call nabz

۰۲۱۸۸۹۴۸۹۱۷

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
  • دریچه‌ای به آینده شغل های ایران

    آینده شغل ‌های ایران

    در ستایش آینده نگری!

    اگرچه آینده‌ نگری در مورد همه افراد مهم است، اما برای مدیران و صاحبان کسب و کار به شکل ویژه‌ای ضرورت پیدا می‌کند. دنیایی که در حال حاضر در آن زندگی می‌کنیم، دنیای سرعت است. آینده متعلق به کسی می‌باشد که بتواند زودتر و بهتر از افراد دیگر، آن را پیش بینی کند. اطلاع از آینده شغل های ایران، این مزیت را برای شما دارد که همیشه یک قدم از رقبایتان جلوتر باشید. این موضوع  شما را آماده می‌کند تا نسبت به تحولات بعدی، کمتر غافلگیر شوید!

    مدیر یک کسب و کار، باید مثل یک شطرنج باز حرفه‌ای عمل کند! باید بتواند حرکت بعدی را پیش‌بینی کند و بهترین پاسخ را برایش داشته باشد. او باید نسبت به مسائل دید طولانی مدت داشته باشد و از لحظه حال فراتر رود. گندم را ببیند و نان را تصور کند! خیلی از افراد هر روز راجع به اهمیت آینده نگری صحبت می‌کنند اما تنها عده ی کمی هستند که واقعا خودشان را برای آینده آماده می‌کنند.

    آنچه در این مقاله می‌خوانید...

    چرا اطلاع از آینده شغل های ایران و حتی جهان ضرورت دارد؟

    “آبراهام لینکن” جمله معروفی دارد که به بحث امروز ما بسیار مربوط است. او می‌گوید:

    امروز کاری را انجام می‌دهم که دیگران انجام نمی‌دهند؛ بنابراین فردا چیزی را به دست می آورم که دیگران قادر به دستیابی به آن نیستند.

    بدون شک، مطالعه درباره آینده شغل های ایران و جهان، آینده شخصی و شغلی شما را متحول می‌کند. اما چگونه؟! 

    یک مثال جالب!

    شرکت اسنپ را که می‌شناسید؟ ایده تاکسی های اینترنتی برای اولین بار توسط این شرکت ایجاد نشد! در واقع شرکتی که این ایده را از ابتدا به وجود آورد، شرکت اوبر (Uber) بود که در سال ۸۸ راه اندازی شده بود! اسنپ،  تنها ایده مربوط به تاکسی های اینترنتی را بومی‌ سازی کرد و در بهمن ماه ۹۳ فعالیت خود را در ایران استارت زد.

    نکته جالب‌تر اینکه، در ابتدا این سرویس تنها در شهر تهران فعال شد و هنوز به باقی شهرستان‌ها راه پیدا نکرده بود. قطعا در آن زمان، افراد بسیاری بودند که به دنبال یک ایده جدید، برای شروع و یا توسعه کسب و کار خود می‌گشتند. اگر در آن زمان، این افراد، نسبت به این مسئله آگاهی داشتند، نمایندگی اسنپ را می‌گرفتند و در حال حاضر در سود یکی از موفق ترین کسب و کار‌های کشور سهیم می‌شدند. در واقع، مطالعه درباره آخرین تغییراتی که در دنیای مشاغل به وجود آمده و کسب اطلاع از آینده شغل های ایران و جهان، اینجاست که ضرورت پیدا می‌کند!

    اطلاعات درباره آینده شغل های ایران و حتی جهان، شما را از رقبا جلوتر نگه می دارد؛ چون شناسایی سریع فرصت‌ها و تهدیدهای موجود در بازار، امکان عکس العمل سریع‌تر را، برای شما فراهم می‌کند. اما دقیقا چگونه؟

    ویژگی مدیران آینده نگر

    تا اینجا درباره ضرورت کسب اطلاعات درباره آینده شغل های ایران صحبت کردیم. در ادامه، بعضی از کارهایی را که به شما در این راه کمک‌ کننده است را آورده ایم. در واقع، این‌ها کارهایی هستند که هر مدیر آینده نگری به صورت مرتب انجام می‌دهد.

    • با خبر بودن نسبت به وقایع جهان بخصوص اخبار تکنولوژی.
    • نسبت به وقایعی که در حال حاضر در جریان هستند، دید تحلیلی داشته باشد.
    • افق دور دست داشته باشد؛ اگر بخواهیم خودمانی تر بگوییم: ” فقط جلوی پایش را نبیند “
    • فرصت ها را شناسایی و برای به دست آوردن آن‌ها، به موقع به بازار ورود پیدا کند.

    تکنولوژی، آینده شغل های ایران را متحول کرده است!

    در حال حاضر تکنولوژی آنقدر در زندگی بشر نفوذ کرده، که بازگشت به زندگی قبل از آن، تقریبا غیر ممکن است. مدیرانی که تکنولوژی را به کسب و کار خود وارد کرده‌اند، سه هیچ از رقبایشان جلوترند! دیر یا زود تکنولوژی کسب و کار شما را نیز در برمی گیرد؛ پس بهتر است که از قبل، نسبت به آن آگاه باشید.

    پس از ورود تکنولوژی به دنیای کسب و کار، کم‌ کم مفاهیمی به نام زمان و مکان، تاثیر خود را از دست داده‌اند. دیگر مانند گذشته، مشتریان یک کسب و کار، تنها محدود به یک شهر و یا حتی یک کشور نیستند. از طرفی، هزینه‌های سنگین تبلیغات تلویزیونی و بیلبوردی، با هزینه‌های بسیار کمتر تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی و وبسایت، جایگزین شدند. این روزها کسب و کار‌ها می‌توانند با راه اندازی یک وبسایت، به اندازه یک مغازه دو نبش در بهترین نقطه شهر فروش داشته  باشند! حتی شب‌ها که آن‌ها خوابند، وب سایتشان بیدار و مشغول جذب مشتری ست! بنابراین می‌توان نتیجه گرفت، آینده شغل های ایران تا حد زیادی در دستان قدرتمند تکنولوژی است!

    آیا واقعا پیش بینی آینده شغل های ایران ممکن است؟

    اولین نکته ای که لازم می بینم به شما بگویم این است که هیچوقت حرف کسی را که صد در صد از آینده خبر می‌دهد، باور نکنید! چه ما این حرف را زده باشیم و یا هر کس دیگری. پیش بینی آینده شغل های ایران، مانند هر پیش بینی دیگری، قطعی نیست. در این جا سوالی که پیش می آید این است: اگر پیش بینی آینده به صورت قطعی و صد در صد ممکن نیست، پس مطالب این مقاله بر چه اساسی نوشته شده است؟

    معمولا تحولات شغلی، بر اساس تغییر  تقاضا، تغییر نگرش جامعه و ظهور تکنولوژی و فناوری های جدید، شکل می‌گیرند. در واقع هر اطلاعاتی که در این مقاله داده می‌شود، بر اساس تحلیل روند فعلی صورت گرفته است. چون ممکن است در آینده شغل‌هایی وجود داشته باشند که ما امروزه حتی اسمشان را هم نشنیده ایم!

    بهترین شغل های ایران در آینده

    بهترین شغل های ایران در ده سال آینده

    ۱. هوش مصنوعی

    هوش مصنوعی یا AI که مخفف عبارت «Artificial Intelligence» می‌باشد، یکی از بحث‌های جذاب و داغ این روزهای دنیای فناوری است. AI، فناوری ساخت ابزارهای هوشمند با الگوبرداری از هوش انسان است. ابزاری که مانند انسان فکر کند و به جای او تصمیم بگیرد.

    به زبان ساده، هوش مصنوعی به توانایی تفکر و یادگیری کامپیوتر یا ماشین گفته می‌شود. باور کنید یا نه، هوش مصنوعی آینده شغل های ایران و جهان را متحول خواهد کرد؛ پس پیشنهاد می‌کنیم، تا می‌توانید راجع به آن اطلاعات کسب کنید.

    اگر تصورتان نسبت به هوش مصنوعی، ربات‌های بی‌ احساسی است که در آینده می‌آیند، و نسل بشر را از بین می‌برند، احتمالا ژانر مورد علاقه‌تان فیلم های تخیلی است! اما حقیقت این است که، هوش مصنوعی بیشتر از آن چه که تصور کنید، در زندگی روزمره و حرفه ایتان نفوذ کرده است. اگر بگوییم همین الان در حال استفاده از هوش مصنوعی هستید، تعجب می‎‌کنید. نه؟! در واقع این هوش مصنوعی گوگل است که شما را به این صفحه و خواندن این مطلب هدایت کرده است.

    هوش مصنوعی چه کاربردی در زندگی روزانه دارد؟

    • زمانی که از گوگل یا اپل مپ برای جهت ‌یابی استفاده می‌کنید و یا درخواست اسنپ می‌دهید.
    • زمانی که در حال بالا و پایین کردن اکسپلور صفحه اینستاگرامتان هستید. 
    • حتی همین الان که در حال خواندن این متن هستید، از هوش مصنوعی استفاده می‌کنید.
    • و…

    هوش مصنوعی چه تاثیری بر کسب و کارها دارد؟

    قطعا آینده شغل های ایران مانند سایر کشورها، به استفاده از هوش مصنوعی گره خورده است. آمارها نشان می‌دهند که افزایش استفاده از هوش مصنوعی تا سال ۲۰۲۵، باعث حذف ۸۵ میلیون شغل می‌شود؛ و ۹۷ میلیون شغل جدید ایجاد می‌کند! چه خود را برای این قضیه آماده کنید یا نه، هوش مصنوعی آمده است که بماند! پس حالا که نسبت به این قضیه آگاه هستید، بهتر است مقداری وقت و هزینه صرف کنید و بیشتر با این تکنولوژی آشنا شوید.

    هوش مصنوعی چه مزایا و معایبی دارد؟

    فراگیر شدن استفاده از هوش مصنوعی، برای بسیاری از افراد نگران کننده است. نگرانی‌هایی در مورد امنیت شغلی، کمرنگ شدن احساسات، کنترل رفتار توسط ماشین‌ها و حکمرانی ربات‌‌ها از این موارد هستند. از مزایای هوش مصنوعی می‌توان به انجام امور با دقت بالا، کار مداوم و بدون نیاز به استراحت، تصمیم‌گیری درست و به دور از احساسات در شرایط مختلف، اشاره نمود. در تجارت و کسب و کار نیز، ممکن است نکات مثبت و منفی بسیاری برای استفاده از هوش مصنوعی وجود داشته باشد، اما مزیت‌ها همواره بر معایب این تکنولوژی برتری دارند. همین مسائل باعث می‌شوند مطمئن شویم، هوش مصنوعی یکی از اساسی‌ترین حوزه‌ها در آینده شغل های ایران خواهد بود!

    ۲. دیجیتال مارکتینگ

    هر کسب وکاری برای تبلیغات و فروش محصولات و خدمات خود، بازاریابی انجام می‌دهد. به این فعالیت‌های بازاریابی، در صورتی که در بستر دیجیتال انجام شوند، دیجیتال مارکتینگ گفته می‌شود. اگرچه سابقه استفاده از دیجیتال مارکتینگ به دیروز و امروز برنمی‌گردد، اما به دلیل استفاده گسترده از اینترنت و گوشی موبایل، در سال های اخیر، بسیار مورد استقبال قرار گرفته است. به شکلی که امروزه، صحبت درباره آینده شغل های ایران، بدون اشاره به دیجیتال مارکتینگ بی معنی است.

    تعریف دیجیتال مارکتینگ بدون توجه به ابزارها و تکنیک های آن، ناقص به نظر می‌آید. در واقع دیجیتال مارکتینگ به مجموعه ای از این ابزارها گفته می شود. ابزارهایی مانند شبکه های اجتماعی، وب سایت، سئو یا بهینه سازی موتور‌های جستجو، بازاریابی ایمیلی و غیره. برخی از مردم تصور می کنند، به دلیل بعضی محدودیت هایی که در ایران وجود دارد، آینده این شغل چندان امیدوار کننده نیست. اما این محدودیت‌ها تا حدودی باعث به وجود آمدن باعث به وجود آمدن نوعی از دیجیتال مارکتینگ شده، که در بقیه کشورها کاربرد ندارد.

    دیجیتال مارکتر کیست؟ و چه وظایفی دارد؟

    قبل از هر توضیحی، توجه به این نکته ضروری است که دیجیتال مارکتینگ، نوعی بازاریابی می باشد؛ بنابراین یک دیجیتال مارکتر حرفه  ای، قبل از هرچیز دیگری، باید یک بازاریاب موفق باشد. شاید برایتان جالب باشد که، موفق ترین دیجیتال مارکترهای فعلی، بازاریابان سنتی سابق بوده‌اند. به دلیل پیشرفت‌هایی که این حوزه در چند سال اخیر داشته است، می توان گفت که یکی از مهم‌ترین حوزه‌های آینده شغل های ایران خواهد بود.

    وظایف دیجیتال‌ مارکتر، با توجه به وسعت شرکتی که در آن کار می‌کند، متفاوت است. در شرکت‌های بزرگ، که دارای تیم بازاریابی دیجیتال هستند، وظایف دیجیتال مارکتر بیشتر از نوع هماهنگی بین بخش‌های مختلف است؛ اما شرکت‌های کوچک، بیشتر تمایل به استخدام یک شخص همه فن حریف دارند، که همه کارهای دیجیتال مارکتینگ را انجام دهد. 

    ۳. سئو یا بهینه سازی موتورهای جستجو

    فرقی ندارد که به تازگی سایت خود را راه اندازی کرده‌اید یا چندین سال از فعالیت شما می‌گذرد، در هر سطح و جایگاهی در بازار که باشید، به دیده شدن نیاز دارید. در واقع یک سئوکار یا متخصص سئو، سایت شما را در نتایج موتورهای جستجو در رتبه های بالا قرار می‌دهد تا مخاطبان هدف بیشتری را به سایتتان جذب کرده و فروش خود را افزایش دهید.

    پس می‌توان با اطمینان گفت که تا وقتی مفهومی به نام سرچ کردن وجود داشته باشد، سئو و بهینه‌سازی موتورهای جستجو نیز، در آینده شغل های ایران حضور خواهد داشت!

    در صورتی که وب سایت دارید اما به تعداد کافی بازدید کننده ندارد، می توانید از مشاوره رایگان کارشناسان ما در نبض مارکتینگ استفاده کنید.

    مشاوره رایگان نبض مارکتینگ را از دست ندهید!

    ۴. طراحی وب سایت

    در حال حاضر وبسایت، یکی از کانال‌های بسیار مهم در استراتژی بازاریابی هر شرکتی می‌باشد. به همین دلیل، زیبایی یک وبسایت اهمیت زیادی پیدا کرده است. یکی از دلایلی که کاربران را در سایت شما ماندگار می کند، علاوه بر محتوای مفید، طراحی مناسب می‌باشد.

    احتمالا برای شما هم پیش آمده که پس از ورود به یک سایت، نسبت به ظاهر آن سایت، احساس خوبی داشته‌اید! به شخصی که زحمت زیبا کردن سایت ها را برعهده دارد، طراح سایت می‌گویند. او کنترل عناصر بصری یک وبسایت مانند رنگ، طرح، قلم و گرافیک را بر عهده دارد. قطعا جای طراحان سایت کاربلدی که علاوه بر دانش فنی، قوه خلاقیت خوبی هم داشته باشند، در آینده شغل های ایران خالی است.

    ۵. تولید محتوا

    یکی از بخش‌های اساسی و مهم در دنیای بازاریابی دیجیتال که در آینده شغل های ایران تاثیر اساسی دارد، تولید محتوا می‌باشد. اگر وب سایت، شبکه‌های اجتماعی و پیام رسان‌ها را مانند جسم یک انسان در نظر بگیریم، این محتواست که به آن روح می بخشد! محتوا به هر پیامی که معنا و مفهومی را می‌رساند، گفته می‌شود. شاید برایتان جالب باشد که حتی اخم کردن و لبخند زدن هم، به دلیل این که پیامی را می‌رسانند، یک نوع محتوا به حساب می‌آیند!

    بطور کل ۴ نوع محتوا وجود دارد: متن، عکس، ویدیو و صوت. شما می‌توانید در هر کدام از این بخش ها به صورت تخصصی فعالیت کنید؛ اما در مجموع، مهارت هایی که یک کارشناس تولید محتوای حرفه ای بهتر است که داشته باشد شامل موارد زیر می‌شود: مهارت نویسندگی، آشنایی با حداقل دو نرم افزار گرافیکی، آشنایی با حداقل یک سیستم مدیریت محتوا، درک مناسب از سئو، آشنایی با نرم افزار های  آفیس، نوشتن تقویم محتوا، توانایی سرچ حرفه‌ای.

    ۶. شبکه های اجتماعی

    به دلیل تاثیری که شبکه‌های اجتماعی در زندگی افراد گذاشته‌اند، یکی از حوزه‌های مهم در آینده شغل های ایران شناخته می‌شوند. همچنین یکی از بهترین رسانه‌ها برای تبلیغات و  آگاهی از برند می باشند. چون کاربران زیادی روزانه، مقداری از زمان خود را به آن‌ها اختصاص می‌دهند.

    برای مثال طبق آخرین آمار (مرداد ۱۴۰۱) شبکه اجتماعی اینستاگرام دارای ۱.۴۴۰ میلیون کاربر می‌باشد. پلتفرم‌های مختلفی به وجود آمده است از جمله: اینستاگرام، توییتر، لینکدین، یک کارشناس شبکه‌های اجتماعی باید به خوبی شبکه های اجتماعی، نوع کاربرد و مخاطبان هر کدام به خوبی آشنا باشد. یک کارشناس شبکه‌های اجتماعی مخاطبان هدف و شبکه‌های اجتماعی مناسب با برند را مشخص می‌کند تا تولید محتوا بر اساس آن‌ها صورت گیرد. او به اصول و قواعد فعالیت در هر کدام تسلط  دارد. نتایج را اندازه گیری و اعلام می‌کند.

    چه شغل‌ هایی در آینده از بین می‌روند؟

    شغل های ایران در آینده نه چندان دور دچار تحولات زیادی می‌شوند. دو دسته از مشاغل در طی این تحول از بین می‌روند:

    ۱. شغل‌هایی که تا حد زیادی مکانیکی هستند:

    این شغل‌ها نیاز به تفکر و خلاقیت انسان ندارند و می‌توانند توسط ربات‌ها انجام شوند. اگرچه علم هوش مصنوعی در حال حاضر پیشرفت زیادی کرده اما هنوز هم انسان تنها موجودی است که می‌تواند شیوه جدیدی از انجام دادن کارها را ابداع کند. این گونه فعالیت‌ها در آینده شغل های ایران، توسط تکنولوژی جایگزین می‌شوند.

    ۲. شغل‌هایی که مورد نیاز آیندگان نیستند:

    بسیاری از شغل‌ها هم به دلیل این که نیازی را رفع نمی‌کنند، در آینده شغل های ایران جایی نخواهند داشت. رانندگان، کارمندان فروش تلفنی، کارمندان چاپخانه‌ها از این موارد هستند.

    علاج واقعه قبل از وقوع باید کرد!

    به قول دین آچسون، سیاستمدار آمریکایی:

    “همیشه به یاد داشته باشید که آینده، یک روز و در یک زمان، فرا می‌رسد”

    و در آن روز، تنها کسب و کارهایی سرپا می‌مانند و حتی پیشتاز می‌شوند، که از زمان حال و گذشته فراتر رفته باشند و با تحلیل‌های درست، یک قدم (و یا شاید هم بیشتر) جلوتر از بقیه حرکت کنند.

    سوالات متداول

    اگرچه این مسئله بر زندگی همه افراد تاثیر می گذارد، اما برای مدیران کسب و کار به شکل ویژه و خاصی اهمیت دارد.

    شغل‌هایی که تا حد زیادی مکانیکی هستند و شغل‌هایی که مورد نیاز آیندگان نیستند.

    هوش مصنوعی، دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو، شبکه‌های اجتماعی و تولید محتوا حوزه هایی هستند که در آینده شغل‌های ایران حضور پر رنگ خواهند داشت.

    محتوای این بلاگ توسط کارشناسان تایید شده است.

    با تشکر از شما برای زمانی که صرف مطالعه این محتوا کردید. 

    تیم تولید محتوا | آژانس خلاقیت نبض مارکتینگ

    مطالعه بیشتر

    [ASRating]

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    popup

    هـدیه ویـژه به مـدت محـدود

    مشـاوره اختصاصـی سئـو "رایـگان"

    popup

    هـدیه ویـژه به مـدت محـدود

    مشـاوره اختصاصـی سئـو "رایـگان"