call nabz

۰۲۱۸۸۹۴۸۹۱۷

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
  • گوگل ترندز چیست؟ آموزش استفاده از آن برای رشد کسب و کار

    گوگل ترندز

    گوگل آمار همه چیز را دارد!

    برای اینکه با گوگل ترندز و کاربرد آن در دنیای کسب و کار آشنا شوید، اجازه بدهید دو آمار جالب درباره موتور جستجوی گوگل به شما بدهیم. هر روز حدود ۹ میلیارد جستجو در گوگل انجام می‌شود و هر فرد به طور میانگین، سه بار در روز چیزی را در گوگل جستجو می‌کند!

    اما چرا دانستن این آمار مهم است؟ زیرا این اعداد نشان می‌دهند که گوگل به اطلاعات بسیار زیادی درباره جستجوی کاربران دسترسی دارد. گوگل بهتر از هر کسی می‌داند بیشترین جستجو درباره چه کلماتی است، و مردم درباره چه چیزی بیشتر می‌خواهند بدانند. با در دسترس داشتن چنین اطلاعاتی، این غول دنیای تکنولوژی توانسته برنامه گوگل ترندز (Google Trends) را بسازد. برای اینکه بدانید گوگل ترندز دقیقا چیست، چطور کار می‌کند و از امکانات آن چطور می‌توان برای بهبود کسب و کار استفاده کرد، تا انتهای این مقاله با نبض مارکتینگ همراه باشید.

    آنچه در این مقاله می‌خوانید...

    گوگل ترندز (google trends) چیست؟

    در برنامه گوگل ترندز (Google Trends)، به راحتی می‌توان فهمید در یک بازه زمانی مشخص و در یک مکان مشخص چه کلماتی بیشترین جستجو را داشته‌اند. در واقع گرایش یا تمایل کاربران به چه موضوعات و کلماتی بیشتر بوده است! یا اصطلاحا، در آن مکان و زمان مشخص چه سرچ‌هایی «ترند» بوده‌اند؛ معنی واژه‌ی ترند (trend)، «روند»، «گرایش» یا «تمایل» می‌باشد. وقتی گفته می‌شود که «یک چیزی ترند شده» یعنی فراگیر شده و موجی از توجه‌ به سوی آن جلب شده است. در گوگل ترندز نه تنها می‌توان میزان محبوبیت و روند افزایش یا کاهش جستجوی یک کلیدواژه را بررسی کرد، بلکه می‌توان میزان جستجوی دو تا پنج کلید واژه را نیز با یکدیگر مقایسه کرد!

    شاید بپرسید اصلا این اطلاعات به چه درد می‌خورد؟ باید بگوییم، شما می‌توانید از این اطلاعات برای تنظیم استراتژی بازاریابی و تبلیغات هوشمندانه و هدفمند استفاده کرده و کسب و کار خود را بهبود دهید.

    روش استفاده از گوگل ترندز

    برای استفاده از گوگل ترندز نیاز به حساب کاربری ندارید، کافیست وارد سایت Google trends شده و در سمت چپ آن با انتخاب گزینه‌ی explore وارد صفحه زیر شوید. 

    Google trends
    استفاده از گوگل ترندز

    در این صفحه می‌توانید با وارد کردن کلمه مورد نظر، تعیین بازه‌ی زمانی و محدوده‌ جغرافیایی، روند تغییر در جستجوی کلیدواژه مدنظرتان را ببینید. 

    گوگل ترندز چطور می‌تواند به کسب و کار شما کمک کند؟

    اگر صاحب یک کسب و کار هستید، گوگل ترندز می‌تواند یک ابزار فوق العاده برای بهبود کارتان باشد. می‌پرسید چطور؟ تصور کنید بخواهید یک کمپین تبلیغاتی راه اندازی کنید، چطور می‌فهمید چه زمانی برای انجام این تبلیغات بهتر است؟ یا اصلا در چه محدوده جغرافیایی این تبلیغات باید به نمایش دربیاید؟ اگر تا پیش از این برای چنین تصمیم‌گیری‌هایی با حدس و گمان پیش می‌رفتید با استفاده از گوگل ترندز می‌توانید بر اساس شواهد و مدارک تصمیم گیری کنید.

     در واقع گوگل ترندز به شما کمک‌ می‌کند بفهمید چه محصولی برای فروش بهتر است، کدام منطقه جغرافیایی هدف خوبی برای فروش است و چه زمانی برای فروش بهتر است. این اطلاعات در تصمیم گیری‌های مختلف به کمک شما می‌آید تا دیگر در تاریکی تیر نیاندازید!

    در ادامه کاربردهای گوگل ترندز برای بهبود و توسعه کسب و کار را با هم مرور می‌کنیم:

    مزایای گوگل ترندز

    ۱. استفاده از گوگل ترندز به شما در تولید محتوا کمک می‌کند

    • همه‌ی صاحبان کسب و کار تمایل دارند که ترافیک سایتاشان هر روز بالا برود. به این منظور‌ می‌توان از کلمات ترندی که به کسب و کار شما کمی مربوط است، به عنوان کلیدواژه در تولید محتوا استفاده کنید. به این کار اصطلاحا «News Jacking» یا «موج سواری» گفته‌ می‌شود. 

    مثلا وقتی گوگل ترندز کلیدواژه‌ی «تسلا» را جزو جستجوهای ترند نشان می‌دهد، شما‌ به عنوان سایت فروش قطعات خودرو با نوشتن مقاله‌ای با کلیدواژه «تسلا» بازدیدکنندگان بسیاری را به سایتتان بیاورید. نگران بی‌ربط بودن واژه‌ی ترند شده با موضوع سایتتان نباشید با صرف کمی خلاقیت می‌توانید خط ربطی بین آن‌ها پیدا کنید و به تولید محتوا بپردازید. 

    • یکی دیگر از امکانات گوگل ترندز، «Related queries» یا «جستجوهای مرتبط» است؛ که‌ می‌توان از آن برای تولید محتوا استفاده کرد. این امکان مواقعی بسیار به کارتان می‌آید که دیگر ایدده‌ای برای تولید محتوا نداشته باشید! مثلا اگر سایت فروش تجهیزات پرینتر داشته باشید با جستجوی کلمه‌ی «کارتریج» متوجه می‌شوید که «شارژ کارتریج» جزو جستجوهای مربوط است. پس‌ می‌توانید یک مقاله به آن اختصاص دهید. این موضوع هم به غنی شدن محتوای سایتتان کمک‌ می‌کند و هم با لینک کردن مقالات مربوط به یکدیگر، به بهبود سئوی آن کمک خواهد کرد.

     اگر سایت شما تا به امروز موفق به دریافت رتبه در فهرست نتایج جستجو نشده، می‌توانید برای سئوی سایتتان و رتبه گرفتن آن، بر روی کارشناسان ما در نبض مارکتینگ حساب کنید.

    مشاوره رایگان نبض مارکتینگ را از دست ندهید!

    ۲. با گوگل ترندز می‌فهمید تقاضا در کدام شهر بیشتر است

    یکی از بهترین امکانات گوگل ترندز، مشخص کردن میزان جستجوی کلمات بر حسب منطقه جغرافیایی است. در گوگل ترندز‌ می‌توان با تعیین کردن یک شهر خاص، میزان جستجو در آن شهر را بررسی کرد. با این اطلاعات به عنوان صاحب کسب و کار‌، می‌توانید بازار هدف خود را از نظر جغرافیایی بشناسید و به خوبی بر روی آن سرمایه گذاری کنید. 

    فراموش نکنید که اعداد در گوگل  ترندز به صورت نسبت نشان داده می‌شوند. یعنی کلید واژه‌‌ای که بیشترین جستجو را داشته به عنوان عدد ۱۰۰ فرض‌ می‌شود و سایرین نسبت به آن رتبه بندی‌ می‌شوند. پس عدد صد به معنای صدبار جستجوی آن کلید واژه نیست!

    ۳. با گوگل ترندز می‌فهمید فروش چه محصولی سودآور است

    صاحبان کسب و کار همیشه در حال تصمیم گیری هستند. یکی از مواردی که باید در مورد آن با احتیاط عمل کرد، انتخاب بهترین محصول برای فروش است. محدودیت در فضای انبار و یا محدودیت در بودجه، عواملی هستند که باعث‌ می‌شوند نتوان تمام محصولات ممکن را برای فروش موجود کرد. به همین دلیل باید از بین محصولات مختلف، گزینه‌‌‌ای را انتخاب کنند که بیشترین فروش را داشته باشد. در چنین شرایطی گوگل ترندز‌ می‌تواند مفید واقع شود. کافیست نام دو محصول مدنظر را در گوگل ترندز وارد کرده، تا مشخص شود جستجوی کدام یک رو به افزایش است. 

    ۴. با گوگل ترندز می‌توانید برای فروش‌های فصلی آماده شوید

    تقاضا برای بسیاری از محصولات، از الگوهای فصلی پیروی می‌کند. همه‌ی ما شلوغ شدن بازار را در اواخر اسفند دیده‌ایم. در یک بازه‌ی زمانی خاص، تقاضا برای بعضی محصولات بالا می‌رود. شما‌ می‌توانید با وارد کردن نام محصول خود در گوگل ترندز، زمان اوج گرفتن درخواست برای آن محصول را پیدا کرده و استراتژی بازاریابی خود را در زمان مناسب پیاده کنید. به این ترتیب می‌توانید فروش بهتری داشته باشید. همانطور که در تصویر زیر می‌بینید، طی ۵ سال گذشته همواره با شروع پاییز، جستجو برای «کاموا» افزایش می‌یابد.

    فروش های فصلی

    ۵. با گوگل ترندز از وضعیت رقبایتان با خبر شوید

    به نمودار زیر نگاه کنید. این نمودار به خوبی نشان‌ می‌دهد در ایران طی پنج سال گذشته، برند رونیکس بیشتر جستجو شده و جستجو برای برند توشیبا تقریبا ثابت بوده است. اگرچه این نمودار دقت بالایی در مورد محصول خاصی ندارد اما به طور کلی‌ می‌توان به کمک آن وضعیت رقبا را مورد بررسی قرار داده و دست به مقایسه زد.

    وضعیت رقبا

    ۶. با گوگل ترندز برای ساخت ویدئو ایده بگیرید

    اگر تا به حال سعی کرده باشید برای شبکه‌های اجتماعی یا سایت خود ویدیو بسازید، حتما‌ می‌دانید که پیدا کردن ایده‌های جدید کار بسیار سختی است. برای این کار هم‌ می‌توانید از گوگل ترندز استفاده کنید. کافیست اینبار به جای جستجو در فضای وب، در فضای یوتیوب جستجو کنید، تا گوگل ترندز به شما ویدئوهای پربازدید را نشان دهد.

     همیشه سبکی از فیلم سازی در یوتوب مد‌ می‌شود و گاهی کسب و کارها از این سبک‌ها برای بیشتر دیده شدن محصولاتشان استفاده می‌کنند. مثلا چند سال پیش که چالش سطل آب یخ مد شده بود، سامسونگ هم به این چالش پیوست و از این فرصت برای تبلیغ و رونمایی از یک ویژگی جدید در گوشی Galaxy S5 استفاده کرد.

    خلاصه‌ای از گوگل ترندز

    در این مقاله توضیح دادیم که گوگل ترندز چیست و چطور می‌توانید برای بهبود کسب و کار خود از آن استفاده کنید. واقعیت این است که همیشه کسب و کارهایی موفق‌تر بوده‌اند که در استفاده از تکنولوژی پیش قدم شده‌اند. پس این فرصت را از دست ندهید و با استفاده از امکانات گوگل ترندز از رقبای خود پیشی بگیرید.

    سوالات متداول

    گوگل ترندز برنامه‌ای است که روند تغییرات جستجوی کلیدواژه‌ها در یک بازه زمانی مشخص و در یک مکان مشخص را نشان می‌دهد!

    صاحبان کسب و کار می‌توانند با ایده گرفتن برای محتوا در گوگل ترندز ترافیک سایت خود را افزایش دهند. علاوه بر این با نشان دادن بهترین مکان جغرافیایی و بهترین زمان فروش و بهترین محصول می‌توان در تصمیم گیری به صاحبان کسب و کار کمک کند.

    بله بیشتر امکانات گوگل ترندز در ایران قابل استفاده است.

    محتوای این بلاگ توسط کارشناسان تایید شده است.

    با تشکر از شما برای زمانی که صرف مطالعه این محتوا کردید. 

    تیم تولید محتوا | آژانس خلاقیت نبض مارکتینگ

    مطالعه بیشتر

    [ASRating]

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    popup

    هـدیه ویـژه به مـدت محـدود

    مشـاوره اختصاصـی سئـو "رایـگان"

    popup

    هـدیه ویـژه به مـدت محـدود

    مشـاوره اختصاصـی سئـو "رایـگان"