید. برای مثال این فایل نقشه سایت دارد، یعنی یک نقشه‌ی راه به خزنده‌های گوگل می‌دهد، که چه سایت‌هایی را چک کرده و ایندکس کنند و به چه سایت‌هایی دسترسی نداشته باشند.در کل این موضوع مربوط به مبحث سئو تکنیکال میباشد.

    چرا از تگ نوایندکس استفاده کنیم؟

    چرا از تگ نوایندکس استفاده کنیم؟

    به دلایل مختلفی از نوایندکس در سایت استفاده می‌شود که عبارتند از:

    دلیل اول | وجود محتوای تکراری

    ممکن است این مسئله برای شما هم پیش آمده باشد که سایت شما دارای دو صفحه با موضوع یکسان باشند. در این صورت برای این که موجب اُفت رتبه سایت خود نشده و کراولرها را گیج نکنید، باید از تگ نوایندکس و یا تگ کنونیکال استفاده کنید. با این کار شما از ایندکس شدن یکی از آن صفحات جلوگیری خواهید کرد.

    دلیل دوم | صفحاتی با محتوای بی‌ارزش

    تصور کنید که صاحب یک فروشگاه هستید و مشتری شما پس‌از خرید، یک صفحه رضایت ساخته و در سایت منتشر کرده‌ است. به طور کلی این صفحه دارای ارزش و اعتبار خاصی نمی‌باشد. به همین دلیل می‌توانید این صفحه را ایندکس نکنید. ناگفته نماند که دیگر صفحاتی همچون چت‌های آنلاین نیز از این نوع صفحات محسوب می‌شوند، که به ایندکس شدن نیازی ندارند.‌

    دلیل سوم | در دسترس نبودن محتوا

    دوباره تصور کنید که یک فروشگاه دارید و برای هر یک از محصولات فروشگاه خود، یک صفحه بارگذاری کرده‌اید. در صورتی که موجودی یکی از این محصولات تمام شود، ولی گوگل همچنان آن صفحه را نمایش دهد، اعتبار سایت شما پایین می‌آید. برای جلوگیری از این اتفاق هم باید از تگ نوایندکس استفاده کنید، تا صفحه مورد نظر در نتایج جستجو گوگل نمایش داده نشود.

    سخن آخر

    همان طور که گفته شد؛ تگ نوایندکس از اهمیت به سزایی برخوردار است. فراموش نکنید که استفاده درست از این تگ، کلید موفقیت شما در سایت خواهد بود. بنابراین تنها در زمان نیاز از آن استفاده کنید. شرکت های ارائه دهنده خدمات سئو طبق تجربه بیشتری که دارند میدانند که اصول استفاده از این تگ چیست. هدف اصلی از انجام این کار، دیده شدن سایت در صفحه نتایج جستجوی گوگل می‌باشد. دلیل نوایندکس کردن برخی صفحات سایت در واقع به سئو سایت و کسب رتبه بهتر در گوگل مربوط می‌شود. باید بدانید که این صفحات با نداشتن اطلاعات مفید و با ارزش می‌توانند به وبسایت شما لطمه بزنند. در نتیجه در این محتوا سعی کردیم اطلاعات کاربردی و مهمی در ارتباط با تگ نوایندکس در اختیار شما قرار دهیم، که امیدواریم از خواندن آن لذت برده باشید.

    در صورت نیاز میتوانید به صفحه مشاوره سئو نبض مارکتینگ مراجعه کنید.

    سوالات متداول شما

    برای تغییر این متن بر روی دکمه ویرایش کلیک کنید. لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ و با استفاده از طراحان گرافیک است.
    برای تغییر این متن بر روی دکمه ویرایش کلیک کنید. لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ و با استفاده از طراحان گرافیک است.

    + میتونی این مطلب رو با دوستات هم به اشتراک بذاری...

    LinkedIn
    Twitter
    Email
    WhatsApp
    Telegram

    محتوای این بلاگ توسط کارشناسان تایید شده است.

     با تشکر از شما برای زمانی که صرف مطالعه این نوشته کردید. 

    + ممکنه به این مطالب هم علاقه‌مند شی...

    سئو کلاه سیاه Black Hat SEO
    رفع مشکل ایندکس نشدن
    موتور جستجو Search Engine
    Breadcrumb بردکرامب

    + میتونی دیدگاهت رو با بقیه به اشتراک بذاری...

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دسته‌بندی مقالات

    مشاوره رایگان

    دوست داری سایتت تو صفحه اول نتایج گوگل دیده بشه؟!

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    popup

    هـدیه ویـژه به مـدت محـدود

    مشـاوره اختصاصـی سئـو "رایـگان"