call nabz

۰۲۱۸۸۹۴۸۹۱۷

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
  • کلمه کلیدی بذر (Seed Keyword) چیست؟ + مثال کاربردی

    کلمه کلیدی بذر

    هر استراتژی سئوی موفقی، با کلمه کلیدی بذر شروع می‌شود!

    تحقیق کلمات کلیدی، پایه ثابت هر استراتژی سئوی موفقی بوده است. تحقیق کلمات کلیدی همانقدر که ضرورت دارد، می‌تواند گیج کننده هم باشد. نگران نباشید. ما در این مقاله به شما می‌گوییم که کارتان را از کجا شروع کنید. پیدا کردن کلمات کلیدی بذر (Seed Keyword)، می‌تواند یک نقطه شروع مناسب برای شما باشد. 

    در این مقاله یاد می‌گیریم که کلمه کلیدی بذر چیست؟ به چه کارمان می‌آید و چگونه می‌توانیم کلمات کلیدی بذر را برای کسب و کار خود پیدا کنیم.

    آنچه در این مقاله می‌خوانید...

    کلمه کلیدی بذر (Seed Keyword) چیست؟

    خب اجازه بدهید همین اول کار، یک موضوع را روشن کنیم! کلمه کلیدی بذر، مثل چراغ جادوی علاءالدین نیست که پس از پیدا کردنش، موفقیت سئوی کسب و کار شما تضمین شده باشد. اما می‌تواند تا حد زیادی به شما در تحقیق کلمات کلیدی، که بخش مهمی از استراتژی سئو را تشکیل می‌دهد، کمک کند. کلمه کلیدی بذر، یک کلیدواژه کوتاه است که معمولا شامل دو یا سه واژه می‌باشد. حجم جستجوی ماهانه و رقابت برای این کلمه کلیدی معمولا بالا است. کلمه کلیدی بذر معمولا یک موضوع اصلی، گسترده و همه جانبه است که می‌توان آن را از زوایای مختلف مورد بررسی قرار داده و چندین مقاله دیگر راجع به آن نوشت. اما یک استراتژی سئوی خوب، علاوه بر این موضوعات اصلی دارای یک سری موضوعات فرعی دیگر هم است که موضوع اصلی را کامل می‌کنند. در واقع هدف از پیدا کردن کلمات کلیدی بذر، دست پیدا کردن به این موضوعات فرعی است. به کلمه کلیدی بذر، «کلمه کلیدی اولیه»، «کلمه کلیدی بزرگ» و «کلمه کلیدی اصلی» هم گفته می‌شود.

    درک ضرورت کلمات کلیدی بذر با یک مثال ساده

    تصو کنید که یک کسب و کار اینترنتی در زمینه فروش «شکلات» دارید. و به تازگی تصمیم گرفته‌اید که سایت خود را سئو کنید. می‌دانید اولین کاری که باید انجام دهید، تحقیق کلمات کلیدی است؛ اما نمی‌دانید که دقیقا باید کارتان را از کجا شروع کنید. در واقع به یک نقطه شروع نیاز دارید. اینجاست که کلمه کلیدی بذر به کمکتان می‌آید. 

    «شکلات» به وضوح یک کلمه کلیدی مهم برای تجارت شما محسوب می‌شود. اما مشکل اینجاست که شانس رتبه گرفتن شما در این کلیدواژه بسیار کم می‌باشد؛ چرا که این کلمه کلیدی در گوگل بسیار رقابتی است. بنابراین با نوشتن مقالات در مورد موضوعات مرتبط به شکلات، شانس بیشتری برای رتبه گرفتن دارید. 

    علاوه بر آن می‌توانید به مجموعه متنوع‌تری از سوالات مخاطبان پاسخ دهید. بنابراین، ما از «شکلات» به عنوان یک کلمه کلیدی بذر استفاده می‌کنیم تا بقیه استراتژی سئوی وبسایت خود را توسعه دهیم. در اینصورت استراتژی سئوی کسب و کار شما، چیزی مانند شکل زیر خواهد بود.

    چرا توجه به کلمات کلیدی بذر مهم است؟

    به ۴ دلیل مهم توجه به کلمات کلید بذر مهم است:

    1. معمولا خروجی به اندازه ورودی، خوب از آب در می‌آید. یا به عبارت دیگر، هر چه بکاری همان را برداشت می‌کنی. شما نمی‌توانید بذر گندم بکارید، و انتظار برداشت جو داشته باشید! شما نمی‌توانید مواد بی‌کیفیت و نامرغوب را داخل یک دستگاه بریزید و انتظار داشته باشید که خروجی، یک کالای با کیفیت باشد.
      به همین نسبت هم، نمی‌توانید یک کلمه کلیدی بذر نامناسب انتخاب کنید و انتظار داشته باشید که استراتژی سئوی کسب و کارتان خوب از آب در بیاید.

    2. کلمه کلیدی بذر مثل یک رهبر برای استراتژی سئوی کسب و کار شما است و به تلاش‌های بازاریابی شما جهت می‌دهد.

    3. کلمه کلیدی بذر به شما کمک می‌کند که طیف وسیعی از کلمات کلیدی را هدف قرار دهید. در اینصورت شما می‌توانید هم کلیدواژه‌های کم رقابت و هم کلیدواژه‌های پر رقابت را هدف قرار داده، و شانس رتبه گرفتن خود را افزایش دهید.

    4. در واقع چون کلمه کلیدی بذر اساس کسب و کار شما را نشان می‌دهد، مشتریان بالقوه راحت‌تر وبسایتتان را پیدا می‌کنند. در نتیجه، ترافیک ارگانیک سایت شما افزایش می‌یابد.

    کاربرد کلمه کلیدی بذر

  • کلمه کلیدی بذر، نقطه شروع تحقیق کلمات کلیدی است!
  • همانطور که گفتیم شما برای انجام تحقیق کلمات کلیدی به یک نقطه شروع نیاز دارید. کلمات کلیدی بذر می‌توانند، یک نقطه شروع مناسب برای شما باشند. پس از شناسایی تعدادی کلمه کلیدی بذر برای وب سایت خود، می‌توانید چند عبارت توصیفی به آن اضافه کرده و استراتژی سئوی خود را گسترش دهید. 

    اگر کمی زمان بگذارید و یک لیست اولیه خوب از کلمات کلیدی بذر بسازید، قطعا از تحقیق کلمات کلیدی کسب و کار خود نتایج بهتری دریافت خواهید کرد.

  • با کلمه کلیدی بذر، بذرهای موفقیت سئوی سایتتان را بکارید!
  • موفقیت و یا شکست استراتژی سئوی شما، تا حد زیادی به کلیدواژه‌هایی که انتخاب می‌کنید بستگی دارد. مهم نیست که چند مقاله منتشر می‌کنید و یا چند بک لینک از وبسایت‌های دیگر دریافت کرده‌اید، تا وقتی که کلمه کلیدی اشتباه را انتخاب کرده باشید مخاطب هدف درستی را جذب نمی‌کنید. 

    پس با هدف قرار دادن کلمات کلیدی بذر، می‌توانید بذرهای موفقیت سئوی وب سایت خود را بکارید.

    چگونه کلمات کلیدی بذر را پیدا کنیم؟

    پیدا کردن کلمه کلیدی بذر

    ۱- طوفان فکری به پا کنید

    بهترین راه برای درست کردن لیست کلمات کلیدی بذر، طوفان فکری است. گاهی اوقات بهترین ابزار، مغز شماست. یک قلم و کاغذ بردارید و تمام موضوعات مرتبط با کسب و کارتان که به فکرتان می‌رسد را یادداشت کنید.

    همیشه سوالات درست، ما را به جواب‌های درست می‌رسانند. اگر سردرگم هستید و نمی‌دانید باید از کجا شروع کنید، چند سوال برای شما آورده‌ایم که به شما در این طوفان فکری کمک خواهند کرد:

    • وبسایت من در مورد چه موضوعی است؟
    • من چه چیزی می‌فروشم؟
    • دوست دارم در چه کلیدواژه‌هایی به رتبه‌های برتر برسم؟
    • برای تبلیغات گوگل چه کلیدواژه‌هایی را هدف قرار دهم؟
    • اگر کسی می‌خواست در مورد موضوع سایت من تحقیق کند، از چه کلماتی برای شروع استفاده می‌کرد؟

    ۲- رقبای خود را بررسی کنید

    نگاه کردن به فهرست سایت‌های بزرگی که در حوزه کاری شما وجود دارند، می‌تواند ایده‌های بسیار خوبی در مورد کلمات کلیدی بذر، به شما بدهد. چون رقبای شما قبلا همین راهی که در حال طی کردن آن هستید را گذرانده‌اند. بنابراین بررسی کلیدواژه‌های آن‌ها، می‌تواند به شما کمک کند. به علاوه با این کار، از رقبای خود  یک دید نسبی به دست خواهید آورد.

    مشاوره رایگان نبض مارکتینگ را از دست ندهید!

    ۳- به صفحه نتایج موتور جستجو (SERP) دقت کنید

    اگر قصد دارید که در گوگل رتبه بگیرید _که قطعا می‌خواهید_ یکی از جاهایی که باید زیاد به آن سر بزنید، صفحه نتایج موتور جستجو (SERP) است. اطلاعاتی که در سرپ وجود دارد، می‌تواند بسیار کمک کننده باشد. اما سوالی که به وجود می‌آید، این است که دقیقا باید کدام بخش از سرپ را بررسی کنیم. در ادامه به چند مورد از آن‌ها اشاره می‌کنیم:

    ۳-۱- سوالات متداول (People Also Ask)

    متاسفانه در حال حاضر، بخش سوالات متداول برای وب فارسی فعال نیست. اما می‌توانید یکی از کلمه‌های کلیدی بذر را به انگلیسی سرچ کرده و در بخش سوالات متداول، کلمه‌های کلیدی بذر دیگر را مشاهده خواهید کرد. برای مثال ما کلیدواژه”Chocolate” به معنی «شکلات» را سرچ کردیم و نتیجه به صورت زیر بود.

    سوالات متداول

    ۳-۲- جستجوهای مرتبط (Related Searches)

    در پایین صفحه نتایج موتور جستجو، بخشی به نام “Related Searches” یا «جستجوهای مرتبط» وجود دارد. در این بخش شما می‌توانید ۸ موضوع مرتبط با جستجوی خود را ببینید. این قسمت از صفحه جستجو، به شما ایده‌های خوبی در مورد کلمه‌های کلیدی بذر می‌دهد. تصویر پایین، مربوط به جستجوهای مرتبط به کلیدواژه «شکلات» می‌باشد.

    جستجوهای مرتبط

    ۳-۳- عنوان صفحات و توضیحات متا

    هر متخصص سئویی به خوبی می‌داند، که باید از کلمه کلیدی اصلی مقاله خود در عنوان صفحه Page) title) استفاده کند. ما در پیدا کردن کلمات کلیدی بذر، می‌توانیم از این قضیه به نفع خود استفاده کنیم. 

    از نگاه کردن به توضیحات متا هم غافل نشوید. در آن‌ها می‌تواند کلیدواژه‌های بذر مناسبی برای کسب و کار شما وجود داشته باشد. حتی اگر می‌خواهید یک قدم فراتر بروید، می‌توانید وارد صفحه‌ها شده و به عنوان‌های فرعی مقاله نیز نگاهی بیاندازید.

    نکته: پست‌های وبلاگی یا همان مقاله‌های سایت‌ها، در این مورد بهتر از صفحات محصول عمل می‌کنند و احتمال بیشتری دارد که بتوان در عنوان‌های فرعی آن‌ها کلیدواژه‌های بذر  مناسبی پیدا کرد.

    ۴- از محصولات، خدمات و برندهای مرتبط با خود یک فهرست تهیه کنید

    فهرست کردن محصولات یا خدمات مرتبط با کلمه کلیدی شما می‌تواند، یک راه بسیار ساده برای پیدا کردن کلمات کلیدی بذر باشد.فقط کافی است وارد گوگل شده و شروع به سرچ کردن کنید. مثلا کلمات مربوط به شرکت اپل، آیفون، آی‌پد، مک و غیره می‌باشد. 

    ۵- به نظرات مخاطبانتان توجه کنید

    یکی از بهترین منابع برای پیدا کردن کلمات کلیدی بذر، مخاطبانتان هستند. به این منظور، باید مکان‌هایی که به صورت آنلاین در آن‌ها حضور دارند را پیدا کنید. برای مثال تالارهای گفتگوی (فروم‌ها) و شبکه‌های اجتماعی، نمونه‌هایی خوبی از این مکان‌ها هستند.

    استفاده از تمام این روش‌ها لازم است؟

    به روش‌هایی که در این مقاله به آن‌ها اشاره کردیم، به عنوان منوی رستوران نگاه کنید. یعنی چه؟ یعنی لازم نیست برای پیدا کردن کلمات کلیدی بذر، از تمام این روش‌ها استفاده کنید. تنها با امتحان کردن چند روش، ممکن است به اندازه کافی کلمات کلیدی بذر برای کسب و کار خود پیدا کنید. از این رو، فقط مواردی که دوست دارید را انتخاب کرده و آن‌ها را با موضوع کاری خود تطبیق دهید. 

    کلمه کلیدی بذر و کلمات کلیدی حاصل از آن‌ها (کلمات کلیدی فرعی)

    همانطور که گفته شد، کلمات کلیدی بذر، اغلب یک کلمه مرتبط با کسب و کار شما هستند. کلمه‌ای که کسب و کار شما را به بهترین شکل توصیف می‌کند. اما کلمات کلیدی فرعی، ایده‌هایی هستند که از طریق کلمه کلیدی بذر به آن‌ها رسیده‌ایم. کلمات کلیدی فرعی، بیشتر شبیه عنوان یک مقاله هستند. 

    برای مثال اگر «قهوه»، «لباس»، «لوله کشی» را به عنوان یک کلمه کلیدی بذر در نظر بگیریم، در این صورت کلمات کلیدی فرعی آن‌ها، چیزی مانند مثال‌های زیر می‌شود.

    «بهترین سایز آسیاب قهوه برای اسپرسو چیست؟»

    «برای یک جلسه رسمی چطور لباس بپوشم؟»

    «چگونه گرفتگی فاضلاب خود را برطرف کنم؟»

    در یک کلام، کلمه کلیدی بذر الهام بخش است؛ در صورتی که کلمه کلیدی فرعی، بخش خاصی از محتواست که شما از طریق کلمه کلیدی بذر به آن‌ها رسیده‌اید.

    آنچه از کلمه کلیدی بذر یاد گرفتیم

    در این مقاله یاد گرفتیم که کلمه کلیدی بذر یک موضوع گسترده و همه جانبه است، که می‌توان آن را از زوایای متعددی مورد بررسی قرار داد و مطالب زیادی در مورد آن نوشت. کلمه کلیدی بذر (Seed Keyword) بهترین توصیف از کسب و کار شما بوده و معمولا رقابت در این کلیدواژه بسیار بالاست. 

    کاربرد اصلی آن، در تحقیق کلمات کلیدی است. چون یک کلمه کلیدی بذر، ما را به صدها و هزاران کلمه کلیدی دیگر می‌رساند و استراتژی سئوی کسب و کار ما را کامل می‌کند.

    سوالات متداول

    کلمه کلیدی بذر، یک کلمه کلیدی کوتاه، معمولا با دو یا سه کلمه است که معمولا هدف از پیدا کردن آن، دست پیدا کردن به موضوعات فرعی است. 

    سوالات متداول (People Also Ask)، عبارت جستجوهای مرتبط (Related Searches)، عنوان صفحات و توضیحات متا، تهیه فهرست از محصولات، خدمات و برندهای مرتبط با کلمات کلیدی خود، بررسی نظرات مخاطبانتان

    تا وقتی که کلمه کلیدی اشتباه را انتخاب کرده باشید وبسایت شما در نتایج اول موتور جستجو قرار نمی‌گیرد. با این حال، با هدف قرار دادن کلمات کلیدی بذر، می‌توانید بذرهای موفقیت سئوی وب سایت خود را بکارید.

    محتوای این بلاگ توسط کارشناسان تایید شده است.

    با تشکر از شما برای زمانی که صرف مطالعه این محتوا کردید. 

    تیم تولید محتوا | آژانس خلاقیت نبض مارکتینگ

    مطالعه بیشتر

    [ASRating]

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    popup

    هـدیه ویـژه به مـدت محـدود

    مشـاوره اختصاصـی سئـو "رایـگان"

    popup

    هـدیه ویـژه به مـدت محـدود

    مشـاوره اختصاصـی سئـو "رایـگان"