call nabz

۰۲۱۸۸۹۴۸۹۱۷

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
  • الگوریتم گوگل برت

    الگوریتم گوگل برت چیست؟ این الگوریتم چگونه کار می‌کند؟

    [ASRating]

    فهـرست مطالـب

    سیستم گوگل از انواع الگوریتم ها همانند الگوریتم پاندا، کبوتر، مرغ مگس خوار، رنک برین و … تشکیل شده است که هر یک از آنها وظایف مختلفی دارند. الگوریتم برت، یکی دیگر از این الگوریتم ها است که با ظهورش در دنیای گوگل، غوغایی را برای سئو سایت به پا کرده است.

    زمانی که می‌گوییم غوغا، یعنی به معنای واقعی کلمه همانند بمب تغییراتی را ایجاد کرده است. تا پیش از آن، هیچ کس تصور نمی‌کرد که گوگل بتواند هوشمندانه تر رفتار کند و به پیشرفت بیشتری برسد، اما با آمدن الگوریتم گوگل برت، درک و فهم گوگل چندین برابر شد.

     وظیفه اصلی تمامی این الگوریتم‌ها منطبق کردن جستجوهای کاربر با بهترین نتایج در گوگل است.

    در ادامهٔ این مقاله با میزان هوشمندی الگوریتم برت و نوع عملکرد آن، آشنا خواهید شد.

    همراه ما باشید که نبض مارکتینگ، شریک جوان شماست!

    شبکهٔ عصبی در الگوریتم ها چیست؟

    شبکه عصبی در الگوریتم ها

    شبکه‌های عصبی الگوریتم‌ها برای شناسایی الگوها طراحی شده‌اند تا به آسان‌تر شدن هرچه بیشتر این مسئله کمک نمایند. با استفاده از این شبکه‌ها در الگوریتم‌ها، درک گوگل از نیاز کاربر بیشتر شده و راحت‌تر میتواند به آنها پاسخ دهد.

    طبقه بندی محتوای عکسی، شناسایی دست خط و حتی پیش بینی روند کسب‌وکارهای مالی مثال‌های خوبی از کاربرد شبکه عصبی در دنیای واقعی هستند.

     

    پردازش زبان طبیعی چیست؟

    پردازش زبان طبیعی در الگوریتم گوگل برت

    پردازش زبان طبیعی یا Natural Language Processing دانشی است که به کامپیوترها این امکان را می‌دهد تا همانند انسان‌ها، مسائل را پردازش و درک کنند.

    اگر کامپیوترها ویژگی پردازش زبان طبیعی را نداشتند و شما به عنوان کاربر در گوگل جملهٔ “گوشی من هنگ کرده است، چه کار کنم؟” را سرچ میکردید، کامپیوتر هیچ درکی از مشکل شما پیدا نمی‌کند و در بهترین حالت، این جمله را ترکیبی از کلمات گوشی، من، هنگ و کار میفهمد.

    اما اگر همین جمله را به یک انسان بگویید، متوجه کار نکردن گوشی شما میشود و راه حلی را به شما می‌گوید.

    دانش NLP در حقیقت تلاش می‌کند که کامپیوترها را به یک مرحله بالاتر ببرد تا جملات و عبارات تنها برای کامپیوتر ترکیبی از کلمات نباشند، بلکه کامپیوترها هم بتوانند مثل انسان جملات و عبارات را درک کنند.

    دانش NLP به ماشین‌ها این امکان را می‌دهد تا با انسان‌ها هم صحبت شوند.

    الگوریتم BERT که مخفف شدهٔ عبارت Bidirectional Encoder Representations from Transformers  است که یک مدل جدید در دانش پردازش زبان طبیعی (NLP) برای فهم و درک هرچه بهتر زبان‌های انسانی و طبیعی است. 

    الگوریتم برت چیست؟

    الگوریتم برت

    همانطور که گفتیم، الگوریتم BERT مخفف عبارت  Bidirectional Encoder Representations from Transformers  است و در فارسی معنی آن اعمال کدگذاری دوطرفه برای مبدل‌ها است.

    ممکن است که این نام طولانی برای شما عجیب و غریب باشد و شما از شنیدن آن وحشت کنید، اما دانستن کارایی این الگوریتم جذاب گوگل می‌تواند این مبحث را برای شما بسیار شیرین‌تر کند. الگوریتم برت، در واقع مانند یک شبکه عصبی است که بر پایه‌ی تکنیک‌های زبان محاوره‌ای که انسان‌ها به طور طبیعی استفاده می‌کنند قرار گرفته است.

    در ساده ترین حالت ممکن، بِرت مدلی از زبان محاوره و روزمره است که به الگوریتم های گوگل کمک میکند تا حتی کوچک ترین بخش های زبان محاوره مثل حروف اضافه را به خوبی یک انسان درک کند.

    حالا از شما میپرسیم، وقتی شروع به تایپ کردن در گوگل میکنید، بیشتر عبارت های پیشنهادی، از چه نوع زبانی استفاده میکنند؟

    الگوریتم برت

    پس اگر که شما به آن فکر کنید، درک میکنید که‌:

    از آن جایی که انسان ها در گوگل مسائل خود را بیشتر با زبان محاورۀ خودشان جستجو میکنند، ربات های گوگل به جای تمرکز بر ساختار ماشینی، به بعد انسانی و طبیعی زبان توجه میکنند و نتیجه نهایی این عمل را ایده آل تر ارائه می‌دهند.

    هدف الگوریتم برت چیست؟

    به زبان ساده، هدف از الگوریتم گوگل برت، درک کاربر و نیاز کاربر است، به طوریکه گوگل بتواند عبارت جستجو شده با زبان محاوره‌ای توسط کاربر را درک کند و بهترین نتیجه را به کاربر نمایش دهد.

    الگوریتم برت از چه زمانی به کار گرفته شد؟

    گوگل در سال ۲۰۱۸ الگوریتم  برت را برای همه قابل دسترس قرار داد. این بدین معنی است که هر شخصی می‌تواند به راحتی از الگوریتم  برت برای تقویت کردن سیستم پردازش زبان خود استفاده کند.

    اما اولین انتشار این الگوریتم بیشتر حالت آزمایشی داشت و هدف از ارائه آن، تکمیل کردن بخش‌های مختلف و از آن مهم‌تر رفع باگ‌ها و حفره‌های امنیتی آن بود.

    بعد از حدود یک سال از انتشار و ارائه این الگوریتم برای توسعه‌دهندگان و دیباگرها، در اکتبر ۲۰۱۹ نسخه اصلی و کامل آن برای جستجوهای انگلیسی زبان به کار گرفته شد.

    از آن زمان تا کنون، گوگل در حال گسترش این الگوریتم برای پشتیبانی از زبان‌های بیشتر می‌باشد. هنوز تاریخ مشخصی برای ارائه آپدیت‌های بعدی این الگوریتم ارائه نشده و معلوم نیست که آیا گوگل برای این بروزرسانی‌ها برنامه خاصی دارد یا در بازه‌های زمانی مختلف اقدام به انتشار آن‌ها می‌کند.

    الگوریتم برت چگونه عمل می‌کند؟

    عملکرد الگوریتم برت

    این الگوریتم روشی است که با استفاده از آن  گوگل می‌تواند جستجوهایی که توسط کاربران با هر نوع نوشتن و هر ترتیبی که انجام می‌شود را تشخیص دهد و منظور کاربر را بیش از پیش متوجه شود، در حالی که در گذشته موتورهای جستجو تنها قادر به شناسایی مفهوم جملاتی بودند که از قواعد صحیح برای نوشتن آن‌ها استفاده شده است.

    به عنوان مثال در زبان فارسی کلمه شیر چندین معنی دارد و جستجوی آن در گوگل می‌تواند با ابهاماتی برای این موتور جستجو همراه باشد هنگامی که منظور کاربر شیر آب است ولی تنها کلمه‌ی شیر را جستجو کرده باشد ممکن است که گوگل شیر خوراکی و یا حتی شیر حیوان را به عنوان نتیجه برای شما بیاورد اما هنگامی که از کلمات پس و پیش برای این جستجو استفاده کنید به احتمال زیاد گوگل منظور شما را خواهد فهمید و این به لطف الگوریتم  برت است.

    علاوه بر این، موضوع دیگری که با روی کار آمدن الگوریتم جدید گوگل بهتر از قبل میشود، درک موقعیت کلمات در جملات است. 

    وقتی از گوگل میپرسید راه های مهاجرت به انگلیسیا  جمله ” شرکت سئو در تهران  گوگل به تک تک کلمات این جمله به عنوان واحد های جدا از هم نگاه نمیکند، بلکه مفهوم هر کدام از این کلمات را از روی ارتباط آن ها با یکدیگر تشخیص میدهد. در این مثال اگر حرف اضافه «به» را تبدیل به «از» کنیم، معنی جمله کاملاً عوض میشود.

    -قبل از آپدیت : گوگل برت متوجه تفاوت حرف اضافه «به» و «از» و «در» نیست و تنها نتایج مربوط به مهاجرت کانادا را نشان میدهد.

    -بعد از آپدیت: گوگل برت متوجه تفاوت معنی این دو حرف اضافه میشود و با جستجوی هر کدام، نتایج مربوط به یک نوع را نشان میدهد.

    بنا براین در حال حاضر گوگل، توانایی تشخیص مفهوم استفاده از حرف اضافه های به، از و … را دارد.

    گوگل از الگوریتم برت، برای همهٔ جستجوها استفاده می‌کند؟

    از آنجا که گوگل به دنبال بهترین نتایج برای جستجوهای کاربران است، نمیتوان گفت که به صورت قطعی برای همهٔ جستجوها این الگوریتم را استفاده می‌کند یا نمی‌کند.

    اما این مسئله هم وجود دارد که کلمات کلیدی که طولانی‌تر هستند، کمتر مورد توجه کسانی قرار میگیرند  که محتوا تولید می‌کنند، در نتیجه گوگل با به کار بردن الگوریتم  برت،  به پیدا شدن نتایج بهتر برای جستجوهای طولانی‌تر کمک می‌نماید.

    کلمات کلیدی کوتاه به دلیل این که اکثراً توسط سئو کاران مورد استفاده قرار می‌گیرند، به راحتی در گوگل یافت می‌شوند به همین دلیل است که الگوریتم برت با این جستجوها سر و کار زیادی ندارد. اما باز هم این به این معنا نمی‌باشد که مورد توجه گوگل برای استفاده از الگوریتم برت نیستند.

    تفاوت الگوریتم برت و رنک برین

    الگوریتم رنک برین و برت

    در ابتدا برخی از کارایی های الگوریتم برت گوگل همانند الگوریتم رنک برین بود اما این دو الگوریتم عملکردهای متفاوتی دارند که هر یک ممکن است به شیوه‌ای متفاوت بر جستجوهای انجام شده در موتور جستجوی گوگل تأثیر بگذارند. در بهترین حالت باید گفت که این ۲ الگوریتم مکمل هم هستند و به هم در جستجوهای گوگل کمک می‌کنند.

    اما الگوریتم برت، از هوشمندی بیشتری برخوردار است و الگوریتم رنک برین با نگاهی به جستجوی فعلی و یافتن جستجوهای قدیمی عمل می‌کند و با توجه به عملکرد شما نسبت به نتایج نشان داده شده صحیح بودن این نتایج را بازبینی می‌کند. علاوه بر این رنک برین به نوعی جستجوهای شما را ترجمه می‌کند.

    برای مثال اگر شما در گوگل عبارت بزرگترین برج ایران را جستجو کنید، گوگل به وسیله رنک برین متوجه خواهد شد که منظور شما برج میلاد تهران می‌باشد.

    تاثیر الگوریتم برت بر سئو

    الگوریتم برت موثر بر سئو

    از آنجایی که سئو فرآیند بهینه سازی موتورهای جستجو است، هر تغییری که موتورهای جستجو به الگوریتم های خود میدهند، فرآیند بهینه سازی را تحت تاثیر قرار می‌دهد که درواقع یعنی انواع سئو همانند خدمات سئو سایت فروشگاهی و شرکتی و … را تحت تاثیر قرار داده است.

    همانطور که میدانیم که اگر کاربر میخواهد عبارتی را با هر نوع نوشتاری جستجو کند، گوگل با استفاده از الگوریتم برت، بهترین و مرتبط ترین نتایج را با عبارت جستجو شده به کاربر نمایش دهد.

    بنابراین با استفاده از این الگوریتم، فرآیند جستجوی کاربر بهینه می‌شود.

    میتوان نتیجه گرفت که اگر بهترین نتیجه به کاربر نمایش داده شود، سئوی سایت هم بهبود میابد.

    تاثیر الگوریتم برت بر روش های تولید و بازاریابی محتوا

    الگوریتم برت و بازاریابی

    با استفاده از الگوریتم گوگل برت، تغییر در تولید محتوا به خصوص محتوای متنی بر سئوکاران واجب میشود. روش های قدیمی تولید محتوا مثل تکرار کلمه کلیدی یا سبز کردن چراغ YOAST وردپرس برای رتبه گرفتن در گوگل و سئو تضمینی دیگر اثرگذار نخواهد بود.

    به جای آن، باید با استفاده از تحقیق و یافتن کلمه کلیدی، بتوانیم به طور دقیق تری هدف جستجوی کاربران را درک کنیم و با همان زبانی که کاربران در حال جستجو هستند، شروع به تولید محتوا کنیم.

    درک هدف جستجوی کاربر

    یکی از کارهایی که الگوریتم  برت خوب انجام میدهد، پیش بینی هدف جستجوی کاربر با درصد خطای پایین است. این یعنی اگر شما یکی از کلمات عبارت جستجو شده را اشتباه تایپ کنید ولی بقیه کلمات یک مفهوم داشته باشند، گوگل به درستی متوجه منظور شما میشود و در این حالت مشاهده می‌کنید که در نتایج جستجو همان چیزی وجود دارد که در ذهن شما بوده است!

    پس میتوانیم اینطور نتیجه بگیریم که هدف اصلی الگوریتم برت، درک بهتر و دقیق تر هدف جستجوی کاربر است.

    ۴ سوال متدوال دربارهٔ الگوریتم گوگل برت

    ممکن است برای شما هم این سوالات پیش بیاید!

    ۱. الگوریتم برت با بقیهٔ الگوریتم ها چه تفاوتی دارد؟

    مهم ترین تغییری که گوگل در الگوریتم برت داده است، مربوط به درک بهتر زبان گفتار کاربر با هر نوع محاوره ای می‌باشد. با استفاده از این الگوریتم، گوگل میتواند مفهوم کوچکترین اجزای زبان مانند حروف اضافه را هم درک کند و تشخیص دهد.

    ۲. برت گوگل چطور زبان گفتار را می‌فهمد؟

    گوگل با به کارگیری زمینهٔ هوش مصنوعی در الگوریتم برت، توانایی درک عمیق تر اجزای جمله را پیدا کرده است که می‌تواند همچون انسان، ساختار زبان گفتار را درک کند.

    این یعنی گوگل دیگر مانند موتور جستجو رفتار نمیکند، بلکه همانند مغز انسان عمل می‌کند.

    ۳. الگوریتم برت در زبان فارسی هم فعال شده است؟

    بعد از هر آپدیتی، مدتی طول میکشد تا تغییرات و ساز و کار جدید به زبان فارسی راه پیدا کند. اما به گفته گوگل، برت به زودی برای همه زبان های دنیا فعال خواهد شد. تغیرات برت به صورت مستمر و مرحله ای برای زبان فارسی فعال میشود.

    ۴. بعد از آپدیت الگوریتم برت، چه کار کنم؟

    شما برای آنکه بتوانید با هر آپدیتی، کاربران خود را جذب کنید باید پا به پای گوگل در مسیر آپدیت حرکت کنید و سه کار را انجام دهید :

    ۱.هدف جستجوی کاربر را درک کنید.

    ۲.با درک هدف کاربر، محتوای مناسبی را در اختیار کاربر قرار دهید.

    ۳.با ادبیات مخاطب خود آشنا باشید و با همان ادبیات محتوا تولید کنید.

     

    سخن آخر

    شما باید تلاش کنید که فعالیت‌های خود را با تمام الگوریتم های گوگل مطابقت دهید، اطلاعات خود را به روز نگه دارید و در موارد نیاز از مشاوره سئو استفاده کنید تا با مشکل مواجه نشوید و باعث افزایش ترافیک سایت خود شوید. البته باید گفت که با آمدن یک الگوریتم جدید برای گوگل، کلیت الگوریتم‌های قدیمی گوگل همواره ثابت باقی مانده و صرفاً بروزرسانی می‌شوند. این یعنی گوگل برت فقط قرار است به هوشمندتر شدن و راحت‌تر شدن جستجوهای کاربران کمک کند و قرار نیست قوانین گذشته گوگل را از بین ببرد.

    سوالات متداول شما

    بِرت مدلی از زبان محاوره و روزمره است که به الگوریتم های گوگل کمک میکند تا حتی کوچک ترین بخش های زبان محاوره مثل حروف اضافه را به خوبی یک انسان درک کند.

    همانطور که میدانیم که اگر کاربر میخواهد عبارتی را با هر نوع نوشتاری جستجو کند، گوگل با استفاده از الگوریتم برت، بهترین و مرتبط ترین نتایج را با عبارت جستجو شده به کاربر نمایش دهد.
    بنابراین با استفاده از این الگوریتم، فرآیند جستجوی کاربر بهینه می‌شود.
    میتوان نتیجه گرفت که اگر بهترین نتیجه به کاربر نمایش داده شود، سئوی سایت هم بهبود میابد.

    + میتونی این مطلب رو با دوستات هم به اشتراک بذاری...

    LinkedIn
    Twitter
    Email
    WhatsApp
    Telegram

    محتوای این بلاگ توسط کارشناسان تایید شده است.

     با تشکر از شما برای زمانی که صرف مطالعه این نوشته کردید. 

    + ممکنه به این مطالب هم علاقه‌مند شی...

    تصویر شاخص خطای 500
    خطای 404 و راه حل رفع آن
    طول عمر مشتری چیست

    + میتونی دیدگاهت رو با بقیه به اشتراک بذاری...

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دسته‌بندی مقالات

    مشاوره رایگان

    دوست داری سایتت تو صفحه اول نتایج گوگل دیده بشه؟!

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    popup

    هـدیه ویـژه به مـدت محـدود

    مشـاوره اختصاصـی سئـو "رایـگان"