call nabz

۰۲۱۸۸۹۴۸۹۱۷

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
  • دامنه چیست؟ همه چیز درباره دامین (Domain)

    دامنه

    دامنه اسم مستعار سایت شما!

    اگر شما هم به فکر تاسیس یک سایت هستید، به احتمال زیاد شنیده‌اید که باید یک «دامنه» یا «دامین» (Domain) ثبت کنید! ما در این مقاله سعی کرده‌ایم به تمام سوالات ذهنی شما در این باره پاسخ دهیم. اینکه دامین یا دامنه چیست، چه طور می‌توانید یک دامنه برای کسب و کار خود ثبت کنید،  یا تفاوت دامنه‌های com. و ir. در چیست و کدام یک بهتر است. پس تا انتهای این مقاله از نبض مارکتینگ با ما همراه باشید!

    آنچه در این مقاله می‌خوانید...

    دامنه چیست؟

    بگذارید مفهوم دامنه را با یک مثال برایتان توضیح دهیم. بیشتر ما شماره تلفن اطرافیانمان را از حفظ نیستیم. اصلا چه کسی وقت دارد آن همه شماره تلفن را حفظ کند؟! به همین دلیل هر شماره تلفن جدیدی را با نام آن فرد در موبایل خود ذخیره ‌می‌کنیم. به این ترتیب، هر وقت بخواهیم با کسی تماس بگیریم به جای وارد کردن شماره تلفن، فقط اسم او را وارد کرده و به راحتی مخاطب را پیدا می‌کنیم. همین موضوع درباره نام وب سایت‌ها نیز صادق است. 

    هر سایتی در دنیای وب، یک آدرس آی پی (IP Address) دارد. این آدرس آی پی مجموعه‌ای‌ از اعداد می‌باشد؛ که برای هر سایت منحصر به فرد است. در واقع با وارد کردن این اعداد، کامپیوتر شما قادر خواهد بود تا آن وبسایت را پیدا کند. اما تصور کنید برای هر سایت مجبور باشید مجموعه‌ای از اعداد را به خاطر بسپارید. مثلا هر بار بخواهید از وب سایت نبض مارکتینگ دیدن کنید، مجبور باشید عدد «۱۸۴۵۴۰۲۷۴» را وارد کنید!

    قطعا به خاطر سپردن این اعداد امکان پذیر نیست! به همین دلیل به هر یک از این مجموعه اعداد، نامی اختصاص داده می‌شود؛ که به آن دامین یا دامنه گفته می‌شود. با استفاده از این اسامی، کاربران اینترنت دیگر مجبور نیستند شماره‌ای را به خاطر بسپارند. درنتیجه با وارد کردن نام دامنه، سایت مورد نظرشان را به راحتی پیدا خواهند کرد.

    برای مثال نام دامنه سایت گوگل «google.com» است. هر یک از ما در روز به دفعات به این سایت می‌رویم بدون آنکه آدرس آی پی گوگل یعنی عدد «۷۴.۱۲۵.۱۲۷.۱۴۷» را از حفظ باشیم!

    انواع دامنه

    به دامنه سایت ما توجه کنید:

    اجزای دامنه

    دامنه از دو بخش تشکیل شده است:

    دامنه سطح دوم (Second-level domain) :

     سمت چپ نقطه، «nabzemarketing» را می‌بینید، که به آن «دامنه سطح دوم» گفته می‌شود.

    دامنه سطح بالا (Top-Level Domains) :

    هرچیزی که در سمت راست دامنه و بعد از نقطه (مشابه عبارت com) می‌بینید، «دامنه سطح بالا» نام دارد.

     تمام دامنه‌ها به یک دامنه سطح بالا ختم می‌شوند؛ که خود سه نوع متفاوت دارد:

    ۱- دامنه سطح بالای عمومی (Generic Top-Level Domains)

    قطعا تا به حال پسوند «com.» به گوشتان خورده است. جالب است بدانید حدود ۵۴% از معروف‌‌ترین وبسایت‌های جهان، از پسوند «com.» استفاده می‌کنند.

    دامنه‌های سطح‌بالای عمومی عبارتند از:

    • .gov (مخفف Government) برای وبسایت‌های دولتی
    • .edu (مخفف Education) برای وبسایت‌های آموزشی
    • .org (مخفف Organization) برای وبسایت‌های سازمانی
    • .net (مخفف Network) برای وبسایت‌های اینترنتی
    • .com (مخفف Company) برای وبسایت‌های شرکتی
    • .mil (مخفف Military) برای وبسایت‌های نظامی
    دامنه های عمومی

    ۲- دامنه سطح‌ بالای کُد کشوری (Country Code Top-Level Domain)

    این دامنه‌های سطح بالا، همگی دو حرفی بوده و به یک کشور یا منطقه خودمختار اشاره دارند. مطمئنا با دامنه «ir.» آشنا هستید، این دامنه به کشور ایران اشاره دارد!

     از دیگر نمونه‌های دامنه سطح بالای کشوری، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

    • Cn. (برای چین) 
    • ru. (برای روسیه)
    • de. (برای دانمارک)
    • br. (برای برزیل)
    • au. (برای استرالیا)
    • uk. (برای انگلیس)
    • nl. (برای هلند)

    ۳- دامنه‌های سطح بالای کد بین المللی کشور (Internationalized Country Code)

    این‌ها دامنه‌هایی هستند که می‌توانند با حروف غیرلاتین (مانند عربی) نمایش داده شوند.

    در حال حاضر، چهار کد بین‌المللی کشوری به زبان‌های عربی و روسی ایجاد شده‌اند که عبارتند از:

    • کد .السعودیه (برای کشور عربستان سعودی)
    • کد .مصر (برای کشور مصر)
    • کد .امارات (برای کشور امارات متحده عربی)
    • کد ‎.рф (برای فدراسیون روسیه)

    با اینکه به این دامنه‌ها «کُد» گفته می‌شود، اما در عمل بعضی از آن‌ها یک واژه کامل (مانند نام یک کشور) هستند.

    به این ترتیب برخی کشورها هم «کد بین‌المللی کشوری» دارند و هم «کد کشوری»!

    برای مثال کشور مصر دارای یک کد با حروف لاتین است (‎.eg)، که  همه زبان‌ها را پشتیبانی می‌کند. ولی دامنه دیگر به خط عربی بوده (.مصر) که تنها به سایت‌های عربی‌زبان اختصاص داده می‌شود.

    زیر دامنه

    زیر دامنه، بخشی از یک دامنه بزرگتر است. و قبل از «دامنه سطح دوم» دیده می‌شود. چون زیر دامنه در سمت چپ دامنه سطح دوم قرار دارد، به آن «دامنه سطح سوم» هم گفته می‌شود.

    مثلا:

    زیردامنه

    تفاوت دامنه و url در چیست؟

    اگر پیش از این کلمه  URL را شنیده باشید، شاید با خواندن توضیحات مربوط به دامین، این سوال برایتان ایجاد شود که دامین و URL چه تفاوتی دارند؟

    بد نیست بدانید URL، آدرس کامل یک صفحه وب سایت است و اجزای مختلفی دارد. دامین یا نام سایت یکی از این اجزا است. URL، علاوه بر نام دامین شامل اطلاعات دیگری نیز می‌باشد. مثلا نوع «پروتکل وب سایت» و یا «مسیر (path) به یک صفحه‌ی مشخص در وب».

    برای اینکه به خوبی متوجه این موضوع شوید، اجزای مختلف URL همین صفحه که در حال خواندن آن هستید را برایتان مشخص کرده‌ایم.

    تفاوت دامنه و url

    حالا دیگر هر بار که در زبانه‌ی آدرس سایت به URL نگاه کنید، می‌دانید هر یک از اجزای آن نشان دهنده چه چیزی هستند.

    دامنه «ir.» بهتر است یا «com.»؟

    واقعیت این است که این دو دامنه از نظر فنی تفاوت چندانی ندارند. از تفاوت‌های مهم این دو دامنه‌ی سطح بالا، فقط به دو مورد زیر می‌توان اشاره کرد:

    • قیمت دامنه «ir.» از دامنه «com.» ارزان‌تر است. 
    • اگر بخواهید از تبلیغات گوگل برای سایت خودتان استفاده کنید، باید بدانید که دامنه «ir.» تحریم است. پس به این منظور باید دامنه «com.» داشته باشید.

    پیشنهاد ما به شما این است که ابتدا یک دامنه «ir.» ثبت کنید و بعد در صورت نیاز دامنه‌ی «com.» را برای همان دامنه‌ای که دارید بخرید. به این ترتیب می‌توانید از منافعی که هر دو نوع دامین در اختیارتان می‌گذارند بهره‌مند شوید.

    ثبت و خرید دامنه به چه شکل انجام می‌شود؟

    برای ثبت یک دامنه با پیشوند «ir.»، باید وارد وب‌سایت ایرنیک شوید. این وب سایت، به عنوان مرکز اصلی ثبت دامنه‌های «ir.» محسوب می‌شود.

    کافیست بعد از ورود، وارد قسمت ساختن شناسه کاربری شوید. در این قسمت با نوشتن اطلاعات لازم در فرم، یک شناسه ایرنیک دریافت خواهید کرد.

    ایرنیک

    طی این فرایند شما قادر خواهید بود اسم دامین خود را انتخاب کنید. دقت کنید 

    نکته

    نکته مهم: نامی که برای دامین انتخاب می‌کنید نباید از قبل وجود داشته باشد. در صورت تکراری بودن دامنه، سامانه اجازه ثبت آن را به شما نخواهد داد.

    نکاتی که در ثبت دامنه ir. باید به آن دقت کنید

    بر اساس ضوابطی که در سایت ایرنیک آمده است، باید موارد زیر را در رابطه با نام دامنه‌ی پیشنهادیتان رعایت کنید.

  • محدودیت شکلی:
    1. نام دامنه باید صرفاً از حروف لاتین، ارقام لاتین و نشانه‌های نیم‌خط (-) و نقطه (.) تشکیل شود. البته نیم‌خط (-) نمی‌تواند در ابتدا و یا انتهای نام دامنه و یا چند بار پشت سر هم قرار بگیرد.
    2.  طول دامنه باید حداقل ۳ و حداکثر ۶۳ نویسه باشد.

  • دامنه‌های انحصاری:
    1. ثبت اسامی واحدهای اداری کشور مانند وزارتخانه‌، ارگان‌، نهاد، بانک‌، سازمان‌ و یا اسامی مرتبط با آن‌ها منحصرا در اختیار واحدهای مربوط است.
    2.  ثبت اسامی معروف مانند اسامی شهرها، آثار طبیعی-تاریخی، آثار فرهنگی-ملی، اسامی مذهبی- سیاسی و اسامی مشاهیر، در اختیار واحدهایی مانند وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، شهرداری‌، و یا … می‌باشد.

  • دامنه‌های ممنوع:
  • ثبت کلمات خلاف عفت عمومی یا کلمات دیگری که حاکی از فعالیت مخالف با قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران باشند، ممنوع است!

    اگر صاحب کسب و کار هستید، به‌هوش باشید!

    • نامی برای دامین سایت خود استفاده کنید که در حافظه کاربران ثبت شود. این موضوع به دیده شدن و بالا رفتن ترافیک سایتتان کمک می‌کند.
    • دامنه‌ای انتخاب کنید که با نام شرکت شما مطابقت داشته باشد. در این صورت در چشم کاربر یک کسب و کار حرفه‌ای و قابل اعتماد خواهید بود که او با اطمینان بیشتری اطلاعات تماس خود را در سایت شما وارد می‌کند.

    حتی بهترین دامین هم باید برای دیده شدن تلاش کند!

     حدود ۲ میلیارد وب سایت در اینترنت وجود دارد! هر چقدر در انتخاب اسم دامنه و طراحی سایت خود دقت کرده باشید اگر سایت شما توسط کاربران دیده نشود با نبود آن هیچ فرقی ندارد. برای اینکه سایت شما دیده شود و در صدر فهرست نتایج جستجو به نمایش دربیاید، باید مطابق با استانداردهای گوگل(پر استفاده ترین موتور جستجو) طراحی شده و فعالیت کند.

     برای این کار، شما به متخصص سئو نیاز دارید. سئو، به معنی بهینه سازی سایت برای موتور جستجو است. شما می‌توانید ساخت سایت و سئو کردن آن را به متخصصین با تجربه ما در نبض مارکتینگ بسپارید. کافیست فرم اطلاعات تماس را پر کنید تا کارشناسان ما طی مشاوره‌ای رایگان به سوالات شما پاسخ دهند.

    مشاوره رایگان نبض مارکتینگ را از دست ندهید!

    دامین به طور خلاصه

    در این مقاله فهمیدیم که دامین، اسمی است که برای آدرس آی پی یک سایت انتخاب می‌شود. اسمی ساده، که باعث می‌شود سایت مد نظر را به آسانی پیدا کنید. صاحبین کسب و کار با ثبت دامنه‌ای هم نام با شرکت خود می‌توانند علاوه بر رسیدن به اهداف فروش، از تاثیر داشتن یک دامنه‌ی اختصاصی برای برندینگ نفع ببرید!

    سوالات متداول

    هر سایت یک آدرس آی‌پی دارد که مجموعه‌ای از اعداد است، برای اینکه به خاطر سپردن این اعداد آسان نیست، به هر یک از این مجموعه اعداد نامی اختصاص داده می‌شود که به این اسم دامین یا دامنه گفته می‌شود.

    قیمت دامنه ir. از دامنه com. ارزان‌تر است. اگر بخواهید از تبلیغات گوگل برای سایت خودتان استفاده کنید. باید بدانید که دامنه ir. تحریم است. پس به این منظور باید دامنه com. داشته باشید.

    بد نیست بدانید URL آدرس کامل یک وب سایت است که اجزای مختلفی دارد. و دامین یکی از این اجزا است. URL علاوه بر نام دامین شامل اطلاعات دیگری نیز می‌باشد مثلا نوع «پروتکل وب سایت» و یا «مسیر(path) به یک صفحه‌ی مشخص در وب».

    محتوای این بلاگ توسط کارشناسان تایید شده است.

    با تشکر از شما برای زمانی که صرف مطالعه این محتوا کردید. 

    تیم تولید محتوا | آژانس خلاقیت نبض مارکتینگ

    مطالعه بیشتر

    [ASRating]

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    popup

    هـدیه ویـژه به مـدت محـدود

    مشـاوره اختصاصـی سئـو "رایـگان"

    popup

    هـدیه ویـژه به مـدت محـدود

    مشـاوره اختصاصـی سئـو "رایـگان"