call nabz

۰۲۱۸۸۹۴۸۹۱۷

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
  • شبکه نمایش گوگل؛ دقیق و هدفمند!

    شبکه نمایش گوگل

    شبکه نمایش گوگل؛ تحولی در دنیای تبلیغات

    حدود ده سال قبل مرسوم‌ترین روش‌ تبلیغات، شامل انتشار تصاویر در روزنامه‌ها و مجلات، بیلبوردهای سطح شهر یا در بهترین حالت، رادیو و تلویزیون می‌شد. پی بردن به این موضوع که چه کسانی تبلیغ را دیده‌اند و یا اینکه آن تبلیغ دقیقا چند بار دیده شده، چندان ممکن نبود. اما خوشبختانه در دوره‌ای که ما زندگی می‌کنیم، به لطف اینترنت همه چیز متحول شده؛ حتی تبلیغات! «شبکه نمایش گوگل» یا به انگلیسی «Google Display Network» نمونه‌ای از نتایج این تحول در تبلیغات است. ابزاری که اگر برای توصیف آن از واژه‌ی شگفت انگیز استفاده کنیم اغراق نکرده‌ایم.

    اینکه شبکه نمایش تبلیغات گوگل، دقیقا چیست، چه طور کار می‌کند، چرا هر صاحب کسب و کاری باید آن را بشناسد، همگی سوالاتی است که در این مقاله به آن جواب داده‌ایم.

    تبلیغات تصویری
    آنچه در این مقاله می‌خوانید...

    شبکه نمایش تبلیغات گوگل، دقیقا چیست؟ رسانه‌ای به وسعت جهان!

    گوگل، از حدود ۲ میلیون وبسایت، ویدئو و اپلیکیشن به عنوان بستری برای به نمایش گذاشتن تبلیغات تصویری استفاده می‌کند؛ که مجموعه آن‌ها شبکه نمایش تبلیغات گوگل را می‌سازد. این تبلیغات تصویری، معمولا شامل عکس، لوگوی برند، متن و یا حتی انیمیشن است. وقتی کاربر بر روی این تبلیغ کلیک می‌کند، به صفحه‌ای که فروشنده تعیین کرده منتقل می‌شود. 

    شبکه نمایش تبلیغات گوگل، شامل سایت‌ها و برنامه‌های مخصوص موبایل هم می‌شود. همچنین، سایت‌های بزرگی که خود گوگل‌ مالک آن‌ها است؛ مثل جیمیل یا یوتیوب. کاربران در سطح جهان به طور سالانه حدود ۳۰ میلیارد ساعت در یوتیوب وقت می‌گذرانند! جالب نیست؟! محبوبیت همین یک پلتفرم، به تنهایی، وسعت رسانه‌ای که گوگل برای تبلیغات در اختیار دارد را نشان می‌دهد. البته سایت‌هایی که در آن‌ها تبلیغات تصویری به نمایش در می‌آیند، به وب سایت‌های خود گوگل محدود نمی‌شوند. صاحب تقریبا هر سایتی، می‌تواند سایت خود را به این مجموعه اضافه کند تا تبلیغات در آن به نمایش دربیاید و در ازای این فضایی که برای تبلیغ کننده مهیا کرده، حق کمیسیون بگیرد.

    شبکه نمایش تبلیغات گوگل

    شبکه نمایش گوگل؛ امکان هدف‌گیری دقیق مخاطب!

    برای اینکه هزینه‌‌ی تبلیغات، بیشترین بازدهی را داشته باشد، باید تبلیغ را در معرض دید افراد درستی قرار داد. موتور جستجوی گوگل، با حدود ۹۰ میلیارد بازدید ماهانه، پربازدیدترین سایت جهان است! این موضوع به گوگل این امکان را می‌دهد، تا مجموعه‌ای بی‌نظیر از داده‌های کاربران داشته باشد. و بتواند از آن، برای اهداف مختلف استفاده کند. یکی از این استفاده‌ها، امکان هدف‌گیری دقیق تبلیغات است. در شبکه نمایش گوگل می‌توان مخاطب تبلیغ  را در سطوح مختلفی تعریف و محدود کرد. 

    هدف گیری دقیق مخاطب

    برای تبلیغ در دیسپلی نتورک، می‌توان هدف‌گیری را، هم بر اساس ویژگی‌های مخاطب تعیین کرد و هم بر اساس سایتی که تبلیغات در آن به نمایش در می‌آید.

    ۱- هدف‌گیری بر اساس مخاطب:

  • تعیین مشخصات فردی مخاطب هدف
  • صاحبان کسب و کار می‌توانند تعیین کنند که شبکه نمایش گوگل، تبلیغ آن‌ها را به چه افرادی از نظر جنسیت، سن، وضعیت تاهل و… نشان دهد. مثلا اگر فردی بخواهد برای فروش لباس نوزاد تبلیغ کند، احتمال می‌دهد که خریدارانش بیشتر خانم هستند و احتمالا در بازه سنی ۲۰ تا ۳۵ سال قرار دارند. گوگل با توجه به اطلاعاتی که از کاربران دارد؛ خانم‌هایی که در این بازه سنی هستند را شناسایی می‌کند و به آن‌ها، این تبلیغات را نشان می‌دهد.

  • تعیین مخاطب هدف، بر اساس علاقه به موضوعی خاص
  • در شبکه نمایش گوگل، می‌توان مخاطب را بر اساس نوع علاقه تعیین کرد. بانک اطلاعاتی بزرگی که گوگل از کاربران دارد، به او این امکان را می‌دهد، تا بتواند کاربران را با توجه به سابقه جستجو و ردپایی که از خود به جای می‌گذارند، دسته‌بندی کند. مثلا گوگل مجموعه‌ای از کاربران علاقمند به ورزش را شناسایی کرده است یا مجموعه‌ی کاربرانی که به طبیعت علاقه دارند. در شبکه نمایش گوگل، فهرستی از این علاقمندی‌های متفاوت وجود دارد که می‌توان تعیین کرد، تبلیغ فقط به کاربران علاقمند به آن موضوع خاص نشان داده شود. برای مثال فروشنده لوازم ورزشی، برای مخاطب تبلیغات خود، می‌تواند دسته مخاطبان علاقمند به ورزش را انتخاب کند. در این صورت گوگل، آن تبلیغ را فقط به کاربران علاقمند به ورزش نشان می‌دهد.

    مشاوره رایگان نبض مارکتینگ را از دست ندهید!

  • بازاریابی مجدد مخاطبین یا ریمارکتینگ (remarketing)
  • با گوگل دیسپلی نتورک، می‌توان مخاطبینی که قبلا تعاملی با کسب و کار تبلیغ کننده داشته‌اند را، شناسایی کرد و به طور ویژه، آن‌ها را هدف قرار داد. این تعامل می‌تواند، از کاربرانی که به سایت آن کسب و کار فقط سر زده‌اند، تا کسانی که خرید کرده‌اند را، شامل شود. به این کار بازاریابی مجدد یا ری‌مارکتینگ می‌گویند.

  • مخاطبینی که در بازار، به دنبال محصول خاصی هستند
  • دیسپلی نتورک می‌تواند، افرادی که به طور فعالانه، در حال خرید و یا جستجو درباره محصولی خاص هستند را، شناسایی کند و تبلیغات را به آن‌‌ها نمایش دهد. برای مثال؛ اگر کسی در سایتی، در حال خواندن مقاله‌ای درباره «بهترین لپ تاپ» است، گوگل این نتیجه‌گیری را می‌کند که، این کاربر احتمالا می‌خواهد لپ‌تاپ بخرد؛ پس به طور ویژه به او، تبلیغاتی درباره لپ تاپ نشان می‌دهد. 

    مخاطب شبکه نمایش گوگل

    ۲- هدف‌گیری بر اساس سایت:

  • انتخاب سایت دلخواه
  • روش دیگری که برای هدف‌گیری تبلیغات، در شبکه نمایش تبلیغات گوگل بسیار کمک کننده است، تعیین کردن سایت خاصی است که، فرد می‌خواهد تبلیغاتش در آن به نمایش دربیاید. برای مثال، اگر فروشنده‌ای بخواهد برای فروش لوازم ورزشی تبلیغ کند، می‌تواند سایت «ورزش سه» را در شبکه نمایش تبلیغات وارد کند، تا تبلیغات در آن به نمایش دربیاید، زیرا فروشنده احتمال می‌دهد، افرادی که در  سایت ورزش سه هستند، به احتمال زیاد، به خرید لباس ورزشی ،با نیت طرفداری از تیم محبوب خود، علاقمند هستند.

  • هدف‌گیری با توصیف مشخصاتی خاص
  • در این حالت، تبلیغ کننده می‌تواند در شبکه نمایش تبلیغات گوگل، با تعیین یک سری “کلید واژه” و “آدرس سایت” به گوگل بگوید که، تبلیغات من را در سایت‌هایی شبیه به این سایت و کلید واژه‌ای که من برایت تعیین کرده‌ام، به نمایش بگذار! در نتیجه گوگل، مجموعه‌ای از سایت‌های مشابه را شناسایی می‌کند که محتوایی مشابه دارند. مثلا اگر فروشنده‌ای بخواهد برای «پوشاک مردانه» تبلیغ کند، می‌تواند با انتخاب کلید واژه‌ی «روز مرد»، «روز پدر»، «هدیه تولد برای آقایان» و وارد کردن اسم سایت‌هایی مثل «هاکوپیان» به گوگل بگوید که، تبلیغات را در سایت‌هایی نشان بده که محتوایی مشابه سایت هاکوپیان و محتوایی راجع به روز مرد دارند. در این حالت تبلیغات در خود سایت‌ هاکوپیان به نمایش در نمی‌آید، بلکه تبلیغات در سایت‌هایی با محتوای مشابه سایت هاکوپیان و کلید واژه‌ای “روز مرد” ، نشان داده می‌شود. 

  • انتخاب سایت به طور موضوعی
  • در این حالت، تبلیغ کننده با انتخاب موضوعی خاص در گوگل دیسپلی نتورک، سایت‌هایی که می‌خواهد تبلیغاتش در آن به نمایش دربیاید را محدود می‌کند. در نتیجه گوگل سایت‌هایی که به طور ویژه درباره آن موضوع خاص هستند را، شناسایی می‌کند و تبلیغات را در آن‌ها به نمایش می‌گذارد. مثلا همان فروشنده لباس ورزشی می‌تواند، با انتخاب موضوع ورزش، تعیین کند، تبلیغش در سایت‌هایی که به ورزش مربوطند به نمایش در بیاید. 

  • انتخاب سایت بر اساس کلیدواژه
  • در این حالت، تبلیغ کننده در گوگل دیسپلی نتورک، کلید واژه‌های خاصی را تعیین می‌کند. در نتیجه تبلیغات در سایت‎‌هایی به نمایش درمی‌آید که از آن کلیدواژه‌های خاص استفاده کرده‌اند. این امکان برای کسب و کارهایی که انتخاب یک موضوع خاص برای محصولاتشان دشوار است، بسیار مناسب است.

    آیا تبلیغات سرچ گوگل با دیسپلی نتورک فرق دارد؟

    بله، فرق دارد! ببینید! امکان تبلیغات در گوگل، به طور کلی به دو شکل وجود دارد. تبلیغات یا در فهرست نتایج جستجوی گوگل کار می‌شوند و یا به صورت تصویری، در شبکه نمایش تبلیغات یا همان دیسپلی نتورک، برای کاربران به نمایش در می‌آید. این دو را باهم اشتباه نگیرید!

    فرق دیسپلی نتورک

     تبلیغات در موتور جستجو، به این صورت است که، گوگل در فهرست نتایجی که به کاربر نشان می‌دهد، چند مورد از نتایج را، به طور ویژه به تبلیغات اختصاص می‌دهد. یعنی وقتی کاربر، کلیدواژه‌ای را در موتور جستجوی گوگل سرچ می‌کند، در کنار نتایج طبیعی جستجوی؛ سایت‌هایی به عنوان نتیجه به کاربر نشان داده می‌شوند که، برای دیده شدن در نتایج جستجو، به گوگل هزینه‌ای پرداخت کرده‌اند. معمولا در کنار این نتایج، حروف ads نوشته می‌شود؛ به این معنا که این نتایج تبلیغ هستند و جز نتایج طبیعی گوگل محسوب نمی‌شوند.

    دیسپلی نتورک

    اما همانطور که گفتیم، تبلیغات در شبکه نمایش گوگل می‌تواند به صورت تصویر، ویدئو و حتی صدا در برنامه‌های پخش موسیقی یا پادکست، به کاربران نمایش داده شود. یعنی در دیسپلی نتورک دیگر فقط متن و کلمات نیستند که برای صید مخاطب تلاش می‌کنند، بلکه از تمام پتانسیل رسانه استفاده می‌شود. جالب است بدانید، حدود ۹۰ درصد اطلاعاتی که توسط مغز تحلیل می‌شوند، اطلاعات تصویری هستند. در نتیجه، استفاده از تبلیغات تصویری، برای جلب توجه مخاطب هدف، می‌تواند بسیار موثر واقع شود.  

    اما اینکه یک کسب و کار، از شبکه نمایش گوگل یا فهرست نتایج جستجوی گوگل، برای تبلیغات استفاده کند، کاملا به هدف‌گذاری او از تبلیغات بستگی دارد. مثلا اگر در مراحل اولیه جذب مشتری راغب باشد و بخواهد آگاهی از برند خود را افزایش دهد، شبکه نمایش گوگل یک گزینه بسیار مناسب است. دقت کنید! کاربر وقتی آن تبلیغ تصویری را می‌بیند، ممکن است به فکر خرید آن محصول باشد یا نباشد؛ در هر صورت با دیدن آن تبلیغ، افراد از وجود آن برند، با خبر می‌شود. در واقع این تبلیغات تصویری، نیازها و علایق کاربر را حدس می‌زنند و قبل از اینکه مشتری‌ها، برای خرید اقدام به جستجو کنند، تلاش می‌کنند به چشم آن‌ها بیایند.

    اما تبلیغاتی که در موتور جستجو کار می‌شوند، مشتری راغب را هدف می‌گیرند. یعنی افرادی که پیش از این در قیف فروش یک کسب و کار وارد شده‌ند؛ چه چیزی بهتر از این! این کسب‌و کار مرتبا در مقابل مشتری‌های راغبش قرار می‌گیرد.

    هزینه تبلیغات در گوگل دیسپلی نتورک چقدر است؟

    هزینه تبلیغات در شبکه نمایش گوگل، کاملا به این بستگی دارد که، یک کسب و کار اینترنتی چقدر بخواهد برای تبلیغاتش خرج کند. در واقع هرچقدر پول بدهید همان قدر هم آش می‌خورید! اما هزینه‌ای که گوگل ادز می‌گیرد به این شکل است که تبلیغ‌دهنده حساب خود را مبلغی شارژ می‌کند. مثل سیم کارت‌های اعتباری؛ بعد گوگل به ازای هر کلیکی که بر روی تبلیغ می‌شود، مبلغی از حساب تبلیغ کننده کسر می‌کند. و اگر کسی بر روی آن تبلیغ کلیک نکند، هزینه‌ای از حساب تبلیغ کننده کسر نمی‌شود. به این سیستم اصطلاحا پرداخت در ازای کلیک یا «Pay for click» می‌گویند.

    اما اگر از این موضوع بگذریم، چند عامل مهم وجود دارد که بر هزینه تبلیغات در شبکه نمایش گوگل اثر می‌گذارد. یکی از مهم‌ترین عوامل تاثیر گذار، صنعت یا صنفی است که تبلیغ کننده در آن فعالیت می‌کند. هر چه رقابت در آن صنعت یا صنف بیشتر باشد، هزینه تبلیغ بر حسب هر کلیک هم بیشتر می‌شود. مثلا تبلیغات در حوزه دندانپزشکی، به دلیل رقابت بالا در این حوزه معمولا گران‌تر است.

    کدام بهتر است؛ تبلیغات اینترنتی یا تبلیغات سنتی؟!

    اگر همین الان سر خود را بلند کنید و به اطرافیانتان نگاه کنید، شک ندارم در بین آن‌ها فردی را می‌بینید که، نگاهش به صفحه موبایل است! حدود پنج میلیون نفر در جهان به اینترنت دسترسی دارند؛ و تحقیقات نشان می‌دهد، هر فرد به طور میانگین روزانه حدود هفت ساعت در شبانه روز را در اینترنت می‌گذراند. پس اینکه، تبلیغات در فضای آنلاین، تا این حد افزایش داشته، چندان عجیب نیست. مردم اگر در خیابان هم باشند، احتمالا سرشان در موبایل است.

    تبلیغات اینترنتی یا سنتی

    همین وسعت نفوذ اینترنت در بین مردم، یکی از بزرگترین دلایلی است که باعث می‌شود تبلیغات آنلاین از تبلیغات سنتی پیشی بگیرد. 

    از طرفی هدف‌گیری دقیق مخاطب، در تبلیغات آنلاین مزیتی است که با چنین دقتی، در تبلیغات سنتی به هیچ عنوان وجود ندارد! البته کسب‌و‌کارهایی هم وجود دارند که مخاطبانشان چندان در فضای مجازی حضور ندارند و تبلیغات سنتی برای آنها می‌تواند اثر گذارتر باشد. همه چیز به نوع کسب و کار و نیت آن از تبلیغات بستگی دارد!

    «شبکه نمایش گوگل» به طور خلاصه

    «شبکه نمایش گوگل»، فرصتی عالی برای کسب و کارهایی است که، می‌خواهند مخاطبان خود را افزایش دهند و یا فروش بیشتری داشته باشند. 

     به کمک این شبکه؛ مخاطب با کیفیت‌تری را برای تبلیغات می‌توان پیدا کرد؛ مخاطبی که به احتمال زیاد به تبلیغ توجه نشان می‌دهد و بر روی آن کلیک می‌کند. کارشناسان جوان ما در نبض مارکتینگ، بر اساس تجربه می‌گویند که، اگرچه تبلیغات بسیار برای کسب و کارها ضروری‌ است؛ اما هیچ تبلیغی در تاثیرگذاری به گرد پای سئو سایت نمی‌رسد. در واقع اگر سئوی سایت را وعده غذایی اصلی در نظر بگیریم، تبلیغات حکم مکمل را برای رشد کسب و کار دارند! اگر شما هم به فکر رشد کسب و کار خود هستید، می‌توانید سئوی سایت و تبلیغات در گوگل را، به کارشناسان ما در نبض مارکتینگ بسپارید، فقط کافیست تماس بگیرید و از فرصت مشاوره رایگان ما استفاده کنید.

    سوالات متداول

    گوگل، از حدود ۲ میلیون وبسایت، ویدئو و اپلیکیشن به عنوان بستری، برای به نمایش گذاشتن تبلیغات تصویری استفاده می‌کند، که مجموعه آن‌ها شبکه نمایش تبلیغات گوگل را می‌سازد.

    هزینه تبلیغات در شبکه نمایش گوگل، کاملا به این بستگی دارد که، یک کسب و کار آنلاین چقدر بخواهد برای تبلیغاتش خرج کند. هزینه تبلیغات به نوع صنف یا صنعتی که کسب و کار در آن فعال است و منطقه جغرافیایی نیز بستگی دارد.

    هر فروشنده ای می‌تواند تعیین کند که تبلیغاتش به چه افرادی (از نظر،سن، جنسیت، علاقمندی و…) و در چه سایت‌هایی به نمایش دربیاید.

    محتوای این بلاگ توسط کارشناسان تایید شده است.

    با تشکر از شما برای زمانی که صرف مطالعه این محتوا کردید. 

    تیم تولید محتوا | آژانس خلاقیت نبض مارکتینگ

    مطالعه بیشتر

    [ASRating]

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    popup

    هـدیه ویـژه به مـدت محـدود

    مشـاوره اختصاصـی سئـو "رایـگان"

    popup

    هـدیه ویـژه به مـدت محـدود

    مشـاوره اختصاصـی سئـو "رایـگان"