call nabz

۰۲۱۸۸۹۴۸۹۱۷

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
سئو داخلی On-Page SEO

سئو داخلی چیست؟ + ۱۱ نکته که سایت شما را در رتبه‌های برتر گوگل قرار می‌دهد!

  • اهمیت محتوا در بازاریابی دیجیتال بر هیچکس پوشیده نیست؛ اما یک محتوا هر چقدر هم که جذاب و دسته اول باشد اما توسط مخاطبانتان دیده نشود، هیچ دردی را از سایت شما دوا نمی‌کند. سئو داخلی دقیقا همان تضمینی است که برای دیده شدن محتوای خود به آن نیاز دارید. اگر سئو کردن یک سایت را به ساختن یک ساختمان تشبیه کنیم، سئو داخلی مانند پی و فونداسیون یک ساختمان است؛ همان‌قدر مهم و همان‌قدر سرنوشت ساز! 

    در این مقاله یاد می‌گیریم که سئو داخلی (On Site Seo) چیست، چرا اهمیت دارد و با چه تکنیک‌هایی آن را در سایت خود را بهبود دهیم.

    آنچه در این مقاله می‌خوانید...

    سئو داخلی چیست؟

    سئو داخلی یا سئو آن پیج (on page) یکی از تکنیک های سئو است که به بهینه‌سازی صفحات داخلی وبسایت شما مربوط می‌شود. در سئو داخلی سعی می‌کنیم محتوای صفحات طوری باشند که به‌طور همزمان رضایت گوگل و کاربران را جلب کند. اما سئو داخلی تنها مربوط به محتوا نیست. در سئو داخلی علاوه‌بر محتوای متنی، تگ‌های HTML، تصاویر و خیلی موارد دیگر بهبود داده می‌شوند. 

    سئو داخلی به موتورهای جستجو کمک می‌کند محتوای وبسایت شما را بهتر درک کنند و تشخیص دهند که آیا محتوای شما با کلیدواژه‌ای که کاربر سرچ کرده است مرتبط است یا نه! و همچنبن وبسایتمان به عنوان یک منبع متخصص، معتبر و قابل اعتماد شناخته شود.

    تصویری شماتیک از اهمیت سئو داخلی

    سئو داخلی چه اهمیتی دارد؟

    وقتی محتوای شما از نظر کاربران جذاب است که به طور کامل آن را فهمیده‌ باشند. اما محتوای شما علاوه بر کاربران، باید توسط گوگل نیز درک شود. این جاست که پای سئوی داخلی وسط می‌آید. سئو آن پیج به موتورهای جستجو کمک می‌کنند که بهتر بتوانند سایت شما را درک کنند. و نه تنها تجربۀ کاربری خوبی را برای کاربران می‌سازد، بلکه سایت شما را مورد توجه خزنده‌های گوگل نیز قرار می‌دهد. برای اینکه محتوای سایتتان رتبۀ خوبی از موتورهای جستجو بگیرد، باید خزنده‌های گوگل تشخیص دهند، محتوایی که شما در سایت خود نوشته‌اید با موضوع مورد جستجوی کاربر مرتبط است. 

    به علاوه بهبود سئو داخلی، هزینه سئو خارجی یا آف پیج (off-page) را هم کاهش می‌‌‌دهد. سئو آن پیج از این نظر مهم است که با بهینه‌سازی قسمت‌های مختلف وب سایت که در ادامه توضیح می‌‌‌دهیم، سعی می‌‌‌کند موتورهای جستجو را متوجه ارتباط بین موضوع مورد بررسی کاربران و محتوای نوشته شده در سایت نماید و از این طریق ترافیک ارگانیک سایت را افزایش دهد. 

    برای اینکه بتوانید سایت خود را از نظر سئو داخلی بهینه کنید، باید یک سری از فاکتورها را رعایت کنید. در ادامه این فاکتورها را برایتان توضیح می‌دهیم.

     

    فاکتورهای سئو داخلی

    برای بهبود سئو داخلی، که یکی از خدماتِ سئو است، راه‌ها و تکنیک‌های زیادی وجود دارد. با انجام کارهای زیر می‌‌‌توانید وضعیت سئو داخلی سایت خود را بهبود دهید:

    1. محتوای باکیفیت
    2.  تگ عنوان (Meta title)
    3. توضیحات متا
    4. تگ‌های عنوان محتوا (Heading tag)
    5. لینک‌سازی داخلی صحیح
    6. تحقیق کلمات کلیدی
    7. تاثیر ux و ui بر سئوی آن پیج
    8. url های کوتاه و واضح
    9. سئو قسمت‌های مختلف صفحۀ سایت
    10. انتخاب نام و متن جایگزین برای تصاویر
    11. سئو صفحات فرود (Landing page)

    در ادامه هریک از موارد بالا را به‌ شما توضیح می‌دهیم.

     

    • محتوای باکیفیت

    اجازه دهید اینگونه بگوییم که مهم‌ترین بخش سئو نوشتن محتوای باکیفیت است؛ به‌عبارتی دیگر محتوا پادشاه است! محتوای باکیفیت یعنی محتوایی که سوال کاربری که وارد صفحهٔ شما شده است را کامل، درست و با زبانی ساده توضیح دهد؛ در نتیجه قبل از اینکه شروع به تولید محتوا کنید باید متوجه شوید مخاطب محتوای شما دقیقا چه سوالاتی دارد و سپس تلاش کنید تمام سوالات او را در محتوای خود پاسخ دهید. 

    اگر بپرسید چرا محتوای باکیفیت اهمیت زیادی در سئو را دارد، در جواب باید بگوییم به این دلیل که موتور جستجوی گوگل همواره رضایت کاربرانش را در اولویت قرار می‌دهد؛ در نتیجه سایت‌هایی را در صفحهٔ اول نتایج جستجو قرار می‌دهد که بهترین جواب را به سوال مخاطب می‌دهند. بنابراین، اگر می‌خواهید از رقبای خود پیشی بگیرید و سایتتان را به صفحهٔ اول نتایج گوگل برسانید، باید محتوایی مفید و باکیفیت تولید کنید.

     استفاده به‌اندازه از کلیدواژه در محتوا

    در محتوای خود از کلیدواژۀ مورد نظرتان به‌اندازه استفاده کنید؛ یعنی نباید در محتوای صفحه بیش‌از اندازه از کلیدواژه استفاده کرد. زیرا در این صورت گوگل محتوای شما را محتوایی اسپم و بی‌ارزش ارزیابی می‌کند و ممکن است توسط گوگل جریمه شوید. 

    بهترین روش برای استفاده از کلیدواژه در محتوا این است که تنها ۴ یا ۵ بار از کلیدواژه استفاده کنید و در سراسر متن از کلمات مترادف و هم‌معنی‌های کلیدواژه‌های خود استفاده کنید. 

     

    • عنوان اصلی یا تگ H1

    عنوان اصلی یکی از مهم‌ترین مواردی است که در بهبود سئو داخلی باید مد نظر داشته باشید. عنوان اصلی همان عنوان نسبتا درشتی است که معمولا در ابتدای صفحات نوشته می‌‌‌شود. عنوان اصلی به موتورهای جستجو کمک می‌کند محتوای صفحۀ شما را درک کنند. 

    این عنوان چند کلمه‌ای بسیار مهم است. هیچ‌گاه فراموش نکنید که در تگ عنوان از کلمۀ کلیدی محتوای خود استفاده کنید. اینگونه به موتورهای جستجو کمک می‌کنید محتوای صفحۀ شما را درک کنند. زمانی که موتورهای جستجو متوجه ارتباط معنایی عنوان با محتوای صفحۀ شما شدند، رتبۀ بهتری به صفحۀ شما می‌‌‌دهند. 

    همچنین عنوان‌هایی که جذاب نوشته می‌‌‌شوند، کاربران بیشتری را برای کلیک کردن روی آن صفحه ترغیب می‌‌‌کنند و به این ترتیب ترافیک سایت شما افزایش پیدا می‌‌‌کند. برای مثال نوشتن عناوینی که دارای عدد و صفات تفضیلی «تر» و «ترین» هستند، کاربران بیشتری را جذب می‌کنند. 

     

    • توضیحات متا

    توضیحات متا تنها زمانی روی سایت شما تاثیر مثبت می‌گذارد که فاکتورهای زیر را رعایت کرده باشید:

    1. توضیحات متای جذاب و قدرتمندی نوشته باشید.
    2. از کلمات کلیدی در توضیحات متا استفاده کرده باشید.

    در این صورت حتی اگر محتوای شما در لینک ۱ گوگل نباشد مخاطب جذب می‌‌‌شود که روی آن کلیک کند. افزایش تعداد کلیک‌ها هم، تاثیر مثبتی روی سئوی آن پیج (سئو داخلی) سایت شما می‌‌‌گذارد. چرا؟ چون در اینصورت گوگل محتوای شما را یک محتوای باکیفیت در نظر می‌‌‌گیرد. به‌این‌ترتیب رتبۀ محتوا بهبود پیدا می‌‌‌کند.

    نکتۀ دیگر اینکه برای نوشتن توضیحات متا تنها می‌‌‌توانید از ۱۵۰ کاراکتر استفاده کنید. در این ۱۵۰ کاراکتر، باید بتوانید مفهوم کلی متن را به‌خوبی توضیح دهید. اینگونه کاربر به کلیک کردن روی محتوای شما ترغیب می‌شود. 

    نمونه ای تگ عنوان استاندارد

    • تگ‌ عنوان‌های مربوط به محتوا (Heading tags)

    یکی دیگر از فاکتورهای مهمی‌‌‌ که برای بهبود سئو داخلی یا آن پیج باید به آن توجه کنیم، تگ‌های (h2 ،h3 و…) است. این تگ‌های عنوان، هم برای کاربران و هم برای موتورهای جستجوی گوگل مهم هستند. زیرا با به کار بردن تگ‌های عنوان مناسب و مرتبط، از سردرگمی مخاطب جلوگیری می‌‌‌کنید. 

    اگر این تگ‌ها وجود نداشته باشند کاربر با محتوایی طولانی مواجه می‌شود که هیچ ترتیب خاصی ندارد. همچنین با تگ‌های عنوان، به موتورهای جستجو در درک محتوا کمک می‌‌‌کنید. به این ترتیب به بهبود وضعیت سئوی آن پیج (on-page) سایتتان کمک می‌‌‌کنید. 

    در عنوان‌هایی که در متن خود استفاده می‌کنید ارتباط معنایی را حفظ کنید؛ یعنی در زیر هر عنوان باید دقیقا همان چیزی که در آن به مخاطب وعده داده‌اید را توصیف کنید. مثلا تصور کنید در حال نوشتن محتوایی دربارهٔ «روش مراقبت از گل حسن یوسف» هستید. یکی از عناوین محتوای شما «روش کاشت بذر گل حسن یوسف در گلدان» است پس در زیر عنوان روش کاشت بذر این گل را توضیح دهید و نه روش آبیاری آن را!

    نمونه ای از لینک سازی داخلی

    • لینک‌سازی داخلی در سئو آن پیج

    لینک‌سازی یکی از مهم‌ترین مواردی است که در سئو داخلی مطرح است. یک شبکۀ لینک‌سازی داخلی اصولی و درست، می‌‌‌تواند وضعیت سئوی آن پیج (سئو داخلی) سایت را تا حد بسیار خوبی بهبود دهد. یکی از ویژگی‌های اصلی یک لینک‌سازی داخلی خوب این است که محتواهایی که در سایت منتشر شده‌اند و به هم مرتبط هستند را به هم لینک دهید. 

    به‌این‌ترتیب مخاطب با خواندن یکی از محتواهای سایت، سریع از آن خارج نمی‌‌‌شود. اگر قواعد لینک‌سازی داخلی را به خوبی رعایت کرده باشید، (برای مثال انکر تکست درستی را انتخاب کرده و به صفحه‌ای مرتبط با محتوای همان صفحه لینک داده باشید) کاربر وارد دیگر صفحات سایت هم شده و مدت زمان ماندگاری او در سایت شما افزایش پیدا می‌‌‌کند. 

    افزایش مدت زمان ماندگاری کاربر در سایت، یکی از عواملی است که از نظر گوگل امتیاز مثبت دارد. به این ترتیب جایگاه صفحات شما در رتبه بندی گوگل نیز ارتقا پیدا می‌‌‌کند.

     

    • تحقیق کلمات کلیدی

    یکی دیگر از فاکتورهای مهم و تاثیرگذار بر سئو داخلی، این است که قبل از تولید محتوا برای یک موضوع مشخص، درمورد کلمات کلیدی مرتبط به خوبی تحقیق کنید. بررسی کنید ببینید که مخاطبان، موضوعاتی را که تصمیم دارید برای آن تولید محتوا انجام دهید با کدام کلمات کلیدی‌ سرچ می‌‌‌کنند. 

    به‌این‌ترتیب می‌‌‌توانید محتوایی مرتبط با الگوی جستجوی کاربران تولید کرده و احتمال کلیک توسط کاربران را افزایش دهید. با افزایش ورودی‌های سایت، ترافیک آن نیز بالاتر رفته و وضعیت سئو آن پیج بهبود پیدا می‌‌‌کند.

    کیورد ریسرچ آنقدر اهمیت دارد که می‌تواند موجب پیشرفت کسب‌و‌کار شما شده و در مدت زمان کمتری شما را به سوددهی برساند. پیشنهاد می‌‌‌کنیم اگر خودتان سئوی سایتتان را انجام نمی‌‌‌دهید، بهتر است از کسی که در حوزۀ سئو فعال است و تجربۀ بیشتری دارد حتما مشاورۀ سئو بگیرید.

     

    • تاثیر تجربه کاربری و رابط کاربری بر سئوی آن پیج

    هدف از سئو و بهینه‌سازی وبسایت، ارائه بهترین خدمات به کاربران و یک تجربۀ خوب برای آن‌هاست. برای اینکه بتوانید یک تجربۀ خوب برای کاربران سایت خود به ارمغان بیاورید، باید صفحاتی مبتنی بر اصول رابط کاربری (UI) و تجربه کاربری (UX) طراحی کنید. صفحاتی که طبق این اصول طراحی می‌‌‌شوند، کاربران را برای مدت زمان بیشتری در صفحه و در نتیجه سایت شما نگه می‌‌‌دارند. 

    از نظر گوگل افزایش مدت زمان ماندگاری مخاطب در سایت، یعنی محتوای آن صفحه ارزشمند بوده است. به‌این‌ترتیب بهبود تجربۀ کاربری و رابط کاربری، وضعیت سئو داخلی سایت را ارتقا می‌‌‌دهد.

    نمونه ای از url استاندارد

    • Url کوتاه و واضح

    Url کوتاه و توصیفی از جمله فاکتورهایی است که وضعیت سئو آن پیج (سئو داخلی) سایت را بهبود می‌‌‌دهد. درست است که تاثیر این عامل به صورت مستقیم زیاد نیست؛ اما آمارها نشان می‌‌‌دهند که صفحاتی که url کوتاه دارند، در رتبه های بهتری نسبت به رقبا قرار می‌‌‌گیرد. 

    بنابراین بهتر است برای صفحات خود یک url مناسب بسازید. به‌گونه‌ای که کاربر بداند داخل چه صفحه‌ای قرار دارد و صفحه دربارۀ چه موضوعی است. به‌این‌ترتیب توانسته‌اید یک تجربۀ کاربری خوب برای مخاطب خود بسازید و همان طور که گفته شد تجربه کاربری خوب تاثیر به سزایی بر بهبود سئو داخلی سایت می‌‌‌ گذارد. 

    ساخت url بهینه

    برای ساخت یک url بهینه سعی کنید در صورت امکان کلمه کلیدی را در ابتدای url قرار دهید. همچنین سعی کنید عبارتی توضیح دهنده در مورد محتوای صفحه خود، اما کوتاه انتخاب کنید. به این ترتیب  urlهایی بهینه خواهید داشت که تاثیر مثبتی روی سئو داخلی (seo on-page) سایت خواهد داشت.

     

    • انتخاب نام و متن جایگزین برای تصاویر (تگ Alt)

    محتوا فقط متن نیست! یکی از انواع محتوا که می‌توان در صفحه‌های سایت از آن استفاده کرد تصویر است؛ در نتیجه شما باید تصاویر را نیز برای کاربران و موتورهای جستجو بهینه‌سازی کنید. سئو تصاویر از بسیاری از مشکلات جلوگیری می‌کند؛ مثلا گاهی سرعت پایین اینترنت موجب می‌‌‌شود بارگذاری تصاویر اندکی طول بکشد. به همین دلیل حوصلۀ مخاطب سر رفته، منتظر بارگذاری تصاویر نمی‌‌‌ماند و صفحه را ترک می‌‌‌کند. از طرف دیگر افراد نابینا، توانایی دیدن تصاویر را ندارند. در این صورت به جای تصاویر، متن جایگزین برای افراد نابینا خوانده می‌شود. 

    اگر قبل از بارگذاری تصویر، متنی به عنوان جایگزین عکس نشان داده شود که مرتبط با مفهوم عکس باشد، احتمال بیشتری وجود دارد که کاربر مدت زمان بیشتری برای بارگذاری تصویر منتظر بماند. افراد کم‌بینا و نابینا هم با مشاهدۀ متن جایگزین، متوجه موضوع عکس می‌‌‌شوند. با بهبود تگ آلت، سئو آن پیج سایتتان هم بهبود می‌‌‌‌یابد. 

     

    • استفاده از کاور اختصاصی برای ویدئوهای صفحه

    جالب است بدانید صفحاتی از سایت‌ها که دارای ویدئو هستند، رتبهٔ بالاتری در نتایج جستجوی گوگل دریافت می‌کنند؛ زیرا گوگل معتقد است که ویدئو فهم مطالب را برای کاربران بسیار ساده‌تر می‌کند. بنابراین اگر از ویدئو در صفحات سایتتان استفاده می‌کنید، باید آن‌ها را نیز بهینه‌سازی کنید.

    یکی از نکاتی مهم برای سئوی ویدئو استفاده از کاور اختصاصی برای آن ویدئو است؛ یعنی عکسی که کاربر روی صفحهٔ ویدئو می‌بیند را خودتان تهیه کنید. کاور ویدئو باید به‌طور کامل گویای مطالب ویدئو باشد. مثلا به تصویر زیر توجه کنید؛ کاربر در نگاه اول موضوع این ویدئو را متوجه می‌شود.

     

    • سئو صفحات فرود (Landing page)

    صفحۀ فرود (Landing page) صفحه‌ای است که کاربران بعد از جستجو از طریق موتورهای جستجوی گوگل از طریق این صفحات وارد سایت شما می‌‌‌شوند. بنابراین این صفحات بسیار بااهمیت هستند. چه از نظر محتوایی و چه از نظر طراحی باید به بهترین شکل ممکن طراحی شوند، تا کاربران را به خود جذب کنند.

    در ابتدا باید سعی کنید عنوانی مناسب برای صفحه فرود خود انتخاب کنید. این عنوان مانند چراغ سبز کاربر را وارد سایت شما خواهد کرد. با توجه به اینکه صفحات فرود (landing page) انواع مختلفی دارند، در یک سری از آن‌ها لازم است ctaا (call to action) مناسبی وجود داشته باشد. از این رو می‌‌‌‌توانید از دکمه‌هایی مانند تخفیف‌های شگفت‌انگیز، همین حالا ثبت نام کن و… استفاده کنید. 

    حجم محتوا نیز مهم است. محتوای صفحات فرود نباید از ۳۰۰ کلمه کمتر باشد. البته که مهم‌ترین بخش، محتوایی است که در این صفحه نوشته شده است. این محتوا باید بسیار باکیفیت و مبتنی بر تمامی‌‌‌ اصول سئو باشد. از طرفی با تغییر الگوی جستجوی کاربران در مورد کلمۀ کلیدی باید در تهیه محتوا به عبارت کلیدی با دقت بیشتری عمل کرد. یکی از الگوهای تهیۀ محتوا که باید مورد توجه باشد، مدل پیلار و کلاستر محتوایی است. 

     

    سئو داخلی در یک کلام…

    در این مقاله سعی کردیم بگوییم که سئو داخلی چیزی فراتر از تولید محتوای سئو شده و استفاده از کلیدواژه در محتوا است. در سئوی آن پیج باید حواستان به همه چیز باشد. از محتوا و عکس گرفته تا لینک‌ها و بقیۀ موارد که به تفضیل درمورد همه توضیح دادیم. 

    اما اگر نکته‌ای مبهم ماند و یا درمورد سئوی آن پیج یا داخلی سوالی دارید می‌‌‌توانید در زیر این مقاله از ما بپرسید و یا با شماره‌ تلفن زیر با ما تماس بگیرید تا مشاوران سئوی ما در نبض مارکتینگ شما را راهنمایی کنند. 

     

    سوالات متداول شما

    • اهمیت سئو داخلی یا سئوی on page چیست؟

    سئو داخلی (سئو آن پیج) از این نظر مهم است که با بهینه‌سازی قسمت‌های مختلف وب سایت سعی می‌‌‌کند موتورهای جستجو را متوجه ارتباط بین موضوع مورد بررسی کاربران و محتوای نوشته شده در سایت نماید و از این طریق ترافیک سایت را به صورت ارگانیک افزایش دهد.

    • مهم‌ترین فاکتورهای سئو داخلی چیست؟

    الگوریتم E.A.T گوگل، تگ عنوان، توضیحات متا، تگ عنوان‌های محتوا، لینک‌سازی داخلی صحیح، تحقیق کلمات کلیدی، تاثیر ux و ui بر سئو آن پیج، url های کوتاه و واضح، سئو قسمت‌های مختلف صفحه سایت، انتخاب نام و متن جایگزین برای تصاویر، سئو صفحات فرود و انتخاب نام و متن جایگزین برای تصاویر.

    • فاکتورهای سئوی داخلی کدام‌اند؟

    محتوای باکیفیت، تگ عنوان (Meta title)، توضیحات متا، تگ‌های عنوان محتوا (Heading tag)، لینک‌سازی داخلی صحیح، تحقیق کلمات کلیدی، تاثیر ux و ui بر سئوی آن پیج، urlهای کوتاه و واضح، سئو قسمت‌های مختلف صفحۀ سایت، انتخاب نام و متن جایگزین برای تصاویر، سئو صفحات فرود (Landing page).

    آژانس حلاقیت نبض مارکتینگ

    سوالات متداول شما

    • اهمیت سئو داخلی یا سئوی On-Page چیست؟

    سئو داخلی (سئو آن پیج) از این نظر مهم است که با بهینه‌سازی قسمت‌های مختلف وب سایت یا همان سئو سایت سعی می‌‌‌کند موتورهای جستجو را متوجه ارتباط بین موضوع مورد بررسی کاربران و محتوای نوشته شده در سایت نماید و از این طریق ترافیک سایت را به صورت ارگانیک افزایش دهد.

    • مهم‌ترین فاکتورهای سئو داخلی چیست؟

    الگوریتم E.A.T گوگل، تگ عنوان، توضیحات متا، تگ عنوان‌های محتوا، لینک سازی داخلی صحیح، تحقیق کلمات کلیدی، تاثیر ux و ui بر سئو آن پیج، url های کوتاه و واضح، سئو قسمت‌های مختلف صفحه سایت، انتخاب نام و متن جایگزین برای تصاویر، سئو صفحات فرود و انتخاب نام و متن جایگزین برای تصاویر.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۳ رای

    ممکن است به موضوعات زیر هم علاقه‌مند باشید

    4 پاسخ

      1. سلام، وقت بخیر.
        برای مشاوره سئو می‌توانید به شماره ۰۲۱۸۸۹۴۸۹۱۶ تماس بگیرید.
        همچنین می‌توانید به صفحه مشاوره سئو مراجعه کنید و فرم درخواست مشاوره را پر کنید. کارشناسان ما در اسرع وقت با شما تماس حاصل می‌کنند.

      1. سلام آقای نجفی وقت بخیر.
        سئو داخلی یکی از تکنیک های سئو می باشد که برای سئو سایت حتما باید انجام شود.
        جهت کسب اطلاعات بیشتر در این خصوص می‌توانید به صفحه خدمات سئو مراجعه کنید.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    popup

    هـدیه ویـژه به مـدت محـدود

    مشـاوره اختصاصـی سئـو "رایـگان"