call nabz

۰۲۱۸۸۹۴۸۹۱۷

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
عبارت لینک بیلدینک

لینک سازی داخلی چیست و چه کمکی به سئوی سایت می‌کند؟

  • لینک سازی داخلی یکی از مهم‌ترین بخش‌های سئو داخلی محسوب می‌شود؛ زیرا لینک‌های داخلی محتواهای صفحات سایت شما را به هم ارتباط می‌دهند؛ این ارتباط به ربات‌های گوگل کمک می‌کنند تا بتوانند علاوه‌بر درک ساختار وب‌سایت شما، مهم‌ترین صفحات وب‌سایتتان را هم پیدا کنند.

    معمولاً، موتورهای جستجو، صفحاتی را که لینک‌های داخلی زیادی دریافت کرده باشند، مهم‌تر از صفحاتی می‌دانند که لینک‌های کمتری دریافت کرده‌اند؛ بنابراین شما برای معرفی صفحات مهم سایتتان راهی جز یادگیری اصولی لینک‌سازی داخلی ندارید.

    از این‌رو، ما در این مقاله مفهوم لینک داخلی و روش‌های ایجاد لینک‌سازی بهینه را به شما معرفی می‌کنیم؛ در نهایت هم تفاوت این لینک‌ها با لینک‌های خارجی را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

     

    لینک‌سازی داخلی چیست؟

    به هر لینکی که از یک صفحهٔ وب‌سایت به صفحهٔ دیگری در همان وب‌سایت اشاره کند، لینک داخلی (Internal Link) گفته می‌شود. کاربران و موتورهای جستجو از طریق این لینک‌ها می‌توانند به درک بهتری از ارتباط معنایی بین محتواهای صفحات سایت شما برسند و محتواهای جدید وب‌سایتتان را سریع‌تر پیدا کنند.

    در واقع لینک سازی داخلی به‌درد کاربرانی می‌خورد که با پیمایش در سایت شما و به‌دنبال یادگرفتن محتواهایی با مرتبط با یکدیگر هستند؛ در نتیجه اگر شما به‌درستی از لینک‌سازی داخلی استفاده کرده باشید می‌توانید به‌سادگی رضایت کاربران از وب‌سایتتان را افزایش دهید.

    اگر یک صفحه از وب‌سایت شما وجود داشته باشد که هیچ لینک داخلی به آن وارد نشده باشد و این صفحه هم به هیچ صفحه‌ای لینک نداده باشد. آن صفحه، عملاً نمی‌تواند توسط کاربران و موتورهای جستجو پیدا شود؛ اصطلاحا به چنین صفحاتی «صفحه یتیم یا Orphan page» گفته می‌شود.

    اما در ادامه، می‌خواهیم انواع لینک داخلی را برای شما بیان کنیم.

     

    انواع لینکسازی داخلی

    چند نوع لینک داخلی داریم؟

    چندین نوع لینک داخلی وجود دارد که می‌توانید از آن‌ها برای لینک دادن به وبلاگ‌ها و محتواهای سایت خود استفاده کنید. این لینک‌ها عبارتند از:

     

    نمونه ای از لینک های ناوبری

    لینک‌های ناوبری (navigational links)

    لینک‌های ناوبری، دسته‌ای از لینک‌های داخلی هستند که در بخش منو یا نوار کناری وب‌سایت شما قرار می‌گیرند. این لینک‌ها صفحات دسته‌بندی، کالاها، خدمات یا صفحات اصلی وب‌سایتتان که برای کسب‌و‌کارتان مهم‌اند را مشخص می‌کنند. لینک‌های ناوبری دسترسی راحت‌تری به کاربران برای پیمایش وب‌سایت شما می‌دهند و ارزش زیادی را برای صفحات شما به ارمغان می‌آورند.

     

    لینک های پاورقی

    لینک‌های پاورقی (footer links)

    لینک‌های پاورقی همان‌طور که از نامشان مشخص است، لینک‌های داخلی هستند که در بخش فوتر وب‌سایت شما قرار گرفته‌اند. شما می‌توانید در فوتر لینک صفحات ثابت خود مثل صفحهٔ دربارهٔ ما، صفحات خدمات یا لینک حساب کسب‌وکار در شبکه‌های اجتماعی را به‌عنوان لینک پاورقی قرار دهید.

     

    لینک های متنی

    لینک‌‌های متنی (contextual links)

    این نوع از لینک‌ها در متن محتوای صفحات وب‌سایت شما قرار می‌گیرند و در بخش جداگانه‌ای مثل منو یا نوار کناری قرار ندارند. لینک‌های متنی می‌توانند محتواهای مرتبط را به یکدیگر متصل کنند و آن‌ها را به کاربر معرفی کنند؛ علاوه‌بر این لینک‌های متنی به گوگل در درک بهتر ارتباط معنایی محتواها کمک کنند.

     

    لینک‌های برادکرامب

    لینک‌های برادکرامب (breadcrumb links)

    نوعی دیگر از لینک‌های داخلی لینک‌های بردکرامب هستند. این نوع لینک‌ها به کاربران این امکان را می‌دهند تا موقعیت فعلی خود را در وب‌سایت شما متوجه شوند. لینک برادکرامپ هم صفحه‌ای را نشان می‌دهد که کاربر در حال حاضر در آن است و هم صفحات مادر (صفحات در سطوح بالاتر) که به‌صورت سلسله مراتبی در بالای صفحه فعلی به کاربران قرار گرفته‌اند.

    تا اینجای مطلب با انواع لینک داخلی آشنا شدید. در ادامه می‌خواهیم اهمیت Internal Link در سئو را بیان کنیم.

     

    صفحات به هم لینک شده

    چرا لینک‌سازی داخلی برای سئوی سایت مهم است؟

    لینک‌سازی داخلی یکی از فاکتورهای ضروری برای بهینه‌سازی صفحات وب‌سایت به شمار می‌رود؛ زیرا ربات‌های گوگل برای کشف صفحات جدید وب‌سایت شما و رتبه‌بندی آن در نتایج جستجو از لینک‌های داخلی کمک می‌گیرند. درصورتی که صفحه‌ای از وب‌سایت شما، لینک‌های زیادی دریافت کرده باشد، این به گوگل نشان می‌دهد که آن صفحه، یک صفحه ارزشمند و مهم است که مطالعهٔ آن می‌تواند برای کاربران مفید باشد.

    از طرف دیگر، اگر لینک‌سازی داخلی به‌صورت صحیح و اصولی انجام شده باشد، می‌تواند مخاطبان شما و گوگل را به مهم‌ترین صفحات شما هدایت کند و نرخ تبدیل وب‌سایتتان را افزایش دهند.

    به‌طور کلی، یک لینک داخلی می‌تواند به روش‌های زیر روی سئوی وب‌سایت شما تاثیر بگذارد:

    • ایجاد روابط بین محتواها

     با لینک سازی داخلی، گوگل می‌تواند رابطهٔ بین صفحات مختلف، وبلاگ‌ها و سایر محتواهای وب‌سایتتان را بررسی کند و متوجه شود که کدام صفحات در سایت شما، موضوعی مرتبط به یکدیگر دارند.

    • درک بهتر محتواها توسط ربات‌های گوگل

     اگرچه همهٔ وب‌سایت‌ها از نقشه‌ی سایت برای فهرست کردن صفحات وب‌سایت استفاده می‌کنند؛ اما موتورهای جستجو ممکن است مدت زیادی را صرف کنند تا در نهایت بتوانند به همه این صفحات سر بزنند. این مسئله به خصوص در مواقعی که وب‌سایت، صفحات زیادی دارد و بودجهٔ زیادی برای خزیدن مصرف می‌کند یا در سایت‌های تازه‌کار که کمتر خزش می‌شوند، بیشتر خود را نشان می‌دهد؛ بنابراین، با لینک داخلی می‌توان  صفحات تازه منتشر شده را به موتورهای جستجو معرفی کرد.

    • انتقال ارزش پیوندها

    در Internal Link اگر یک لینک به‌صورت فالو تعریف شده باشد، ارزش آن به صفحاتی که به آن‌ها لینک داده است هم منتقل می‌شود. این باعث می‌شود تا صفحه‌ای که تعداد بیشتری لینک به آن وارد شده است ارزش بیشتر داشته باشد و رتبهٔ بهتری از موتورهای جست‌وجو دریافت کند.

    لینک‌سازی داخلی یکی از مهم‌ترین بخش‌های سئو داخلی سایت است؛ اما تنها بخش آن نیست! شما با دریافت خدمات سئو از شرکت نبض مارکتینگ نه‌تنها خیالتان از بابت یک لینک‌سازی داخلی سایتتان راحت می‌شود بلکه بقیهٔ بخش‌های سئو سایتتان هم به‌صورت اصولی انجام می‌شود. برای دریافت اطلاعت بیشتر با کارشناسان ما تماس بگیرید.

    در ادامه، می‌خواهیم به شما روش‌های ایجاد لینک‌سازی داخلی اصولی را آموزش دهیم.

     

    بهینه کردن لینکسازی داخلی

    چگونه یک لینک‌سازی داخلی اصولی و بهینه برای سایتمان ایجاد کنیم؟

    در بهینه‌سازی وب‌سایت، این خیلی مهم است که بتوانید استراتژی لینک‌سازی داخلی خود را به‌صورت اصولی و منظم ایجاد کنید؛ زیرا اگر لینک‌سازی داخلی سایتتان مشکل داشته باشد، شما احتمالا از سئوی سایت نتیجهٔ دلخواهتان را نمی‌گیرید.

    برای ایجاد یک استراتژی لینک‌سازی داخلی خوب، لازم است چندین نکته را در نظر داشته باشید. نحوهٔ انجام این کار، کاملاً به سایت و اهداف شما بستگی دارد، اما مراحل زیر، اصول کلی ایجاد لینک‌سازی داخلی بهینه برای وب‌سایت را نشان می‌دهد.

     

    ساختار پیلار کلاستر

    صفحات پیلار (ستون) سایتتان را مشخص کنید

    صفحات پیلار یا صفحات ستون از صفحات مهم و اصلی وب‌سایت شما محسوب می‌شوند. مثلا صفحات دسته‌بندی، صفحات فرود! این صفحات به تمام جنبه‌های یک موضوع به‌طور کلی اشاره می‌کنند و به‌عنوان سنگ بنای صفحات خوشه‌ای (صفحات کلاستر) به حساب می‌آیند. این صفحات پیلار یک پوشهٔ سازمان‌دهی شده برای لینک‌ محتواهای خوشه‌ای مرتبط با یک موضوع اصلی و یکسان هستند. صفحات کلاستر نیز صفحاتی هستند که موضوعاتی مرتبط با موضوع صفحهٔ پیلار دارند؛ اما جزئیات بیشتری را دربرمی‌گیرند.

    مشخص کردن صفحات پیلار معماری محتوای سایت شما را برای پاسخگویی بهتر به نیاز کاربران بهبود دهند. بنابراین، اگر از استراتژی محتوای خوشه‌ای در وب‌سایت خود استفاده می‌کنید، حتماً صفحات اصلی پیلار را مشخص کنید و از آن به صفحات کلاستر مرتبط، لینک داخلی بدهید.

    به‌عنوان مثال، اگر صفحه‌ای با عنوان “انواع سئو چیست” دارید و در آن به توضیحات کلی دربارهٔ همه روش‌های بهینه‌سازی سایت یعنی سئو کلاه سفید، سئو کلاه سیاه و سئو کلاه خاکستری پرداخته‌اید، این صفحه یک صفحهٔ پیلار به حساب می‌آید؛ سپس برای این محتوا صفحاتی به‌عنوان کلاستر در نظر گرفته می‌شود که در آن‌ها هرکدام از انواع سئو با جزیئات کامل توضیح داده شده است.

     

    صفحات کلاستر (زیرمجموعه) را پیدا و مرتب کنید

    پس از مشخص کردن صفحات پیلار یا ستون وب‌سایت خود که اهمیت زیادی دارند، لازم است تا محتوای خوشه یا کلاستر خود را هم مشخص کنید. سپس از این صفحات به یکدیگر و به صفحه پیلار خود، لینک داخلی بدهید تا یک لینک‌سازی داخلی دوطرفه و ارتباط معنایی مناسب میان صفحات پیلار-کلاستر شما ایجاد شود.

    البته، فراموش نکنید که هر پیلار می‌تواند به‌عنوان کلاستر پیلارهای دیگر هم به‌حساب بیاید. در مثال قبلی که برای “انواع سئو چیست” بیان کردیم، در واقع این پیلار می‌تواند کلاستر صفحه‌ای با عنوان “سئو چیست” باشد.

     

    انکر تکست‌هایی درست و بهینه انتخاب کنید

    زمانی که مشخص کردید که کدام لینک‌ها را می‌خواهید در صفحهٔ وبسایت خود استفاده کنید و اعتبار کدام صفحات را بالاتر ببرید، استفاده از انکر تکست صحیح، ضرورت پیدا می‌کند.

    انکرتکست (Anchor Text)، همان متن قابل کلیک در صفحهٔ وب شما است که بازدیدکنندگان با کلیک روی آن به صفحهٔ دیگری از وب‌سایتتان منتقل می‌شوند. برای مثال، عبارت “سئو داخلی” می‌تواند به‌عنوان انکرتکست در مقالهٔ “انواع سئو” به کار برده شود.

    اما فراموش نکنید که از انکرتکست‌ها بیش از اندازه استفاده نکنید؛ چرا که با این کار و پر کردن مقالهٔ خود با کلیدواژه‌های مختلف ربات‌های گوگل گیج شده و ارتباط میان صفحات سایتتان را درک نمی‌کنند. همین مسئله به وب‌سایت شما آسیب می‌زند.

    همچنین از انکرتکست‌های یکسان در لینک‌سازی داخلی مقالات خود استفاده نکنید و در عوض از کلیدواژه‌های متنوع برای دادن لینک داخلی به سایر مقالات مرتبط با موضوع اصلی مقالهٔ خود استفاده کنید. از طرف دیگر، استفاده از انکرتکست‌های عمومی مثل “اینجا کلیک کن” و موارد مشابهی را که ارزشی برای لینک‌سازی داخلی شما ایجاد نمی‌کنند به حداقل برسانید.

     

    از صفحات معتبر و پربازدید سایت به صفحات جدید لینک دهید

    یک روش خوب برای لینک‌سازی داخلی این است که بعد از انتشار یک محتوای جدید در سایت خود، سعی کنید از صفحات پربازدید و قدیمی سایت که رتبهٔ مناسبی دارند به وبلاگ جدیدتان، لینک بدهید تا صفحهٔ جدید سریع‌تر به رتبهٔ بالاتری در نتایج جستجو دست یابد. با این کار از ایجاد صفحات یتیم که به هیچ صفحهٔ دیگری لینک داده نشده‌اند، جلوگیری می‌کنید.

    البته، این مهم است که صفحاتی را که می‌خواهید از آن‌ها به محتوای اخیرتان لینک دهید، به‌صورت تصادفی انتخاب نشده باشند و موضوعی مشابه با پست جدیدتان داشته باشند.

     

    از هر صفحه به صفحات مرتبط با آن لینک دهید

    زمانی که یک مقاله دربارهٔ موضوع خاصی می‌نویسید، ممکن است نتوانید به همه جزئیات مورد نظرتان در آن مقاله اشاره کنید؛ بنابراین می‌توانید یک محتوای تکمیلی در زمینهٔ آن مورد به‌خصوص تولید کرده و با ایجاد لینک‌سازی داخلی بین این دو محتوا، می‌توانید به کاربران و گوگل نشان دهید که این مقالات به هم ارتباط موضوعی دارند. این کار، شانس شما را برای ایجاد یک ساختار لینک‌دهی قدرتمند افزایش دهد؛ علاوه‌بر این خزش ربات‌های گوگل را نیز راحت‌تر کرده و جایگاه سایت شما در نتایج جستجو را بهبود می‌دهد.

     

    از ابزار‌های سئو برای بهبود لینک‌سازی داخلی استفاده کنید

    ابزارها و افزونه‌های سئو دارای قابلیت‌هایی هستند که می‌توانند به شما در بهبود فرآیند لینک‌سازی داخلی وب‌سایتتان کمک کنند. مثلا افزونهٔ yoast seo با بررسی مقالهٔ شما و کلیدواژه‌های آن، لیستی از پیوندهایی که می‌توانید به آن‌ها لینک داخلی دهید را در اختیار شما قرار می‌دهند تا مطمئن شوید که از این مقاله به سایر مقالات مشابه وب‌سایتتان، لینک داخلی وجود دارد.

    اما در ادامه مطلب، با دو نکته مهمی که در لینک‌سازی داخلی اهمیت دارند و باید رعایت شوند، آشنا می‌شوید.

     

    ایجاد لینک سازی داخلی

    نکاتی طلایی درباره لینک‌سازی داخلی

    ربات‌های گوگل، اهمیت زیادی برای لینک‌های داخلی وب‌سایت شما قائل‌اند و به‌صورت مرتب آن‌ها را دنبال می‌کنند. مزیت بررسی لینک‌های داخلی توسط ربات‌ها این است که ساختار لینک‌سازی داخلی سایت شما برای ربات‌ها قابل فهم‌تر می‌شود و به وسیله آن، ربات‌ها می‌توانند تصمیم بگیرند که چطور صفحات سایتتان را خزش کنند.

     در این صورت، هرچه به یک صفحه لینک دهید، این صفحه بیشتر توسط خزنده‌های گوگل بررسی می‌شود. همین امر در مورد بازدیدکنندگان وب‌سایت شما هم صدق می‌کند؛ یعنی صفحات و وبلاگ‌هایی که لینک‌های زیادی به آن‌ها داده شده است، بازدیدکنندگان بیشتری را جذب می‌کنند؛ بنابراین، اگر فراموش کنید به یک صفحه یا وبلاگ خود لینک داخلی بدهید، هیچ‌کس حتی ربات‌های گوگل هم نمی‌توانند آن صفحه یا وبلاگ پیدا کنند.

    اما برای گرفتن نتیجهٔ حداکثری از لینک‌سازی داخلی، بهتر است نکات زیر را هم در نظر بگیرید:

     

    در هر صفحه نباید بیش‌ از اندازه لینک‌ داخلی قرار داد

    لینک‌سازی داخلی بیش از حد، نه تنها به بهبود تجربهٔ کاربری وب‌سایت شما کمک نمی‌کند بلکه هیچ ارزشی را هم برای مخاطبان وب‌سایت شما خلق نمی‌کند و آن‌ها را بیشتر سردرگم می‌کند.

    بنابراین، زمانی که به یک محتوای دیگر از سایت خود لینک داخلی می‌دهید، در نظر داشته باشید که آن محتوا جامع و کامل باشد، موضوع مرتبط با صفحه شما داشته باشد و برای خواننده مفید و جالب باشد؛ اما سعی کنید در هر محتوا نهایتا چهار یا پنج‌بار از لینک داخلی استفاده و حد تعادل را رعایت کنید.

     

    می‌توانید با استفاده از لینک‌سازی داخلی، مهم‌ترین صفحات سایتتان را مشخص کنید

    اگر صفحه‌ای دارید که فکر می‌کنید می‌تواند ارزش زیادی برای مخاطبانتان داشته باشد و نرخ تبدیل و میزان درآمد شما را بیشتر کند، حتماً از صفحات دیگر سایت به این صفحه لینک بدهید؛ این کار به گوگل نشان می‌دهد که این صفحه یکی از صفحات مهم سایت شما است.

    اما در ادامه مطلب، قصد داریم تا شما را با تفاوت لینک‌سازی داخلی و خارجی آشنا کنیم.

     

    تفاوت لینکسازی داخلی و خارجی

    لینک‌سازی داخلی با لینک‌سازی خارجی چه تفاوتی دارد؟

    هم لینک داخلی و هم لینک خارجی (External Link) می‌توانند به روش‌های مختلفی به اعتبار سایت شما را بیشتر کنند و سئو آن را بهبود دهند؛ به این صورت که با لینک‌سازی داخلی می‌توانید کاربرانتان را از صفحه‌ای در سایت خود به صفحه‌ای دیگر از آن منتقل کنید و با لینک‌سازی خارجی قادرید تا کاربران را از صفحات سایت‌های دیگر به سایت‌ خود هدایت کنید؛ این کار موجب می‌شود مخاطبانی که به زمینهٔ کسب‌وکار شما علاقه دارند، اما کسب‌وکار شما را نمی‌شناسند با شما آشنا شوند.

    علاوه‌بر این لینک‌سازی خارجی به گوگل می‌گوید که سایت‌های دیگر که در صنعت شما فعالیت می‌کنند، سایت شما را به‌عنوان یک مرجع پذیرفته و به شما اعتماد دارند. این مسئله موجب می‌شود گوگل ارزش و اعتبار بیشتری برای کسب‌وکار شما قائل شود.

     

    آنچه از لینک‌سازی داخلی گفتیم…

    هر لینکی که صفحه‌ای از سایت شما را به صفحه‌ای دیگر در وب‌سایتتان پیوند دهد، یک لینک داخلی محسوب می‌شود. شما باید برای تمام صفحات وب‌سایتتان یک لینک‌سازی داخلی اصولی طراحی کنید؛ زیرا لینک‌سازی داخلی یکی از پایه‌های اصلی  سئوی سایت است و تنها در این صورت است که شما می‌توانید سایتی بهینه داشته باشید. لینک‌های داخلی علاوه‌بر اینکه رضایت کاربران را جلب می‌کند، موجب می‌شود خزنده‌های گوگل سریع‌تر محتوای جدید سایت شما را پیدا کنند.

     در این مقاله شما را با انواع لینک‌های داخلی آشنا کردیم و سپس شش مورد از مهم‌ترین اصولی که باید هنگام اصولی سایت رعایت کنید  را برای شما توضیح دادیم.

    به یاد داشته باشید که شما با لینک‌های داخلی به‌خوبی می‌توانید نرخ تبدیل محتوایی را که قرار است با آن محصول یا خدماتی را به مخاطبان خود عرضه کنید، بالا ببرید و رتبهٔ آن را در صفحه‌ٔ نتایج گوگل بهبود دهید.

    آژانس خلاقیت نبض مارکتینگ

    شاید برای شما هم سوال باشد

    آیا در لینک‌سازی داخلی، اعتباری از رتبهٔ صفحه لینک‌دهنده به صفحهٔ جدید منتقل می‌شود؟

    بله؛ در صورتی که لینک به صورت فالو باشد، اعتبار آن به صفحه‌ای که لینک به آن داده شده است، منتقل می‌شود.

     

    چند لینک داخلی باید در هر صفحه داشته باشیم؟

    در حالت ایده‌آل، هر محتوای ۱۰۰۰ کلمه‌ای بهتر است ۳ یا ۴ لینک داخلی داشته باشد و به ازای هر ۳۰۰ کلمهٔ بیشتر، یک پیوند دیگر به آن محتوا اضافه شود.

     

    لینک‌های داخلی در کجای صفحه قرار می‌گیرند؟

    لینک‌های داخلی در همه بخش‌های وب‌سایت از هدر و منوی وب‌سایت گرفته تا داخل محتوا، سایدبار و فوتر می‌توانند قرار گیرند.

     

    آیا با یک انکرتکست مشابه در یک مقاله می‌توان به دو مقاله متفاوت لینک داخلی داد؟

    خیر؛ در یک مقاله نباید از انکرتکست های مشابه برای لینک دادن به مقالات دیگر استفاده کنیم.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    ممکن است به موضوعات زیر هم علاقه‌مند باشید

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    popup

    هـدیه ویـژه به مـدت محـدود

    مشـاوره اختصاصـی سئـو "رایـگان"