call nabz

۰۲۱۸۸۹۴۸۹۱۷

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

ساختار URL چیست؟ + مهم‌ترین روش‌های بهبود آن

  • یکی از موضوعاتی که نه‌تنها در پروژه‌های سئوی سایت به آن توجه نمی‌شود بلکه در اکثر مواقع به‌خصوص هنگام طراحی سایت، استانداردی برایش در نظر گرفته نمی‌شود ساختار URL (آدرس سایت) مناسب است. یکی از عواملی که روی رتبۀ صفحات سایت شما اثر می‌گذارد، ساختار URL است. بی‌توجهی به این ساختار مشکلات متعددی را به‌وجود می‌آورد.

    آنچه در این مقاله می‌خوانید...

     اجازه دهید بهتر بگوییم؛ اگر صفحات سایت شما آدرس مناسبی داشته باشند، موتورهای جستجو و کاربران بیشتر به سایت شما اعتماد می‌کنند و در نتیجه ترافیک سایت شما افزایش می‌یابد. در این مقاله به شما می‌گوییم ساختار URL چیست و چگونه می‌توانید آدرس صفحات سایتتان را بر اساس سئو بهبود بدهید.

    تصویری از ساختار Url

    ساختار URL چیست؟

    قبل از اینکه دربارۀ ساختار URL صحبت کنیم، اجازه دهید URL را برای شما تعریف کنیم. URL همان آدرس صفحۀ سایت است. شما می‌توانید URL صفحه را در نوار آدرس بالای پنجرۀ مرورگرتان مشاهده کنید. مثلا URL این صفحه در تصویر پایین برای شما نشان داده شده است. 

    ساختار URL ترتیب قرار گرفتن آدرس صفحۀ شما کنار هم است. این ساختار از بخش‌های مختلفی تشکیل می‌شود. ما در این مقاله به مهمترین بخش‌های آن اشاره می‌کنیم.  

     به یو آر الی که  در تصویر زیر نوشته شده توجه کنید. این یو آر ال شامل ۵ بخش می‌شود.

    در دنیای وب آدرس هر صفحۀ سایت، حداقل از سه بخش تشکیل می‌شود.

    تصویری از ساختار کامل url

    بخش‌های مختلف ساختار URL

    در ادامه نگاهی دقیق‌تر به ساختار URL می‌اندازیم و به‌طور مختصر بخش‌های مختلف آن را برای شما توضیح می‌دهیم.

    تصویری که scheme را مشخص میکند

    ۱- دستورالعمل (Scheme)

    اسکیم دستورالعملی است که به موتور جستجو می‌گوید چگونه باید صفحات سایت را بررسی کند. مثلا امروزه رایج‌ترین اسکیم، HTTPS  است؛ زیرا از اطلاعات کاربران سایت محافظت می‌کند. طبق این دستورالعمل موتور جستجو باید اطلاعات شخصی کاربران (مثلا رمز عبور یا شمارۀ کارت) را رمزگذاری کند. این کار موجب می‌شود دست کلاه‌برداران اینترنتی از اطلاعات شخصی کاربران کوتاه شود!

     

    ۲- دامنۀ فرعی (Subdomain)

    تمام سایت‌ها دامنۀ فرعی ندارند! دامنۀ فرعی دربارۀ ماهیت صفحه‌ای که در آن قرار دارید صحبت می‌کند؛ مثلا بعضی سایت‌ها برای بخش مقالات خود یک دامنۀ فرعی دارند.

    تصویری از secound level domain

    ۳- دامنۀ سطح دوم  (second level domain)

    به نام وبسایت شما دامنۀ سطح دوم می‌گویند. مثلا دامنۀ سطح دوم همین صفحه‌ای که در آن قرار دارید، نام سایت ما یعنی نبض مارکتینگ است.

    تصویری از top level domain

    ۴- دامنۀ سطح اول (top level domain)

    دامنۀ سطح اول به مخاطب و موتور جستجو می‌گوید که در دنیای اینترنت کسب‌وکار شما به عنوان چه نهادی فعالیت می‌کند. مثلا com. مخفف کلمۀ Commercial است و برای نهاد‌های تجاری در نظر گرفته شده است.

    تصویری از subdirectory

    ۵- زیر شاخه (subdirectory)

    بخش زیر شاخه به موتور جستجو و مخاطبان می‌گوید که در کدام بخش از سایت قرار دارند؛ مثلا هم‌اکنون شما در بخش blog یا همان مقالۀ سایت نبض مارکتینگ قرار دارید.

     

    ۶- پورت (port)

    پورت شماره‌ای است که با استفاده از آن مرورگر اطلاعات صفحۀ شما به سرویسی که برای وب‌سایتتان استفاده می‌کنید، هدایت می‌کند؛ برای مثال اگر از سرویس  HTTPS استفاده می‌کنید، مرورگر شمارۀ ۴۴۳ را به سرور  ارسال می‌کند. البته توجه داشته باشید که این شماره معمولا در URL نمایش داده نمی‌شود.

    تصویری از path در ساختار url

    ۷- مسیر (path)

    یکی از مهم‌ترین بخش‌های URL مسیر یا همان path است؛ زیرا مسیر داخلی صفحات یک سایت را مشخص کرده و درک ساختار صفحات سایت را برای موتورهای جستجو و کاربران راحت‌تر می‌کند. مثلا مسیر این صفحه «ساختار-URL» است.

    حالا که با مهم‌ترین بخش‌های ساختار URL آشنا شده‌اید، وقت آن رسیده که به سراغ ارتباط سئو با ساختار URL برویم و به شما بگوییم چرا باید ساختار یو آر ال را بهینه‌سازی کنید.

    معایب مناسب نبودن ساختار url

    چرا بهینه‌سازی ساختار URL مهم است؟

    شما باید به بهینه‌سازی آدرس‌ صفحات سایت توجه ویژه‌ای داشته باشید؛ زیرا هویت اینترنتی تمامی سایت‌ها به آدرس آن‌ها بر‌می‌گردد. از مهم‌ترین دلایل اهمیت URL می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: 

    • برای برندینگ شرکت مهم است.
    •  در میزان ترافیک سایت بسیار موثر است.
    • ربات‌های گوگل با رخ دادن کوچک‌ترین مشکلی در آدرس صفحات سایت، گمراه می‌شوند و این مسئله ایندکس صفحات (بررسی و تایید صفحه) را با مشکل مواجه می‌کند.

    به همین دلایل است که اگر آدرس سایت مشکل داشته باشد، دارندۀ سایت باید به‌سرعت مشکل را پیدا و برطرف کند؛ در غیر این صورت رتبۀ سایت کاهش پیدا می‌کند و به‌دلیل فضای رقابتی دنیای وب بازگرداندن رتبۀ سایت کار راحتی نیست.

    زمانی که یک تیم، سایتی را طراحی می‌کند تمام تلاش خود را به کار می‌برد تا پروژه به بهترین شکل ممکن کامل شود؛ اما اگر این تیم به نکات سئو مسلط نباشد، ممکن است به یک نکتۀ کلیدی توجه نکند. آن نکتۀ کلیدی، آدرس صفحات سایت است.

     هر سایتی برای اینکه رتبۀ بالایی در صفحۀ نتایج گوگل کسب کند و ترافیک بیشتری بگیرد، باید تمام نکات سئوی سایت را رعایت کند. یک ساختار URL مناسب اهمیت ویژه‌ای در سئو دارد؛ زیرا کاربران و موتورهای جستجو از طریق URL یک صفحه به آن دسترسی پیدا می‌کنند. در نتیجه برای اینکه به موتورهای جستجو از جمله گوگل نشان دهید سایتی منسجم و منظم دارید باید از یو آر ال‌های مناسب، کوتاه و توصیفی استفاده کنید.

    آدرس صفحات باید در چند کلمۀ کوتاه، موضوع صفحه را توصیف کنند.

    پس اگر تصمیم گرفته‌اید سایتتان را به‌صورت اصولی طراحی کنید، بهترین کار این است که از متخصصان سئو کمک بگیرید. شما می‌توانید برای دریافت خدمات سئو  از کارشناسان ما در نبض مارکتینگ مشاورۀ رایگان بگیرید.

    cta

     

    حالا که متوجه دلیل اهمیت آدرس صفحات سایت شدید، در بخش بعد برای شما توضیح می‌دهیم که هنگام نوشتن آدرس هر صفحه باید چه نکاتی را در نظر بگیرید.

    تصویر انفورماتیک راه های بهینه کردن ساختار Url

    چگونه ساختار URL را بهینه کنیم؟

    آدرس صفحات سایت نیز مانند تمام بخش‌های دیگر سایت باید زیر چتر سئو قرار بگیرد. ما در این قسمت اصول بهینه‌سازی ساختار URL را توضیح می‌دهیم. اگر تمام نکاتی که در ادامه ذکر می‌کنیم را به‌درستی رعایت کنید، می‌توانید مطمئن باشید که یو آر ال‌های صفحات سایتتان برای کاربران و موتورهای جستجو بهینه شده است.

     

    حروف ربط و حروف اضافه را حذف کنید

    همانطور که گفتیم آدرس صفحات باید تا حد امکان کوتاه باشند؛ در نتیجه از حروف ربط و اضافه در آن استفاده نمی‌کنیم. تنها در صورتی می‌توانیم از این حروف استفاده کنیم که حذف آن‌ها برای انتقال معنا مشکل به‌وجود بیاورد.

    • حروف اضافه:  از، به ، با ،بی ، در ، بر ، برای ،تا ، مگر ،جز ، الا ، الّا ،چون و… 
    • حروف ربط: اگر ، اما ، پس ، تا ، چون ، چه ، خواه ، زیرا ، که ، لیکن ، نه ، نیز ، و ، ولی ، هم ، یا و…

     

    هشتگ را حذف کنید

    از آنجایی که در URL فقط کلمات مهم را می‌نویسیم، هشتگ هم مانند حروف ربط و اضافه جزئی غیر ضروری محسوب می‌شود؛ در نتیجه از هشتگ نیز در آدرس‌ صفحات سایت استفاده نمی‌کنیم.

    استفاده نکردن از کلمات بی‌اهمیت، حروف ربط، حروف اضافه و هشتگ در آدرس صفحات سایت از قوانین گوگل نیست؛ یعنی درصورت به‌ کار بردن آن‌ها جریمه نمی‌شوید؛ اما تجربه به ما نشان داده است که URL، بدون این موارد عملکرد بهتری در سئوی سایت دارد.

     

    کلمات انگلیسی را در ساختار URL کوچک بنویسید

    اگر در دامنۀ خود از کلمات انگلیسی استفاده می‌کنید باید به بزرگ یا کوچک بودن این کلمات توجه کنید. بهتر است کلمات URL صفحات سایتتان را با حروف انگلیسی کوچک بنویسید. اکثر سرورها با کلمات بزرگ و کوچک URLها یکسان برخورد می‌کنند؛ اما گاهی رعایت نکردن کوچک بودن حروف، مشکلاتی را به‌وجود می‌آورد؛ در نتیجه بهتر است همیشه آدرس صفحاتتان را با حروف انگلیسی کوچک بنویسید.

     

    کلمات را به‌وسیلۀ خط فاصله تفکیک کنید

    به شما پیشنهاد می‌کنیم به جای فاصله (Space) از خط فاصله (hyphens) برای جدا کردن کلمات از یکدیگر استفاده کنید.

     

    در ساختار URL از کلمات کلیدی استفاده کنید

    مهم‌ترین نکته در بهینه‌‌سازی آدرس سایت که تاثیری مستقیم روی سئوی داخلی دارد، استفاده از کلمۀ کلیدی است. کلمات کلیدی را بسیار هوشمندانه انتخاب کنید؛ زیرا اگر کاربر با دیدن آدرس صفحه شما متوجه موضوع آن شود، احتمال بیشتری دارد که از سایتتان بازدید کند. نوشتن کلیدواژه در URL مزایای زیر را نیز دارد:

    • زمانی که شما لینک صفحۀ خود را در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک می‌گذارید، این لینک در همان نگاه اول موضوع صفحه را به مخاطبان می‌رساند؛ در نتیجه بازدیدکنندگان سایت شما افزایش پیدا می‌کند.
    • دیدن موضوع صفحه در همان صفحۀ نتایج گوگل، اعتماد کاربران به سایت را افزایش می‌دهد. به تصویر زیر دقت کنید.

    گر فکر‌ می‌کنید افراد به آدرس صفحات دقت نمی‌کنند سخت در اشتباهید! طبق آمار ۶۰ درصد از افراد به صفحه‌ای که URL مناسبی ندارد، وارد نمی‌شوند.

    استفادۀ بیش‌از حد کلمات کلیدی در URL جز اسپم شدن، هیچ سودی برای شما ندارد؛ پس به‌اندازه از کلمات کلیدی در متن خود استفاده کنید.

     

    اگر صاحب کسب‌وکاری هستید و هنوز کلیدواژه‌های خود را پیدا نکرده‌اید، باید بدانید یافتن و دسته‌بندی درست کلیدواژه‌ها (Keyword research) از قدم‌های اصلی استراتژی سئوی یک کسب‌وکار است. کیورد ریسرچ مهارتی است که هرچه با دقت و تمرکز بیشتری انجام شود، زودتر به افزایش فروش می‌رسید. شما می‌توانید برای دریافت اطلاعات بیشتر دربارۀ کلیدواژه‌های کسب‌وکارتان یا استراتژی سئوی سایتتان با کارشناسان ما در نبض مارکتینگ تماس بگیرید.

     

    به بهینه‌سازی مسیر URL بپردازید

    هر چقدر دامنۀ اصلی (yoursite.com) از مسیر URL دورتر باشد، احتمالا رتبۀ صفحۀ شما کمتر خواهد بود؛ بنابراین ساختار URL باید سئو شده و کوتاه باشد.

    مثلا تصور کنید قصد خرید پیراهنی را دارید و برای خرید به یک فروشگاه اینترنتی می‌روید. به بخش محصولات وارد می‌شوید و سپس دسته‌بندی لباس مردانه را انتخاب می‌کنید و بعد از آن به دسته‌بندی پیراهن می‌روید؛ اما با هم با دسته‌بندی‌های مختلفی روبرو می‌شوید مثلا پیراهن راه‌راه، پیراهن چهارخانه و… این روند خیلی آزار‌دهنده است. نه؟

    باید بدانید که تمام مسیری که کاربر برای رسیدن به صفحۀ دلخواهش در سایت شما طی می‌کند در URL آن صفحه لحاظ می‌شود؛ در نتیجه باید تا جایی که می‌شود این مسیر را کوتاه و ساده‌تر کنید.

     

    بیش از دو بار از ریدایرکت استفاده نکنید

    ریدایرکت یعنی کاربر بعد از کلیک روی آدرس یکی از صفحات سایت، به‌جای آن صفحه به صفحۀ دیگری منتقل می‌شود. این کار نه برای کاربران خوشایند است و نه برای موتورهای جستجو! بنابراین بهتر است بیشتر از دو بار از ریدایرکت استفاده نکنید.

    مثلا فرض کنید کاربر آدرس www.nabzemarketing.com را وارد می‌کند؛ اما به‌جای این دامنه به دامنۀ www.nabzemarketing1.com هدایت شده و سپس به دامنۀ  www.nabzemarketing2.com وارد می‌شود. هیچ کدام از این آدرس‌ها قصد اولیۀ کاربر نیست؛ در نتیجه ممکن است کاربر به‌جای اینکه برای رسیدن به صفحۀ اصلی منتظر بماند، به‌سادگی از سایت شما خارج شود. این نه‌تنها نرخ پرش سایت شما را افزایش می‌دهد بلکه اعتماد کاربران را نیز از بین می‌برد.

    از آنجایی که هدف موتورهای جستجو ایجاد بهترین تجربه برای کاربران است، اگر از ریدایرکت بیش‌ازحد استفاده کنید، احتمالا رتبۀ سایتتان توسط گوگل کاهش پیدا می‌کند.

     

    آدرس صفحات سایت را خوانا بنویسید

    آدرس خوانا به مخاطب می‌گوید صفحه‌ای که ممکن است وارد آن شود دربارۀ چه موضوعی است؛ علاوه‌بر این، خوانا بودن آدرس به موتور جستجو کمک می‌کند تا سریع‌ و راحت‌تر صفحات سایت شما را بررسی کند. به مثال زیر توجه کنید؛ به نظر شما کدام یک آدرس بهتری است؟ 

    https://nabzemarketing.com/blog/%d8%aa%b6%db%8c%d8%ad%d8%a7%d8%aa%d9/

    حالا به آدرس زیر دقت کنید:

    https://nabzemarketing.com/blog/توضیحات_متا

    احتمالا شما هم از طریق آدرس دوم موضوع صفحه را متوجه شده‌اید؛ در حالی که آدرس اول چیز زیادی دربارۀ موضوع صفحه به شما نمی‌گوید.

     

    آدرس‌ صفحات را کوتاه بنویسید

    همانطور که پیش از این گفتیم هدف از بهینه‌سازی ساختار URL، کمک به درک بهتر مخاطب است؛ به همین دلیل است که در آدرس صفحات سایتتان هرچه از تعداد کلمات کمتری استفاده کنید بهتر است؛ زیرا هم درک عبارت‌های کوتاه راحت‌تر است و هم به یاد ماندنی‌تر هستند. توصیۀ ما این است که در آدرس صفحات خود نهایتا  از ۱۵ تا ۲۰ کاراکتر استفاده کنید؛ به این دلیل که بیش از این تعداد کاراکتر برای کاربران قابل مشاهده نیست. به مثال زیر دقت کنید:

    https://nabzemarketing.com/blog/توضیحات_متا_سایت_را_چگونه_انجام_دهیم؟

    حالا به آدرس زیر دقت کنید:

    https://nabzemarketing.com/blog/توضیحات_متا

    هر دو URL ذکر شده، اصل خوانا بودن آدرس صفحات سایت را رعایت کرده‌اند؛ اما به نظر شما کدام بهتر در ذهن مخاطب می‌نشیند؟ احتمالا شما هم مثل ما فکر می‌کنید: دومین آدرس!

    در آدرس صفحه سایتتان فقط از کلمات کلیدی و مهم استفاده کنید.

    پردازش یو آر ال‌های بلند برای موتورهای جستجو راحت‌تر است؛ اما چون درک یو آر ال‌های کوتاه برای مخاطب راحت‌تر است، موتورهای جستجو آدرس‌های کوتاه را در اولویت قرار می‌دهند.

     

    آدرس URL باید مطابق با عنوان صفحه باشد

    گوگل با استفاده از الگوریتم پاندا ارتباط بین محتوای یک صفحه و کلیدواژه‌های آن را متوجه می‌شود. یکی دیگر از قابلیت‌هایی که این الگوریتم دارد بررسی ارتباط URL یک صفحه با محتوای آن است؛ به عبارت دیگر الگوریتم پاندا کاملا به ساختار مناسب برای URL مسلط است و به صفحاتی که آدرس آن‌ها با کلیدواژه یا عنوان صفحه مطابق باشد امتیاز می‌دهد. 

    از آنجایی که بررسی لینک‌های سایت‌ توسط الگوریتم پنگوئن انجام می‌شود، شاید از خود بپرسید چرا الگوریتم پاندا لینک (آدرس) صفحات سایت‌ها را بررسی می‌کند. در جواب سوالتان باید بگوییم: الگوریتم پاندا مواردی که مربوط به محتوای صفحه باشند را بررسی می‌کند؛ در نتیجه ارتباط محتوای یک صفحه و آدرس آن را نیز بررسی می‌کند.

    اگر محتوای صفحه شما با آدرس آن مرتبط نباشد از سوی گوگل جریمه می‌شوید و اعتماد کاربران به سایت را نیز از دست می‌دهید.

     

    ساختار URL و بهینه‌سازی آن

    URL همان آدرس صفحات سایت شما است. این ساختار از بخش‌های مختلفی تشکیل شده است؛ اما همۀ یو آر ال‌ها حداقل سه بخش را شامل می‌شوند. ما در این مقاله به مهم‌ترین بخش‌های آن اشاره کردیم؛ سپس شما را در نوشتن آدرس صفحات سایتتان راهنمایی کردیم و نکاتی را دربارۀ آن گفتیم. مثلا در ساختار URL بهتر است از حروف اضافه، حروف ربط و هشتگ استفاده نکنیم.

    آدرس صفحات سایت در میزان ترافیک سایت تاثیر بسزایی دارد؛ به همین دلیل این آدرس در سئو اهمیت بسیاری دارد و متخصصان سئو ساختار URL را بهینه‌سازی می‌کنند. در این مقاله ۱۰ روش برای بهینه‌سازی سایت ذکر شده است. مثلا یکی از مهم‌ترین نکاتی که در بهینه‌سازی آدرس سایت باید رعایت کنید، استفاده از کلمۀ کلیدی در آن است.

    آژانس خلاقیت نبض مارکتینگ

    شاید برای شما هم سوال باشد

    ۱- URL و ساختار URL چیست؟

    URL همان آدرس صفحۀ سایت است و ساختار URL ترتیب قرار گرفتن بحش‌های مختلف این آدرس است. 

    ۲- ساختار URL از چه بخش‌هایی تشکیل شده است؟

    دستورالعمل، دامنۀ فرعی، دامنۀ سطح دوم، دامنۀ سطح اول، زیردامنه، پورت، مسیر

    ۳- ساختار URL چه اهمیتی دارد؟

    ساختار URL برای برندینگ و افزایش ترافیک سایت اهمیت زیادی دارد؛ در نتیجه این ساختار برای بهینه‌سازی سایت اهمیت دارد.

    ۴- چگونه آدرس صفحات سایت را بهینه‌سازی کنیم؟

    حذف حروف ربط و حروف اضافه، حذف هشتگ، کوچک نوشتن کلمات انگلیسی، تفکیک کلمات با استفاده از خط فاصله،  استفاده از کلمات کلیدی در ساختار URL، بهینه‌سازی مسیر یو آر ال، استفادۀ به اندازه از ریدایرکت، کوتاه و خوانا بودن آدرس صفحات، تطابق آدرس صفحۀ سایت با عنوان صفحه

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    ممکن است به موضوعات زیر هم علاقه‌مند باشید

    popup

    هـدیه ویـژه به مـدت محـدود

    مشـاوره اختصاصـی سئـو "رایـگان"