call nabz

۰۲۱۸۸۹۴۸۹۱۷

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
  • کلمه کلیدی چیست؟ انتخاب بهترین کلیدواژه برای کسب‌وکارهای آنلاین

    کلمه کلیدی

    کلمه کلیدی چیست؟

    کلمه کلیدی (keyword)، همان عبارتی است که یک فرد در گوگل یا هر موتور جستجوی دیگری، وارد می‌کند تا درباره آن بیشتر بداند. وقتی شما یک کلمه کلیدی را جستجو می‌کنید، گوگل سایت‌هایی را به عنوان نتیجه به شما نشان می‌دهد که از آن کلمه کلیدی خاص استفاده کرده باشند. در واقع گوگل، به واسطه‌ی همین  کلمه کلیدی (کلیدواژه) است که ارتباط یک سوال و جواب را پیدا می‌کند.

    آنچه در این مقاله می‌خوانید...

    چرا شناخت «کلمه کلیدی» برای کسب و کارهای آنلاین مهم است؟

    اگر شما برای کسب و کار خود یک وب سایت ساخته‌اید، حتما سعی دارید از آن برای فروش محصولات یا افزایش آگاهی از برند استفاده کنید. باید گفت شما در صورتی به هدف خود خواهید رسید، که مخاطبانتان بتوانند سایتتان را پیدا کنند. می‌پرسید چطور؟ به واسطه کلمات کلیدی! 

    به این منظور باید در صفحات مختلف سایتتان از کلمه کلیدی مربوط به حوزه کاری خودتان استفاده کنید. درنتیجه، وقتی کسی در گوگل چیزی را جستجو می‌کند که به حوزه کاری شما مربوط است گوگل سایت شما را به عنوان نتیجه به او نشان می‌دهد! 

    به همین دلیل شما به عنوان صاحب کسب و کار، باید بفهمید خریداران احتمالی شما چه کلیدواژه‌هایی را در گوگل جستجو می‌کنند؛ تا بتوانید در سایت خود از این کلمات کلیدی استفاده کنید. تصور کنید که صاحب یک فروشگاه لوازم پزشکی هستید. خریداران محصولات شما احتمالا عبارت‌هایی مثل موارد زیر را در گوگل جستجو می‌کنند:

    «قیمت دستگاه فشار خون»، «دستگاه فشار خون ارزان»، «قیمت دستگاه فشار خون سخنگو»

    شناخت کلمه کلیدی

    پس شما باید در سایتتان صفحه‌ای داشته باشید که در آن از کلیدواژه‌ی «دستگاه فشار خون» استفاده شده باشد، تا گوگل آن صفحه را به عنوان جواب مربوط به این جستجوها به کاربر نشان دهد.

    به این ترتیب وقتی افرادی به دنبال محصولاتی هستند که شما ارائه می‌دهید، به سایت شما وارد می‌شوند. این یعنی افزایش ترافیک سایت و به دنبال آن افزایش فروش.

    چطور در نتایج گوگل برای یک کلمه کلیدی خاص رتبه بگیریم؟

    خب تا اینجا ارتباط کلمه کلیدی و یک سایت را متوجه شدید. باید بدانید برای رتبه گرفتن سایت در نتایج گوگل، دو روش متفاوت وجود دارد.

    •  روش اول، از طریق سئو کردن سایت و رتبه گرفتن برای کلمات کلیدی در نتایج طبیعی جستجو (Organic search results) است. منظور از نتایج طبیعی، این است که سایت شما متناسب با الگوریتم‌های گوگل بهینه سازی شده است پس گوگل آن را به عنوان یک سایت خوب در نتایج برتر نمایش می‌دهد، بدون اینکه از تبلیغات گوگل برای دیده شدن استفاده کرده باشید.
    • روش دوم، رتبه گرفتن برای کلمات کلیدی از طریق تبلیغات در نتایج گوگل است. در این روش شما برای کلمه کلیدی مدنظرتان مبلغی را به گوگل می‌پردازید و گوگل در صدر نتایج جستجو، صفحه شما را به کاربران نشان می‌دهد.

    اما شاید بپرسید چگونه می‌توان کلمات کلیدی مناسب برای کسب و کار خود را پیدا کرد؟ به این فرآیند تحقیق کلمات کلیدی گفته می‌شود، که در ادامه به توضیح آن خواهیم پرداخت.

    مشاوره رایگان نبض مارکتینگ را از دست ندهید!

    چطور باید تحقیق کلمه کلیدی انجام داد؟

    تحقیق کلمه کلیدی یا کیورد ریسرچ (keyword research) اولین قدم در بهینه کردن سایتتان برای موتورهای جستجو است. برای تحقیق کلیدواژه لازم است چند مرحله زیر را طی کنید تا مطمئن شوید بهترین کلیدواژه‌های ممکن را پیدا کرده‌اید.

    تحقیق کلمه کلیدی

    ۱. حدسیات خودتان را بنویسید

    در قدم اول، اسم محصولتان را بنویسید. آنچه که می‌فروشید یکی از مهم‌ترین کلیدواژه‌ها برای کسب و کار شماست. مثلا اگر سایت فروش لباس دارید، کلماتی مثل «مانتو»، «شلوار»، «کلاه» و… همگی کلیدواژه‌های مهمی برای کسب و کار شما هستند.

    ۲. پیشنهادات گوگل را به لیست اضافه کنید

    در مرحله دوم کلماتی که در مرحله قبل حدس زده‌اید را در موتور جستجوی گوگل وارد کنید. گوگل برای هر کلمه‌ای که وارد می‌کنید عبارت‌هایی را به عنوان «LSI» و «جستجوهای مرتبط» به شما نشان می‌دهد. این کلیدواژه‌ها را بررسی کنید و در صورت مربوط بودن، به لیست کلیدواژه‌های خود اضافه کنید. مثلا اگر کلیدواژه‌ی «کلاه» را جستجو کنید LSI و جستجوهای مرتبط، به صورت زیر خواهد بود.

    پیشنهادات گوگل
    لیست پیشنهادات گوگل

    ۳. به سایت رقبای خود سر بزنید

    در مرحله آخر، باید بفهمید که رقبای شما درباره چه موضوعاتی در سایت خود تولید محتوا کرده‌اند. برای اینکه از آن‌ها عقب نمانید ابتدا سایت آن‌ها را بررسی کنید. و سپس کلیدواژه‌هایی که درباره آن محتوا تولید کرده‌اند را به لیست خود اضافه کنید.

    در نهایت، به فهرستی طولانی از کلمات مختلف خواهید رسید. اما قطعا صرف وقت و هزینه برای تمام این کلمات، منطقی نیست. بنابراین باید از میان آن‌ها تنها چند مورد را انتخاب کنید. در ادامه برای شما معیارهای مهمی که در انتخاب کلمه کلیدی باید به آن توجه کرد را توضیح داده‌ایم.

    در انتخاب کلمه کلیدی به چه نکاتی باید توجه کرد؟

    وقتی تصمیم می‌گیرید تحقیق کلیدواژه انجام دهید، به کلمات زیادی بر خواهید خورد. برای اینکه بفهمید با انتخاب کدام کلیدواژه بیشترین سود برای شما حاصل می‌شود، باید چند معیار مختلف درباره کلیدواژه را بشناسید.

    ۱- حجم جستجو

    حجم جستجو، میانگین تعداد دفعاتی را نشان می‌دهد که یک کلیدواژه طی یک ماه در گوگل جستجو شده است. ابزارهایی برای مدیریت سایت وجود دارند که حجم جستجو را بر اساس میانگین سرچ ماهانه و موقعیت جغرافیایی نشان می‌دهند. یکی از بهترین این ابزارها، گوگل کیورد پلنر (google keyword planner) و گوگل ترندز (Google Trends) است. 

    اما شاید بپرسید دانستن حجم جستجوی یک کلمه کلیدی، چه اهمیتی دارد؟ این عدد به طور حدودی به شما نشان می‌دهد که به طور بالقوه، از این کلمه کلیدی چه ترافیکی می‌توانید دریافت کنید. مثلا اگر حجم جستجوی یک کلیدواژه در ایران ۷۰۰ باشد به این معنی است که کاربران، ماهانه به طور میانگین حدود ۷۰۰ بار درباره آن کلیدواژه جستجو کرده‌اند.

    ۲- سطح رقابت

    همانطور که می‌دانید در هر صنف، تعداد زیادی کسب و کار فعال وجود دارد که با هم رقابت می‌کنند. در دنیای آنلاین این رقابت بر سر کلیدواژه‌های مربوط به آن صنف در جریان است. چون برخی کلیدواژه‌ها به فروش بیشتری منجر می‌شوند. اکثر افراد می‌خواهند که سایتشان برای آن کلیدواژه خاص رتبه بگیرد. در نتیجه سطح رقابت در این کلیدواژه بالا خواهد رفت. 

    بسیاری از ابزارهای تحقیق کلیدواژه، میزان رقابتی بودن کلمه کلیدی را  با معیاری به نام سختی کلمه کلیدی (Keyword Difficulty) را نشان می‌دهند. هرچه میزان سختی یک کلمه کلیدی بیشتر باشد به این معنی است که برای رتبه گرفتن در آن باید وارد رقابت سخت‌تری شد.

     البته برای سنجش سطح رقابت، می‌توان کلمه کلیدی مد نظر را در گوگل جستجو کرده و به بررسی سایتهای برتر در آن کلیدواژه پرداخت. از طرفی هرچه گوگل نتایج بیشتری را برای آن کلمه کلیدی نشان دهد، به این معنی است که رقابت بیشتری بر سر آن کلمه کلیدی وجود دارد.

    اگر به مثالی که بالاتر زدیم برگردیم، قطعا فروشندگان مختلفی وجود دارند که دستگاه فشار خون می‌فروشند. و خب همه‌ی آن‌ها فهمیده‌اند که اگر سایتشان برای کلیدواژه‌ی «خرید دستگاه فشارخون» رتبه خوبی بگیرد، فروش بیشتری خواهند داشت. پس همگی از این کلیدواژه استفاده می‌کنند؛ اینجاست که رقابت بر سر یک کلیدواژه شکل می‌گیرد.

    ۳- هزینه بر حسب هر کلیک

    همانطور که گفتیم، تبلیغات در گوگل ادز از نوع پرداخت به ازای کلیک است. یعنی در صورتی که کاربر بر روی تبلیغ شما کلیک کند شما باید در ازای آن کلیک به گوگل هزینه پرداخت کنید به همین دلیل یک معیار دیگر نیز برای هر کلیدواژه تعریف می‌شود. و آن هزینه بر حسب هر کلیک (Cost Per Click) است. هزینه بر حسب کلیک یا CPC نشان می‌دهد هربار که یک کاربر بر روی نتایج آن کلیدواژه خاص در سرپ کلیک کند، تبلیغ دهنده چه هزینه‌ای باید به گوگل بپردازد.

    ۴- تعداد کلمه

    عبارت‌هایی که کاربران در گوگل جستجو می‌کنند، ممکن است تنها یک کلمه و یا شامل دو یا چند کلمه باشند. به عنوان مثال، کلمه کلیدی «موبایل» از یک کلمه تشکیل شده است، در حالی که کلمه کلیدی «بهترین موبایل سامسونگ» دارای سه کلمه است. کلمه کلیدی از نظر تعداد کلمات به دو دسته تقسیم می‌شود:

    • کلمات کلیدی کوتاه (Short keywords): این کلیدواژه‌ها از یک یا دو کلمه ساخته شده‌اند.
    • کلمات کلیدی دم بلند (Long-tail keywords): این کلیدواژه‌ها معمولا از سه یا چند کلمه ساخته شده‌اند.

     

    دقت کنید تمام عبارتی که کاربر در موتور جستجو وارد می‌کند «کلمه کلیدی» محسوب می‌شود. فرقی ندارد که این عبارت تنها یک کلمه باشد یا مجموعه‌ای از چند کلمه متفاوت. آنچه که مهم است انتخاب کلمه کلیدی سودآور و مربوط به کسب و کار شماست.

     

    کلمات کلیدی کوتاه، به موضوعات گسترده اشاره دارند. ولی وقتی یک عبارت جستجو طولانی باشد، مقصود کاربر به طور مشخص محدود شده است. و کاربر معمولاً به تصمیم گیری برای خرید نزدیک‌تر است. معمولا در این کلیدواژه‌ها رقابت نسبتاً کمتر است!

     برای مثال تعداد افرادی که کلمه‌ کلیدی «لپ تاپ ایسوس» را جستجو می‌کنند، در مقایسه با کسانی که کلمه کلیدی «لپ تاپ ایسوس مدل زِن بوک ۱۴» را جستجو می‌کنند بیشتر است. از طرفی کسی که عبارت دوم را جستجو کرده احتمالا به مراحل پایانی قیف فروش نزدیک‌تر است. زیرا محصولات را به طور دقیق‌تر می‌شناسد و بیشتر احتمال دارد که خرید کند.

    به همین دلیل است که سایت‌های جدیدتر باید سعی کنند، سایت خود را برای کلمات کلیدی بلندتر با حجم جستجوی نسبتا کم بهینه کنند. زیرا سطح رقابت در آن کمتر و رتبه گرفتن در آن‌ها آسان‌تر است.

    ۵- قصد کاربر از جستجو

    قصد کاربر از جستجو یا سرچ اینت (search intent) نشان می‌دهد که نیت کاربر از جستجو چه بوده است و در کجای سفر مشتری قرار دارد. به طور کلی می‌توان گفت معمولا  قصد کاربر از جستجو، در سه دسته اصلی قرار می‌گیرد.

  • جستجو به قصد خرید و انجام معامله
  • این کلیدواژه‌ها به طور واضحی از قصد کاربر برای خرید یک محصول خبر می‌دهند. در این حالت کاربر می‌داند چه چیزی می‌خواهد بخرد و درباره آن با جزئیات بیشتری به جستجو می‌پردازد. در این کلمات کلیدی معمولا از کلماتی مانند خرید، قیمت، ارزان و… استفاده می‌شود. مثلا «خرید اتوبخار پارس خزر مدل SI-602»، «خرید اتو بخار ارزان».

  • جستجو با هدف کسب اطلاعات
  • کاربران گاهی با نیت افزایش اطلاعات و یادگیری درباره موضوع خاصی، دست به جستجو می‌زنند. اگرچه چنین جستجوهایی به قصد خرید انجام نمی‌شوند، اما ترافیک بسیاری را به سایت شما روانه می‌کنند. برای نمونه جستجویی مثل «نحوه تعویض تیغ اره برقی» را در نظر بگیرید. 

    اگر کاربری که می‌خواهد جواب این جستجو را پیدا کند به سایت شما برسد، نه تنها ترافیک سایت شما بالا می‌رود، بلکه به عنوان یک منبع اطلاعاتی ارزشمند در حوزه کاریتان در ذهن او ثبت خواهید شد. یعنی در آینده اگر این فرد قصد خرید داشته باشد، اولین سایتی که به آن سر می‌زند سایت شماست. زیرا شما توانسته‌اید اعتمادش را جلب کنید.

  • جستجو با هدف پیدا کردن یک سایت مشخص
  • گاهی کاربران برای پیدا کردن صفحه‌ای مشخص در اینترنت به جستجو می‌پردازند. جستجوهایی مثل «ورود به سامانه بام» یا «سایت ایران خودرو» نمونه‌هایی از این جستجوها هستند. اگر شما صاحب برندی شناخته شده هستید، کارکردن بر روی چنین کلیدواژه‌هایی می‌تواند بسیار سودآور باشد. در غیر این صورت انتخاب اسم برندتان به عنوان کلیدواژه، به هیچ وجه منطقی نیست!

    انواع کلیدواژه

    همانطور که مشاهده کردید، کلمات کلیدی می‌توانند اهداف جستجوی متفاوتی داشته باشند. اما چند نوع کلمه کلیدی مختلف نیز وجود دارند، که بد نیست با آن‌ها آشنا باشید. این نوع کلمات کلیدی عبارتند از:

  • کلمات کلیدی که به اسم برند اشاره دارند
  • در کلمه کلیدی برند، نام تجاری یک شرکت خاص وجود دارد. مثلا «لباس ورزشی آدیداس»، «کرم مرطوب کننده مای» یا «قیمت کیف نوین چرم» نمونه‌هایی از کلمه کلیدی با نام برند هستند.

  • کلمات کلیدی که به منطقه جغرافیایی خاصی اشاره دارند
  • در این نوع کلمه کلیدی، به یک منطقه جغرافیایی خاص اشاره شده است. مثلا «دندانپزشک خوب در تهران» یا «بهترین رستوران در تجریش». کارکردن بر روی این کلمات، می‌تواند برای کسب و کارهایی که در یک منطقه خاص، خدمات ارائه می‌دهند بسیار سود آور باشد.

    نکات مهم در استفاده از کلمه کلیدی

    حالا که با انواع کلیدواژه‌ آشنا شدید، وقت آن رسیده که بدانید از آن‌ها چطور استفاده کنید. طوری که گوگل سایت شما را به عنوان جواب مربوط و مفید به کاربران نشان دهد.

    ۱- کلمه کلیدی را بیش از حد استفاده نکنید

    همانطور که گفتیم، برای این که گوگل یک صفحه از سایت را به عنوان نتیجه به کاربر نشان دهد، باید در آن صفحه، از کلمه کلیدی استفاده شده باشد. اما اگر شما به این منظور از کلمه کلیدی بیش از اندازه در متن استفاده کنید گوگل شما را جریمه خواهد کرد. استفاده بیش از حد از کلمه کلیدی یا کیوورد استافینگ (keyword stuffing) زمانی اتفاق می‌افتد که از کلمه کلیدی هدف به طور مکرر در محتوای خود استفاده می‌کنید.

    اگر مقالاتی که در سایت خود قرار می‌دهید به خوبی و با رعایت اصول نگارشی نوشته شده باشند نیاز نیست درباره کیورداستافینگ نگران باشید.

    ۲- از کلمات کلیدی به طور طبیعی استفاده کنید

    منظور از اینکه می‌گوییم از کلمات کلیدی به صورت طبیعی استفاده کنید این است که کلمات کلیدی را به زور و بی‌ربط در متن خود جای ندهید. فراموش نکنید در نهایت متن شما باید طوری نوشته شده باشد که برای خواننده مفید باشد. مثلا کلیدواژه «بهترین پزشک در نزدیکی من» را در نظر بگیرید. شما چند بار می‌توانید از این عبارت در یک متن ۲۵۰۰ کلمه‌ای استفاده کنید بدون اینکه متنی که می‌نویسید بی‌معنی شود؟

    ۳- روی کلمات کلیدی طولانی با رقابت معقول تمرکز کنید

    واقعیت این است که رتبه گرفتن در کلمات کلیدی که رقابت بالایی دارند بسیار زمان بر است. بنابراین پیشنهاد می‌کنیم، اگر به تازگی کار فروش آنلاین را شروع کرده‌اید از کلمات کلیدی طولانی استفاده کنید.

    ۴- کلمات کلیدی را در جای درست قرار دهید

    گوگل برای اینکه تعیین کند یک صفحه درباره چه کلمه کلیدی است چند بخش خاص را در سایت شما بررسی می‌کند. مثلا وقتی در عنوان صفحه، مقدمه‌ی متن و آدرس صفحه از کلمه کلیدی «دستگاه فشار خون» استفاده کنید گوگل تشخیص می‌دهد که آن صفحه درباره دستگاه فشار خون نوشته شده است.

     بنابراین علاوه بر استفاده‌ی به اندازه و درست از کلمه کلیدی در متن باید اطمینان حاصل کنید که در جایگاه‌های زیر نیز از کلمه کلیدی استفاده کرده‌اید:

    • عنوان صفحه (Page Titles)
    • مقدمه‌ی متن
    • برچسب‌های عنوان (Title Tags)
    • توضیحات متا (Meta Descriptions)
    • تگ‌های جایگزین (Alt Tags)
    • سرصفحه‌ها (Headers)
    • آدرس صفحه (URL)
    جایگاه کلمات کلیدی

    استفاده از کلمه کلیدی به تنهایی کافی نیست

    کلمه کلیدی اگرچه یکی از اصلی‌ترین معیارهای گوگل برای رتبه بندی صفحات در فهرست نتایج جستجو است، اما تنها معیار نیست! در واقع برای اینکه سایتی در نتایج گوگل رتبه بهتری داشته باشد، باید به خوبی سئو شود. سئو کردن سایت چند مرحله مختلف دارد که شامل سئو داخلی، سئو خارجی و سئو تکنیکال است.

    به کارگیری درست کلمات کلیدی در محتوا، تنها بخشی از سئوی داخلی محسوب می‌شود. اگر از استفاده‌ی درست کلیدواژه‌ در سایت خود مطمئن هستید اما در نتایج گوگل رتبه بدست نمی‌آورید، ایراد کار در سئو سایت شماست. در واقع بخش‌های فنی سایت شما مثل، سرعت بارگذاری صفحات یا لینک سازی آن مشکل دارد.

     شما می‌توانید صفر تا صد سئو سایتتان را به متخصصان با تجربه ما در نبض مارکتینگ بسپارید و از صدر نشینی در فهرست نتایج گوگل لذت ببرید. 

    سوالات متداول

    کلمه کلیدی (keyword) همان عبارتی است که یک فرد در گوگل یا هر موتور جستجوی دیگری، جستجو می‌کند تا درباره آن موضوع بیشتر بداند.

    حجم جستجو، سطح رقابت، هزینه بر حسب کلیک و طول کلمه کلیدی

    عنوان صفحه (Page Titles)، مقدمه‌ی متن، برچسب‌های عنوان (Title Tags)، توضیحات متا (Meta Descriptions)، تگ‌های جایگزین (Alt Tags)، سرصفحه‌ها (Headers) و آدرس صفحه (URL)

    محتوای این بلاگ توسط کارشناسان تایید شده است.

    با تشکر از شما برای زمانی که صرف مطالعه این محتوا کردید. 

    تیم تولید محتوا | آژانس خلاقیت نبض مارکتینگ

    مطالعه بیشتر

    [ASRating]

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    popup

    هـدیه ویـژه به مـدت محـدود

    مشـاوره اختصاصـی سئـو "رایـگان"

    popup

    هـدیه ویـژه به مـدت محـدود

    مشـاوره اختصاصـی سئـو "رایـگان"