call nabz

۰۲۱۸۸۹۴۸۹۱۷

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
  • CTA چیست؟ آموزش نوشتن موثرترین کال تو اکشن

    cta

    دعوت به اقدام یا CTA چیست؟

    دعوت به اقدام (Call To Action) که به اختصار به آن CTA گفته می‌شود، یکی از اصطلاحات رایج در دنیای دیجیتال مارکتینگ است. مطمئنا برای شما هم پیش آمده که در حال خواندن یک صفحه در اینترنت باشید و ناگهان یک فرم جلوی شما ظاهر شود. در این فرم ممکن است از شما خواسته شود که ایمیل خود را وارد؛ یا در آن سایت ثبت نام کنید. به این نمونه از پیام‌ها کال تو اکشن یا دعوت به اقدام گفته می‌شود.

    کال تو اکشن، در واقع محتوایی مانند یک تصویر، یک دکمه یا متن است؛ که هدف آن ترغیب و تشویق کاربران به انجام یک عمل مشخص می‌باشد. اگر شما صاحب یک کسب و کار باشید قطعا می‌خواهید که بازدیدکنندگان سایتتان به یک مشتری راغب و در نهایت مشتری قطعی تبدیل شوند یعنی به انتهای قیف فروش برسند. به این منظور، می‌توانید با قرار دادن فرم‌های دعوت به اقدام مناسب در جای جای سایت، بر تصمیمات بازدیدکنندگان اثر بگذارید. طوری که در نهایت بازدیدکنندگان مسیر دلخواه شما را طی کنند.

    آنچه در این مقاله می‌خوانید...

    مثلا ممکن است قصد داشته باشید شماره تلفن کسی که از سایتتان بازدید کرده است را به دست بیاورید. پس‌ می‌توانید با قرار دادن یک فرم کال تو اکشن از او بخواهید تا اطلاعت تماس خود را برای شما بنویسد. این فرم کال تو اکشن، باعث‌ می‌شود وارد کردن اطلاعات برای بازدید کننده در حد یک کلیک ساده و آسان شود.

    اما چرا بازدید کننده باید به حرف ما گوش کرده و روی دکمه CTA کلیک کند؟ اگر این سوال برای شما هم پیش آمده پیشنهاد می‌کنیم بدون فوت وقت ادامه‌ی مقاله را بخوانید.  

    ‌ کال تو اکشن چطور کار می‌کند؟

    همانطور که بالاتر گفتیم هدف CTA، ترغیب و تشویق کاربران به انجام یک عمل خاص است. اما چرا فرد بازدید کننده باید با حرف ما ترغیب و تشویق شود؟ چون خواننده احساس می‌کند با انجام آن کار سود می‌برد!

    شما باید با ایجاد احساس اضطرار!  یک مزیت را به او گوشزد کنید. مزیتی واضح که اگر از آن استفاده نکند، احساس کند چیزی را از دست داده است. به این منظور شما باید، «نیاز»، «سوال» یا «مشکل» بازدیدکننده را هدف بگیرید؛ سپس برای رفع آن راه حلی ارائه کنید و در آخر از او بخواهید برای دریافت این راه حلی که نزد شماست اقدام کند!

    عملکرد کال تو اکشن

    بگذارید با یک مثال این موضوع را بهتر بفهمیم:

    مرحله اول، هدف قرار دادن یک نیاز: می‌خواهید درباره نحوه کار این ماشین بدانید؟

    مرحله دوم، ارائه راه حل: تمام اطلاعاتی که می‌خواهید را در این مقاله آورده‌ایم.

    مرحله سوم، دعوت به اقدام برای دریافت راه حل: برای خواندن کلیک کنید.

     

    موارد زیر نمونه‌‌های معروفی از CTA است:

    • برای دانلود فایل ثبت نام کنید
    • برای اطلاعات بیشتر در کانال ما مشترک شوید
    • بیشتر بدانید
    • ادامه مطلب
    • رایگان امتحان کنید
    • در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک بگذارید
    • هم اکنون خریداری کنید
    • به سبد خرید اضافه کنید

    کجا‌ می‌توان از CTA استفاده کرد؟

    در واقع این شما هستید، که تشخیص می‌دهید برای استراتژی بازاریابی خود کجا به CTA احتیاج دارید. مثلا اگر‌ می‌خواهید لید یا سرنخ بیشتری تولید کنید، بهتر است از یک کال تو اکشن در پست‌های وبلاگتان استفاده کنید؛ تا از خوانندگان وبلاگ، سرنخی برای فروش بدست آورید. و یا اگر قصد بازاریابی مجدد دارید، می‌توانید برای مشتریان قدیمی خود ایمیلی ارسال کرده و با قرار دادن لینک به صفحه محصولات جدیدتان، آن‌ها را به خرید مجدد تشویق کنید.

    معمولا از کال تو اکشن، در موارد زیر استفاده می‌شود:

    • صفحه اصلی وبسایت
    • صفحات فرود (Landing pages)
    • پست‌های شبکه‌های اجتماعی
    • کمپین‌های ایمیل
    • پست‌های وبلاگ

    چرا باید از CTA استفاده کرد؟

    فرقی ندارد مخاطب کسب و کار شما یک فرد است (B2C) یا یک کسب و کار دیگر(B2B) ! در هر صورت استفاده‌ی درست از کال تو اکشن، می‌تواند به شما در دستیابی به اهدافتان کمک کرده و مفید واقع شود. موارد زیر اهدافیست که با استفاده از CTA‌ می‌توانید به آن‌ها دست یابید:

  • هدایت بازدید کننده به سمت خرید
  • هر کدام از بازدیدکنندگان سایت شما در مرحله‌ی خاصی از سفر مشتری هستند. با استفاده درست از  CTA، قادر خواهید بود مخاطبانتان را در طول سفرشان راهنمایی کنید. درست مثل تابلوهایی که در یک جاده  برای رسیدن به مقصدی مشخص قرار داده می‌شوند. وقتی بازدید کننده قرار است کاری را انجام دهد، با واضح کردن مسیر و آسان کردن آن فرایند، می‌توانید احتمال انجام این عمل را بیشتر کنید.

    مخاطبین خود را به خوبی بشناسید و با توجه به مرحله‌ای از «سفر خریدار» که در آن قرار دارند، از CTA های مناسب برای انتقال آن‌ها به مرحله بعد استفاده کنید.

  • افزایش تعامل با برند
  • CTA همچنین‌ می‌تواند کاربران را تشویق کند تا با وب سایت شما تعامل بیشتری داشته باشند. به عنوان مثال، با اضافه کردن یک CTA در انتهای یک مقاله از وبلاگ‌، می‌توان به مخاطب پیشنهاد داد که سوالات یا نظراتش را در بخش نظرات وارد کند؛ و یا در صورت تمایل، سایر مقالات مرتبط را مطالعه کند.

    تشویق کاربران به ماندن در وب‌سایت، نه تنها به ماندگاری برند شما در ذهن مخاطب کمک می‌کند، بلکه بر سئوی سایتتان نیز اثر خواهد گذاشت. بهبود سئو، باعث می‌شود که سایت شما در فهرست نتایج گوگل رتبه بالاتری بگیرد. اگر سایت شما با وجود تعامل بالای مخاطبین باز هم در فهرست نتایج گوگل رتبه خوبی ندارد، می‌توانید برای سئو سایتتان بر روی متخصصین سئو نبض مارکتینگ حساب کنید. برای مشاوره رایگان کافیست کلیک کنید.

    مشاوره رایگان نبض مارکتینگ را از دست ندهید!

  • افزایش سرنخ یا لید جنریشن
  • وقتی تماس برای اقدام (CTA) به خوبی طراحی شود‌، می‌تواند نرخ تبدیل بازدید کننده به سرنخ را افزایش دهد. این سرنخ بسته به فرمی که طراحی می‌کنید می‌تواند متفاوت باشد. مثلا در یک کال تو اکشن، می‌توانید از مخاطبان خود بخواهید که ایمیل خود را برای شما وارد کنند. به این ترتیب شما تعداد بیشتری سرنخ‌، برای پرورش و ایجاد رابطه بلند مدت ایجاد کرده‌اید.

    البته باید بدانید موارد بالا در صورتی محقق می‌شوند که دعوت به اقدام به خوبی نوشته شود. در ادامه آنچه که باید برای نوشتن یک کال تو اکشن موثر بدانید را توضیح داده‌ایم.  

    یک CTA وسوسه انگیز و موثر، مجموعه‌ای از عناصر مختلف است. گرچه به کارگیری این نکات به معنای اثربخشی صد درصدی آن نیست اما تجربه نشان داده رعایت کردن این موارد به اثر بخشی بیشتر CTA کمک خواهد کرد.

    چگونه می‌توان یک کال تو اکشن موثر نوشت؟

    قبل از نوشتن کال تو اکشن دو موضوع اصلی را فراموش نکنید! اول اینکه هدف خود از آن CTA را به درستی مشخص کنید؛ و دوم اینکه در طول مسیر ویژگی‌های مخاطب هدف خود را در نظر داشته باشید.

    حالا وقت آن است که با فوت نوشتن یک کال تو اکشن خوب آشنا شوید:

    ۱. هرچه کوتاه تر بهتر

    از به کار بردن جمله در CTA خودداری کنید و در عوض، عبارت کوتاهی را پیدا کنید که مستقیماً به اصل مطلب اشاره دارند. از یاد نبرید که اکثرا با یک مخاطب بی‌حوصله طرف هستید که تمایلی به خواندن متن طولانی ندارد. پس طی ۲ تا ۵ کلمه باید منظور خود را به شکلی موثر بیان کنید. تنها وقتی‌ می‌توانید کمی طولانی تر از ۵-۷ کلمه بنویسید که بخواهید به یک مزیت اشاره کنید. مثلا «همین حالا بخرید تا رایگان ارسال شود».

    ۲. از کلمات تشویق کننده، استفاده کنید

    در  CTA باید از کلماتی استفاده کنید که بر انجام کاری مشخص تاکید می‌کنند. یعنی مخاطب را با کلمات خود وادار به اقدام کنید. به این ترتیب با استفاده درست از کلمات، طوری به عمل او جهت‌ می‌دهید که کاری که شما‌ می‌خواهید را انجام دهد. مثلا «همین الان ثبت نام کنید».

    ۳. احساس فوریت و اضطرار ایجاد کنید

    با گنجاندن احساس فوریت در CTA، بازدید کننده احساس می‌کند که اگر به سرعت اقدام نکند فرصتی را از دست خواهد داد، این موضوع باعث می‌شود که برای ضرر نکردن، اقدام مورد نظرتان را انجام دهد. «فرصت محدود» یا «فقط چند مورد در انبار باقی مانده» نمونه‌ای از عباراتی هستند که می‌توان به این منظور استفاده کرد.

    البته دقت کنید که این فوریت به شکلی نباشد که بازدیدکننده احساس کند خیلی دیر شده و دیگر برای اقدام کردن فرصت ندارد! چنین پیامی باعث می‌شود که او به طور کلی از خرید کردن منصرف شود.

    ۴. تاکید کنید که کلیک کردن برایشان خطری ندارد

    کال تو اکشن را طوری بنویسید که بازدیدکننده احساس کند که نه تنها برای او خطری ندارد بلکه به سود او نیز هست. در واقع آن‌ها باید بدانند که با کلیک کردن بر روی CTA، هیچ گونه هزینه‌ای متقبل نمی‌شوند. برای مثال، می‌توانید از عباراتی مانند «دریافت نمونه کار رایگان » یا «دانلود بدون ثبت نام» استفاده کرد.

    کال تو اکشن

    ۵. از طراحی جذاب استفاده کنید

    یکی از مواردی که در کیفیت کال تو اکشن شما اثر دارد، طراحی گرافیکی آن است. طراحی CTA باید طوری باشد که توجه بازدیدکنندگان را جلب کند. برای این منظور، باید از رنگ و فونتی متمایز از آنچه به طور معمول در سایتتان استفاده می‌شود کمک بگیرید. مثلا اگر متن وبلاگتان همیشه به رنگ سیاه نوشته‌ می‌شود، برای متن  CTA از رنگ قرمز استفاده کنید. یا از یک دکمه رنگی برای برجسته کردن  CTA نسبت به متن اصلی استفاده کنید. با همه این اوصاف حواستان باشد در طراحی زیاده روی نکنید!

    ۶. وعده‌هایتان را عملی کنید

    احتمالا برای شما هم پیش آمده که برای دانلود روی دکمه‌ای کلیک کرده باشید و آن دکمه به جای اینکه لینک دانلود فایل مورد نظر شما باشد، به یک صفحه تبلیغ ختم شود.

    هیچ یک از ما از فریب خوردن خوشمان نمی‌آید؛ و اعتمادمان را نسبت به کسی که ما را فریب داده باشد از دست می‌دهیم. پس برای اینکه اعتماد بازدیدکنندگان را از دست ندهید، مطمئن شوید وعده‌هایی که در کال تو اکشن هایتان نوشته‌اید عملی می‌شوند.

    دعوت به اقدام

    انواع مختلف دعوت به اقدام (CTA)

    در همه کمپین‌های بازاریابی از یک نوع CTA استفاده نمی‌شود. زیرا مخاطب هر کسب و کار نسبت به کسب و کار دیگر متفاوت است. از طرفی، گاهی مخاطبان محصولات مختلف یک کسب و کار هم، با یکدیگر فرق دارند. پس لازم است با در نظر گرفتن این موارد و با توجه به مرحله‌ای که مخاطب شما در سفر خریدار می‌گذراند، از CTA مناسب استفاده کنید.

     به عنوان مثال، یک کمپین بازاریابی با هدف به دست آوردن مشترکین بیشتر برای خبرنامه، ممکن است از ارسال فرم برای دریافت ایمیل استفاده کند. در حالی که یک کمپین که هدفش افزایش آگاهی نسبت به محصول است، ممکن است از یک دکمه «مطالعه بیشتر» استفاده کند.

  • دعوت به اقدام به شکل دکمه
  • قطعا رایج‌ترین نوع CTA، دکمه‌ها یا آیکون‌هایی هستند که عبارتی روی آن نوشته شده و کاربران را به کلیک کردن و انجام اقدامات بیشتر ترغیب می‌کند. طراحی دکمه‌ها‌ می‌تواند بر اساس سبک برند و هدف کمپین متفاوت باشد. حواستان باشد که به طور کلی، دکمه باید از بقیه‌ی اجزای صفحه متمایز شود.

  • دعوت به اقدام به شکل ارسال فرم
  •  در CTAهایی که به شکل فرم هستند تلاش می‌شود اطلاعات تماس بازدیدکنندگان، در ازای یک پیشنهاد، دریافت شود. این پیشنهاد‌ می‌تواند شامل محتوای قابل دانلود، محصولات رایگان، ثبت نام و موارد دیگر باشد.

  • دعوت به اقدام به شکل بنر
  • وقتی CTA به شکل بنر باشد، می‌توانید آن را در حاشیه‌ی صفحه وب قرار دهید. بنرها معمولاً شامل متن و طراحی جذاب بوده و بازدیدکنندگان را تشویق‌ می‌کند تا روی آن‌ها کلیک کنند.

  • دعوت به اقدام به شکل لینک‌های متنی
  • لینک‌های متنی معمولاً در متن اصلی یا متن وبلاگ قرار می‌گیرند و کاربر را به یک صفحه فرود مرتبط هدایت‌ می‌کنند.

  • دعوت به اقدام به شکل پنجره‌های بازشو
  • این CTA به شکل پنجره‌های بازشو یا پاپ آپ به طور ناگهانی در صفحه ظاهر‌ می‌شود. از آنجایی که گاهی چشم بازدیدکنندگان به دکمه‌ها و فرم‌های CTA ثابت عادت می‌کند، این پنجره‌ها به دلیل ظاهر شدن ناگهانی به خوبی توجه بازدیدکنندگان را جلب می‌کند. 

  • دعوت به اقدام به شکل اسلاید
  • این فرم‌ از CTA، با کلیک کاربر به او نمایش داده می‌شود. اسلایدها به دلیل مزاحمت کمتر، جایگزین خوبی برای پنجره‌های بازشو (Pop up) هستند.

    بهترین دعوت به اقدام را با کمک تست A/B پیدا کنید

    هر بازدیدکننده، نسبت به کال تو اکشن‌های مختلف واکنش متفاوتی نشان می‌دهد. پس تنها راه برای اینکه بفهمید کدام CTA برای هدف شما به بهترین شکل عمل می‌کند، این است که دست به آزمایش بزنید. به این منظور باید از تست A/B کمک بگیرید.

    در تست A/B، باید یک کار مشخص را با دو روش متفاوت به انجام رساند؛ تا در نهایت بفهمید کدام روش بهتر نتیجه‌ می‌دهد. نکته مهم در استفاده از تست A/B، این است که فقط یک متغیر را در کل آن فرایند تغییر دهید. مثلا برای پیدا کردن بهترین کال تو اکشن، باید در هر تست همه چیز را ثابت نگه داشته و فقط کال تو اکشن را تغییر دهید تا مطمئن شوید علت تغییر در نرخ تبدیل، تغییر فرم کال تو اکشن بوده است، نه چیز دیگر.

    بعد از انجام تست A/B، باید میزان موفقیت هر کال تو اکشن را از طریق فرمول نرخ تبدیل اندازه‌گیری کرد. به این صورت که باید تعداد کلیک‌ها را بر تعداد دفعات دیده شدن آن کال تو اکشن تقسیم کرد. هرچه حاصل این تقسیم، عدد بزرگتری باشد یعنی نرخ تبدیل آن کال تو اکشن بالاتر بوده است. به این ترتیب، دیگر با حدس و گمان کار را پیش نمی‌برید! بلکه بر اساس رفتار مخاطبانتان بهترین گزینه را انتخاب می‌کنید.

    از کال تو اکشن چه گفتیم

    در این مقاله برایتان توضیح دادیم که کال تو اکشن، یعنی ترغیب مخاطب به انجام عملی مشخص. این ترفند بازاریابی می‌تواند به تولید سرنخ کمک کند، نرخ تبدیل‌ را بهبود بخشیده و در نهایت فروش را افزایش دهد. فراموش نکنید که یک CTA بد، باعث از دست دادن مخاطب می‌شود. مثلا اگر CTA شما بیش از حد طولانی یا عمومی باشد، بینندگان ممکن است بدون هیچ اقدامی از روی آن بگذرند و به آن توجهی نکنند.

     پس برای رسیدن به بهترین نتیجه، از سایت‌های معروف دیدن کنید و از آن‌ها ایده بگیرید. ساختن یک CTA خوب نیاز به تکرار و خلاقیت زیادی دارد پس اگر اولین تلاش‌های شما نتیجه نداد، نا امید نشوید!

    سوالات متداول

    دعوت به اقدام (Call To Action) به محتوایی مثل تصویر، یک دکمه یا متن گفته می‌شود که هدف آن ترغیب و تشویق کاربران به انجام یک عمل خاص است. مثلا ممکن است قصد داشته باشید شماره تلفن بازدیدکنندگان سایتتان را به دست آورید پس‌ می‌توانید با قرار دادن یک فرم کال تو اکشن از او بخواهید که که اطلاعت تماس خود را برای شما بنویسد.

     ۱- هدایت بازدید کننده به سمت خرید ۲- افزایش تعامل با برند ۳- کمک به تولید سرنخ

    صفحه اصلی وب سایت، صفحات فرود (Landing pages)، پست های شبکه های اجتماعی، کمپین های ایمیل، پست های وبلاگ و…

    محتوای این بلاگ توسط کارشناسان تایید شده است.

    با تشکر از شما برای زمانی که صرف مطالعه این محتوا کردید. 

    تیم تولید محتوا | آژانس خلاقیت نبض مارکتینگ

    مطالعه بیشتر

    [ASRating]

    یک پاسخ

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۲ رای
    popup

    هـدیه ویـژه به مـدت محـدود

    مشـاوره اختصاصـی سئـو "رایـگان"

    popup

    هـدیه ویـژه به مـدت محـدود

    مشـاوره اختصاصـی سئـو "رایـگان"