call nabz

۰۲۱۸۸۹۴۸۹۱۷

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
لینک سازی Link Building

لینک سازی چیست؟ راهنمای کامل لینک بیلدینگ ۲۰۲۳

  • لینک‌ها مانند خیابان‌هایی هستند که بین صفحات سایت‌ها کشیده شده‌ و آن‌ها را به یکدیگر وصل می‌کنند. در دنیای وب، لینک‌ سازی از اهمیت بالایی برخوردار است. این روزها اگر می‌خواهید یک وبسایت پربازدید داشته باشید، انتشار محتوا به تنهایی کافی نیست! یکی از بهترین راهکارها در تعیین استراتژی سئو سایت ، توجه به اهمیت فرایند لینک سازی Link Building است.

    اگر می‌خواهید بدانید که چگونه در گوگل بازدید سایت خود را چند برابر افزایش دهید، می‌توانید با لینک سازی آشنا شده و به صورت درست و اصولی این‌کار را انجام دهید. هر چه تعداد لینک‌های بیشتری به سایت شما روانه شود، سایت شما محبوب‌تر و پر بازدیدتر می‌شود. اهمیت لینک سازی باکیفیت، روزبه‌روز در حال افزایش است. اگر به دنبال پیشرفت در دنیای وب هستید، به شما پیشنهاد می‌کنیم حتما لینک سازی را یاد بگیرید.

    مفهوم لینکسازی link building
    آشنایی با مفاهیم لینک بیلدینگ

    داستان پیدایش لینک‌ سازی !

    روزگاری وجود داشت که تنها معیار گوگل برای رتبه دادن یا ندادن به یک صفحه، محتوای موجود در آن بود. تا اینکه موتورهای جستجو به فکر راه‌های دیگری برای رتبه دادن به صفحات سایت‌ها افتادند. راه دیگر، استفاده از لینک‌ها بود. مهندسان موتورهای جستجو رفته رفته متوجه شدند که بهترین صفحات آن‌هایی هستند که لینک‌های بیشتری جمع کرده‌اند.

    آنچه در این مقاله می‌خوانید...

    از آن پس یک سایت هرچه لینک‌های بیشتری داشت، مهم‌تر به حساب می‌آمد و برعکس؛ هرچه یک سایت لینک‌های کمتری داشته باشد، کم اهمیت‌تر به نظر می‌آمد. موتورهای جستجو از لینک‌ها استفاده می‌کنند تا بفهمند موضوع محتوای صفحه چیست، اسپم هست یا نه و درکل تا چه اندازه اهمیت دارد. اینگونه درمورد یک صفحه قضاوت می‌کنند و تصمیم می‌گیرند که آیا به یک صفحه رتبه دهند یا نه!

    مفهوم لینکبیلدینگ
    آشنایی با مفهوم لینکسازی

    مفهوم لینک سازی و لینک بیلدینگ چیست؟

    اگر کوچکترین ارتباطی با سئو داشته باشید احتمالا اصطلاح لینک سازی را شنیده‌اید. به زبان ساده در دنیای سئو به فرایند دریافت لینک از سایر صفحات، لینک سازی می‌گویند. لینک سازی که به آن لینک بیلدینگ (Link Building) هم گفته می‌شود، به معنی ایجاد شبکۀ ارتباطی بین لینک‌هاست. به بیان دیگر، اگر وب سایتی لینک صفحات سایت شما را در قسمتی از صفحات سایت خود قرار دهد، لینک سازی انجام داده است.

    برای اینکه از اهمیت لینک سازی با خبر شویم، ابتدا باید بفهمیم که لینک‌ها چگونه ایجاد شده و مورتورهای جستجو چگونه لینک‌ها را می‌بینند. برای ایجاد لینک در مرحلۀ اول گزینه آغاز تگ لینک وجود دارد که به anchor tag معروف است. همانطور که در تصویر زیر می‌بینید، تگ لینک با حرف a نشان داده می‌شود. با باز کردن تگ لینک، به موتور‌های جستجوگر اطلاع می‌دهیم که این لینک درباره موضوعی است که باید آن را دنبال کند. در مرحله دوم متنی که در داخل نشانگر قرار دارد نشان دهندۀ URL است.

    نمونه ساختار HTML یک لینک
    نمونه ساختار استاندارد یک لینک

    در مرحلۀ سوم انکر تکست وجود دارد که شامل متن کوتاهی می‌باشد. این همان چیزی است که کاربر آن را مشاهده کرده و می‌تواند با کلیک کردن روی آن، لینک را باز کند. در مرحلۀ آخر نیز تگ لینک را می‌بندیم.

    <a href=”https://nabzemarketing.com”>آژانس خلاقیت نبض مارکتینگ</a>

    انواع لینک سازی

    فرایند لینک سازی به دو دستۀ کلی تقسیم می‌شود:

    • لینک سازی داخلی (Internal Link Building)

    به لینک دادن محتواهای داخل سایت به یکدیگر، لینک سازی داخلی گفته می‌شود. لینک سازی داخلی به کاربران کمک می‌کند که ارتباط محتواهای موجود در سایت شما را به خوبی درک کرده و سردرگم نشوند. به همین دلیل کاربران مدت بیشتری را در سایت شما گذرانده و دیرتر سایت شما را ترک می‌کنند.

    هرچه کاربران مدت زمان بیشتری را در سایت شما بگذرانند، گوگل محتوای سایت شما را جذاب‌تر در نظر گرفته و به سایت شما امتیاز بیشتری می‌دهد. بنابراین لینک سازی داخلی بطور غیرمستقیم به سایت شما کمک می‌کند رتبه‌های بهتری بگیرد.

    • لینک سازی خارجی (External Link Building)

    لینک سازی خارجی زمانی اتفاق می‌افتد که وب سایتی دیگر در بخشی از صفحات خود به سایت شما اشاره کند. به این‌گونه لینک‌ها بک لینک گفته می‌شود. بک لینک‌ها از دید موتورهای جستجو بسیار ارزشمند بوده و یکی از فاکتورهای رتبه دادن به سایت‌ها در نظر گرفته می‌شود. بک لینک‌ها درواقع مهر اعتبار سایت شما هستند.

    تا به حال شده فروشگاهی را که از آن متنفر هستید به دیگران معرفی کنید؟ البته منظورمان از دیگران، شخصی که از او کینه به دل دارید نیست! در حالت عادی آدم وقتی جایی را به دیگران معرفی می‌کند که واقعا از آن راضی باشد. در دنیای وب هم به همین صورت است.

    وبسایت‌ها زمانی به یکدیگر لینک داده و یکدیگر را معرفی می‌کنند که از محتوای یکدیگر راضی باشند. حداقل گوگل که اینطور فکر می‌کند. در بخش‌های بعدی و بخصوص در استراتژی‌های لینک سازی خارجی بیشتر دراین مورد صحبت می‌کنیم.

    معیارهای بکلینک با کیفیت
    معیار های بک لینک باکیفیت

    معیارهای بک لینک باکیفیت

    در قسمت قبلی گفتیم هرچه یک سایت لینک‌های بیشتری جمع کرده باشد، رتبه‌های بهتری هم می‌گیرد. حالا در این جا یک سوال پیش می‌آید. و آن این است که آیا تنها معیار گوگل تعداد لینک‌هاست و کیفیت برایش مطرح نیست؟! چنین مسئله‌ای از شرکتی مانند گوگل بعید است.

    قطعا برای گوگل علاوه بر کمیت، کیفیت بک لینک‌ها هم مهم است. اینجاست که سوال دوم پیش می‌آید و آن این است که از نظر گوگل چه بک لینکی باکیفیت در نظر گرفته می‌شود؟ در این قسمت به این سوال پاسخ می‌دهیم.

    • اعتبار

    اعتبار صفحه یا اعتبار دامنه یک مفهوم مهم در سئو است که به کیفیت کلی صفحه یا وبسایت اشاره دارد. هرچه امتیاز اعتبار صفحه یا دامنه بالاتر باشد، آن بک لینک ارزش بیشتری دارد. برای مثال اگر در حوزۀ فشن کار می‌کنید گرفتن لینک از برند گوچی، بسیار باارزش‌تر از یک وبسایت ناشناخته است.

    • ارتباط

    گفتیم که یکی از معیارهای گوگل برای رتبه‌بندی وبسایت‌ها تعداد لینک‌های اشاره شده به آن‌ها هستند. البته نه هر لینکی! لینکی که از وبسایتی آمده است که با موضوع وبسایت شما ارتباط معنایی داشته باشد. بنابراین به جای گرفتن هر لینکی که سر راهتان سبز می‌شود سعی کنید از وبسایت‌هایی لینک بگیرید که به وبسایت شما مرتبط هستند.

    • مکان

    علاوه‌بر تمامی مواردی که در بالا گفته شد، اینکه لینک در کدام قسمت از صفحۀ موردنظر قرار داشته باشد نیز برای گوگل اهمیت دارد. برای مثال هرچه لینک در بالای صفحه قرار داشته باشد، احتمال کلیک کاربر بر روی آن بیشتر می‌شود.

    • انکرتکست

    انکرتکست متنی است که کاربر با کلیک کردن روی آن به صفحه‌ای از سایت شما هدایت می‌شود. انکرتکست چیزی مانند تصویر زیر است. متنی که زیر آن با نوار زرد خط کشده شده است، انکرتکست است.

    • فالو و نوفالو بودن

    لینک نوفالو نوعی لینک است که به گوگل می‌گوید لینک خروجی را دنبال نکند. زمانی که باید در بخشی از وبسایت خود به سایتی اشاره کنیم، اما به‌دلیل عدم شناخت یا هر دلیل دیگری نمی‌خواهیم اعتبار سایتمان به آن منتقل شود، از لینک نوفالو استفاده می‌کنیم.

    لینک نوفالو چیزی مانند تصویر زیر است:

    rel=”nofollow”

    اما لینک فالو دقیقا برعکس است. پیغام لینک فالو به گوگل این است: به سایت موردنظر برو و بخشی از اعتبار سایت ما را به آن منتقل کن!

    فواید لینک سازی در کسب‌وکار اینترنتی

    لینک سازی به شما این امکان را می‌دهد که به سایر سایت‌ها و وبلاگ‌هایی که در اطراف شما هستند، دست پیدا کنید. این دستیابی سبب تبلیغ لینکی که ایجاد کرده‌اید، می‌شود. به عنوان مثال با استفاده از این روش می‌توانید محتوای خود را در سایت‌های دیگر تبلیغ کنید.

    هدف نهایی از دستیابی، گرفتن لینک است؛ اما کارهای زیادی می توان با استفاده از آن انجام داد. دسترسی به یک وب‌سایت به شما کمک می‌کند تا با اینفلوئنسرهای موجود در بازار کار خود ارتباط برقرار کنید و این ارتباط‌ها می‌تواند به معنای پیشرفت کردن و معتبر شدن کسب‌وکارتان باشد. همین امر به تنهایی بسیار باارزش است.

    یک نکتۀ مهم که در لینک سازی باید مورد توجه قرار داد این است که شما باید وبلاگی داشته باشید که ارزش لینک کردن را داشته باشد. قبل از ایجاد لینک باید محتوای ارزشمند بر روی سایت خود داشته باشید. گاهی اوقات لینک سازی به منبع خاصی همچون پست وبسایتی، ابزارها و گرافیک‌ها منجر می‌شود. در بعضی از موارد این‌ها روی سایتتان منتشر شده‌اند و بعدا می‌توانید در کمپین‌های لینک سازی خود از آن‌ها استفاده کنید.

    گاهی اوقات هم چنین مطالبی را به صورت ویژه برای لینک سازی تهیه می‌کنید. این موضوع نمایان‌گر کسب لینک برای رتبه بندی در جستجوگر است. همه کمپین‌های بک لینک باید با محتوای کاربردی برای لینک دادن شروع شود. به دست آوردن لینک برای صفحاتی که اهمیت بسیار پایینی دارند، به شدت سخت است. اما زمانی که صفحات ارزشمندی بر روی وب‌سایتتان دارید می‌توانید لینک‌های با کیفیت بالا تهیه کنید.

    هر لینکی که به کسب‌وکار شما داده می‌شود، مانند یک رای مثبت در صندوق کسب‌وکارتان است.

    اهمیت و تاثیر لینک سازی بر سئو

    روش‌های متفاوتی برای ایجاد بک لینک وجود دارد. سئوکاران و شرکت‌های خدمات سئو بر این باورند که این فرآیند یکی از قسمت‌های سخت کارشان است. اغلب سئوکاران برای انجام این فرآیند زمان زیادی را سپری می‌کنند. به همین خاطر اگر در ایجاد بک لینک تسلط کافی را پیدا کنید، می‌توانید سبب پیشرفتی چشمگیر شوید.

    در گذشته بهبود سئو و کسب رتبۀ یک، فرآیندی آسان بود. تنها کافی بود در محتوا نویسی کلمات کلیدی را تعریف کرده و سپس چندین بار در متن تکرار کنید. در این صورت سایت شما به طرز شگفت‌آوری در صفحۀ اول گوگل قرار می‌گرفت. البته که در آن زمان تعداد سایت‌های ایجاد شده کم و محدود بود.

    اما امروزه با افزایش تعداد وب سایت‌ها، تغییر الگوی موتورهای جستجو و معرفی الگوریتم جدید، موتورهای جستجو این مدل را منسوخ عنوان کرده و به یکی از مواردی که امروزه اهمیت زیادی می‌دهد لینک سازی، مرتبط بودن صفحات و ایجاد محتوای منحصر به فرد است. علاوه بر بک لینک، داشتن یک محتوای تاثیر گذار و پرکاربرد نیز در سئو اهمیت بسیار زیادی دارد تا سایت شما محبوب‌تر و در صفحۀ اول گوگل نمایانگر شود.

    اگر در سئو‌ی سایت محتوا نقش شاه را داشته باشد، لینک‌ها نیز نقش ملکه را ایفا می‌کنند. زیرا لینک سازی که یکی از قسمت‌های سئوی خارجی است، از پراهمیت‌ترین سیگنال‌هایی است که موتور‌های جستجو در رتبه بندی آن را به کار می‌برند. همان‌طور که می‌دانید با لینک سازی باکیفیت، می‌توانید میزان شانس خود را در بالا بردن رتبه بندی افزایش دهید. و به محبوبیت و پیشرفت زیادی در صنعت خود برسید. پس تلاش کنید تا به خوبی بر لینک بیلدینگ تسلط یابید.

    نتیجه گیری

    اگر قصد دارید در فضای مجازی بیشتر دیده شوید و به شهرت و محبوبیت بالایی دست پیدا کنید، باید بتوانید در این فضا در دید عموم قرار گرفته و مطرح شوید. یکی از این راه و روش‌ها، ایجاد لینک است. زیرا که این عمل برای موتورهای جستجوی گوگل از اهمیت خاصی برخوردار است. با داشتن لینک‌های بیشتر رتبۀ سایت خود را افزایش داده و در صفحۀ نتایج جستجو به موقعیت خوبی دست یابید.

    آنچه که بیان شد اهمیت بالای لینک بیلدینگ در سئو و به تبع کسب‌وکارتان را به خوبی نشان داد. امروزه آن چیزی که دارای اهمیت است نحوۀ رویارویی شما با ایجاد لینک است. قبل از اینکه اقدام به لینک سازی کنید باید این را بدانید که کدام لینک‌ها برایتان مفید و کدام مضر است. زیرا این عوامل باعث افزایش یا کاهش رتبه‌بندی شما توسط الگوریتم‌های موتورهای جستجو می‌شوند.

    در صورت نیاز می‌توانید به صفحۀ مشاوره سئو نبض مارکتینگ مراجعه کرده و یا با کارشناسان ما در نبض مارکتینگ تماس بگیرید.

     

    آژانس خلاقیت نبض مارکتینگ

    ممکن است برای شما هم سوال باشد

    • مفهوم لینک سازی و لینک بیلدینگ چیست؟

    به زبان ساده در دنیای سئو به فرایند دریافت لینک از سایر صفحات، لینک سازی می‌گویند.

    • معیارهای بک لینک باکیفیت کدام‌اند؟

    اعتبار، فالو و نوفالو بودن، ارتباط، مکان و انکرتکست معیارهایی هستند که با استفاده از آن‌ها کیفیت بک لینک‌ها سنجیده می‌شود.

    • لینک سازی به چند دسته تقسیم می‌شود؟

    لینک سازی به دو نوع لینک سازی داخلی و لینک سازی خارجی تقسیم می‌شود.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    ممکن است به موضوعات زیر هم علاقه‌مند باشید

    popup

    هـدیه ویـژه به مـدت محـدود

    مشـاوره اختصاصـی سئـو "رایـگان"