call nabz

۰۲۱۸۸۹۴۸۹۱۷

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
  • ساخت وب سایت، بدون دردسر با سیستم مدیریت محتوا

    cms جیست

    پیچیدگی‌های کدنویسی را به CMS بسپارید!

    سیستم مدیریت محتوا، یا به انگلیسی Content management system، اصطلاحی است که اگر به فکر ساختن سایت افتاده باشید، زیاد به گوشتان خورده است. البته حرفه‌ای‌ها به جای سیستم مدیریت محتوا، از مخفف آن یعنی سی ام اس (CMS) استفاده می‌کنند. ما نیز هم(!).

    خب تصور کنید که می‌خواهید سایتی بسازید و بر روی آن متن و تصویر قرار دهید؛ و یا حتی محصولی در آن بفروشید. این سایت را باید چگونه راه‌اندازی کرد؟!

     اگر به این موضوع فکر می‌کنید که هیچ چیزی از دنیای کامپیوتر و کدنویسی نمی‌دانید، نگران نباشید! قبل از ما، عده‌ای به فکر راه حل بوده‌اند و بستر سی ام اس را طراحی کرده‌اند. واسطه‌ای که کار طراحی وب سایت و انتشار محتوا را بسیار ساده کرده است. اما این که CMS دقیقا چیست، چرا مهم است، چه انواعی دارد و محبوب‌ترین آن کدام است؛ همه و همه مواردی هستند که ما در این مقاله برای شما شرح داده‌ایم پس در ادامه با ما همراه باشید.

    آنچه در این مقاله می‌خوانید...

    CMS چیست؟

    هر صفحه‌ای که بر روی موبایل یا کامپیوترتان می‌بینید را یک برنامه نویس با زبان برنامه نویسی خاصی نوشته است. مثلا همین صفحه وب سایتی که در حال خواندن آن هستید! اصولا برنامه نویسی یا به اصطلاح “کد زدن” فرآیندی وقت‌گیر و کاملا تخصصی می‌باشد. خب آیا این به این معنی است که هر کس در دنیای وب صفحه ای دارد، برنامه نویس است؟ به لطف CMS خیر!

    سی ام اس یا سیستم مدیریت محتوا، در واقع نرم افزاریست که تمام این پیچیدگی‌ها را ساده کرده و به کاربران این امکان را می‌دهد که بدون اینکه چیزی از برنامه نویسی بدانند، بتوانند بر روی وب سایت خود مطلب بنویسند، عکس بارگذاری کرده و به طور کلی وب سایت خود را مدیریت کنند. در واقع اگر نرم افزار CMS وجود نداشت، هر شخص برای نوشتن در وب سایت باید زبان برنامه نویسی خاصی را یاد می‌گرفت و برای اعمال کوچکترین تغییرات، دستورهای لازم را به شکل کد وارد می‌کرد! یا یک برنامه نویس حرفه‌ای را برای این کار استخدام می‌کرد.

    طراحی سایت با cms

    سیستم‌های مدیریت محتوا درست مثل یک ماشین همه امکانات لازم را برای شما فراهم می‌کنند! می‌خواهید سفر کنید؟ نیاز نیست چرخ را اختراع کنید یا از موتور و انژکتور چیزی بدانید، کافیست سوار ماشینتان شوید و به سمت مقصد حرکت کنید. در مسیر می‌خواهید موزیک پخش کنید؟ ضبط ماشین را روشن کنید! نیازی نیست چیزی از سیستم‌های صوتی بدانید!

    CMS یا سیستم مدیریت محتوا نیز به همین شکل تمام نیازهای یک وب مستر یا مدیر سایت را به صورت پیش فرض پیش بینی کرده و هر یک از امکانات آن به راحتی و بدون نیاز به دانش زیادی، قابل استفاده است.

    سی ام اس (CMS) و ۸ مزیت جذاب آن:

    خب تا اینجا فهمیدید که CMS ابزاری است که مدیریت محتوا بر روی وبسایت را بسیار آسان می‌کند. اما چرا  می‌گوییم “آسان”؟ چون برای انتخاب این کلمه دلیل داریم! این ابزار، به قدری هوشمندانه طراحی شده است که می‌توان از مزایای آن بسیار حرف زد. اگرچه انواع مختلف سیستم مدیریت محتوا، تفاوت‌هایی با هم دارند؛ ولی مزیت‌های زیر را در تمام آن‌ها می‌توانید ببینید؛ پس لطفا به خواندن ادامه دهید: 

    هشت مزیت cms

    ۱- به کدنویسی نیازی ندارید!

    بالاتر به این نکته اشاره کردیم؛ اما بگذارید اینجا کمی بیشتر در مورد اهمیت این موضوع برایتان بگوییم. این موضوع که برای طراحی و مدیریت یک وب‌سایت دیگر به یک توسعه‌دهنده وب نیاز نیست؛ باعث انقلابی در دنیای وبسایت‌ها شده ؛ به طوری که داشتن سایت و بهره بردن از امکانات آن فرصتی نیست که در دست عده‌ای خاص باشد! به همین دلیل کسب و کارهایی که نیروی فنی محدودی دارند هم می‌توانند از شانس داشتن یک سایت خوب بهره‌مند شوند. 

    ۲- امکان تعیین سطح دسترسی برای نویسنده‌ها

    CMS این امکان را می‌دهد تا با تعیین قوانین و حدود دسترسی کاربر، نظم کار را بین افراد گروه حفظ کنید. برای مثال نویسندگان محتوا  مجوز دسترسی به تمام امکاناتی که برای نوشتن و انتشار مطالب نیاز است را دارند؛ اما نمی‌توانند افزونه خاصی را حذف یا اضافه کنند و یا کارکرد بخش دیگری از سایت را تغییر دهند. اگر CMS  وجود نداشت، مجبور بودید برای تعیین سطح دسترسی هر کاربر، مجموعه‌ای پیچیده از کدها را به زبان جاوا اسکریپت بنویسید.

    ۳- قابلیت تجهیز شدن با افزونه‌های سئو

    طراحان ‌CMSها به خوبی از اهمیت سئو باخبرند و این نرم افزارها را طوری طراحی می‌کنند که بتوانید به راحتی سایتتان را سئو کنید. به این شکل که معمولا افزونه‌های مخصوص سئو در آن‌ها تعبیه شده است و یا اینکه می‌توان در صورت نیاز، افزونه‌های دیگری را، به این منظور، دانلود و اضافه کرد. به کمک این افزونه‌ها شما می‌توانید:

    • URL سایتتان را برای موتورهای جستجو بهینه کنید.

    • عنوان صفحه و متا دیسکریپشن را برای هر مقاله، به راحتی وارد کنید.

    • متن جایگزین عکس را در صفحه قرار دهید.

    • ریدایرکت ۳۰۱ انجام دهید.

    • زمان لود شدن صفحه را بهینه سازی کنید.

    در دسترس بودن تمام این موارد به شما کمک می‌کند تا به‌راحتی بتوانید بر روی سئوی سایت کار کنید و در نتایج جستجوی گوگل رتبه بگیرید.

    ۴- وجود امکاناتی برای افزایش امنیت سایت

    معمولا سی ام اس ها، به صورت پیش فرض، در خود برنامه‌هایی دارند که به افزایش امنیت سایت شما کمک می‌کند. همچنین می‌توانید افزونه‌های به خصوصی را نیز به این منظور برای سیستم مدیریت محتوایی که استفاده می‌کنید، دانلود کنید. جالب است بدانید برخی از شرکت‌های توسعه دهنده CMS، به قدری به این مسئله اهمیت می‌دهند که یک تیم متخصص امنیت را به طور شبانه‌روزی برای حفظ امنیت سایت کاربران به کار می‌گیرند.

    ۵- قالب‌های از پیش طراحی شده

    اکثر سیستم‌های مدیریت محتوا، مجموعه‌ای از قالب‌های از پیش طراحی شده را در اختیار کاربران قرار می‌دهند. شما می‌توانید بسته به سلیقه خود و بدون نیاز به توسعه دهنده وب، قالب سایتتان را تغییر دهید. این قالب‌ها حتی می‌توانند بر نحوه عملکرد سایت هم اثر بگذارند. مثلا اگر سایت شما بر روی موبایل، خوب نمایش داده نمی‌شود، می‌توانید با انتخاب قالبی واکنش‌گرا، به عملکرد بهتر سایتتان بر روی هر ابزاری کمک کنید.

    ۶- به روزرسانی ساده

    همان طور که بالاتر گفتیم، CMS به شما این امکان را می‌دهد که با سرعت و سهولت بیشتری، در سایتتان تغییرات ایجاد کنید. از بروزرسانی‌های  بزرگ و اساسی مثل بازطراحی سایت گرفته تا بروزرسانی‌های جزئی مثل تغییر تصویر صفحه‌ی اصلی سایتتان؛ می‌توانید با رفتن به داشبورد سیستم مدیریت محتوای خود، برای ویرایش محتوای وب سایت اقدام کنید. همین موضوع به شما این امکان را می‌دهد تا محتوای خود را پویا و به‌روز نگه دارید!

    ۷- امکان وبلاگ نویسی

    وبلاگ نویسی، مزایای بسیاری دارد. می‌پرسید مثلا چه چیزی؟ مثلا می‌تواند بازدیدکنندگان سایت شما را افزایش دهد؛ این بازدیدکنندگان را به مشتری راغب تبدیل کند؛ و حتی در برخی موارد می‌تواند باعث افزایش قدرت و نفوذ کسب و کار شما در صنعت شود؛ همچنین می‌تواند برای سایت شما بک لینک ایجاد کند. اما برای یک توسعه دهنده وب با تجربه هم، ساخت وبلاگ از ابتدا، کار چالش برانگیزی است. یکی از بزرگترین مزیت‌های استفاده از CMS ها، امکان ساخت وبلاگ در سایتتان است. یعنی شما می‌توانید سلسله‌ای از مقالات را در سایتتان تحت عنوان وبلاگ منتشر کنید، بدون اینکه ساختار سایت به هم بخورد!

    ۸- زمان‌بندی انتشار محتوا

    زمان‌بندی برای انتشار محتوا، یکی از موارد ضروری برای هر شخصی‌ست که محتوای سایت را مدیریت می‌کند. البته که بدون CMS هم می‌توانید مقالات را با زمان بندی خاصی منتشر کنید؛ اما خب این هم نیاز به کد نویسی دارد! ولی با سیستم‌های مدیریت محتوا، با چند کلیک، به‌سادگی می‌توانید برنامه انتشار پست‌ها، صفحات وب، لندینگ پیج‌ها و یا ایمیل‌ها را زمان بندی کنید.

    مشاوره رایگان نبض مارکتینگ را از دست ندهید!

    بهترین سیستم مدیریت محتوا کدام است؟

    سیستم های مدیریت محتوا (CMS)، انواع مختلفی دارند که هر کدام دارای ویژگی‌های متفاوتی نسبت به سایرین است. به همین دلیل نمی‌توان گفت که یکی از آن‌ها به طور قطع بهترین است! بسته به نوع استفاده و نیاز کاربر، هر یک از آن‌ها می‌تواند نسبت به دیگری برتری داشته باشد. در ادامه به معرفی سه مورد از معروف‌ترین CMS ها می‌پردازیم:

    ۱- سیستم مدیریت محتوای وردپرس (WordPress)

    بدون شک وردپرس، معروف‌ترین و محبوب‌ترین CMS در جهان است؛ این را ما نمی‌گوییم، آمار می‌گوید!

    به آماری که سایت هاب‌اسپات درباره وردپرس داده، نگاهی بیندازید:

    • ۴۳درصد از کل وب سایت‌هایی که در اینترنت وجود دارند، از وردپرس استفاده می‌کنند.
    • از سال ۲۰۱۱ به بعد، استفاده از وردپرس هر ساله به طور میانگین ۱۲ درصد افزایش یافته است.
    • از کل وب سایت‌هایی که از CMS استفاده می‌کنند، حدود ۶۵ درصد آن‌ها به وردپرس اختصاص دارد.
    • وردپرس به ۳۶ درصد از برترین وب سایت‌های جهان سرویس می‌دهد.
    •  وردپرس برای ۱۲ سال پشت سر هم، به عنوان سی ام اسی که سریعترین رشد را داشته، انتخاب شده است.

    وردپرس برای کسب و کارهای کوچک تا متوسط و آزاد کارها، یک گزینه مناسب است. این CMS اصطلاحا “خود میزبان (self-hosted)” است و میلیون‌ها سایت را در جهان مدیریت می‌کند. شما به سرعت و به راحتی می‌توانید به کمک وردپرس، یک سایت بسازید و آن را با هزاران افزونه‌ای که این شرکت در اختیار کاربران قرار داده است، شخصی سازی کنید. به کمک وردپرس، می‌توانید به سایتتان فرم‌های مختلف و یا امکان چت اضافه کنید. راستی سایت ما، یعنی نبض مارکتینگ هم با همین سیستم مدیریت محتوا طراحی شده‌است!

    ۲- سیستم مدیریت محتوای جوملا (Joomla)

    این سیستم مدیریت محتوا، مناسب شرکت‌های بین‌المللی است. وب مسترهایی جوملا را انتخاب می‌کنند، که به دنبال قابلیت‌های بیشتری نسبت به وردپرس هستند. قابلیت‌هایی که مستقیماً، در خود پلتفرم تعبیه شده‌اند. جوملا هم مانند وردپرس، یک CMS “متن‌باز” است. این مزیت که از چند زبان پشتیبانی می‌کند، آن را برای ساختن سایتهایی که انجمن و شبکه‌های اجتماعی دارند، بسیار ایده‌آل می‌کند. مثلا UIDAI یک وب سایت چند زبانه است که توسط جوملا طراحی شده است.

    ۳- سیستم مدیریت محتوای دروپال (Drupal)

    ایده‌آل برای شرکت‌ها و سازمان‌های دولتی! دروپال یک CMS بسیار انعطاف‌پذیر؛ و مورد علاقه شرکت‌های بزرگ و سازمان‌های دولتی مثل ناسا است. ناگفته نماند برای استفاده از این CMS، نیاز است در حوزه توسعه وب با تجربه باشید. این CMS بیش از چهل هزار “ماژول” در اختیار مدیر سایت قرار می‌دهد که می‌توان با آن، وبسایت‌های بسیار پیچیده را طراحی کرد، که حجم بالایی از داده و ترافیک را مدیریت کند.

    با CMS چه نوع سایت‌هایی می‌توان ساخت؟

    اکثر سیستم‌های مدیریت محتوا، بسیار انعطاف پذیرند و تقریبا از پس ساختن هر نوع سایتی بر می‌آیند. برای مثال، با وردپرس می‌توانید وبلاگ بنویسید؛ فروشگاه الکترونیکی بسازید، تالار گفتگو ایجاد کنید، برای دوره‌های آنلاین سایت بسازید و… می‌توان گفت، تنها سایت‌های بسیار خاص مانند سایت فروش ارز دیجیتال است که نیاز به ساختار خاصی دارد، و با هر سی ام اسی نمی‌توان آن را طراحی کرد. 

    چطور با CMS یک سایت بسازیم؟

    اگر تصمیم دارید سایت خود را در بستر یک سیستم مدیریت محتوا بسازید، باید مراحل زیر را طی کنید:

    در قدم اول باید هاست بخرید؛ سپس دامین سایت خود را انتخاب کنید. CMS مورد نظرتان را بر روی وب سرور نصب کنید و به کمک CMS، صفحات و قالب سایتتان را طراحی کنید. حالا می‌توانید شروع به انتشار محتوا در سایتتان کنید. اگر هم وقت انجام هیچ کدام از مراحل بالا را ندارید، کافیست طراحی و سئوی سایتتان را به متخصصان جوان ما در نبض مارکتینگ بسپارید. جایی که سئوی سایت شما، با ضمانت انجام می‌شود!

    سوالات متداول

    CMS یا سیستم مدیریت محتوا نرم افزاریست که به کاربران این امکان را می‌دهد که بدون اینکه چیزی از برنامه نویسی بدانند بتوانند سایت بسازند و بر روی آن محتوا قرار دهند.

    CMS ها یا سیستم‌های مدیریت محتوای متفاوتی وجود دارند که معروف ترین آن‌ها وردپرس، جوملا و دروپال است.

    اکثر سیستم‌های مدیریت محتوا بسیار انعطاف پذیرند و از پس ساختن تقریبا هر نوع سایتی بر می‌آیند. برای مثال با وردپرس می‌توان وبلاگ بنویسید، فروشگاه الکترونیکی بسازید، تالار گفتگو ایجاد کنید، برای دوره‌های آنلاین سایت بسازید و… می‌توان گفت تنها سایت‌های بسیار خاص مانند سایت فروش ارز دیجیتال است که نیاز به ساختار خاصی دارد و با هر سی ام اسی نمی‌توان آن را طراحی کرد.

    محتوای این بلاگ توسط کارشناسان تایید شده است.

    با تشکر از شما برای زمانی که صرف مطالعه این محتوا کردید. 

    تیم تولید محتوا | آژانس خلاقیت نبض مارکتینگ

    مطالعه بیشتر

    [ASRating]

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    popup

    هـدیه ویـژه به مـدت محـدود

    مشـاوره اختصاصـی سئـو "رایـگان"

    popup

    هـدیه ویـژه به مـدت محـدود

    مشـاوره اختصاصـی سئـو "رایـگان"