call nabz

۰۲۱۸۸۹۴۸۹۱۷

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
الگوریتم کبوتر گوگل

الگوریتم کبوتر چیست و چگونه کار می‌کند؟

  • تصور کنید کبوترهای شهر شما، کسانی بودند که تصمیم می‌گرفتند کدام مناطق محلی بهتر از سایر نقاط است. این کار ویژگی الگوریتم کبوتر است. این پرندگان باهوش برای ساختن لانه‌های خود تکه‌های چوب را از جایی برداشته و در جای مناسب دیگری برای ساخت لانه، قرار می‌دهند؛ جایی گرم و نرم که پیدا کردن آب و دانه راحت‌تر است. این دقیقاً همان کاری است که الگوریتم کبوتر با عبارات جستجوی شما می‌کند!

    کبوتر گوگل عبارات جستجوی شما را برمی‌دارد  و به دنبال بهترین مکان برای آن‌ها می‌گردد. حالا هر سایتی که گرم و نرم‌تر باشد و آب و دانه بیشتری (بخوانید سئو سایت) را در دسترس قرار دهد، الگوریتم کبوتر فوراً آن را انتخاب می‌کند.

    آنچه در این مقاله می‌خوانید...

    الگوریتم کبوتر چیست؟

    گوگل با انتشار الگوریتم کبوتر، یکی از بزرگترین تغییرات را در نتایج جستجوی «ارگانیک محلی» و «محلی» خود ایجاد کرد. این به‌روزرسانی  در الگوریتم‌های گوگل در سال ۲۰۱۴ انجام شد و نام‌گذاری آن توسط یک نشریه صنعتی به نام”Search Engine Land” صورت گرفت که به‌طور مستقیم اطلاعاتی از شرکت گوگل در مورد هدف از ارائه الگوریتم کبوتر گرفته بود.

    هدف از انتشار الگوریتم کبوتر ارائه نتایج جستجوی محلی هوشمند، مرتبط و دقیق‌تری نسبت به قبل بود که بیشتر با سیگنال‌های رتبه‌بندی جستجوی وب سنتی ارتباط داشت. همان‌طور که می‌توانید امروزه با جستجوی نام محلی خاص، این تغییرات را در نتایج جستجوی Google Maps و نتایج جستجوی وب گوگل مشاهده کنید.

    الگوریتم کبوتر برای نزدیک کردن الگوریتم جستجوی محلی گوگل به الگوریتم وب و بهبود پارامترهای رتبه‌بندی براساس فاصله و مکان طراحی شده است. از جمله به‌روزرسانی‌های این الگوریتم می‌توان به جایگزینی پک ۷تایی با پک۳تایی اشاره کرد.

    عبارات “Google 7-pack” و “Google 3-pack” به روشی اشاره دارد که گوگل لیست‌ مشاغل محلی را در نتایج جستجو نشان می‌دهد، به ویژه در پاسخ به جستجوهایی با هدف محلی مانند «کافی شاپ‌های نزدیک من» یا «تعمیرات خودرو در تهران». این فهرست‌ها بخشی از پک محلی گوگل هستند که در بالای نتایج جستجو ظاهر می‌شوند تا گزینه‌های مرتبط و نزدیک را در اختیار کاربران قرار دهند.

    پک سه تایی در مقابل پک هفت تایی گوگل در نتایج جستجو گوگل

    Google 7-pack

    به قالب قدیمی‌تری اشاره دارد که در آن گوگل فهرست هفت‌تایی کسب‌وکار محلی را در یک کادر در نتایج جستجو نمایش می‌دهد. این قالب قبل از به‌روزرسانی در سال ۲۰۱۵ رایج بود. هر لیست در پک ۷ تایی شامل نام کسب‌وکار، آدرس، شماره تلفن و ساعات کاری و امتیاز مشتریان بود.

    Google 3-Pack

    گوگل، فرمت فهرست محلی خود را در سال ۲۰۱۵ از قالب ۷تایی به پک ۳تایی به‌روزرسانی کرد. این تغییر بخشی از مجموعه گسترده‌تری از به‌روزرسانی‌ها با هدف ارائه یک تجربه بهتر از تلفن همراه در میان سایر عوامل بود. این قالب جدید تنها فهرست ۳تایی کسب‌وکارهای محلی را نشان می‌دهد که باعث رقابت بیشتر کسب‌وکارها برای  قرار گرفتن در این فهرست شده است. این قالب جدید گوگل به گونه‌ای طراحی شده است که در تلفن همراه بهتر نمایش داده می‌شود تا کاربران تجربه کاربری باکیفیت‌تری در زمان جستجوهای اینترنتی خود با موبایل داشته باشند.

    بر خلاف پک ۷تایی، فهرست پک ۳تایی شامل جزئیات کمتری هستند؛ به‌عنوان مثال، آدرس‌ها و شماره تلفن‌ها ممکن است تا زمانی که کاربر روی آن کلیک نکند، نمایش داده نشوند که این امر بر اهمیت یک پروفایل بهینه‌سازی شده در گوگل بیزینس تأکید می‌کند.

    الگوریتم کبوتر گوگل چگونه کار می‌کند؟

    فرض کنید صاحب یک رستوران سنتی با نام «رستوران خانگی» در تهران هستید. قبل از ارائه الگوریتم کبوتر، ممکن بود با جستجوی عبارت «رستوران سنتی در تهران»، گوگل نتایج را براساس نزدیکی رستوران به محل فرد جستجوکننده و روش‌های اولیه سئو محلی مانند داشتن فهرست به‌روزرسانی شدۀ “Google My Business” اولویت‌بندی کند.

    پس از به‌روزرسانی الگوریتم Pigeon، همان عبارت جستجو، براساس سیگنال‌های دقیق‌تری مانند سئو وبسایت رستوران؛ کلمات کلیدی، بک‌لینک‌ها، اعتبار سایت و از طرفی سازگاری نام، آدرس و شماره تلفن رستوران با استانداردهای گوگل، بررسی نظرات مثبت کاربران، استفاده از بک‌ لینک‌ها در وبلاگ‌های مرتبط و البته معیارهای تعامل کاربر از جمله نرخ کلیک نیز سنجیده می‌شود.

    بنابراین، اگر وبسایت «رستوران خانگی» محتوا و سئو بهتری داشته و موارد نام برده شده، در سایت به‌خوبی به‌کار رفته باشد، این رستوران به احتمال زیاد در نتایج جستجوی محلی عبارت «رستوران ستنی در تهران» در رتبه‌های بالا قرار می‌گیرد.

    با وجود الگوریتم کبوتر گوگل حتی اگر رستوران‌های نزدیک‌تر دیگری به فرد جستجوکننده هم وجود داشته باشد، باز هم ممکن است «رستوران خانگی» در رتبه‌های بالا و یا در فهرست ۳تایی گوگل ظاهر شود.

    پک سه تایی گوگل در صفحه نتایج جستجو

    گوگل چه موقع تصمیم می‌گیرد مشخصات یک سایت را در پک ۳تایی نمایش دهد؟

    تصمیم گوگل برای نشان دادن یا نشان ندادن شماره تلفن و آدرس کسب‌وکار شما به‌طور مستقیم در لیست‌های پک سه‌تایی می‌تواند به عوامل مختلفی بستگی داشته باشد که عمدتاً به‌نحوه هدف Google برای ارائه بهترین تجربه کاربری و ارتباط اطلاعات با عبارت جستجو مربوط می‌شود.

    • زمینه و هدف جستجو

    گوگل نمایش نتایج خود را مطابق با هدف احتمالی پشت یک عبارت جستجو تنظیم می‌کند. برای جستجوهایی که گوگل تشخیص دهد کاربر بدون وارد شدن به سایت نیاز به تماس فوری دارد، ممکن است شماره تلفن به‌طور برجسته‌تری نمایش داده شود؛ این موضوع می‌تواند مربوط به یک کلینیک و یا یک رستوران باشد. در موارد دیگر، ممکن است Google اطلاعات دیگری مانند ساعات کاری یا نظرات را در اولویت قرار دهد.

    • دستگاه مورد استفاده برای جستجو

    نمایشگر می‌تواند بین جستجوهای دسکتاپ و موبایل متفاوت باشد. با توجه به اندازه صفحه نمایش کوچک‌تر و در صورت نیاز به تماس فوری با یک کسب‌وکار در موبایل، احتمال دارد گوگل تمایل بیشتری به نمایش شماره تلفن‌ها به‌طور مستقیم در فهرست۳تایی جستجوهای موبایل داشته باشد.

    • تکمیل و بهینه‌سازی پروفایل کسب‌وکار گوگل بیزنس

    کسب‌وکارهایی که “Profile Google Business” کامل و بهینه‌سازی شده دارند، احتمالاً اطلاعاتشان به‌طور برجسته نمایش داده ‌شود. این نه تنها شامل داشتن شماره تلفن و آدرس در این فهرست می‌شود؛ بلکه باعث اطمینان از اینکه اطلاعات دقیق و مطابق با سایر فهرست‌های آنلاین است نیز می‌شود.

    • رفتار و ترجیحات کاربر

    گوگل دائماً نتایج جستجوی خود را براساس نحوه تعامل کاربران تطبیق می‌دهد. اگر داده‌های گوگل تشخیص ‌دهد که کاربران ترجیح می‌دهند شماره تلفن یا آدرس‌ها را مستقیماً در نتایج جستجو برای انواع خاصی از کوئری‌ها ببینند، احتمال نمایش این جزئیات بیشتر خواهد بود.

    • کنترل و حفظ حریم خصوصی

    در برخی موارد، ممکن است دلایل نظارتی یا حفظ حریم خصوصی برای عدم نمایش مستقیم اطلاعات خاص در نتایج جستجو وجود داشته باشد. چنین چیزی می‌تواند بسته به منطقه و نوع کسب‌وکار متفاوت باشد.

    • کیفیت و مرتبط بودن اطلاعات

    هدف گوگل ارائه مرتبط‌ترین و مفیدترین اطلاعات به کاربران است. اگر شماره تلفن یا آدرس کسب‌وکار قدیمی، نادرست یا ارتباط کمی با کوئری داشته باشد، ممکن است گوگل آن را مستقیماً در پک ۳ تایی نمایش ندهد.

    • رقابت بر سر محدودیت‌ نمایش

    از آنجایی که تنها سه جایگاه در پک ۳تایی وجود دارد، گوگل باید تصمیم بگیرد که چه اطلاعاتی برای نمایش مهم‌تر است، به‌ویژه برای صفحه نمایش تلفن همراه. در دسته‌ها یا حوزه‌های بسیار رقابتی، گوگل ممکن است اطلاعاتی، مانند اسامی کسب‌وکارها و امتیاز کاربران و رتبه‌بندی سایت را برای نمایش مشخصات آن اولویت قرار دهد.

    • اسکیما

    اسکیما می‌تواند بر نحوه نمایش اطلاعات کسب‌وکار شما مانند شماره تماس و آدرس در نتایج جستجوی گوگل تأثیر بگذارد.

    اسکیما چگونه بر نمایش اطلاعات سایت در پک ۳تایی گوگل تأثیر می‌گذارد؟

    نشانه‌گذاری طرحواره (Schema MarkUp) کدی است بر پایه واژگان معنایی که در کدگذاری وبسایت‌ها استفاده می‌شود تا به موتورهای جستجو کمک کند تا نتایج مفیدتری را به کاربران ارائه دهند. اسکیما به گوگل کمک می‌کند تا جزئیات کسب‌وکار را بفهمد و به‌طور دقیق نمایش دهد.

    اسکیما به‌ موتورهای جستجو کمک می‌کند تا محتوای وبسایت شما را درک کنند و به جای اینکه آن را به گوگل واگذار کند تا خود محتوای سایت را تفسیر کند، سرنخ‌های واضح و روشن در مورد معنای صفحه و محتوای آن ارائه می‌دهد.

    توجه به این نکته مهم است که اگرچه نشانه‌گذاری Schema می‌تواند تأثیر مثبتی بر روی نمایش سایت در نتایج جستجو بگذارد؛ اما تضمینی برای این موضوع نیست. الگوریتم‌های گوگل مانند الگوریتم کبوتر، هنگام تعیین نحوه نمایش نتایج جستجو، طیف وسیعی از عوامل از جمله کوئری، موقعیت مکانی کاربر، رفتار کاربر، اعتبار وبسایت و… را در نظر می‌گیرند. با توجه به توضیحاتی که ارائه شد، در ادامه نحوه تأثیرگذاری اسکیما بر سئو سایت را شرح می‌دهیم.

    • درک پیشرفته

    با پیاده‌سازی اسکیمای کسب‌وکار محلی بر روی وبسایت خود، اطلاعات شفاف و ساختاریافته‌ای درباره کسب‌وکارتان از جمله آدرس، شماره تلفن، ساعات کاری و موارد دیگر به گوگل ارائه می‌دهید. این کار می‌تواند به گوگل کمک کند تا با اطمینان بیشتری این اطلاعات را در نتایج جستجوی خود از جمله پک ۳تایی نمایش دهد.

    • ریچ اسنیپت

    اسکیما می‌تواند بر ریچ اسنیپت‌ها (Rich Snippets) تأثیرگذار باشد که از این طریق نتایج جستجوی بهبودیافته با اطلاعات اضافی مستقیماً در SERPs (صفحات نتایج موتور جستجو) نمایش داده می‌شوند. در حالی که ریچ اسنیپت‌ها بیشتر به نتایج جستجوی تکی مربوط می‌شوند تا پک ۳تایی، اما آن‌ها نشان می‌دهند که چگونه داده‌های ساختاریافته می‌توانند به فهرست‌های جستجوی دقیق‌تر و قابل مشاهده‌ منجر شوند.

    • افزایش میزان مرتبط بودن و دقت

    با استفاده از Schema MarkUp، گوگل به اطلاعات دقیق و به‌روزی درباره کسب‌وکار شما دسترسی پیدا می‌کند. این امر می‌تواند به‌ویژه برای نتایج جستجوی محلی بسیار اهمیت داشته باشد.

    • تأثیر مستقیم بر سئوی محلی

    در حالی که اسکیما تنها یکی از عواملی است که گوگل برای تعیین رتبه‌بندی و نمایش جستجوی محلی استفاده می‌کند، این امکان را دارد به‌شکل مثبتی به اقدامات سئوی محلی شما کمک کند. یک وبسایت بهینه‌شده با داده‌های ساختاریافته شفاف، با احتمال بیشتری در نتایج جستجوی محلی رتبه خوبی می‌گیرد که به‌طور غیرمستقیم بر نحوه و زمان نمایش اطلاعات کسب‌وکار شما تأثیر می‌گذارد.

    • بهینه‌سازی جستجوی موبایل

    با توجه به اهمیت جستجوهای تلفن همراه برای مشاغل محلی و فضای محدود صفحه نمایش در دستگاه‌های تلفن همراه، داشتن داده‌های ساختاریافته که جزئیات کلیدی کسب‌وکار را به وضوح بیان می‌کند می‌تواند مفید باشد. این ممکن است شانس نمایش شماره تلفن و آدرس شما را در زمانی که بیشتر برای کاربران تلفن همراه مرتبط است، به‌طور برجسته نشان دهد.

    10 نکته کاربردی برای کنترل تأثیر منفی الگوریتم کبوتر بر سایت

    ۱۰ نکته کاربردی برای کنترل تأثیر منفی الگوریتم کبوتر بر سایت

    الگوریتم کبوتر یک چالش برای صاحبان مشاغل محلی است که به جای جریمه کردن تخلفات، با در نظر گرفتن برخی از عواملی که کسب‌وکارها بر آن‌ها کنترل کمی دارند یا اصلاً کنترل ندارند، موضع گوگل در مورد میزان مرتبط بودن یک سایت را دوباره تعریف کرد.

    به‌عنوان مثال، یک کسب‌وکار نمی‌تواند محدوده‌ای را که گوگل در اطراف محل جستجوگر برای به دست آوردن نتایج محلی مشخص می‌کند را کنترل کند. فرض کنید، رستوران «خانه ما» در غرب شهر بهترین غذاها را ارائه می‌دهد، در صورتی که شما در شرق شهر باشید و به دنبال بهترین رستوران‌های شهر بگردید، احتمال دارد رستوران «خانه ما» در رتبه‌بندی فهرست‌ ۳تایی گوگل شانسی برای حضور نداشته باشد. جنبه‌هایی از این دست از کنترل کسب‌وکار خارج است، اما خوشبختانه عوامل دیگری را می‌توان برای جلوگیری از تأثیر الگوریتم کبوتر در نظر گرفت که عبارتند از:

    1. بهینه‌سازی کلمات کلیدی محلی
      کلمات کلیدی مبتنی بر مکان را در محتوای وبسایت، عناوین، توضیحات متا و URLهای وبسایت خود بگنجانید تا نمایش بهتری در نتایج جستجوی محلی داشته باشید.
    2. اطمینان از سازگاری NAP
      طمینان حاصل کنید که نام، آدرس و شماره تلفن (Name, Address, Phone Number) شما در و‌بسایت، پروفایل “Google My Business”و همه فهرست‌ها و دایرکتوری‌های دیگر سازگار باشد.
    3. ثبت و بهینه‌سازی کسب‌وکار در گوگل بیزینس
      ایجاد یک پروفایل کامل و بهینه شده در گوگل بیزنس برای مشاهده در نتایج جستجوی محلی و پک ۳ تایی بسیار مهم است.
    4. دریافت بک لینک‌های محلی باکیفیت
      از وبسایت‌های محلی معتبر، روزنامه‌ها و وبسایت‌های اجتماعی، بک لینک بگیرید تا شانس خود را در نتایج جستجوی محلی افزایش دهید.
    5. استفاده از نظرات مثبت کاربران
      نظرات مثبت کاربران در پروفایل گوگل بیزینس و سایر سایت‌های بررسی کسب‌وکار می‌تواند نمایش و جذابیت شما را در نتایج جستجوی محلی بهبود بخشد.
    6. استفاده از اسکیما
      از “Schema markup” در وبسایت استفاده کنید تا به موتورهای جستجو کمک کند که اطلاعات کسب‌وکار شما را در نتایج جستجو به درستی درک کنند و نمایش دهند.
    7. تولید محتوای محلی
      محتوای محلی مرتبط با مخاطبان خود را منتشر کنید مانند اخبار محلی، رویدادها یا راهنماها تا تعامل و ارتباطات خود را با کاربران افزایش دهید.
    8. بهینه‌سازی برای موبایل
      با توجه به حجم بالای جستجوهای محلی در تلفن همراه، مطمئن شوید که وبسایت شما برای موبایل به‌خوبی طراحی شده باشد.
    9. مدیریت و پاسخ به نظرات
      به‌طور مستمر با پاسخ دادن به نظرات کاربران، اعتبار و محبوبیت کسب‌وکار خود را در فضای وب محلی افزایش دهید.
    10. استفاده از شبکه‌های اجتماعی برای تعامل محلی
      از شبکه‌های اجتماعی برای تعامل با جامعه محلی و ترویج و تبلیغ کسب‌وکار خود استفاده کنید.

    الگوریتم کبوتر گوگل در یک نگاه

    الگوریتم کبوتر گوگل برای افزایش دقت و کیفیت جستجوی محلی است. این الگوریتم معیارهای سئو سنتی را با نشانه‌های قابل شناسایی لوکیشن‌ها ترکیب می‌کند و به شما اطمینان می‌دهد که بهترین گزینه‌های نزدیک به خود را برای خرید و دریافت خدمات پیدا می‌کنید. Pigeon Algorithm را به‌عنوان یک قطب‌نمای دیجیتال در نظر بگیرید که با آن می‌توانید بهترین مکان‌ها را متناسب با چیزی که در جستجوی آن هستید، به‌راحتی و با دقت بالا پیدا کنید.

    تیم تحریریه نبض مارکتینگ

    شاید برای شما هم سوال باشد…

    1. الگوریتم کبوتر چه کاربردی دارد؟
      الگوریتم کبوتر به کاربران در پیدا کردن بهترین مکان‌هایی که در گوگل به دنبال آن‌ها هستند، کمک می‌کند.
    2. تفاوت پک ۳تایی و پک ۷تایی گوگل چیست؟
      تا قبل از سال ۲۰۱۵، گوگل فهرستی ۷تایی از بهترین لوکیشن‌ها را در ابتدای نتایج جستجو نمایش می‌داد، اما بعد از آن این فهرست با ۳تا از بهترین لوکیشن‌ها محدود شد.
    3. آیا الگوریتم کبوتر سایت‌ها را جریمه می‌کند؟
      خیر. برخلاف الگوریتم پاندا و پنگوئن، الگوریتم کبوتر جریمه‌ای اعمال نمی‌کند و هدف آن ارائه نتایج جستجوی محلی دقیق‌تر است.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    ممکن است به موضوعات زیر هم علاقه‌مند باشید

    popup

    هـدیه ویـژه به مـدت محـدود

    مشـاوره اختصاصـی سئـو "رایـگان"