call nabz

۰۲۱۸۸۹۴۸۹۱۷

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
  • مدت زمان سئو سایت چقدر است؟

    مدت زمان سئو

    زمان؛ سرمایه اصلی هر کسب‌و‌کار!

    احتمالا چند وقتی هست که تعریف روشی به نام سئو را از دوستان و آشنایانتان شنیدیده‌اید. اما برایتان یک سوال اصلی پیش آمده، و آن این است که این روش جادویی با این همه مزایا کی به ثمر می‌نشیند؟ مدت زمان سئو سایت ، یکی از موضوعات داغ دنیای دیجیتال است. 

    زمان سرمایه اصلی

    تنها سرمایه‌ی هر کسب‌و‌کار پول نیست. زمان هم مهم است. امکان ندارد کوچک‌ترین سابقه‌ای در بحث سئو داشته باشید و تا به حال با این سوال مواجه نشده باشید که سئوی سایت چقدر طول می‌کشد؟ به همین دلیل تصمیم گرفتیم در یک مقاله به طور کاملا ساده و صریح، یک بار برای همیشه به این سوال پرتکرار جواب دهیم. 

    آنچه در این مقاله می‌خوانید...

    منظور از دیدن نتایج سئو چیست؟

    اجازه بدهید قبل از اینکه به این سوال جواب دهیم که چه زمانی نتایج سئو را خواهیم دید، ابتدا سر این مسئله به توافق برسیم که اصلا رسیدن به نتیجه یعنی چه؟ چه زمانی می‌توانیم بگوییم، الان وقتی است که پروژه‌ی سئوی ما به نتیجه رسیده‌ است؟ 

    برای پاسخ به این سوال ما به یک معیار نیاز داریم؛ که با استفاده از آن بتوانیم موفق سئوی وبسایت خود را بسنجیم. در این قسمت یاد می‌گیریم که با چه ترازویی موفقیت سئوی سایت خود را اندازه بگیریم؟ 

    زمانی که می‌خواهیم استراتژی سئوی سایت خود را مثل قطعات پازل کنار هم بچینیم، همیشه پای دو قطعه وسط خواهد بود! اول هدف و دوم ‌شاخص کلیدی عملکرد (KPI). بیایید این دو معیار را با هم بررسی کنیم.

    ۱. هدف (Goal):

    آن نتیجه نهایی که می‌خواهیم به دست بیاوریم. اهدافی که برای استراتژی سئوی وبسایت خود مشخص می‌کنیم باید دو ویژگی بسیار مهم داشته باشند. اول اینکه قابل اندازه‌گیری بوده، و دوم اینکه منطقی باشند. همچنین اهداف یک کسب‌وکار، منحصربه‌فرد بوده و می‌تواند نسبت به سایرین متفاوت باشد.

    ۲. شاخص‌ کلیدی عملکرد (KPI):

    آن نتیجه نهایی که می‌خواهیم به دست بیاوریم. اهدافی که برای استراتژی سئوی وبسایت خود مشخص می‌کنیم باید دو ویژگی بسیار مهم داشته باشند. اول اینکه قابل اندازه‌گیری بوده، و دوم اینکه منطقی باشند. همچنین اهداف یک کسب‌وکار، منحصربه‌فرد بوده و می‌تواند نسبت به سایرین متفاوت باشد.

    مسیر رسیدن به هدف سئو

    برای مثال هدف و شاخص کلیدی عملکرد یک وبسایت می‌تواند چیزی مانند زیر باشد.

    1. اهداف (Goals): افزایش درآمد ۳۰ درصدی، در طی بازه زمانی ۱۲ ماهه.
    2. شاخص‌های کلیدی عملکرد (KPIs): افزایش ترافیک ارگانیک، رتبه سایت و نرخ تبدیل.

    بنابراین در سوال «دیدن نتایج سئو سایت چقدر طول می‌کشد»، منظور از نتایج، این است که تا چه اندازه به عددی که برای شاخص‌های کلیدی عملکرد تعیین کرده بودیم، نزدیک شده‌ایم.

    در ۶ تا ۱۲ ماه، می‌توانید انتظار دیدن نتایج سئو را داشته باشید!

    همانطور که گفتیم منظور از نتیجه، افزایش قابل اندازه گیری در ترافیک سایت، لید (سرنخ)، نرخ تبدیل و غیره  می‌باشد. با این حساب، نتایج سئو باید در طی بازه زمانی ۶ تا ۱۲ ماهه، خود را نشان دهند. اما این به این معنی نیست که شما در طی این بازه، به هدف نهایی خود رسیده‌اید. 

    برای مثال تصور کنید، که از شمال کشور به جنوب می‌رویم. و هیچ تابلویی در مسیر وجود ندارد که به ما بگوید دقیقا چقدر به مقصد نزدیک شده‌ایم. اما با این حال، هنوز یک سری نشانه‌ها هستند، که به ما می‌گویند چقدر به جنوب کشور نزدیک شده‌ایم. 

    انتظار دیدن نتایج سئو

    برای مثال آب و هوا گرم‌تر می‌شود، نوع چهره و حتی پوشش آدم‌ها عوض می‌شود. طی کردن مسیر سئو هم به همین صورت است. درست است که وبسایت شما از همان ماه اول به درآمد ۵۰ برابری نمی‌رسد، اما در این این بازه زمانی نتایج را به وضوح مشاهده خواهید کرد. 

     اختصاص یک زمان ثابت برای همه وب سایت‌ها غیرممکن است! بهترین کاری که یک سئوکار می‌تواند انجام دهد این است که بر اساس تحلیل عملکرد فعلی وب سایت و استراتژی سئوی پیشنهادی، منطقی‌ترین مدت را تخمین بزند.

    سئو فرایندی زمان‌بر است و از این حقیقت هیچ راه فراری وجود ندارد. گوگل، مثل بقیه موتورهای جستجو، می‌خواهد بهترین نتیجه را به کاربران نشان دهد؛ برای این کار، باید مطمئن شود که وبسایت شما شایستگی قرار گرفتن در رتبه‌های برتر را دارد! جلب اعتماد گوگل، به زمان احتیاج دارد؛ بنابراین سئو، به زمان احتیاج دارد.

    اما با یک استراتژی اصولی، بازه زمانی ۶ تا ۱۲ ماهه کافی است تا هر کسی که بر روی سئوی وبسایت خود کار می‌کند نتایج سئو را ببیند و به سرمایه‌گذاری مداوم بر روی آن ایمان بیاورد!

    مدت زمان سئوی یک وبسایت چگونه تعیین می‌شود؟

    همانطور که برای درست کردن یک غذای خوشمزه به یک سری مواد اولیه احتیاج است، برای دانستن مدت زمان سئو نیز به اطلاعات خاصی نیاز است. مدت زمان سئو، مدت دقیق و ثابتی ندارد و از یک کسب‌و‌کار به کسب‌و‌کار دیگر متفاوت است. 

    فرض کنید برای دانستن مدت زمان سئوی وبسایتتان، با یک شرکت دیجیتال مارکتینگ تماس گرفته‌اید. آن‌ها می‌توانند یک زمان حدودی به شما بدهند اما برای دانستن زمان دقیق، لازم است بعضی از موارد بررسی شود. در ادامه این موارد را با هم بررسی می‌کنیم.

    تعیین مدت زمان سئو

    ۱. به یک سری اطلاعات راجع به وبسایت خودتان نیاز است!

    سئو یعنی رقابت! گوگل مانند تمام موتورهای جستجوی دیگر می‌خواهد بهترین صفحات را به کاربرانش نشان دهد. یعنی باید تصمیم بگیرد که میان وبسایت شما و وبسایت رقبا کدام یک را به مخاطبان نشان دهد. بنابراین برای اینکه به جای رقبایتان، شما را به مخاطب نشان دهد باید از آن‌ها بهتر باشید! 

    ۱-۱. سن دامنه شما چقدر است؟

    اینکه دامنه سایت شما جدید است یا قدیمی، یکی از فاکتورهایی است که بر روی مدت زمان سئوی سایت شما تاثیر می‌گذارد. دامنه جدید عموما به زمان بیشتری برای موفقیت در سئو نیاز دارد؛ در مقابل، یک دامنه قدیمی‌تر، معمولا تا حدودی اعتبار و بک لینک به دست آورده است. چون فرصت بیشتری برای فعالیت داشته است.

    البته منظور ما از این جمله، این نیست که داشتن دامنه‌ای که قبلا ثبت شده باشد، برای موفقیت سریع یک وبسایت کافی است. برای مثال ممکن است که دامنه شما قدیمی باشد، اما قبلا توسط گوگل جریمه شده باشید! در اینصورت دامنه قدیمی، هیچ دردی را از شما دوا نمی‌کند.

    دامنه‌ای که به تازگی ثبت شده است می‌تواند انتظار داشته باشد که نتایج سئو را طی ۹ تا ۱۲ ماه ببیند.

    ۱-۲. وضعیت فنی سایت شما چگونه است؟

    قدم اول برای رشد در سئو این است که ایرادات سایتتان را برطرف کنید. سئو کردن یک وبسایت با ایرادات فنی، مثل رنگ کردن یک ساختمان نیمه‌کاره بی‌فایده است. نمونه‌هایی از موارد مربوط به وضعیت فنی سایت را در زیر می‌بینیم.

    • سرعت سایت
    • نقشه سایت
    • ساختار سایت
    • محتوای تکراری

    تا به حال ضرب المثل «چوب لای چرخ کسی گذاشتن» را شنیده‌اید؟ باید بگوییم که بهبود وضعیت فنی، مثل درآوردن چوب از لای چرخ‌های سئوی وبسایتتان می‌باشد. بهبود وضعیت فنی، به تنهایی مدت زمان سئوی سایت شما را کاهش نمی‌دهد.

    مشاوره رایگان نبض مارکتینگ را از دست ندهید!

    ۲. به یک سری اطلاعات راجع به رقبا نیاز است!

    ۲-۱. چند رقیب در بازار دارید؟

    اگر یک محصول خاص می‌فروشید که شخص دیگری در بازار آن را ندارد، نیازی نیست نگران رقابت باشید. اما اگر افراد زیادی در بازار وجود دارند که همان محصولی را می‌فروشند که شما دارید، بردن رقابت یک مسئله حیاتی برای کسب‌و‌کار شماست. 

    وقتی تعداد رقبای شما بیشتر باشد، یعنی رقابت در بازار هدف شما شدیدتر است. در نتیجه مدت زمان سئوی سایت شما بیشتر می‌شود.

    رقبا در بازار

    ۲-۲. میزان تقاضا برای محصولتان چقدر است؟

    میزان تقاضا برای یک محصول و سطح رقابت در بازار آن محصول، رابطه مستقیمی با یکدیگر دارند. هر‌چه تقاضا برای یک محصول بیشتر باشد، بازار آن محصول نیز، رقابتی‌تر می‌شود. همچنین وقتی از طرف مردم برای یک محصول تقاضای بیشتری وجود داشته باشد، شرکت‌های بیشتری تمایل دارند که در آن بازار سهیم باشند. 

    پس اگر محصولی که می‌فروشید تقاضای زیادی دارد، مدت زمان سئوی سایت شما بیشتر می‌شود.

    میزان تقاضا

    ۲-۳. چه کلیدواژه‌هایی را انتخاب کرده‌اید؟

    همانطور که گفتیم، هرچه میزان رقابت در یک کلیدواژه کمتر باشد زودتر نتایج سئو را خواهید دید. اما اصلا منظور از کلیدواژه‌های با رقابت بالا چیست؟ چه چیزی میزان رقابت در یک کلیدواژه  را مشخص می‌کند؟ چند معیار وجود دارد که میزان رقابت در یک کلیدواژه را نشان می‌دهند.

    انتخاب کلیدواژه ها
    ۲-۳-۱. حجم جستجو (Search Volume)

    حجم جستجو میانگین جستجوی یک کلیدواژه در طول یک ماه را نشان می‌دهد. هرچه یک کلیدواژه حجم جستجوی بیشتری داشته باشد رقابت در آن نیز بیشتر است.

    ۲-۳-۲. سختی کلیدواژه (Keyword Difficulty)

    سختی کلیدواژه یا KD معیاری از ۰ تا ۱۰۰ است، که تعیین می‌کند رسیدن به ۱۰ رتبه برتر در آن کلیدواژه چقدر می‌تواند سخت باشد؟ سختی کلیدو‌اژه معمولا براساس اعتبار سایت‌هایی که برای آن کلیدواژه در رتبه‌های برتر قرار دارند، تعیین می‌شود. میزان سختی هر کلیدواژه را  می‌توان با ابزارهایی مانند semrush ،kWfinder و غیره سنجید.

    ۳. چه مقدار منابع اختصاص می‌دهید؟

    شما نمی‌توانید تاریخچه وبسایتتان و میزان رقابت در بازار را کنترل کنید. اما می‌توانید راجع به یک مسئله تصمیم بگیرید. و آن این است که قصد دارید چه مقدار بودجه برای سئو اختصاص دهید. بودجه‌ای که برای سئو در نظر گرفته‌اید مدت زمان سئوی سایت شما را نیز تعیین می‌کند. هر‌چقدر بودجه‌ی بیشتری برای سئو در نظر بگیرید، زودتر از آن نتیجه می‌گیرید. 

    اما اینجا به یک تعارض بر می‌خوریم. در بخش‌های قبل گفتیم که سئو فرایندی زمان‌بر است. اما در اینجا می‌گوییم که مدت زمان سئو به بودجه‌ای که تزریق می‌کنید، بستگی دارد.

    ۳ نکته در رابطه با مدت زمان سئو که باید در نظر بگیرید!

    • نکته اولی که باید به آن توجه داشته باشید، این است که مدت زمان سئوی وبسایت یک بازه زمانی ثابت نیست و ممکن است در وبسایت‌های مختلف متفاوت باشد. همانطور که برای بیماری‌های مختلف در اشخاص مختلف طول درمان متفاوت است، برای سئوی وبسایت هم زمان‌های مختلفی در نظر گرفته می‌شود.
    • نکته‌ی دوم این است که سئو فرایندی نیست که فقط یک بار انجام شود و بعد از آن دیگر به آن نیاز نداشته باشید. حتی اگر وبسایتی در تمام کلیدواژه‌های مربوط به کسب‌و‌کار خود در رتبه یک هم قرار داشته باشد، باز هم به سئو نیاز خواهد داشت. چون امکان افت رتبه وجود دارد. سئو مثل یک مسابقه دو است. با این تفاوت که هیچ خط پایانی برای آن وجود ندارد!
    • سئو مثل تبلیغات تلویزیونی نیست که دقیقا بعد از پخش شدنشان، تلفن کسب‌و‌کار شما شروع به زنگ خوردن کند! سئو، مثل هر چیز خوب دیگری، نیاز به صبر دارد و یک شبه به دست نمی‌آید. 

    مدت زمان سئو در یک کلام!

    متغیرهای زیادی کنار هم قرار می‌گیرند تا مدت زمان سئوی یک وبسایت تعیین شود. مدت زمان سئوی سایت شما به سه عامل اساسی بستگی دارد. در حقیقت مدت زمان سئوی وبسایت به پاسخ به سه پرسش اساسی نیاز دارد. اول اینکه وضعیت وبسایت خودتان چگونه است، دوم اینکه وضعیت وبسایت رقبای شما به چه صورت است و سوم اینکه قصد دارید چه مقدار منابع برای سئوی وبسایتتان اختصاص دهید.

    سوالات متداول

    تعیین مدت زمان سئو، به وضعیت وبسایت خودتان، وضعیت رقبا و مقدار بودجه‌ای برای پروژه‌ی سئوی خود در نظر گرفته‌اید، بستگی دارد.

    اختصاص یک زمان ثابت برای همه وب سایت‌ها غیرممکن است! اما بازه زمانی ۶ تا ۱۲ ماهه، برای دیدن نتایج اولیه سئوی وبسایتتان منطقی به نظر می‌آید. 

    اول اینکه مدت زمان سئوی وبسایت یک بازه زمانی ثابت نیست. دوم اینکه، بعد از اتمام مدت زمان سئو، باز هم به آن نیاز خواهید داشت. سوم اینکه سئو مثل هر چیز خوب دیگری، نیاز به صبر دارد. 

    محتوای این بلاگ توسط کارشناسان تایید شده است.

    با تشکر از شما برای زمانی که صرف مطالعه این محتوا کردید. 

    تیم تولید محتوا | آژانس خلاقیت نبض مارکتینگ

    مطالعه بیشتر

    [ASRating]

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    popup

    هـدیه ویـژه به مـدت محـدود

    مشـاوره اختصاصـی سئـو "رایـگان"

    popup

    هـدیه ویـژه به مـدت محـدود

    مشـاوره اختصاصـی سئـو "رایـگان"