call nabz

۰۲۱۸۸۹۴۸۹۱۷

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
  • تمام آنچه راجع به اعتبار دامنه (Domain Authority) باید بدانید

    اعتبار دامنه

    رمزگشایی از رفتار گوگل با معیاری به نام اعتبار دامنه

    قبل از اینکه بگوییم اعتبار دامنه یا همان دامین اتوریتی (Domain Authority) چیست، اجازه بدهید بگوییم که اصلاً چرا دانستن درباره‌ی آن ضرورت دارد.

    تصور کنید یک کسب و کار با قصد فروش آنلاین، یک وب سایت ساخته‌ و علاوه بر هزینه‌های مربوط به هاست و دامین، هزینه‌ی بسیاری هم صرف طراحی آن کرده است. اگر با تمام تلاش‌های انجام شده، این سایت همچنان در فهرست نتایج گوگل رتبه خوبی نداشته باشد، چطور می‌توان فهمید ایراد کار از کجاست و چرا گوگل این سایت را در نتایج برتر نشان نمی‌دهد؟ 

    یکی از مهمترین معیارهایی که می‌تواند در جواب دادن به این سوال کمک کند، اعتبار دامنه یا همان دامین اتوریتی (Domain Authority) است. اینکه اعتبار دامنه چیست، چطور محاسبه می‌شود، و چطور می‌توان آن را بهبود بخشید، همگی موضوعاتی هستند که در این مقاله از نبض مارکتینگ به توضیح آن خواهیم پرداخت.

    دامین اتوریتی
    آنچه در این مقاله می‌خوانید...

    اعتبار دامنه (Domain Authority) چیست و چرا مهم است؟

    اعتبار دامنه یا همان دامین اتوریتی (Domain Authority) امتیازی است که شرکت معروف ماز، که در حوزه سئو فعالیت می‌کند، طراحی کرده است. این امتیاز توان یک سایت برای رتبه گرفتن در صفحه نتایج گوگل را تخمین می‌زند. 

    با اینکه گوگل همیشه نکاتی را درباره نحوه‌ی رتبه‌بندی سایت‌ها به طور عمومی اعلام کرده، اما جزئیات این مسئله را، مثل یک راز پنهان کرده است. در نتیجه ماز با طراحی دامین آتوریتی سعی کرده از این راز بزرگ گوگل پرده بردارد.

    اعتبار دامنه، که به اختصار DA نوشته می‌شود، می‌تواند عددی بین صفر تا ۱۰۰ باشد؛ به این صورت که هر چه اعتبار دامنه یک سایت عدد بزرگتری باشد، به احتمال بیشتر در سرپ رتبه بهتری می‌گیرد. 

    به واژه‌ی احتمال دقت کردید؟ دامین آتوریتی، رتبه یک سایت در صفحه نتایج را نشان نمی‌دهد، بلکه احتمال رتبه گرفتن آن را نشان می‌دهد. وقتی اعتبار دامنه یک سایت بالا باشد ویژگی‌های آن سایت، مشابه سایت‌هایی است که در نتایج گوگل رتبه خوبی دارند؛ پس احتمال بیشتری دارد که گوگل سایت مدنظر را معتبر دانسته، و رتبه بهتری در نتایج به آن بدهد.

    بیایید با یک مثال این موضوع را روشن کنیم.

    Domain Authority

    توضیح اعتبار دامنه با یک مثال ساده!

     احتمالا شما هم از آن معلم‌های با تجربه داشته‌اید که می‌توانست حدس بزند کدام دانش‌آموز رشته‌ی پزشکی قبول می‌شود و کدام دانش‌آموز حتی مجاز به انتخاب رشته نمی‌شود. در واقع او طی سال‌ها تدریس، فهمیده بود تمام شاگرد‌هایی که رتبه خوبی در کنکور کسب می‌کنند، ویژگی‌های مشابهی دارند.

    مثلا همگی ساعت مطالعه بالایی دارند، یادداشت بر می‌دارند و منابع بهتری برای تست زدن انتخاب می‌کنند. از طرفی شاگردانی که در نهایت رتبه خوبی در کنکور کسب نمی‌کنند هم، ویژگی‌های مشابه بسیاری دارند. مثلا نسبت به درس دادن او بی‌توجه هستند، با منابع آشنایی ندارند و غیره. 

    در واقع ارتباط بین ویژگی دانش آموزان و رتبه کنکور مثل یک الگو هر سال تکرار می‌شده است. پس معلم توانسته به فرمول موفقیت یا شکست در کنکور پی‌ببرد و بر آن اساس، درباره‌ی نتیجه عملکرد دانش‌آموزان جدید اظهار نظر کند.

    حالا اگر فرض کنید که وب‌سایت‌ها همان دانش آموزان با ویژگی‌های مختلفند، و رتبه‌ی آن‌ها در گوگل مثل رتبه کنکور است، ماز همان معلم با تجربه‌ای است که سعی کرده با بررسی ارتباط بین ویژگی‌های مختلف یک سایت و جایگاه آن در صفحه نتایج گوگل به الگوی موفقیت یا شکست یک سایت در صفحه نتایج  پی‌ببرد. ماز نظر خود را درباره‌ی احتمال موفقیت یک سایت بر اساس این الگو به صورت عدد اعتبار دامنه (Domain Authority) نشان می‌دهد. 

    • سایتی که ویژگی‌هایی مشابه سایت‌های موفق دارد امتیاز DA بالاتری به دست می‌آورد. 
    • سایتی که ویژگی‌هایی مشابه سایت‌های ناموفق دارد امتیاز DA پایین‌تری به دست می‌آورد.

    در محاسبه اعتبار دامنه، چه عواملی در نظر گرفته می‌شوند؟

    برای محاسبه‌ی اعتبار دامنه، چندین عامل مختلف ارزیابی می‌شود که مهم‌ترین عامل، وضعیت بک‌لینک‌های یک سایت است. منظور از بک لینک، لینک‌هایی است که از سایت‌های دیگر، به سایت شما داده شده است. در این مورد نه تنها تعداد این لینک‌ها بلکه کیفیت سایت لینک‌ دهنده نیز مهم است.

    محاسبه اعتبار دامنه

    اعتبار دامنه چطور محاسبه می‌شود؟

    ماز به کمک روشی که یادگیری ماشینی (Machine learning) نام دارد، سعی می‌کند به بهترین فرمول برای محاسبه ‌اعتبار دامنه پی‌ببرد. یادگیری ماشینی به این صورت کار می‌کند، که اطلاعاتی به یک برنامه داده می‌شود و این برنامه سعی می‌کند ارتباط بین بخش‌های مختلف آن را درک کند. درست مثل بچه‌ای که با دیدن گرما و آتش متوجه ارتباط بین آن‌ها می‌شود. 

    وقتی این برنامه اطلاعات زیادی را راجع به، ویژگی‌های سایت‌ها و جایگاه آن‌ها در سرپ را تحلیل کند، به مرور به روش رتبه‌دهی گوگل پی‌خواهد برد. بنابراین می‌تواند با الگویی که از رفتار گوگل یاد گرفته احتمال رتبه گرفتن یک سایت را پیش‌بینی کند.

    چه اعتبار دامنه‌ای خوب محسوب می‌شود؟

    نکته بسیار مهمی که باید به آن توجه کنید این است که، اعتبار دامنه یک معیار نسبی است و نمی‌توان یک عدد مشخص را به عنوان اعتبار دامنه خوب تعیین کرد. منظور از معیار نسبی این است که خوب یا بد بودن اعتبار دامنه‌ی یک سایت، به سایت‌های رقیبش بستگی دارد. بنابراین نمی‌توان بدون در نظر گرفتن رقبا، در مورد اعتبار دامنه‌ی یک سایت نظر قطعی داد.

    اما رقبای شما چه کسانی هستند؟

    همانطور که گفتیم زمانی می‌توانیم از اعتبار دامنه به عنوان معیاری برای مقایسه استفاده کنیم که سایت‌ها با هم رقیب باشند. و دانستن آن بدون در نظر گرفتن امتیاز رقبا فایده‌ای ندارد. منظور از رقبا، سایت‌هایی هستند که برای کلیدواژه‌ی هدف شما، رتبه‌ی برتری در صفحه نتایج گوگل دارند. 

    مثلا یک فروشگاه آنلاین فروش چوب را در نظر بگیرید. ما کلیدواژه‌ی «قیمت چوب گردو» را در موتور جستجوی گوگل وارد کردیم تا سایت‌هایی که در گوگل رتبه برتر دارند را پیدا کنیم.

    همانطور که می‌بینید سایت‌های «buskool»، «ashwood» و «romakompany» در صدر فهرست نتایج هستند. با فعال کردن افزونه ماز، می‌توان اعتبار دامنه و اعتبار صفحه‌ی هر یک از این سایت‌ها را ببینیم. در واقع اگر یک فروشگاه لوازم دیجیتال بخواهد برای کلید واژه‌ی «قیمت چوب گردو» به رقابت بپردازد باید اعتبار دامنه سایت خود را در حد و اندازه‌ی رقبای خود بالا ببرد.

    در واقع رقبای یک فروشگاه هارد اکسترنال، سایت‌هایی هستند که کلیدواژه‌های مشابهی را سئو کرده‌اند. نه سایت بی‌ربطی که فعالیت متفاوتی دارد مثل ویکی‌پدیا با اعتبار دامنه‌ی ۹۸.

    فراموش نکنید، برای کلیدواژه‌های مختلف، ممکن است سایت‌های متفاوتی رقیب شما باشند. هر یک از این سایت‌ها می‌توانند اعتبار دامنه‌ی متفاوتی داشته باشند، پس باید این نکته را نیز در نظر بگیرید.

    از کجا می‌توان فهمید اعتبار دامنه چند است؟

    اگر کنجکاو شدید که اعتبار دامنه سایت خودتان یا رقبایتان را بدانید، کافیست وارد سایت Moz شوید و با وارد کردن آدرس سایت مورد نظرتان به طور رایگان اعتبار دامنه آن را ببینید.

    استعلام اعتبار دامنه

    البته امکان سنجش دامین آتوریتی در بسیاری از ابزارهایی که ماز ارائه می‌دهدند در دسترس است، این ابزارها شامل موارد زیر است:

    • لینک اکسپلورر (Link Explorer)
    • ماز بار (MozBar)
    • کیوورد اکسپلورر (Keyword Explorer)
    • کمپینز (Campaigns)
    • ماز ای پی آی (Moz API)

     

    البته سایر شرکت‌های نرم افزاری که در حوزه سئو فعالیت می‌کنند هم معیار مشابهی را با اسم‌های متفاوتی ارائه می‌دهند که می‌توان از آن‌ها استفاده کرد.

    نرم افزار سمراش (Semrush)

    نرم افزار سمراش با امتیاز اعتبار (Authority Score)، کیفیت کلی و عملکرد سئو یک دامنه یا صفحه وب را اندازه گیری می‌کند.

    نرم افزار ای اچ رفز (Ahrefs)

    نرم افزار ای اچ رفز به کمک معیار رتبه دامنه (Domain Rating) یا همان DR وضعیت بک لینک‌های یک سایت را نسبت به سایر سایت‌های موجود در بانک داده‌های خود مقایسه کرده و از صفر تا صد رتبه بندی می‌کند.

    چطور می‌توان اعتبار دامنه سایت را افزایش داد؟

    برای اینکه بتوانید اعتبار دامنه سایت خود را افزایش دهید، باید به طور کلی وضعیت سئوی سایتتان را بهبود بخشیده و در این مسیر به طور ویژه بر افزایش کیفیت و تعداد بک لینک‌های سایتتان تمرکز کنید. سایت ماز _طراح معیار اعتبار دامنه_ این موضوع را اعلام کرده است.

    افزایش اعتبار دامنه

    گوگل هنگام تعیین رتبه یک سایت، عوامل بسیاری را مد نظر قرار می‌دهد. بنابراین ماز نیز به همان نسبت هنگام تعیین اعتبار یک سایت عوامل مختلفی را در نظر می‌گیرد و تنها به یک یا دو عامل اکتفا نمی‌کند. به همین دلیل، تنها با ایجاد تغییر در یکی از ویژگی‌های سایت نمی‌توان به راحتی بر روی اعتبار دامنه آن سایت اثر گذاشت. اما به مرور زمان و با رعایت موارد زیر می‌تواند اعتبار دامنه سایت را بهبود بخشید:

    ۱. وضعیت بک لینک‌های سایتتان را بهبود دهید

    یکی از مهمترین معیارها، وضعیت لینک‌های سایت شما است. برای بهبود وضعیت لینک‌های خارجی سایتتان، باید از وب سایت‌های معتبر و مرتبط، به سایت شما لینک داده شود. در چنین حالتی گوگل اینطور تحلیل می‌کند که سایت شما، به قدری معتبر بوده که سایر سایت‌ها به آن ارجاع می‌دهند.

    وضعیت بک لینک ها

    دقت کنید، اگر از صفحه‌ای بی‌کیفیت و با DA پایین به سایت شما لینک داده شده است، باید حتما این لینک‌ها را از سایت خود حذف کنید. زیرا بی‌اعتباری این سایت‌ها دامن سایت شما را نیز خواهد گرفت. 

    حتی جامی شاعر بزرگ فارسی نیز قرن‌ها پیش به این موضوع اشاره کرده بود (!)

    «مکن هم نشینی به هر بد سرشت / که دُزدَد ازو، طبع تو خوی زشت»

    ۲. سئوی داخلی (OnPage) سایتتان را بهینه کنید

    سئوی داخلی برای بهبود امتیاز DA شما به اندازه سئوی خارجی مهم است. بنابراین باید بهینه سازی کدهای درون صفحه مثل برچسب‌های عنوان (title tags) را در اولویت قرار داده و به خود محتوا توجه ویژه نشان دهید.

    مشاوره رایگان نبض مارکتینگ را از دست ندهید!

    ۳. محتوای سریالی و با کیفیت ایجاد کنید

    اگر می‌خواهید سایت‌های معتبر به سایت شما لینک دهند، باید محتوایی داشته باشید که ارزش لینک دادن داشته باشد. بنابراین باید اطمینان حاصل کنید محتوایی که تولید می‌کنید، به طور منظم منتشر می‌شود و به خوبی نوشته شده و آموزنده باشد.

    ۴. لینک‌های با اعتبار بالا که ترافیک زیادی می‌آورند دریافت کنید

    یکی از عوامل مهمی که گوگل در رتبه بندی سایت‌ شما در نظر می‌گیرد، مربوط بودن (Relevancy) سایتتان به کلیدواژه‌ای است که کاربر جستجو می‌کند. لینک گرفتن از سایت‌های مرتبط و معتبر، همچنین لینک‌هایی که ترافیک بیشتری به سایت شما روانه می‌کند، باعث افزایش ارتباط سایت شما به آن کلیدواژه یا کلمه کلیدی می‌شود.

    کاربرد اعتبار دامنه چیست؟

    متخصصان سئو و صاحبان سایت‌ها از اعتبار دامنه در موارد زیر استفاده می‌کنند:

    • برای نشان دادن میزان لینک سازی انجام شده در یک بازه زمانی، می‌توان از اعتبار دامنه استفاده کرد. 
    • اگر قصد خرید یک دامنه را داشته باشید برای ارزیابی ارزشمندی آن می‌توانید از اعتبار دامنه استفاده کنید.
    • برای ارزیابی اعتبار لینکی که می‌خواهید از صفحات دیگر دریافت کنید. برای مثال اگر برای انتشار رپورتاژ آگهی سه سایت با اعتبار دامنه مختلف شناسایی کرده باشید، برای اینکه هزینه و منابعی که صرف می‌کنید بیشترین بازده را داشته باشد، می‌توانید با بررسی اعتبار دامنه بهترین انتخاب را داشته باشد.
    کاربرد اعتبار دامنه

    آیا ممکن است اعتبار دامنه تغییر کند؟

    همانطور که گفتیم، در محاسبه اعتبار دامنه چندین عامل مختلف دخیل است. بنابراین اگر اعتبار دامنه سایتی تغییر کند مشخص کردن یک عامل مشخص که باعث ایجاد تغییر در عدد اعتبار دامنه شده، بسیار چالش برانگیز است. ولی اگر اعتبار دامنه سایت شما تغییر کرده (بالا رفته یا پایین آمده)، هر یک از موارد زیر می‌تواند دلیل این موضوع باشد:

    • سایت‌های که اعتبار دامنه بالایی دارند، رشد لینک قابل توجهی داشته‌اند و این موضوع باعث تغییر در رتبه بندی‌ها شده است.
    • با اینکه لینک‌سازی زیادی انجام داده‌اید، اما لینک‌هایی که بدست آورده‌اید در رتبه بندی گوگل تاثیر ندارند.
    • ماز در آخرین بررسی لینکی که انجام داده حجم بیشتر یا کمتری لینک را نسبت به سری قبل شناسایی کرده است.
    • اعتبار دامنه سایت شما کم است (در انتهای طیف قرار دارد) به همین دلیل نسبت به تغییر و نوسانات در رتبه‌ها آسیب پذیر‌تر است.
    • اعتبار دامنه سایت شما در اثر آخرین آپدیت ماز تغییر کرده است. زیرا  این به روز رسانی باعث کاهش شش درصدی اعتبار دامنه در تمام وب شد. علت این موضوع تغییر و بهبود نحوه محاسبه اعتبار دامنه بود.
    • ماز هنوز متوجه رشد بک لینک‌های سایت شما نشده است.

    کلید درک علت نوسانات در DA این است که بدانید اعتبار دامنه هر سایت به اعتبار دامنه سایت‌های دیگری در سراسر طیف اعتبار دامنه وابسته است. به همین دلیل اگر یک سایت وضعیت سئویش را بهبود ببخشد، همیشه این موضوع در اعتبار دامنه بازتاب پیدا نمی‌کند.

    علاوه بر اینکه وضعیت هر سایت در مقایسه با وضعیت سایر سایت‌های موجود در وب تغییر می‌کند. معیار اعتبار دامنه در هر آپدیت بر اساس یادگیری ماشینی تغییر می‌کند. به همین دلیل با اینکه یک سایت وضعیتش بهبود پیدا کرده ممکن است اعتبار دامنه‌اش کاهش یابد. این خاصیت یک سیستم نسبی است. بنابراین بار دیگر تاکید می‌کنیم که به اعتبار دامنه باید به عنوان یک معیار مقایسه‌ای نگاه کرد.

    دلایل تغییر اعتبار دامنه

    در آخرین به روزرسانی ماز، اعتبار دامنه چه تغییری کرد؟

     بر اساس آخرین به روز رسانی که ماز انجام داده محاسبه‌ی اعتبار دامنه‌ی یک سایت از طریق پیش بینی الگوریتم به کمک یادگیری ماشینی (machine learning) انجام می‌شود. چون این امتیازدهی بر اساس الگوریتمی تعیین می‌شود که مدام در حال بهبود است،  اعتبار سایت شما می‌تواند در هربار اندازه گیری تغییر کند. 

    علاوه بر این مورد ماز اعلام کرده است که اطلاعات بیشتر و به روزتری از لینک‌ها بدست آورده و در محاسبات خود اعمال می‌کند. تغییر، هم در فهرست لینک‌ها و هم نحوه محاسبه اعتبار صفحه باعث شده که اعتبار صفحه با دقت بیشتری رتبه‌ی سایت در سرپ را نشان دهد. 

    برای اینکه صاحبان سایت‌ها بتوانند سیر خطی پیشرفت اعتبار دامنه برای سایتشان را دنبال کنند، امتیازات قبلی سایت با توجه به آپدیت جدید محاسبه می‌شوند. به این ترتیب با گذر زمان، اینگونه معیار‌ها می‌توانند همچنان بازتابی دقیق از اعتبار صفحه و وضعیت بک لینک‌های یک سایت را نشان دهد.

    اعتبار دامنه، اعتبار صفحه و اسپم اسکور سه معیار جدایی ناپذیر!

    خب تصور کنید که موفق شدید، اعتبار دامنه سایت خود را از رقبا بهتر کنید. آیا این به این معنی است که قطعا سایت شما در فهرست نتایج گوگل، بالاتر سایت رقبایتان قرار خواهد گرفت؟ پاسخ منفی است!
    واقعیت این است که اعتبار صفحه تنها یکی از مواردی است که برای رتبه گرفتن باید به آن توجه کرد. اعتبار صفحه در کنار دو معیار مهم دیگر یعنی، اعتبار صفحه (Page  Authority) و اسپم اسکور (Spam Score) می‌تواند دید خوبی به شما بدهد.

    اعتبار صفحه معیاری است که قدرت رتبه گرفتن یک صفحه خاص از یک سایت را مشخص می‌کند. و اسپم اسکور به شما نشان می‌دهد که چند درصد از سایت‌های مشابه سایت مد نظر شما توسط گوگل جریمه یا تحریم شده‌اند. البته باید به این نکته دقت کنید که اگر سایت مد نظر شما اسپم اسکور بالایی داشته باشد، به معنی اسپم بودن آن سایت نیست؛ بلکه نشان می‌دهد که باید در مورد اعتبار و مربوط بودن آن سایت بیشتر تحقیق کنید. 

    بررسی وضعیت سایت

    بایدها و نبایدهای استفاده از اعتبار دامنه

    • از اعتبار سایت برای مقایسه سایت‌هایی که در یک دسته بندی قرار می‌گیرند استفاده کنید.
    • امتیاز اعتبار سایت مثل نمره درسی نیست که بخواهید نمره ۱۰۰ را هدف بگیرید بلکه باید هدف خود را اعتبار سایت رقبای خود قرار دهید.  
    • انتظار تغییر در اعتبار دامنه را داشته باشید؛ چون هم وضعیت لینک سایت شما و هم وضعیت لینک سایر سایت‌ها مدام در حال تغییر است.
    • اعتبار صفحه را با PageRank گوگل اشتباه نگیرید. اعتبار صفحه معیاریست که سایت ماز آن را طراحی کرده است. این معیار سعی دارد که نحوه رتبه بندی سایت‌ها در نتایج گوگل را پیش بینی کند. پس به اشتباه فکر نکنید که گوگل، هنگام رتبه دادن به سایت‌ها DA را اثر می‌دهد.
    • افزایش اعتبار دامنه در امتیازات پایین مثل ۲۰ تا ۳۰ راحت‌تر از افزایش آن در امتیازات بالا مثلا ۷۰ تا ۸۰ است.

    آنچه در این مقاله از اعتبار دامنه گفتیم

    در این مقاله گفتیم که اعتبار دامنه چیست و چه کاربردی دارد. در آخر لازم است بار دیگر تاکید کنیم که اعتبار دامنه تنها در حالتی معنای درستی می‌دهد، که آن را نسبت به سایت‌های رقبایتان بسنجید. از طرف دیگر نباید فراموش کنید که گوگل از اعتبار دامنه به عنوان عاملی در رتبه دادن به سایت‌ها استفاده نمی‌کند و اعتبار دامنه فقط تلاشی برای فهمیدن نحوه رتبه دادن گوگل به سایت های مختلف است.

    با در نظر گرفتن تمام این موارد و لینک سازی درست، شما می‌توانید اعتبار دامنه خود را نسبت به رقبایتان افزایش دهید. در این صورت با کسب رتبه بهتر در نتایج گوگل، ترافیک سایتتان افزایش خواهد یافت. اگر با رعایت تمام آنچه که گفته شد باز هم سایت شما رتبه خوبی ندارد، می‌توانید سئوی سایتتان را به متخصصان نبض مارکتینگ بسپارید؛ تا به صورت تضمینی سایتتان را در نتایج گوگل به رتبه‌های برتر برسانند.

    سوالات متداول

    اعتبار دامنه یا همان دامین اتوریتی (Domain Authority) امتیازی است که توان یک سایت را برای رتبه گرفتن در صفحه نتایج گوگل تخمین می‌زند. اعتبار دامنه که به اختصار DA نوشته می‌شود، می‌تواند عددی بین ۰ تا ۱۰۰ باشد. به این صورت که هر چه اعتبار دامنه یک سایت عدد بزرگ‌تری باشد، احتمال اینکه در سرپ رتبه بهتری بگیرد بیشتر است.

    برای بررسی میزان لینک سازی که در بازه زمانی انجام شده، برای ارزیابی اعتبار لینکی که می‌خواهید از صفحات دیگر دریافت کنید، برای ارزیابی ارزشمندی یک دامنه در هنگام خرید دامنه می‌توانید از اعتبار دامنه استفاده کنید.

    وضعیت بک لینک‌های سایتتان را بهبود دهید، سئوی داخلی (OnPage) سایتتان را بهینه کنید، محتوای سریالی و با کیفیت ایجاد کنید، لینک‌های با اعتبار بالا که ترافیک زیادی می‌آورند دریافت کنید.

    محتوای این بلاگ توسط کارشناسان تایید شده است.

    با تشکر از شما برای زمانی که صرف مطالعه این محتوا کردید. 

    تیم تولید محتوا | آژانس خلاقیت نبض مارکتینگ

    مطالعه بیشتر

    [ASRating]

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    popup

    هـدیه ویـژه به مـدت محـدود

    مشـاوره اختصاصـی سئـو "رایـگان"

    popup

    هـدیه ویـژه به مـدت محـدود

    مشـاوره اختصاصـی سئـو "رایـگان"