call nabz

۰۲۱۸۸۹۴۸۹۱۷

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
  • محتوا تاپیک کلاستر یا خوشه ای

    محتوا تاپیک کلاستر یا خوشه‌ای و تاثیر آن بر سئو

    [ASRating]

    فهـرست مطالـب

    با توجه به الگوریتم های گوگل، کیفیت محتوا در رتبۀ سئو اهمیت زیادی دارد. برای نوشتن محتوا، استراتژی های بسیاری وجود دارد که یکی از بهترین و مهم‌ترین آنها، محتوا تاپیک کلاستر یا محتوا خوشه ای است.

    اگر بتوان استراتژی های تاپیک کلاستر را برای نوشتن محتوا به درستی پیاده‌سازی کرد، رتبۀ سئو در گوگل و موتورهای جستجو بسیار بالا می‌رود، اما ابتدا باید بدانید که سئو سایت چیست و چگونه باید آن را بهبود دهید.

    همچنین در این مقاله به صورت کامل، نکته‌های نوشتن محتوا تاپیک کلاستر یا خوشه ای را ‌به شما توضیح می‌دهیم.

    محتوا تاپیک کلاستر چیست؟

    محتوا تاپیک کلاستر چیست؟

    به طور کلی محتوا تاپیک کلاستر (topic cluster)، گروه‌هایی از محتوای مرتبط است که سطح گسترده‌ای از یک موضوع را پوشش می‌دهند. همچنین خوشه‌های آن محتوا، پشتیبانی متنی را برای تمام صفحات یک گروه فراهم می‌کنند.

    خوشه های محتوایی می‌توانند لینک سازی داخلی نیز ایجاد کنند.

    بنابراین اساس محتوای خوشه‌ای شامل ۳ عنصر اصلی می‌باشد :

    ۱. یک صفحه پیلار یا ستون (صفحه هدف یا اصلی)

    ۲. چندین صفحه خوشه ای یا کلاستر پیج (مرتبط با صفحه اصلی)

    ۳. لینک های داخلی با استراتژی خاص

    اگر بخواهیم محتوا تاپیک کلاستر یا خوشه ای را به زبان سئو بیان کنیم، باید بگوییم که مجموعه ای از کلمات کلیدی (صفحات یک سایت) که برای یک کلمه کلیدی اصلی (صفحه اصلی یا لندینگ پیج با کلمه کلیدی خاص) کار میکنند و میخواهند به آن قدرت ببخشند. در عین حال این کلمات کلیدی به هم وابسته اند و مربوط به یک حوزه میباشند.

    پیلارپیج یا pillar page چیست؟

    پیلارپیج ستون اصلی یک محتوای خوشه ای است. یک خوشه طوری است که وسط آن یک هسته یا پیلار اصلی قرار می گیرد و به آن پیلارپیج یا ستون اصلی می گویند. برای مثال اگر موضوع محتوای ما سئو باشد، آموزش سئو به عنوان پیلارپیج یا هسته اصلی قرار می‌گیرد و مابقی مباحث حول لندینگ پیج یا همان پیلارپیج می‌باشند.

    پیلار پیج در محتوا تاپیک کلاستر

    کلاسترپیج یا cluster page چیست؟

    به صورت کلی مدل محتوای تاپی کلاستر از دو بخش تشکیل می‌شود:

    یک محتوای پیلار و دومی محتوای کلاستر ها که ممکن است شامل چندین مقاله یا صفحه باشد.

    پس مواظب باشید این بخش از محتوای تاپیک کلاستر را با خود نوع محتوای تاپیک کلاستر اشتباه نگیرید.

    اما صفحات کلاستر شامل چه چیزهایی می‌باشد؟

    این صفحات شامل مقالات مختصر و مفیدی می‌باشند که حول کلیدواژه اصلی یا همان پیلارپیج ما نوشته می‌شوند. درواقع این مقالات، جزئیات مقاله یا صفحه اصلی ما است که شاخه های خوشه را تشکیل می‌دهند.

    کلاسترپیج ها با لینکسازی داخلی به پیلارپیج یا ستون اصلی وصل می‌شوند و همچنین ممکن است که این لینک به صورت عکس از پیلارپیج ما به کلاسترپیج ها یا خوشه های وصل شده به هسته، متصل شوند.

     

    خصوصیات پیلارپیج و کلاسترپیج

    محتوای تاپیک کلاستر از اجزایی مثل پیلار پیج، محتوای پیلار، کلاستر پیج، محتوای کلاستر و لینک سازی داخلی تشکیل می شود که هر یک از آن ها شامل ویژگی هایی هستند که باید به آنها توجه کرد :

    انتخاب درست صفحۀ پیلار

    انتخاب صفحه پیلار در محتوا تاپیک کلاستر

    یکی از مهم‌ترین گام‌های تولید محتوای خوشه ای، انتخاب درست صفحۀ پیلار است. زیرا کلیدواژۀ این صفحه باید به گونه‌ای انتخاب شود که تمام مسائل مربوط به حوزه اصلی را در بگیرد و قابلیت گسترش داشته باشد.

    دقت کنید که برای هر کلمۀ کلیدی نمیتوان محتوای تاپیک کلاستر تهیه کرد،  بنابراین برای انتخاب صفحات پیلار باید ببینیم که برای کلمه کلیدی اصلی مدنظر، محتوای خوشه ای مناسب است یا نه! 

    انتخاب کلمات کلیدی برای پیلارپیج

    انتخاب کلمات کلیدی برای پیلارپیج

    همانطور که می‌دانیم، انتخاب کلمه کلیدی برای یک محتوا بر اساس اصول سئو باید از حساسیت و دقت بالایی برخوردار باشد. یکی از راه های انتخاب کلمه کلیدی برحسب اصول سئو این است که شما می‌توانید از طریق سفارش خدمات سئو سایت برای بهبود رتبه اقدام کنید! چرا که این مسئله اهمیت زیادی دارد.

    بنابراین برای محتوا تاپیک کلاستر هم باید این نکته رعایت شود و بهترین و پر جستجو ترین کلیدواژه انتخاب شود.

    انتخاب کلمات کلیدی برای کلاسترپیج

    انتخاب کلمات کلیدی برای کلاسترپیج

    کلمات کلیدی انتخابی برای این صفحات باید مرتبط با صفحۀ پیلار باشد به طوریکه دقیقا خوشه های یک هستۀ اصلی را تشکیل دهند. همچنین باید بخشی از کانسپت کلمه کلیدی پیلارپیج را در خود جای دهند.

     البته نباید محتوای آنها مشابه باشد و نمی توان محتوایی که در پیلارپیج استفاده شده را در محتوای کلاستر قرار داد؛ زیرا در این صورت محتواها یکسان خواهند شد.

    لینک سازی داخلی در تاپیک کلاستر

    لینک سازی داخلی در محتوا تاپیک کلاستر

    بر اساس آنچه که می‌دانیم مبحث لینک سازی داخلی، تاثیر بسیار زیادی روی سئو دارد و باید بر اساس قدم اولی که برمیداریم از پیلار به کلاستر لینک دهیم و بعد از کلاسترها به پیلار لینک سازی انجام شود.

    حتی در صورت نیاز می‌توان از یک کلاستر به کلاستر دیگر نیز لینک سازی انجام داد.

    – لینک سازی از پیلار به کلاستر (لازمه)

    – لینک سازی از کلاستر به پیلار (لازمه)

    – لینک سازی از کلاستر به کلاستر (سلیقه‌ای)

    لینک سازی داخلی در تاپیک کلاستر

    تعداد کلمات پیلارپیج ها

    در همۀ مواقع این که تعداد کلمات محتوا چقدر باشد، سوالی بوده که ذهن تولید کنندگان انواع محتواها را مشغول می‌کرده است؛ اما جالب است که بدانید چه برای محتوا تاپیک کلاستر، چه انواع محتواهای دیگر؛ این سوال پاسخ دقیقی ندارد.

    تعداد کلمات یک محتوا وابسته به موضوع آن محتوا است، اما نکتۀ قابل توجه این است که میزان کلمات نوشته شده برای یک محتوا بهتر است که از ۱۰۰۰ کلمه بیشتر باشد.

    بهتر است که برای نوشتن محتوای پیلار در ابتدا رقبا را مورد تجزیه و تحلیل قرار دهید و محتواهای آن ها را بررسی نمایید و بعد شروع به نوشتن کنید.

    مزایای محتوای خوشه‌ای

    باید بدانید که محتوای تاپیک کلاستر چه مزایایی دارد!

    ۱. افزایش رتبۀ سئو

    افزایش رتبه سئو

    یکی از مهم‌ترین مزایا و دستاوردهایی که استراتژی تولید محتوای تاپیک کلاستر برای وب سایت را به همراه دارد، ارتقا و بهبود جایگاه آن در گوگل است. استفاده از کلمات کلیدی مرتبط و وجود لینک‌های داخلی به مرور زمان موجب بهبود سئوی سایت شما خواهند شد و این موضوع نیز ارتباط مستقیمی با ارتقای جایگاه شما در گوگل دارد، در این خصوص، شما باید هزینه صفحه اول گوگل را بدانید و برای سایت خود اقدام کنید.

    ۲. کاهش هزینه‌ها

    کاهش هزینه ها برای محتوا تاپیک کلاستر

    اغلب محتواهای کلاستر شما، محتواهایی هستند که کلمه کلیدی کم رقابت و طولانی دارند. به همین دلیل در مدت زمان کوتاهی رتبه میگیرند. بعد از اینکه یکی یا چند تا از کلاسترها رتبه گرفتند، بقیه صفحات سایت شما هم به راحتی رتبه می‌گیرند و سئو میشوند. به این ترتیب با کمترین هزینه ممکن و حتی گاها با کمترین بک لینک، سایت تان را سئو میکنید.

    ۳. کاهش نرخ پرش کاربران

    کاهش نرخ پرش، یکی از مهم‌ترین فاکتورهای سئوی سایت است، زیرا زمانی ایجاد می‌شود که کاربر وارد سایت شما شده و به هر دلیلی در کوتاه ترین زمان از آن خارج شود.

     اما تاپیک کلاستر چه ربطی به نرخ پرش دارد؟

    در واقع یکی از مهم ترین راهکارهای کاهش نرخ پرش، ایجاد لینک داخلی است. زمانی که کاربر با کلیک روی لینک های صفحه وارد دیگر صفحات سایت تان شود، نرخ پرش آن هم از بین میرود. با توجه به اینکه بین کلاسترها و پیلارهای این نوع محتوا لینک داخلی زیادی وجود دارد، اغلب کاربران برای مطالعه مقالات جزئی یا کلی روی این لینک ها کلیک کرده و به این ترتیب نرخ پرش را از بین میبرند.

    ۴. افزایش بازدید سایت

    افزایش بازدید سایت

    باتوجه به اینکه تولید محتوا تاپیک کلاستر باعث بهبود سئو و رتبۀ گوگل می‌شود، سایت شما جز اولین لینک‌ها در جستجوی گوگل قرار می‌گیرد؛ پس همین موضوع باعث افزایش نرخ کلیک یا CTR و بازدید وبسایت شما می‌شود.

     

    ۵. مدیریت محتوا

    یکی از مهم ترین مزیت‌های محتوا تاپیک کلاستر، مدیریت و توزیع محتوا است که باعث میشود شما کمیت و کیفیت محتوای خودتان را کنترل کنید و نگران کیفیت پایین محتوایی که تولید می‌کنید نباشید.

    ۶. از بین بردن گره‌های محتوایی

    اگر وب سایت داشته باشید، احتمالا این را میدانید که بعد از مدتی، دیگر واقعا تولید و مدیریت کردن محتوا کار سختی میشود. منظورم آن زمانی است که نمیدانید الان باید چه محتوایی بنویسید و نمیدانید قبلا در مقالات سایت به مخاطبان وعده داده اید که چه مقالاتی در آینده تولید خواهید کرد.

    خب تاپیک کلاستر به شما کمک میکند که خیلی راحت محتواها را مدیریت کرده، بدانید باید چه محتوایی بنویسید و از سردرگمی تولید محتوا جلوگیری کنید.

    ۷. تاپیک کلاستر، استراتژی محتوای خوب

    با توجه به اولین مزیتی که برای محتوای خوشه‌ای توضیح داده شد، یک محتوای خوب است که این تاثیر را بر وبسایت شما می‌گذارد. محتوا تاپیک کلاستر تو بسیاری از حوزه ها به عنوان یک استراتژی محتوای خوب برای وب  استفاده میشود و نقش بزرگی در جذب ترافیک ارگانیک از طریق موتورهای جستجوی گوگل را دارد.

    ۸. ایجاد رابطۀ صمیمی با کاربران

    ایجاد رابطه صمیمی با دیگران با محتوا تاپیک کلاستر

    این محتواها به شدت مورد علاقه مخاطبان هستند. در واقع مخاطبان میتوانند به کمک این محتواها بدون سردرگمی، به مطالب مورد نظرشان دسترسی پیدا کنند.

    مخاطبان به کمک تاپیک کلاسترها نه دیگر با مشکل محتوای ناقص روبرو میشوند نه با محتواهای چند هزار کلمه ای که پیدا کردن موضوع مورد نظرشان در آنها کار سختی است. به این ترتیب میتوان گفت تاپیک کلاسترها به شما کمک میکنند که به یک مرجع و منبع معتبر تبدیل شوید.

    نحوهٔ نوشتن محتوای تاپیک کلاستر

    در این بخش، قصد داریم که گام به گام نحوۀ نوشتن محتوای خوشه‌ای را پیش ببریم.

    ۱. انتخاب کلیدواژه برای صفحه پیلار

    انتخاب کلیدواژه برای صفحه پیلار

    اولین گام برای نوشتن محتوا تاپیک کلاستر یا خوشه‌ای، انتخاب کلیدواژه است. این کلیدواژه باید به صورتی باشد که گسترۀ بزرگی از حوزۀ موضوع انتخابی را در بر بگیرد همچنین شاخه ها یا کلاسترپیج های زیادی را تشکیل دهد.

    ۲. انتخاب کلیدواژه برای صفحات کلاستر

    انتخاب کلیدواژه برای صفحات کلاستر

    انتخاب کلمات کلاستر پیج نیز اهمیت زیادی دارد، اما به اندازه انتخاب کلمه کلیدی پیلار پیج مهم نیست. سعی کنید کلمات کلیدی صفحات یا مقالات کلاستر شما حول کلمه کلیدی صفحه پیلار باشند. صفحات و کلمات کلیدی صفحه کلاستر باید زیر شاخه صفحه پیلار شما باشد و به آن مربوط باشد. استفاده از یک سئوکار ماهر برای انتخاب کلیدواژه به صورت صحیح، یکی از راه های انتخاب کلمات کلیدی به صورت اصولی می‌باشد!

    ۳. تولید محتوا برای صفحۀ پیلار

    محتوا پیلارپیج، درواقع تشکیل دهندۀ محتوای اصلی شما است. این محتوا باید همراه با استراتژی نوشته شود که  به صورت مختصر به تمام سوالات کاربران پاسخ بدهد، اما نه به صورت جزئی. بقیه بخش محتوا هایتان در لینک های داخلی و صفحات کلاستر قرار میگیرید.

    همچنین تلاشتان بر این باشد که محتوای تولید شده، توسط کاربر پسندیده شود.

    ۴. تولید محتوا برای صفحات کلاستر

    همانند صفحۀ پیلار، کلاسترها نیز به محتوا نیاز دارند پس در این مرحله باید برای هر کلمه کلیدی کلاسترپیج یک محتوای اصولی و سئو شده بنویسید.

    ۵. لینک سازی داخلی در محتوا تاپیک کلاستر

    هدف اصلی از تولید محتوا خوشه‌ای، ایجاد لینک سازی داخلی می‌باشد. پس همانطور که گفته شد باید از بین صفحه پیلار و کلاستر ها لینک داخلی رفت و برگشت ایجاد کنید. یعنی از پیلار به همه کلاستر ها و از همه کلاسترها به پیلار لینک داده شود. میتوانید بین کلاستر ها نیز لینک داخلی ایجاد کنید.

    لینک سازی داخلی در محتوا تاپیک کلاستر

    ۶. سئو محتوا تاپیک کلاستر

    تولید محتوا خوشه‌ای برای اینکه موثر باشد باید به شکل اصولی و طبق اصول سئو تولید شود. فرقی ندارد که سایت شما از چه نوعی است زیرا هرکدام از سئو فروشگاهی، شرکتی، وبلاگ و … بسیار اهمیت دارد!

    ۷. لینک سازی خارجی

    بعد از اینکه شما محتوا خوشه ای خود را ساختید و تمام مراحل مربوط به سئو داخلی و سئو محتوایی را روی آن انجام دادید، برای قدرت گرفتن صفحه خود میتوانید از روش های لینک سازی خارجی و یا سئو خارج از صفحه برای ساخت بک لینک برای محتوای خود استفاده کنید.

    محتوا خوشه‎‌ای بر جذب ترافیک سایت تاثیر دارد؟

    تغییر رفتار و الگوهای موتورهای جستجو دلیل اصلی به وجود آمدن محتوا تاپیک کلاستر می‌باشد. توجه کاربران به محتوای جامع تر بیشتر است و یک محتوای کامل، نیاز کاربر را بهتر رفع می‌کند پس در نتیجه موتورهای جستجو نیز به خواسته آن ها اهمیت میدهند.

    بنابراین هرچه محتوا کاربرپسندتر باشد، جذب ترافیک برای سایت بیشتر و بهتر خواهد بود.

    دوری از تولید محتوای تکراری

    باتوجه به اینکه محتوای ایجاد شده برای کلاسترها حول کلمۀ کلیدی اصلی صفحۀ پیلار است و برای رتبه گرفتن یک مقاله یا محتوا تولید میشود، امکان دارد که با محتوای تکراری روبه رو شویم. این احتمال به وجود آمدن محتوای تکراری در مدل تاپیک کلاستر به توجه نکردن به کانسپت کلمه کلیدی بر میگردد.

    برای اینکه از این اتفاق دوری کنیم، باید تحقیق کلمات کلیدی به درستی انجام شود و همچنین  برای هرکدام از آن کلیدواژه ها، محتوای منحصر به فردی تولید شود.

    تولید محتوا پیلار کلاستر تو در تو

    یکی دیگر از محتواهای خاص و منحصر به فردی که می‌توان تولید کرد، محتوای پیلار کلاستر تو در تو است یعنی یک محتوای خوشه ای در دل محتوای خوشه ای دیگر.

     به این صورت که یکی از کلاستر ها به عنوان پیلار در نظر گرفته میشود و برای خود آن کلاستر، کلاسترهای مجزای دیگری تعریف میشود و لینک سازی داخلی نیز برای آن انجام میشود.

    نقشۀ راه تولید محتوا کلاستر

    ۱. انتخاب کلمۀ کلیدی پیلارپیج، یک کلمۀ کلیدی با رقابت زیاد و دربرگیرندۀ گسترۀ وسیعی از موضوعات

    ۲. انتخاب کلمات کلیدی کلاسترپیج ها،مرتبط با محتوای پیلارپیج و با تعداد کافی

    ۳. تولید محتوا پیلارپیج، یک محتوای اصولی و کاربرپسند با رعایت اصول سئو

    ۴. تولید محتوا کلاسترپیج‌ها، یک محتوای اصولی و سئو شده

    ۵. لینک سازی با عین‌انکر بین کلاستر پیج ها و پیلار پیج ها به صورت دو طرفه که باید بین کلاسترپیج ها لینک سازی صورت گیرد و در صورت لزوم لینک سازی خارجی برای پیلارپیج نیز انجام شود.

    سخن آخر

    محتوای تاپیک کلاستر ، بهترین استراتژی تولید محتوا برای سایت‌های مختلف شناخته شده است. براساس این موضوع، اگر بخواهید در یک کلمه کلیدی خاص در موتورهای جستجو رتبه بگیرید باید برای این کلمه کلیدی یک محتوای تاپیک کلاستر تهیه کنید.

    در صورت نیاز هم میتوانید به صفحه مشاوره سئو نبض مارکتینگ مراجعه کنید.

    سوالات متداول شما

    برای تغییر این متن بر روی دکمه ویرایش کلیک کنید. لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ و با استفاده از طراحان گرافیک است.
    برای تغییر این متن بر روی دکمه ویرایش کلیک کنید. لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ و با استفاده از طراحان گرافیک است.

    + میتونی این مطلب رو با دوستات هم به اشتراک بذاری...

    LinkedIn
    Twitter
    Email
    WhatsApp
    Telegram

    محتوای این بلاگ توسط کارشناسان تایید شده است.

     با تشکر از شما برای زمانی که صرف مطالعه این نوشته کردید. 

    + ممکنه به این مطالب هم علاقه‌مند شی...

    تصویر شاخص موبایل مارکتینگ
    جایگاه صفر گوگل چیست

    + میتونی دیدگاهت رو با بقیه به اشتراک بذاری...

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دسته‌بندی مقالات

    مشاوره رایگان

    دوست داری سایتت تو صفحه اول نتایج گوگل دیده بشه؟!

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    popup

    هـدیه ویـژه به مـدت محـدود

    مشـاوره اختصاصـی سئـو "رایـگان"