call nabz

۰۲۱۸۸۹۴۸۹۱۷

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
ایندکس چیست

ایندکس چیست؟+ معرفی ۶ روش برای افزایش سرعت ایندکس شدن صفحات

  • اگر برای کسب‌وکارتان سایتی راه انداخته باشید، احتمالا کلمهٔ ایندکس یا ایندکس شدن توسط گوگل که یکی از اصطلاحات سئو است به گوشتان خورده است و این سوال برایتان ایجاد شده است که ایندکس چیست و دقیقا چه تاثیری بر سایت شما دارد. اجازه دهید خیلی ساده جواب این سوال را به شما بدهیم. همهٔ چیز در سایت شما به ایندکس شدن بستگی دارد!

    موتور جستجوی گوگل به محتوا و صفحاتی که به کاربرانش نشان می‌دهد اهمیت زیادی می‌دهد؛ بنابراین تمام صفحات شما را بررسی (CRAWLING) کرده و درصورت باکیفیت بودن آن، صفحه را تایید یا ایندکس می‌کند؛‌سپس با توجه به کیفیت محتوای شما به صفحهٔشما رتبه می‌دهد. باید بدانید که ایندکس کردن صفحهٔ جدید شما ممکن است زمان‌بر باشد و خزنده‌های گوگل صفحهٔ شما را به‌سرعت ایندکس نکنند. اما متخصصان سئوی باتجربه راه‌هایی را بلدند که ایندکس شدن صفحهٔ شما را سرعت می‌بخشد.

    ما در این مقاله مفهوم ایندکس، اهمیت آن در دنیای وب و روش‌هایی تاثیر گذاری که سرعت این فرایند را افزایش می‌دهند، برای شما به زبانی ساده توضیح می‌دهیم.

     

    اینفوگرافیک اقدامات مهم گوگل برای ایندکس چیست

    اصلا گوگل چه طور کار می‌کند؟

    از آنجایی که روزانه صدها محتوای جدید در فضای وب بارگذاری می‌شود. گوگل برای اینکه بانک داده‌های خود را به روز نگه دارد، باید این صفحات تازه تاسیس را شناسایی کند. همانطور که فروشنده‌ سوپرمارکت، وقتی در بازار، چای جدیدی موجود می‌شود، آن را به محصولات خود اضافه می‌کند.

    گوگل برای یافتن این صفحات جدید، سه اقدام مهم انجام می‌دهد:

     

    خزیدن یا کرالینگ

    خزیدن یا کرالینگ (Crawling)

    اولین قدم گوگل برای به روز کردن بانک داده‌هایش، فرایند crawling یا خزیدن است. طی فرایند خزیدن، عنکبوت وب با دنبال کردن‌ لینک‌ها در صفحات، به دنبال محتوای جدید می‌گردد. عنکبوت‌های وب، سایت‌ها را به روش‌های مختلفی پیدا می‌کنند.

    ممکن است عنکبوت وب، لینک وب‌‌سایتی را به طور اتفاقی در صفحه دیگری پیدا کرده و آن را دنبال کند. حتی ممکن است، مدیر وب سایت نقشه سایت را، مستقیماً برای گوگل ارسال کند، تا عنکبوت وب آن را راحت‌تر پیدا کند.

     در هر صورت، هنگامی‌که یک خزنده گوگل سایتی را پیدا کند، کل  محتوای وب سایت را اسکن می‌کند تا بفهمد چه چیزی در آن وجود دارد. محتوای سایت می‌تواند هر چیزی باشد؛ مثل متن، تصویر، ویدئو، فایل پی‌دی‌اف (PDF). این محتوا هرچه که باشد به واسطه URL‌‌ خود پیدا می‌شود!

    در واقع عنکبوت‌های وب، صفحه را برای یافتن  URL‌های جدید، کاوش می‌کنند.

     

    دسته بندی کردن یا ایندکسینگ (Indexing)

    وقتی ربات‌های گوگل (یا همان عنکبوت‌های وب) سایتی را مورد کاوش قرار دادند، گوگل سعی می‌کند بفهمد صفحاتی که  پیدا شده‌اند، درباره‌ی چه موضوعاتی هستند. به این مرحله ایندکسینگ گفته می‌شود. طی این مرحله، محتوای متنی و تگ‌های متنی کلیدی -مثل تگ تایتل- مورد آنالیز قرار می‌گیرند.

    به این ترتیب طی فرایند ایندکسینگ، گوگل متوجه می‌شود که هر صفحه را  باید به چه کلمات کلیدی مرتبط کند؛ و در واقع در جواب چه جستجوهایی، این صفحات باید نمایش داده شوند.

    مثلا اگر با تحلیل اطلاعات یک صفحه، گوگل موضوع آن را مرتبط با «سموم کشاورزی» تشخیص دهد، آن را در دسته بندی موضوع «سموم کشاورزی» قرار داده، و این صفحه، در جواب جستجوهای مربوط به همین کلمه ظاهر می‌شود.

     

    رتبه بندی (Ranking)

    سومین و آخرین مرحله در این فرآیند، رتبه بندی است. وقتی کسی چیزی را در گوگل جستجو می‌کند، از گوگل می‌خواهد که همه صفحات مرتبط را برای او فهرست کند. از آنجایی که میلیون‌ها صفحه‌ی مرتبط با یک کلیدواژه وجود دارد، گوگل با الگوریتم‌های رتبه‌بندی خود، آن‌ها را از بهترین و مرتبط‌ترین نتایج تا غیر مرتبط‌ترین مرتب می‌کند.

     

    ایندکس چیست

    ایندکس چیست؟

    ایندکس (INDEXING) در لغت به معنای فهرست‌بندی است؛ مثلا یک داروخانه را در نظر بگیرید. تمام داروها در این داروخانه به ترتیب خاصی دسته‌بندی و فهرست شده‌اند. یعنی مسئول این داروخانه تمام این داروها را ایندکس کرده است. تصور کنید این مسئول داروخانه همهٔ این داروها را بدون هیچ نظم و ترتیبی در قفسه‌ها قرار می‌داد. به نظر شما چه اتفاقی می‌افتاد؟ احتمالا شما هم حدس می‌زنید که در این صورت یک فاجعه رخ می‌داد! زیرا پیدا کردن داروهای مورد نیاز مراجعه‌کننده بسیار طول می‌کشید یا ممکن بود که داروهای اشتباهی را به بیمار بدهند. پس فهرست‌بندی در داروخانه جان انسان‌ها نجات داده است. نه؟

    مفهوم ایندکس در دنیای وب اندکی متفاوت است. ما در بخش بعدی به‌طور مفصل برای شما توضیح می‌دهیم که این کلمه در دنیای گوگل و موتورهای جستجو چه کاربردی دارد.

     

    ایندکس یا ایندکسینگ در گوگل به چه معنا است؟

    همان‌طور که برای شما گفتیم ایندکس شدن در گوگل به‌معنای تایید شدن توسط خزنده‌های این موتور جستجو است. خزنده‌های گوگل در فضای وب مدام به‌دنبال محتوای جدید می‌گردند و این محتواها ابتدا کشف و سپس بررسی می‌کنند و در نهایت رتبه‌بندی می‌کند. در فرایند بررسی ابتدا تلاش می‌کنند که موضوع محتوا را متوجه شوند و آن را در دسته‌بندی موضوع مورد نظر قرار دهند. مثلا فرض کنید شما مقاله‌ای دربارهٔ آخرین مدل لپ‌تاپ نوشته‌اید، در این صورت خزنده‌های موتور جستجو باید متوجه این موضوع شوند تا بتوانند صفحهٔ شما را به مخاطب هدفتان نشان می‌دهد.

    اگر گوگل متوجه موضوع محتوای شما نشوند، نمی‌تواند صفحهٔ شما را به کسی که عبارتی مانند «آخرین مدل لپ‌تاب» را جست‌و‌جو می‌کند، نشان دهد؛ علاوه‌بر این نمی‌تواند صفحات مرتبط با جستجوی کاربر را به او نشان دهد و این مسئله رضایت مخاطب از گوگل را کاهش می‌دهد و از آن‌جایی که گوگل به کاربرانش اهمیت زیادی می‌دهد، رضایت آن‌ها را اولویت خود قرار می‌دهد. به همین دلیل بررسی و ایندکس شدن محتوای شما اهمیت دارد. حالا اگر خزنده‌های گوگل موضوع محتوای شما را متوجه شوند و آن را باکیفیت و متناسب با قوانین گوگل ارزیابی کنند، ۴صفحهٔ شما توسط آن‌ها ایندکس و تایید می‌شود. در مرحلهٔ بعد هم محتوای شما رتبه‌بندی می‌شود.

    حالا مفهوم ایندکس شدن صفحه در گوگل را متوجه شده‌اید، اگر هنوز هم برایتان سوال است که چرا ایندکس شدن در گوگل مهم است، در بخش بعدی این موضوع را برایتان توضیح می‌دهیم.

     

    دلیل اهمیت ایندکس چیست؟

    پیش از هرچیزی ایندکس شدن توسط موتورهای جستجو برای افزایش بازدید سایتتان بسیار مهم است. ایندکس شدن صفحهٔ شما به این معناست که محتوای شما می تواند توسط کاربرانی که در جستجوی اطلاعات یا محصولات مرتبط به کسب‌وکار شما هستند، دیده شود. بدون ایندکس شدن، وب سایت شما اساساً برای کاربران موتورهای جستجو نامرئی خواهد بود.

     

    اینفوگرافیک عوامل موثر در ایندکس شدن صفحات

    چگونه سرعت ایندکس شدن صفحات را بالا ببریم؟

    پیش‌تر اشاره کردیم که ممکن است ایندکس شدن صفحات شما روزها یا حتی هفته‌ها طول بکشد. این خبر خوبی نیست. نه؟ نگران نباشید متخصصان سئو برای حل این مشکل راهکارهایی را ارائه داده‌اند. در ادامه بهترین روش‌های افزایش سرعت ایندکس شدن صفحات یک سایت را برای شما توضیح می دهیم.

     

    ایجاد نقشهٔ سایت

    در دنیای seo، داشتن یک نقشهٔ سایت با ساختار مناسب می‌تواند به میزان قابل توجهی بر سرعت ایندکس شدن صفحات شما توسط موتورهای جستجو تاثیر بگذارد. نقشهٔ سایت در اصل فایلی است که تمام URL های سایت شما را فهرست می کند و داده‌های مهمی را در مورد هر صفحه ارائه می دهد. نقشهٔ راه به خزنده های موتورهای جستجو کمک می کند تا ساختار وب‌سایت شما را راحت‌تر و سریع‌تر درک کرده؛ در نتیجه محتوای شما را سریع‌تر ایندکس کنند.

    شما با نقشهٔ سایت، ساختاری واضح و سازماندهی شده از محتوای سایت خود به موتورهای جستجو ارائه می‌دهید. آن‌ها را قادر می سازید تا صفحات جدید را با سرعت بیشتری کشف کنند. این می تواند منجر به ایندکس سریع‌تر شود و اطمینان حاصل شود که آخرین محتوای شما زودتر توسط کاربران دیده می شود.

    نقشه سایت بهینه‌سازی شده به شما امکان می دهد صفحات را بر اساس اهمیت یا جدید بودن آن‌ها برای ایندکس شدن اولویت‌بندی کنید؛ یعنی شما بر این مسئله کنترل دارید که کدام صفحات باید پیش از بقیه توسط موتورهای جستجو بررسی و ایندکس شوند.

     

    ایجاد لینک‌سازی داخلی درست

    یک استراتژی موثر برای افزایش سرعت ایندکس، لینک سازی داخلی صحیح است. لینک های داخلی، هایپرلینک‌هایی هستند که یک صفحه از یک وب سایت را به صفحه دیگری در همان سایت متصل می کنند. آن‌ها نقش مهمی در کمک به خزنده های موتورهای جستجو برای کشف و پیمایش محتوای وب سایت شما دارند.

    با قرار دادن لینک های داخلی در سراسر وب سایت خود، می توانید خزنده‌های موتورهای جستجو را به صفحاتی راهنمایی کنید که می‌خواهید به سرعت آن‌ها را ایندکس کنند. این لینک‌ها به موتورهای جستجو اجازه می‌دهند محتوای شما را به راحتی پیدا کرده، بخزند و در نهایت سریع‌تر ایندکس کنند.

    علاوه‌بر این، لینک‌سازی داخلی نیز با ارائه اطلاعات مرتبط با موضوع آن صفحه به بازدیدکنندگان و تشویق آن‌ها به گشت‌وگذار بیشتر در  وب سایت شما، رضایت کاربر را افزایش می دهد. این می‌تواند منجر به تعامل بیشتر با کاربر و افزایش زمان ماندگاری آن‌ها در سایت شود که این دو سیگنال‌های مثبتی برای موتورهای جستجو هستند.

     

    معرفی نقشهٔ سایت به ابزار سرچ کنسول

    معرفی نقشهٔ سایت به ابزار گوگل سرچ کنسول می تواند سرعت ایندکس را بهبود دهد. صاحبان وب سایت با ارسال نقشه سایت به سرچ کنسول، می توانند اطمینان حاصل کنند که صفحات آنها سریع‌تر و دقیق‌تر ایندکس می‌شوند؛ زیرا این ابزار هنگامی که صفحهٔ جدیدی به سایت شما اضافه می‌شود به گوگل خبر می‌دهد.

     

    تولید محتوای ارزشمند

    برای افزایش سرعت ایندکس شدن یک صفحه، تولید محتوای ارزشمند نقشی حیاتی دارد. محتوای ارزشمند یعنی محتوایی باکیفیت، مرتبط و آموزنده که برای مخاطبان هدف شما ارزش ایجاد می کند. وقتی موتورهای جستجو متوجه می شوند که محتوای شما ارزشمند است، احتمال بیشتری دارد که آن را برای ایندکسینگ در اولویت قرار دهند.

    با تولید محتوای ارزشمند، می توانید شانس خود را برای ایندکس شدن صفحاتتان سریع افزایش دهید. در ادامه بعضی از ویژگی‌های محتوای ارزشمند را برای شما نام می‌بریم.

    • ایجاد مقالات با ساختار مناسب
    • قرار دادن طبیعی کلمات کلیدی اصلی و فرعی در متن
    • استفاده از عناوین توصیفی

     

    به‌روزرسانی صفحات سایت

    به‌روزرسانی منظم وب سایت خود با محتوای تازه و جذاب نیز می تواند به افزایش سرعت ایندکسینگ کمک کند. موتورهای جستجو تمایل دارند صفحات وب سایت هایی را تایید یا ایندکس کنند که به‌طور مداوم مطالب جدیدی تولید و محتواهای قبلی خود را به‌روزرسانی می‌کنند؛ زیرا به‌روزرسانی محتوا نشان‌دهندهٔ ارتباط خوب با کاربر و قابلیت اطمینان بودن آن سایت است.

     

    دریافت لینک‌های خارجی معتبر

    لینک‌های خارجی معتبر، هایپرلینک‌هایی از دیگر وب سایت ها هستند که به سایت شما اشاره می‌کنند. وقتی وب سایت های معتبر به محتوای شما لینک می دهند، این به موتورهای جستجو نشان می دهد که وب سایت شما قابل اعتماد و معتبر است. در نتیجه، موتورهای جستجو بیشتر صفحات شما را بررسی و ایندکس می کنند.

    شایان ذکر است که همه لینک‌های خارجی یکسان محسوب نمی شوند. کیفیت و اعتبار سایتی که از آن لینک دریافت می‌کنید بر کمیت لینک‌ها ارجحیت دارد؛ زیرا موتورهای جستجو لینک‌ وب‌سایت‌های معتبر با موضوع مرتبط را به سایت‌های اسپم یا بی‌کیفیت اولویت می‌دهند.

    در این قسمت مقاله روش‌های افزایش سرعت ایندکس شدن صفحات سایت را بررسی کردیم. در قسمت بعدی می‌خواهیم دلایل یکی از مشکلاتی را بررسی کنیم که شاید شما هم با آن رو‌به‌رو شده‌اید. در بخش بعدی مقاله دلایل ایندکس نشدن صفحات سایت را برای شما نام می‌بریم.

     

    چطور بفهمیم صفحات در گوگل ایندکس شده‌اند؟

    شما می‌توانید با روش‌های زیر، تعداد صفحاتی که از یک وب سایت خاص ایندکس شده‌اند را بفهمید:

     

    به کمک جستجو در خود گوگل

    شما می‌توانید نام سایت مورد نظر را به این صورت “site:example.com”در نوار جستجو تایپ کنید. به این ترتیب تعداد صفحاتی که توسط گوگل ایندکس شده‌اند را خواهید دید. اگر نام سایت شما در فهرست نتایج جستجو (SERP) وجود نداشته باشد، نشان می‌دهد که هیچکدام از صفحات سایتتان، ایندکس نشده است.

     

    به کمک گوگل سرچ کنسول

    در این روش، باید وارد حساب کاربری خود در «گوگل سرچ کنسول» شوید. پس از ورود به حساب کاربری می‌توانید روی بخش «Pages» که درست در زیر بخش «Index» قرار دارد، کلیک کنید.

     

    دلایل ایندکس نشدن صفحات سایت

    شاید یکی از مشکلاتی که تاکنون به آن برخورده‌اید، ایندکس نشدن صفحات جدیدتان باشد؛ یعنی شما مدتی است که صفحه‌ای را روی سایت قرار داده‌اید، اما گوگل هنوز آن صفحه را تایید نکرده است. در این صورت به شما پیشنهاد می‌دهیم، موارد زیر را در سایت خود چک کنید؛ زیرا این موارد از ایندکس شدن صفحات سایت شما جلوگیری می‌کنند.

    • ریسپانسیو نبودن سایت
    • استفادهٔ نادرست و پیچیده از زبان کد نویسی
    • سرعت پایین و نامناسب سایت
    • قرار دادن محتوای بی‌کیفیت روی سایت
    • کاربرپسند نبودن سایت (درنظرنگرفتن تجربهٔ کاربری مناسب سایت)
    • داشتن مشکلات مربوط به ریدایرکت‌
    • تنظیم متا تگ‌های شما روی تگ‌های Noindex یا Nofollow

    شما با دریافت خدمات سئو از شرکت نبض مارکتینگ دیگر نیازی نیست نگران ایندسینگ صفحات سایتتان باشید؛ زیرا متخصصان سئوی ما تمام مشکلات سایت شما را بررسی و رفع می‌کنند.

     

    توضیح ایندکس به‌صورت خلاصه

    گوگل برای خدمت‌رسانی هرچه بهتر به مخاطبان خود، تمام محتواهایی که روی محیط وب قرار می‌گیرند را بررسی کرده و درصورت تایید در دسته‌بندی مخصوص به موضوعاتشان جای می‌دهد. به تایید صفحات سایت‌ها توسط خزندگان گوگل ایندکس می‌گویند. از آن‌جایی که گاهی ایندکس شدن صفحات ممکن است مدت‌ها طول بکشد ما به شما راهکارهایی را برای تسریع این فرایند معرفی کرده‌ایم؛ راهکارهایی مانند ایجاد نقشهٔ سایت و تولید محتوای ارزشمند!

    آژانس خلاقیت نبض مارکتینگ

    سوالات متداول

    ایندکس در لغت به چه معناست؟

    ایندکس در لغت به معنای فهرست‌بندی است

     

    ایندکس شدن توسط گوگل به چه معناست؟

    زمانی که گوگل صفحهٔ جدید سایت شما را برای قرار گرفتن در فضای وب و نشان‌داده شدن به کاربران تایید کند، یعنی محتوای شما را ایندکس کرده است.

     

    آیا ایندکس شدن توسط گوگل مهم است؟

    بله، زیرا اگر محتوای شما ایندکس نشود اصلا در صفحهٔ نتایج گوگل نشان داده نخواهد شد.

     

    چگونه سرعت ایندکسینگ صفحات سایت را بالا ببریم؟

    ایجاد نقشهٔ سایت، لینک‌سازی داخلی صحیح، معرفی نقشه‌ٔ سایت به ابزار گوگل سرچ کنسول، تولید محتوای مناسب، به‌روزرسانی صفحات سایت و دریافت لینک‌های خارجی معتبر

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    ممکن است به موضوعات زیر هم علاقه‌مند باشید

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    popup

    هـدیه ویـژه به مـدت محـدود

    مشـاوره اختصاصـی سئـو "رایـگان"