call nabz

۰۲۱۸۸۹۴۸۹۱۷

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
سئو کلاه سفید white hat seo

سئو کلاه سفید چیست؟ تکنیک‌های سئو کلاه سفید

  • تابه‌حال با آن آدم‌هایی روبه‌رو شده‌اید که هیچ گاه در زندگیشان حتی یک چراغ قرمز را هم رد نکرده‌اند و به معنای واقعی کلمه تمام قوانین را رعایت می‌کنند؟ اگر سئو کلاه سفید انسان بود، خیلی به این نوع آدم‌ها شباهت داشت. سئو کلاه سفید یکی از انواع سئو است که کمترین ریسک را بین همهٔ روش‌های انجام سئو دارد.

    آنچه در این مقاله می‌خوانید...

    برای رسیدن به یک هدف، راه‌های مختلفی وجود دارد. برای مثال درآوردن پول را در نظر بگیرید. شما می‌توانید برای به دست آوردن پول سخت کار کنید، از دیوار مردم بالا روید و یا از بقیه رشوه بگیرید. همه چیز در دنیا به همین صورت است؛ حتی سئو. سئو را می‌توان به شیوه اصولی، غیراصولی و نیمه‌اصولی (!) انجام داد. هر کدام از این روش‌ها، در دنیای سئو اسم مخصوص به خود را دارند. وقتی سئو به شیوۀ اصولی آن انجام می‌شود، به آن سئو کلاه سفید می‌گویند. 

    امروزه گوگل به‌صورت مداوم الگوریتم‌های خودش را به‌روزرسانی کرده و با استفاده از این الگوریتم‌ها (مانند پاندا، مرغ مگس خوار و…) سایت‌ها و تکنیک‌هایی که استفاده می‌کنند را بررسی می‌کند؛ بنابراین استفاده از سئو کلاه سفید تنها راهکار امنی است که می‌تواند برای سئوی سایت استفاده شود. این روش مورد تایید موتور جستجوی گوگل بوده و گوگل براساس فاکتورهای سئو کلاه سفید تصمیم می‌گیرند که چه سایتی را در نتایج برتر خود به نمایش بگذارند.

     

    انواع مختلف سئو

    سئو به سه نوع مختلف تقسیم می‌شود:

     

    سئو کلاه سفید

    سئو کلاه سفید به تکنیکی گفته می‌شود که در آن فعالیت‌های سایت در مسیر الگوریتم‌های گوگل قرار دارد و فعالیتی خارج از دستورالعمل‌های گوگل انجام نمی‌شود.

     

    سئوی کلاه سیاه

    سئوی کلاه سیاه دقیقا برعکس کلاه سفید است و تمام تلاشش را می‌کند تا از الگوریتم‌های گوگل سرپیچی کند.

     

    سئوی کلاه خاکستری

    سئوی کلاه خاکستری خط محوی بین سئوی کلاه سیاه و سئو کلاه سفید است. در بعضی شرایط به سئو کلاه سفید نزدیک‌تر می‌شود و در بعضی شرایط هم به سئو کلاه سیاه! 

    از میان این سه روش، در این مقاله می‌خواهیم سئو کلاه سفید را به‌طور کامل برایتان توضیح دهیم.

     

    سئو کلاه سفید White Hat SEO چیست

    سئو کلاه سفید چیست؟

    برخی از متخصصان سئو بر این باوراند که سئو کلاه سفید یک استراتژی سئو است که براساس الگوریتم‌ها و قوانین گوگل انجام می‌شود. همچنین اگر سایت در مسیر این تکنیک حرکت کند، نتیجه دقیقا همانی می‌شود که کاربران حین جستجو کردن انتظار آن را دارند. برخی از متخصصان سئو نیز با این ایده مخالف‌اند؛ آن‌ها می‌گویند تکنیک‌های سئو کلاه سفید به‌تنهایی کاری از پیش نمی‌برد و باید در مواقع لزوم از تکنیک‌های سئو خاکستری استفاده کرد.

     

    اهمیت استفاده از سئو کلاه سفید در چیست؟

    ساختار صفحهٔ نتایج گوگل براساس سئو کلاه سفید ایجاد شده است. بنابراین اگر این نوع از سئو وجود نداشته باشد، نتایج موتور جستجو نظمی نخواهد داشت و به‌هم‌ می‌ریزد. روش‌های سئو کلاه سفید به‌صورت مرتب به‌روزرسانی می‌شود. چرا؟ به این دلیل که اگر این به‌روزرسانی نباشد، صاحبان وب‌سایت‌ها فقط از روش‌های قدیمی سئو استفاده می‌کنند تا بتوانند در صفحهٔ اول نتایج گوگل قرار بگیرند و برای افزایش رضایت کاربر هیچ تلاشی نخواهند کرد. 

    در این حالت سایت‌های بی‌کیفیت و به‌دردنخور که پاسخی برای سوالات کاربران ندارند و همچنین محتواهای کپی و بی‌ارزش دارند، زیاد می‌شوند.

     

    استراتژی های سئوی کلاه سفید

    استراتژی‌های سئو کلاه سفید

    اگر شما تکنیک کلاه سفید را برای سایت خود به کار بگیرید، می‌توانید کسب‌وکار خود را رونق داده و اعتبار سایت‌تان را بیشتر کنید. ممکن است استراتژی‌های کلاه سفید زمان‌بر باشند، اما در طولانی مدت نتایج خوبی را برای شما به ارمغان می‌آورند. برخی از استراتژی‌های سئو کلاه سفید را در این قسمت برای شما توضیح می‌دهیم!

     

    استراتژی اول | ارائۀ محتوای ارزشمند

    شما باید برای سایت خود محتوایی باکیفیت و جذاب تولید کنید. این یعنی، برای تولید محتوا باید به نظر و نیاز کاربر توجه کنید. به عبارتی دیگر، برای کاربر تولید محتوا کنید نه برای موتورهای جستجو! اگر نیاز کاربر را اولویت خود قرار دهید، موتورهای جستجو این را متوجه می‌شوند و رتبهٔ سایت شما را افزایش می‌دهند.

    رتبه گرفتن و جلب نظر گوگل، در امتداد کسب رضایت کاربران است؛ بنابراین با هدف برطرف کردن نیاز کاربر محتوایتان را تولید کنید؛  همچنین عواملی مانند بهینه‌سازی سرعت صفحات را هم رعایت کنید. در این صورت می‌توانید رضایت کاربران سایتتان را کسب کنید.

    البته راه دیگری هم برای کسب رضایت کاربران وجود دارد، می‌توانید سئوی سایتتان را به‌دست متخصصان آن در شرکت نبض مارکتینگ بسپارید و دیگر نگران انتخاب بهترین روش انجام سئو مخصوص سایتتان نباشید! برای کسب‌اطلاعات بیشتر با کارشناسان ما تماس بگیرید.

    چند ترفند برای جذاب کردن محتوای سایت:

    – شناختن مخاطبان و نیاز آن‌ها

    – بهینه‌سازی محتوا با کلمات کلیدی خاص و مفید

    – قالب‌بندی مناسب محتوا برای افرادی که خیلی سطحی متن را می‌خوانند (استفاده از زیرعنوان‌ها و فضای خالی برای استراحت چشم مخاطب)

    – استفاده از ویدئو و تصاویر

     

    استراتژی دوم | موبایل‌ فرندلی بودن سایت

    امروزه اغلب کاربران با موبایل یا تبلت در صفحات گوگل گشت‌و‌گذار می‌کنند؛ بنابراین صفحۀ سایت شما باید در این دستگاه‌ها هم به‌خوبی نمایش داده شود. اگر سایتی روی تمام دستگاه‌های هوشمند (موبایل، تبلت، کامپیوتر و…) به‌خوبی به کاربر نمایش داده شود ، یعنی آن سایت ریسپانسیو و موبایل فرندلی است. ریسپانسیو بودن یک سایت به گوگل می‌گوید که آن سایت به کاربران و راحتی آن‌ها اهمیت می‌دهد.

     

    استراتژی سوم | سرعت مناسب سایت

    بخشی از تکنیک‌های کلاه سفید به ایجاد سرعتی مناسب برای سایت‌ها اختصاص دارد. باید بدانید حتی اگر برای سایتتان محتوای منحصربه‌فرد و خلاقانه تولید کنید، اما سرعت بارگذاری سایت پایین باشد و زمان زیادی طول بکشد که محتوا به کاربر نمایش داده شود، آن محتوا ارزش خودش را از دست می‌دهد؛ زیرا احتمالا کاربران زمان زیادی را برای بارگذاری صفحه به سایت نمی‌دهند و پیش از بارگذاری کامل صفحه سایت را ترک می‌کنند.

    زمانی که کاربر روی آدرس یک سایت کلیک می‌کند و وارد آن می‌شود، توقع دارد که خیلی سریع محتوا را مشاهده کند و با استفاده از آن، نیاز خودش را برطرف کند. پس اگر مدت طولانی بخواهد منتظر بارگذاری سایت شما بماند، حوصله‌اش سر رفته و از سایت شما خارج می‌شود. اینجاست که اهمیت سرعت سایت را درک می‌کنیم. 

    اگر بخواهیم کمی با اعداد و ارقام صحبت کنیم؛ باید زمان باز شدن هر صفحه از وب سایت شما، چیزی بین ۲ تا ۷ ثانیه باشد! بنابراین به عنوان قدم اول از سئوی تکنیکال، باید شروع به بهینه‌سازی سرعت وب‌سایتتان کنید.

     

    استراتژی چهارم | استفاده صحیح از کلمات کلیدی

    در گذشته یکی از ترفندهایی که سایت‌ها برای رتبه گرفتن استفاده می‌کردند این بود که در محتوای خود و کل صفحات سایت، بارها و بارها کلمات کلیدی را تکرار می‌کردند. اما اکنون و در زمان حال استفاده از این ترفند تاثیر مثبتی که ندارد هیچ، بر سایت و سئوی آن تاثیر منفی هم می‌گذارد. در واقع این ترفند یکی از ترفندهای سئوی کلاه سیاه است نه سئو کلاه سفید!

    امروزه یکی از تکنیک‌های سئو کلاه این است که از کلمات کلیدی به‌اندازه و به‌جا استفاده شود؛ همچنین تلاش کنید در توضیحات متای هر صفحه، عنوان‌ها و تگ‌های Alt، به اندازهٔ کافی از کلمات کلیدی استفاده کنید. البته هرگز در انجام این کار زیاده‌روی نکنید؛ وگرنه محتوایتان اسپم محسوب می‌شود.

     

    استراتژی پنجم | استفاده از تصاویر و ویدئو

    گوگل معتقد است تصاویر و ویدئو بهم مطالب را برای کاربران بسیار راحت‌تر می‌کند؛ بنابراین شما باید جلب نظر کاربر و بهتر شدن محتوایتان از انواع محتواهای تصویری، ویدئویی، صوتی و… استفاده کنید.

     

    استراتژی ششم | رسیدگی تجربهٔ کاربری و رابط کاربری (ui ux)

    کاربر باید بتواند در وب‌سایت شما راحت باشد. باید بتواند هر چه را که می‌خواهد، خیلی راحت پیدا کند؛ به‌ همین دلیل  است که نباید از تجربهٔ کاربری و رابط کاربری غافل شد! از متخصصان UI و UX خود بخواهید تا در این زمینه به بهترین نحوی که می‌توانند عمل کنند.

     

    رابط کاربری (UI)

    رابط کاربری در اصل طرح گرافیکی یک برنامه است و شامل تمام مواردی که کاربر با آنها تعامل دارد، می‌شود. رسیدگی به موارد زیر در بخش UI جا می‌گیرد:

    • دکمه‌هایی است که کاربران روی آن کلیک می‌کنند.
    •  به مکان و نحوهٔ قرار گرفتن متن در صفحهٔ سایت رسیدگی می‌کند.
    • تصاویری که در صفحات سایت قرار می‌گیرند.
    • تمام مواردی در صفحه قرار می‌گیرند.

     

    تجربهٔ کاربری (َUX)

    متخصصان تجربهٔ کاربری یا UX به جواب این سوالات رسیدگی می‌کنند: کاربر از تعامل با سایت ما چه تجربه‌ای به‌دست خواهد آورد؟ سایت ما چه حسی را به کاربر می‌دهد؟ وظیفهٔ این متخصصان است که مطمئن شوند سایت شما حس اعتماد را به مخاطب منتقل می‌کند و کاربران از تعامل با سایت رضایت دارند. مثلا  رسیدگی موارد زیر در حیطهٔ تجربه کاربری قرار می‌گیرد.

    • سایت شما نباید کاربر را گیج و سردرگم کند، کاربر باید بتواند تنها با سه یا چهار کلیک به تمام صفحات شما دسترسی پیدا کند.
    • صفحات سایت شما باید به‌درستی دسته‌بندی شده باشند.
    • کاربر باید بتواند نیازی که دارد را بدون هیچ دردسری در سایت شما رفع کند.

     

    کاربر را با بنرهای تبلیغاتی و پاپ‌آپ‌های بیش از اندازه کلافه نکنید؛ چون این مسئله برخلاف قوانین گوگل است.

     

     

    استراتژی هفتم | اسپم نکردن سایت

    اقداماتی مانند موارد زیر موجب می‌شوند گوگل سایت شما را اسپم تشخیص دهد.

    • نوشته‌های بی‌مفهوم و بی‌ربط که فقط در جهت پر کردن صفحات سایت به‌کار می‌روند
    •  بولد کردن بیش از اندازۀ کلمات کلیدی و تکرار بیش از اندازه آن ها
    •  لینک‌های بی‌رویه

    اقدامات این‌چنینی بهینه‌سازی سایت شما را نابود می‌کنند! به‌طورکلی هر اقدامی که وب‌سایت شما را به یک اسپم‌کده تبدیل کند،سایت شما را به دردسر می‌اندازد تا حدی که ممکن است سایتتان پنالتی شود.

     

    White Hat vs Gray Hat

    تفاوت سئو کلاه سفید و سئوی کلاه سیاه

    تکنیک‌های کلاه سفید دقیقا در مقابل تکنیک‌های سئوی کلاه سیاه قرار می‌گیرند؛ همچنین تمام ترفند‌های سئوی کلاه سیاه، برخلاف الگوریتم‌های تعریف شدهٔ گوگل هستند. برای اینکه بهتر به فرق بین این دو استراتژی پی ببرید، در ادامه به برخی تفاوت‌های آن‌ها می‌پردازیم:

    ۱. در سئو کلاه سفید تمرکز روی تولید محتوای با‌کیفیت و طبق نیاز کاربر است، درحالی که در سئوی کلاه سیاه محتوای بی‌کیفیت یا کپی شده مورد استفاده قرار می‌گیرد.

    ۲. در سئو کلاه سفید از تصاویر باکیفیت استفاده می‌شود؛ همچنین توضیحات alt یک عکس به‌نحوی نوشته می‌شود که محتوای آن عکس را توصیف کند؛ در حالی که در سئو کلاه سیاه از صرفا کلمۀ کلیدی در توضیحات alt تکرار می‌شود.

    ۳. یکی از تکنیک‌های سئو کلاه سفید این است که از کلمات کلیدی به‌صورت بهینه درون محتوا استفاده می‌شود؛ اما در سئوی کلاه سیاه به‌صورت مکرر از کلیدواژه‌ها استفاده می‌شود.

    ۴. در سئو کلاه سفید لینک‌سازی داخلی و خارجی به‌صورت طبیعی انجام می‌شود، در حالی که لینک‌سازی در سئو کلاه سیاه در خرید بک‌لینک و ساختن مزرعۀ لینک‌ها خلاصه می‌شود.

     

    تفاوت سئو کلاه سفید و سئوی کلاه خاکستری

    سئوی کلاه خاکستری در واقع همان سئوی کلاه سیاه است اما با انجام یک سری ترفند و تکنیک، ریسک آن کاهش می‌یابد و جلوهٔ کلاه سفید را به خود می‌گیرد؛ بنابراین سئو کلاه خاکستری ریسک بیشتری نسبت به سئو کلاه سفید دارد، زیرا از دستورالعمل‌های گوگل برای افزایش رتبهٔ صفحه در SERP‌ استفاده می‌کند. 

    اما  این نوع از سئو به خطرناکی روش‌های سئو کلاه سیاه نیست! تکنیک‌های سئو کلاه خاکستری، روش‌های سیاه را به رنگ سفید در می‌آورند و آن‌ها را برای چشم موتورهای جستجو تقریبا قانونی جلوه می‌دهند.

     

    مزایا سئو کلاه سفید

    مزایای استفاده از سئو کلاه سفید

    اگر شما صاحب یک وب‌سایت هستید، با انجام فاکتورهای سئو کلاه سفید می‌توانید رتبۀ سئو سایت خود را بهبود بدهید و کسب‌وکار خود را گسترش دهید. اجرای فاکتورهای سئو کلاه سفید مزایای بسیاری دارد که از جمله می‌توان به این موارد اشاره کرد:

    • کاهش هزینه‌ها

    استفاده از سئو کلاه سفید، مقرون‌به‌صرفه‌تر از روش‌های کلاه سیاه است. در این روش نیازی نیست از روش‌هایی استفاده کنید که برخلاف قوانین گوگل است و منجر به پنالتی شدن سایت می‌شود.

    • امنیت

    سایت‌هایی که از روش‌های کلاه سفید استفاده می‌کنند همیشه خیالشان راحت است. چون فعالیت آن‎ها همیشه در جهت رعایت قوانین گوگل بوده و بنابراین از امنیت سایتشان مطمئن هستند.

    • ثبات

    ثبات، یکی از فاکتورهای مهم سئو کلاه سفید است. سایت‌هایی که توسط روش‌های کلاه سفید رتبه گرفته‌اند، نسبت به روش‌های کلاه سیاه، همیشه رتبه‌های با‌ثبات‌تری داشته و برای مدت طولانی‌تری رتبه‌های خود را حفظ می‌کنند.

     

    مشکلات استفاده از سئو کلاه سفید

    اگرچه استفاده از تکنیک‌های کلاه سفید بسیار مطمئن و ایمن است، اما برای انجام آن مشکلاتی هم وجود دارد که در این بخش به آن‌ها می‌پردازیم.

    • محدودیت

    مجموعه فعالیت‌های سئو کلاه سفید بسیار محدود بوده و نتیجه گرفتن از آن‌ها دشوار است. علاوه‌بر آن، تنها در طولانی مدت است که نتایج سئو کلاه سفید مشخص می‌شوند. 

    • رقابت

    در دنیای کلاه سفید، به‌علت محدودیت گزینه‌های قابل استفاده، رقابت شدیدی وجود دارد. بنابراین اگر فقط بخواهید به کلاه سفید تکیه کنید، از رقبای خود عقب می‌مانید.

    به همین دلیل است که امروزه به دلیل کمبود وقت و افزایش رقابت، استفاده از سئو کلاه خاکستری پیشنهاد می‌شود. اما استفاده از سئوی کلاه خاکستری اگر درست و به‌جا استفاده نشود ممکن است خطرات جبران ناپذیری برای سایت شما داشته باشد. به همین دلیل بهتر است آن را به متخصصان بسپارید. اگر قصد دارید سایت خود را سئو کنید، می‌توانید از مشاوره رایگان نبض مارکتینگ استفاده کنید.

     

    آیا همیشه باید از سئو کلاه سفید استفاده کرد؟

    نمی‌توان به این سوال به‌صورت کلی پاسخ داد؛ زیرا استفاده از تکنیک‌های سئو به صنعتتان و جایگاهی که در آن هستید بستگی دارد. بنابراین کاربرد سئو در کسب‌وکارهای مختلف متفاوت است. برخی از کسب‌وکارها برای آن که از رقبای خود عقب نمانند، باید از تکنیک‌های سئوی کلاه خاکستری استفاده کنند. همچنین استفاده از این تکنیک‌ها همیشه با مقداری ریسک همراه است و گاهی اوقات جریمه‌هایی را هم به دنبال دارد؛ اما خب گاهی اوقات هم منجر به آثار و نتایج مثبت می‌شوند.

    اما باید این را هم در نظر بگیرید که شما یا هر کسب‌وکاری که وابسته به وب‌سایت است، به تکنیک‌های سئو نیاز دارید. این در واقع بخشی از استراتژی بازاریابی محتوا برای افزایش ترافیک و کسب رتبۀ بهتر در نتایج گوگل است. مخصوصا استراتژی‌های سئو کلاه سفید که یک روش موثر برای بهبود رتبه محسوب می‌شوند و در ضمن نگرانی مجازات‌های احتمالی از سمت گوگل را هم به دنبال ندارند. 

    البته ممکن است بازی با این قوانین و اجرای درست و اصولی آن‌ها زمان‌بر باشد و مشاهدۀ نتایج این همه زحمت و تلاش، کمی طول بکشد؛ اما به هر حال به سختی‌هایش می‌ارزد و بهترین شرط برای حضوری معتبر و ماندگار در دنیای وب است.

     

    سئو کلاه سفید به صورت خلاصه

    اگر به دنبال گسترش دادن کسب‌وکار خود هستید و می‌خواهید از این طریق به کسب سود و درآمد برسید، حتما از مقاله‌های آموزش سئوی ما بهره ببرید. تا بتوانید از تکنیک‌های سئو برای سایت خود استفاده کنید. همچنین در این مقاله توضیح دادیم که سئو کلاه سفید چیست و تکینک‌های آن شامل چه مواردی است. 

    به‌طور کلی سئو کلاه سفید به شما کمک می‌کند تا بدون ترس از جریمه شدن توسط الگوریتم‌های گوگل، شاهد رشد تدریجی اما ماندگار سایت خود باشید.

    در روش سئو کلاه سفید رشد شما به‌صورت تدریجی است و خیلی سریع نخواهد بود. این کاملا به شما بستگی دارد که از بین روش‌های کلاه سفید و کلاه سیاه کدام روش را برای سئوی وب سایت خود انتخاب کنید. البته هرگز این نکته را فراموش نکنید که بهترین راه دوستی و تعامل طولانی مدت با موتورهای جستجو، استفاده از تکنیک‌های سئو کلاه سفید است.

    آژانس خلاقیت تبض مارکتینگ

    شاید برای شما هم سوال باشد

    • سئو کلاه سفید چیست؟

    سئو کلاه سفید به عملکردهایی گفته می‌شود که فعالیت‌های سایت باید در مسیر الگوریتم‌های گوگل باشد و فعالیتی خارج از دستورالعمل‌های گوگل انجام نشود.

    • اهمیت استفاده از سئو کلاه سفید چیست؟

    این نوع از سئو درواقع نتایج قوانین گوگل را سازماندهی می‌کند، بنابراین اگر وجود نداشته باشد نتایج موتور جستجو نظمی نخواهند داشت و به هم ریخته می‌شوند.

    • آیا همیشه باید از سئو کلاه سفید استفاده کرد؟

    نمی‌توان به این سوال به‌صورت کلی پاسخ داد؛ زیرا استفاده از تکنیک‌های سئو به صنعت و جایگاهی که در آن هستید بستگی دارد. بنابراین کاربرد سئو در کسب‌وکارهای مختلف متفاوت است. برخی از کسب‌وکارها برای آن که از رقبای خود عقب نمانند، باید از تکنیک‌های سئوی کلاه خاکستری استفاده کنند. 

    • استراتژی‌های سئو کلاه سفید را نام ببرید؟

    ارائه محتوای ارزشمند، موبایل‌فرندلی بودن سایت، سرعت مناسب سایت، استفادهٔ صحیح از کلمات کلیدی، استفاده از تصاویر و ویدئو، رسیدگی به تجربهٔ کاربری و رابط کاربری، اسپم نکردن سایت

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۳ رای

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    ممکن است به موضوعات زیر هم علاقه‌مند باشید

    popup

    هـدیه ویـژه به مـدت محـدود

    مشـاوره اختصاصـی سئـو "رایـگان"