call nabz

۰۲۱۸۸۹۴۸۹۱۷

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
سئو ویدئو

سئو ویدئو چیست؟ ۷ تکنیک طلایی برای بهینه‌سازی ویدئو!

  • در این مقاله دربارهٔ بخش از سئو محتوا یعنی سئو ویدئو حرف می‌زنیم. شاید از خود پرسیده باشید: چرا باید سئو ویدئو را رعایت کنیم و اصلا اهمیت ویدئو در بهینه‌سازی سایت چیست؟ در جواب باید بگوییم: امروزه بسیاری از کاربران در اینترنت به‌دنبال محتوای ویدئویی هستند؛ زیرا محتوای ویدئویی فهم مطالب را بسیار راحت‌تر می‌کند. به همین دلیل است که افزودن ویدئو به صفحات وبسایتتان در بهینه‌سازی سایت تاثیر بسیاری دارد و افراد بیشتری را به آن جذب می‌کند.

    واقعیت این است که ویدئو به‌سرعت در حال تبدیل شدن به یکی از مهم‌ترین ابزارهای بازاریابی محتوایی است؛ وجود آن در سایت یا حساب کاربریتان در شبکه‌های اجتماعی، می‌تواند تأثیر بسزایی در سئوی سایت شما داشته باشد.

    ویدئو‌ها یکی از انواع قدرتمند محتوا محسوب می‌شوند. شما حتی با بودجه‌ای اندک، می‌توانید ویدئویی بسازید که در عرض چند ساعت فراگیر (وایرال) شود. تهیۀ یک ویدئوی با‌کیفیت اولین گام به سوی یک کمپین بازاریابی ویدئویی موفق است. شما باید برای کسی که ویدئوی شما را مشاهده می‌کند تجربه‌ای به یادماندنی بسازید.

    اما برای اینکه ویدئوهای خود را از بقیه متمایز کنید، چه کاری باید انجام دهید؟ سئو ویدئو چگونه است؟ در این مقاله، مفهوم سئوی ویدئو را به شما توضیح داده و ترفندهایی که می‌توانید برای بهبود رتبۀ ویدئوهای خود انجام دهید را به شما می‌گوییم.

     

    سئو ویدئو

    سئو ویدئو چیست؟

    سئو ویدئو، بهینه‌سازی ویدئو برای موتورهای جستجو است. بهینه‌سازی ویدئو به معنای استفاده از مجموعه‌ای از روش‌ها برای ارائۀ یک تجربۀ مشاهدۀ عالی به مخاطب هدف است. هدف سئو ویدئو این است که ویدئو توسط موتورهای جستجو ابتدا ایندکس شود، سپس در نتایج برتر جستجو برای کلمات کلیدی مورد نظر شما قرار گیرد.

    برای رسیدن به این هدف قبل از هرچیز باید محتوای ویدئویی باکیفیت، مفید و متناسب با مخاطبان هدفتان تولید کنید؛ زیرا محتوای باکیفیت اولویت اول گوگل برای رتبه‌دهی به صفحات سایت‌ها است.

    اما احتمالا می‌دانید که گوگل با استفاده از ربات‌های کامپیوتری محتوای شما را بررسی می‌کند و این ربات‌ها توانایی دیدن یا فهمیدن ویدئوی شما را ندارند؛ در نتیجه، اگر می‌خواهید محتوای ویدئویی شما رتبه‌ای بالا در صفحۀ نتایج موتورهای جستجو (SERP) کسب کند، باید از روش‌های سئو ویدئو استفاده کنید. مثلا یکی از تکنیک های سئو ویدئو این است که شما باید یک عنوان جذاب و درگیرکننده برای مخاطب خود بنویسید.

    حالا که با مفهوم سئو ویدئو آشنا شدید، دلیل اهمیت ویدئو در سئو را به شما می‌گوییم.

     

    دلایل اهمیت سئو ویدو.

    دلیل اهمیت ویدئو در سئو چیست؟

    هیچکس دقیقا الگوریتم‌های گوگل را نمی‌داند؛ اما با توجه به رفتار این الگوریتم‌ها تا به امروز، می‌دانیم که ویدئو یک ابزار قدرتمند برای سئوی سایت محسوب می‌شود. حالا سؤالی که مطرح می‌شود این است که چرا ویدئو به رتبۀ سایت کمک می‌کند؟ چیزی که ما از ارتباط ویدئو و سئو می‌دانیم از قرار زیر است:

    ۱- طبق گفتۀ مجلۀ BrightEdge زمانی که گوگل (تقریبا در ۲۶ درصد از نتایج جستجو) ویدئویی را در کادری کوچک، کنار یک نتیجۀ جستجو نمایش می‌دهد، کاربران به احتمال زیاد بر روی آن کلیک می‌کنند.

    نشان دادن ویدئو در صفحۀ نتایج یک نوع ریچ اسنیپت (Rich Snippet) یا پاسخ پیشرفته است. ریچ اسنیپت‌ها نسبت به اسنیپت‌های استاندارد نرخ کلیک بالاتری دارند. ریچ اسنیپت یعنی گوگل پاسخ کاربر را در همان صفحۀ نتایج موتور جستجو به او نشان می‌دهد؛ بدون اینکه نیاز باشد کاربر بر روی نتایج کلیک کند. به عبارت دیگر بخشی از اطلاعات یک صفحه را نشان می‌دهد که کاربر به دنبال آن است.

    ۲- تاثیر ویدئو در سئوی سایت به‌طور رسمی توسط گوگل تایید نشده است؛ اما تجربۀ سئوکاران موفق نشان داده صفحاتی که حاوی ویدئو هستند، جایگاه بالاتری در صفحۀ نتایج کسب می‌کنند.

    ۳- طبق گفتۀ شرکت Lemon Light (یک شرکت تولیدکنندۀ ویدئو) صفحاتی از سایت آن‌ها که شامل محتوای ویدئویی هستند، بیشترین ترافیک را دارند؛ علاوه‌بر این آن‌ها ادعا می‌کنند زمانی که به یک صفحه موجود در سایت محتوای ویدئویی اضافه می‌کنند، ترافیک آن صفحه بین ۱۰ تا ۲۵۰ درصد افزایش پیدا می‌کند.

    ۴- دو مورد از مهم‌ترین معیارها برای سئو، یکی مدت زمانی است که کاربران در صفحه یا سایت شما صرف می‌کنند و دوم، تعداد بک‌لینک‌هایی است که دامنۀ شما دریافت می‌کند؛ ویدئو تقریباً همیشه هر دوی این معیارها را بهبود می‌دهد.

    حالا که دلایل بالا را گفتیم، احتمالا اهمیت ویدئو در سئو را به‌خوبی درک کرده‌اید. در ادامۀ مقاله با شما دربارۀ تکنیک‌هایی که باید برای سئو یا همان بهینه‌سازی ویدئوهایتان استفاده کنید، صحبت می‌کنیم.

    شما باید به آن به عنوان یک چرخه نگاه کنید. 

    در واقع، محتوای بدون کیفیت می‌تواند برای سایت شما و رتبۀ آن مضر باشد.

     

    اینفوگرافیک ترفندهای سئو

    ترفندهای سئو ویدئو

    اگر تا اینجای مقاله همراه ما هستید، به این معناست که شما تصمیم گرفته‌اید سایتتان را با کمک محتوای ویدئویی به صفحۀ اول نتایج برسانید. ما در این بخش به شما ترفندهای کاربردی را آموزش می‌دهیم که با استفاده از آن‌ها بتوانید کاربران و موتورهای جستجو را از ارزشمند بودن محتوای ویدئویی خود مطمئن کنید؛ زیرا این تنها راهی است که موجب افزایش رتبۀ ویدئوهای شما می‌شود.

     

    ۱- ویدئوی باکیفیت تولید کنید

    کلید استفاده از ویدئو به‌عنوان بخشی از استراتژی سئوی شما این است که برای تولید محتوای باکیفیت زمان بگذارید؛ زیرا لزوما هر ویدئویی تبدیل به فرشته نجات وبسایت شما نمی‌شود. بله این درست است که ویدئو رتبۀ صفحۀ  شما را افزایش می‌دهد و درنتیجه افراد بیشتری روی لینک شما کلیک می‌کنند؛ اما اگر محتوای صفحه‌ی شما باکیفیت نباشد، در این صورت کاربران برای مدت طولانی در سایت شما باقی نخواهند ماند.

    یک ویدئوی بی‌کیفیت رتبۀ صفحۀ شما را به شدت کاهش می‌دهد؛ زیرا موتور جستجو نمی‌خواهد مردم را به یک صفحه‌ی بی‌فایده هدایت کنند. در ابتدا، ممکن است افراد بیشتری سایت شما را در صفحۀ نتایج موتورهای جستجو مشاهده کنند؛ اما اگر صفحه‌ی شما برای آن‌ها مفید نباشد، به‌سرعت از آن صفحه خارج می‌شوند.

    این امر نرخ پرش سایتتان را افزایش می‌دهد و به گوگل می‌گوید که صفحۀ شما ارزشمند نیست؛ نتیجه این می‌شود که رتبه‌ای که به تازگی کسب کرده‌اید را از دست خواهید داد. حتی ممکن است رتبۀ صفحات دیگر را نیز از دست بدهید؛ زیرا سایت شما اکنون از نظر گوگل بی‌اعتبار است.

     

    ۲- کاوری جذاب برای ویدئو انتخاب کنید

     اولین چیزی که کاربران از ویدئوهای شما می‌بینند، کاور ویدئوی شما است. در نتیجه هرچه کاور جذاب‌تری را برای ویدئوی خود انتخاب کنید، نظر افراد بیشتری را به ویدئوی خود جلب خواهید کرد. در ادامه نکاتی که باید هنگام انتخاب کاور ویدئو به آن دقت کنید را برای شما آورده‌ایم.

    • کاور ویدئو باید محتوای ویدئوی شما را به کاربران نشان دهد.
    • این کاور باید تا حد امکان ساده باشد.
    • کاور ویدئو باید چشمگیر باشد؛ یعنی در لحظۀ اول نظر مخاطب را به خود جلب کند.
    • کاور ویدئو می‌تواند شامل کلیدواژۀ شما یا عبارتی کوتاه دربارۀ موضوع محتوای شما باشد.

    به تصویر زیر دقت کنید. این ویدئو نحوۀ تعویض لاستیک ماشین را نشان می‌دهد. همانطور که می‌بینید این تصویر تمام موارد بالا را رعایت کرده است.

    کاوری جذاب برای ویدئو انتخاب کنید

     

    ۳- عنوان ویدئو را کوتاه، مرتبط و جذاب انتخاب کنید

    عنوان ویدئو نیز از آن دسته چیزهایی است که کاربر با توجه به آن تصمیم می‌گیرد ویدئوی شما را تماشا کند یا خیر! مهم‌ترین نکته در انتخاب عنوان ویدئو این است: عنوان باید کاملا با موضوع ویدئو مطابق باشد.

    در عنوان ویدئو باید از کلیدواژۀ شما استفاده شده باشد و به‌سادگی به کاربران بگوید موضوع ویدئوی شما چیست. اگر عنوان ویدئو مرتبط با موضوع آن نباشد، ویدئو نه‌تنها کمکی به سایتتان نمی‌کند بلکه نرخ پرش سایت را نیز افزایش می‌دهد. این چیزی نیست که شما به دنبال آن هستید. مگر نه؟

    مثلا به مثالی که برای کاور ویدئو زدیم توجه کنید. عنوان این ویدئو این است: «چگونه لاستیک ماشین را عوض کنیم؟ تعویض لاستیک ماشین قدم‌به‌‌قدم.» عنوان ساده است و در عین حال موضوع ویدئو را به‌راحتی به مخاطب می‌رساند.

    عنوان ویدئو را کوتاه، مرتبط و جذاب انتخاب کنید

     

    ۴- برای ویدئو توضیح کوتاهی بنویسید.

    اگر صاحب وبسایتی باشید، حتما با توضیحات متا سروکار داشته‌اید. توضیحاتی که برای ویدئوی خود می‌نویسید (مانند توضیحات متا)، در صفحۀ نتایج به کاربران نشان داده ‌می‌شود. این توضیح باید خیلی کوتاه محتوای شما را توصیف کند. در توضیحات ویدئو بیش‌از‌حد از کلیدواژه استفاده نکنید؛ زیرا این کار موجب می‌شود توسط گوگل جریمه شوید و تمام زحماتتان به باد رود.

    به توضیحات ویدئویی که در تصویر زیر نشان داده شده است دقت کنید. این ویدئو در نتایج جستجو برای عبارت «چگونه پاستا درست کنم؟» نشان داده شده است. توضیحات این ویدئو از این قرار است: آموزش نکاتی برتر برای پخت angel hair pasta (نوعی پاستا) همراه با اصولی که می‌توانید برای پخت انواع پاستا استفاده کنید.

    یکی از کارهایی که ما در بخش خدمات سئو برای مشتریان خود انجام می‌دهیم آنالیز دقیق کسب‌وکار و مخاطبان هدف شما است؛ سپس با توجه به نتایج تحقیقاتمان کاور، عنوان و توضیحات ویدئوهای شما را به بهترین شکل ممکن بهبود می‌دهیم. برای دریافت اطلاعات بیشتر از خدمات سئوی شرکت نبض مارکتینگ با کارشناسان ما تماس بگیرید.

    آنچه در این مقاله می‌خوانید...

     

    ۵- از ویدئو رونوشت تهیه کنید

    ربات‌های گوگل نمی‌توانند ویدئوی شما را تماشا کنند! پس باید مطمئن شوید این ربات‌ها متوجه کیفیت ویدئوی شما می‌شوند. (خُب تمام نکات بالا هم به همین منظور بود) گوگل محتواهای متنی شما در صفحه را بررسی می‌کند و به‌وسیلۀ آن‌ها کیفیت ویدئوی شما را حدس می‌زد.

    یکی از متن‌هایی که باید در صفحۀ خود قرار دهید رونوشت ویدئو است. رونوشت ویدئو در اصل همان ویدئوی شماست که به صورت متن نوشته شده است؛ یعنی داستان ویدئو، دیالوگ‌ها و… را می‌نویسید و در زیر ویدئو یا کنار ویدئو قرار دهید.

    با استفاده از متن رونوشت ویدئو، محتوا و موضوع یک ویدئو می‌تواند هم برای بازدیدکنندگان و هم برای موتورهای جستجو به طور یکسان در دسترس باشد. علاوه‌بر این، وجود رونوشت کمک می‌کند که ویدئوها برای افراد دارای معلولیت که ممکن است نتوانند صدای محتوای ویدئویی را بشنوند، قابل دسترس باشد.

    همه‌ی این‌ها باعث می‌شود که درک محتوای ویدئوی شما آسان‌تر و سریع‌تر شده، تعامل کاربران نیز با شما بیشتر شده (بهتر شدن تجربۀ کاربری) و در نهایت احتمال دیده شدن ویدئویتان در صفحۀ نتایج موتورهای جستجو افزایش پیدا کند.

     

    ۶- ویدئو را در صفحه‌ای مناسب قرار دهید

    حواستان باشد گوگل تمام صفحۀ شما را بررسی می‌کند نه فقط ویدئو را! این یعنی شما باید تمام نکات سئو را برای صفحه‌ای که ویدئوی خود را در آن قرار می‌دهید، رعایت کنید. علاوه‌بر این، نکات زیر را نیز باید دربارۀ صفحۀ ویدئوی خود رعایت کنید.

    •   ویدئوی خود را در صفحه‌ای که موضوع آن با ویدئوی شما مرتبط است قرار دهید.
    • اگر در یک صفحه بیش‌از یک ویدئو بارگذاری می‌کنید، مهم‌ترین ویدئو را اول بارگذاری کنید؛ زیرا گوگل معمولا از هر صفحه تنها یک ویدئو را ایندکس می‌کند.
    • یک ویدئو را در چند صفحه از وب‌سایتتان قرار ندهید؛ زیرا قرار دادن یک محتوا در چند صفحه از سایت موجب می‌شود گوگل تشخیص ندهد، کدام صفحه مهم است و این مسئله ممکن است رتبۀ صفحات شما را کاهش دهد.

     

    ۷- در پیاده‌سازی سئوی ویدئو ثابت‌قدم باشید

    شما نمی‌توانید با یک‌بار باشگاه رفتن انتظار هیکل ورزیده داشته باشید. در مورد بازاریابی ویدئویی هم همین‌طور است! پشتکار داشتن و ثبات قدم در این امر نقش کلیدی ایفا می‌کند. برای ارائه‌ی ارزش، بی‌وقفه تلاش کنید. خبر خوب این است که وقتی ببینید این روش چقدر خوب کار می‌کند، انگیزۀ بیشتری برای تولید محتوا به شما خواهد داد!

    رسیدن به موفقیت برای هر استراتژی سئوی ویدئو ممکن است نیاز به زمان داشته باشد. در حالی که برخی تغییرات ممکن است فوراً تأثیر مثبتی بر رتبۀ سایت شما داشته باشند، بسیاری از اوقات تأثیرات واقعی تا هفته‌ها یا ماه‌ها بعد مشخص نخواهد شد. این بدان معناست که اگر می‌خواهید با سئو به موفقیت بلندمدت دست یابید، ضروری است که به اجرای یک استراتژی در یک دورۀ زمانی ثابت ادامه دهید.

    این ثابت‌قدم بودن به موتورهای جستجو اجازه می‌دهد تا قابل اعتماد بودن سایت شما را تشخیص دهند. آن‌ها محتوای شما را بیشتر ارزیابی کرده و تلاش‌های مداوم برای بهینه‌سازی را مشاهده می‌کنند؛ در نتیجه موقعیت شما در صفحۀ نتایج موتور جستجو بهبود می‌یابد. علاوه‌بر این اگر به‌صورت مداوم   محتوای جدید برای کاربران تولید کنید، آن‌ها برای کسب اطلاعات بیشتر بازمی‌گردند؛ این مسئله، تعامل کاربران را افزایش می‌دهد و رتبۀ کلی وبسایت شما را بهبود می‌دهد.

     

    سخن آخر

    در این مقاله به شما گفتیم که سئو ویدئو مجموعه‌ای از تکنیک‌هایی است که موجب می‌شود گوگل ویدئوی شما را ویدئویی ارزشمند تشخیص دهد و آن را بیشتر به مخاطبان خود نشان دهد؛ سپس مهم‌ترین روش‌های کاربردی سئو ویدئو را برای شما توضیح دادیم.

    با این حال بهترین افراد برای انجام یک کار، متخصصان آن حرفه هستند. نه؟ شما با دریافت خدمات سئو از تیم سئوی شرکت نبض مارکتینگ، دیگر نیازی نیست نگران سئوی ویدئوهای خود باشید. برای اطلاع از خدمات سئوی مخصوص به کسب‌وکارتان با کارشناسان ما تماس بگیرید.

    آنچه در این مقاله می‌خوانید...

    آژانس خلاقیت نبض مارکتینگ

    شاید برای شما هم سوال باشد

    سئو ویدیو چیست؟

    سئو ویدئو مجموعه‌ای از روش‌ها است که کمک می‌کند ویدئوی شما در صفحۀ اول نتایج جستجو قرار گیرد.

    سئو ویدئو چگونه به رتبۀ سایت کمک می‌کند؟

    به‌وسیلۀ سئو ویدئو، ویدئوی شما در صفحۀ اول نتایج جستجو قرار می‌گیرد و کاربران را به تماشای ویدئوی شما تشویق می‌کند؛ در نتیجه هرچه ویدئوی شما بیشتر بازدید شود، موتور جستجو به سایت شما اعتبار بیشتری می‌دهد.

    آیا افزودن ویدئو به سایت بازدیدکنندگان سایت را افزایش می‌دهد؟ 

    امروزه طرفداران ویدئو در سراسر دنیا رو به افزایش است؛ این یعنی اگر شما در صفحات سایت خود ویدئو قرار دهید، احتمالا افراد بیشتری از سایت شما بازدید می‌کنند. 

    مراحل پیاده‌سازی سئوی ویدئو چیست؟

    تهیۀ ویدئوی باکیفیت، انتخاب کاوری جذاب برای ویدئو، نوشتن عنوانی درگیرکننده برای ویدئو، نوشتن توضیحی کوتاه و مشخص برای ویدئو، قرار دادن رونوشت از ویدئو در صفحۀ سایت، ایجاد صفحه‌ای مناسب برای ویدئو، داشتن یک استراتژی بلند مدت و استفاده از تبلیغات پولی ویدئویی.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    3 پاسخ

    1. بسیار عالی بود. نکات مفید و مهمی رو در مورد سئو ویدیو مطرح کردین . همچنین در مورد آپلود ویدیو توضیحاتتون بسیار کامل بود.

    2. ممنون از نکات خوب و کاربردی که در زمینه سئو ویدیو مطرح کردین بسیار کاربردی بود. چون من واقعا تفاوتی برای سئو ویدئو در آپارات و سایت خودم لحاظ نمیکردم. بعد از خوندن این محتوا نکات جالبی رو متوجه شدم که هر چند ریز و ظریف بود ولی برای سایت من مفید بود. چون من ویدئو هام رو هم در سایت خودم و هم در آپارات آپلود میکردم.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    ممکن است به موضوعات زیر هم علاقه‌مند باشید

    popup

    هـدیه ویـژه به مـدت محـدود

    مشـاوره اختصاصـی سئـو "رایـگان"