call nabz

۰۲۱۸۸۹۴۸۹۱۷

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
شاخص عوامل موثر بر سرعت سایت

تاثیر سرعت سایت بر سئو چیست و چرا اهمیت دارد؟

  • تصور کنید که به اطلاعات یک سایت نیاز دارید. وارد آن سایت می‌شوید و چند ثانیه منتظر می‌مانید تا صفحۀ مورد نظر باز شود. اما نخیر! انگار آن سایت خیال باز شدن ندارد؛ پس آن را رها می‌کنید و به دنبال سایت دیگری می‌روید که بدون اعصاب‌خردی باز شود. رها شدن از طرف کاربران سرنوشت تمام سایت‌هایی است که سرعت مناسبی ندارند! اما این ماجرا تنها به همین جا ختم نمی‌شود. 

    زمانی که چند کاربر با همان سایت کُند روبرو می‌شوند و آن را رها می‌کنند، گوگل تشخیص می‌دهد که صفحهٔ مورد نظر مشکل دارد و چندان مفید نیست؛ برای همین هم آن را در صفحات اول سرچ خود نمی‌آورد؛ پس اگر می‌خواهید کسب‌وکار اینترنتی شما رونق بگیرد و با یک سرچ کوچک در گوگل دیده شوید، باید سرعت سایت خودتان را بهبود دهید. این همان چیزی است که از آن با عنوان «تاثیر سرعت سایت بر سئو» نام می‌برند.

    فلذا یکی از مهمترین عوامل موثر بر سئو سایت، سرعت سایت می‌باشد.

    دراین مقاله به شما می‌گوییم که برای افزایش سرعت سایت و استفاده حداکثری از تاثیر سرعت سایت بر سئو چه‌ کاری باید انجام دهید.

     

    منظور از سرعت سایت چیست؟

    منظور از سرعت سایت چیست؟

    اگر بخواهیم خیلی ساده بگوییم، سرعت سایت در واقع همان مدت زمانی است که طول می‌کشد تا یک سایت باز شده یا به اصطلاح بارگذاری شود. زمانی که روی لینک یک سایت کلیک می‌کنید اگر با سرعت وارد صفحه شوید، سرعت سایت خوب است؛ اما اگر چند ثانیه طول بکشد، سایت سرعت پایینی دارد.

    گاهی سرعت ورود به سایت خوب است؛ اما سرعت جابه‌جایی بین صفحات داخل سایت کند است. در این شرایط هم، تاثیر سرعت سایت بر سئو کاملا مشهود خواهد بود؛ زیرا افراد کمی حوصله دارند برای رفتن از یک صفحه به صفحۀ دیگر صبر کنند.

     

    سرعت سایت؛ پایه ثابت قوانین گوگل!

    گوگل به‌صورت مداوم یک لیست بلندبالا از اقداماتی را منتشر می‌کند که سئوی سایت شما را بهبود می‌دهد. این لیست مرتبا به‌روزرسانی می‌شود؛ اما برخی از این قوانین هرگز تغییر نمی‌کنند. تاثیر سرعت سایت بر سئو از جمله این قوانین است. به‌عبارت دیگر، گوگل از قبل اعلان کرده است که سرعت بالای سایت بر سئو یا بهینه‌سازی برای موتور جستجو تاثیر مثبتی دارد. 

    به همین دلیل گوگل به سایت‌هایی که سرعت بالاتری دارند اعتبار بیشتری داده و آن‌ها را در نتایج جستجو اولویت می‌دهد؛ اما سرعت سایت از چه طریقی در سئو تاثیر می‌گذارد؟

     

    چرا سرعت سایت در سئو اهمیت دارد؟

    یکی از عوامل موثر بر سئو سایت سرعت آن است. تاثیر سرعت سایت بر سئو به روش‌های زیر است:

     

    نرخ پرش را کاهش می‌دهد

    در سرعت کم، بازدیدکننده‌ها پس از دیدن صفحۀ اول سایت را ترک می‌کنند؛ چون حوصله کلنجار رفتن با سایت برای بازکردن صفحات جدید را ندارند. میزان ترک سایت پس از اولین بازدید را «نرخ پرش» یا Bounce rate می‌گویند که تاثیر زیادی بر سئوی شما دارد. به‌عبارت دیگر یکی از معیارهای گوگل برای رتبه دادن به سایت شما نرخ پرش است که با سرعت سایت همبستگی بالایی دارد. هرچه نرخ پرش کمتر باشد، رتبه‌های بهتری از گوگل می‌گیرید.

     

    رضایت کاربر را افزایش می‌دهد

    اگر کاربر شما راضی نباشد، دیگر به سایت شما نمی‌آید. گوگل این را متوجه شده و سایت شما را در صفحات اول جستجو نشان نمی‌دهد.

     

    روند بررسی سایت (Crawling) را برای ربات‌های گوگل راحت‌تر می‌کند

    برای این‌که گوگل سایت‌ها را در نتایج جستجوی خود نمایش دهد، باید اطلاعات کافی درباره آن‌ها و نحوهٔ صفحه‌بندیشان به‌ دست بیاورد. گوگل برای این کار از تعدادی ربات استفاده می‌کند که به‌اصطلاح سایت‌ها را Crawl می‌کنند. اگر این ربات‌ها به‌علت سرعت پایین نتوانند سایت شما را به‌خوبی بررسی کرده و صفحات آن را دسته‌بندی کنند، گوگل آن را در نتایج جستجوی خود در اولویت قرار نمی‌دهد.

     

    تاثیر سرعت سایت بر سئو

    سرعت سایت یکی از فاکتور‌های رتبه‌دهی گوگل است

    علاوه بر موارد بالا، سرعت سایت مستقیما یک عامل سنجش برای گوگل است. وقتی سرعت سایت بالا است، گوگل به شکل اتوماتیک به آن امتیاز بیشتری می‌دهد. امتیاز بیشتر گوگل به این معنا است که سایت شما رتبه‌های اول گوگل قرار می‌گیرد. 

    حالا که با اهمیت سرعت سایت بر سئو آشنا شدیم، بیایید نظر خود گوگل را درباره تاثیر سرعت سایت بر سئو بدانیم.

     

    گوگل درباره سرعت سایت چه می‌گوید؟

    گوگل سرعت صفحه را یک عامل رتبه‌بندی می‌داند و سایت‌هایی را که سریع‌تر بارگذاری می‌شوند، در نتایج جستجوی خود اولویت‌بندی می‌کند. زمان بارگذاری کندتر می‌تواند منجر به پایین‌تر‌شدن رتبه‌بندی جستجو شود و در نهایت به کلیک کمتر و ترافیک کمتر منتهی گردد. 

    تحقیقات نشان داده است که تاخیر یک ثانیه‌ای در زمان بارگذاری صفحه می‌تواند منجر به کاهش ۷ درصدی در تبدیل مشتری بالقوه به بالفعل می‌گردد. گوگل برای مشخص‌کردن منظور خود از سرعت کم، زیاد و… اعدادی را منتشر کرده که به افراد کمک می‌کند تا با مقایسه سرعت سایت خود با این اعداد، وضعیت سرعت سایتشان را متوجه شده و در صورت لزوم آن را بهبود دهند.

     

    عوامل تاثیر گذار بر سرعت سایت کدام‌اند؟

    گوگل عوامل تاثیرگذار بر سرعت سایت را در قالب سه معیار مجزا بررسی می‌کند. این معیارها به شرح زیر هستند:

     

    Largest contentful paint

    «بزرگ‌ترین رنگ محتوایی» یا LCP سرعت ظاهرشدن محتوای صفحه اصلی پس از بازکردن یک صفحه وب را نشان می‌دهد؛ به‌عبارت ساده‌تر به مدت زمانی که طول می‌کشد تا بزرگترین عنصر یک صفحه بارگذاری شود، LCP می‌‎‌گویند. هرچه سریع‌تر این اتفاق بیفتد، بازدیدکننده (و گوگل) خوشحال‌تر است. از نظر گوگل LCP 0.2500 میلی‌ثانیه خوب و LCP بالای ۴۰۰۰ میلی‌ثانیه بد است.

     

    first input delay

    FID نشان می‌دهد از زمانی که کاربر با سایت ما ارتباط برقرار کرده (یعنی زمانی که روی یک پیوند کلیک می‌کند یا روی یک دکمه ضربه می‌زند) تا زمانی که مرورگر پاسخ آن تعامل را داده، چقدر طول کشیده است.

    FID گاهی «تاخیر ورودی» نیز نامیده می‌شود. این عامل نیز یکی از سرعت‌هایی است که بر سنجش سرعت کلی سایتتان توسط گوگل نقش دارد. تا وقتی که FID سایتتان چیزی در حدود ۰.۱۰۰ میلی‌ثانیه باشد خوب است؛ اما اگر FID سایتتان بالای ۳۰۰ میلی‌ثانیه بهتر است یک فکری به حال سرعت سایتتان کنید. اگر FID سایتتان بین این دو مقدار است، نیاز به بهبود دارد.

     

    تعریف cls

    cumulative layout shift

    تا به حال برایتان پیش آمده که در حال خواندن یک مقاله باشید و ناگهان صفحه دچار پرش شود؟ این باعث می‌شود جایی که در حال خواندن آن بوده‌اید را گم کنید. به جابه‌جایی‌های ناگهانی که هنگام مشاهدۀ یک صفحه اتفاق می‌افتد، CLS می‌گویند. هرچه CLS عدد کمتری را نشان دهد، تجربه کاربری و در نتیجه سئوی وبسایتتان بهبود می‌یابد.

     

    دلیل کند بودن بعضی سایت‌ها چیست؟

    فارغ از تاثیر کند‌بودن سرعت سایت بر سئو، این مشکل می‌تواند مشتریان شما را تا حد زیادی کم کرده و اثر بدی بر کسب‌وکار شما داشته باشد؛ بنابراین، پیدا‌کردن دلیل کند‌ بودن سایت‌ بسیار مهم است. در اینجا برخی از این دلایل را بررسی می‌کنیم.

     

    گرافیک سنگین

    هرچیزی که به‌صورت متحرک یا بارگیری خودکار باشد، می‌تواند باعث کند‌ شدن وب سایت شما شود. بنابراین، اگر صفحۀ مورد نظر حاوی تعداد زیادی عکس، ویدئو و یا تصاویر گرافیکی سنگین است، می‌تواند باعث کند شدن صفحۀ سایت شما شود.

     

    پلاگین و ویجت زیاد

    همان‌طور که استفاده از نرم‌افزارها و ویجت‌های زیاد، موبایل شما را کند می‌کند، استفادهٔ بیش از حد از پلاگین‌ها و دیجت‌ها می‌تواند عملکرد سایت شما را نیز آهسته کند.

     

    سرور میزبان

    سرور، کامپیوتری است که سایت شما بر روی آن قرار دارد و کلیه اطلاعات شما درون آن ذخیره می‌شوود. اگر سرور شما دچار مشکل باشد، کیفیت پایینی داشته باشد یا تعداد افراد زیادی به‌طور همزمان از آن استفاده کنند، سایت کند می‌شود. انتخاب یک سرور خوب برای میزبانی سایت شما اهمیت زیادی دارد. 

    حالا که از تاثیر سرعت سایت بر سئو آگاهی یافتید، خوب است برای حل این مشکل چاره‌ای بیندیشید. بخش بعدی به همین موضوع اختصاص داده شده است.

     

    اگر فرد پر مشغله‌ای هستید و یاد گرفتن این موارد و سایر مواردی که بر سرعت سایت تاثیر می‌گذارند برایتان سخت است، بهتر است یک شرکت متخصص پیدا کنید و کار را به او بسپارید. ما در شرکت  نبض مارکتینگ کلی متخصص باتجربه و جوان داریم که دغدغهٔ آن‌ها بهبود سئوی سایت شماست.

    خبر خوب این است که شما می‌توانید قبل از هر اقدامی، از مشاوره رایگان متخصصان ما در نبض مارکتینگ استفاده کنید. راه ارتباطی هم در پایین این متن برای شما آورده‌ایم.

     

    چگونه سرعت سایتمان را افزایش دهیم؟

    با توجه به تاثیر سرعت سایت بر سئو، لازم است با پیروی از دستورالعمل‌های زیر تا حد ممکن سرعت سایت خود را افزایش دهید. این کار تا حد زیادی سئو را بهتر کرده و به کسب‌وکار اینترنتی شما رونق می‌دهد.

     

    یک شرکت هاستینگ مناسب انتخاب کنید

    انتخاب یک شرکت هاستینگ مناسب، به معنای پیدا‌کردن یک خانه خوب برای وبسایتتان است. سرعت هاست، اشتراک منابع آن و اختصاصی یا غیر اختصاصی‌بودن هاست تاثیر چشمگیری بر سرعت آن دارد. هاست‌های مشترک، میزبان تعداد زیادی از وبسایت به‌شکل همزمان هستند. 

    به‌همین دلیل در زمان اوج ترافیک نمی‌توانند پاسخگوی درخواست‌های زیاد هر سایت باشند و در نهایت سرعت کاهش می‌یاید. هنگام انتخاب هاست، به سرعت و امکاناتی که در اختیار شما قرار می‌دهد دقت کنید. انتخاب هاست خوب با بهبود تاثیر سرعت سایت بر سئو می‌تواند هزینه صرف‌شده را به کیف پول شما بازگرداند.

     

    سایت را درست و اصولی کدنویسی کنید

    یک کد نویسی تمیز و صحیح می‌تواند تاثیر زیادی بر سرعت سایت داشته باشد. ربات‌های گوگل می‌توانند با سرعت بیشتری صفحاتی را که به‌شکل صحیح کدنویسی شده‌اند، بررسی و ایندکس کنند. در نتیجه گوگل شناخت بهتری از سایت پیدا کرده و به آن رتبهٔ بالاتری خواهد داد. کدنویسی صحیح به‌ روش‌های دیگری نیز می‌تواند سبب بهبود سرعت سایت و در نتیجه افزایش تاثیر سرعت سایت بر سئو گردد.

    برای بهبود کدنویسی لازم است از یک برنامه‌نویس خوب و با تجربه کمک بگیرید؛ همچنین، واگذاری کدنویسی به یک نفر یا یک تیم، کمک زیادی به هماهنگی و نگارش درست کد‌ها می‌کند.

     

    سایتی به‌روز طراحی کنید که کاربران به‌راحتی از آن استفاده کنند

    طراحی به‌روز نیز می‌تواند تاثیر زیادی بر سرعت سایت داشته باشد. طراحی‌های جدید، الزامات مربوط به قوانین سئو را در نظر می‌گیرند و به همین دلیل سرعت سایت را کاهش نمی‌دهند. یک طراحی انجام شده با اصول قدیمی، می‌تواند به طرز چشمگیری سایت را کند نماید.

    طراحی خوب به کاربران کمک می‌کند به‌راحتی از یک صفحه به صفحه دیگر بروند؛ بدون سردرگمی و تاخیر در بازشدن صفحات. همهٔ این‌ها باعث می‌شود کاربران مدت بیشتری را در سایت شما توقف کنند و سئوی سایت ارتقا یابد.

     

    حجم فایل‌های روی سایت را کاهش دهید

    فایل‌های موجود روی سایت، می‌توانند تاثیر زیادی بر کاهش سرعت داشته باشند. تا جایی که می‌توانید فایل‌های روی سایت را کاهش داده و حجم آن‌ها را کم کنید.

     

    حجم تصاویر و ویدئو را تا جایی که کیفیت آن‌ها حفظ شود، کاهش دهید

    همان‌طور که گفتیم، فایل‌ها، عکس‌ها و ویدئوهایی که حجم بالایی دارند، می‌توانند سایت شما را کند کنند. به همین دلیل تا جایی که می‌توانید حجم‌ آن‌ها را به حداقل برسانید. با این حال، در نظر داشته باشید که بارگیری تصاویر و ویدئوهای کم‌کیفیت و بسیار کم‌حجم نیز تاثیر منفی بر سئو دارد. 

    علاوه‌بر این، به‌منظور افزایش سرعت و استفاده از تاثیر سرعت سایت بر سئو، تا حد امکان از بارگذاری فایل‌ها و ویدئوهایی که به‌شکل اتوماتیک پخش می‌شوند خودداری کنید. تنظیمات سایت را طوری قرار دهید که تنها درصورت تمایل کاربر، فایل مورد نظر بارگیری و یا پخش گردد.

     

    در صورت نیاز از CDN استفاده کنید

    شبکهٔ تحویل محتوا (CDN) که به آن «شبکهٔ توزیع محتوا» نیز گفته می‌شود، شبکه‌ای از سرورها است که می‌تواند به بهبود سرعت بارگذاری صفحه کمک کند. CDN این کار را با میزبانی و ارائه نسخه‌هایی از محتوای ثابت سایت شما از سرورهایی واقع در سراسر جهان انجام می‌دهد.

    یک CDN به جای هاست شما کار می‌کند. علاوه‌بر سروری که وب‌سایت اصلی شما را میزبانی می‌کند، می‌توانید از CDN برای توزیع کپی‌های فایل‌های سایت خود در میان مراکز داده‌ای که به‌طور استراتژیک انتخاب شده‌اند، استفاده کنید. این می‌تواند با کاهش فاصلهٔ درخواست داده بین مرورگرها و سرورهای میزبان، عملکرد را به حداکثر برساند.

     

    به ریدایرکت‌ها دقت کنید

    ریدایرکت یا تغییر مسیر در وب‌سایت، می‌تواند زمان بارگذاری را زیاد کرده و سرعت سایت را کاهش دهد. هربار که یک صفحه به آدرس دیگری هدایت می‌شود، فرآیند باز شدن یک صفحه را طولانی می‌کند.

     

    از افزونه‌ها به‌اندازه کافی استفاده کنید

    افزونه‌های زیاد سایت شما را سنگین کرده و سرعت بارگذاری آن را کاهش می‌دهند. افزونه‌ها یا پلاگین‌ها، ابزارهای مفیدی هستند که قابلیت‌های جدید را به وبسایتتان اضافه می‌کنند. با این حال، لازم است به اندازه کافی از آن‌ها استفاده کنید. همچنین، تا حد امکان پلاگینی را انتخاب کنید که حجم آن کم باشد.

    پس از این همه آگاهی درباره تاثیر سرعت سایت بر سئو، وقت آن است که آستین‌های خود را بالا بزنید و سرعت سایتتان را بسنجید. درصورتی که سرعت سایت پایین باشد، لازم است از اقدامات ذکر‌شده برای ارتقای سرعت استفاده نمایید.

     

    چگونه می‌توانید سرعت سایت را بررسی کنید؟

    با توجه به تاثیر سرعت سایت بر سئو، لازم است سرعت سایت را به‌درستی بسنجید. گوگل آنالیتیکس یکی از ابزارهای گوگل است که می‌تواند به شما در سنجش سرعت سایت کمک کند. این ابزار همه‌کاره، علاوه بر سنجش سرعت، می‌تواند سایر فاکتورهای موثر بر سئو را نیز بررسی کند. برخی از امکانات این نرم‌افزار، رایگان است؛ اما برای دسترسی به برخی دیگر باید هزینه پرداخت نمایید. 

    علاوه‌بر گوگل آنالیتیکس، سایت‌های زیر هم می‌توانند سرعت سایت شما را بررسی کنند:

    • Google PageSpeed Insights
    • Pingdom
    • GTMetrix
    • WebPageTest
    • Uptrends
    • DareBoost
    • New Relic
    • Sematext

     

    سخن آخر

    تاثیر سرعت سایت بر سئو چیزی نیست که بتوان آن را نادیده گرفت. سرعت سایت می‌تواند تاثیر مستقیمی بر رتبه‌بندی گوگل و نمایش سایت شما در نتایج جستجو داشته باشد. با توجه به تاثیر سرعت سایت بر سئو، لازم است راهکارهای اساسی را برای سنجش سرعت و بهبود آن در نظر بگیرید. ما در این مقاله عوامل موثر بر سرعت و راهکارهای بهبود را بررسی کردیم تا تاثیر سرعت سایت بر سئو را به حداکثر برسانیم.

    آژانس خلاقیت نبض مارکتینگ

    شاید برای شما هم سوال باشد

    ۱- آیا تاثیر سرعت سایت بر سئو قابل توجه است؟

    بله! یکی از مهترین عواملی که بر سئوی سایت و رتبه‌بندی آن در گوگل تاثیر می‌گذارد، سرعت آن است. تاثیر سرعت سایت بر سئو کاملا قابل توجه است.

    ۲- افزایش سرعت وب سایت چه مزایایی دارد؟

    سرعت سایت در عصر خرید آنلاین بسیار مهم است؛ زیرا با نرخ پرش کمتر و نرخ تبدیل بالاتر مرتبط است. مطالعات نشان می‌دهد، یک ثانیه بهبود در سرعت وب سایت می‌تواند تبدیل کاربران تلفن همراه را به مشتری تا ۲۷٪ افزایش دهد. 

    ۳- برای افزایش سرعت سایت باید از چه کسی کمک گرفت؟ 

    یک متخصص سئوی داخلی می‌تواند به‌خوبی در افزایش سرعت سایت و بهبود تاثیر سرعت سایت بر سئو کمک کند. متخصص سئو با بررسی سرعت در حوزه‌های مختلف، اشکال‌یابی و حل مشکلات، سرعت را افزایش می‌دهد. 

    ۴- آیا بهبود سرعت سایت هزینه دارد؟

    بسیاری از علمکردهایی که به افزایش سرعت و بهبود تاثیر سرعت سایت بر سئو می‌انجامند با هزینه کمی قابل انجام هستند. با این حال، برای برخی از اقدامات پایه‌ای لازم است هزینه پرداخت کنید. در نظر داشته باشید که این هزینه با بهبود سئوی سایت به شما بازخواهد گشت.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۲ رای

    2 پاسخ

      1. ممنون سپهر جان. بله دقیقا باید سئو تکنیکال و مخصوصا سرعت وبسایت رو جدی گرفت

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    ممکن است به موضوعات زیر هم علاقه‌مند باشید

    popup

    هـدیه ویـژه به مـدت محـدود

    مشـاوره اختصاصـی سئـو "رایـگان"