call nabz

۰۲۱۸۸۹۴۸۹۱۷

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
  • چکاپ کامل کسب و کارتان به سبک SWOT

    swot

    یک تحلیل اصولی، همیشه جواب می‌دهد!

    تا به حال شده حس کنید کسب و کارتان در یک چرخه معیوب گیر افتاده و هر چقدر تلاش می‌کنید به نتیجه‌ی دلخواهتان نمی‌رسید؟ باور کنید که یک تجزیه و تحلیل اصولی و چیدن استراتژی متناسب با آن، می‌تواند برای کسب و کار شما معجزه کند! به نحوی که با صرف کمترین زمان و انرژی، بهترین نتایج را دریافت کنید. یکی از ساده‌ترین و در عین مفید‌ترین مدل‌های تحلیلی، مدل SWOT می‌باشد. در این مقاله، با این ابزار مدیریتی و نحوه استفاده از آن آشنا می‌شویم.

    swot تحلیل
    آنچه در این مقاله می‌خوانید...

    تجزیه و تحلیل SWOT چیست؟

    ابتدا از واژه‌ SWOT شروع می‌کنیم. همانطور که احتمالا حدس زده‌اید، واژه‌ی SWOT ، از کنار هم قرار گرفتن حروف اول ۴ کلمه ساخته شده است:

    1. (Strengths) نقاط قوت 
    2. (Weaknesses) نقاط ضعف
    3. (Opportunities) فرصت‌ها 
    4. (Threats) تهدیدها

    هر کدام از این کلمه‌ها، نشان دهنده‌ی یک عنصر مهم در ماتریس SWOT می‌باشند.

    به بیان ساده‌تر، تحلیل سوات به ما کمک می‌کند، نقاط ضعف و قوت کسب و کارمان را بشناسیم؛ از فرصت‌های پیش روی کسب و کارمان با خبر شویم و تهدیدهای احتمالی را به بهترین شکل ممکن، مدیریت کنیم.

    در یک کلام!

    این تجزیه و تحلیل سعی می‌کند که با ارائه یک استراتژی تاثیرگذار، نقاط قوت و فرصت‌های کسب و کار شما را به حداکثر، و نقاط ضعف و تهدید‌های پیش رویتان را به حداقل برساند.

    دو بخش اصلی در تحلیل SWOT

  • عوامل داخلی:
  • نقاط ضعف و قوت، برای کسب و کار شما، داخلی یا درونی هستند. حالا این یعنی چه؟ یعنی عواملی که تحت کنترل کسب و کار شما هستند و می‌توانید آن‌ها را تغییر دهید.

  • عوامل داخلی:
  •  فرصت‌ها و تهدیدها، برای کسب و کار شما، خارجی یا بیرونی محسوب می‌شوند؛ عواملی که در محدوده اختیارات شما نیستند و نمی‌توانید به‌راحتی آن‌ها را کنترل کنید و تغییر دهید.

    برای مثال، شما می‌توانید تعیین کنید چه کسانی در تیم شما کار کنند و یا کسب و کارتان در چه موقعیت جغرافیایی قرار گرفته باشد؛ اما نمی‌توانید حوادث طبیعی و سیاست‌های دولتی را تغییر دهید.

    رسیدن به یک زبان مشترک!

    احتمالا می‌دانید که هر کدام از این ۴ واژه به کار رفته در آنالیز SWOT (قوت، ضعف، فرصت، تهدید)، چه مفهومی دارند. اما برای این که به یک زبان مشترک در مورد آن‌ها برسیم، در ادامه هر یک از آنها را برایتان تعریف خواهیم کرد.

    • نقاط قوت: ویژگی‌های مثبتی که شما را نسبت به رقبا برتر می‌کنند.
    • نقاط ضعف: ویژگی‌های منفی، که نسبت به رقبا در آن‌ها ضعف دارید.

    در رابطه با نقاط قوت و ضعف دو نکته مهم وجود دارد:

    اول اینکه نقاط قوت و ضعف، باید از دید مشتری باشد نه خودتان.

    دوم اینکه این دو مفهوم، در رابطه با رقبا در نظر گرفته می‌شوند. برای مثال، قیمت مناسب در صورتی برای شما نقطه قوت محسوب می‌شود، که رقبا این ویژگی را نداشته باشند.

    • فرصت‌ها: عوامل خارجی بالقوه‌ای که می‌توانید از آن‌ها به نفع کسب و کار خود استفاده کنید.
    • تهدیدها: عوامل خارجی بالقوه‌ای که می‌توانند به کسب و کار شما آسیب برسانند.
    آنالیز swot

    پاسخ‌های درست نمی‌گیرید؟! سوالاتتان را عوض کنید!

    حالا که متوجه شدید هر کدام از بخش‌های چهارگانه مدل SWOT  از نظر تئوری چه مفهومی دارند، به شما یاد می‌دهیم چگونه می‌توانید در عمل هم به آن‌ها پی ببرید. سوالات درست، همیشه ما را به جواب‌های درستی می‌رسانند. به راحتی و تنها با چند سوال ساده، می‌توانید ضعف، قوت، تهدید و فرصت‌های کسب و کار خود را شناسایی کنید!

     

    • نقاط قوت: چرا مشتری‌هایتان شما را انتخاب کرده‌اند؟ نسبت به سایر رقبا چه ویژگی‌های مثبتی دارید؟ چه منابعی را در اختیار دارید، که رقبایتان ندارند؟
    • نقاط ضعف: چه ویژگی‌هایی باعث شده که مشتری‌ها، به جای شما، رقبا را انتخاب کنند؟ محدودیت منابع شما نسبت به رقبا چیست؟ از نظر مشتری، رقبا چه برتری نسبت به شما دارند؟
    • فرصت‌ها: در بازار و محیط بیرونی، چه فرصت‌هایی برای کسب و کارتان وجود دارد؟ چگونه اتفاقات اطرافتان می‌توانند تبدیل به فرصت شوند؟ آیا نقاط قوت شما می‌توانند برایتان فرصت باشند؟
    • تهدیدها: در بازار و محیط بیرونی، چه عواملی وجود دارند که می‌توانند به کسب و کار شما آسیب بزنند؟ تهدیدی از سمت رقبا برای شما وجود دارد؟ آیا نقطه ضعفی دارید که بتواند در آینده شما را تهدید کند؟

    صرفا یک پیشنهاد!

    می‌توانید برای این که از این پرسش‌ها نتایج دقیق‌تر و درست‌تری به دست بیاورید، از مشتریان و یا کارکنانتان بخواهید که در پاسخ دادن به آن‌ها مشارکت داشته باشند. این کار باعث می‌شود، تنها از دید خودتان به مسئله نگاه نکنید!

    مزایای ماتریس SWOT

    ۱. کاربردهای متعددی دارد

    فرقی نمی‌کند که قصد تجزیه و تحلیل پروژه خاص، بخشی از سازمان، کسب و کار کوچک و یا حتی دولت را داشته باشید، می‌خواهید برنامه ریزی استراتژیک انجام دهید و یا صرفا موقعیت رقابتی خود در بازار را بسنجید، در هرصورت، آنالیز SWOT به کارتان می‌آید!

    ۲. روشی مقرون به صرفه است

    برای انجام این تجزیه و تحلیل، به تخصص و یا مهارت خاصی احتیاج ندارید. و حتی نیاز نیست که درمورد آن، از شخص خاصی مشاوره دریافت کنید. یک و یا چند نفر از کارمندانتان که به خوبی با کسب و کار شما آشنا باشند، برای این کار کافی‌ هستند.

    ۳. یکپارچه کردن کارکنان

    باعث می‌شود که همه کارکنان، یک دید واحد راجع به سازمان و یا کسب و کارتان داشته باشند. در این صورت، همه دقیقا می‌دانند که هدف سازمان چیست و باید چه فرایندی را برای رسیدن به آن طی کنند. در این حالت، حتی بحث و تبادل نظر هم راحت‌تر می‌شود. چون همه افراد از یک نقطه‌‌ی دید یکسان، با هم صحبت می‌کنند.

    ۴. زاویه دید جدید

    گاهی اوقات متوجه مشکلات و راه‌حل آن‌ها نمی‌شویم، چون از زاویه دید غلطی به مسئله نگاه می‌کنیم. مدل SWOT ، چشمتان را به روی مسائلی باز می‌کند که شاید، نقاط عطف کسب و کار شما هستند، و تا به‌حال متوجه آن‌ها نشده‌اید! 

    مشاوره رایگان نبض مارکتینگ را از دست ندهید!

    تحلیل swot چه کاربردی برای کسب و کارها دارد؟

    در این قسمت توضیح می‌دهیم که وقتی از کاربردهای متعدد مدل SWOT برای کسب‌ و‌ کارتان صحبت می‌کنیم، دقیقا منظورمان چیست؟

    • یک نگاه واقعی، داده محور و حقیقی نسبت به کسب و کارتان ارائه می‌دهد.
    • موقعیت رقابتی شرکت در بازار را می‌سنجد.
    • در برنامه ریزی استراتژیک، به کسب و کار ما کمک می‌کند.
    • نشان می‌دهد کسب و کار ما، چه پتانسیل‌هایی برای پیشرفت یا پسرفت دارد.
    • فعالیت‌های مفید را الویت‌بندی می‌کند.
    • باعث می‌شود از بین تمام گزینه‌های موجود، بهترین گزینه را انتخاب کنیم.

    استراتژی‌های مدل SWOT؛ اینجاست که تلاش‌هایتان نتیجه می‌دهد!

    هر چقدر هم که نقاط قوت، ضعف، فرصت‌ها و تهدید‌هایتان را به خوبی شناسایی کرده باشید، اگر نتوانید از دل آن‎‌ها استراتژِی متناسب با کسب و کارتان را استخراج کنید، این کار هیچ فایده‌‌ای برایتان نخواهد داشت! شناسایی ۴ عنصر مدل SWOT ، بدون رسیدن به استراتژِی مناسب، مثل این است که به پزشک مراجعه کنیم، بیماری خود را تشخیص دهیم و سپس هیچ اقدامی برای درمان نکنیم! 

    از ارتباط و تلاقی نقاط قوت، ضعف، فرصت‌ها و تهدید‌هایی که شناسایی کرده‌اید، استراتژی‌های متناسب با کسب و کارتان به دست می‌آید. 

  • استراتژی تهاجمی _ SO:
  • در این استراتژی سعی می‌کنیم با استفاده از نقاط قوت کسب و کارمان (Strengths)، حداکثر استفاده را از فرصت‌ها (Opportunities) ببریم.

  • استراتژی تدافعی _ST:
  • در این استراتژی تلاش می‌کنیم که با استفاده از نقاط قوت کسب و کارمان (Strengths)، اثر تهدیدها (Threats) را به حداقل برسانیم.

  • استراتژی محافظه کارانه _ WO:
  • با استفاده از فرصت‌های کسب و کارمان (Opportunities)، نقاط ضعف را از بین می‌بریم (Weaknesses).

  • استراتژی رقابتی _ WT:
  • در این استراتژی در تلاشیم، با از بین بردن نقاط ضعف کسب و کارمان (Weaknesses)، اثر تهدیدات (Threats) را کمتر کنیم.

    اگر تحلیل SWOT هنوز برایتان شفاف نیست، نگران نباشید! همیشه مثال‌ها، درک مسائل را آسان‌تر می‌کنند! در ادامه سعی کرده‌ایم، با ارائه یک مثال از برند مک دونالد، این مبحث را بطور کامل برای شما جا بیندازیم.

    شرکت مک دونالد؛ یک مثال واقعی

    swot مک دونالدکمتر کسی در جهان وجود دارد که مک دونالد را نشناسد! این برند در زمینه فست فود فعالیت می‌کند و چشم اندازش این است که در این حوزه به بهترین برند در سراسر دنیا تبدیل شود. 

    ابتدا نقاط قوت، ضعف، تهدیدها و فرصت‌های این کسب و کار، و سپس استراتژی‌هایی که به کار گرفته است را بررسی می‌کنیم.

    • نقاط قوت
    1. مک دونالد سهم زیادی از بازار را به خود اختصاص داده است.
    2. هر چند وقت یک بار محصولات جدید به بازار ارائه می‌کند.
    • نقاط ضعف
    1. به دلیل قیمت کمتر محصولات مشابه، خرید از مک دونالد برای مشتریان به صرفه نیست.
    2. از روغن‌های حاوی ترانس که برای سلامتی مضر است، استفاده می‌کند.
    • تهدیدها
    1. کارشناسان تغذیه، غذاهای مک دونالد را در ابتلا به دیابت و حمله‌های قلبی موثر می‌دانند.
    2. رقبای مک دونالد، ممکن است باعث کمتر شدن سهم او در بازارهای داخلی و بین‌المللی شوند.
    • فرصت‌ها
    1. کشورهایی مانند چین و هند، رشد جمعیتی زیادی کرده‌اند.

  • استراتژی تهاجمی _ SO:
  • مک دونالد سهم زیادی از بازار را به خود اختصاص داده است (S) و همچنین کشورهایی مانند چین و هند، رشد جمعیتی زیادی کرده‌اند (O)؛ بنابراین مک دونالد تصمیم می‌گیرد که سهم جهانی خود را در آسیا افزایش دهد (SO).

    استراتژی تهاجمی-so

  • استراتژی محافظه کارانه _ WO:
  • یک نقطه ضعف مک دونالد این است که به دلیل وجود رقبای قوی در بازار، خرید از آن برای مشتریان به صرفه نیست (W). و از طرفی این فرصت را در بازار مشاهده می‌کند که مشتریان به غذاهایی با قیمت کمتر توجه نشان می‌دهند (O).  بنابراین منوی غذاهای ارزان قیمت تهیه می‌کند (WO).

    استراتژی محافظه کارانه-wo

  • استراتژی رقابتی _ WT:
  • یکی از نقاط ضعف مک دونالد این است که از روغن‌های حاوی ترانس که برای سلامتی مضر است، استفاده می‌کند (W). از طرف دیگر، این مسئله که متخصصان تغذیه، غذاهای مک دونالد را در کلسترول بالا، دیابت و حمله های قلبی موثر دانسته اند، برای او یک تهدید بزرگ به حساب می‌آید (T). بنابراین، مک دونالد استراتژِی حذف روغن ترانس از کلیه محصولاتش در سراسر دنیا را به کار می‌گیرد (WT).

    استراتژی رقابتی-wt

  • استراتژی تدافعی _ST:
  • یکی از نقاط قوت مک دونالد معرفی محصولات جدید است (S). و از سوی دیگر رقبای مک دونالد سهم او در بازارهای داخلی و بین‌المللی را تهدید می‌کنند (T). مک دونالد از این نقطه قوت خود برای خنثی کردن این تهدید استفاده می‌کند. بنابراین مک دونالد، استراتژی خلاقیت و تولید محصولات جدید را در پیش می‌گیرد (ST).

    استراتژی تدافعی-st

    متفاوت عمل کنید!

    این مقاله را با یک جمله از انیشتین به پایان می‌رسانیم. او می‌گوید:

    نمی‌توانید کاری یکسان را بارها و بارها انجام دهید و انتظار دستیابی به نتیجه متفاوتی را داشته باشید.

    پس اگر می‌خواهید نتیجه متفاوتی از کسب و کارتان بگیرید، زمان تجدید نظر در استراتژی‌هایتان فرا رسیده! در این مسیر تحلیل SWOT به کمک شما می‌آید تا بفهمید کسب و کارتان در چه وضعیتی است و مناسب‌ترین استراتژی برای آن چیست.

    سوالات متداول

    یک ابزار مدیریتی است که بر پایه به حداقل رساندن ضعف‌ها و تهدیدها و به حداکثر رساندن نقاط قوت و فرصت‌ها به وجود آمده است.

     نقاط قوت (Strengths)، نقاط ضعف (Weaknesses)، فرصت‌ها (Opportunities) و تهدیدها (Threats)

     نقاط ضعف، قوت، فرصت‌ها و تهدیدهای شما را شناسایی کرده و سپس مناسب‌ترین استراتژی را برای موقعیت فعلی کسب و کارتان ارائه می‌دهد.

    محتوای این بلاگ توسط کارشناسان تایید شده است.

    با تشکر از شما برای زمانی که صرف مطالعه این محتوا کردید. 

    تیم تولید محتوا | آژانس خلاقیت نبض مارکتینگ

    مطالعه بیشتر

    [ASRating]

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    popup

    هـدیه ویـژه به مـدت محـدود

    مشـاوره اختصاصـی سئـو "رایـگان"

    popup

    هـدیه ویـژه به مـدت محـدود

    مشـاوره اختصاصـی سئـو "رایـگان"