call nabz

۰۲۱۸۸۹۴۸۹۱۷

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
  • آموزش سرچ کنسول

    آموزش سرچ کنسول | آموزش ۰ تا ۱۰۰ گوگل سرچ کنسول

    [ASRating]

    فهرست مطالب

    مقدمه

    شمایی که برای فهم موضوعات مختلف به سرچ در گوگل علاقه مند هستین. آیا تا به حال از خودتون پرسیدین چرا برای موضوع مورد نظر شما یه سایتی در لینک ۱ ، دیگری در لینک ۲ و … قرار میگیره؟ شما برای اینکه سریع تر جواب سوالتون پیدا کنید روی کدوم لینک کلیک میکنین؟ آیا تا انتهای صفحات پیش میرین و روی لینک ۱۰۰ کلیک میکنین؟ …

    اگه صاحب کسب و کاری هستین که در دنیای وبسایت فعالیت میکنین، ۱۰۰%، درآمد بالا و سودآوری از برندتون هدف نهایی شماست. سئو و بهینه سازی  برای قرار گرفتن در نتایج بالای گوگل و بازدید بالا شما رو به این هدف میرسونه. سئو سایت و بهینه سازی موفق وب سایت مستلزم استفاده از تکنیک ها و خدمات سئو حرفه ای است. یکی از این تکنیک ها استفاده حرفه ای از سرچ کنسول است. در ادامه به شما آموزش میدهیم که چطور حرفه ای از سرچ کنسول استفاده کنین؟

    اهمیت ثبت سایت در سرچ کنسول چیست؟

    اهمیت ثبت سایت در سرچ کنسول

     برای اینکه بتوانید از گزارشات تحلیی و داده های سرچ کنسول  در جهت بهبود وضعیت سئو سایت خود استفاده کنید. نیازمند این هستید که سایت خود را به سرچ کنسول متصل نمایید . برای ااینکه بتوانید ثبت سایت در سرچ کنسول را به درستی انجام دهید نیازمند این هستید که مراحل لازم برای این کار را به درستی انجام دهید.

    آشنایی با قسمت های مختلف سرچ کنسول

    زمانی که تصمیم میگیرین در منزل برای خودتون یه آبمیوه خنک تهیه کنین، تا زمانی که ندونین دکمه های روی دستگاه آبمیوه گیری هر کدام چه کاری انجام میدهند اصلا نمیتونین آبمیوه گیری رو روشن کنین. چه برسه به اینکه بتونین برای خودتون آبمیوه تهیه کنین. تا زمانی که هم که قسمت های مختلف این سرچ کنسول را نشناسین چطور میتونین متوجه بشین که گزارشاتی که search console که میتوان گفت بهترین مشاوره سئو برای سایت شما همین داده های سرچ کنسول است، در اختیار شما  قرار میده به چه معناست؟

    آموزش ابزارهای سرچ کنسول چیست؟

    بعد از فعال شدن گوگل سرچ کنسول برای شما در نمای کلی از این ابزار در ابتدای پیشخوان overview رو مشاهده میکنین. در زیر این بخش سه قسمت اصلی وجود داره : URL inspection  ،Index، Performance هر کدوم از این قسمت ها هم دارای بخش هایی هستند که در ادامه به تفضیل عملکرد هر کدوم رو براتون توضیح میدهیم. در تصویر زیرنمای کلی سرچ کنسول رو مشاهده میکنین.

    آموزش ابزارهای سرچ کنسول

    آموزش URL inspection سرچ کنسول - بررسی وضعیت ایندکس

    در فرایند crawle صفحات وبسایت توسط خزنده های گوگل و ایندکس شدن محتوا به وسیله موتورهای جستجو گوگل گاهی مشکلاتی پیش میاید. در نتیجه محتوای صفحه شما در نتایج جستجوی گوگل نمایش داده نمیشه. در بخش URL inspection سرچ کنسول می توانید اطلاعات دقیقی در مورد eror  های مربوط به crawling  و ایندکس نشدن صفحات وب سایتتون رو مشاهده کنین.  گاهی نیز صفحاتی وجود دارن که زمان قابل توجهی از انتشار اون ها میگذره، اما هنوز در نتایج گوگل مشاهده نمیشن. اصطلاحا گفته میشه این صفحه هنوز ایندکس نشده. در URL inspection ابزاری به نام  fetch as google  وجود داره که به کمک اون میتونین درخواست ایندکس شدن صفحه تون رو به گوگل ارسال کنین.

    آموزش url inspection

    پیغام URL is not on Google – ارسال درخواست ایندکس

    این پیغام نشان دهنده این است که صفحه شما در گوگل ایندکس نشده بنابراین باید یه درخواست به گوگل بزنین تا صفحه شما رو ایندکس کنه. برای این منظور کافی است روی لینک  REQUEST INDEXING کلیک کنین.

    google is not on google

    پیغام URL is on Google

    این پیام یعنی صفحه مورد نظر شما در گوگل به درستی ایندکس شده است. در نتیجه نیازی نیست هیچ کار خاصی انجام دهین و میتوانین از اطلاعات تحلیلی در مورد این صفحه که گوگل در اختیارتون قرار میده استفاده کنین.

    url-is-on-google

    پیغام URL is on Google, but has issues

    این پیغام یعنی صفحه شما در گوگل ایندکس شده اما دارای مشکلاتی است. این مشکلات اغلب مربوط به AMP  یا داده های ساختار یافته غیر صحیح میباشد. برای مشاهده جزئیات این مشکلات تحلیل های بخش warnings  را مطالعه کنین.

    url-in-google-but-has-issues

    پیغام URL is not on google: Indexing errors

     این پیغام به این معنی است که صفحه شما اصلا در گوگل ایندکس نشده است. در این حالت حتما یه مشکل اساسی وجود دارد . باید اطلاعات مربوط به این مشکل رو در قسمت Coverage  مشاهده کنین و بعد از بررسی و تحلیل این مشکل ، درصدد رفع اون باشین.

    Indexing-errors

    پیغام URL is not on google

    این پیغام به این معنی است که اصلا صفحه شما در گوگل ایندکس نشده است . برای بررسی این خطاها باید وارد بخش Coverage  شوید. وقتی دلایل را بررسی می کنید، یکی از دلایلی که وجود دارد مربوط به متا تگ robots.txt است. در این حالت باید robots.txt را ویرایش کنید تا خزنده های گوگل بتوانند صفحات شما رو crawle کنند و محتوای شما ایندکس شود. برای اینکه بتوانید این خطا و خطاهای دیگر را رفع کنید می توانید مقاله رفع خطاهای گوگل سرچ کنسول را مطالعه کنید

    google-is-not-on-google

    پیغام URL is an alt version

    این پیغام به این معنی است که صفحه مورد نظر شما دارای آدرسی مشابه با یک صفحه دیگر در سایت بوده است. یا میتونیم اینطوری بگیم که دو صفحه تگ کانونیکال یا AMP یکسان دارن. به مثال زیر توجه کنید:

    برای اینکه این سه صفحه با آدرس های متفاوتی ایندکس شوند و دچار این مشکل نشیم به انتهای آدرس آنها تگ کانونیکال متفاوتی اضافه کردیم. یک دلیل دیگه برای این پیغام ممکن این باشه که نسخه صفحه ای که در دسکتاپ و موبایل وجود داره یکسان باشه. برای رفع این مشکل در سایت های ورد پرسی پلاگینی نصب می شود که یک AMP  مشخصی را به انتهای  URL صفحات در موبایل اضافه میکند. به این ترتیب این مشکل رفع میشود.

    آموزش Performance سرچ کنسول- بهینه سازی استراتژی سئو

    در این بخش از آموزش سرچ کنسول بهتون یاد میدیم که چطور میشه عملکرد وبسایتتون رو از روی نمودارهایی که در بخش Performance نمایش داده میشه تحلیل کنین. نتایج این نمودارها به شما کمک میکنه استراتژی که برای سئو (سئو تکنیکال ، داخلی و خارجی) سایتتون دارین رو بهینه سازی کنین. نمودارهای که در این تصویر نشان داده میشه براساس اطلاعات ۳ ماه گذشته ترسیم شده. اما در بخش فیلترها در قسمت Date میتونین اطلاعات رو بر اساس زمان مورد نظرتون فیلتر کنین. سرچ کنسول میتونه اطلاعات رو  تا ۱۶ ماه گذشته برای شما فیلتر کنه.

    یه ایرادی که ابزار  Performance سرچ کنسول داره اینه که، برای گزارش دهی به سایت های بزرگ محدودیت داره. یعنی نهایتا اطلاعات مربوط به ۱۰۰۰ کلمه یا ۱۰۰۰ تا صفحه رو میتونه به صورت نمودارهای تحلیلی در اختیار کارفرما قرار بده و این مسئله ایراد قابل تاملی است.

    آموزش اصطلاحات Performance سرچ کنسول

    Total clicks نشون میده مجموعا در ۳ ماه گذشته بر روی صفحات شما چقدر کلیک انجام شده است.

    Total impressions تعداد دفعاتی که سایت شما در نتایج گوگل رویت شده است.

    Avrage CTR به معنی نرخ کلیک است و برابر تعداد دفعاتی است که به ازای نمایش صفحات سایت شما روی اون کلیک شده.مثلا اگه مقدار Total impressions 200 باشه و Total clicks هم ۲۰ باشه. یعنی از ۲۰۰ باری که صفحات سایت شما در نتایج گوگل به نمایش درآمده و ۲۰ بار روی این نتایج کلیک شده .می توان نتیجه گرفت که نرخ کلیک ۲۰۰/۲۰  یا ۱% است.

     Average Position بیانگر میانگین جایگاه های کلمات سرچ شده ای است که باعث نمایش صفحات سایت شما در نتایج گوگل شده است.

    آموزش Manual Actions و Security Issues سرچ کنسول – حافظان امنیت

     ابزارهای  Manual Actions و Security Issues در حفظ امنیت و سلامت سایتتون به ما کمک میکنن. اگه سایت شما هک بشه یا از طرف گوگل جریمه بشه، این دو ابزار از طریق Messages شما رو مطلع میکنن. تا با رفع خطا مشکل رو حل کنین. البته ممکنه هیچ وقت هم پیامی دریافت نکنین که آرزو میکنیم این چنین باشه و هیچ وقت همچین پیامی دریافت نکنید.

    آموزش covrage سرچ کنسول _ شناسایی مشکلات تکنیکال سایت

    این ابزار به شما نشان می دهد از تعداد صفحاتی که منتشر کرده اید ، چه تعداد از این صفحات در گوگل ایندکس شده است. چه تعداد از این پیج ها هنوز ایندکس نشده اند. همچنین صفحاتی که دچار خطا شده اند رو هم مشخص میکنه. بعد از گذشت چند ماه تعداد صفحات سایت بسیار زیادمیشه و از کنترل انسانی خارج خواهد شد. بنابراین استفاده از سرچ کنسول در این مورد بسیار میتونه به ما کمک کنه. یه زمانی پیش میاد که محتوای یه صفحه برای ما ارزش بازیابی و سئو نداره بنابراین دوست نداریم که موتورهای جستجو اون ایندکس کنن. به همین خاطر از Robots.txt مناسب استفاده میکنیم. در این بخش با استفاده گزارشات تحلیلی میتونیم مطمئن بشیم که صفحات مورد نظر ما در گوگل ایندکس نشده باشه.

    خطلاهای بخش covrage سرچ کنسول

    در نسخه قدیمی سرچ کنسول خطاها در بخش  Crawl Errors قرار میگرفت. اما در نسخه جدید سرچ کنسول ابزار Index Coverage جایگزین Crowl Errors  شده. این ابزار به شما کمک میکنه دلایل عدم ایندکس شدن صفحات رو متوجه بشین. بعضی از این خطاها عبارت اند از : خطای ۴۰۴، ۴۰۱ ،۵۰۰، Redirect 301 عدم درج صفحه در sitemap، محدودیت دسترسی برای گوگل و …برای رفع این خطاها میتونین مقاله رفع خطاهای سرچ کنسول رو مطالعه کنین.

    آموزش sitemap سرچ کنسول – تسریع و اولویت ایندکس صفحات

    هدف اصلی برای ساخت و معرفی نقشه سایت ، اینه که محتواهای وب سایت رو طبق یه اولویت بندی و با سرعت بیشتری به موتورهای جستجو معرفی کنیم، تا ایندکس شوند. بنابراین ساخت نقشه سایت یکی از مهمترین کارهایی که برای سئو وبسایتتون باید انجام بدین. اما شما نمیتونین سایت مپ (sitemap) وبسایتتون رو به طور مستقیم در گوگل ثبت کنین. گوگل سرچ کنسول واسطه میان شما و گوگل است که میتونین در این مورد از اون استفاده کنین. بعد از ساخت نقشه سایت میتونین از قسمت

     Add a new sitemap لینک نقشه ساییتون رو در سرچ کنسول وارد کنین و با زدن submit نقشه سایت توسط سرچ کنسول به گوگل معرفی میشه.

    آموزش Removal سرچ کنسول _ پنهان کاری!!

    گاهی به دلایلی که پیش میاید تمایل دارین که یه صفحه یا فولدر و یا حتی کل سایتتون در نتایج گوگل مخفی باشه. برای اینکه بتونین بخشی از ساییتون رو برای یه مدت موقت از نظر گوگل مخفی نگه دارین میتونین از ابزار Removal  سرچ کنسول استفاده کنین. حواستون باشه که ابزار Removal فقط برای مخفی کاریه . اگه بخواهین آدرس یه صفحه یا یه بخشی از سایتتون رو حذف کنین حواستون باشه از این ابزار استفاده نکنین. برای حذف آدرس یه صفحه از گوگل میتونین از ریدایرکت ۴۱۰ یا ۴۰۴ استفاده کنین.

    آموزش Discover سرچ کنسول

    گوگل یه هوش مصنوعی داره که بر اساس میزان و نوع سرچ کاربران در مرورگر کروم علایق اون ها رو میشناسه. زمانی که شما یه محتوای جدید تهیه میکنین بر اساس علایق کاربران گوگل مطلب شما رو به اون ها پیشنهاد میده. یکی از تحلیل های گزارشات این قسمت میتونه به شما کمک کنه تا متوجه بشین چقدر بر اساس علایق مخاطبان محتوا نوشته اید. درواقع تا حدی استراتژی محتوایی تون رو میتونین آنالیز کنین که چقدر مخاطب محور حرکت کرده اید.

    آموزش Enhancement سرچ کنسول

    قسمت Enhancement  سرچ کنسول اطلاعات تحلیلی که در اختیار شما قرار می دهد در جهت بهبود و رشد سایته. این گزاشات تحلیلی شامل سرعت سایت، موبایل فرندلی بودن، صحت کدهای اسکیما برای FAQ ، ویدیو ها و کلی اطلاعات دیگه. با بررسی اطلاعات مربوط به هر بخش و بهبود هایی که در خطاها و error های به وجود اومده میدیم میتونین عملکرد وبسایتتون رو بهبودو ارتقا بدین و رتبه بهتری رو در نتایج گوگل به دست بیارین.  ابزارهای Enhancement  عبارت اند از: speed ، Mobile Usability، Bread crumbs، FAQ، Logos،  AMP یا sitelink searchbox و Accelerated Mobile page  هستن.

    آموزش Bread crumbs سرچ کنسول

    Bread crumb یا به عبارتی دیگه نقشه ناوبری وبسایت بدین منظور ایجاد شده که ، کاربرانی که در سایت شما هستن متوجه بشن بر اساس سلسله مراتب وب سایت در چه موقعیتی قرار گرفته اند. در گزارشات مربوط به بخش Bread crumb قسمت Enhancement یه جدول و یه نمودار وجود داره. وبمسترها از گزارشات این قسمت استفاده میکنن تا مسیریابی صفحات وب سایت رو بررسی کنن تا اگه خطایی وجود داشت سریعا خطا رو رفع کنن.

    ساخت-برد-کرامپ

    آموزش Speed _ بررسی سرعت سایت

    با استفاده از این قسمت میتونین سرعت وبسایتتون رو چک کنین. البته گزارشاتی که این قسمت در اختیار شما قرار میده به تفکیک بررسی سرعت صفحات سایت در نسخه موبایل و دسکتاپ است. برای بررسی سرعت وب سایتتون کافیه روی open report  کلیک کنین تا گزارشات مربوط به سرعت سایت و خطاهای اون بررسی کنین تا اگه خطا و مشکلی وجود داشت رفعش کنین.

    Mobile Usability – موبایل فرندلی بودن

    با استفاده از این قسمت میتونین سرعت وبسایتتون رو چک کنین. البته گزارشاتی که این قسمت در اختیار شما قرار میده به تفکیک بررسی سرعت صفحات سایت در نسخه موبایل و دسکتاپ است. برای بررسی سرعت وب سایتتون کافیه روی open report  کلیک کنین تا گزارشات مربوط به سرعت سایت و خطاهای اون بررسی کنین تا اگه خطا و مشکلی وجود داشت رفعش کنین. فرقی نمیکنه سئو سایت پزشکی انجام بدین یا فروشگاهی یا شرکتی سرعت فاکتور بسیار مهمیه و باید حتما برای بهینه کردن اون تمام کارهای لازم رو روی سایتتون انجام بدین.

    موبایل-فرندلی

    اطلاعات بخش Mobile Usability قسمت Enhancement که به صورت نمودارهای تحلیلی در اختیار شما قرار میگیره، به شما نشون شل فرندلی است. درواقع آیا تمام صفحات و المان های وب سایت شما  در موبایل به خوبی نمایش داده میشه یا نه. به این ترتیب اگه خطا و ایرادی وجود داشته باشه شما سریعا متوجه میشین و میتونین مشکل رو رفع کنین.

    موبایل-فرندلی

    جمع بندی...

    امیدوارم این مقاله براتون مفید باشه، اگه سوالی دارین یا نیاز به مشاوره سئو داشتین و یا تصمیم داشتین برای سایتتون به ما سفارش سئو میتونین با این شماره ها با ما تماس بگیرین ۰۲۱۸۸۸۱۵۹۷۰ ، ۰۲۱۸۸۸۱۵۹۴۳ و یا در زیر این پست برامون کامنت بذارین 😊🙌

    سوالات متداول شما

    برای تغییر این متن بر روی دکمه ویرایش کلیک کنید. لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ و با استفاده از طراحان گرافیک است.
    برای تغییر این متن بر روی دکمه ویرایش کلیک کنید. لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ و با استفاده از طراحان گرافیک است.

    + میتونی این مطلب رو با دوستات هم به اشتراک بذاری...

    LinkedIn
    Twitter
    Email
    WhatsApp
    Telegram

    محتوای این بلاگ توسط کارشناسان تایید شده است.

     با تشکر از شما برای زمانی که صرف مطالعه این نوشته کردید. 

    + ممکنه به این مطالب هم علاقه‌مند شی...

    تصویر شاخص موبایل مارکتینگ

    + میتونی دیدگاهت رو با بقیه به اشتراک بذاری...

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دسته‌بندی مقالات

    مشاوره رایگان

    دوست داری سایتت تو صفحه اول نتایج گوگل دیده بشه؟!

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    popup

    هـدیه ویـژه به مـدت محـدود

    مشـاوره اختصاصـی سئـو "رایـگان"