call nabz

۰۲۱۸۸۹۴۸۹۱۷

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
  • محتوای تکراری چیست؟ و چرا باید از آن دوری کنیم؟

    محتوای تکراری

    مزاحمی به نام محتوای تکراری!

    تا به حال برایتان پیش آمده که مطلبی را در گوگل سرچ کنید و بعد از مطالعه چند سایت، متوجه شوید که در حال خواندن یک محتوای یکسان هستید؟ این، همان محتوای تکراری یا محتوای کپی است. در ادامه برایتان توضیح می‌دهیم که محتوای تکراری چیست و چرا نباید از آن در کسب و کارمان استفاده کنیم.

    آنچه در این مقاله می‌خوانید...

    محتوای تکراری (Duplicate Content) چیست؟

    • محتوای تکراری در ساده‌ترین حالت به صورت زیر تعریف می‌شود:

    زمانی که یک محتوای مشابه، در دو یا چند صفحه وب ظاهر می‌شود.

    وقتی نویسنده به جای این که خودش متنی را بنویسید، آن را از سایر سایت‌ها کپی می‌کند، Duplicate Content به وجود می‌آید. 

    • اگر بخواهیم کمی تخصصی‌تر ماجرا را برایتان توضیح دهیم:

    محتوای تکراری یا به اصطلاح (Duplicate Content)، به معنی نمایش یک محتوای یکسان، در دو URL (آدرس صفحه) متفاوت است. 

    چند نوع محتوای تکراری وجود دارد؟

    ۲ نوع محتوای تکراری وجود دارد:

    ۱- محتوای تکراری خارجی:

    محتوایی که از سایت‌های دیگر کپی، و منتشر شده است.

    ۲- محتوای تکراری داخلی:

    محتوای مشابه و یا یکسانی، که در صفحات مختلف یک سایت تکرار شده است.

    چرا نباید سراغ محتوای تکراری برویم؟!

  • کاهش اعتبار وبسایت نزد مخاطبان
  • مخاطبان به دنبال محتوای اصیل و منحصر به فردی می‌گردند، که حرفی برای گفتن داشته باشد. و بتواند به نحوی به آن‌ها کمک کند. محتوای تکراری که در سایر سایت‌ها هم پیدا می‌شود هیچ دردی را از آن‌ها دوا نمی‌کند. بنابراین طبیعی است که برای سایت شما اعتباری قائل نشوند. محتوای تکراری اعتبار شما را در مقابل چشمان مخاطبانتان کاهش می‌دهد.

  • کاهش ترافیک و رتبه سایت
  • گوگل تاریخ ایندکس شدن مطالب مشابه در سایت‌ها را بررسی کرده و مطلبی که زودتر ایندکس شده باشد را به عنوان مطلب مرجع انتخاب می‌کند. و بقیه‌ی مطالب را کپی در نظر گرفته و اعتبار و رتبه دامنه آن سایت‌ها را کاهش می‌دهد. 

    شاکیان پرونده‌ی محتوای تکراری!

    راستش را بخواهید، تنها کسی که از محتوای تکراری آسیب می‌بیند، سایت منتشر کننده‌ی آن نیست! در حقیقت این ماجرا دامن افراد دیگری را نیز می‌گیرد! هر بار که یک محتوای تکراری در فضای وب بارگذاری می‌شود، در کار سه گروه، اختلال به وجود می‌آید. 

    اجازه بدهید قضیه را طور دیگری برایتان توضیح دهیم. اگر منتشر کردن محتوای تکراری را به یک جرم تشبیه کنیم، این پرونده‌ی جنایی سه شاکی خواهد داشت! اولین شاکی این پرونده گوگل، شاکی دوم صاحبان وبسایت و شاکی سوم، کاربران هستند. 

    کاربرانی که به امید به دست آوردن اطلاعات جدید و دست اول، سایتی را باز کرده و با محتوای تکراری رو به رو خواهند شد. این موضوع می‌تواند برای آن‌ها، بسیار آزار دهنده باشد. 

    در ادامه برایتان توضیح می‌دهیم که محتوای تکراری چه مشکلاتی را برای گوگل و صاحبان وبسایت به وجود خواهد آورد.

    چرا گوگل مخالف سرسخت محتوای تکراری است؟!

    محتوای تکراری ۳ مشکل عمده برای موتور جستجوی گوگل به وجود می‌آورد.

    1. نمی‌تواند تشخیص دهد کدام محتوا را ایندکس کند.
    2. نمی‌داند که معیارهای اعتبار را به یک صفحه اختصاص دهد و یا آن را بین صفحه‌های مختلف تقسیم کند. 
    3. نمی‌داند به کدام نسخه از محتوا، در صفحه نتایج موتور جستجو، رتبه دهد.

     

    گوگل، تنها شاکی سرسخت محتوای تکراری نیست. محتوای تکراری، برای صاحبان وب‌سایت‌ها نیز دردسرساز است. این بار می‌خواهیم از دید صاحبان وبسایت به قضیه نگاه کنیم؛ و ببینیم که محتوای تکراری، برای آن‌ها چه مشکلاتی ایجاد می‌کند.

    Duplicate Content

    مشکلات محتوای تکراری برای صاحبان سایت

    • فرض کنید که شما صاحب یک وبسایت هستید. مطلبی را در اینترنت می‌خوانید و از آن خوشتان می‌آید. تصمیم می‌گیرید آن را در وبسایت خود نیز استفاده کنید و به وب‌سایت مربوطه در پایین مطلب اشاره کنید (لینک دهید).

     

    اما در این بین با یک مشکل مواجه می‌شوید. و آن این است که این مطلب عینا، در چند سایت مختلف منتشر شده است؛ بنابراین شما نمی‌دانید که کدام سایت، صاحب اصلی محتواست. در اینصورت دچار سردرگمی می‌شوید و حتی ممکن است به وبسایت اشتباه لینک دهید.

     

    • هدف هر کسی که در اینترنت کسب وکاری دارد، در قدم اول دیده شدن است. فرض کنید که شما بعد از کلی وقت گذاشتن و خون دل خوردن (!)، یک محتوای تمام و کمال تولید کرده‌اید. شخصِ نسبتا محترمی می‌آید و در عرض چند ثانیه، محتوای عزیز شما را کپی کرده و در وبسایت خودش بارگذاری می‌کند!

     

    حالا زمانی که گوگل می‌خواهد تصمیم بگیرد که کدام محتوا را به مخاطبان نشان دهد، اگر نتواند تشخیص دهد که کدام محتوا اصلی است، میزان اعتباری که برای آن مطلب در نظر گرفته، بین این دو وبسایت تقسیم می‌شود.

    مشاوره رایگان نبض مارکتینگ را از دست ندهید!

    چگونه محتوای کپی را از محتوای دست اول تشخیص دهیم؟

    قبل از اینکه سراغ راه‌های تشخیص محتوای تکراری برویم، اجازه بدهید اول به این سوال جواب دهیم که اصلا چرا باید محتوای کپی را تشخیص داد؟ سایت شما برای رشد به محتوا نیاز دارد. این محتوا یا توسط خود شما تولید شده و یا برون سپاری می‌شود. اگر خود شما این محتوا را نوشته باشید، از کپی نبودن آن مطمئن هستید. اما اگر آن را برون‌سپاری کرده باشید می‌توانید با روش‌هایی که در ادامه برایتان آورده‌ایم، از تکراری نبودن کیفیت محتوا مطمئن شوید.

  • روش پیشنهادی گوگل!
  • ساده‌ترین و در دسترس‌ترین راه تشخیص محتوای تکراری، استفاده از خود گوگل است. این روش مانند آب خوردن راحت بوده و به هیچ ابزاری نیاز ندارد. فقط کافی است مرورگر خود را باز کنید، قسمتی از محتوا را کپی کرده، و در نوار جستجوی گوگل پِیست کنید. اگر محتوا کپی باشد، گوگل عینا همان جمله را پیدا کرده و به شما نشان می‌دهد. به این ترتیب، خیالتان از تکراری نبودن محتوا راحت می‌شود.

  • ابزارهای تشخیص محتوای تکراری
  • ۱. ابزار سرچ کنسول (Search console)

    به شما نشان می‌دهد که آیا محتوایی شبیه به محتوای شما در گوگل وجود دارد یا نه؟

    ۲. ابزار داپلی چِکِر (Duplichecker)

    ابزار Duplichecker به صورت رایگان محتوای شما را مورد بررسی قرار می‌دهد. فقط کافی است محتوا، آدرس سایت و یا فایل خود را در کادر مربوطه وارد کنید. این ابزار حتی آدرس سایت‌هایی که محتوای آن‌ها با شما یکسان است را نشان می‌دهد. البته نسخه رایگان این ابزار محدودیت کلمه دارد و هر بار می‌توانید با آن، حداکثر ۱۰۰۰ کلمه را چک کنید.

    Duplichecker

    آموزش تصحیح محتوای تکراری

    معمولا اینطور به نظر می‌رسد که وقتی محتوای تکراری را پیدا کردیم، تصحیح کردنش بسیار آسان است. اما در واقعیت، این مسئله پیچیده‌تر از این حرفاست. همه‌ی ما می‌دانیم که گوگل به دنبال محتوای تخصصی، معتبر و قابل اعتماد می‌گردد (الگوریتم EAT).

    وقتی که یک نویسنده، محتوای تکراری را بازنویسی می‌کند، ممکن است نتیجه‌ی کار با محتوای اولیه بسیار متفاوت باشد و به زبان خودمانی‌تر، چنگی به دل نزند. در این صورت، محتوا شبیه تکالیف دانش‌آموزی خواهد شد، که با عجله از روی همکلاسی‌اش کپی کرده است. زمانی که مجبور به بازنویسی شدید، سعی کنید به جای اینکه خودتان متن را بازنویسی کنید، آن را به شخص دیگری بسپارید.

    آش نخورده و دهان سوخته!

    تقریبا تمام صاحبان سایت‌ها فکر می‌کنند، محتوای سایتشان منحصر به فرد و غیر تکراری است. در انتهای این بخش شاید حتی خود شما هم متوجه شوید که بخشی از محتوای سایتتان تکراری بوده، و خبر نداشته‌اید! خیلی از اوقات ما هیچ مطلبی را از سایر سایت‌ها کپی نکرده‌ایم، اما گوگل آن را کپی تشخیص می‌دهد!

    نگران نباشید ما به شما می‌گوییم کجای کار می‌لنگد. در واقع بسیاری از محتواهای تکراریِ موجود در وب، بصورت ناخواسته تولید شده‌اند. اینگونه محتواهای ناخواسته، مربوط به بخش فنی ماجرا هستند. در ادامه برایتان توضیح می‌دهیم که منظورمان از مشکلات فنی چیست؟

    ۱. محتوای تکراری در نسخه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های متفاوت وبسایت

    این رایج‌ترین دلیلی است که محتوای تکراری به وجود می‌آید. بعضی از وبسایت‌ها ممکن است دارای دو نسخه یا URL متفاوت باشند. برای مثال:

    • با www و بدون www
    • با HTTP و بدون HTTPS
    • دامنه‌های متفاوت مانند IR و .com

    در صورتی که بر روی هر کدام از این نسخه‌ها، مطالب یکسان وجود داشته باشد، محتوای تکراری به وجود می‌آید.

    ۲. پارامترهای URL

    هر URL، دارای پارامترهایی است. هم خود این پارامترها و هم ترتیب قرار گرفتن آن‌ها می‌تواند باعث به وجود آمدن محتوای تکراری شود.

    ترفندهای بازنویسی محتوا

    یکی از چالش‌های بزرگ در تولید محتوا، این است که چگونه می‌توان یک مفهوم ثابت را تکراری ننوشت؟

     تا جایی که امکان دارد سعی کنید از منابع دیگری به غیر از منابع فارسی برای نوشتن محتوا استفاده کنید. اما اگر منابع در آن حوزه کم بود، و یا به هر دلیل دیگری مجبور به این کار شدید، ترفندهایی وجود دارد که به شما کمک می‌کند کپی ننویسید.

    ۱. استفاده از ترفند تضاد یا Evil Twin

    اگر می‌خواهید محتوایی را از سایت دیگر در سایت خودتان بیاورید، سعی کنید متضاد آن را استفاده کنید. برای مثال اگر آن سایت «۳ عاملی را که باعث موفقیت در سئو می‌شوند» را بیان کرده، شما سعی کنید راجع به «۳ عاملی که باعث شکست در سئوی سایت می‌شوند»، بنویسید.

    ۲. استفاده از ترفند پارافریز کردن

    ترفند دیگر، پارافریز کردن است. اما یعنی چه؟ یعنی مطلب را بخوانید و به زبان خودتان خلاصه‌ای از آن را بنویسید. 

    تا چه حد تکرار قابل قبول است؟

    گوگل بابت محتوای تکراری به سایت شما آسیب نمی‌رساند، مگر اینکه هدف، فریبکاری و دستکاری نتایج موتورهای جستجو باشد. این، خط قرمز گوگل است! بنابراین شما هم می‌توانید این مسئله را به عنوان معیاری برای خودتان در نظر بگیرید. اگر سردرگم شدید که محتوایتان تکراری است یا نه، کافی است از خودتان بپرسید هدف من از این کار چیست؟ نفع مخاطب یا افزایش رتبه در گوگل!

    موتورهای جستجوی اصلی، مشخص نکرده‌اند که دقیقاً چه محتوایی تکراری است. بسیاری از کارشناسان سئو تلاش کرده‌اند تا تعریف کنند که چه زمانی محتوا از حالت مشابه به تکراری تبدیل می‌شود. بر اساس وبسایت Search Engine Journal تمام محتواها بهتر است حداقل ۳۰ درصد با همه نسخه‌های دیگر متفاوت باشند.

    سوالات متداول

    زمانی که یک محتوای یکسان در دو URL متفاوت نمایش داده شود، به آن محتوای تکراری می‌گوییم.

     بر اساس وبسایت SearchEngineJournal  تمام محتواها بهتر است حداقل ۳۰ درصد با همه نسخه‌های دیگر متفاوت باشند.

    ابزار سرچ کنسول (Search console) و ابزار داپلی چِکِر (Duplichecker)

    محتوای این بلاگ توسط کارشناسان تایید شده است.

    با تشکر از شما برای زمانی که صرف مطالعه این محتوا کردید. 

    تیم تولید محتوا | آژانس خلاقیت نبض مارکتینگ

    مطالعه بیشتر

    [ASRating]

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    popup

    هـدیه ویـژه به مـدت محـدود

    مشـاوره اختصاصـی سئـو "رایـگان"

    popup

    هـدیه ویـژه به مـدت محـدود

    مشـاوره اختصاصـی سئـو "رایـگان"