call nabz

۰۲۱۸۸۹۴۸۹۱۷

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
  • اد نتورک؛ واسطه‌ای بین تبلیغ کنندگان و نمایش دهندگان تبلیغات

    اد نتورک

    یک کاسه کردن مفاهیم کلیدی!

    اد نت ورکشما نمی‌توانید با شخصی که چینی صحبت می‌کند ارتباط برقرار کنید؛ مگر اینکه چینی بلد باشید! هنگام صحبت درباره اَد نتورک، یک سری مفاهیم نقش کلیدی را ایفا می‌کنند. در این مقاله هم، آن‌ها را زیاد خواهید شنید. پس بر خودمان واجب دیدیم که از همین ابتدا، تعاریفمان از این مفاهیم را یک کاسه کنیم؛ تا بتوانیم با یک زبان مشترک با هم صحبت کنیم.ما در نبض مارکتینگ، این مفاهیم را به این صورت تعریف کرده و می‌شناسیم:

    • تبلیغ کننده (Advertiser): کسی که قصد دارد برای کسب و کارش تبلیغ کند.
    • نمایش دهنده یا ناشر تبلیغات (Publisher): کسی که تبلیغات را در وبسایت یا اپلیکیشن خود منتشر می‌کند.
    • فضای تبلیغاتی (Ad space): قسمتی از صفحه وبسایت که به تبلیغات آنلاین اختصاص داده شده است.
    • موجودی (inventory): آن بخش از فضای تبلیغاتی ناشر، که خالی و در دسترس است.
    آنچه در این مقاله می‌خوانید...
    مفاهیم اد نتورک

    برای مثال اگر تا بحال به سایت‌های خبری مانند ورزش۳،تسنیم سر زده باشید، متوجه تبلیغات بنری اطراف آن شده‌اید. این سایت‌های خبری و یا هر سایت دیگری که بخشی از صفحاتش را به تبلیغات اختصاص داده، نمایش دهنده یا ناشر تبلیغات هستند. اگر بر روی بنر کلیک کنید، به وب سایت تبلیغ کننده منتقل می‌شوید. به محل و جایگاهی که بنر در آن قرار گرفته، فضای تبلیغاتی، و در صورتی که این محل خالی باشد، به آن موجودی(فروش نرفته) می‌گویند.

    ضرورت پیدایش اد نتورک‌ ها؛ یک داستان واقعی!

    اد نتورک‌ها جزء اولین فناوری‌هایی بودند که وارد حوزه تبلیغات شدند! در پشت ورود هر فناوری، به هر حوزه‌ای، یک داستان وجود دارد. همیشه گروهی از انسان‌ها با مشکلی مواجه می‌شوند، کمبود چیزی را احساس می‌کنند و راه حل، به عنوان یک فناوری جدید ظاهر می‌شود!

    حالا سوالی که پیش می‌آید این است: اد نتورک‌ها برای رفع چه نیازهایی به وجود آمدند؟ چه روندی طی شد که کسب و کارها جای خالی چنین پلتفرمی را حس کردند؟ اد نتورک‌ها به عنوان یک راه حل برای کدام مشکلات به وجود آمدند؟ پاسخ این سوالات را، طی یک داستان واقعی دریافت خواهید کرد!

    پلان اول: تحولی از جنس اینترنت!

    زمانی که استفاده از اینترنت سر به فلک کشید، کم کم کسب و کارها متوجه شدند، چاره‌ای به جز اینترنتی شدن ندارند! پس یک وبسایت راه انداختند و فعالیت خود را در فضای دیجیتال آغاز کردند.

    پلان دوم: انواع درآمدزایی

    آن‌ها می‌توانستند به دو شکل، از وبسایت خود کسب درآمد کنند:

    ۱. فروش کالا و خدمات خود

    ۲. نمایش دادن تبلیغات سایر کسب و کار‌ها

    پلان سوم: در وصف ضرورت تبلیغات!

    بعد از مدتی گروه اول(فروشندگان محصولات) متوجه شدند که صرفا راه‌ اندازی یک وبسایت، برای اینکه بتوانند فروش خوبی داشته باشند، کافی نیست؛ و برای پیشرفت کسب و کارشان، تبلیغات آنلاین، از واجبات است!

    پلان چهارم: نقطه عطف ماجرا اینجاست!

    اینجا بود که سرنوشت دو کاراکتر اصلی داستان، یعنی فروشندگان محصولات و ناشران تبلیغات، به هم گره خورد؛ و درآمدزایی یکی، بدون دیگری ممکن نبود. آن‌ها، برای پیشرفت به هم نیاز داشتند (یک مقدار درام ماجرا زیاد شد!).

    پلان پنجم: اما مشکل کجاست؟

    در اینجا یک مشکل آزاردهنده وجود داشت! تبلیغ کننده‌ها زمان زیادی را صرف پیدا کردن سایت مناسب برای تبلیغات می‌کردند؛ این در حالی بود که فضاهای تبلیغاتی سایت‌های نمایش‌دهنده تبلیغ، خالی بودند. این دو گروه با وجود اینکه به یکدیگر احتیاج داشتند، یکدیگر را پیدا نمی‌کردند. جای خالی پلتفرمی که این دو گروه را به همدیگر متصل کند، به شدت حس می‌شد.

    پلان ششم: تولد اد نتورک‌ها؛ پایانی خوش!

    خوشبختانه اد نتورک‌‌ها، برای رفع این مشکل، متولد شدند! و راه را، هم برای تبلیغ‌کنندگان و هم برای ناشران، بسیار هموار کردند. در حال حاضر به لطف اد نتورک‌ها، راه اندازی کمپین‌های تبلیغاتی برای تبلیغ کنندگان و فروش جایگاه‌های تبلیغاتی برای ناشران، دیگر به آن سختی که در گذشته بود، نیست!

    ضرورت اد نتورک

    اد نتورک (Ad Network) چیست؟

    حالا که با فلسفه وجود اد نتورک‌ها آشنا شدیم، می‌رویم سراغ تعریفشان. اجازه بدهید از خود کلمه Ad Network شروع کنیم:

     Ad مخفف کلمه “Advertising” به معنی تبلیغات و “Network” به معنی شبکه می‌باشد؛ که در مجموع می‌شود شبکه‌ تبلیغاتی (Advertising Network). 

    ad network

    اد نتورک یا شبکه تبلیغاتی، در واقع یک پلتفرم واسطه، بین تبلیغ کنندگان و ناشران تبلیغ است. اد نتورک به تبلیغ کنندگان کمک می‌کند، تبلیغات کلیکی خود را در بهترین سایت‌ها نمایش دهند، مشتری راغب بیشتری جذب کنند و از این طریق، فروش خود را افزایش دهند. همچنین این پلتفرم، به ناشران کمک می‌کند، فضاهای تبلیغاتی فروخته نشده وب سایت یا اپلیکیشن خود را بفروشند. یک اصطلاح بین بازاری‌ها وجود دارد که می‌گوید:”فلان شخص، معامله را جوش داد”. یعنی به عنوان واسطه، باعث شد که این معامله صورت گیرد. اگر بخواهیم خیلی عامیانه برایتان توضیح دهیم، در واقع این همان کاری است که اد نتورک‌ها انجام می‌دهند!

    نکته

    نکته مهم: مفهوم اد نتورک، فقط به تبلیغات آنلاین اختصاص دارد و برای تبلیغات سنتی از جمله رادیویی، تلوزیونی و چاپی استفاده نمی‌شود.

    مشاوره رایگان نبض مارکتینگ را از دست ندهید!

    درک اهمیت اد نتورک با یک مثال ساده

    چرا استفاده از اد نتورک‌ها اهمیت دارد؟ اد نتورک‌ها از چه طریقی فرایند تبلیغات را برای کسب و کارها راحت کرده‌اند؟ اجازه بدهید با یک مثال ساده، اهمیت این مسئله را برایتان روشن کنیم.

    می‌خواهیم شما را ببریم به چند سال قبل! زمانی که پیدا کردن شغل، به راحتی این روزها نبود! باید صبح زود از خانه بیرون می‌زدیم و در جستجوی شغل مناسبمان، قدم به قدم همه جای شهر را می‌گشتیم. بعد از کلی تلاش و مجاهدت بی وقفه، بالاخره موفق می‌شدیم سرکار برویم. در نهایت هم بعد از گذشت چند وقت، متوجه می‌شدیم این شغل، اصلا آن چیزی که فکر می‌کرده‌ایم نبوده است! آن طرف قضیه هم کارفرمایان بودند، که در پیدا کردن نیروی متخصص، وضع بهتری از ما نداشتند!

    اهمیت اد نتورک

    تا اینکه روزنامه‌ها و بعدها سایت‌های کاریابی آمدند و ما را از این فلاکت نجات دادند! حالا دیگر، لیستی از شغل‌ها برایمان ردیف شده بود و فقط کافی بود که از طریق تماس یا فرستادن رزومه، با کارفرما ارتباط برقرار کنیم. مسئله برای کارفرمایان هم، به همین اندازه راحت شده بود. آن‌ها می‌توانستند تنها با صرف چند دقیقه وقت در روز و چک کردن رزومه‌های ارسالی، مناسب‌ترین شخص را استخدام کنند.این پلتفرم‌ها، هم به کارجویان و هم به کارفرمایان کمک می‌کنند که با سرعت بیشتر و صرف انرژی کمتر، به هدف خود برسند؛ استخدام شوند و استخدام کنند.

    برای اینکه به اهمیت قضیه پی ببرید، فقط برای چند لحظه، حجم وقت و انرژی‌ای که این پلتفرم‌ها برای افراد ذخیره می‌کنند را، در نظر بگیرید!

    حالا تصور کنید که یک سایت فروشگاهی دارید؛ و این کسب و کار به مرحله‌ای رسیده که می‌توانید برای آن، تبلیغات انجام دهید. چگونه اینکار را انجام خواهید داد؟ 

    path

    راه اول:

    این است که بروید و تمام سایت‌های مناسب و مرتبط با کسب و کارتان را پیدا کنید؛ یک فهرست از بهترین‌ها درست کنید؛ برای اینکه بفهمید تعرفه و سیاست‌های تبلیغاتیشان به چه صورت است، با آن‌ها وارد مذاکره شوید؛ و در نهایت اگر همه چیز خوب پیش رفت، می‌توانید تبلیغات کسب و کار خود را در این سایت‌ها منتشر کنید. فرایند وقت گیری به نظر می‌آید. نه؟

    path

    راه دوم:

    آیا راه دومی هم وجود دارد؟ خوشبختانه بله. راه دوم استفاده از پلتفرم اد نتورک است! راهی که به عنوان یک مسیر میانبر برای تبلیغ کنندگان و ناشران تبلیغات، در نظر گرفته می‌شود! در اد نتورک، لیستی از ناشران تبلیغات متناسب با کسب و کار شما قرار گرفته و شما فقط باید آن‌ها را انتخاب کرده و به اد نتورک بدهید.

    اد نتورک‌ ها چگونه کار می‌کنند؟

    تا اینجا فهمیدیم که اد نتورک‌ها ابزاری قدرتمند، هم برای تبلیغ کنندگان و هم برای ناشران تبلیغات هستند. اما دقیقا چگونه کار می‌کنند؟ در اینجا یک مدل سنتی از یک شبکه تبلیغاتی آورده شده است. اما به خاطر داشته باشید که تکنولوژی در حال تکامل است و این مراحل همیشه در حال تغییر هستند.

    نحوه کار اد نتورک

  • مرحله اول
  • در مرحله اول، اد نتورک باید یک بانک اطلاعاتی از موجودی فروش نرفته‌های ناشران داشته باشد؛ تا صاحبان کسب و کاری که قصد تبلیغات دارند، به راحتی بتوانند به آن‌ها دسترسی داشته باشند.

  • مرحله دوم
  • سپس تبلیغ کننده به راحتی می‌تواند با استفاده از پنلی که اد نتورک در اختیارش قرار داده، یک کمپین تبلیغاتی ایجاد کند. قسمت جذاب ماجرا اینجاست که این کمپین بر اساس نیاز تبلیغ‌کننده ایجاد می‌شود. برای مثال، شما می‌توانید میزان بودجه، مخاطب هدف و بسیاری موارد مهم دیگر را، دقیقا مشخص کنید. حالا چرا  این مسئله اهمیت دارد؟ چون در این صورت، شما یک کمپین هدفمند دارید؛ تبلیغات کسب و کارتان را دقیقا به دست پرسونای هدفتان می‌رسانید، مشتری‌های راغب بیشتری جذب می‌کنید و در نتیجه فروشتان را افزایش می‌دهید. 

    اگر راجع به معجزه‌ی تاثیر پرسونا در افزایش فروش، چیزی نمی‌دانید پیشنهاد می‌کنم حتما این مقاله را بخوانید:

  • مرحله سوم
  • در این مرحله ناشران، تگ‌های شبکه تبلیغاتی را در وب سایت خود قرار می‌دهند.

  • مرحله چهارم
  • تبلیغ کننده تا زمانی که تبلیغ فعال است و نمایش داده می‌شود، می‌تواند گزارش عملکرد آن را در پنل کمپین اد نتورک دنبال و مدیریت کند.

    آماده‌اید تا شبکه‌های تبلیغاتی را امتحان کنید؟ اگر اینطور است ما در ادامه دو نمونه از اد نتورک‌های ایرانی را معرفی کرده‌ایم.

    شبکه‌های تبلیغاتی در ایران

     در سطح جهانی، دو غول بزرگ گوگل و فیسبوک (اکنون متا)، اکثریت سهم دنیای تبلیغات دیجیتال را در اختیار دارند. گوگل با در دست داشتن یوتیوب، و فیسبوک با تصاحب اینستاگرام، بزرگترین و پر مخاطب‌ترین شبکه‌های تبلیغاتی دنیا به حساب می‌آیند. اما به دلیل بحث تحریم‌ها و عدم روابط با کشورهای دیگر، استفاده از آن‌ها در کشور ما منطقی نیست و بهتر است از شبکه‌های اد نتورک‌های داخلی استفاده کنیم. شرکت‌های زیادی در داخل کشور هستند که در این حوزه عمل می‌کنند. ازجمله: مدیا اد، اد نگاه، کلیک یاب، یکتانت، ای نتورک، سنجاق، کاپریلا و… 

    اد نتورک؛ یک معامله ۳ سر سود!

    زمانی که می‌خواهند بگویند: «یک معامله مزایای زیادی برای طرفین داشته»، از اصطلاح “معامله دو سر سود” استفاده می‌کنند. در حالی که اد نتورک‌ها، یک معامله سه سر سودند! فرقی نمی‌کند که قصد تبلیغ برای کسب و کارتان را دارید، می‌خواهید تبلیغات دیگران را در سایتتان نمایش دهید و یا حتی خودتان یک شبکه تبلیغاتی هستید؛ در هر صورت از آن سود خواهید برد! اما به شکل‌های مختلف. 

    به عبارت ساده‌تر، مزایای استفاده از شبکه تبلیغاتی به این بستگی دارد که کجای ماجرا ایستاده باشید. در ادامه هر سه حالت را برایتان توضیح داده‌ایم:

    ۱. اگر تبلیغ کننده هستید:

    • می‌توانید در سایت‌های متنوعی تبلیغ کسب و کار خود را نمایش دهید.
    • به شما می‌گوید با این هزینه‌ای که در اختیار دارید در چه سایت‌هایی می‌توانید تبلیغات بگذارید.
    • تبلیغاتتان را تا حد بسیار خوبی هدفمند می‌کند. از چه لحاظ؟ از این لحاظ که شما دقیقا می‌توانید تصمیم بگیرید در چه سایت‌هایی، با چه موضوعی، در کدام قسمت و حتی به چه کسانی محتوای تبلیغتان را نمایش دهید.
    • می‌توانید گزارش کاملی از نحوه اجرای کمپین و نتایج آن دریافت کنید. برای مثال چقدر بر روی آن کلیک شده، چه کسانی از طریق آن به وبسایتتان آمده‌اند و نرخ تبدیل حاصل از این کمپین چقدر بوده است.
    • از همه مهم‌تر اینکه، دیگر نیاز نیست دردسر‌های پیدا کردن وبسایت تبلیغاتی مناسب، گرفتن تعرفه و مذاکره کردن را به جان بخرید!

    ۲. اگر ناشر تبلیغات هستید:

    • مهم‌ترین مزیت اد نتورک برای ناشران این است که به آن‌ها کمک می‌کند فضاهای تبلیغاتی خالی سایتشان را بفروشند. در گذشته، فقط سایت‌های خیلی معروف و شناخته شده می‌توانستند تمام جایگاه‌های تبلیغاتی خود را پر کنند، اما به لطف اد نتورک‌، در حال حاضر، این امکان برای همه وبسایت‌ها وجود دارد.

    ۳. اگر شبکه تبلیغاتی هستید:

    • اد نتورک‌ براساس خدمتی که ارائه می‌دهد، درآمد کسب می‌کند.

    انواع شبکه‌ های تبلیغاتی

    در اینجا، چهار نوع اصلی از اد نتورک‌ها را بررسی می‌کنیم:

    ۱. شبکه‌ های عمودی (Vertical networks)

    شبکه‌های تبلیغاتی که موضوع خاصی دارند. مانند مد، خودرو یا تجارت. برای مثال اگر وبسایتتان در حوزه پوشاک فعالیت می‌کند، تبلیغات کسب و کارتان در سایت‌های مد و فشن نمایش داده می‌شود.

    ۲. شبکه‌ های پریمیوم (Premium networks)

    شبکه‌های تبلیغاتی که تنها، موجودی ناشران محبوب را ارائه می‌کنند.

    ۳. شبکه‌ های ویژه موجودی (Inventory-specific networks)

    شبکه‌های تبلیغاتی که نوع خاصی از موجودی آگهی، مانند ویدیویی یا بنری را ارائه می‌کنند.

    ۴. شبکه‌ های هدفمند (Targeted networks)

    شبکه‌های تبلیغاتی که قابلیت‌های هدف‌گیری خاصی را ارائه می‌کنند. برای مثال تبلیغات کسب و کار شما را، به کسانی که کلید واژه‌های شما را سرچ کرده باشند، نمایش می‌دهند.

    قیمت‌گذاری در اد نتورک‌ ها چگونه انجام می‌شود؟

    می‌رسیم سر بحث شیرین قیمت! قطعا شبکه‌های تبلیغاتی این خدمات را در راه رضای خدا در اختیار تبلیغ کنندگان و ناشران قرار نمی دهد! البته کاملا هم حق دارند؛ چون در اینصورت، هیچ توجیه اقتصادی برایشان نخواهد داشت. اما اینجا یک سوال پیش می‌آید و آن این است که هزینه تبلیغات در این پلتفرم‌ها چگونه محاسبه می‌شود. در این معادله چند فاکتور اساسی دخیل هستند.

    • نرخ ثابت

    نتایج تبلیغات وبسایتتان هر چه که باشد، اد نتورک مقدار ثابتی از شما دریافت می‌کند. 

    • هزینه هر کلیک (CPC)

    هزینه تبلیغات، بر اساس مقدار کلیکی که بر روی آن شده، دریافت می‌شود.

    • پرداخت به ازای بازدیدکننده  (CPM)

    هزینه براساس میزان دیده شدن تبلیغ محاسبه می‌شود.

    در مجموع اینکه…

    فناوری اد نتورک هر چیزی که از یک کمپین تبلیغاتی می‌خواهید را در اختیارتان می‌گذارد.

    به شما می‌گوید، با این هزینه‌ای که در اختیار دارید، در چه سایت‌هایی امکان تبلیغات دارید. اگر تبلیغات درست انجام شود، جذب مشتری راغب و فروش را حد بسیار خوبی افزایش می‌دهد. و حتی گزارش کمپینتان نیز در اختیارتان قرار می‌دهد.

    سوالات متداول

    اد نتورک، واسطه‌ای میان کسانی که قصد دارند تبلیغ انجام دهند و منتشر کنندگان تبلیغات است.

    نرخ ثابت، هزینه هر کلیک (CPC) و پرداخت به ازای بازدیدکننده (CPM)

    مدیا اد، صبا ویژن، یکتانت، اد نگاه، کلیک یاب، ای نتورک، سنجاق، کاپریلا و…

    محتوای این بلاگ توسط کارشناسان تایید شده است.

    با تشکر از شما برای زمانی که صرف مطالعه این محتوا کردید. 

    تیم تولید محتوا | آژانس خلاقیت نبض مارکتینگ

    مطالعه بیشتر

    [ASRating]

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    popup

    هـدیه ویـژه به مـدت محـدود

    مشـاوره اختصاصـی سئـو "رایـگان"

    popup

    هـدیه ویـژه به مـدت محـدود

    مشـاوره اختصاصـی سئـو "رایـگان"