call nabz

۰۲۱۸۸۹۴۸۹۱۷

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
  • بازاریابی B2B؛ پر‌ چالش اما پر‌سود!

    بازاریابی b2b

    الفبای بازاریابی!

    بعضی از مفاهیم در بازاریابی هستند، که نقش حروف الفبا را برای بازاریابان دارند! همانقدر پایه‌ای و همانقدر مهم. کارکردن در حوزه بازاریابی و یا حتی صحبت کردن راجع به آن، بدون آشنایی با آن‌ها امکان‌پذیر نیست! بازاریابی B2B، یکی از آن مفاهیم است. بازاریابی B2B یکی از سخت‌ترین انواع بازاریابی است؛ اما به شما اطمینان می‌دهیم در صورتی که بتوانید در آن موفق شوید، نانتان در روغن است!

    B2B

    آنچه در این مقاله می‌خوانید...

    بازاریابی B2B چیست؟

    بازاریابی B2B یکی از پرچالش‌ترین و در عین حال جذاب‌ترین انواع بازاریابی است. بازاریابی B2B یا Business To Business Marketing به فرایند بازاریابی یک کسب و کار، برای کسب و کارهای دیگر گفته می‌شود. در این گونه بازاریابی، دو سر ماجرا کسب و کارها هستند؛ یکی محصول یا خدمتی را می‌فروشد و دیگری آن را می‌خرد. به بازاریابی B2B، بازاریابی صنعتی، سازمانی و بنگاهی هم گفته می‌شود. در مقابل، بازاریابی B2C یا Business To Consumer MARKETING وجود دارد که مصرف کنندگان نهایی را هدف قرار می‌دهد. با آوردن چند مثال از بازاریابی B2B موافقید؟

    چند مثال رایج از کسب و کارهای B2B

    • کسب و کارهایی که مواد اولیه یا تجهیزات سایر کسب و کارها را تامین می‌کنند. برای مثال شاید برایتان جالب باشد که سامسونگ، یکی از اصلی‌ترین تامین کنندگان قطعات گوشی‌های آیفون است.تجهیزات
    • کسب و کارهایی که نرم‌افزارهای مورد نیاز سایر شرکت‌ها را تامین می‌کنند. مانند شرکت‌های فروش نرم‌افزارهای مالی و CRM.نرم افزار
    • کسب و کارهایی که خدمات دیجیتال به سایر شرکت‌ها ارائه می‌دهند. مثل ما که کار سئو و مارکتینگ بقیه شرکت‌ها را انجام می‌دهیم.خدمات دیجیتال
    • شرکت‌هایی که به سایر کسب و کارها خدمات مالی ارائه می‌دهند. مانند شرکت‌های حسابداری و مالیاتی.خدمات مالی

    در ادامه راجع به مزایا و چالش‌های بازاریابی B2B صحبت خواهیم کرد. اما قبل از آن قصد داریم از شما یک سوال بپرسیم:

    آیا B2B بودن کسب و کار ما را نوع محصول تعیین می‌کند؟

    اجازه بدهید با یک مثال برایتان توضیح دهیم. برای نمونه، صنعت پوشاک را در نظر بگیرید. یک تولید کننده پوشاک، اگر مستقیما محصولاتش را به دست مصرف کننده برساند، از بازاریابی B2C استفاده کرده است. حالا اگر همان فروشنده محصولاتش را به صورت عمده به سایر فروشگاه‌ها بفروشد، نوع بازاریابی‌اش B2B است. بنابراین نوع محصول، الزاما تعیین کننده B2B  یا B2C بودن بازاریابی کسب و کار شما نیست!

    نکته

    نکته مهم: حتی اگر محصولتان در ظاهر B2C است، به این موضوع فکر کنید که چطور می‌توانید آن را به صورت B2B بفروشید. مطمئن باشید ایده‌های خلاقانه‌ای به ذهنتان خواهد رسید!

    چه ویژگی‌هایی بازاریابی B2B را جذاب کرده است؟

    اگر بخواهیم از مزایای بازاریابی B2B برایتان بگوییم، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سود بیشتر
  • فروش در کسب و کار‌های B2B، به صورت عمده و در تعداد بالا انجام می‌شود. به همین دلیل، سودی که از هر سفارش نصیب کسب و کار شما می‌شود، اصلا قابل مقایسه با کسب و کارهای B2C نیست! برای مثال، سود فروش یک بطری شیر را با سود فروش چند کامیون شیر مقایسه کنید! به همین دلیل است که جذب مشتری جدید در کسب و کارهای B2B، اتفاق بزرگی‌ است.

  • معامله‌های امن
  • آیا محصول و خدمات سر موقع  به دستم می‌رسد؟ آیا پرداخت انجام می‌شود؟ این‌ها نگرانی‌‌هایی هستند که در اکثر معاملات وجود دارند. اما در کسب و کارهای B2B، به لطف قراردادی بین دو طرف بسته می‌شود، از این نوع نگرانی‌ها کم‌تر دیده می‌شود.

  • بهبود کسب و کار
  • در بازاریابی B2B، ارتباط بین کسب و کار و مشتری بسیار زیاد است. این ارتباط، حتی پس از فروش هم قطع نمی‌شود و ادامه دارد. مشتریان همیشه یک منبع اطلاعاتی مهم برای کسب و کارها هستند. در لابه‌لای این تعاملات، بهتر است سعی کنید از نگرانی‌ها، انتقادات و راهکارهای مشتریان برای کسب و کارتان، سر در بیاورید. اینگونه دقیقا می‌دانید که قدم بعدی برای بهبود کسب و کارتان، چیست.

  • افزایش نرخ بازگشت سرمایه
  • هر چقدر گزارش‌‌ها و داده‌های مفیدتری از مشتریان جمع‌آوری کنید، دید بهتری نسبت به کسب و کارتان پیدا خواهید کرد. این دید درست، به شما کمک می‌کند محصولات و خدماتتان را بهبود داده و نرخ بازگشت سرمایه را افزایش دهید.

    چالش‌های بازاریابی B2B

    حالا که با مزایای بازاریابی B2B آشنا شدیم بهتر است، چالش‌های آن را هم بشناسیم، تا بتوانیم با چشم باز و شناخت کامل تصمیم بگیریم. در این قسمت، چند نمونه از بزرگترین چالش‌های بازاریابی B2B را آورده‌ایم.
    • هیچ گاه فراموش نکنید که اغلب مشتریان در بازاریابی B2B خودشان بازاریاب هستند و یا اصطلاحا به نوعی “دستشان در کار است”. بنابراین نمی‌توانید با روش‌های معمول، آن‌ها را جذب کنید. بهترین راه این است که به صورت  منطقی، تخصصی و کاملا صادقانه با آن‌ها صحبت کنید.
    • به دست آوردن اعتماد مشتریان در بازاریابی B2B، سخت‌ترین کار دنیاست! ادعاهای تبلیغاتی‌ مانند “محصول معجزه‌آسای ما در راه است” یا “بهترین‌ها را از ما بخواهید” برای آن‌ها به هیچ وجه قابل باور نیست. بهترین راه این است که سعی کنید که در مقابل آن‌ها از نقش بازاریاب و فروشنده خارج شده، و در نقش یک مشاور دلسوز به آن‌ها کنار آن‌ها باشید. تا بتوانند بهترین محصول و خدمات را انتخاب کرده، و به بهترین شکل نیازشان را رفع کنند. تنها در این صورت است که می‌توانید اعتمادشان را جلب کنید.
    • اکثر مشتریان B2B، افرادی هستند با مشغله‌ی زیاد! بنابراین شما زمان زیادی برای رساندن پیام بازاریابی خود به آن‌ها ندارید. آن‌ها معمولا ترجیح می‌دهند که در زمان‌بندی خاص خودشان با کسب و کار شما آشنا شده و برایتان وقت بگذارند.
    • بازاریابی B2B، فرایندی زمانبر است. در بازاریابی بی تو بی، اغلب چرخه خرید طولانی و پیچیده است. از زمانی که یک مشتری با کسب و کار شما آشنا می‌شود، تا وقتی که به شما اعتماد کرده و از شما خرید می‌کند، مدت زمان زیادی طول می‌کشد. و از آنجایی که معاملات در بازاریابی بی توبی با ارقام بالایی انجام می‌شوند و ریسک اشتباه بالاست، زمانبر بودن این فرایند کاملا طبیعی است.
    بازاریابی بی تو بی

    ویژگی‌های بازاریابی B2B، در مقایسه با بازاریابی B2C

    یکی از بهترین راه‌ها برای درک بازاریابی B2B، در نظر گرفتن ویژگی‌های آن در مقایسه با بازاریابی B2C است. 

    جدول پایین در این مورد به شما کمک می‌کند.

    ویژگی بازاریابی B2B

     

    بازاریابی B2B  

    بازاریابی B2C  

    هدف بازاریابی، کسب و کارها هستند.

    محصولات و خدمات B2B، توسط کسب و کارها استفاده می‌شوند. برای مثال، ماشین آلات و تجهیزات مورد نیاز تولید کنندگان.

    هدف بازاریابی، مصرف کنندگان نهایی هستند. محصولات و خدمات برای مصرف شخصی استفاده می‌شوند. مثل خریدهای روزانه‌ای که برای منزلتان انجام می‌دهید. 

    معمولا حجم خرید زیاد است.

    برای مثال، چند تُن آردی که یک کارخانه تولید نان فانتزی خریداری می‌کند را، با مقدار آردی که برای پختن یک کیک خانگی می‌خرید، مقایسه کنید!

    حجم خرید کم است.

     (البته لطفا حجم خرید هموطنان عزیزمان، بعد از شنیدن خبر گران شدن یک جنس را نادیده بگیرید!)

    معمولا معاملات، رقم‌های بالایی دارند.

    چون خرید توسط کسب و کارهایی که بودجه‌های قابل توجهی دارند، انجام می‌شود! برعکس مصرف کنندگان که بودجه‌های محدودتری دارند. اما خریدهایی با قیمت کمتر هم ممکن است وجود داشته باشد. مثلا خرید لوازم اداری برای شرکت.

    معمولا دارای قیمت کمتری هستند. 

    برای مثال خرید میوه و مواد غذایی و یا یک تیشرت. البته همیشه استثنائاتی هم وجود دارد. خرید یک هواپیمای شخصی یا قایق تفریحی زیاد ارزان به نظر نمی‌آید. نه!؟

    اغلب چرخه خرید طولانی و پیچیده است. 

    از زمانی که یک مشتری با کسب و کار شما آشنا می‌شود، تا وقتی که به شما اعتماد کرده و از شما خرید کند، مدت زمان زیادی طول می‌کشد.

    اغلب چرخه خرید سریع و ساده است. 

    مشتری ممکن است در همان لحظه‌ای که با شما آشنا می‌شود، خرید خود را نهایی کند.

    تعداد تصمیم گیرندگان بیشتر است.

     فرد تصمیم‌گیرنده معمولا یک نفر نیست. بنابراین خود باید قانع شده باشد تا بتواند افراد بالا دستی خود را قانع کند. 

    تعداد تصمیم گیرندگان کمتر است.

     تا به حال شده برای انجام یک خرید ساده مثلا  یک شلوار، ۱۲ نفر را برای تصمیم‌گیری همراه خود ببرید؟! (البته صرف نظر از خرید عروسی متولدین دهه ۴۰ و ۵۰!)

    خرید، ریسک اشتباه بالایی دارد. 

    چون خرید اغلب در حجم و قیمت‌های بالایی انجام می‌شود و در صورت اشتباه، تنها یک نفر ضرر نمی‌کند.

    ریسک خرید کمتر است. 

    برای مثال، در صورتی که از طمع چیپسی که خریده‌اید خوشتان نمی‌آید، به راحتی می‌توانید آن را کنار بگذارید و یا تعویض کنید! اما آیا می‌توانید به همین راحتی، خط تولید جدید کارخانه را عوض کنید؟! 

    خرید اغلب با حساب و کتاب و منطق انجام می‌شود. 

    سلیقه، احساس و نظرات شخصی آخرین چیزهایی هستند که در فرایند تصمیم‌گیری نقش دارند. 

    خرید اغلب فرایندی احساسی است. 

    احتمالا برای شما هم پیش آمده که برای خرید به فروشگاه بروید و با یک لیست از چیزهایی که شاید هیچ نیازی به آن‌ها نداشته‌اید، به خانه برگردید.

    فرایند خرید مستمر است. 

    بازاریابی و فروش B2B، یک همکاری ادامه دار است. بنابراین در اینجا، خدمات پس از فروش اهمیت زیادی پیدا می‌کند. این تصور که با خرید مشتری، مسئولیت شما نسبت به او تمام می‌شود، ذهنیتی آسیب‌زننده است! در واقع پس از خرید، کار شما تازه شروع می‌شود؛ باید پای صحبت‌ها و مشکلات او بنشینید و بهترین راه حل را برایش داشته باشید!

    خرید ممکن است فقط برای یک بار انجام شود. 

    برای مثال اگر شما یک عطاری داشته باشید، احتمال این که مشتری، تنها یکبار از شما خرید کند، زیاد است. اما یک تولید کننده پوشاک، برای ادامه کارش، مدام به پارچه احتیاج دارد و یا یک مغازه فروش لوازم خانگی، برای اینکه خالی نماند، بطور مداوم به جنس احتیاج دارد.

    روابط با مشتریان گسترده‌تر است. 

    چون خرید مستمر است و فقط یک بار از شما خرید نمی‌کنند. در بازاریابی B2B، باید بتوانید روابط انسانی خوبی با مشتریان ایجاد کنید؛ که با توجه به تعداد محدود‌تر مشتریان، کار سختی به نظر نمی‌آید.

    نیازی به روابط گسترده نیست. 

    اگرچه خوب است که  یک فروشنده خرده فروش نیز، بتواند روابط خوبی با مشتریانش داشته باشد، اما این مسئله به اندازه بازاریابی B2B ضرورت ندارد.

    خریدار دنبال بهره وری و افزایش نرخ بازگشت سرمایه (ROI) برای سازمانش است. 

    در بازاریابی B2B، هر نوع سرمایه گذاری با هدف افزایش سود انجام می‌شود و باید توجیه مالی داشته باشد.

    هدف از خرید، همیشه افزایش سود و نرخ بازگشت سرمایه نیست.

     بسیاری از اوقات ما محصولی را می‌خریم، صرفا به این دلیل که از آن خوشمان آمده است. به همین دلیل است که در B2C، باید سعی کنید که بازاریابی جنبه سرگرم کننده‌تری داشته باشد. 

    مشتریان معمولا سطح تحصیلی و حرفه‌ای بالایی دارند و به دنبال آموزش و اطلاعات هستند.

     در بازاریابی B2B، تخصص حرف اول را می‌زند! باید اطلاعات خوبی راجع به محصولات و خدماتتان داشته باشید. 

    مشتریان از آموزش استقبال می‌کنند، اما برای گرفتن تصمیم خرید نیاز چندانی به آن ندارند.

    درست است که اطلاعات به تصمیم‌گیری بهتر آن‌ها کمک می‌کند، اما بدون آن هم می‌توانند خرید کنند.

    خب حالا که با تعریف، مزایا، چالش‌ها و ویژگی‌های بازاریابی B2B آشنا شدیم، یاد می‌گیریم که چطور می‌توان این نوع بازاریابی را در کسب و کار خود پیاده سازی کنیم.

    استراتژی یا تاکتیک؟! مسئله این است!

    استراتژی مجموعه اهدافی است که شما در کسب و کار خود می‌خواهید به آن‌ها دست پیدا کنید؛ اما تاکتیک! تاکتیک، راه دقیق رسیدن به این اهداف است. برای این که بدانیم بهتر است از چه تاکتیک‌هایی استفاده کنیم، در مرحله اول باید استراتژی خود را مشخص کنیم. هر بازاریاب B2B موفقی به خوبی می‌داند، استراتژی‌هایی که به کارمی‌برد، باید متناسب با مخاطبان هدف و نوع کسب و کارش باشد. اما در طول زمان، یک سری از تاکتیک‌ها و استراتژی‌ها ثابت کرده‌اند، که تقریبا برای همه‌ی صنایع B2B موثرند. ما در این بخش، به طور مفصل راجع به آن‌ها صحبت خواهیم کرد.

    استراتژی b2b

    استراتژی‌های بازاریابی B2B

    ۱. مشخص کردن هدف

    در مرحله اول باید هدف خود از بازاریابی B2B را، به صورت کاملا دقیق و مشخص تعیین کنید.

    ۲. تشخیص جایگاه برند

    در مرحله بعد، باید یک دید منطقی از جایگاه برند خود در بازار داشته باشید. در واقع، باید بدانید که برند شما از دید مشتری چگونه است.

    ۳. شناخت مشتری هدف

    سپس باید مشتری هدف خود را، به صورت کاملا مشخص و واضح بشناسید؛ تا بتوانید آن‌ها را دسته بندی کرده و برای هر یک بهترین استراتژی را به کار ببرید.

    ۴. بررسی وضعیت رقبا

    در قدم بعدی، باید تحقیق کاملی از وضعیت رقبا در بازار داشته باشید. 

    • رقبای شما چه نوع محصولاتی را به مخاطب ارائه می‌کنند؟ 
    • جایگاه رقبا در بازار چیست؟ 
    • رقیب‌های شما از چه استراتژی‌ها و روش‌های بازاریابی استفاده می‌کنند؟
    •  مشتریان رقبای شما چه کسانی هستند؟ 
    • رقبایتان چه محتوایی در وبسایت و شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌کنند؟

    ۵. انتخاب کانال‌ها

    حالا با این علم و آگاهی‌ که از خودمان و رقبا داریم، می‌توانیم با خیال راحت کانال‌های مناسب کسب و کارمان را تشخیص دهیم. 

    ۶. ارزیابی هر آنچه که انجام داده‌اید

    در آخر اینکه باید مدام عملکرد خود را ارزیابی کنید تا بتوانید روز به روز آن را بهبود دهید.

    دو جز مهم در هر استراتژی بازاریابی B2B

    هر کدام از استراتژی‌های بازاریابی B2B ، دارای دو جز بسیار مهم هستند:

    ۱- پیامی که به مخاطب می‌رسانیم

    آن چیزی است که ما از طریق بازاریابی، قصد گفتنش را داریم. هر ارتباطی، حاوی یک پیام است. شما نمی‌توانید با مشتریانتان ارتباط برقرار کنید، مگر اینکه پیامی برایشان داشته باشید. این پیام ممکن است به شکل یک محتوای آموزشی، ارائه نسخه آزمایشی رایگان و یا یک مکالمه رو در رو باشد.

    ۲- کانالی که به واسطه آن پیاممان را می‌رسانیم

    جایی که بازاریابان با مشتری‌های بالقوه ارتباط برقرار می‌کنند. مهم نیست که برای برقراری ارتباط با مشتریان، از کبوترهای نامه‌رسان، دود و یا شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنید(!)، در هر صورت پیام خود را از طریق یک بستر، به گوش مخاطب می‌رسانید. 

    در ادامه، برای اینکه که بتوانید مناسب‌ترین کانال را برای کسب و کار خود انتخاب کنید، متداول‌ترین انواع کانال‌های بازاریابی B2B را برایتان آورده‌ایم.

    در بازاریابی B2B از طریق چه کانال‌هایی می‌توانیم پیاممان را برسانیم؟

    ۱- آفلاین:

    کانال‌های بازاریابی آفلاین، بسترهای بازاریابی سنتی مانند بازاریابی حضوری، تلفنی و تبلیغات چاپی را شامل می‌شوند. در واقع هر فعالیت بازاریابی بی تو بی، که در بستر اینترنت انجام نشود، به این دسته تعلق می‌گیرد. از جمله:

    • رویدادها و نمایشگاه‌های جهانی
    • تبلیغات چاپی
    • همکاری با سایر کسب و کارها از طریق حمایت مالی (اسپانسر شدن)
    • روابط عمومی؛ بخصوص روابط با اینفلوئنسرها (افراد تاثیرگذار)

    ۲- آنلاین:

    در صورتی که بازاریابان بی تو بی، به صورت اینترنتی با مخاطبان ارتباط برقرار کنند، از این کانال استفاده کرده‌اند. به عبارت ساده‌تر، هر زمان که مخاطبتان را از طریق صفحه گوشی یا کامپیوتر می‌بینید، این نوع کانال را به کار برده‌اید! مانند:

    • وبسایت
    • شبکه‌های اجتماعی
    • بازاریابی ایمیلی
    • تبلیغات اینترنتی
    • فروم‌ها یا انجمن‌های پرسش و پاسخ

    تاکتیک‌های بازاریابی B2B

    خب، حالا که با استراتژی‌ بازاریابی B2B، اجزای مهم و کانال‌های آن آشنا شدیم، می‌توانیم بهتر تصمیم بگیریم که از چه تاکتیک‌هایی در کسب و کار خود استفاده کنیم. در اینجا قصد داریم، شما را با متداول‌ترین انواع تاکتیک‌های بازاریابی B2B آشنا کنیم.

  • بازاریابی محتوایی (Content Marketing)
  • به معنی تولید و به اشتراک گذاشتن محتوایی است که مخاطب به آن نیاز دارد. اغلب این محتوا، به سوالات کاربران می‌پردازد و برای مشکلاتشان راه حل ارائه می‌دهد. مانند محتوایی که از طریق وبلاگ، کتاب‌های الکترونیکی (Ebooks)، اینفوگرافیک‌، چارت‌، پادکست و ویدیو به مخاطب منتقل می‌کنیم.

  • بازاریابی مبتنی بر حساب کاربری یا ABM که مخفف Account Based Marketing
  • بازاریابی مبتنی بر حساب کاربری، روشی محبوب برای شرکت‌های B2B است. این روش اغلب در سازمان‌های بزرگ (با بیش از ۱۰۰۰ نفر نیرو)، مورد استفاده قرار می‌گیرد. این نوع بازاریابی، تمام تصمیم‌گیرندگان یک شرکت یا سازمان را هدف قرار می‌دهد. اما یعنی چه؟ یعنی هر فرد، به صورت یک بازار در نظر گرفته شده و برای او برنامه بازاریابی جداگانه و شخصی سازی شده در نظر گرفته می‌شود. در این روش، ابتدا سازمان و یا شرکت‌هایی که قصد فروش به آن‌ها را داریم مشخص می‌شوند. سپس، تصمیم‌گیرندگان اصلی آن‌ها شناسایی شده و در نهایت تمام تلاش‌های بازاریابی، بر جذب این افراد متمرکز می‌شود.

  • اتوماسیون بازاریابی (Marketing Automation)
  • در این روش، بسیاری از وظایفی که روزانه به افراد واگذار می‌کنید، به صورت خودکار انجام می‌شود. تنها کاری که باید انجام دهید این است که نرم‌افزار اتوماسیون بازاریابی را تنظیم کرده و بقیه کار را به آن بسپارید! این روش وقت زیادی را برای بازاریابان شما ذخیره می‌کند. علاوه بر آن برای هر مشتری محتوای منحصر به فرد فرستاده می‌شود؛ از آنجایی که مشتریان عاشق پیام‌های شخصی سازی شده هستند، احتمالا به کسب و کار شما جذب خواهند شد.

  • محتوای تولید شده توسط کاربر (UGC)
  • بازاریابان B2B باهوش، به خوبی متوجه می‌شوند که قدرتمندترین پیام‌های بازاریابی آن‌هایی هستند که از دهان سایر مشتری‌ها خارج می‌شوند؛ نه خودشان! اما چرا؟ جواب یک کلمه است: اعتماد. به شما هشدار می‌دهیم که مشتریان B2B مشتریان آسانی نیستند! اما چگونه می‌توانیم اعتماد این مشتریان شکاک را جلب کنیم؟ یک راه خوب برای حل این مشکل، محتوای تولید شده توسط کاربر است. از آنجایی که این پیام را از زبان مشتریان و کاربران واقعی یک محصول می‌شنوند، به ایجاد اعتماد و اعتبار کمک می‌کند.

  • بازاریابی درون‌گرا (Inbound Marketing)
  • بازاریابی درون‌گرا، روشی از بازاریابی است که در آن به جای اینکه شما دنبال مشتری باشید، او شما را پیدا می‌کند. این روشی فوق العاده برای بازاریابی B2B به حساب می‌آید. چون بازاریابی درونگرا روشی مبتنی بر جلب اعتماد است. برای پیاده سازی بازاریابی درون‌گرا، در ابتدا باید یک وب‌سایت داشته باشید. در مرحله بعد، باید محتوای متناسب با مشتریان هدفتان را در آن بارگذاری کنید. سپس باید کاری کنید که وبسایتتان در نتایج موتورهای جستجو دیده شود. که به آن، بهینه سازی موتور جستجو یا سئو می‌گویند.

    سئو، تخصص ما در نبض مارکتینگ است. بنابراین اگر درباره سئوی وبسایت خود، سوالی برایتان پیش آمده، می‌توانید روی کمک ما حساب کنید. فقط کافی است که با شماره زیر تماس بگیرید و از مشاوره رایگان متخصصان ما در نبض مارکتینگ استفاده کنید.

    مشاوره رایگان نبض مارکتینگ را از دست ندهید!

    نکاتی که نتایج بازاریابی B2B شما را زیر و رو می‌کند!

  • شخصی سازی؛ تنها راه ماندگاری در ذهن مشتری!
  • تا بحال برایتان پیش آمده که درست بعد از آشنایی با یک مفهوم یا شی جدید، آن را در محیط اطرافتان زیاد ببینید؟! در مغز انسان سیستمی به اسم RAS یا راس وجود دارد. این سیستم مانند یک فیلتر عمل می‌کند و تنها اطلاعات مرتبط به شما را از خود عبور داده و اطلاعات نامربوط را دور می‌ریزد. احتمالا از خودتان می‌پرسید این مسئله چه ربطی به بازاریابی B2B دارد؟ در بازاریابی B2B، شما باید به هر وسیله‌ای که می‌توانید، توجه مشتریان را به خود جلب کنید. از طرف دیگر، انسان‌ها تنها به اطلاعاتی که به آن‌ها مربوط باشند، توجه می‌کنند. بنابراین زمانی که با اطلاعات مربوط به خودشان مواجه می‌شوند، برای یک لحظه متوقف شده و به پیام بازاریابی شما جذب می‌شوند. اگر بدانید که مشتریان چقدر عاشق پیام‌های شخصی سازی شده هستند، در اسرع وقت آن‌ را در کسب و کار خود پیاده‌ سازی می‌کنید. اگر می‌خواهید در بازاریابی B2B موفق شوید، شخصی سازی یک اصل اساسی برای شما خواهد بود.

  • در بازاریابی B2B، تخصص غوغا می‌کند!
  • دیگر دوره‌ی جذب مشتری با چرب زبانی، سخنوری و یا تعریف اغراق‌آمیز از ویژگی‌های کالاها و خدماتتان گذشته است؛ بخصوص در کسب و کارهای B2B! امروزه کسب و کاری موفق‌تر است که در حوزه تخصصی خود اطلاعات بیشتری داشته باشد. اینگونه بهتر می‌تواند مشتری را قانع کند. تا می‌توانید، راجع به صنعت خود اطلاعات داشته باشید و با دست پر به استقبال مشتریان بروید! باید بتوانید خود را برای هر سوال و دغدغه احتمالی او آماده کنید.

    تخصص در بازاریابی b2b

  • با بقیه تیم‌ها هماهنگ شوید!
  • تعامل و ارتباط یک اصل اساسی در بازاریابی B2B است. اما آیا منظور تنها ارتباط بین شما و مشتری است؟ قطعا خیر! حقیقت این است که استراتژی بازاریابی شما، تنها به تیم بازاریابی محدود نمی‌شود. شما برای طراحی و پیاده سازی یک استراتژی  B2B کارآمد، به کمک سایر تیم‌ها احتیاج دارید. بهتر است با همه تیم‌های موجود در شرکت هماهنگ شوید، تا نتایج بازاریابی شما چند برابر شود. از تیم فروش و خدمات مشتری گرفته تا تیم تحقیق و توسعه. برای مثال، تیم فروش ممکن است که به نکته‌ای در مورد مخاطب پی ببرد که استراتژی بازاریابی شما را به کلی زیر سوال ببرد و یا برعکس.

  • محتوای درست، برای مخاطب درست!
  • قواعد در بازاریابی B2B متفاوت است. هیچ گاه فراموش نکنید در بازاریابی B2B، مشتری تنها بعد از اینکه اطلاعات کافی درمورد شما کسب کرده باشد و به خوبی با کسب و کارتان آشنا شده باشد، سر میز مذاکره می‌نشیند. این آشنایی، از طریق اطلاعاتی که شما در کانال‌های مختلف از خودتان منتشر کرده‌اید، صورت می‌گیرد. بنابراین باید بتوانید به بهترین شکل ممکن، کسب و کار خود را معرفی کنید.

    نمونه بازاریابی b2b

    یک نمونه موفق ایرانی از بازاریابی B2B

    یک مثال خوب در مورد بازاریابی صنعتی یا B2B، دیجی کالا بیزینس (digikala business) است. دیجی کالا پس از ۱۵ سال کار کردن با اشخاص حقیقی و مصرف کنندگان، این فرصت را شناسایی کرد که شرکت‌های زیادی نیازهای روزمره‌شان را از آن تهیه می‌کنند. پس این سرویس را راه انداخت؛ تا شرکت‌ها بتوانند با قیمت عمده و تخفیفات پلکانی، کالاهای مورد نیاز خودشان را تامین کنند.

    سوالات متداول

    بازاریابی B2B یا Business To Business Marketing به فرایند بازاریابی یک کسب و کار برای کسب و کارهای دیگر گفته می‌شود.

    در بازاریابی B2B بر خلاف بازاریابی B2C، فرایند خرید پیچیده و طولانی است و از روی منطق انجام می‌شود، ریسک اشتباه بالاست، در تصمیم گیری چند نفر دخالت دارند، حجم و رقم خرید بالاست و روابط با مشتریان گسترده‌ است. 

    بازاریابی محتوایی، بازاریابی مبتنی بر حساب کاربری، اتوماسیون بازاریابی، محتوای تولید شده توسط کاربر(UGC)، بازاریابی درون‌گرا.

    محتوای این بلاگ توسط کارشناسان تایید شده است.

    با تشکر از شما برای زمانی که صرف مطالعه این محتوا کردید. 

    تیم تولید محتوا | آژانس خلاقیت نبض مارکتینگ

    مطالعه بیشتر

    [ASRating]

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    popup

    هـدیه ویـژه به مـدت محـدود

    مشـاوره اختصاصـی سئـو "رایـگان"

    popup

    هـدیه ویـژه به مـدت محـدود

    مشـاوره اختصاصـی سئـو "رایـگان"