call nabz

۰۲۱۸۸۹۴۸۹۱۷

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
  • SERP چیست؟ و چه اطلاعاتی در آن نمایش داده می‌شود؟

    serp

    صفحه‌ای که جواب تمام سوال‌هایتان پیش اوست!

    این، کارِ هر روز ماست؛ سوالی برایمان پیش می‌آید، وارد گوگل شده و شروع به سرچ کردن می‌کنیم. در نهایت صفحه‌ای برای ما نمایش داده می‌شود که جواب سوالمان در آن است. اما آیا تا بحال به این موضوع فکر کرده‌اید که اسم این صفحه‌ چیست؟ به این صفحه‌ی همه‌چیزدان(!)، که برای هر سوالی یک جواب در آستین دارد، SERP (سِرپ) می‌گویند. 

    در این مطلب راجع به این مسئله صحبت می‌کنیم که SERP چیست و شامل چه بخش‌هایی می‌شود؟

    آنچه در این مقاله می‌خوانید...

    این مقاله برای چه کسانی نوشته شده است؟

    ۱. کاربران گوگل

    بعد از خواندن این مقاله بخشی در صفحه نتایج موتور جستجو وجود ندارد که ندانید اسمش چیست و چه کاربردی دارد. به همین دلیل از یک کاربر عادی گوگل به یک کاربر حرفه‌ای ارتقا پیدا می‌کنید و می‌توانید با این موتور جستجوی هوشمند، بهتر کار کنید. 

    ۲. صاحبان وبسایت

    سرپ گوگل، قابلیت‌هایی دارد که در صورت استفاده از آن‌ها می‌توانید بیشتر در مقابل چشم مخاطبانتان قرار بگیرید. و در نتیجه، نرخ کلیک (CTR) و فروش بیشتری را تجربه کنید. اما قبل از آن، باید با بخش‌های مختلف صفحه SERP آشنا شوید. تا آخر مقاله به درک خوبی از بخش‌های مختلف صفحه نتایج موتور جستجو دست پیدا خواهید کرد، که به شما در رشد کسب و کارتان کمک می‌کند. 

    SERP چیست؟

    اجازه بدهید ابتدا از خود واژه‌ی SERP شروع کنیم. واژه‌ی SERP مخفف عبارت Search Engine Result Page به معنی «صفحه نتایج موتور جستجو» است. اما این یعنی چه؟ زمانی که عبارتی را در گوگل و یا هر موتور جستجوی دیگری جستجو می‌کنید، صفحه‌ای برای شما باز می‌شود، که جواب سوال شما در آن وجود دارد. در دنیای سئو و طراحی سایت، به این صفحه SERP می‌گویند. به عبارت دیگر، شما از گوگل سوالی را می‌پرسید و او در جواب، صفحه‌ی نتایج موتور جستجو (SERP) را نشانتان می‌دهد.

    نکته

    نکته مهم: گوگل مهم‌ترین موتور جستجوی جهان است، که در بین تمام موتورهای جستجو بیشترین کاربر را دارد. به همین دلیل تمرکز ما در این مقاله بر روی صفحه نتایج موتور جستجو در گوگل است.

    یک مثال ساده از صفحه‌ی نتایج موتور جستجو (SERP)

    نگاهی به تصویر زیر بیاندازید. این تصویر، سرپِ مربوط به کلیدواژه SEO را نشان می‌دهد. ما کلیدواژه‌ی SEO را در موتور جستجوی گوگل سرچ کردیم و گوگل صفحه‌ی SERP آن را به صورت زیر برایمان به نمایش درآورد. در قسمت‌های بعدی بطور مفصل با تمام اجزای صفحه‌ی سرپ آشنا می‌شویم. اما برای اینکه یک دید کلی از صفحه نتایج موتور جستجو داشته باشید، بد نیست به تصویر زیر نگاهی بیاندازید.



    serp چیست

    در بالای همه صفحه‌های نتایج جستجو، دو عدد وجود دارد. تا به حال متوجه آن‌ها شده‌اید؟ فکر می‌کنید هر کدام از آن‌ها چه چیزی را نشان می‌دهند؟ 

    اولی نشان می‌دهد برای عبارتی که سرچ کرده‌اید، چند نتیجه در گوگل وجود دارد. دومی، مربوط به مدت زمانی است که طول می‌کشد، تا گوگل نتایج را به شما نشان دهد. در مورد بالا، حدود ۸۲۸,۰۰۰,۰۰۰ صفحه برای این کلیدواژه ایندکس شده است و ۰.۵۹ ثانیه طول می‌کشد تا گوگل نتایج را به شما نشان دهد.

    آیا صفحه نتایج جستجو برای همه یکسان است؟

    خیر، جالب‌ترین ویژگی سرپ، منحصر به فرد بودن آن است. موتور جستجوی گوگل بر اساس فاکتورهای مختلف نتایج SERP را، برای هر کاربر شخصی‌سازی می‌کند. از جمله مهم‌ترین این فاکتورها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

    • تاریخچه جستجوی شما چیست؟

    • در موبایل سرچ می‌کنید یا دسکتاپ؟

    • در گوگل حساب کاربری دارید یا نه؟

    • چه موقعیت جغرافیایی را انتخاب کرده‌اید؟

    • زبان انتخابی شما چیست؟

    نتایج SERP هر شخص، با شخص دیگر متفاوت است. پس اگر در صفحه نتایج جستجوی دوست یا همکار خود چیزی دید که در سرپ شما وجود نداشت، تعجب نکنید! این، یک مسئله‌ی کاملا طبیعی است.

    صفحه‌ی SERP چه بخش‌هایی دارد؟

    خب، رسیدیم به مهم‌ترین قسمت ماجرا! صفحه نتایج موتور جستجو، بسته به عبارتی که سرچ می‌کنید، دارای بخش‌های متفاوتی است. احتمالا در هنگام جستجو، بعضی از این بخش‌ها به چشمتان خورده است؛ اما صرفا با نام آن‌ها آشنا نیستید. نگران نباشید. در این قسمت با آن‌ها آشنا می‌شویم.

    صفحه نتایج موتور جستجو، به ۳ بخش کلی تقسیم می‌شود:

    • نتایج ارگانیک (Organic)
    • نتایج غیر ارگانیک (Paid)
    • امکانات سرپ (SERP Features) 
    بخش های صفحه serp

    ۱- نتایج ارگانیک (طبیعی)

    نتایج ارگانیک، توسط الگوریتم‌های پیچیده‌ی گوگل که بیش از ۲۰۰ فاکتور برای رتبه بندی دارند، تعیین می‌شوند.

    یک نتیجه ارگانیک استاندارد شامل موارد زیر می‌شود:

    • عنوان صفحه (Title tag)
    • آدرس صفحه (URL)
    • توضیحات متا (Meta Description)
    نکته

    نکته مهم: به کل این موارد، یک اسنیپت (Snippet) گفته می‌شود.

    نتایج ارگانیک در سرپ

    اما نتایج طبیعی، گاهی دارای عناصر و اطلاعات دیگری نیز هستند. برای مثال ستاره‌های رتبه بندی، سوالات متداول، تصاویر، زمان انتشار یا به روز رسانی. تمام این موارد، یک اسنیپت عادی را به یک ریچ اسنیپت (Rich Snippet) تبدیل می‌‌‌‌‌‌‌کنند. چیزی که در تصویر پایین مشاهده می‌کنید، یک ریچ اسنیپت است!

    ریچ اسنیپت در سرپ

    راه حل دیده شدن در نتایج ارگانیک، سئو است. اگر می‌خواهید وبسایتتان در مقابل هزاران مشتری بالقوه کسب و کارتان قرار بگیرد، می‌توانید از مشاوره رایگان متخصصان ما در نبض مارکتینگ استفاده کنید. 

    مشاوره رایگان نبض مارکتینگ را از دست ندهید!

    ۲- نتایج غیر ارگانیک (Paid)

    نتایج غیر ارگانیک یا پولی با یک علامت «Ad» کوچک، در بالا سمت چپ شناخته می‌شوند. Ad مخفف کلمه Advertising به معنی تبلیغات است. گوگل ادز _سرویس تبلیغاتی گوگل_ این تبلیغات را نمایش می‌دهد. پرداخت در گوگل ادز به ازای هر کلیک صورت می‌گیرد. 

    گاهی اوقات به جای این عبارت، از Sponsored، به معنی «دارای حامی مالی» یا «حمایت شده» استفاده می‌شود. بنابراین اگر این عبارات را در کنار یک نتیجه در صفحه نتایج جستجو دیدید، بدانید که با یک نتیجه غیر ارگانیک طرف هستید. این نتایج ممکن است در بالا، پایین و یا در کنار SERP نمایش داده شوند.

    نتایج غیر ارگانیک در سرپ

    تا این جا همه چیز ساده بود. نه؟ اما یک جای کار می‌لنگد! ما اغلب به غیر از نتایج ارگانیک و غیر ارگانیک، بخش‌های دیگری هم در صفحه نتایج موتور جستجو می‌بینیم. پس این بخش‌ها چه می‌شوند؟ اینجاست که موضوع دیگری به نام «امکانات سرپ» به میان می‌آید.

    ۳- امکانات سرپ (SERP features)

    سال‌های گذشته، صفحه نتایج موتور جستجو خیلی ساده‌تر از الان بود. شما صرفاً یک سری لینک‌های آبی را مشاهده می‌کردید و با کلیک کردن روی آن‌ها جواب سوالات خود را به دست می‌آوردید. در آن زمان سرپ گوگل،  امکانات و ویژگی‌های خاصی نداشت.

    اما از سال ۲۰۰۱، با راه اندازی سرویس تبلیغاتی گوگل ادوردز که درحال حاضر، همه‌ی ما آن را به گوگل ادز می‌شناسیم، قابلیت‌ها و ویژگی‌های جدیدی به صفحه سرپ گوگل اضافه شد. به این قابلیت‌ها Serp Features یا امکانات اضافه‌ی سرپ می‌گویند. به عبارت دیگر، به هر چیزی به غیر از نتایج ارگانیک سنتی که در صفحه Serp وجود دارد، «امکانات سرپ» می‌گویند.

    مهم‌ترین امکانات صفحه نتایج موتور جستجوی گوگل

    یاد گرفتیم که صفحه نتایج موتور جستجوی گوگل، علاوه بر نتایج ارگانیک و غیر ارگانیک، ویژگی‌ها و امکانات دیگری هم دارد. اما به این موضوع اشاره نکردیم که امکانات SERP چه مواردی را شامل می‌شود. در این قسمت مهم‌ترین موارد را با هم بررسی می‌کنیم.

  • سوالات متداول (People Also Ask)
  • متاسفانه این قابلیت برای وب فارسی فعال نیست. اما زمان سرچ کردن به زبان انگلیسی احتمالا آن را دیده‌اید. در وب انگلیسی این قسمت با عنوان “People Also Ask” یا «مردم این سوالات را نیز پرسیده‌اند» مشخص می‌شود. اگر روی آن‌ها کلیک کنید، جواب سوال و آدرس سایتی که پاسخ از آن آورده شده است را خواهید دید. سوالات متداول، معمولا در وسط صفحه SERP قرار می‌گیرند. یکی از بهترین راه‌های استفاده از این بخش، ایده گرفتن برای تولید محتوای مقالات وبلاگ، ویدیو و پادکست است.

    سوالات متداول در سرپ گوگل

  • سایتْ لینک‌ها (Site Links)
  • سایت لینک‌ها، صفحات داخلی وبسایت شما را نشان می‌دهند. برای مثال ما سرچ کرده‌ایم «نبض مارکتینگ» و گوگل اصلی‌ترین صفحات سایت ما را نمایش داده است.

    Site Links in SERP

  • پاسخ‌های ویژه یا جایگاه صفر گوگل (Featured snippet)
  • هدف جایگاه صفر گوگل، این است که کاربر در سریع‌ترین شکل ممکن به پاسخ سوالاتش دست پیدا کند، حتی بدون اینکه نیاز باشد بر روی لینک وبسایت‌های موجود در SERP کلیک کند. این بخش، در بالای نتایج طبیعی قرار می‌گیرد و به همین دلیل به آن جایگاه صفر گوگل نیز می‌گویند.

    پاسخ ‌های ویژه در نتایج جستجو

  • پاسخ‌های مستقیم (Direct Answers)
  •  این قابلیت سرپ، همانطور که از اسمش پیداست، مستقیما به یک سوال خاص پاسخ می‌دهد. ۱۸ درصد از نتایج جستجو دارای پاسخ‌های مستقیم هستند. برای مثال در تصویر زیر، ما سرچ کرده‌ایم «جمعیت ایران» و گوگل به سریع‌ترین شکل ممکن، با استفاده از پاسخ‌های مستقیم، جواب ما را داده‌ است. معمولا در پایین پاسخ‌های مستقیم، منبعی که از آن آورده شده نیز، نمایش داده می‌شود. 

    پاسخ‌های مستقیم در serp

  • گراف دانش (Knowledge Graphs and panels)
  • گراف یا پنل دانش معمولا در سمت راست صفحه نتایج موتور جستجو ظاهر می‌شود. اغلب زمانی آن را می‌بینید، که در مورد یک مفهوم، شرکت و یا شخص مهم سرچ کرده باشید. اطلاعات موجود در آن اغلب از ویکی پدیا استخراج شده‌اند.

    گراف دانش در نتایج جستجو

  • نتایج محلی (Local Packs)
  • اگر از جستجوی محلی استفاده کنید (یعنی در هنگام جستجو به محل خاصی اشاره کنید)، گوگل نیز نتایج محلی را به شما نشان می‌دهد. برای مثال اگر سرچ کنید «رستوران‌های تهران»، گوگل یک لیست بلند بالا از اطلاعات مربوط به این جستجو در اختیار شما قرار می‌دهد. حتی اگر در جستجوی خود به مکان خاصی اشاره نکره باشید، اما گوگل تشخیص دهد که به نتایج محلی نیاز دارید، این نوع از نتایج را به شما نشان می‌دهد.

    نتایج محلی در صفحه نتایج جستجو

  • نتایج تصویری (Image Results)
  • زمانی که گوگل تشخیص دهد، برای کلیدواژه‌ای که سرچ کرده‌اید نیاز به عکس خواهید داشت، نتایج تصویری را به شما نشان می‌هد. برای مثال «چشمِ آبی».

    نتایج تصویری در serp

  • نتایج ویدیویی (Video Results)
  • ۸۸ درصد از نتایج ویدئویی، از یوتیوب هستند. گوگل بطور هوشمند تصمیم می‌گیرد که برای چه جستجویی نتایج ویدیویی را نمایش دهد. برای مثال شخصی که سرچ می‌کند «نحوه نصب دوربین مدار بسته» به احتمال زیاد می‌خواهد نتایج ویدیویی را مشاهده کند. 

    نتایج ویدیویی در serp

  • داستان‌های برتر یا اخبار (Top Stories)
  • داستان‌های برتر، به مقالات خبری در مورد یک موضوع خاص لینک‌ می‌دهند.

    برخلاف بسیاری از امکانات دیگر SERP، سایت شما باید توسط Google News تایید شده باشد تا بتواند در بخش داستان‌های برتر قرار گیرد.

    برخلاف تصور رایج، داستان‌های برتر تنها زمانی که کلمات کلیدی پرطرفدار را جستجو می‌کنید، نمایش داده نمی‌شوند. برای مثال ما سرچ کرده‌ایم «قیمت خانه» و داستان‌های برتر برای آن نمایش داده شده است.

    اخبار در serp

    نکاتی در‌ مورد صفحه نتایج موتور جستجو، که دانستنشان ضروری است!

    ۱. صفحه نتایج موتور جستجو در دسکتاپ و موبایل متفاوت است!

    جالب است بدانید که SERP موبایل با SERP دسکتاپ فرق دارد. این مسئله دو دلیل دارد اول اینکه میزان فضای موجود در دستگاه تلفن همراه با دسکتاپ متفاوت است و دوم اینکه قصد کاربر از جستجو در این دو دستگاه با هم فرق دارد. 

    برای مثال معمولا کاربران تلفن همراه حوصله و وقت کمتری برای خواندن مطالب طولانی دارند و ترجیح می‌دهند که سریع‌تر به جواب برسند. اما احتمال بیشتری دارد که کاربران دسکتاپ، مطالب شما را به صورت کامل بخوانند.

    حتی ممکن است که رتبه شما برای یک کلمه کلیدی، در دسکتاپ و تلفن همراه یکسان نباشد. علاوه بر آن، به دلیل فرمت SERP موبایل، ممکن است آن‌چه در دسکتاپ، بالای صفحه قرار گیرد، در تلفن همراه پایین‌تر نمایش داده شود.

    نکته

    نکته مهم: همه‌ی این موارد نشان می‌دهند، بسیار مهم است که به SERP دسکتاپ و موبایل، مستقل از یکدیگر توجه کنیم. بنابراین لازم است که به عنوان صاحب وبسایت، عملکرد سایت خود را در هر دو دستگاه بررسی کنید.

    ۲. ظاهر صفحات نتایج موتورهای جستجو دائماً در حال تغییر است!

    موتورهای جستجو مانند گوگل، بینگ و… مدام تلاش می‌کنند تا کاربران، تجربه خوبی از سرچ کردن داشته باشند. به همین دلیل مدام ویژگی‌ها و قابلیت‌های جدید را آزمایش می‌کنند. سرپ‌های امروزی از نظر ظاهری بسیار متفاوت از نسخه‌های قدیمی خود هستند.

    SERP گوگل هم مانند سایر موتورهای جستجو، دائما در حال کامل شدن است. گوگل هر ساله صدها آزمایش و آپدیت، برای بهبود ظاهری و امکانات موجود در SERP انجام می‌دهد. برخی از این تغییرات می‌توانند بسیار مهم باشند و بر عملکرد سایت شما تاثیر بگذارند. 

    این یعنی، همیشه باید مراقب SERP و چگونگی تکامل آن باشید. برای نظارت بر تغییرات سرپ، می‌تواند حواستان به موارد زیر باشد:

    • عملکرد سایتتان را در بین دستگاه‌های مختلف مقایسه کنید.
    • رتبه سایتتان را در دسکتاپ و موبایل بررسی کنید.

    در آخر اینکه…

    هرچه بیشتر در مورد SERP بدانید، بهتر می‌توانید استراتژی محتوا و سایت خود را بهینه کنید. طوری که با سیاست‌های گوگل سازگار باشد. به‌روز ماندن با خط‌مشی‌های گوگل، کلیدی است که رشد سایت شما را تضمین می‌کند.

    سوالات متداول

    شما از گوگل سوالی را می‌پرسید و او در جواب، صفحه‌ی نتایج موتور جستجو را نشانتان می‌دهد.

    نتایج ارگانیک (Organic)، نتایج غیر ارگانیک (Paid) و امکانات سرپ (SERP features) 

    خیر، صفحه سرپ بسته به عبارتی که جستجو کرده‌اید، سوابق جستجوی شما، سرچ کردن در موبایل یا دسکتاپ، موقعیت، زبان و داشتن یا نداشتن حساب کاربری در گوگل متفاوت است.

    محتوای این بلاگ توسط کارشناسان تایید شده است.

    با تشکر از شما برای زمانی که صرف مطالعه این محتوا کردید. 

    تیم تولید محتوا | آژانس خلاقیت نبض مارکتینگ

    مطالعه بیشتر

    [ASRating]

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    popup

    هـدیه ویـژه به مـدت محـدود

    مشـاوره اختصاصـی سئـو "رایـگان"

    popup

    هـدیه ویـژه به مـدت محـدود

    مشـاوره اختصاصـی سئـو "رایـگان"