call nabz

۰۲۱۸۸۹۴۸۹۱۷

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
  • الگوریتم کبوتر گوگل

    الگوریتم کبوتر گوگل چگونه کار می‌کند؟ چه تاثیری بر جستجو و سئوی سایت دارد؟

    [ASRating]

    فهـرست مطالـب

    تا به حال به این فکر کرده‌اید که گوگل از نظر داشتن الگوریتم‌های مختلف همانند کشتی حضرت نوح، از حیواناتی همچون پاندا، پنگوئن، گورخر، مرغ مگس خوار و…  تشکیل شده است. اما گوگل همه این حیوانات را بی‌دلیل گرد هم نیاورده، در واقع می‌خواهد کاری کند که کاربران اینترنتی، تجربه خوبی را از جستجوی خود به دست آورند. یکی دیگر از این حیوانات یا پرندگان کشتی الگوریتم گوگل، الگوریتم کبوتر گوگل است.

    گوگل این بار تصمیم گرفته است که با اضافه کردن کبوتر به حیواناتش، تاثیر به سزایی را در رتبهٔ سئوی سایت‌های مختلف بگذارد.

    اما پیش از آنکه این تاثیر را درک کنید که چگونه خواهد بود باید بدانید که سئو سایت چیست و چه تاثیری بر سایت می‌گذارد. تا پایان این مقاله همراه ما باشید تا عملکرد الگوریتم کبوتر گوگل و تاثیر آن بر سئو را به شما توضیح دهیم.

    الگوریتم کبوتر چیست؟

    الگوریتم کبوتر گوگل چیست؟

    می‌دانیم که هدف گوگل، برطرف کردن نیاز کاربر با استفاده از محتوا است. اما چیزی که جالب است، این است که الان دیگر فقط متن و تصویر و صدا برای گوگل محتوا نیستند بلکه موقعیت مکانی (لوکیشن) هم محتوا به حساب می‌آید.

     گوگل هم به خاطر اینکه بتواند از این محتوا به درستی استفاده کرده و کار را برای کاربرانش راحت‌تر کند، الگوریتم جدیدی ایجاد کرده و اسم آن را کبوتر گذاشته است.

    برای درک بیشتر الگوریتم کبوتر، باید تعریفی از سئوی محلی یا Seo Local را بدانید.

    سئوی محلی یا Seo Local چیست؟

    سئو محلی چیست

    اگر شما به دنبال رستوران‌های نزدیک موقعیت مکانی خود باشید، تنها کافی است مرورگر خود را باز کنید و هر آن چه که مربوط به کسب‌و‌کارهای نزدیک به موقعیت شما باشد را جستجو کنید.

    در این صورت گوگل تمامی اطلاعات مربوط به آن رستوران همانند آدرس، عکس و نظرات مشتریان را در اختیار شما قرار می‌دهد.

    این قدرت سئوی محلی است که میتوان آن را اینگونه توصیف کرد:

    سئوی محلی به شما کمک می‌کند کسب و کار خود را مستقیما به همان مشتری یا کاربری که در همسایگی شما زندگی می‌کند، معرفی کنید.

    در واقع در این موقعیت، فرصت جذب مشتریان نزدیک به شما و معرفی بهتر کسب و کارتان برای شما وجود دارد.

    جستجوگر محلی کیست؟

    جستجوگر محلی در الگوریتم کبوتر گوگل

    فرض کنید شما کاربری هستید که در منطقۀ زعفرانیهٔ تهران زندگی می‌کند. این کاربر با جستجوی عبارت «رستوران در زعفرانیه» انتظار دارد تنها رستوران‌هایی که از طرف گوگل به او پیشنهاد می‌شوند به منطقهٔ زعفرانیه نزدیک باشند.

    این کاربر همان جستجوگر محلی یا لوکال سرچر است زیرا در عبارتی که جستجو کرده، منطقۀ «زعفرانیه» را به عنوان محل یا موقعیت مشخص کرده است. در واقع عبارت جستجو شده به یک موقعیت مکانی اشاره دارد که حتی ممکن است از موقعیت فعلی کاربر فاصله داشته باشد.

    در بسیاری موارد حتی کاربر موقعیت مکانی مورد نظر خود را در جستجو بیان نمی‌کند ولی عبارتی که جستجو کرده است به یک کسب و کار محلی اشاره دارد. بعنوان مثال کسی که عبارتی مانند “رستوران سنتی” را جستجو می‌کند از نظر گوگل به دنبال نزدیک‌ترین و بهترین رستوران با این ویژگی در نتایج جستجو است و در عمل یک جستجوی محلی انجام داده است.

     

    جستجوگر محلی کسی است که:

    ۱.عبارت شامل موقعیت مکانی را جستجو می‌کند.

    ۲.عبارتی که به یک کسب و کار محلی اشاره دارد را جستجو می‌کند.

    چرا سئوی محلی از اهمیت بالایی برخوردار است؟

    ممکن است رتبه سایت شما با یک عبارت کلیدی در جایگاه پنجم باشد ولی با اعمال الگوریتم های گوگل که محلی هستند، این جایگاه بالاتر یا پایین تر بیاید. این امر به خاطر آن است که وقتی بحث سئوی محلی مطرح می‌شود، بسیاری از عواملی که قبلا در سئو موثر بودند، تاثیر خود را از دست داده و عوامل دیگری جایگزین آن می‌شوند. به همین علت، شما باید از هزینه انجام سئو مطلع باشید.

    زمانیکه عبارت جستجو شده به یک موقعیت مکانی یا یک کسب و کار محلی اشاره دارد، فاکتورهایی مانند فاصله مکانی، ساعت کاری و سهولت دسترسی حتی از میزان اعتبار سایت یا محتوای قرار گرفته در آن مهم‌تر خواهند بود.

    الگوریتم کبوتر گوگل چگونه کار می‌کند؟

    عملکرد الگوریتم کبوتر

    در یک تعریف ساده میتوان گفت که الگوریتم کبوتر، عبارت جستجو شده توسط کاربر را بررسی می‌کند و اگر این عبارت به یک موقعیت مکانی یا کسب و کار محلی اشاره داشته باشد نزدیک‌ترین و بهترین پیشنهادات را در اختیار او قرار می‌دهد.

    برای مثال  شما وقتی عبارت “رستوران‌های نزدیک من” را جستجو کنید، گوگل پیشنهاداتی را برای شما نمایش می‌دهد.

    حالا فرض کنید که همین عبارت را در شهر دیگری جستجو می‌کنید. آیا باز هم گوگل همین پیشنهادها را برای شما نمایش خواهد داد؟

    قطعا نه!

    اگر بخواهیم کمی تخصصی تر آن را بررسی کنیم، میگوییم که الگوریتم کبوتر، الگوریتم جستجوی شما را با الگوریتم وبسایت‌های مرتبط تطابق می‌دهد و هر کدام که از لحاظ مکانی به شما نزدیک‌تر باشند را به ترتیب برای شما نشان می‌دهد.

    الگوریتم کبوتر گوگل چه تغییراتی را ایجاد کرده است؟

    توجه داشته باشید که الگوریتم کبوتر گوگل، این تغییرات را ایجاد کرده است:

    ۱. کمک به کسب و کارهای محلی

    کمک به کسب و کار با الگوریتم کبوتر گوگل

    یکی از تغییراتی که گوگل با معرفی الگوریتم کبوتر در نظر گرفته، وارد کردن الگوریتمی است که موقعیت محور باشد. در واقع گوگل قصد داشت نتایجی که به کاربر نشان می‌دهد را به نحوی سازمان‌دهی کند که نتایج بر اساس موقعیت مکانی یا منطقه رتبه‌بندی شوند.

    این اقدام گوگل باعث شد که کسب و کارهای محلی دست به کار شوند و سئوی محلی سایت خود را بهبود دهند تا به این ترتیب بتوانند مشتریان هدف خود را راحت‌تر پیدا کنند.

     

    ۲. شخصی سازی کردن نتایج جستجو

    شخصی سازی نتایج جسنجو برای الگوریتم کبوتر

    در گذشته با جستجوی کلمه رستوران، صدها نتیجه برای شما نشان داده ‌میشد. اما بعد از ایجاد الگوریتم کبوتر این نتایج محدودتر شده است.

    این نتایج محدود، در واقع با توجه به موقعیت مکانی شما شخصی سازی شده‌اند و این باعث می‌شود که کار جستجوی شما راحت‌تر شده و سریع‌تر به محتوای هدف خود برسید.

    ۳. تغییر در ظاهر نتایج پک

    یکی از مهم‌ترین تغییراتی که با اعمال الگوریتم‌های کبوتر انجام گرفت، تغییر ظاهر صفحه نتایج (SERPs) و به ویژه نتایج پک گوگل بود.

    اگر در گذشته چیزی را جستجو می‌کردید، نتایج آن به صورت پک ۷تایی نمایش داده میشد اما اکنون این نتایج در پک‌های ۳تایی نمایش داده میشود. درواقع نتایجی که در پک ۳ تایی می‌بینید با توجه به موقعیت مکانی کاربر، بهینه شده‌ است.

    ۴. تغییر ترافیک در وب سایت‌ها

    تغییر ترافیک سایت با الگوریتم کبوتر گوگل

    بعد از اعمال الگوریتم کبوتر، ترافیک سایت قطعا تغییر میکند. اما این مسئله اهمیت دارد که ترافیک سایت بیشتر می‌شود یا کمتر؟

    همچنین این مسئله هم وجود دارد که کاهش ترافیک می‌تواند سبب افزایش کیفیت سایت شود؟

    بخش بعدی را با دقت مطالعه نمایید!

     

    ۵. افزایش یا کاهش نرخ تبدیل

    آمار زیر را مشاهده نمایید!

    تغییر ترافیک سایت ها

    نتایج نشان میدهد که:

    ۲۴ درصد افراد ترافیک وبسایت شان بدتر شده در حالیکه ترافیک ۱۹ درصد افراد بهتر شده است.

    ۵۸ درصد افراد در دوره قبل و بعد از اعمال الگوریتم کبوتر، هیچ تغییری ندیده‌اند.

    بدون شک، الگوریتم کبوتر بر روی میزان مرتبط بودن نتایج جستجو تاثیر گذاشته است و این کار خودش باعث جابجا شدن تعداد ورودی وبسایت های مختلف می‌شود.

    می‌پرسید چطور؟ دو دلیل اصلی می‌تواند پشت این قضیه وجود داشته باشد:

    کاهش محدوده جغرافیایی نتایج جستجو

    تغییر اندازه پک (گروه) نتایج از ۷ به ۳

    در برخی از مشاوره سئو ها این مشاهده میشود که با اینکه الگوریتم کبوتر ممکن است ترافیک یک وبسایت را تا حدی پایین بیاورد، اما از طرف دیگر، چون نتایج برای کاربران بیشتر شخصی سازی شده‌اند و به اصطلاح مرتبط‌ تر هستند، باعث افزایش نرخ تبدیل کاربران هم می‌شود.

    بنابراین با اینکه ترافیک وبسایت شما پایین آمده است، اما نرخ تبدیل‌تان بیشتر شده است.

    چه سایت‌هایی از الگوریتم کبوتر بیشترین سود را میبرند؟

    کسب سود از الگوریتم کبوتر

    بعد از اعمال هر الگوریتم جدیدی، نتایج مثبت و منفی را مشاهده می‌کنیم. پس از ایجاد الگوریتم کبوتر، بسیاری از کسب و کارها به نوعی ضرر کردند.

    مثلا زمانی که این الگوریتم برای اولین بار در آمریکا و بعدها در انگلستان و استرالیا اعمال شد، عبارات مربوط به شغل یابی تا حد ۶۸ درصد کاهش پیدا کردند و علاوه بر آن، کسب و کارهای املاک آنلاین هم شاهد کاهش ۶۳ درصدی شدند. این کار باعث شاکی شدن خیلی از کسب و کارها شده بود.

    درست است که بعضی کسب و کارها از این قضیه ضرر کردند، اما همین الگوریتم باعث ایجاد و رشد انواع جدیدی از کسب و کارها هم شد. منظورم از این حرف دقیقا “دایرکتوری” یا همان directory  است که با اسم وبسایت مرجع هم شناخته می‌شود.

    دایرکتوری یا directory چیست؟

    دایرکتوری در الگوریتم کبوتر

    یکی از انواع سایت‌هایی که بعد از معرفی الگوریتم کبوتر نقش پررنگی را به خود گرفتند و توانستند کاربران بسیار زیادی را به دست آورند، وبسایت‌های مرجع هستند.

    مطمئنا شما هم تا به حال دایرکتوری دیده‌اید و یا حتی شاید از آن استفاده هم کرده‌اید.

    دایرکتوری در الگوریتم کبوتر

    به عبارت جستجو شده و نتایجی که نمایش داده شده است توجه کنید. با جستجوی عبارت رستوران‌های سمت زعفرانیه گوگل هیچ اسمی از رستوران نمایش نداد، بلکه به جای آن، وبسایت‌هایی را آورد که در آن رستوران‌های منطقهٔ زعفرانیه فهرست شده‌اند.

    دایرکتوری در الگوریتم کبوتر

    اگر روی یکی از این سایت‌ها کلیک نمایید، محتوایی را درون آن سایت مشاهده می‌کنید که فهرستی از رستوران‌های منطقهٔ زعفرانیه می‌باشد.

    اینگونه وبسایت‌ها با اسم دایرکتوری یا همان Directory  شناخته می‌شوند. معرفی الگوریتم کبوتر در جذب کاربر و افزایش ترافیک دایرکتوری ها بی‌نظیر بوده است. 

    چرا؟

    اگر به عبارت جستجو شده دقت کنید، خودتان متوجه می‌شوید! زیرا در این عبارت، از اسم یک منطقه (زعفرانیه) استفاده شده است.

    موارد موثر در کسب جایگاه برای جستجوی محلی

    گرفتن جایگاه با الگوریتم کبوتر

    در یک تعریف ساده میتوان گفت که الگوریتم کبوتر، عبارت جستجو شده توسط کاربر را بررسی می‌کند و اگر این عبارت به یک موقعیت مکانی یا کسب و کار محلی اشاره داشته باشد نزدیک‌ترین و بهترین پیشنهادات را در اختیار او قرار می‌دهد.

    ۱. ثبت سایت در نقشهٔ گوگل

    ثبت سایت در نقشه گوگل برای الگوریتم کبوتر

    یکی از مهم‌ترین موارد برای مشخص شدن موقعیت مکانی شما و نشان دادن آن، درک گوگل از موقعیت فیزیکی کسب و کار شماست. با توجه به تحریم‌های گوگل برای ایران در حال حاضر امکان استفاده از Local Business  وجود ندارد ولی می‌توانیم به عنوان یک کاربر موقعیت فیزیکی کسب و کار خود را همانند یک شرکت سئو کار در گوگل ثبت کنیم.

    این کار هم از طریق نسخه وب نقشه گوگل و هم از طریق اپ موبایل قابل انجام است و برای ثبت یک نقطه جدید شما تنها به یک اکانت gmail نیاز خواهید داشت. دقت کنید که نام، زمینه فعالیت، تصویر، ساعات کاری و اطلاعات تماس را به دقت تکمیل نمایید.

    برای اینکار بر روی نقطه مورد نظر خود راست کلیک کرده و گزینه Add a Missing Place را انتخاب کنید. در ادامه همانند تصویر زیر اطلاعات مربوط به کسب و کار خود را تکمیل کنید.

    ۲. ثبت نام، آدرس و تلفن در تمامی صفحات سایت

    الگوریتم کبوتر گوگل

    یکی از بهترین فضاهایی که میتوانید در آن آدرس و تلفن خود را ثبت کنید، فوتر سایت است که در همه جا تکرار می‌شود و با این کار کبوتر گوگل به راحتی می‌تواند سایت شما را ردیابی کند.

    یکسان بودن این اطلاعات با موارد درج شده بر روی نقشه گوگل، شانس شما را برای کسب جایگاه بهتر و نمایش در پک گوگل افزایش خواهد داد. علاوه بر اطلاعات قرار گرفته در فوتر سایت پیشنهاد می‌شود که سایت شما حتما دارای صفحه تماس با ما باشد و در آن کلیه اطلاعات تماس و موقعیت دقیق شما بر روی نقشه مشخص شده باشد.

    ۳. ثبت سایت در سایت‌های دایرکتوری

    برای کسب جایگاه بهتر در جستجوهای محلی، حتما سایت خود را در سایت‌های دایرکتوری محلی ثبت نمایید.

    ۴. بهره‌گیری از نظرات و پرسش و پاسخ کاربران

    اگر شما یک صفحه مشخص برای سایت یا کسب و کار خود در نقشهٔ گوگل (Google Maps) ایجاد کرده باشید، کاربران قادر خواهند بود نظراتشان را در مورد کیفیت خدمات شما در آن فضا بیان کنند. یکی از کلیدی‌ترین پارارمترهای موثر بر  خدمات سئو محلی، همین نظرات کاربران در صفحه گوگل مپ شرکت شما است.  همچنین شما باید بدانید که خدمات سئو چیست تا از بسیاری از موارد آن بهره مند شوید.

    مشتریان و مخاطبین خود را تشویق کنید تا نظر خود را در مورد کسب و کار شما ثبت کنند و سوالات دیگران را در این بخش به خوبی پاسخ دهید.

    ۵. استفاده از اسکیما

    با استفاده از نشانه گذاری اسکیما، میتوانید اطلاعات کوچک و بیشتری را به سایت خود اضافه کنید تا اطلاعات سایت شما جامع‌تر شود.

    در واقع با استفاده از زبان اسکیما، شما به زبان خود گوگل با او صحبت می‌کنید. این کار یعنی اینکه الگوریتم کبوتر گوگل هم حرف شما را می‌فهمد و به سایت شما رتبه بهتری می‌دهد.

    ۳ نکتهٔ جذاب از الگوریتم کبوتر گوگل

    به این ۳ نکته توجه داشته باشید!

    تشبیه ساده‌ای از الگوریتم کبوتر گوگل

    کبوتر گوگل را درست مانند مجلاتی در نظر بگیرید که چند وقت پیش تحت عنوان «پیک برتر» به خانه ها ارسال میشد.

    نکته جالب در مورد این مجلات این بود که نسخه های مختلف از پیک برتر به موقعیت های مکانی متفاوتی فرستاده میشد تا هر کسب و کاری بتواند تبلیغات خود را تنها به گوش مشتری های محل خود برساند.

    این کار باعث میشد نرخ بازدید و فروش در آن کسب و کار به طرز چشمگیری زیاد شود.

     

    کبوتر گوگل چه ارتباطی با سئوی محلی دارد؟

    کبوتر گوگل بر اساس لوکیشن یا موقعیت مکانی کسب و کارها عمل میکند.

    سئو محلی هم به فرآِیندی گفته میشود که در آن سعی میکنیم سایت یا صفحه ای از سایت خود را برای یک موقعیت مکانی خاص (مثلاً زعفرانیه) بهینه کنیم.

    پس میبینید که پایه و اساس الگوریتم کبوتر، طبق سئو محلی عمل میکند.

    آیا همهٔ سایت‌ها باید به الگوریتم کبوتر گوگل اهمیت دهند؟

    بسیاری از افراد تصور می‌کنند که کبوتر گوگل تنها در کسب و کارهای محلی اهمیت دارد اما وقتی سایت شما در یک موقعیت مکانی خاص برای گوگل بهینه باشد، احتمال حضور سایت شما در نتایج بالاتر میرود.

    سخن آخر

    با اعمال الگوریتم کبوتر گوگل، سایت های بسیاری در کسب و کار خود سقوط کردند اما در همین مسیر، بسیاری ازکسب و کارها نیز پیشرفت داشته اند و رتبه بهتری را در صفحات نتایج جستجوی گوگل کسب کرده‌اند.

    برای گرفتن نتایج مثبت در این مسیر، به رعایت استانداردهای سئو و شناخت الگوریتم کبوتر گوگل بپردازید زیرا که این الگوریتم یک فرصت ایده‌آل برای کسب و کارهای محلی است و می‌تواند نقش بزرگی در موفقیت شما داشته باشد.

    سوالات متداول شما

    الان دیگر فقط متن و تصویر و صدا برای گوگل محتوا نیستند بلکه موقعیت مکانی (لوکیشن) هم محتوا به حساب می‌آید. گوگل هم به خاطر اینکه بتواند از این محتوا به درستی استفاده کرده و کار را برای کاربرانش راحت‌تر کند، الگوریتم جدیدی ایجاد کرده و اسم آن را کبوتر گذاشته است.

    بسیاری از افراد تصور می‌کنند که کبوتر گوگل تنها در کسب و کارهای محلی اهمیت دارد اما وقتی سایت شما در یک موقعیت مکانی خاص برای گوگل بهینه باشد، احتمال حضور سایت شما در نتایج بالاتر میرود.

    + میتونی این مطلب رو با دوستات هم به اشتراک بذاری...

    LinkedIn
    Twitter
    Email
    WhatsApp
    Telegram

    محتوای این بلاگ توسط کارشناسان تایید شده است.

     با تشکر از شما برای زمانی که صرف مطالعه این نوشته کردید. 

    + ممکنه به این مطالب هم علاقه‌مند شی...

    رفع مشکل ایندکس نشدن
    نکات مهم در طراحی هدر سایت
    تکنیک های سرچ کنسول

    + میتونی دیدگاهت رو با بقیه به اشتراک بذاری...

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دسته‌بندی مقالات

    مشاوره رایگان

    دوست داری سایتت تو صفحه اول نتایج گوگل دیده بشه؟!

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    popup

    هـدیه ویـژه به مـدت محـدود

    مشـاوره اختصاصـی سئـو "رایـگان"