call nabz

۰۲۱۸۸۹۴۸۹۱۷

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
سئو چه کاربردي دارد؟

معرفی کاربرد سئو و چرا سئو کردن برای کسب‌وکارهای آنلاین واجب است؟

  • چند وقتی است که مفهومی به نام سئو به گوشتان خورده است اما مطمئن نیستید که این شیوه به کارتان می‌آید یا نه؟ به تازگی به فکر راه‌اندازی سایت افتاده‌اید یا عملکرد سایت کسب‌وکارتان با وجود تلاش‌‌های بسیار ضعیف بوده است؟ در این‌صورت خوب جایی آمده‌اید! در این مقاله سیر تا پیاز کاربرد سئو را برایتان توضیح می‌دهیم. این‌جا متوجه می‌شوید که آیا سئو به درد کسب‌وکارتان می‌خورد یا نه.

    فعالیت در حوزه کسب‌وکار آنلاین شباهت‌‌هایی به بازار سنتی دارد. همگی خوب می‌دانیم که مغازه‌‌ای در بازار بهترین فروش را دارد که در جای خوبی قرار گرفته باشد. در واقع هرچه یک مغازه‌ در معرض دید افراد بیشتری قرار بگیرد، فروش بیشتری خواهد داشت. اما برای کسب‌وکارهای آنلاینی که فروششان از طریق سایت انجام می‌شود چطور؟ اینجاست که سئو وارد کار می‌شود.

    اگر با مفهوم سئو آشنا نیستید به شما پیشنهاد می‌کنیم که ابتدا «سئو چیست» را بخوانید و سپس به سراغ این مقاله بیایید.

    آنچه در این مقاله می‌خوانید...

     

    قواعد بازی را گوگل تعیین می‌کند

    همۀ ما روزانه چندین بار چیزی را در گوگل سرچ می‌کنیم و گوگل هربار فهرست بلند بالایی از نتایج را به ما نشان می‌دهد. اما تا به حال به این موضوع فکر کرده‌اید که گوگل بر چه اساس این سایت‌ها را به عنوان جواب انتخاب می‌کند؟ برای جواب دادن به این پرسش باید یک چیز را خوب بدانید: هدف گوگل این است که کاربران از کار کردن با این موتور جستجو رضایت داشته باشند و بتوانند به‌سرعت جواب سوالاتشان را پیدا کنند. می‌پرسید چرا؟

    چون کاربران گوگل حکم مشتریان او را دارند و اگر رضایت آن‌ها جلب نشود او مشتریان خود را از دست می‌دهد. به همین دلیل گوگل برای اینکه مطمئن شود سایتی که به عنوان جواب به کاربران نشان می‌دهد، به بهترین شکل نیاز آن‌ها را برطرف می‌کند معیارها و شرایط بسیاری را در نظر می‌گیرد. سایت‌هایی که این شرایط را رعایت کرده باشند، شانس بیشتری دارند که توسط گوگل انتخاب شوند.

    اما شاید بپرسید این‌‌ها چه ربطی به سئو داشت؟

    خب باید بدانید سئو (seo) در لغت به معنی بهینه کردن سایت برای موتورهای جستجو است. منظور از بهینه کردن این است که سایت را طوری تغییر دهیم، که با معیارها و شرایطی که گوگل تعیین کرده همخوانی داشته باشد. در واقع سئو کردن باعث می‌شود، سایت شما و مطالبی که بر روی آن قرار می‌دهید، ویژگی‌هایی مطابق با معیارهای مورد نظر گوگل داشته باشد. از نظر گوگل چنین سایتی شایستگی نشان داده شدن به کاربران را دارد.

    اما چرا دیده شدن سایت و سئو کردن برای یک کسب‌وکار مهم است.

     

    معرفی کاربردهای سئو

     سئو چه کاربردی و چه مزایایی برای صاحبان کسب‌وکار دارد؟

    تصور کنید صاحب یک کسب‌وکار هستید و برای فروش اینترنتی محصولاتتان سایتی راه‌اندازی کرده‌اید. وقتی مشتریان احتمالی شما نتوانند سایتتان را پیدا کنند و سایت شما بازدیدکننده‌‌ای نداشته باشد، هزینه و تلاشی که برای ساخت آن کرده‌اید هدر می‌رود. درست مثل همان مغازه‌‌ای که هیچ بازدیدکننده‌‌ای به آن پا نمی‌گذارد. بنابراین اولین کاربرد سئو این است که باعث دیده شدن سایتتان می‌شود.

    این تنها کاربرد سئو برای یک کسب‌وکار نیست. وقتی یک سایت به واسطه سئو جزو رتبه‌‌های برتر در نتایج گوگل نمایش داده می‌شود چند اتفاق مهم دیگر برای آن رخ می‌دهد که موارد زیر نمونه‌هایی از آن‌ها هستند.

     

    افزایش ترافیک وب سایت

    • ترافیک وب سایت و درنتیجه مشتریان شما را افزایش می‌دهد

    آمارها نشان می‌دهد که تقریبا ۸۰ درصد مردم قبل از اینکه محصولی را بخرند درباره آن در گوگل سرچ می‌کنند. این عدد به خوبی نشان می‌دهد که گوگل با بالاترین بازدید در میان موتورهای جستجوی مختلف جایگزین بازارهای سنتی شده است. این یعنی امروزه مشتری برای پرسیدن سوال به درب مغازۀ او نمی‌آید بلکه در گوگل به دنبال پاسخ خود می‌گردد.

    به همین دلیل هر چه افراد بیشتری برای یافتن پاسخ خود از صفحه شما بازدید کنند احتمال اینکه مشتریان شما بیشتر شود نیز بالاتر می‌رود. درست مثل مغازه‌ای که در بازار بهترین موقعیت مکانی را دارد و هر روز عابران بسیاری از ویترین آن دیدن می‌کنند.

    جالب است بدانید که آمارها نشان می‌دهند سایتی که در رتبه‌بندی نتایج گوگل در رتبه اول قرار می‌گیرد نسبت به سایتی که در رتبۀ دوم قرار می‌گیرد تقریبا دو برابر بازدیدکننده دارد. این خود به معنی حضور دو برابری مشتری بالقوه در سایت شما نسبت به سایت رقیب است.

     

    • با سئو سهم بیشتری از بازار را به دست می‌آورید

    فرقی ندارد در چه صنفی مشغول به کار هستید، مطمئنا بر سر به دست آوردن مشتری‌های صنعت خود، با دیگر کسب‌وکارها رقابت می‌کنید. کاربرد سئو این است که می‌تواند به شما کمک کند تا در نتایج موتورهای جستجو از این رقبا پیشی گرفته و سهم بزرگ‌تری از بازار را به دست آورید. براساس تحقیقات انجام شده، سایت‌هایی که در صفحه اول جستجوی گوگل قرار دارند، بیش از ۹۰ درصد ترافیک را به خود اختصاص می‌دهند.

     

    تصویر انفورماتیک از برندینگ

    • سئو به ساخت برند شما کمک می‌کند

    برندسازی یا برندینگ مسئله‌ای پیچیده و پرهزینه است. صاحبان کسب‌وکار معمولا سعی می‌کنند با تبلیغات، نام خود را در ذهن مخاطبانشان حک کنند تا هنگام خرید در چشم مشتریان بدرخشند. سئو می‌تواند به سرعت بخشیدن کمپین برندسازی یک کسب‌و‌کار کمک کند. می‌پرسید چطور؟

    ببینید! وقتی سایت شما در صدر فهرست نتایج گوگل قرار می‌گیرد، تعداد بازدیدکنندگان شما به طور واضحی افزایش می‌یابد. حتی اگر کاربران بر روی سایت شما کلیک نکنند، همین که در بین نتایج جستجو، نام کسب‌و‌کار شما را ببینند به بیشتر شناخته شدن شما کمک می‌کند. به این ترتیب افراد بیشتری با نام کسب‌وکار شما آشنا می‌شوند.

    از طرف دیگر وقتی یک کاربر هربار که موضوعات مرتبط با کسب‌و‌کار شما را جستجو می‌کند نام تجاری شما را ببیند در ذهن او کسب‌وکار شما حکم مرجع را پیدا می‌کند. 

    هرچه در فهرست نتایج جستجو در گوگل بالاتر باشید، احتمال دیده شدن نام تجاری شما بالاتر می‌رود. بیشتر ما وقتی برای یافتن جوابی سراغ گوگل می‌رویم فقط به چند سایت اول نگاه می‌کنیم و تقریبا هیچ وقت حتی صفحات دوم و سوم نتایج جستجو را باز هم نمی‌کنیم. بنابراین کاربرد سئو در دیده شدن برند شما غیرقابل انکار است.

     

    • اعتبار شما را افزایش می‌دهد

    سایتی که در نتایج موتورهای جستجو رتبه بالایی دارد، معمولاً توسط موتورهای جستجو باکیفیت و قابل اعتماد در نظر گرفته می‌شود. این موضوع به نوبۀ خود اعتبار کسب‌وکار شما را افزایش می‌دهد.

     

    تصویری از شیپور

    • سئو ۲۴ ساعته کسب‌وکار شما را تبلیغ می‌کند

    کابوس تمام صاحبان کسب‌وکار این است که محصولاتشان به فروش نرسد. یکی از دلایلی که باعث رخ دادن چنین اتفاقی می‌شود، نشناختن مشتریان و نیازهای آن‌ها است. یکی از نمونه‌های کاربرد سئو این است که شما را از تغییرات کلان بازار و نیازهای مصرف‌کننده باخبر می‌کند. می‌پرسید چطور؟

    متخصصین سئو این کار را به روش‌های مختلفی انجام می‌دهد:

    • بررسی عبارت‌هایی که در موتورهای جستجو بیشتر سرچ شده‌اند
    • تجزیه و تحلیل فهرست نتایج گوگل (SERP)
    • استفاده از ابزارهایی مثل گوگل ترندز برای شناسایی نیازهایی که به تازگی ترند شده

     

    هدف گیری مشتریان متنوع

    • با سئو می‌توانید مشتریان متنوعی را هدف بگیرید

    بسیاری از کمپین‌های بازاریابی بر روی یک مخاطب هدف مشخص تمرکز می‌کنند، سئو می‌تواند به شما کمک کند تا تمام انواع مخاطبینتان را به طور هم‌زمان جذب کنید.

    مثلا یک فروشگاه لوازم الکترونیکی را در نظر بگیرید. این فروشگاه هم لپ‌تاپ و هم کنسول‌های بازی می‌فروشد و خب مصرف‌کنندگان این‌ محصولات دو گروه کاملا متفاوت هستند. اگر این فروشگاه بخواهد از طریق تبلیغات مشتری جذب کند باید یکبار برای فروش لپ‌تاپ تبلیغات انجام داده و به طور مجزا برای کنسول‌های بازی. اما کاربرد سئو این است که می‌تواند تمام محصولات این فروشگاه را با هزینه‌ای بسیار کمتر در معرض دید مخاطبان هدفشان قرار دهد.

     

    کسب رتبه در جستجوهای محلی

    • سئو به شما کمک می‌کند در جستجوهای محلی رتبه بهتری کسب کنید

    همانطور که گفتیم کاربرد سئو این است که سایت شما را با اهداف موتورهای جستجو سازگار کند. و خب در ابتدای متن اشاره کردیم که هدف اصلی گوگل، جلب رضایت کاربران است. یکی از مهم‌ترین مسائلی که باعث جلب رضایت کاربران می‌شود این است که وقتی وارد سایتی می‌شوند، از حضور در آن سایت تجربه‌ی کاربری خوبی داشته باشند.

    اگر کاربر بعد از ورود به سایت، مدت زیادی برای بارگذاری صفحه معطل شود و یا صفحات سایت او را سردرگم کنند، قطعا به خاطر این تجربه‌ی بد، تمایلی به حضور دوباره در آن سایت نخواهد داشت. کاربرد اصلی سئو تکنیکال و سئوی داخلی دقیقا همین است که با طراحی درست سایت و افزایش سرعت آن، باعث بهبود تجربه کاربری شوند.

    در واقع سئو باعث می‌شود کاربران، اطلاعاتی را که به دنبال آن‌ها هستند با کمترین کلیک، سریع و آسان به‌دست آورند.

     

    • سئو نتایج قابل اندازه‌گیری ارائه می‌دهد

    با سئو می‌توانید تغییرات در رتبه‌بندی، ترافیک وب سایت و نرخ تبدیل بازدیدکنندگان سایت را پیگیری کنید. پلتفرم‌هایی مانند گوگل آنالیتیکس، مجموعه‌ای از اطلاعات موثق را برای صاحبان سایت‌ها فراهم می‌کنند؛ تا به جای حدس و گمان، با تکیه بر شواهد موثق برای کسب‌وکار خود تصمیم‌گیری کنند.

     

    • سئو مثل یک سرمایه‌گذاری پربازده عمل می‌کند

    شاید تصور کنید هزینه‌ای که بابت سئو صرف می‌کنید به نوعی هزینه بازاریابی محسوب می‌شود. اما واقعیت این است که سئو اگر به‌درستی انجام شود یک سرمایه‌گذاری پربازده است.

    وقتی سایت شما به کمک سئو در سه رتبه صفحه اول گوگل قرار بگیرد (جایی که بیشترین سهم کلیک‌ها را دارد) می‌توانید نتایج این سرمایه‌گذاری را با افزایش درآمدتان لمس کنید. جالب است بدانید که گاهی سئو، به سرمایه‌گذاری در املاک و مستغلات تشبیه  می‌شود!

     

    در این مقاله درباره کاربرد سئو چه گفتیم

    در این مقاله گفتیم، کاربرد سئو این است که در دراز مدت به رشد تصاعدی وبسایت و برند شما منجر می‌شود. متخصصین سئو با به کارگیری اصولی که اثربخشی خود را در اثر تجربه اثبات کرده‌اند، به دیدن شدن کسب‌و‌کار شما کمک می‌کنند.

    با سرمایه‌گذاری بر روی سئو می‌توانید اعتبار و اطمینان بسیاری را نزد مشتریان خود به دست آورید؛ امری که با روش‌های قدیمی، سال‌ها زمان می‌برد. به طور خلاصه مزیت سئو این است که در بازاریابی دیجیتال، جایی که نبرد واقعی برای فروش محصولات در جریان است به یاری شما می‌آید.

    آژانس خلاقیت نبض مارکتینگ

    سوالات متداول

    کاربرد سئو کدام‌اند؟

    افزایش ترافیک سایت، به‌دست آوردن سهم بیشتری از بازار، کمک به ساخت برند، افزایش اعتبار کسب‌وکار، تبلیغ دائمی برای کسب‌وکار، کمک به شناخت نیاز مشتریان، هدف‌گیری انواع مختلف مخاطب، کمک به کسب رتبه برای جستجوهای محلی، بهبود تجربه کاربری، ارائه‌ی نتایج قابل اندازه‌گیری و افزایش درآمد.

    سئو بهتر است یا تبلیغات؟

    اگر تا به حال برای کسب‌وکارتان تبلیغات انجام داده‌ باشید خوب می‌دانید که عمر تبلیغات کوتاه است. اصلا برای همین معمولا به آن‌ها کمپین‌های تبلیغاتی گفته می‌شود؛ اما یکی از مهم‌ترین کاربردهای سئو این است که باعث می‌شود موتورهای جستجو به صورت ۲۴ ساعته و دائمی سایت شما را تبلیغ کنند. به علاوه هزینه‌ی سئو در مقایسه با هزینه‌ی تبلیغات بسیار ناچیز است!

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    ممکن است به موضوعات زیر هم علاقه‌مند باشید

    popup

    هـدیه ویـژه به مـدت محـدود

    مشـاوره اختصاصـی سئـو "رایـگان"