call nabz

۰۲۱۸۸۹۴۸۹۱۷

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
  • راهنمای جامع طراحی یک شعار برند قدرتمند!

    شعار برند

    خلاقیت کافی نیست!

    تا صحبت از شعار برند می‌شود، همه آماده می‌شوند تا خلاقیت حداکثری‌شان را به کار گرفته، و یک شعار خاص و جذاب برای برندشان طراحی کنند. اما دست نگه دارید! شما با این روش نمی‌توانید شعار برند خوب و قدرتمندی داشته باشید!

    شعار برند قدرتمند

    البته در اینکه شما خلاق و با استعداد هستید هیچ شکی نیست؛ ولی واقعیت این است که شعار برند، بخش مهمی از استراتژی بازاریابی و برندسازی هر کسب و کار را تشکیل می‌دهد! شعارها می‌توانند تصویر خوبی از برندتان ایجاد کرده، یا تصویر خوب قبلی را به طور کامل خراب کنند! برای طراحی چنین عبارت مهمی، به جز خلاقیت، به ابزارهای دیگری نیز احتیاج دارید.

    از ما می‌شنوید، قبل از هرچیز، بیایید کمی درباره شعار برند یاد بگیریم. بعد درباره نحوه نوشتن یک شعار برند خلاقانه و جذاب هم به طور مفصل صحبت خواهیم کرد! کافی است چند دقیقه‌ای با نبض مارکتینگ همراه باشید…

    آنچه در این مقاله می‌خوانید...

    شعار برند (Brand Tagline) چیست؟

    شعار برند، عبارت کوتاهی است که یک شرکت از آن برای انتقال تصویر، خلاصه داستان و یا پیام برند خود به مصرف‌کنندگان استفاده می‌کند.

    اینطور تصور کنید که شعار برند، خلاصه‌ای از هویت کسب و کار شما را ارائه می‌دهد‌. این شعار، زمانی موفق است که روی شنونده تاثیر گذاشته و باعث شود تا او ارتباط ساده‌ای با کسب و کار شما برقرار کند.

    شعار برند بخشی دائمی و غیرقابل تغییر از برند بوده و شما آن را تقریبا یکبار برای همیشه انتخاب می‌کنید. البته قطعا می‌توانید تغییراتی در آن ایجاد کنید. حتی شاید روزی لازم باشد به دلایلی آن را کاملا تغییر دهید. ولی از ما می‌شنوید، تغییر شعار برند، معمولا تاثیر خوبی بر کسب و کار ندارد!

    البته نه اینکه نتوانید آن را تغییر دهید، ولی عاقبت تغییر دائمی شعار برند پای خودتان…

    شعاربرند چیست

    حالا که به طور حدودی می‌دانیم شعار برند چیست، بگذارید از انواع آن برایتان بگوییم!

    انواع شعار برند

    هر برند، با توجه به اهداف و خصوصیاتی که دارد، باید جایگاه متفاوتی را از خود، برای مشتریانش به نمایش بگذارد.

    بعضی از برندها واقع‌نگر بوده و بعضی می‌خواهند یک پیام احساسی منتقل کنند. برخی برندها رک و راست حرفشان را می‌زنند و بعضی‌ها دوست دارند مرموز به نظر برسند. بر اساس این تفاوت‌ها، لازم است انواع شعار برند را بدانیم تا متوجه شویم برند ما، در کدام دسته جای می‌گیرد:

    انواع شعار برند

    ۱. شعارهای دستوری یا امری (Imperative Taglines)

    شعار دستوریاین شعارها در زبان انگلیسی معمولا با یک فعل شروع شده و با حالت دستوری با مشتریان صحبت می کنند. شعارهای برندی که امری هستند، مشتریان را تشویق می‌کنند کاری خاص را انجام دهند که مرتبط با اهداف، چشم‌انداز، ماموریت و یا شخصیت برند است. این شعارها بیشتر توسط برندهایی استفاده می‌شوند که می‌خواهند هیجان انگیز، جسور و تاثیرگذار به نظر برسند.

    مانند شعار یوتیوب که می‌گوید “خودت را پخش کن!” (Broadcast Yourself) یا شعار کوکاکولا که اشاره به باز کردن قوطی نوشابه دارد و می‌گوید “شادی را باز کن!” (Open Happiness) یا حتی شعار برند Hint که می‌گوید “کاری که عاشقش هستی را انجام بده!” (Do What You Love)

    ۲. شعارهای توصیفی (Descriptive Taglines)

    شعار توصیفیهمانطور که از نام این شعارها پیداست، شعار برند توصیفی باید پیشنهاداتی که برند ارائه می‌دهد، وعده های برند و یا چشم‌انداز آن را با کلمات ساده و به یاد ماندنی برای مشتری‌ها توصیف کند. به طور مثال، شعار فروشگاه‌های تخفیف دار زنجیره‌ای والمارت (Walmart)، این است که “پول جمع کن، بهتر زندگی کن!” (Save Money.Live Better). یا شعار برند بانک آنلاین Ally می‌گوید “بهترین مسیر برای رفتن به بانک، همین جایی است که تو هستی” (The Better Way To Bank – from Her Where You are).

    نکته

    نکته مهم: امیدواریم درک کنید که هر شعار برند، در همان زبانی که نوشته می‌شود، جذابیت و اثرگذاری دارد و ممکن است در زبان‌های دیگر حتی مضحک به نظر برسد.

    ۳. شعارهای محرک (Provocative Taglines)

    شعار متحرکاین شعارها تفکر برانگیز و محرک هستند. آن‌ها ساخته شده‌اند تا احساسات مشتریان را تحریک کرده و وادارشان کنند تا هرجا این شعارها به چشمش خورد، همان‌جا ذهنشان روی شعار برند گیر کرده و درباره آن فکر کنند! در حقیقت هدف این قبیل شعارها، ایجاد پل فکر بین یک نام تجاری و یک نتیجه دلخواه است.

    مانند شعار برند آدیداس که می‌گوید “غیر ممکن وجود ندارد!” یا شعار برند پوشاک ورزشی آندر آرمور که “من انجام خواهم داد!” است.

    ۴. شعارهایی با صفات عالی (Superlative Taglines)

    شعار عالیاین شعارها با صفات عالی ساخته می‌شوند. مانند “بهترین”، “بزرگ‌ترین” یا “بالاترین”. این‌ها کسب و کارهایی هستند که دوست دارند تا مخاطبان ارتباطی بین محصولات آن‌ها و بهترین بودن در بین رقبا احساس کنند. مانند شعار برند BMW که می‌گوید “آخرین ماشین برای رانندگی!” و مطمئن است شما بعد از خرید آن، آن‌قدر راضی خواهید بود که از برند دیگری ماشین نخرید!

    ۵. شعارهای خاص (Specific Taglines)

    شعار خاصاین برندها از کلمات هوشمندانه برای ساخت شعار برند خود استفاده می‌کنند تا بتوانند به وسیله آن، چیزی را به مخاطب فهمانده و آن را در ذهنش ماندگار کنند. مثلا بر ویژگی خاصی از کالا یا خدماتشان تمرکز کرده و تلاش می‌کنند آن مزیت را در ذهن مشتریان به برند خودشان مربوط کنند. مانند برند دستمال کاغذی Bounty که قدرت جذب بالا دستمال‌هایش را در شعار برند آورده است. (The Quicker Picker Upper)

    ۶. شعارهای استفهامی (Interrogative Taglines)

    شعار استفهامیاین برندها برای ساخت شعار برند، از سوالاتی استفاده می‌کنند تا شما را به انجام یک عمل، یا فکر کردن به چیزی خاص، یا حتی انتقال هر پیام دیگر سوق دهند. مانند شرکت پردازش شیر کالیفرنیا که می‌گوید “شیر گرفتی؟!”

    ۷. شعارهای رویا محور (Visionary Taglines)

    شعار رویا محورشعارهایی که چشم انداز برند را به مخاطب منتقل می‌کنند را شعار برندهای رویا محور می‌گویند. مانند “تخیل در کار” (Imagination at work) که شعار برند GE، یک کسب و کار بزرگ در حوزه ساخت و فناوری است.  یا شعار شرکت Avis که می‌گوید “ما بیشتر تلاش می‌کنیم”.

    حالا که از انواع شعار برند آگاه شدید، زمان آن است که بفهیم اصلا شعار برند چه اهمیتی دارد؟!

    چرا شعار برند اهمیت دارد؟

    نمی‌توان اهمیت شعار برند را انکار کرد. نباید یک پیام ارتباطی قدرتمند که مخاطب را با خود درگیر کرده و در ذهن او جا خوش می‌کند را دست کم گرفت! شعار برند می‌تواند با کلمات خیلی ساده، شخصیت برند را به مصرف‌کننده منتقل کند. ولی شاید بهتر باشد دقیق‌تر با مزایای شعار برند آشنا شویم:

  • ایجاد تصویر برند
  • شعار برند، بخش مهمی از فرآیند ساخت برند (برندینگ) به شمار می‌آید. شعارها می‌توانند تصویر شرکت شما را در ذهن مشتریان تداعی کرده و باعث ارتباط گرفتن هرچه بیشتر آن‌ها با سازمان شوند. یک شعار خوب و به یاد ماندنی، تبدیل به بخشی از هویت و فرهنگ یک برند می‌شود.

  • افزایش آگاهی نسبت به برند
  • مشتریان با شعار برندهای قوی است که شرکت‌ها را شناخته و به دیگران نیز معرفی می‌کنند. شعار برند به طور مستقیم باعث افزایش آگاهی از برند و ایجاد مشتریان جدید است. شعاری که خوب ساخته شود، به شما این امکان را می‌دهد تا بتوانید به مخاطبان خود، درک روشن و واضحی از برندتان بدهید.

    برای مطالعه بیشتر درباره “آگاهی از برند“، نگاهی به مقاله مقابل بیندازید: آگاهی از برند، آنچه از شما می‌شناسند

  • افزایش آگاهی نسبت به مزایا
  • شما با خلق یک شعار برند جذاب، می‌توانید مزایای خود را بهتر به مصرف کننده معرفی کنید و باعث شوید او بیش از پیش تفاوت شما را با رقبایتان درک کند.

  • انعکاس ارزش و ماموریت‌های یک برند
  • خیلی از شرکت‌ها از شعار برند در جهت انعکاس ارزش‌هایی از سازمانشان استفاده می‌کنند که هم راستا با ارزش‌های مشتری است. این موضوع به حفظ هرچه بیشتر مشتریان و علاوه بر آن، جذب مشتریان جدید منجر می‌شود.

  • ایجاد رشد در کسب و کار
  •  هرچه شعار برند جذاب‌تر باشد، افراد بیشتری درگیر شده و به آن فکر می‌کنند. این به طور مستقیم باعث افزایش فروش و رشد کسب و کار می‌شود.

     

    اکنون که می دانید چرا شعار برند اهمیت دارد، زمان آن رسیده است که تفاوت بین شعار برند و شعار تبلیغاتی را بررسی کنیم.

    مشاوره رایگان نبض مارکتینگ را از دست ندهید!

    شعار برند یا شعار تبلیغاتی؟! مسئله این است…

    دو مفهوم شعار برند (Brand Tagline) و شعار تبلیغاتی برند (Brand Slogan)، تشابهاتی دارند که باعث می‌شود خیلی از افراد هر دو را یکسان در نظر بگیرند. باید حواسمان باشد که از همین ابتدا، حساب این دو مفهوم را از هم جدا کنیم! با اینکه هر دوی این مفاهیم، ابزارهای بازاریابی هستند، ولی شما با درک تفاوت بین این دو مفهوم، می‌توانید تاثیرات ماندگار تری بر مشتریانتان بگذارید!

    تفاوت‌های شعار برند و شعار تبلیغاتی برند:

    تفاوت شعار برند و شعار تبلیغاتی

  • اهداف:
  • بزرگترین تفاوت بین  شعار برند (Brand Tagline) و شعار تبلیغاتی برند (Brand Slogan)، این است که هدف این دو مفهوم با هم متفاوت است! شعار تبلیغاتی برند، به طور مخفف این را شرح می‌دهد که شرکت برای چه چیزی آمده و محصولات (کالا یا خدمات) شرکت، چطور می‌تواند به مشتری کمک کند. این در حالی است که شعار برند، یک عبارت جذاب برای ایجاد تصویر برند در ذهن مشتری هاست. 

    شعار برند، آگاهی را از کلیت برند بالا می‌برد و مسئولیت ایجاد یک تصویر قابل اعتماد برای برند را، در چشم عموم دارد و باید بتواند لحن و احساس برند را منتقل کند. درحالیکه شعار تبلیغاتی معمولا برای معرفی یک محصول یا دیدگاه جدید استفاده می‌شود!

    به طور مثال ممکن است شما صاحب یک شرکت لباس فروشی باشید. در این صورت شما یک شعار برند یکسان برای تمام لباس‌هایی که عرضه می‌کنید دارید و ممکن است اگر هم برای بزرگسالان و هم برای کودکان لباس می فروشید، شعار تبلیغاتی شما برای هر گروه متفاوت باشد.

  • تعداد:
  • شعار برند، معمولا برای هر برند یک بار طراحی شده و مگر تغییرات جزئی، اصل آن ثابت باقی می‌ماند. ولی شعار تبلیغاتی به ازای هر تغییر در کمپین یا ارائه یک دیدگاه جدید تغییر می‌کند. ممکن است یک برند، چندین و چند شعار تبلیغاتی داشته باشد.

    واژه Slogan به معنای “فریاد جنگ” بوده و خالی از لطف نیست که آن را برای برند هم با همین معنی تشبیه کنیم! به ازای هر جنگ، فریاد جدیدی برای جنگ، به ازای هر کمپین یا محصول جدید، شعار تبلیغاتی جدید برای برند!

  • مدت زمان اجرا:
  • شعار برند، یک عبارت کلی و همیشگی درباره برند است. کمتر دیده‌ایم که یک شرکت بزرگ، شعار برند خود را  تغییر دهد! ولی شعارهای تبلیغاتی، معمولا فقط برای یک محصول یا یک کمپین مشخص استفاده شده و ماندگاری شعار برند را ندارند. شرکت‌ها هر زمان که روی ایده یا موضوع جدیدی تمرکز می‌کنند، شعار تبلیغاتی‌شان را هم تغییر می‌دهند.



  • زمان ساخت:
  • شعار برند، در همان مراحل ابتدایی تشکیل یک شرکت، با توجه به خصوصیات کلی برند طراحی می‌شود. درحالیکه شعار تبلیغاتی، زمان اجرای یک کمپین بازاریابی، یا زمانیکه برند تصمیم میگیرد بر جنبه های مختلف محصول خود تمرکز کند شکل میگیرند. مادامی که شعارهای تبلیغاتی مختلف می آیند و می‌روند، شعار برند ثابت و بدون تغییر خواهد بود!

  • تعداد کلمات:
  • با اینکه هر دو عبارت کوتاه هستند، ولی شعارهای تبلیغاتی برند، معمولا از شعار برند طولانی‌تر بوده و چیزی حدود نه یا ده کلمه هستند. این در حالی است که شعار برند کمتر از هشت کلمه است.

     

    با همه‌ی این‌ها، فراموش نکنید که چه شعار برند و چه شعار تبلیغاتی، هرکدام بتوانند هدفی که پیش گرفته‌اند را محقق کنند، برند شما را به یاد ماندنی خواهند کرد!

    یک شعار برند خوب چه شعاری است؟

  • ساده و کوتاه بودن شعار برند
  • شعار برند، باید ساده و کوتاه باشد. از ما می‌شنوید زیبایی در سادگی است. تمام جذابیت یک شعار برند، در این است که به طور باورنکردنی کوتاه باشد و در چشم آسان به نظر برسد.

    علاوه بر این، شعار برند ساده و کوتاه، راحت‌تر در ذهن می‌ماند و برای ما هم همین مهم است! اینکه که شعار برندمان در حافظه مشتری ثبت شود. پس از همین ابتدا تلاش کنید کوتاه باشد و از کلمات ساده در آن استفاده شود.

    نکته

    نکته مهم: ما شعار برندهای موفقی را هم دیده‌ایم که ۲ یا حتی ۳ جمله باشند، ولی معمولا شعارهای کوتاه طرفداران بیشتری دارند.

  • خاطره انگیز بودن شعار برند
  • یادتان باشد که شعار برند، تبدیل به بخشی از فرآیند برندسازی شده و در هماهنگی با عناصر دیگر در برندینگ، کار می‌کند تا تصویری از آن نام تجاری را در ذهن مخاطبان بیاورد. پس لازم است که یک شعار برند خوب، به یاد ماندنی بوده و یک تداعی فوری و قوی از برند ایجاد کند.

  • خلاقانه بودن شعار برند
  • شعار برند باید خلاقانه و متمایز از رقبا باشد. به طور مثال به عبارت “متفاوت فکر کن” نگاه کنید. این شعار برند اپل است که در عین سادگی، کاملا خلاقانه و منحصر به فرد طراحی شده و در هر زمان باعث ایجاد چالش فکری می‌شود.

  • واضح بودن شعار برند
  • شعار برند خوب، یک پیام واحد و واضح را منتقل می‌کند. واقعیت این است که نباید منظور شما را از شعار برند حدس زد! همه چیز باید واضح باشد. یک پیام پیچیده یا گیج‌کننده در ذهن مخاطب باقی نمی‌ماند. به عنوان مثال، شعار «زیرا شما ارزش آن را دارید» برند لورآل، یک شعار عالی است. این شعار ساده، واضح و دقیق است.

  • آموزنده بودن شعار برند
  • شعار برند، به راحتی می‌تواند خلق ارزش کرده و به مشتری آموزش دهد که باید از یک برند حرفه‌ای چه انتظاری داشته باشد. به طور مثال به شعار “کیفیت هرگز از مد نمی‌افتد” نگاه کنید! این شعار، یک شعار آموزنده عالی است که به مشتری آموزش می‌دهد انتظار محصولات با کیفیت را از آن برند داشته باشد.

  • مشتری مدارانه بودن شعار برند
  • شعار برند مطلوب، به جای شرکت بر مشتری تمرکز می‌کند! ردبول (Redbull) یک شعار مشتری مدارانه عالی دارد. او می‌گوید: ردبول به شما بال پرواز می‌دهد.

  • متاثر کنندگی شعار برند
  • شعار برند، باید احساسات مشتری را برانگیزد. مزایای برانگیختن احساس در مخاطبان و ایجاد ارتباط مثبت با برند شما، غیرقابل انکار است.  به طور مثال، شعار “بیایید به مکان ها برویم” شرکت تویوتا، شعاری است که احساس ماجراجویی مخاطب را بر می‌انگیزد و در علاقمند کردن مشتری به گشت و گذار تلاش می‌کند.

    نکته

    نکته مهم: آمارها نشان داده مشتریانی که با یک برند پیوند عاطفی دارند، ۵۰ درصد ارزشمندتر از مشتریان راضی از همان برند هستند.

  • سازگاری شعار برند
  • شعار برند، در تمام برنامه‌های بازاریابی استفاده می‌شود! خیلی مهم است که یک هویت قوی و قابل تشخیص از برند را به نمایش گذاشته و با تمام برنامه‌ها و اهداف شرکت سازگار باشد.

    نکاتی عملی، که شعار برند شما را جذاب می‌کنند!

    شعار برند جذاب

    ۱- در ساخت شعار برند، از کلمات قدرتمند و قوی استفاده کنید!

    مطمئن شوید از کلمات قوی و تاثیرگذار را در شعار برند خود استفاده می‌کنید. کلمات قدرتمند تأثیر بسیار ماندگارتری بر مخاطبان می‌گذارند! همانطور که تا اینجا متوجه شده‌اید، هدف اصلی ایجاد شعار برند، این است که به خاطر سپرده شده و یادآور برند باشد. علاوه بر این، کلمات قوی به برند شما کمک می‌کند قابل اعتماد به نظر برسد و عبارتی که ساخته‌اید را از یک شعار برند معمولی، به یک شعار برند جذاب تبدیل کند.

    ۲- در ساخت شعار برند، آینده نگر باشید!

    با پیشرفت کسب و کار شما، تعداد محصولات و شناخت از برند شما هم افزایش می‌یابد. زمانیکه شعار برند خود را می‌سازید، به اهداف آینده و جایی که ممکن است دیر یا زود به آنجا برسید هم فکر کنید و مطمئن شوید شعار برندتان در آینده نیز یک شعار قوی به حساب می‌آید!

    ۳- در ساخت شعار برند، واضح و شفاف باشید!

    یک شعار باید مستقیماً آنچه را که در نظرتان دارید، در چند کلمه بیان کند. توجه به حواشی و طفره رفتن را کنار بگذارید و به اصل موضوع بپردازید. هرچه فضای بیشتری برای حدس و گمان در شعار برند وجود داشته باشد، احتمال موفق بودن آن هم کمتر است!

    ۴- در ساخت شعار برند، مثبت باشید!

    شعار برند شما، ممکن است اولین چیزی باشد که از کسب و کارتان به گوش مخاطب رسیده و در ذهنش باقی می‌ماند! تلاش کنید تا حد امکان از کلمات مثبت استفاده کرده و فضای مثبتی را به نمایش بگذارید تا تصویر اولیه خوبی از برندتان در ذهن مخاطب شکل بگیرد.

    ۵- در ساخت شعار برند، داستان سرایی کنید!

    داستان سرایی نقش زیادی در انواع مختلف بازاریابی دارد و می‌توان به بخشی جدایی ناپذیر از برنامه‌های بازاریابی برند شما تبدیل شود. هرچه داستان شما باور پذیرتر و قوی‌تر باشد، فروش بیشتر محصولاتتان آسان‌تر است!

    ۶- در ساخت شعار برند، جذاب باشید!

    خب، جذاب بودن به همین راحتی‌ها هم نیست! ولی انتخاب عبارت‌های خلاقانه، احتمال جذابیت شعار برند را افزایش می‌دهد. می‌توانید برای جذابیت هرچه بیشتر آن، با یک کپی‌رایتر مشورت کنید. درست است که کپی‌رایترها به اسم تبلیغ‌نویس هستند، ولی خلاقیت و توانمندی زیادی در ایجاد عبارات جذاب دارند.

    شما می‌توانید از آن‌ها بخواهید به بهترین نحو با کلمات بازی کنند و شعار برندتان را طوری طراحی کنند که به طور مثال قافیه داشته باشد. یا از کلماتی در آن استفاده شود که هم‌زمان دو معنی بدهند. (جناس) مثل کلمه شیر!


    این یکی شیر است آدم  می‌خورد               آن یکی شیر است، آدم می‌خورد! 


                                                                         مولوی- مثنوی معنوی – دفتر اول

    ۷- در ساخت شعار برند، از اظهارات تو خالی پرهیز کنید!

    یک عبارت خلاقانه و جالب، لزوما یک شعار موثر و به درد بخور نیست! برای طراحی شعار برند، مطمئن شوید که علاوه بر ساخت یک شعار جذاب، یک شعار معنی‌دار و صادقانه جذاب دارید!

    ۸- در ساخت شعار برند، استفاده از طنز را جدی بگیرید!

    بسته به مخاطبان هدف کسب و کار و هویت برند مورد نظر، طنز پردازی در شعار برند، می‌تواند به ایجاد یک عبارت جذاب و به یاد ماندنی کمک کند. 

    البته اگر شما یک برند خیلی جدی هستید، اصلا این روش را به شما پیشنهاد نمی‌کنیم!

    شعار برند طنز

    ۹- در ساخت شعار برند، به سایر عناصر بازاریابی هم توجه کنید!

    یک شعار برند خوب، در کنار دیگر عناصر بازاریابی، می‌تواند یک تصویر ماندگار از کسب و کار شما ایجاد کند. یادتان باشد که این شعار باید بتواند با دیگر عناصر، سازگار و هم راستا باشد تا نتیجه مورد نظر به دست بیاید.

    ۱۰- در ساخت شعار برند، مشتریان خود را در اولویت قرار دهید!

    شعارهای تاثیرگذار، بر مشتریان تمرکز می‌کنند، نه خود کسب و کار! می‌دانیم که دوست دارید محصولات و ویژگی‌های مثبت برندتان را توصیف کنید، ولی از ما می‌شنوید بجای این کار، مزایای محصولات خود را برجسته کنید و بگویید محصولات شما چگونه می‌توانند زندگی مردم را بهتر کنند! مشتریان شما به آنچه می‌توانند از کسب و کارتان به دست آورند علاقه‌مند هستند. همین!

    ۱۱- در ساخت شعار برند، ارتباط عاطفی برقرار کنید و احساسات مخاطبان را برانگیزید!

    پیش‌تر گفتیم که طبق آمار، مشتریانی که با یک برند پیوند عاطفی دارند، ۵۰ درصد ارزشمندتر از مشتریان راضی برند هستند. مزایای برانگیختن احساس در مخاطبان و ایجاد ارتباط مثبت با برند شما غیرقابل انکار است! به همین دلیل است که هدف خیلی از کسب و کارها از ایجاد شعار برند، برانگیختن احساسات خاصی در مخاطبین است!

    به شعار برند نایک نگاه کنید! “فقط انجامش بده”، اعتماد به نفس و توانمندسازی را فریاد می‌زند، و این دو ارزشی هستند که برند پوشاک ورزشی نشان می‌دهد. تنها با سه کلمه ساده، “نایک” از ما می‌خواهد که همه بهانه‌هایمان را کنار بگذاریم و فقط به دنبال چشم اندازها و اهداف خود باشیم.

     

    برند نایک راهی موثر برای رساندن پیام قدرتمند خود پیدا کرده است. شما چطور؟ شما راهی پیدا کرده‌اید تا یک شعار برند عالی بسازید؟ وقت آن است که قدم به قدم ساخت یک شعار برند عالی را یاد بگیریم!

    قدم به قدم، تا یک شعار برند عالی!

    ممکن است تصور کنید که شعار برند، تنها چند کلمه ساده است و ساخت آن نباید بیشتر از چند دقیقه طول بکشد! اما راستش را بخواهید همین چند کلمه کار زیادی می‌برد. بیایید در دوازده قدم یاد بگیریم چطور می‌توانیم یک شعار برند جذاب و تاثیرگذار بنویسیم:

    شعار برند عالی

    قدم اول: تحقیق کنید!

    هر قدم برای ساخت برند مستلزم تحقیق قبلی است و ایجاد یک شعار برند هم از این قاعده مستثنی نیست! شما باید خیلی خوب بدانید چند شرکت در حوزه فعالیت کسب و کارتان وجود دارند و بهترین آن‌ها را انتخاب کنید. باید با دقت شعارهایشان را بررسی کنید تا درک واضح‌تری از این داشته باشید که از شعار خودتان چه می‌خواهید!

    نکته

    نکته مهم: یک کار بسیار مفید این است که به تاریخچه تکامل شعار برند برخی از شرکت‌های رقیب نگاهی بیندازید و آن‌ها را مقایسه کنید! شما با این کار، می‌توانید متوجه شوید که آنها چگونه احساس مشتریان را درباره برند، در طول زمان تغییر داده‌اند.

    قدم دوم: برندتان را خوب بشناسید!

    قبل از اینکه برای نوشتن شعار دست به کار شوید، زمانی را به شناخت دقیق‌تر شرکت خودتان اختصاص دهید! درباره مخاطبان هدف و راه‌های رسیدن به آن‌ها تحقیق کنید. قبل از طراحی هر شعار برند، لازم است بدانید می‌خواهید برندتان چه شخیصت و هویتی داشته باشد تا بتوانید شعار برندی داشته باشید که اهداف و صدای کسب و کارتان را منعکس کند.

    قدم سوم: ارزش‌های کلیدی برند خود را شناسایی کنید!

    شعار شما باید درباره ارزش های اصلی شما به عنوان یک برند صحبت کند! بنابراین مطمئن شوید که اصول اساسی شما در طراحی شعار برندتان رعایت شده است. اگر شرکت شما بیانیه ماموریت، چشم انداز یا ارزش های اصلی را تنظیم نکرده است، اکنون زمان بسیار خوبی برای توسعه آنها است.

    محصول خود و ارزشی که برای مشتریان به ارمغان می آورد را مشخص کنید. شما باید چیزی مفید، منحصر به فرد و سودمند ارائه دهید.

    سعی کنید خیلی واضح و کوتاه به این سوالات پاسخ دهید که:

      • برند شما چه خدمتی ارائه می‌دهد؟
      • ارزش‌های اصلی شما چیست؟
      • مشتریان شما می‌توانند چه انتظاراتی از برندتان داشته باشند؟
      • دوست دارید مشتریانتان چگونه برند شما را به خاطر بسپارند؟
      • می‌خواهید چه احساساتی را در مخاطبانتان برانگیزید؟
    • ویژگی های متمایز کسب و کار شما چیست که آن را با رقبا متفاوت می‌کند؟

    شما باید خاص ترین کلماتی را که کاملاً برند و محصول شما را توصیف می کنند، پیدا کنید. مطمئن شوید که مردم با شنیدن این کلمات در کنار هم، تا حدی یاد شرکت شما خواهند افتاد!

    قدم چهارم: در مورد لحن شعار برند خود تصمیم بگیرید!

    قبل از اینکه برای شعار برندتان یک لحن انتخاب کنید، مطمئن شوید که با لحن کلی برندتان مطابقت داشته باشد! همانطور که پیش‌تر گفتیم، شما باید شعار برندتان را سازگار با تمامی عناصر بازاریابی انتخاب کنید!

    دوست دارید شعار برندتان چطور باشد؟ دوستانه؟ جدی؟ انگیزشی؟ آموزنده؟ انتخاب شماست!

    انتخاب لحن، چهار بعد دارد که باید در هر یک از این ابعاد سطح خود را مشخص کنید. جدول پایین ابعاد تعیین لحن را نشان می‌دهد. دست به کار شوید!

    قدم پنجم: آنچه می خواهید مردم در مورد شما بدانند را مشخص کنید!

    بگذارید ساده توضیح دهیم! می‌خواهید مشتریان جدید یا قدیمی، در عرض چند ثانیه چه چیزی از ماهیت برند شما بدانند؟ آن موضوع، باید زیربنای شعار برند شما باشد!

    قدم ششم: احساسی که می‌خواهید به برندتان داشته باشند را مشخص کنید!

    بالاتر خیلی دقیق درباره اهمیت و تاثیر ایجاد احساسات مختلف در مشتریان صحبت کردیم. وقت آن است که تصمیم بگیرید که دوست دارید  وقتی مردم درباره برند شما فکر می‌کنند باید چه احساسی داشته باشند؟ احساس‌های ساده‌ای مثل شادی، غرور، انگیزه یا قدرت؟ یا احساسات پیچیده‌تری مثل گرسنگی، اعتماد به نفس، سرحال شدن و …؟ هر کدام که در نظرتان است، باید مطابق با آن کلماتی را انتخاب کنید که آن احساس را به راحتی و با وضوح بیان می‌کنند!

    می‌توانید برای این کار، از شکل زیر هم کمک بگیرید.

    احساس برند

    قدم هفتم: تیم‌تان را پیدا کنید!

    افرادی را در شرکت انتخاب کنید که به نظرتان می‌توانند در مسیر طراحی یک شعار برند به شما کمک کنند. فرقی نمی‌کند که یک کارمند کار درست است یا مدیر یک بخش بزرگ! حتی می‌توانید نظرات دیگر اعضای شرکت را هم از طریق نظرسنجی جویا شده و از آن‌ها استفاده کنید.

    قدم هشتم: طوفان فکری راه بیندازید!

    در تیم‌تان یک طوفان فکری راه انداخته و به خلق ایده‌های جدید بپردازید. از تمام خلاقیت تیم خود استفاده کنید و بهترین ایده‌ها را برای شعار برند خود بنویسید. شما باید چیزی منحصر به فرد، به یاد ماندنی، جذاب و سودمند خلق کنید.

    می‌توانید فهرستی از کلمات مرتبط با برند و ماموریت خود تهیه کرده و به افکارتان جهت دهید. تا جایی که می‌توانید عبارات مهم بنویسید و همه با هم برای به اصطلاح پخته کردن آن عبارات، زمان بگذارید. یادتان باشد که نوشتن یک شعار برند زمانبر است، پس برای طراحی آن عجله نکنید!

    نکته

    نکته مهم: چیزی به نام ایده بد وجود ندارد! خلاقیت تیم‌تان را از بین نبرید. دو حالت تعریف کنید. که شما در مورد شعارهای جدید برای شرکت خود فکر می کنید، اما چیزی به نام ایده خارج از موضوع وجود دارد.

    به تمام عبارات موجود توجه کنید و آنها را در یک لیست قرار دهید، سپس بهترین را برای کسب و کار خود انتخاب کنید.

    قدم نهم: گزینه‌های خود را محدود کنید!

    تمام ایده های خود را در یک مکان جمع آوری کنید و سعی کنید سه تا پنج گزینه مناسب را انتخاب کنید! 

    قدم دهم: انتخاب نهایی شعار برند!

    حالا، با طی کردن این مراحل، انتخاب شعار نهایی برایتان راحت‌تر است! وقت آن است که درب اتاقتان را ببندید و با نهایت تمرکز و قدرت تحلیلتان، یک انتخاب سخت انجام دهید!

    قدم یازدهم: بازخورد دریافت کنید و شعار برند نهایی را اصلاح کنید!

    شعار نهایی خود را با سایر افراد شرکت یا حتی دوستان و خانواده به اشتراک بگذارید و واکنش آن‌ها را ارزیابی کنید. به خاطر داشته باشید که قرار نیست همه بازخوردی مثبتی به شما بدهند! هیچ چیزی در جهان، نمی‌تواند همه را راضی کند. با این حال اگر نظرات یکسان، بارها در بازخوردها مطرح می‌شوند، ممکن است لازم باشد به طوفان فکری برگردید یا فهرست اولیه گزینه‌های خود را دوباره مرور کنید.

    قدم دوازدهم: وقت انتشار است!

    هنگامی که به شعاری که ایجاد و انتخاب کرده‌اید اطمینان پیدا کردید، وقت آن است که آن را به دنیا نشان دهید!

    اگر لازم بود، شعار برندتان را عوض کنید!

    شعار برند، به بخش مهمی از یک برند تبدیل شده و پیش‌تر گفتیم که اکثرا ثابت می‌ماند. اما یادتان باشد که بعضی اوقات، تغییر شعار برند، یک امر حیاتی است!

    همانطور که شرکت شما رشد می کند، ماموریت‌های شما هم تغییر می‌کند. ممکن است با اینکه در زمان ساخت شعار برند، همه چیز را در نظر گرفته باشید، لازم باشد حتما آن را تغییر دهید. ممکن است لازم باشد شعار خود را اصلاح کنید تا ارزش های جدید خود را نشان دهید یا به کل آن را عوض کنید.

    نکته ای که باید به آن توجه داشت این است که شعار برند، می تواند با تغییر زمان، منسوخ شده و این منسوخ شدن به برند شما آسیب بزند. بگذارید یک مثال بزنیم!

    برند لوازم آرایشی Maybelline و شعار معروف سابق آن است: «شاید Maybelline باشد که اون با آن متولد شده است.» این ادعا می کند که زیبایی طبیعی ممکن است وجود داشته باشد، اما ممکن است محصولات خودشان باشد که در واقع، دلیل زیبا به نظر رسیدن آن شخص است. از آنجایی که استانداردهای زیبایی در سال‌های اخیر با چالش‌های جدی مواجه شده است، جای تعجب نیست که این برند در سال ۲۰۱۶ این شعار را به درستی کنار بگذارد و به فکر یک شعار بهتر بیفتد.

    شعار برندهایی که در ایران محبوب شدند

    در طول متن، شعار برندهای معروف جهان را مثال زدیم. خالی از لطف نیست که با تعدادی از برندهای ایرانی که شعار برندهای ماندگار داشته‌اند هم آشنا شویم!

    سعی کنید قبل از اینکه نشانه‌گر موس را روی تصاویر نگه‌دارید، شعار برندهای زیر را حدس بزنید!

    شعار برند بانک ملت
    بانک ملت
    پاگسان
    فرمند
    بوتان
    گلدیران
    سن ایچ
    رامک
    امرسان

    شعار برند، عبارت مهم و تعیین کننده!

    طراحی یک شعار برند جذاب و تاثیرگذار، فرآیندی زمان‌بر بوده که ممکن است در میان راه شما را خسته کند. باید از ابتدا بدانید که بر خلاف ظاهر ساده و چند کلمه‌ای یک شعار برند، شما مسیری طولانی در پیش دارید. شعار برند یک عبارت مهم تعیین کننده برای کسب و کار شماست. در طراحی آن، تا می‌توانید تحقیق کنید و ترجیحا ساخت آن را به یک فرد متخصص بسپارید! یک شعار برند اشتباه می‌تواند کل برند شما را زیر سوال ببرد و یک شعار برند قدرتمند، می‌تواند خیلی زود شما را از رقبا متمایز کرده و رشد زیادی به همراه داشته باشد. از ما می‌شنوید، شعار برند را دست کم نگیرید!

    سوالات متداول

     شعار برند، عبارت کوتاهی است که یک شرکت از آن برای انتقال تصویر، خلاصه داستان و یا پیام برند خود به مصرف‌کنندگان استفاده می‌کند.

    شعار برند می‌تواند با کلمات خیلی ساده، شخصیت و هویت برند را به مصرف‌کننده منتقل کند و در ذهن او ماندگار شود.

    خیر! دو مفهوم شعار برند (Brand Tagline) و شعار تبلیغاتی (Brand Slogan)، تشابهاتی دارند که باعث می‌شود خیلی از افراد هر دو را یکسان در نظر بگیرند؛ ولی این دو مفهوم یکسان نیستند.

    محتوای این بلاگ توسط کارشناسان تایید شده است.

    با تشکر از شما برای زمانی که صرف مطالعه این محتوا کردید. 

    تیم تولید محتوا | آژانس خلاقیت نبض مارکتینگ

    مطالعه بیشتر

    [ASRating]

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۲ رای
    popup

    هـدیه ویـژه به مـدت محـدود

    مشـاوره اختصاصـی سئـو "رایـگان"

    popup

    هـدیه ویـژه به مـدت محـدود

    مشـاوره اختصاصـی سئـو "رایـگان"