call nabz

۰۲۱۸۸۹۴۸۹۱۷

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
یک کامپیوتر رومیزی

DMCA چیست و چگونه از محتوای منحصربه‌فرد شما محافظت می‌کند؟

  • یکی از مهم‌ترین بخش‌های سئوی محتوا قانون DMCA است. اجازه دهید بحث قانون DMCA را با یک داستان شروع کنیم.

    مایکل یک موسیقیدان با استعداد در ایالات متحدهٔ آمریکا است. مایکل آهنگ‌های خود را می‌نویسد و ضبط می‌کند؛ سپس آهنگ‌های ساخته شده را در یک پلتفرم محبوب پخش موسیقی بارگذاری می‌کند؛ جایی‌که طرفداران موسیقی حضور دارند و در ازای پرداخت هزینه‌ای می‌توانند به موسیقی او گوش دهند و آن‌ها را با دیگران به اشتراک بگذارند. این در حالی است که مایکل آهنگ‌های خود را در اداره‌ی حق نشر ثبت کرده و به او حقوق انحصاری تکثیر، توزیع، اجرا و نمایش آثارش داده شده است. 

    در همین حین باب یکی از طرفداران موسیقی مایکل است و آهنگ‌های او را با استفاده از نرم‌افزاری غیرقانونی دانلود می‌کند. سپس باب آهنگ‌های مایکل را روی CD کپی کرده و آن‌ها را در بازار محلی می‌فروشد؛ یعنی بدون اجازهٔ مایکل یا اطلاع او از طریق آهنگ‌های او سود می‌برد. 

    از آن‌طرف دیوید که یک وبلاگ‌نویس در حوزه‌ی موسیقی و فرهنگ است، آهنگ‌های مایکل را در همان پلتفرم می‌شنود و تصمیم می‌گیرید نقدی بر آخرین آلبوم او بنویسید. او با استفاده از همان نرم‌افزار غیرقانونی که به او اجازه می‌دهد آهنگ‌ها را بدون پرداخت هیچ هزینه‌ای دانلود کند به آخرین آلبوم مایکل گوش می‌دهد و نقد خود را منتشر می‌کند. البته او در کنار نقد چند لینک به صفحهٔ مایکل در پست وبلاگش اضافه می‌کند تا خوانندگان را تشویق کند اگر موسیقی مایکل را دوست دارند، از آن طریق آلبوم او را بخرند!

    مایکل متوجه کارهای باب و دیوید می‌شود و تصمیم می‌گیرد که از آن‌ها شکایت کند. او برای هر دوی آن‌ها اخطاریه تخلف می‌فرستد و از آن‌ها می‌خواهد که فعالیت‌های‌ خود را متوقف کنند و به او خسارت بپردازند؛ علاوه‌بر این مایکل اقدامات آن‌ها را به مراجع قانونی گزارش می‌دهد تا به‌دلیل نقض قانون کپی رایت در فضای دیجیتال تحت پیگرد قانونی قرار گیرند.

    طبق قانون دی ام سی ای (قانون کپی رایت در فضای دیجیتال) درصورتی که دادگاه به نفع مایکل رای دهد، باب و دیوید ممکن است جریمهٔ نقدی شوند؛ حتی اگر مایکل بتواند ثابت کند که این افراد آسیب زیادی به شغل او وارد کرده‌اند، میزان جریمه افزایش می‌یابد. اگر فکر می‌کنید ماجرا در همین‌جا تمام می‌شود، سخت در اشتباه هستید! زیرا اموال باب و دیوید که برای نقض دی ام سی ای مورد استفاده قرار گرفته‌اند (مانند نرم‌افزار، دستگاه‌ها، سی‌دی‌ها و..) هم ممکن است توسط دادگاه ضبط شده و به آن‌ها بازگردانده نشود.

    این داستان نشان می‌دهد که چگونه DMCA از حقوق صاحبان و سازندگان محتوا در برابر استفاده و توزیع غیرمجاز آثارشان محافظت می‌کند. همچنین نشان می‌دهد که چگونه دی ام سی ای مجازات‌های شدیدی را برای افرادی درنظر خواهد گرفت که آن را نقض می‌کنند. 

    در این مقاله به شما می‌گوییم که DMCA دقیقا چیست؟ با چه هدفی راه‌اندازی شده است و شامل چه آثاری می‌شود؟ اگر دربارهٔ جواب این سوالات کنجکاو هستید تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.

     

    لوگوی dmca

    قانون DMCA چیست؟

    DMCA مخفف Digital Millennium Copyright Act و به‌معنای قانون کپی رایت هزاره دیجیتال است. این قانون زیرمجموعه‌ای از قانون حق نسخه‌برداری (Copyright) ایالات متحده است که به‌طور خاص به برداشتن و کپی کردن محتواهای موجود در اینترنت و دارای حق کپی رایت مربوط می‌شود. 

    دی ام سی ای قرارداد بین‌المللی سازمان جهانی مالکیت معنوی (WIPO) را اجرا می‌کند؛ این قرارداد به حق مالکیت محتوا در سیستم‌های اطلاعاتی مدرن مانند اینترنت می‌پردازد.

    این قانون در سال ۱۹۹۸ توسط رئیس جمهور وقت بیل کلینتون به تصویب رسید و آخرین بار در مارس ۲۰۱۱ به‌روز شده است.

    قانون کپی رایت در فضای دیجیتال به‌دنبال محافظت از صاحبان آثاری است که محتوا یا مطالب آن‌ها در فضای دیجیتال و آنلاین منتشر شده و پس از مدتی بدون اجازهٔ آنان کپی و یا به‌صورت غیرقانونی دانلود شده است. این قانون باعث می‌شود تا صاحبان آثار مستقیماً از افراد و سایت‌هایی که بدون مجوز از آثار آن‌ها استفاده کرده‌اند، شکایت کنند. همچنین طبق این قانون ارائه‌دهندگان خدمات هاست (میزبان‌های وب) و ارائه‌دهندگان خدمات اینترنتی (ISP)، مستقیماً مسئول حق نقض نسخه‌برداری نیستند. 

    درنهایت، هدف این قانون ارائه یک مسیر ایمن برای صاحبان آثار مختلف در فضای دیجیتال است تا اطمینان حاصل کنند که از محتوا و مطالب آن‌ها در برابر هرگونه بازنشر غیرقانونی محافظت خواهد شد. 

    حالا تا حدودی با DMCA آشنا شده‌اید و آماده هستید که بیشتر دربارهٔ آن بدانید، اجازه دهید در بخش بعدی جواب یکی از مهم‌ترین سوال‌های شما را بدهیم و به شما بگوییم آیا قانون DMCA  در ایران اجرا می‌شود یا نه!

     

    آیا قانون DMCA در ایران هم اجرا می‌شود؟

    خیر، قانون DMCA در ایران اجرا نمی‌شود. این قانون ایالات متحده است که براساس دو قرارداد بین‌المللی سازمان جهانی مالکیت معنوی (WIPO) اجرا می‌شود. ایران عضو WIPO نیست و این قرارداد را امضا یا تصویب نکرده است؛ بنابراین ایران به تعهدات و حمایت‌های دی ام سی ای متعهد نیست. این در حالی است که قانون DMCA از آثاری که در ایران تولید، ایجاد و توزیع می‌شوند، محافظت نمی‌کند. به‌ همین ترتیب، در ایران نیز از آثاری که در ایالات متحده آمریکا یا سایر کشورهایی که از دی ام سی ای پیروی می‌کنند، ایجاد و پخش می‌شوند، محافظت نمی‌شود.

     

    هدف از ایجاد قانون DMCA چیست؟

    هدف از ایجاد قانون DMCA چیست؟

    همان‌طور که تعریف قانون DMCA گفتیم هدف قانون کپی رایت در فضای دیجیتال حفاظت از حقوق و منافع صاحبان و سازندگان محتوا در عصر دیجیتال و همچنین محدود کردن مسئولیت ارائه‌دهندگان خدمات اینترنتی و سایر واسطه‌ها برای نقض حق کپی رایت توسط کاربرانشان است.

    هدف DMCA ایجاد نسخه‌ی به‌روز شده قوانین کپی رایت برای مقابله با چالش‌های محتوا در فضای دیجیتال است. به‌طور کلی، هدف دی ام سی ای محافظت از حقوق صاحبان حق چاپ و مصرف‌کنندگان است. این هدف  دارای چهار بخش اصلی است:

    اولین هدف: قانون حفاظت از آثار و اجراهای سازمان جهانی مالکیت فکری (WIPO)؛ مانند برنامه‌های رایانه‌ای، ضبط‌های صوتی و آثار شنیداری و دیداری

    دومین هدف: قانون اجرای محدودیت و مسئولیت برای نقض حق کپی رایت آنلاین توسط ارائه‌دهندگان خدمات اینترنتی و سایر واسطه‌های مستقیم و غیرمستقیم

    سومین هدف:  محافظت از اطلاعات و داده‌های سیستم‌ها در هنگام تعمیر، نگه‌داری و… 

    چهارمین هدف: حفاظت از آثار هنری در حال تولید

     

    قانون DMCA شامل چه نوع محتواهایی می‌شود؟

    DMCA طیف گسترده‌ای از محتوا را پوشش می‌دهد که عبارتند از:

    – متن‌های نوشته شده مانند کتاب، مقاله، شعر، وبلاگ و غیره

    – عکس‌ها مثلا طراحی، نقاشی، عکس‌های گرفته شده 

    – آثار هنری و صنایع دستی مانند مجسمه‌ها، الگوها و ماکت‌ها، طراح‌ها 

    – انواع آثار موسیقیایی مانند آهنگ، اشعار، ملودی، ترانه، کاور موزیک 

    – آثار سمعی و بصری مانند فیلم‌ها، نمایش‌های تلویزیونی، بازی‌های ویدیویی، آثار هنری و تصاویر از کتاب‌های کمیک

    DMCA در حفاظت از اطلاعات شخصی شما هم کاربرد دارد؛ مثلا اگر شخصی رایانهٔ شما را هک کند و داده‌های شخصی یا نرم‌افزاری را به‌سرقت ببرد و از آن در فضای دیجیتال استفاده کند، می‌توانید برای حذف آن از دی ام سی استفاده کرده و اخطار قانون کپی رایت در فضای دیجیتال را ارسال کنید.

     

    اگر سایتی محتوای ما را کپی کرد، چگونه از حقوق خود دفاع کنیم؟

    اگر سایتی محتوای شما را کپی کرد برای برداشتن محتوای کپی در فضای دیجیتال باید اخطار نقض حق کپی رایت را برای او ارسال کنید. برای ارسال اخطار مراحل زیر را دنبال کنید:

     

    مرحله اول ثبت محتوا

     مرحلهٔ ۱: متخلفی که محتوای شما را کپی کرده، شناسایی کنید. با استفاده از ICANN و با درج نام دامنه، اطلاعات او، مانند نام، آدرس، شماره تماس و… را پیدا کنید.

     

    مرحله دوم ثبت محتوا

    مرحلهٔ ۲: نامهٔ نقض قانون کپی رایت در فضای دیجیتال را بنویسید. این نامه باید اطلاعات تماس‌ شما، اخطارنامه نقض حق کپی رایت را شامل شود؛ همچنین در این نامه یک مهلت برای حذف محتوای کپی شده تعیین کنید.

     

    مرحله سوم ثبت محتوا

    مرحله ۳: تخلف را به منابع قابل اجرا گزارش دهید. در نهایت، می‌توانید تخلف را به هر تعداد که انجام گرفته است گزارش کنید. بیشتر برنامه‌ها و پلتفرم‌های شبکه‌های اجتماعی، ابزارهای گزارش‌دهی (Report) خاص خود را دارند که می‌توانید از آن‌ها برای گزارش تخلف استفاده کنید.

    به‌عنوان مثال برای Report کردن یک تخلف در برنامهٔ یوتیوب کافی است مراحل زیر را انجام دهید:

    – وارد حساب خود در یوتیوب شوید.

    – محتوا را انتخاب و سپس روی بخش Copyright کلیک کنید.

    – سپس روی گزینه‌ی New Removal Request کلیک کنید و  طبق دستورالعمل‌های موجود در صفحه، درخواست خود را ارسال کنید.

    در دیگر برنامه‌ها و شبکه‌های اجتماعی نیز می‌توانید به همین راحتی سایتی که محتوای شما را کپی کرده است را گزارش دهید.

     

    تابلو توقف کپی

    چگونه از کپی شدن محتوای خود جلوگیری کنیم؟

    راه‌های زیادی برای جلوگیری از کپی شدن محتوای شما توسط دیگران وجود دارد؛ اما هیچ یک از آن‌ها ۱۰۰٪ ایمن نیستند؛ با این‌حال می‌توانید از برخی روش‌ها استفاده کنید تا کپی کردن محتوای شما برای افراد متخلف سخت‌تر شود.

    – انتخاب متن را غیرفعال کنید.

    – تصاویر خود را واترمارک کنید. 

    – فایل‌های PDF خود را رمزگذاری کنید. 

    – از ابزارهای آنلاین مانند Copyscape یا نرم‌افزار Grammarly برای بررسی سرقت ادبی استفاده کنید.

     

    اگر اخطاری مبنی بر نقض قانون DMCA دریافت کردیم، چه کار باید بکنیم؟

    اگر اخطاری مبنی بر نقض قانون دی ام سی ای دریافت کردید، بدین‌معنا است که ارائه‌دهندهٔ خدمات آنلاین شما برخی از محتواهای سایت را که کپی تشخیص داده شده، حذف کرده است؛ زیرا فردی ادعا دارد که حق کپی رایت او را نقض و محتوای او را سرقت کرده‌اید. با این‌حال شما حق دارید یک دفاعیه برای ارائه‌دهندهٔ خدمات خود ارسال کنید. دفاعیه، یک سند قانونی است که بیان می‌کند شما اعتقاد دارید این اخطار اشتباه است و با ارسال آن از ارائه‌دهندهٔ خدمات خود می‌خواهید که محتوای شما را طی ۱۴ روز کاری بازیابی کند، مگر اینکه شخصی که اخطار حذف اصلی را ارسال کرده است از شما شکایت کند.

    برای ارسال دفاعیه در برابر اخطار، باید اطلاعات زیر را درج کنید:

    • نام، آدرس، شماره تلفن و آدرس ایمیل
    • مشخص کردن محتوای حذف شده 
    • بیانیه‌ای برای اخطار اشتباه و پذیرفتن شکایت از طرف شاکی
    • امضای فیزیکی یا الکترونیکی

     

    جریمه نقض قانون DMCA چیست؟

    قانون دی ام سی ای تنها محدود به دریافت اخطار مبتنی بر نقض قانون DMCA نمی‌شود؛ بلکه جریمه و مجازاتی را نیز برای متخلفان در نظر گرفته است. مجازات نقض قانون کپی رایت در فضای دیجیتال به ماهیت و شدت نقض قانون و اینکه آیا تخلف برای منافع تجاری یا شخصی انجام شده است، بستگی دارد. با این‌حال برخی از جریمه‌های این قانون عبارتند از:

    • مجازات مدنی شامل پرداخت خسارت به صاحب حق کپی رایت است. مبلغ خسارت از ۲۵۰۰ تا ۲۵۰۰۰ دلار در هر تخلف متغیر است و برای افرادی که سرقت محتوا را دائما تکرار می‌کنند، سه برابر می‌شود. البته در برخی موارد خسارت می‌تواند بسیار بیشتر از این رقم باشد به‌عنوان مثال، یک عکاس ۱.۶ میلیون دلار غرامت به خاطر تصاویری که از وی سرقت شده و در وب‌سایت یک شرکت علوم بهداشتی استفاده شده بود، دریافت کرد.
    • مجازات کیفری زیر پا گذاشتن قانون دی ام سی ای که با اهداف مالی، تجاری یا شخصی انجام شده باشد این است: «متخلف باید جریمه‌ای تا ۵۰۰۰ هزار دلار (بسته به نوع تخلف)، پنج سال زندان یا هر دو را انجام دهد.»
    • مصادره همهٔ دستگاه‌ها یا نرم‌افزارهایی که شخص متخلف با آن‌ها اقدام به نقض قانون کپی رایت در فضای دیجیتال کرده است.

    فردی در حال گوش کردن به موزیک

    DMCA را در دو پاراگراف بشناسید

    قانون کپی رایت در فضای دیجیتال یک قانون پیچیده و بحث برانگیز است که با تفاسیر، چالش‌ها و انتقادات مختلفی روبه‌رو بوده است. برخی افراد استدلال می‌کنند که دی ام سی ای از حقوق و منافع صاحبان محتوا محافظت کرده و باعث تشویق نوآوری و خلاقیت آن‌ها می‌شود. برخی دیگر ادعا می‌کنند که DMCA حقوق و آزادی‌های کاربران محتوا را محدود کرده و باعث خفه شدن نوآوری و خلاقیت می‌شود.

    به‌هرحال این قانون به‌عنوان بخشی از قانون حق نسخه‌برداری ایالات متحده به حقوق و تعهدات صاحبان محتوا که دارای حق نسخه‌برداری هستند، می‌پردازد . اگر حقوق این افراد در فضای دیجیتال ایالات متحده نقض شود با استفاده از این قانون می‌توانند از حقوق خود دفاع کنند؛ علاوه‌بر این قانون کپی رایت در فضای دیجیتال به حقوق و تعهدات OSP/ISP (ارائه‌دهندگان خدمات اینترنتی) که ممکن است مطالب متخلف در سرورها یا شبکه‌های آن‌ها پیدا کنید نیز می‌پردازد.

     

    شاید برای شما هم سوال باشد

    DMCA چیست؟

    DMCA مخفف Digital Millennium Copyright Act و به معنای قانون کپی رایت در فضای دیجیتال است.

    آیا DMCA فقط در ایالات متحده اجرا می‌شود؟

    در حالی‌که دی ام سی ای بخشی از قانون حق کپی رایت در ایالات متحده است؛ اما به‌طور گسترده در سراسر جهان و اکثر کشورها که قراردارد و فرآیند استاندارد DMCA Takedown Notice را می‌پذیرند، استفاده می‌شود. 

    چگونه می‌توانم بفهمم که یک وب سایت از DMCA استفاده می‌کند؟

    معمولاً یک مرجع در پاورقی وب سایت قرار داده می‌شود با کلیک روی آن به‌وضوح می‌توان شرایط فرآیند نقض قانون دی ام سی آی را مطالعه کنید. 

    چه کسی می‌تواند اخطار نقض دی ام سی ای را ارسال کند؟

    بسیاری از صاحبان محتوا مانند یوتیوبرها، سازندگان محتوا و… که حق کپی رایت محتوای خود را دارند، می‌توانند اخطار نقض قانون کپی رایت در فضای دیجیتال را ارسال کنند. 

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    ممکن است به موضوعات زیر هم علاقه‌مند باشید

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    popup

    هـدیه ویـژه به مـدت محـدود

    مشـاوره اختصاصـی سئـو "رایـگان"