call nabz

۰۲۱۸۸۹۴۸۹۱۷

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
  • جایگاه صفر گوگل چیست؟ چگونه وب‌سایتمان را به جایگاه صفر برسانیم؟

    جایگاه صفر گوگل

    جایگاه صفر گوگل؛ آرزوی همه کسب و کارها!

    نهایت آرزوی خیلی از کسب و کارها، این است که سایتشان در رتبه یک گوگل قرار بگیرد. امروز می‌خواهیم چیزی را به شما معرفی کنیم که حتی از آن هم بهتر است! اما مگر جایگاهی بهتر از رتبه یک هم وجود دارد؟ بله، جایگاه صفر گوگل! این جایگاه به تازگی برای وب فارسی فعال شده است (مهر ۱۴۰۱). و با توجه به مزایایی که جایگاه صفر گوگل برای کسب و کارتان دارد، هر چه زودتر درمورد آن اطلاعات داشته باشید، از رقبا یک قدم جلوتر خواهید بود. 

    آنچه در این مقاله می‌خوانید...

    چرا گوگل از جایگاه صفر رونمایی کرد؟

    گوگل هر ساله امکاناتی را ارائه می‌دهد که کاربرانش به سریع‌ترین و ساده‌ترین شکل ممکن، به جواب سوالات خود دست پیدا کنند. یکی از آن امکانات، جایگاه صفر گوگل است. این قابلیت، سال‌ها پیش برای وب انگلیسی فعال شده بود و به تازگی برای وب فارسی نیز فعال شده است. اما جایگاه صفر گوگل، چگونه به راحتی کاربران کمک می‌کند؟

    برای پاسخ به این سوال، اجازه بدهید روند جستجو در گوگل را مرور کنیم. ابتدا به چیزی نیاز پیدا می‌کنید و یا سوالی برای شما پیش می‌آید. سپس عبارتی را در گوگل سرچ کرده و روی لینک یکی از سایت‌ها کلیک می‌کنید.

    چرا جایگاه صفر گوگل

    اما با وجود جایگاه صفر گوگل، دقیقا بعد از اینکه عبارت مورد نظر را سرچ کردید، به جواب سوال خود دست پیدا می‌کنید؛ بدون اینکه نیاز باشد بر روی لینک وبسایتی کلیک کنید. با جایگاه صفر گوگل کاربران به سریع‌ترین، ساده‌ترین و خلاصه‌ترین حالت ممکن، به جواب سوال‌هایشان دست پیدا می‌کنند. اگر بخواهیم بطور خلاصه بگوییم: 

    هدف جایگاه صفر گوگل، این است که کاربر در سریع‌ترین شکل ممکن به پاسخ سوالاتش دست پیدا کند، حتی بدون اینکه نیاز باشد بر روی لینک وبسایت‌های موجود در صفحه نتایج موتور جستجو (SERP) کلیک کند.

    هدف جایگاه صفر گوگل

    جایگاه صفر گوگل چیست؟

    جایگاه صفر گوگل، اولین نتیجه جستجوی گوگل است که در بالای فهرست نتایج ارگانیک نمایش داده می‌شود. در بسیاری از موارد، اطلاعات موجود در این جایگاه آنقدر جامع و کامل هستند، که اصلاً نیازی به کلیک بر روی هیچ وب‌سایتی نیست. به همین دلیل جایگاه صفر گوگل «نتایج جستجوی بدون کلیک» هم نامیده می‌شود. جایگاه صفر گوگل، با اسامی زیر نیز شناخته می‌شود:

    •  موقعیت صفر گوگل یا Position Zero) P0)
    • رتبه صفر گوگل (Rank Zero) 
    • پاسخ ویژه (Featured Snippet)

    اجازه بدهید با یک مثال از نبض مارکتینگ مسئله را برای شما جا بیندازیم. برای مثال، ما عبارت «مزایای تبلیغات همسان» را در گوگل جستجو کردیم و نتیجه به صورت زیر بود. همانطور که می‌بینید این جایگاه با یک خط کمرنگ از سایر نتایج جدا شده. 



    Position Zero

    محتوای موجود در جایگاه صفر گوگل چه فرمت‌هایی می‌تواند داشته باشد؟

    محتوای موجود در جایگاه صفر گوگل، می‌تواند فرمت‌های مختلفی داشته باشد. از جمله:

    • پاراگراف‌ها
    • لیست‌های شماره‌ دار
    • بولت لیست‌ها
    • جدول‌ها
    • ویدئو‌های یوتیوب
    • تصاویر
    • نمودارها

    از بین فرمت‌های مختلف محتوا، پاراگراف‌ و لیست‌ها متداول‌تر هستند.

    حالا، شما به یک دید نسبتا واضح از جایگاه صفر گوگل دست پیدا کرده‌اید. اما اصلا چرا قرار گرفتن سایتمان در جایگاه صفر گوگل مهم است؟

    محتوای جایگاه صفر گوگل

    مزایای به دست آوردن جایگاه صفر گوگل

     امروزه کاربران اینترنت هر بار که به دنبال اطلاعات، محصول و یا خدماتی هستند، اولین راه حلی که به ذهنشان می‌رسد، مشورت با گوگل است. وقتی یک کلمه کلیدی را هدف قرار می‌دهید و موقعیت خوبی را برای این کلمه کلیدی به دست می‌آورید، کلیک، مشتری و بطور واضح درآمد بیشتری خواهید داشت.

    گوگل به تنهایی، به طور متوسط ​​۶۳۰۰۰ درخواست در ثانیه دریافت می‌کند! با توجه به این عدد نجومی، می‌توان به این باور رسید که دیگر حتی رتبه ۱ صفحه نتایج جستجو نیز، برای افزایش ترافیک وب سایت کافی نیست. پس برای اینکه از رقبا جلوتر باشید، باید موقعیت صفر را هدف قرار دهید. در ادامه، بیشتر با اهمیت جایگاه صفر گوگل آشنا می‌شویم. 

    مشاوره رایگان نبض مارکتینگ را از دست ندهید!

    ۱. جایگاه صفر، وبسایت شما را در مقابل چشم مخاطب قرار می‌دهد

    اگر صفحه‌ای از وبسایت شما در موقعیت صفر قرار بگیرد، به دلیل جایگاه متمایزی که نسبت به سایر نتایج دارد، به سرعت توجه کاربران را جلب می‌کند. بنابراین کاربران پس از جستجو، با اولین چیزی که رو‌به‌رو می‌شوند، وبسایت شماست. جایگاه صفر، گوگل کسب و کار شما را دقیقا در همان جایی قرار می‌دهد که باید باشد؛ مقابل چشم مخاطبان! 

    ۲. جایگاه صفر به شما کمک می‎کند در نتایج صوتی دیده شوید

    امروزه جستجوی صوتی به سرعت در حال گسترش است. بنابراین بهتر است، قبل از اینکه رقابت خیلی سخت شود وارد آن شوید. بهینه‌ سازی محتوا برای نمایش در جایگاه صفر، راه خوبی برای شروع خواهد بود. اما جستجوی صوتی و جایگاه صفر گوگل چه ارتباطی به یکدیگر دارند؟

    ارتباطِ بین آن‌ها این است که گوگل اکثر اوقات، در پاسخ به جستجوهای صوتی، نتایج جایگاه صفر را نمایش می‌دهد. طبق تحقیقات انجام شده، بیش از ۴۰ درصد نتایج جستجوهای صوتی، از میان محتواهای موجود در جایگاه صفر انتخاب شده‌اند.

    نتایج صوتی جایگاه صفر

    ۳. نتایج موجود در جایگاه صفر، روز به روز بیشتر می‌شوند

    بر اساس مطالعه‌ای که توسط Search Engine Journal انجام شده است، بیش از ۱۲٪ از نتایج جستجو دارای Feature Snippet هستند. بنابراین اگر سایت شما در حال حاضر در رتبه اول برای جستجویی معین است، نباید به موفقیت‌های خود قانع شوید! چون هنوز رقبا می‌توانند در آن کلیدواژه، موقعیت صفر را اشغال کنند و از شما بالاتر باشند. 

    ۴. جایگاه صفر، گوگل باعث می‌شود در ذهن مخاطب ماندگار شوید

    جایگاه صفر گوگل، تاثیر مستقیمی روی برندسازی (برندینگ) کسب و کار شما می‌گذارد. اما چگونه؟ فرض کنید کاربری پس از چند بار سرچ کردن در‌مورد کلیدواژه‌های مربوط به صنعت شما، وبسایتتان را در جایگاه صفر گوگل مشاهده کند. این مسئله باعث می‌شود، هر بار کسب و کار شما به او یادآوری شود و کم کم نام برند شما در ذهن او ماندگار شود.

    ۵. جایگاه صفر گوگل، نرخ کلیک یا CTR سایت شما را افزایش می‌دهد

    این اصلی‌ترین مزیت جایگاه صفر گوگل است. آمار نشان داده است که ۳ نتیجه اول سِرپ، ۷۵٪ از کل کلیک‌ها را به خود اختصاص می‌دهند. واقعیت این است که اکثر کاربران برای گرفتن پاسخ سوالات خود عجله داشته، و به اولین نتایجی که گوگل ارائه می‌دهد اعتماد می‌کنند. مثلا خود شما، آخرین باری که صفحه دهم نتایج گوگل را بررسی کرده‌اید را به یاد می‌آورید؟

    صفحاتی که در موقعیت صفر قرار می‌گیرند، حتی نسبت به ۳ نتیجه برتر گوگل نیز ترافیک بیشتری را جذب می‌کنند.

    افزایش نرخ کلیک با جایگاه صفر

    با این حال، در بین صاحبان سایت‌ها یک ترس رایج وجود دارد؛ و آن این است که اگر کاربر پس از سرچ کردن پاسخ سوال خود را در جایگاه صفر پیدا کند، آیا باز هم بر روی لینک سایت ما کلیک می‌کند؟ مسلماً این، یک ترس نسبتاً منطقی است. اما تحقیقاتی که توسط وبسایت‌های معتبر انجام شده، نشان می‌دهند که اتفاقا برعکس بوده و جایگاه صفر گوگل، ترافیک سایت شما را افزایش می‌دهد.

    • وبسایت Search engine land ترافیک سایتی را بررسی کرد که به تازگی موقعیت صفر گوگل را از دست داده بود. نتیجه توجه همه را به خود جلب کرد. دو هفته بعد، این سایت بیش از ۳۹۰۰۰ کلیک را هم از دست داده بود!
    • در سال ۲۰۱۶، وبسایت HubSpot نتایج مطالعات خود را در مورد کلیدواژه‌هایی که در گوگل زیاد سرچ می‌شوند، منتشر کرد. این مطالعه نشان می‌داد سایت‌هایی که موقعیت صفر را به دست می‌آورند، تا ۱۱۴ درصد افزایش نرخ کلیک داشته‌اند.

    • Search Engine Land همچنین تحقیق دیگری را انجام داد، که نشان می‌داد تعداد کاربران فعال سایت‌هایی که به‌عنوان پاسخ‌های ویژه انتخاب شده‌اند، ۵۱۶ درصد افزایش یافته است. 

    تمام این تحقیقات به یک نتیجه مشابه اشاره می‌کنند. موقعیت صفر در بهبود نرخ کلیک و سئوی سایت  از اهمیت بالایی برخوردار است. 

    با تمام مزایای موقعیت صفر، به راحتی می‌توان درک کرد که چرا این موقعیت در دنیای سئو محبوب است. اما اگر شما هم می‌خواهید وارد مسابقه‌ی به دست آوردن این جایگاه شوید، چه مراحلی را باید طی کنید؟

    what is Position Zero

    چگونه در جایگاه صفر گوگل قرار بگیریم؟

    برای کسب و کارهایی که قصد دارند محتوای وبسایتشان در جایگاه صفر قرار بگیرد، یک خبر خوب داریم و یک خبر بد! 

    خبر خوب این است که برای این کار، حتما نیاز نیست محتوای وبسایت شما در رتبه‌های بالای موتور جستجو قرار داشته باشد. در واقع معیار اصلی برای گوگل این است که محتوای شما در مرحله اول، با جستجوی کاربر مرتبط باشد و در مرحله دوم، در سریع‌ترین و راحت‌ترین حالت ممکن نیاز او را برطرف کند.

    اما خبر بدی هم وجود دارد؛ و آن این است که قرار گرفتن در جایگاه صفر گوگل کار آسانی نیست. البته نگران نباشید. ما به شما یاد می‌دهیم که باید از کجا و چگونه کار خود را شروع کنید.

    ۱. کلیدواژه‌های مناسب را پیدا کنید

    چه نوع کلیدواژه‌هایی برای قرار گرفتن در جایگاه صفر گوگل مناسب هستند؟

    1. کلیدواژه‌های طولانی یا به اصطلاح Long Tail Keywords 
    2. کلیدواژه‌های مرتبط به کسب و کارتان که کاربر برای رسیدن به شما، از آن‌ها استفاده می‌کند
    3. کلیدواژه‌هایی که در حال حاضر جایگاه صفر گوگل ندارند

    البته به این نکته توجه داشته باشید، که این‌ها صرفا کلیدواژه‌هایی هستند که شانس شما را برای قرار گرفتن در این جایگاه افزایش می‌دهند. ولی شما در سایر کلیدواژه‌ها هم می‌توانید در این جایگاه قرار بگیرید.

    ۲. قصد کاربر از سرچ کردن را در نظر بگیرید

    در حال حاضر موتورهای جستجو، آنقدر هوشمند شده‌اند که بدانند هدف مخاطب از سرچ کردن این کلیدواژه چه بوده است. برای مثال زمانی که کاربری “نحوه ساخت صندلی چوبی” را سرچ می‌کند، گوگل به خوبی می‌داند که او به دنبال خرید صندلی چوبی نیست! بنابراین موتورهای جستجو قصد کاربر از جستجو را تشخیص داده و بر اساس میزان ارتباط محتوای شما با آن، تصمیم می‌گیرند که وبسایت شما را در جایگاه صفر قرار بدهند یا نه.

    ۳. تا می‌توانید محتوای خود را خلاصه و قابل درک کنید

    برای قرار گرفتن در جایگاه صفر گوگل، باید تا می‌توانید محتوای ساده، کوتاه و قابل فهم تولید کنید. یکی از راهکارهای مناسب برای قابل فهم کردن مطالب و خلاصه کردن آن‌ها استفاده از جداول، نمودارها و لیست‌‌‌ها است. 

    علاوه بر آن، سایر فرمت‌های محتوا مانند عکس و ویدئو نیز می‌توانند درک مطالب را برای مخاطبان تا حد بسیار خوبی آسان کنند. برای مثال اگر محتوای شما از نوع آموزشی است، می‌توانید آن را به صورت ویدیو منتشر کنید.

    خلاصه اینکه…

    در دنیای پر رقابت کسب و کارهای اینترنتی، دیده شدن حرف اول را می‌‌‌زند. یکی از بهترین راه‌های دیده شدن، برتر بودن در نتایج موتور جستجو است. جایگاه صفر گوگل باعث می‌شود، اولین چیزی که مشتری احتمالی شما می‌بیند، کسب و کارتان باشد. 

    سوالات متداول

    جایگاه صفر گوگل اولین نتیجه جستجوی گوگل است که در بالای فهرست نتایج ارگانیک نمایش داده می‌شود.

    وبسایت شما را در مقابل چشم مخاطب قرار می‌دهد. در نتایج صوتی دیده می‌شوید. نتایجی که در موقعیت صفر قرار می‌گیرند، روز به روز بیشتر می‌شوند. هر چه در نتایج جستجو بالاتر باشید، در ذهن مخاطب ماندگارتر هستید. نرخ کلیک یا CTR سایت شما را افزایش می‌دهد.

    کلیدواژه‌های مناسب را پیدا کنید. قصد کاربر از سرچ کردن را در نظر بگیرید. تا می‌توانید محتوای خود را خلاصه و قابل درک کنید.

    محتوای این بلاگ توسط کارشناسان تایید شده است.

    با تشکر از شما برای زمانی که صرف مطالعه این محتوا کردید. 

    تیم تولید محتوا | آژانس خلاقیت نبض مارکتینگ

    مطالعه بیشتر

    [ASRating]

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    popup

    هـدیه ویـژه به مـدت محـدود

    مشـاوره اختصاصـی سئـو "رایـگان"

    popup

    هـدیه ویـژه به مـدت محـدود

    مشـاوره اختصاصـی سئـو "رایـگان"