call nabz

۰۲۱۸۸۹۴۸۹۱۷

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
حروف انگلیسی EAT که هم اسم الگوریتم است و هم به معنای خوردن کارد و چنگال و بشقاب با لوگوی گوگل در بشقاب

الگوریتم EAT؛ متخصص کنترل کیفیت محتوا!

  • آیا تا به حال برایتان پیش آمده که به یک صفحه از وبسایتی نگاه کنید و بگویید چرا باید به حرف‌های آن‌ اعتماد کنم؟ امروزه مطالب اشتباه و اطلاعات گمراه‌کننده در فضای اینترنت بیشتر از قبل شده و به سختی می‌شود محتوای قابل اعتماد را در آن پیدا کرد.
    گوگل دائما در حال بررسی مطالب و جداسازی محتوای خوب و بد است؛ اما گوگل چطور کیفیت سایت‌ها و مطالب آن‌ها را بررسی می‌کند؟ آیا گوگل مانند یک انسان تمامی مطالب را می‌خواند، درک می‌کند و آن‌ها را رتبه‌بندی می‌کند؟ جواب این است که کارشناسان گوگل با تغییر و به‌روز کردن الگوریتم‌ها سعی می‌کنند تا محتوای باکیفیت را شناسایی کنند و در اختیار کاربران قرار دهند. اینجاست که متخصص تشخیص اعتبار گوگل یعنی الگوریتم EAT وارد میدان می‌شود.

    در ادامه به شما می‌گوییم الگوریتم EAT چیست و چطور با استفاده از آن کیفیت محتوای سایت خود را بهتر کنید.

    آنچه در این مقاله می‌خوانید...

    الگوریتم EAT چیست؟

    گوگل سالی یک‌بار دستورالعمل‌های ارزیابی کیفیت جستجوی خود را به‌روزرسانی می‌کند؛ این به‌روزرسانی در مورد الگوریتم EAT این‌گونه بود:

    • در سال ۲۰۱۳ دستورالعمل چگونگی رتبه‌بندی کیفیت جستجو توسط گوگل منتشر شد.
    • در سال ۲۰۱۴ الگوریتم EAT به آن اضافه شد.
    • در اواخر سال ۲۰۲۲ گوگل یک E به ابتدای EAT اضافه کرد و به این ترتیب الگوریتم EAT به EEAT تبدیل شد.

    خوب است بدانید که EEAT مخفف کلمات انگلیسی تجربه (Experience) تخصص (Expertise)، اعتبار (Authoritativeness) و اعتمادپذیری (Trustworthiness) است.

    حالا که با تاریخچۀ این الگوریتم آشنا شدید، می‌خواهیم بررسی کنیم که چطور این مولفه‌ها بر محتوای ما تاثیر می‌گذارند:

    چهار مولفه الگوریتم EEAT تخصص تجریه اعتبار اعتماد پذیری

    تجربه (Experience):

    شما اگر قصد خرید کالایی را داشته باشید، به کسی که تجربۀ استفاده از آن را داشته است بیشتر اعتماد می‌کنید یا کسی که صرفا ویژگی‌های کالا را از سایت‌های دیگر جمع‌آوری کرده است؟ حتما گزینۀ اول!
    خوشبختانه گوگل نیز مثل شما فکر می‌کند! اگر مطلب شما شامل عکس‌های منحصربه‌فرد و تجربیات شخصیتان در استفاده از کالا باشد، رتبۀ بهتری نسبت به سایر مطالب خواهد داشت.

    تخصص (Expertise):

    شما باید در زمینه‌ای که محتوا تولید می‌کنید متخصص باشید و این تخصص را در محتوای خود نشان دهید. پس اطلاعات خود را به‌روز نگه دارید تا محتوایی که تولید می‌کنید تخصصی‌تر از سایر رقبایتان باشد. برای ساخت محتوای تخصصی باید بدانید که مخاطب شما به‌ دنبال چه چیزی است تا بتوانید کلمات کلیدی دقیق را پیدا کنید.

    اعتبار (Authoritativeness):

    اینکه تخصص داشته باشید خوب است اما کافی نیست! اگر اسمی از برند شما برده نشود، شما فقط یک متخصص هستید که کسی آن را نمی‌شناسد. پس باید به این فکر باشید که برای خود اعتبار کسب کنید؛ یعنی دیگران از برند شما نام ببرند یا آن را به افراد دیگر معرفی کنند.
    بهترین راه برای به دست آوردن اعتبار، استفاده از لینک‌سازی است. بک‌لینک از سایت‌های معتبر و مرتبط با کسب‌وکار شما مهم‌ترین و موثرترین راه برای اعتبار گرفتن نزد گوگل است. راه دیگر کسب اعتبار، استفاده از شبکه‌های اجتماعی است. در واقع شبکه‌های اجتماعی باعث می‌شوند تا نام و برند شما توسط مردم شناخته شود و هرچه بیشتر بین مردم شناخته شوید و اسم شما بیشتر جستجو شود، اعتبار بیشتری هم توسط گوگل کسب می‌کنید.

    اعتمادپذیری (Trustworthiness):

    به کاربران نشان دهید که قابل اعتماد هستید. استفاده از منابع معتبر و به‌روز نشان می‌دهد که شما تا چه حد قابل اطمینان هستید. اگر به‌صورت آنلاین چیزی را می‌فروشید و مشتریان باید اطلاعات حساب بانکیشان را در سایت شما وارد کنند، به آن‌ها اطمینان بدهید که اطلاعاتشان نزد شما محفوظ است و می‌توانند به شما اطمینان کنند؛ به‌عنوان مثال می‌توانید از اینماد استفاده کنید.
    برای اطمینان بیشتر مشتریان، اطلاعات تماس را در وبسایت خود قرار دهید تا در صورت لزوم بتوانند با شما تماس بگیرند. یک راه دیگر جلب اعتماد کاربران استفاده از بخش نظرات و انتقادات سایت است. راهنمایی کاربران سایت و حل مشکلات آن‌ها مخصوصا اگر فروشگاه آنلاین دارید، از جمله کارهایی است که می‌تواند اعتماد مخاطبان به شما را افزایش دهد.

    اما آیا الگوریتم EAT مخصوص وبسایت‌های خاصی است؟ با ما همراه باشید تا به این سوال پاسخ دهیم.

    YMYL چیست؟

    اگر شما در حوزه‌های پزشکی و سلامت، حقوق و یا موضوعات مالی و سرمایه‌گذاری فعالیت می‌کنید، باید بدانید که گوگل حساسیت بیشتری روی محتوای شما دارد. گوگل نام YMYL را روی این مطالب گذاشته است که مخفف عبارت “Your Money or Your Life” به معنای “پول شما یا سلامت شما” است. دلیل حساسیت گوگل بر صفحات YMYL این است که این مطالب، مستقیما با سلامت و زندگی شخصی افراد در ارتباط است. الگوریتم EAT برای سئوی مطالب YMYL بسیار مهم است؛ زیرا اطلاعات نادرست در چنین موضوعاتی بر ۳ گروه از افراد تاثیر می‌گذارد:

    1. افرادی که محتوای شما را دیدند.
    2. افرادی که محتوای شما توسط گروه اول به آن‌ها معرفی شده است.
    3. افرادی که به خاطر کارهایی که گروه اول انجام دادند، تحت تاثیر قرار گرفته‌اند.

    اجازه دهید با یک مثال این موضوع را بیشتر توضیح دهیم:
    فرض کنید من در وبسایت خود، مطلبی با عنوان راه‌های لاغری در ۱۰ روز منتشر می‌کنم. شما به عنوان خوانندۀ مطلب اولین کسی هستید که تحت تاثیر این مطلب قرار می‌گیرید. ممکن است شما به دوستانتان هم اطلاع دهید که یک وبسایت می‌گوید در ۱۰ روز لاغر می‌شوید. آن‌ها گروه دومی هستند که این مطلب بر آن‌ها اثر می‌گذارد. گروه سوم دسته‌ای از اطرافیان شما هستند که می‌بینند شما رژیم غذایی خاصی را رعایت می‌کنید و به این ترتیب آن‌ها نیز غیر مستقیم تحت تاثیر محتوای وبسایت من قرار می‌گیرند.
    بعضی از موضوعات مانند اطلاعات دارویی، توصیه‌های سلامت عمومی، اخبار مربوط به خشونت، مطالب مرتبط با سرمایه‌گذاری، بورس و مالیات، اطلاعات مربوط انتخابات و رای‌گیری همگی به‌عنوان موضوعات YMYL شناخته می‌شوند.

    چهار پله به رنگ لوگوی گوگل نشان دهنده پیشرفت

    راهکارهایی برای بهبود کیفیت محتوا با استفاده از EAT

    برای بهبود کیفیت محتوایتان باید به نکات مهمی توجه کنید که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم:

    • محتوای با کیفیت تولید کنید

    شما باید برای کاربران محتوا تولید کنید و در نهایت رضایت کاربر است که میزان مفید بودن محتوای شما را نشان می‌دهد؛ پس بدانید مخاطبانتان به‌دنبال چه چیزی هستند، کلیدواژه‌ها را به درستی شناسایی کنید و از آن‌ها در محتوای خود استفاده کنید. برای گوگل مهم است که محتوای شما کپی نشده و به‌روز باشد؛ بنابراین مهم است که نیازهای کاربران را در نظر بگیرید و تلاش کنید تا مشکلات آن‌ها را تا جای ممکن حل کنید.

    • اطلاعات نویسنده را در پایان مطلب اضافه کنید

    گوگل می‌خواهد بداند چه کسی مطالب را نوشته است؛ پس بهتر است صفحه‌ای با عنوان دربارۀ ما به وبسایت خود اضافه کنید یا اطلاعات نویسنده را در پایان هر مطلب برای معرفی به کاربران قرار دهید.
    گوگل برای تشخیص تخصص نویسنده، سوابق او را جمع‌آوری می‌کند؛ شما می‌توانید برای نشان دادن تخصص خود به گوگل در سایت‌های دیگر به‌عنوان مهمان، مقالات مرتبط با کسب‌وکار خود بنویسید.
    راه دیگر برای بهتر شدن محتوای شما استخدام نویسندگان باسابقه است و تفاوت زیادی بین مطلبی که یک متخصص نوشته با یک فرد عادی وجود دارد.

    • از منابع معتبر برای تولید محتوا استفاده کنید

    برای ایجاد اعتبار، بهتر است به سراغ منابع اصلی و قابل اعتماد بروید. ارجاع دادن مطالبتان به مقالات، مطالعات تحقیقاتی، نشریات خبری و صحبت‌های کارشناسان نشان می‌دهد که می‌دانید در مورد چه چیزی می‌خواهید صحبت کنید.

    • به اعتبار برند خود توجه کنید

    همان‌طور که گفتیم قابل اعتماد بودن یکی از عوامل اصلی الگوریتم EAT است و برای گوگل مهم است که کاربران به شما اعتماد داشته باشند؛ اما چطور می‌توانید اعتماد مخاطبان را جلب کنید؟ جواب ساده است؛ با حل مشکلات آن‌ها. کافیست حواستان به بازخوردها و اخبار منفی در مورد خودتان باشد؛ حرفه‌ای باشید و به مشکلات پیش آمده دقیق پاسخ دهید و از شهرت برند خود محافظت کنید.

    • به محتوای تولید شده توسط کاربران توجه کنید

    جالب است بدانید که طبق دستورالعمل ارزیابی کیفیت گوگل، محتوای تولید شده توسط کاربران، به‌عنوان محتوای اصلی در نظر گرفته می‌شود. بر اساس این دستورالعمل‌ها، محتوای یک صفحۀ وب به سه قسمت تقسیم می‌شود: محتوای اصلی، محتوای تکمیلی و تبلیغات.
    یک نمونه از محتوای تولید شده توسط کاربر، نظرات، انتقادات و پیشنهادات آن‌ها است که در مورد کالا یا خدمات شما نوشته می‌شود. حدود ۸۰ درصد خریداران اینترنتی می‌گویند که نظرات کاربران در اعتماد و خرید آن‌ها نقش مهمی دارد. یک راه ساده برای استفاده از نظرات کاربران این است که از مشتریان خود بخواهید که عکس محصول شما را در شبکه‌های مجازی به اشتراک بگذارند و شما را تگ کنند؛ پس نقش نظرات کاربران را دست کم نگیرید و به آن توجه کنید.

    • از بک‌لینک‌های معتبر استفاده کنید

    به بک‌لینک‌ها به عنوان تبلیغات دهان به دهان نگاه کنید. به احتمال زیاد شما به برندی که توسط یکی از دوستانتان پیشنهاد می‌شود اعتماد می‌کنید. به‌طور کلی هرچقدر بک‌لینک‌های با کیفیت بیشتری بگیرید، در رتبه‌بندی گوگل رتبۀ بهتری خواهید داشت. راه‌های زیادی برای گرفتن بک‌لینک وجود دارد و یکی از این راه‌ها تولید محتوای عالی و مفید و با داده‌های معتبر است.

    در ادامه به شما می‌گوییم که چگونه از الگوریتم EAT در رتبه‌بندی استفاده می‌شود.

    عبارت GOOGLE با رنگ‌های خود گوگل عبارت EAT کارد و چنگال در کنار لوگوی گوگل در بشقاب
    تاثیر الگوریتم EAT در رتبه‌بندی

    آیا الگوریتم EAT یکی از فاکتورهای رتبه‌بندی است؟

    جواب دنی سالیوان، مدیر روابط‌ عمومی گوگل به این سوال این است: «اگر منظورتان از عامل رتبه‌بندی یک چیز فنی مانند سرعت که می‌شود آن را اندازه‌گیری کرد باشد، جواب این است که نه! اما اگر منظورتان این است که از راه‌های مختلفی می‌توانیم بفهمیم که یک محتوا با EAT مطابقت دارد، جواب بله است!»

    حتما با خواندن جواب دنی سالیوان سردرگم شده‌اید. اجازه بدهید برایتان توضیح بدهیم.
    برای اینکه چیزی عامل رتبه‌بندی باشد کامپیوتر باید آن را درک کند. مثلا تعداد بک‌لینک‌ها به یک صفحه توسط کامپیوتر قابل شمارش است. گوگل صفحات وب را بررسی می‌کند تا بداند چه تعداد بک‌لینک به صفحۀ شما اشاره دارد و بر اساس کیفیت بالای بک‌لینک، صفحۀ شما را رتبه‌بندی می‌کند.
    مشکل این است که تخصص، اعتبار و اعتماد مفاهیم انسانی هستند و کامپیوترها توانایی درک آن را ندارند. به همین دلیل نمی‌توانید به کامپیوتر بگویید که محتواها را بر اساس مفاهیم انسانی رتبه‌بندی کند؛ اما راه‌کار گوگل برای حل این مشکل چیست؟
    در مرحلۀ اول مهندسان گوگل به اصلاح الگوریتم‌هایی فکر می‌کنند که ممکن است از نظرشان باعث بهبود کیفیت محتواها بشود.
    در مرحلۀ دوم نتایج جستجو را “با” و “بدون” اعمال اصلاحات پیشنهادی به افرادی که کارشان ارزیابی کیفیت است، نشان می‌دهند و از آن‌ها بازخورد می‌گیرند.
    مرحلۀ سوم این است که گوگل از بازخورد کارشناسان استفاده می‌کند تا تصمیم بگیرد که این اصلاحات انجام بشود یا خیر.
    اما آیا وبسایت‌ها امتیاز EAT می‌گیرند؟ خوشبختانه برای این سوال یک جواب قاطع داریم: خیر! گوگل به وبسایت شما امتیاز EAT نمی‌دهد. EAT و YMYL مفاهیمی هستند که برای ارزیابی کیفیت محتوا معرفی شده‌اند و مفاهیم الگوریتم را ساده می‌کنند.

    باورهای اشتباه در مورد الگوریتم EAT

    • فقط سایت های YMYL به EAT نیاز دارند

    خیر؛ الگوریتم EAT برای سایت‌های YMYL اهمیت ویژه‌ای دارد، اما برای همۀ وبسایت‌ها مفید است. شما با هر موضوعی که محتوا تولید می‌کنید، باید به گوگل ثابت کنید که متخصص، قابل اعتماد و معتبر هستید.

    • EAT درباره بک لینک است

    بک‌لینک‌ها به اعتبار سایت شما کمک می‌کنند، اما همه چیز بک‌لینک نیست! موارد دیگری مثل کیفیت محتوا هم مهم است.

    • EAT یک عامل مستقیم برای رتبه‌بندی است

    EAT با الگوریتم رتبه‌بندی گوگل در ارتباط است، اما امتیاز جداگانه‌ای به وبسایت شما تعلق نمی‌گیرد.

    آنچه در این مقاله گفتیم…

    EAT برای سئو مهم است و مخصوصا اگر محتوای YMYL تولید می‌کنید، باید آن را رعایت کنید. تطبیق محتوای خود با EAT دو مرحله دارد:
    اولین مرحله استفاده از کارشناسان برای تولید محتوا و اهمیت دادن به مخاطبان و ارزش‌ها است.
    دومین مرحله این است که تخصص خود را به گوگل نشان دهید.
    در آخر، داشتن یک وبسایت به معنی قرار گرفتن در رتبه‌بندی گوگل نیست و اگر محتوای باکیفیت و معتیر تولید کنید، گوگل ترافیک را به سمت شما هدایت می‌کند. همچنین توجه داشته باشید که گوگل دستورالعمل‌های خود را دائما تغییر می‌دهد و معیارهای EAT هم از این قاعده مستثنی نیستند.

    نوشته شده در تیم تحریریۀ نبض مارکتینگ

    شاید برای شما هم سوال باشد

    1. بر اساس الگوریتم EAT محتوای خوب چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟
      طبق این الگوریتم، محتوای خوب باید توسط یک متخصص تولید و در سایت معتبر منتشر شود و قابل اطمینان نیز باشد.
    2. فرق EAT و EEAT چیست؟
      در اصل این دو مفهوم تفاوتی با هم ندارند. E مخفف کلمۀ Expertise و A  مخفف کلمۀ Authoritativeness و T مخفف کلمۀ Trustworthiness است. در اواخر سال ۲۰۲۲ گوگل یک حرف E دیگر به ابتدای EAT اضافه کرد که مخفف کلمۀ Experience است.
    3. آیا الگوریتم EAT معیار رتبه‌بندی است؟
      خیر! EAT با الگوریتم رتبه‌بندی گوگل در ارتباط است اما معیار مستقیم رتبه‌بندی نیست.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    ممکن است به موضوعات زیر هم علاقه‌مند باشید

    popup

    هـدیه ویـژه به مـدت محـدود

    مشـاوره اختصاصـی سئـو "رایـگان"