call nabz

۰۲۱۸۸۹۴۸۹۱۷

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
  • مروری بر پایان کار الکسا + معرفی بهترین ابزارهای جایگزین الکسا

    رتبه الکسا

    ۲۵ سال با الکسا…

    سال ۱۳۷۵، وب سایت الکسا (alexa) ساخته شد. جالب است بدانید که نام این وب سایت به افتخار کتابخانه معروف اسکندریه در مصر، که یکی از بزرگترین و مهم‌ترین کتابخانه‌های جهان باستان بود الکسا نام نهادند. اما سایت الکسا در اردیبهشت ۱۴۰۱، بعد از بیست و پنج سال فعالیت برای همیشه بسته شد. در این مقاله قصد داریم به این بپردازیم که چرا رتبه الکسا اهمیت داشت و حالا که این سایت دیگر فعالیتی ندارد، از چه جایگزین‌هایی می‌توان به جای آن استفاده کرد.

    آنچه در این مقاله می‌خوانید...

    رتبه الکسا چیست؟

    الکسا یک ابزار برای رتبه‌بندی سایت‌ها بر اساس محبوبیت آن‌ها بود که رتبه یک سایت را در میان کل سایت‌های جهان و یا در سطح کشور نشان می‌داد. هرچه رتبه الکسا برای یک سایت پایین‌تر می‌بود، به این معنی بود که آن سایت محبوب‌تر است. مثلا بهترین و پربازدیدترین سایت رتبه یک را داشت.

    اما شاید بپرسید الکسا بر چه اساس رتبه‌ی سایت‌ها را تعیین می‌کرد. الکسا با بررسی سه ماه آخر وضعیت هر سایت، در نظر گرفتن تعداد بازدیدکنندگان و میانگین تعداد صفحاتی که هر نفر در سایت دیده، آن‌ها را رتبه بندی می‌کرد.

    رتبه الکسا چه اهمیتی داشت؟

    دلیل اینکه مدیران سایت‌ها و صاحبان کسب و کار به رتبه الکسا اهمیت می‌دادند، این بود که رتبه الکسا به نوعی نشان دهنده محبوبیت سایت آن‌ها بین کاربران و بازدید بیشتر بود. به طور کلی دانستن رتبه الکسا چند کاربرد مهم داشت:

    ۱. تعیین هزینه تبلیغات در سایت

    حتما تبلیغاتی که گوشه و کنار سایت‎‌های مختلف وجود دارد را دیده‌اید. صاحبان این سایت‌ها، از کرایه دادن این جایگاه‌ها کسب درآمد می‌کنند. هر چه تعداد بازدیدکنندگان آن سایت بیشتر باشد، صاحبان آن هزینه بیشتری برای تبلیغ دریافت می‌کنند. رتبه الکسا به مدیران سایت‌ها کمک می‌کرد تا ثابت کنند سایت آن‌ها جزو سایت‌های محبوب، با بازدیدکنندگان زیاد است. به این ترتیب صاحبان سایت‌ها سعی ‌می‌کردند با کسب رتبه بهتر در الکسا، درآمد خود را (از طریق دریافت هزینه بیشتر برای جایگاه تبلیغات) افزایش دهند.

    ۲. انتخاب سایت پربازدید برای رپورتاژ

    مدیران وب برای دریافت بک لینک، گاهی مقالاتی را تحت عنوان رپورتاژ یا پست مهمان  در سایت‌های دیگر منتشر می‌کنند. این کار دو مزیت مهم دارد. اول اینکه، باعث افزایش بازدید از سایت ‌شده و دوم اینکه، گوگل سایت آن‌ها را به عنوان یک سایت مفید درنظر‌ می‌گیرد. چرا که از سایت‌های دیگر به آن سایت ارجاع داده شده است.

     به این منظور، مدیران وب به کمک الکسا به دنبال سایتی برای انتشار رپورتاژ می‌گشتند که رتبه بهتری داشته باشد. زیرا رتبه خوب آن سایت به معنی ترافیک و اعتبار بالاتر آن بود. به این ترتیب می‌توانستد از هزینه‌ای که برای رپورتاژ می‌پردازند ترافیک بیشتری بدست آورند.

    ۳. مقایسه جایگاه نسبت به رقبا

    الکسا در آخرین سال‌های فعالیت، خدماتی را برای تحلیل رقبا به پلتفرم خود اضافه کرده بود. تحلیل رقبا، به صاحبان سایت‌ها کمک ‌می‌کرد استراتژی بازاریابی خود را بهبود بخشیده و از عملکرد رقبا ایده بگیرند.

    مثلا اگر اسم سایت رقیب خود را در الکسا وارد می‌کردید، به شما نشان می‌داد که مخاطبان آن سایت به چه موضوعات و یا سایت‌های دیگری علاقه دارند.

    رتبه الکسا چقدر دقیق بود؟

    واقعیت این است که رتبه الکسا چندان دقیق نبود! علت این موضوع، ناقص بودن اطلاعاتی بود که الکسا، سایت‌ها را بر اساس آن رتبه بندی می‌کرد. علت دیگر، این بود که برخی افراد می‌توانستند باشگردهای مختلف، رتبه الکسای سایتشان را دستکاری کنند. بنابراین گفته می‌شد که رتبه الکسا، می‌توانست صرفا برای مقایسه سایت‌ها کاربرد داشته باشد. منظور از مقایسه چیست؟ بگذارید با یک مثال این موضوع را توضیح دهیم.

     اگر فرض کنیم رتبه‌ی الکسا، برای سایت «الف» ۱۰۰ و برای سایت «ب» ۱۰۰۰ باشد، می‌توان نتیجه گرفت که سایت «الف» با اختلاف زیادی نسبت به سایت «ب» رتبه بهتری دارد. اما اینکه واقعا رتبه‌ی این سایت‌ها در جهان ۱۰۰ و ۱۰۰۰ باشد، درست نیست.

    چهار جایگزین برای الکسا

    همانطور که گفتیم، اگرچه الکسا به خاطر رتبه بندی سایت‌ها در سطح جهان شهرت داشت، اما در سال‌های آخر فعالیتش امکانات دیگری را برای تحلیل سایت رقبا به خدماتش اضافه کرده بود. حالا با پایان کار الکسا، اگر شما هم به ابزاری با امکانات مشابه نیاز دارید، بد نیست با جایگزین‌های آن آشنا شوید. 

    ۱- سیمیلار وب (Similarweb)

    یکی از بهترین ابزارها برای تحلیل سریع سایت، SimilarWeb است. با استفاده از سیمیلار وب، می‌توانید رتبه‌های جهانی، کشوری و دسته‌بندی وب‌سایت‌هایی که در منطقه جغرافیایی شما هستند را از نظر ترافیک و تعامل بررسی کنید.

    یکی از دلایلی که سیمیلار وب را، به جایگزینی مناسب تبدیل کرده، دقت اطلاعاتی است که ارائه می‌دهد. از دیگر کاربردهای سیمیلار وب، می‌توان به ارائه بک لینک، آمار دقیق بازدیدکنندگان جغرافیایی و تجزیه و تحلیل کمپین‌های رسانه‌های اجتماعی اشاره کرد. همه این عوامل بر سئوی سایت تاثیر گذاشته و برای تحلیل رقبا بسیار ارزشمند است. بنابراین می‌توان گفت، SimilarWeb یکی از بهترین جایگزین‌های الکسا بوده که کار تحلیل سایت را به خوبی انجام می‌دهد.

    مزایای similarweb :

    • بانک داده‌ی گسترده
    • دقت اطلاعات

    معایب similarweb:

    • بدون اپلیکیشن موبایل
    • تعرفه‌های گران برای استفاده سازمانی
    Similarweb

    ۲- ای اچ رفز (Ahrefs)

    Ahrefs، یکی دیگر از نام‌ها‌ی شناخته شده در فضای دیجیتال مارکتینگ و جایگزین محبوب الکسا در بین کارشناسان سئو است. شما ‌می‌توانید از این پلتفرم برای بهینه سازی وب سایت، نمایش عملکرد آن در برابر وب سایت رقبا، جستجو در کلمات کلیدی، ردیابی رتبه سایت و موارد دیگر استفاده کنید. اما نکته اینجاست که برای دسترسی کامل به امکانات این برنامه، باید هزینه عضویت پرداخت کرد. این هزینه از ۹۹ دلار در ماه شروع شده و برای دسترسی سازمانی تا ۹۹۹ دلار در ماه افزایش می‌یابد.

    مزایای Ahrefs:

    • تحقیق کلمات کلیدی برای ۱۰ موتور جستجو
    • بانک داده غنی
    • امکان بررسی تاریخچه رتبه بندی

    معایب Ahrefs:

    • بدون آزمایش رایگان
    • نامناسب برای استفاده مبتدیان
    Ahrefs

    ۳- سمراش (Semrush)

    سمراش که در سال ۲۰۰۸ راه اندازی شد یک پلتفرم محبوب بازاریابی محتوا محسوب ‌می‌شود. سمراش امکانات قدرتمند بسیاری دارد، که می‌توان از آن‌ها در زمینه سئو و تحقیق بازار استفاده کرد.

    این برنامه به دلیل دقت بالایی که دارد، توانسته اعتماد دیجیتال مارکترهای سراسر جهان را جلب کند و به یک جایگزین ایده آل برای الکسا تبدیل شود. از سمراش به آسانی ‌می‌توان برای تحقیق کلمه کلیدی، تحلیل ترافیک سایت و آنالیز رقبا استفاده کرد. اما نکته منفی سمراش، هزینه اشتراک آن است. هزینه اشتراک این سایت سالانه حدود ۴۵۰ دلار بوده که البته، برای آشنایی با فضای سمراش، می‌توان به مدت هفت روز به صورت رایگان از آن استفاده کرد. به این نکته هم توجه کنید که دسترسی به سایت سمراش، در ایران بدون فیلتر شکن ممکن نیست.

    مزایای سمراش:

    • امکانات خوب برای تحقیق کلمات کلیدی
    • امکان ردیابی رتبه
    • امکان ردیابی بک لینک
    • امکان تحلیل سئوی رقبا

    معایب سمراش:

    • ضرورت ایجاد حساب کاربری
    • زمانبر بودن یادگیری کار با آن
    • عدم دسترسی بدون فیلتر شکن
    Semrush

    ۴- ماز (Moz)

    Moz Pro یکی از قدیمی‌ترین ابزارها بوده که بین سئوکاران و مدیران وب بسیار معروف است. تفاوت ماز با الکسا در این است که شما را قادر ‌می‌سازد، به جای نگاه کردن به رتبه کلی سایت در اینترنت، تصمیمات خود را بر اساس منطقه‌ای که در آن هستید بگیرید. با ماز همچنین می‌توانید، به جستجوی کلیدواژه پرداخته و وضعیت سئو سایت خود را نیز تحلیل کنید. نکته دیگر اینکه، متاسفانه دسترسی به سایت ماز هم، مثل سمراش بدون فیلتر شکن ممکن نیست.

    مزایای ماز:

    • ارائه رتبه در موتورهای جستجوی مختلف، از جمله یاهو، بینگ و گوگل

    معایب ماز:

    • ضعف در بانک داده‌ها‌ی آن درباره بک لینک‌‌‌ها
    • سرعت کمتر نسبت به سمراش و ahrefs 
    • عدم دسترسی بدون فیلتر شکن
    Moz

    رتبه الکسا در مقایسه با رتبه در گوگل!

    لازم است یک نکته را به شما متذکر شویم؛ و آن این است که رتبه سایت در الکسا با رتبه‌ی سایت برای یک کلیدواژه خاص در نتایج گوگل متفاوت است. رتبه گرفتن سایت در یک کلیدواژه خاص، با بهبود وضعیت سئو سایت ارتباط مستقیم دارد. اما همانطور که گفتیم، رتبه سایت در الکسا بر اساس تعداد بازدیدکنندگان از سایت و میانگین تعداد صفحاتی که هر فرد بازدید کرده تعیین ‌می‌شد. خب طبیعتا هرچه وضعیت سئوی سایت بهتر باشد امکان دیده شدن سایت در نتایج جستجو بالا رفتن ترافیک نیز افزایش ‌می‌یابد که این موضوع باعث بهتر شدن رتبه الکسا نیز ‌می‌شود. 

    پس نکته مهم این است که:

    یک سایت که رتبه الکسای خوبی دارد، احتمالا وضعیت سئوی سایتش هم خوب است. اما سایت‌های بسیاری وجود دارد که سئوی سایتشان وضعیت مطلوبی دارد، اما رتبه‌ی الکسای آن‌ها چندان مطلوب نیست.

    علت این امر این است که رتبه‌ی الکسا، مستقیما به ترافیک بستگی داشته. و بسیاری از سایت‌ها حتی در بهترین شرایطتشان مخاطبین کمی دارند. در نتیجه حتی اگر بالاترین ترافیک ممکن را کسب کنند، باز هم این عدد در مقایسه با ترافیک سایت‌های پرمخاطب، عدد کمی خواهد بود.

     بنابراین چنین سایت‌هایی قادر نخواهند بود در الکسا رتبه‌ی خوبی کسب کنند. به همین دلیل، رتبه‌ سایت در ابزارهایی مثل الکسا برای مقایسه‌ی رقبایی که در یک صنعت هستند مناسب است. و اگر برای تبلیغات از سایتتان استفاده نمی‌کنید این رتبه چندان اهمیتی ندارد. آنچه که برای افزایش فروش مهم است، رتبه گرفتن سایتتان برای کلیدواژه‌ی مربوط به کسب و کارتان، در نتایج گوگل است.

    از این توضیحات به این نتیجه می‌رسیم،  که تمام نکاتی که برای بهبود وضعیت سئو انجام می‌شوند، به بهبود رتبه الکسا نیز کمک می‌کنند. به همین دلیل در ادامه، مواردی که مستقیما باعث افزایش ترافیک سایت می‌شوند را برایتان توضیح داده‌ایم.

    چگونه ‌می‌توان رتبه سایت را بهبود بخشید؟

    مهم نیست از چه سایتی برای بررسی رتبه سایتتان استفاده می‌کنید؛ اصول اصلی تقریبا ثابت هستند. پس می‌توانید مطمئن باشید که رعایت موارد زیر در کنار توجه به برندینگ، می‌تواند به بهبود رتبه سایت شما کمک کند.

    ۱. محتوای خوب تولید کنید

    یکی از مهمترین مواردی که باعث افزایش ترافیک می‌شود، محتوای با کیفیت است. اما شاید بپرسید که چه محتوایی با کیفیت محسوب می‌شود؟ در جواب باید گفت محتوایی با کیفیت است که به سوالات مخاطبان شما جواب داده و اصطلاحا گرهی از کار آن‌ها بگشاید. اطلاعاتی که شما در سایتتان قرار می‌دهید باید طوری باشد که مخاطبان احساس کنند در سایت دیگر نمی‌توانند چنین اطلاعات ارزشمندی را پیدا کنند. البته حتی اگر مخاطب را هم در نظر نگیریم، باید بدانید که گوگل محتواهای تکراری و کپی را تشخیص داده و سایتی که چنین محتوایی را نشر دهد جریمه می‌کند. 

    ۲. محتوا را در بسترهای مختلف نشر دهید

    محتوایی که تولید می‌کنید را، در شبکه‌های اجتماعی مختلف نشر دهید. اینستاگرام، توییتر و لینکدین همگی بسترهای هستند که می‌توانید برای نشر محتوا از آن‌ها استفاده کنید. زیرا در هر کدام از آن‌ها افرادی فعال هستند که ممکن است در دیگر شبکه‌ها، فعال نباشند. به همین دلیل می‌توانید مخاطبین بیشتری برای محتوای خود بدست آورید.

    ۳. لینک سازی داخلی را جدی بگیرید

    لینک سازی داخلی خوب، یکی دیگر از مواردی است که به رتبه گرفتن سایت کمک می‌کند. لینک سازی داخلی به این معنی است که صفحاتی که از نظر موضوعی با هم ارتباط دارند، به یکدیگر لینک شوند. این موضوع باعث می‌شود کاربران با بازدید از یک صفحه از سایت شما به صفحه دیگری از سایتتان بروند؛ که همین موضوع باعث افزایش بازدید از صفحات مختلف سایت شما می‌شود.

    ۴. رقبایتان را زیر نظر داشته باشید

    یکی از مواردی که به شما کمک می‌کند سایتتان رتبه بهتری بگیرد، این است که رفتار رقبایتان را تحلیل کنید. فراموش نکنید که در دنیای دیجیتال مارکتینگ، شما و رقیبانتان مخاطب یکسانی دارید که برای جلب توجه آن‌ها با هم رقابت می‌کنید. پس برای اینکه مطمئن شوید تمام آنچه که آن‌ها به کاربران ارائه می‌دهند را شما نیز ارائه داده‌اید، باید آن‌ها را زیر نظر داشته باشید. برای این کار می‌توانید از سایت Ahrefs کمک بگیرید. این ابزار به شما نشان می‌دهد که چه محتواهایی، برای چه کلیدواژه‌هایی، در حال رتبه گرفتن هستند. پس با استفاده از این کلیدواژه‌ها در سایتتان، می‌توانید ترافیک آن را افزایش دهید. 

    خلاصه‌ای از رتبه الکسا

    به طور خلاصه باید بگوییم که رتبه الکسا به صاحبان سایت‌ها کمک می‌کرد تا جایگاه سایت خود را نسبت به رقبایشان سنجیده و برای بالا بردن ترافیک سایتشان تلاش کنند. اما با اعلام بازنشستگی الکسا، کاربران اینترنت از ابزارهای دیگری برای تعین رتبه سایتشان استفاده می‌کنند که مزایا و معایب هرکدام را برایتان در این مقاله توضیح دادیم.

    در آخر لازم است یک بار دیگر تاکید کنیم که برای یک کسب و کار اینترنتی رتبه صفحات در گوگل است که اهمیت بیشتری نسبت به رتبه الکسا برخوردار است دارد. پس اگر صفحات سایت شما در فهرست نتایج جستجو رتبه خوبی ندارد، باید هرچه زودتر به فکر سئو کردن سایتتان باشید. به این منظور می‌توانید سئوی سایتتان را به متخصصین با تجربه نبض مارکتینگ بسپارید جایی که خدمات سئو به همراه تضمین رتبه گرفتن به کاربران ارائه می‌شود.

    مشاوره رایگان نبض مارکتینگ را از دست ندهید!

    سوالات متداول

    الکسا یک ابزار برای رتبه‌بندی سایت‌ها به منظور نشان دادن محبوبیت آن‌ها بود و رتبه الکسا بر اساس تعداد بازدیدکنندگان از سایت و میانگین تعداد صفحاتی که هر نفر در سایت می‌دید تعیین می‌شد.

    سیمیلار وب (Similarweb)، ای اچ رفز (Ahrefs)، ماز (Moz)،  سمراش (Semrush)

    تعیین هزینه تبلیغات در سایت، انتخاب سایت پربازدید برای رپورتاژ، مقایسه جایگاه نسبت به رقبا

    محتوای این بلاگ توسط کارشناسان تایید شده است.

    با تشکر از شما برای زمانی که صرف مطالعه این محتوا کردید. 

    تیم تولید محتوا | آژانس خلاقیت نبض مارکتینگ

    مطالعه بیشتر

    [ASRating]

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    popup

    هـدیه ویـژه به مـدت محـدود

    مشـاوره اختصاصـی سئـو "رایـگان"

    popup

    هـدیه ویـژه به مـدت محـدود

    مشـاوره اختصاصـی سئـو "رایـگان"