call nabz

۰۲۱۸۸۹۴۸۹۱۷

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
الگوریتم مام گوگل

الگوریتم مام چیست؟ الگوریتم MUM مادر تمام جستجوهای گوگل!

  • در این مقاله قرار است درباره الگوریتم مام صحبت کنیم. همان‌طور که از اسم آن پیدا است، مانند کلمه مادر در زبان انگلیسی است که البته می‌توان گفت بی‌راه هم نیست. «الگوریتم MUM» به‌نوعی مادر همه جستجوهای روزانه شما در گوگل است. همان‌طور که یک مادر پاسخگوی تمام نیازهای فرزندانش است و دست رد به سینه هیچ‌یک از آن‌ها نمی‌زند، این الگوریتم نیز دائماً در حال جواب دادن به سوالات کاربران است و تمام تلاش خود را می‌کند تا بهترین نتایج را به آن‌ها نمایش دهد؛ پس اگر می‌خواهید بدانید که گوگل چگونه می‌فهمد شما به‌دنبال چه چیزی در اینترنت هستید، خواندن این مقاله را از دست ندهید.

    تاریخچه و معرفی الگوریتم مام گوگل

    در جشنواره سالانه گوگل آی/او (I/O Google) که در سال ۲۰۲۱ برگزار شد، گوگل برای بهینه‌سازی هرچه بیشتر موتور جستجوی خود، به‌روزرسانی‌های متنوعی را ارائه کرد؛ از جمله لنز، واقعیت افزوده در جستجو و کسب اطلاعات در مورد محتوای جستجو شده توسط کاربر و آنالیز آن، تا افراد هر چه سریع‌تر به نتایج دلخواه در صفحه نتایج جستجو (SERP) دسترسی پیدا کنند.

    گوگل، این غول موتور جستجو در خصوص به‌روزرسانی‌های خود توضیح داد که چگونه می‌توان دریافت اطلاعات را بیش از پیش مفیدتر کرد و «الگوریتم MUM» را به‌عنوان آینده جستجوی اینترنتی اعلام کرد.

    MUM” مخفف “Multitask Unified Model” است که یک فناوری منحصربه‌فرد و جدید برای جستجوی گوگل به‌شمار می‌رود. این الگوریتم در واقع جایگزین الگوریتم “BERT” (نمایش رمزگذار دوطرفه از تبدیل شونده‌ها) محسوب می‌شود که در پاسخ به درخواست‌ اطلاعات از موتور جستجوی گوگل (کوئری)، ارائه نتایج بهتری را تضمین می‌کند.

    با خواندن این مقاله از سری مقالات تخصصی نبض مارکتینگ خواهید فهمید که از الگوریتم مام گوگل چه انتظاری داریم، تا چه حد بر نتایج جستجو مؤثر است و چگونه بر “NLP” تأثیر می گذارد. «اِن ال پی» اشاره به «پردازش زبان طبیعی» دارد و حوزه‌ای از هوش مصنوعی است که کامپیوترها را قادر می‌سازد تا زبان انسان را به شیوه‌ای معنادار درک و تفسیر کنند و به آن‌ها پاسخ دهند.

    الگوریتم مام (MUM) چیست؟

    تا قبل از الگوریتم مام گوگل (مدل یکپارچه‌سازی چند وظیفه‌ای)، موتور جستجوی گوگل فقط به سؤالات ساده‌ای مثل «آب و هوای تهران در ماه دی چگونه است؟» پاسخ می‌داد. چنین محدودیتی کمی آزاردهنده بود یا بهتر است بگوییم توقع ما چیزی بیشتر از این بود. به همین خاطر گوگل با هدف بهبود نتایج جستجوهای پیچیده‌تر، تصمیم گرفت برای ارتقای سیستم موتور جستجوی خود، از فناوری‌های جدیدی مانند یادگیری ماشینی و پردازش زبان طبیعی استفاده کند و آن‌ها را ادغام کند. نتیجه این فرایند به تولد الگوریتم مام (MUM Algorithm) منجر شد که می‌تواند قالب‌های مختلف محتوایی مانند متن، صوت، تصویر و ویدیو را شناسایی کند.

    در ادامه قصد داریم مرحله به مرحله توضیح دهیم وقتی از الگوریتم مام صحبت می‌کنیم، از چه چیزی حرف می‌زنیم!

    الگوریتم مام (MUM) چگونه کار می‌کند؟

    همان‌طور که گفتیم سعی می‌کنیم برای اینکه درک کاملی از نحوه عملکرد الگوریتم مام به‌دست آوردید، قدم به قدم پیش برویم. به این منظور ابتدا به “NLP” یا همان پردازش زبان طبیعی می‌پردازیم؛

    پردازش زبان طبیعی (Natural Language Processing) به شاخه‌ای از هوش مصنوعی اشاره دارد که به ماشین توانایی خواندن، درک، پردازش و استخراج معنا از زبان انسان را می‌دهد. این فرایند از طریق آموزش مدل‌های یادگیری ماشین برای درک، تقسیم‌بندی و جدا کردن جزئیات مهم از اشکال مختلف اطلاعات انجام می‌شود.

    نحوه عملکرد NLP

    1. با تفکیک معنایی به واحدها و دسته‌های مشخص، عباراتی که در فیلد جستجو وارد می‌کنید، شناسایی می‌شود.
    2.  هر کلمه در هر واحد با بخش‌های گفتار خود مانند اسم، فعل، صفت برچسب‌گذاری می‌شود.
    3. کلمات ریشه‌یابی شده و از این طریق شناسایی می‌شوند.
    4. اصطلاحاتی که اطلاعات مهم کمتری نسبت به سایرین ارائه می‌دهند، حذف می‌شوند.
    5.  در آخر، الگوریتم مام می‌تواند بر روی داده‌های جمع آوری شده، اعمال شود.

    حالا که با نحوه عملکرد پردازش زبان طبیعی (NLP) آشنا شدید، بهتر است وارد بحث اصلی شویم و نحوه کار الگوریتم مام را برایتان توضیح دهیم.

    یک زن با سرچ باکس برای جستجوی تصویر ویدیو لوکیشن متن صدا

    چگونه الگوریتم مام در موتور جستجوی گوگل اجرا می‌شود؟

    الگوریتم مام بر اساس چهارچوب ترانسفورماتورها (تبدیل‌شونده‌ها) ساخته شده است که آن را قادر می‌سازد چند کار را با هم انجام دهد. این الگوریتم، پیشرفته‌ترین و نوآورانه‌ترین الگوریتم در پاسخگویی به سؤالات جستجو شده توسط کاربران است و همان‌طور که گوگل اعلام کرده است؛ الگوریتم مام، ۱۰۰۰ برابر کارآمدتر از الگوریتم‌های نسل پیشین خود است و می‌تواند وظایف متفاوت را به‌طور موازی انجام دهد.

    الگوریتم مام یک مدل یکپارچه‌سازی چند وظیفه‌ای است که برای ۷۵ زبان زنده دنیا آموزش داده شده است. در صورتی که بسیاری از مدل‌های هوش مصنوعی، در یک زمان واحد تنها قادر به فراگیری یک زبان هستند. به گفته گوگل این الگوریتم، نتایج جستجوی منبع را از زبان‌های مختلف امکان‌پذیر می‌کند.

    در واقع اگر محتوای کمی به زبان شما تولید شده باشد، پاسخ‌ یا نتایج جستجو به زبانی دیگر ممکن است دقیق‌تر باشد. به‌عنوان مثال، در حوزه آشپزی، طرز تهیه یک غذای سنتی ایرانی به زبان فارسی طبیعتاً معتبرتر از همان دستور پخت به زبان انگلیسی است که توسط یک آشپز آمریکایی نوشته شده باشد. بنابراین، الگوریتم مام  بر موانع زبانی غلبه می‌کند و اگر اطلاعات مناسبی به زبان دیگری موجود باشد، آن‌ها را جمع‌آوری کرده و به زبان عبارت جستجو (کوئری) ترجمه می‌کند.

    از دیگر ویژگی‌های الگوریتم مام (MUM) که آن را نوآورانه می‌کند، توانایی درک طیف گوناگونی از داده‌هایی مانند متن، ویدیو، تصویر و صوت است. این قابلیت به گوگل اجازه می‌دهد تا انواع مختلف اطلاعات را در یک عبارت جستجو ترکیب و شناسایی کند.

    تصور کنید در جایی یک جفت کفش سفید دیده‌اید و از آن خوشتان آمده است و می‌خواهید بدانید از کجا می‌توان آن را خرید، قیمتش چند است و یا شاید رنگ دیگری از آن را بخواهید. کافیست که عکس آن را در گوگل بارگذاری کنید و در کنار عکس، عباراتی مانند قیمت، رنگ مشکی و یا خرید را جستجو کنید. گوگل درخواستتان را تشخیص می‌دهد و با توجه به داده‌های موجود نزدیک‌ترین نتایج را به شما نمایش می‌دهد.

    چرا الگوریتم MUM از BERT بهتر است؟

    الگوریتم “BERT” برای درک زبان، هدف و نحوه پرسیدن سؤالات کاربران طراحی شده است؛ اما الگوریتم مام گوگل مدلی پیشرفته‌تر است که می‌تواند زبانی را برای درک دقیق آنچه که می‌خواهید، تولید کند تا به شما پاسخی ارگانیک دهد. به عبارتی می‌توان تفاوت آن‌ها را این‌گونه تعریف کرد:

    الگوریتم برت را به‌عنوان یک دانش‌آموز خیلی خوب تصور کنید که واقعاً در خواندن و فهم کتاب‌ها بسیار خوب عمل می‌کند؛ البته به‌صورتی که در یک زمان واحد، قادر به خواندن یک خط است. از آن طرف، الگوریتم مام مانند یک دانش‌آموز فوق‌العاده باهوش است که می‌تواند چندین کتاب در موضوعات مختلف را بخواند. عکس‌ها و حتی فیلم‌ها را هم‌زمان تشخیص دهد و سپس همه آن اطلاعات را به‌ هم مرتبط سازد.

    وجود چنین قابلیتی باعث می‌شود “MUM” در درک کامل محتوای یک سؤال، پاسخ‌های دقیق‌تر و جامع‌تری ارائه دهد؛ به‌ویژه برای پرسش‌های پیچیده‌ای که نیاز به درک بیشتری از عبارات جستجو نیاز است. در یک کلام، الگوریتم مام شبیه به یک ابزار کمکی همه‌کاره و قدرتمند برای جستجو و فهم داده‌ها عمل می‌کند.پ

    مزایای الگوریتم مام گوگل

    اکنون نوبت می‌رسد به معرفی مزایایی که الگوریتم مام برای ما جستجوگران گوگل به‌همراه دارد؛

    • مولتی تسکینگ یا چند وظیفه‌‌ای بودن
      از آنجایی که الگوریتم مام روی T5 (مبدل و انتقال‌دهنده متن به متن) کار می‌کند، چهارچوبی پیشنهاد می‌کند که تمام وظایف “NLP” (پردازش زبان طبیعی) را مجدداً در یک قالب یکپارچه متن به متن درمی‌آورد، جایی که در آن ورودی و خروجی داده‌ها همیشه رشته‌های متنی هستند. به زبان ساده آنچه که توضیح داده شد یعنی، این فریند امکانی را فراهم می‌کند که چندین وظیفه هم‌زمان و بدون هیچ مشکلی انجام شود.
    • تولید متن
      الگوریتم مام نه‌تنها می‌تواند به متن نگاه کند و زبان و معنای آن را بفهمد؛ بلکه می‌تواند متن‌هایی را بر اساس داده‌های ورودی یعنی عبارات جستجو و کلمات کلیدی، تولید کند.
    • رفع موانع زبانی
      مهم نیست که به چه زبانی در گوگل جستجو کنید. الگوریتم مام به ۷۵ زبان دنیا مسلط است و می‌تواند متناسب با آن زبان، پاسخ‌های دقیقی از منابع مختلف برای شما به نمایش بگذارد.
    • چند وجهی بودن
      «الگوریتم MUM» می‌تواند همه داده‌ها را در قالب‌های متن، تصویر، صدا و فیلم بفهمد. مثلاً کاربر می‌تواند با بارگذاری عکس یک میوه بپرسد «این میوه چقدر کالری دارد؟ الگوریتم مام، عکس و متن را هم‌زمان تشخیص داده و نتیجه‌ای مرتبط را نمایش می‌دهد.

    الگوریتم مام گوگل چگونه به حل مشکلات پردازش زبان طبیعی کمک می‌کند؟

    از آنجایی که الگوریتم مام می‌تواند به‌صورت هم‌زمان با زبان‌ها و قالب‌های رسانه‌ای مختلف کار کند، عاملی خلاق و نوآور در تشخیص زبان‌های دنیا به حساب می‌آید. الگوریتم جدید “Google MUM” می‌تواند به‌طور چندرسانه‌ای، نتایج جامع و گسترده‌ای را بر اساس عبارات جستجو در اختیار کاربران ارائه دهد.

    این الگوریتم توانایی آن را دارد که با پردازش متن و فرمت‌های رسانه‌ای، داده‌های کاربردیِ معنی‌دار را به‌شدت بهبود بخشد. در عین حال به دلیل ماهیت چندوظیفه‌ای خود، روند جستجو و نمایش نتایج را پرسرعت‌ و کارآمدتر کند. علاوه بر این، الگوریتم مام چالش‌های طاقت‌فرسایی که سیستم‌های چندزبانه با آن مواجه بودند و باید داده‌های هر زبان را جداگانه پردازش می‌کردند را کاملاً حل کرده است.

    تأثیر الگوریتم مام گوگل بر سئو و بازاریابی محتوایی

    وقتی صحبت از سئو می شود، الگوریتم مام نقش بسیاری پررنگی را ایفا می‌کند. زیرا این الگوریتم می‌تواند محتوا را به شیوه‌ای بسیار پیچیده تجزیه‌و‌تحلیل کند و نه‌تنها کلمات کلیدی بلکه زمینه کلی محتوا، هدف و حتی احساسات درون محتوا را در نظر بگیرد. از همین‌ جاست که می‌توان از اهمیت در بازاریابی محتوایی پی برد؛ چراکه در زمانه‌ای زندگی می‌کنیم محتوا حرف اول را می‌زد و گوگل هر روز بیش از پیش بر روی بالا بودن کیفیت محتوا تأکید می‌کند.

    به این خاطر اگر می‌خواهید برای سایت و محصولات خود بازاریابی کنید و نتایج خوبی کسب کنید، دانستن اصولی که در ادامه عنوان می‌کنیم بسیار حیاتی است؛

    کیفیت محتوا و مرتبط بودن

    بر اساس الگوریتم مام گوگل، استراتژی‌های سئو باید بیشتر بر روی ایجاد محتوای با کیفیت بالا، آموزنده و مرتبط با زمینه محتوا تمرکز کنند. این الگوریتم می‌تواند عمق و وسعت محتوا را درک کند، بنابراین تنها به شناسایی کلمات کلیدی ختم نمی‌شود.

    پوشش همه‌جانبه

    توانایی الگوریتم مام (MUM) در درک عبارات جستجوی پیچیده سبب می‌شود، محتوایی که یک موضوع را از زوایای مختلف پوشش و اطلاعات جامعی را ارائه می‌دهد، بیشتر مورد توجه گوگل قرار بگیرد؛ چراکه افراد بیشتری به آن علاقه نشان داده‌اند.

    درک نیت کاربر

    استراتژی‌های سئو باید تا حد ممکن با هدف و نیت کاربر هماهنگ باشد، زیرا الگوریتم مام برای تفسیر آنچه کاربران واقعاً به دنبال آن هستند طراحی شده است؛ حتی اگر کوئری یا همان عباراتی که کاربران برای سوال از گوگل استفاده می‌کنند، مبهم و پیچیده باشد.

    جستجوی چندوجهی

    الگوریتم مام گوگل می‌تواند اطلاعات را در قالب‌های مختلف مانند متن، تصویر، صوت و ویدیو درک کند. بنابراین، استراتژی‌های سئو باید طیف وسیعی از انواع قالب‌های محتوایی را در نظر داشته باشند و برای بهینه‌سازی و ادغام آن‌ها برنامه‌ریزی کنند.

     

    امیدواریم که با خواندن مزایا و نقش الگوریتم مام در سئو و بازاریابی محتوایی، با آگاهی بیشتری برای محتوای سایت خود برنامه‌ریزی کنید. همچنین شما می‌توانید برای آنکه از جایگاه و اعتبار سایت خود در گوگل مطمئن شوید، سئو سایتتان را به تیمی از کارشناسان با تجربه و متخصص بسپارید؛

    نبض مارکتینگ دقیقاً همان جایی است که این شرایط را فراهم می‌کند و شما می‌توانید با توجه به سابقه فعالیت‌های آن، با خیال راحت به آن اطمینان کنید.

    آنچه در این مقاله گفتیم…

    الگوریتم مام گوگل یک فناوری پیشرفته هوش مصنوعی است که برای افزایش درک موتورهای جستجو و پاسخ به سوالات پیچیده کاربران طراحی شده است. این الگوریتم قادر به تجزیه و تحلیل و تولید محتوا در زبان‌ها و قالب‌های مختلف (متن، تصویر، ویدیو و صوت) است.

    توانایی انجام چند کار باهم، به آن اجازه می‌دهد تا زمینه، نیت و تفاوت‌های ظریف نهفته در کلمات کلیدی و عبارات جستجو را به طور مؤثرتری بفهمد و نتایج جستجوی دقیق و جامع‌تری ارائه دهد. این پیشرفت نشان‌دهنده یک جهش قابل توجه در فناوری موتورهای جستجو است که هدف آن ارائه اطلاعاتی غنی و مرتبط، از طریق درک محتوای جستجوها، به روشی هر چه نزدیک‌تر به درک انسان است.

    شاید برای شما هم سوال باشد…

    1. الگوریتم مام گوگل چه کار می‌کند؟
      الگوریتم مام یک هوش مصنوعی چندوجهی است که می‌تواند به‌صورت هم‌زمان تمامی داده‌های متنی، تصویری، ویدیویی و صوتی را شناسایی و پردازش کند. به همین خاطر جستجو در گوگل را آسان‌تر می‌کند.
    2. آیا الگوریتم مام بر سئو تأثیر می‌گذارد؟
      بله. الگوریتم مام بسیار پیشرفته است و می‌تواند به‌طور کامل محتوای شما را در قالب‌های مختلف بشناسد و تحلیل کند. به همین دلیل کیفیت محتوای شما بسیار اهمیت دارد و صرفاً نباید مبتنی بر کلمات کلیدی باشد.
    3. آیا الگوریتم مام گوگل از BERT بهتر است؟
      بله. الگوریتم مام ۱۰۰۰ برابر بهتر از BERT و سایر الگوریتم‌های قبلی گوگل است و می‌تواند به‌صورت موازی چند وظیفه را انجام دهد.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۲ رای

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    ممکن است به موضوعات زیر هم علاقه‌مند باشید

    popup

    هـدیه ویـژه به مـدت محـدود

    مشـاوره اختصاصـی سئـو "رایـگان"