call nabz

۰۲۱۸۸۹۴۸۹۱۷

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

اهمیت سئو | چرا سئو برای همۀ کسب‌وکارها مهم است؟

  • برای اینکه اهمیت سئو را بهتر متوجه شوید، اجازه دهید موضوع را با یک داستان آغاز کنیم.

    زهرا هنرجوی خیاطی است. او از شش ماه پیش، سعی می‌کند خیاطی را از طریق کلاس‌های آنلاین و کتاب‌های خودآموز یاد بگیرد. اما خُب هرازگاهی برای زهرا سوالاتی پیش می‌آید. او جواب‌ این سوالات را در هیچ کدام از منابع آموزشی خود پیدا نمی‌کند. به همین دلیل آن‌ها را از موتور جستجوی گوگل می‌پرسد. یکی از سایت‌های آموزشی موردعلاقۀ زهرا، سایتی به نام خیاط‌باشی (اسم فرضی) است. این سایت در رابطه با خیاطی، محتواهای آموزشی و ارزشمند تولید می‌کند. 

    سایت خیاط‌باشی دربارۀ بسیاری از سوالات زهرا محتوای ویدیویی و آموزش‌های تصویری تولید کرده‌است. زهرا به محض جستجوی سوال خود در گوگل این سایت را در اولین صفحۀ نتایج پیدا می‌کند و محتوای صفحات این سایت را بررسی می‌کند. این هنرجوی خیاطی از سرعت سایت و سادگی کار کردن با سایت خیاط‌باشی بسیار راضی است؛ زیرا نیازی نیست وقت زیادی را برای فهمیدن چگونگی استفاده از صفحات سایت هدر دهد. 

    بعد از مدتی زهرا تصمیم می‌گیرد یک چرخ‌خیاطی حرفه‌ای بخرد. او متوجه می‌شود در همان سایت آموزشی موردعلاقه‌اش، بخشی برای فروش چرخ‌خیاطی‌های حرفه‌ای وجود دارد. زهرا بعد از تحقیق و پرس‌وجو یک مدل چرخ خیاطی را انتخاب می‌کند و می‌خواهد آن را به‌صورت آنلاین بخرد. به نظر شما سایتی که برای خرید به ‌آن مراجعه می‌کند کدام سایت است؟ بله احتمالا اولین گزینه‌ای که به ذهن او می‌رسد، سایتی است که تبدیل به دوست و معلم او شده است؛ یعنی سایت خیاط‌باشی! 

    آنچه در این مقاله می‌خوانید...

    هر کسب‌وکاری علاقه دارد تبدیل به دوست و یاور مشتری احتمالی خود شود.اینطور نیست؟ خُب این کار تنها با سئو امکان‌پذیر است! اگر می‌خواهید بیشتر دربارۀ این موضوع بدانید لطفا در ادامۀ مقاله با ما همراه باشید.

     

    تصویری از انواع سئو

    تعریف سئو

    سئو چیست؟ سئو «Search Engine Optimization» به معنی بهینه سازی یک سایت برای موتور جستجو است. به این عبارت به اختصار سئو نیز گفته می‌شود. سئو یعنی چگونه برنامه‌ریزی کنید تا موتورهای جستجو (مثلا گوگل) سایت شما را سایتی ارزشمند تشخیص دهند؛ زیرا در این صورت صفحات سایت شما را در اولین صفحۀ نتایج جستجو به مخاطبان هدفتان نشان می‌دهند.

    سئو به سه بخش زیر تقسیم می‌شود:

    • سئوی داخلی (On-Page SEO)

    تمام فعالیت‌هایی که به‌منظور بهینه‌سازی سایت و در داخل خود سایت انجام می‌شود. مثلا محتواهایی که سایت خیاط‌باشی روی سایت خود بارگذاری می‌کند، بخشی از سئوی داخلی است.

    • سئوی خارجی (Off-Page SEO)

    فعالیت‌هایی که خارج از سایت انجام می‌شوند؛ اما هدف آن‌ها بهینه‌سازی سایت است. مثلا: بعضی از سایت‌های معتبر در زمینۀ خیاطی، در صفحات خود به مقاله‌های آموزشی سایت خیاط‌باشی لینک داده‌اند. به این لینک‌ها، بک‌لینک گفته می‌شود. بک‌لینک‌ها در بخش سئوی خارجی جا می‌گیرند.

    بک‌لینک یکی از مهم‌ترین معیارهای گوگل برای سنجش اعتبار صفحات یک سایت است.

    • سئوی تکنیکال (Technical SEO)

    سئوی تکنیکال طراحی و ساختار‌بندی سایت است. مثلا زهرا می‌توانست به سادگی و بدون اتلاف وقت به صفحات سایت خیاط باشی دسترسی پیدا کند. این نشانۀ رعایت سئوی تکنیکال در سایت خیاط‌باشی است.

    احتمالا تا اینجای مقاله کم‌وبیش متوجه مفهوم سئو شده‌اید. اما در ادامۀ مقاله دلایل اهمیت سئو را به صورت و با مثالی ساده برای شما توضیح خواهیم داد.

     

    انفورماتیکی از موارد اهمیت سئو

    اهمیت سئو در چیست؟

    در این قسمت برای شما توضیح می‌دهیم چرا سئو اهمیت دارد. اما قبل از آن اجازه دهید از شما چند سوال بپرسیم:

     آیا دیده شدن کسب‌وکارتان توسط مشتریان احتمالی شما اهمیت داد؟

     آیا می‌خواهید افراد از وجود کسب‌وکار شما آگاه شوند؟ 

    آیا به دنبال راهکاری برای تبدیل مشتریانی که یک‌بار از شما خرید کرده‌اند به مشتریان همیشگی هستید؟ 

    آیا می‌خواهید کسب‌وکارتان را گسترش دهید؟

    اگر جوابتان مثبت است یک خبر خوب برای شما داریم! احتمالا سئو کمک شایانی برای رسیدن به این اهداف به شما می‌کند. چطور؟ ما مهم‌ترین دلایل اهمیت سئو را  در این قسمت برایتان ذکر می‌کنیم.

     

    • شناخت مخاطب هدف

    محصول سایت خیاط‌باشی «چرخ خیاطی» است. پس قبل از هر چیز مدیر این سایت باید توجه مشتریان احتمالی را به سایت خود جلب کند. او در وهلۀ اول باید از خود بپرسد مخاطب هدف ما به دنبال چه محتوایی می‌گردد؟ مدیر این سایت می‌تواند با استفاده از ابزارهایی مثل  Semrush Keyword Magic Tool و Ahrefs کلیدواژه‌های مخصوص و مهم کسب‌وکار (مثلا آموزش کار با چرخ خیاطی) را پیدا کند. سپس برای این کلیدواژه‌ها به تولید محتوا بپردازد.

    علاوه‌‌بر این مدیر سایت با استفاده از سئو با دغدغه، نیاز و خواستۀ مخاطب آشنا می‌شود. او با آگاهی از این اطلاعات در جهت رفع نیاز مخاطب تلاش می‌کند. در این صورت می‌تواند مطمئن باشد مخاطب نیز جواب زحمات او را خواهد داد.

     

    • افزایش ترافیک ارگانیک

    ترافیک ارگانیک یعنی بازدید‌کنندگانی که صرفا به خاطر محتوای باکیفیت شما، از سایتتان بازدید می‌کنند. آن هم بدون اینکه شما پولی به گوگل پرداخت کنید.

    افزایش ترافیک ارگانیک شانس فروش شما را به‌طرز معجزه‌آسایی افزایش می‌دهد. اگر می‌پرسید که چگونه می‌توان ترافیک ارگانیک سایت را افزایش داد، باید بگوییم که تنها راه‌حل سئو است. راستش را بخواهید دیگر مزایای سئو به‌وسیلۀ افزایش ترافیک ارگانیک به‌دست می‌آیند.

    شاید مدیر سایت «خیاط‌باشی» بداند که بسیاری از رقبای او توسط گوگل سایت ارزشمندی شناخته نمی‌شوند. چرا؟ چون آن‌ها قوانین سئو  را رعایت نمی‌کنند. در نتیجه احتمالا سایت رقبا ترافیک ارگانیک کمی دارد. پس این مدیر سایت باید تصمیم بگیرد دستورالعمل سئو را روی سایت خود اجرا کند؛ زیرا تنها راه دریافت میزان قابل قبولی از ترافیک ارگانیک، حضور در صفحۀ اول نتایج گوگل است.

    دلیل اصرار سایت‌ها برای حضور در صفحۀ اول این است که فقط ۰.۶۳% از افراد از صفحۀ دوم گوگل بازدید می‌کنند. مقدا کمی است. نه؟ در نتیجه ترافیک ارگانیک سایتی که در دیدرس افراد نباشد، افزایش نمی‌یابد.

     

    احتمالا می‌دانید که مدیر سایت، متخصص سئو نیست و شرح وظایف متفاوتی دارد. حتی ممکن است شما یک مدیر برای سایت خود داشته باشید اما او حرفۀ سئو را بلد نباشد. ما به شما پیشنهاد می‌کنیم که برای سئوی سایت خود از متخصصان این حرفه کمک بگیرید. اگر هنوز دربارۀ مفید بودن سئو برای سایتتان مطمئن نیستید می‌توانید از مشاورۀ رایگان متخصصان نبض مارکتینگ بهره‌مند شوید.

     

    • کسب اعتماد مشتریان

    چند سالی می‌شود که در جامعۀ ما خرید اینترنتی بخشی از بازار را دست گرفته است؛ اما هنوز هم خیلی از افراد برای خرید لوازم مورد نیازشان به خرید حضوری بیشتر اعتماد می‌کنند. در نتیجه مسئولان سایت «خیاط‌باشی» مانند خیلی از سایت‌ها، تلاش می‌کردند اعتماد مشتریان احتمالی خود (مثل زهرا) را کسب کنند. به‌ همین دلیل تصمیم  گرفتند که سایت خود را از میان هزاران نتیجۀ موجود در صفحات نتایج جستجو (SERP) به چند رتبۀ برتر برسانند. آخر مردم به رتبه‌های برتر گوگل بیشتر اعتماد می‌کنند.

     مسئولان سایت «خیاط‌باشی» خریداران سایت را تشویق می‌کردند که نظراتشان را با این مجموعه در میان بگذارند. در ازای این کار به آن‌ها تخفیف ۵ درصدی می‌دادند. مثلا زهرا برای دریافت تخفیف پنج درصدی در خرید بعدی، نظرش را دربارۀ چرخ خیاطی خود در بخش نظرات ثبت کرد. 

     امروزه تقریبا تمام افراد قبل از خرید (چه به‌صورت حضوری و چه به‌صورت آنلاین) دربارۀ محصول مورد نظرشان از طریق اینترنت تحقیق می‌کنند. پس سایت شما باید جزو سایت‌هایی باشد که گوگل آن را تایید کرده است و در اولین نتایج به مخاطب نمایش می‌دهد. همچنین نظرات مردم در صفحات سایت شما از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. در این صورت احتمال اینکه مشتری به شما اعتماد و از شما خرید کند، افزایش می‌یابد.

    مثلا به سایت دیجی‌کالا دقت کنید. خیلی از مردم  قبل از خرید حتما قیمت کالا و نظرات خریداران را در سایت دیجی‌کالا چک می‌کنند.

     

    • افزایش فروش و هدایت مشتری به سمت خرید

    بسیاری از مخاطبان سایت «خیاط‎باشی» محتواهای آموزشی این سایت را دنبال می‌کنند. آن‌ها در بخش نظرات، سوالات خود را مطرح می‌سازند. همچنین بسیاری از خریداران در بخش نظرات یک محصول از تجربۀ خرید خود حرف می‌زنند.

    هدف از تمام این کارها ایجاد ارتباط با مخاطبان است؛ مخاطبانی که ممکن است به مشتریان «خیاط باشی» تبدیل شوند. ایجاد ارتباط با مخاطب موجب می‌شود اگر فردی تجربۀ ناخوشایندی از کسب‌وکار شما داشته باشد، بدون هیچ هزینه‌ای با شما ارتباط بگیرد. در نتیجه شما به سادگی می‌توانید این تجربۀ ناخوشایند را برای مشتریان جبران کنید.

     

    • بهترین گزینه برای سرمایه‌گذاری

    صاحبان «خیاط‌باشی» قبل از در نظر گرفتن سئو تمام گزینه‌های دیگر (مانند تبلیغات در اینستاگرام، تبلیغات در یوتیوب، بیلبوردهای تبلیغاتی و …) را در نظر گرفتند. اما این کسب‌وکار باور داشت با حضور در فضای وب درآمدی بیشتر از سرمایۀ اولیه خود به دست خواهد آورد. به همین دلیل از بین تمام گزینه‌های موجود، سئو را انتخاب کرد.

    درست است. سئو رایگان نیست! اما هزینۀ سئو نسبت به سودی که به یک کسب‌وکار می‌رساند ناچیز است. علاوه‌بر این امروزه سئو و موتورهای جستجو به‌صورت مداوم در حال پیشرفت هستند. بنابراین کسب‌وکارهایی که هم‌اکنون سایت خود را سئو می‌کنند چند قدم از رقبای خود جلو می‌افتند.

     

    • ایجاد فرصت‌های جدید

    در ابتدا هدف صاحبان «خیاط‌باشی» از سئوی سایت فقط افزایش فروش بود. اما سئو برای آن‌ها منافع دیگری نیز داشت. مدتی بعد از قرار گرفتن در صفحۀ اول نتایج، آن‌ها متوجه شدند که در حال تبدیل شدن به نامی آشنا در زمینۀ کسب‌وکار خود هستند. این موجب می‌شد که «خیاط‌باشی» بودجۀ کمتری را به تبلیغات اختصاص دهد.

    یکی دیگر از مزایای سئو این بود که سئو برای آن‌ها دردسری نداشت!

    بله! آن‌ها در ابتدای هر ماه برای سئوی سایت خود هزینه می‌کردند؛ اما بعد از آن تمام چالش‌های سئو تا زمان رسیدن به نتیجۀ مورد نظر وظیفۀ تیم متخصص سئو بود. 

    حالا اگر این کسب‌وکار تصمیم می‌گرفت به‌جای سئو یک مغازه در شهر باز کند علاوه‌بر هزینۀ اولیه ( اجاره مغازه،قبض برق و…) باید کلی هم زحمت (اداره مغازه یا استخدام کارشناس فروش) می‌کشید!

     

    • کمک به کسب‌وکارهای محلی

    یکی از موارد اهمیت سئو این است که به کسب‌وکارهای محلی کمک شایانی می‌کند. مثلا اگر «خیاط‌باشی» تصمیم بگیرد مغازه‌ای برای فروش چرخ‌خیاطی باز کند می‌تواند از ابزار Google Business Profile استفاده کند. او باید در این ابزار اطلاعات کسب‌وکار خود را مانند اسم کسب‌وکار، ساعات‌کاری و آدرس مغازه وارد کند. همین کار ساده موجب می‌شود افراد نزدیک به موقعیت مکانی کسب‌وکار از طریق گوگل متوجه وجود این مغازه شوند.

    باید بدانید گاهی منظور از کسب‌وکار محلی صرفا یک منطقه خاص در شهر نیست؛ بلکه این بستگی به کسب‌وکار شما دارد. مثلا اگر شما کسب‌وکاری دارید که در آن محصولتان را به‌صورت بین‌المللی ارائه می‌کنید، باید کشور خود را نیز در Google Business Profile ذکر کنید.

     

    • جا نماندن از رقبا

    یکی از افراد مسئول در «خیاط‌باشی» معتقد بود سئو کردن سایت و حضور در فضای وب به منظور فروش بیهوده است. او فروش حضوری را ارزشمندتر می‌دانست. 

    اما نکته‌ای که از قلم انداخته بود این بود که رقبای این کسب‌وکار از طریق حضور در فضای وب بخش قابل توجهی از مشتریان را جذب کرده‌اند. علاوه‌بر آن با توجه به پیشرفت روزافزون تکنولوژی و اینترنت، احتمالا در آینده افراد بیشتری به خرید آنلاین رو می‌آورند. پس اگر قصد ورشکسته شدن در صنعت خود را ندارید بهتر است هر چه زودتر برای سئو کردن سایت خود اقدام کنید.

     اگر شما هم دربارۀ فعالیت رقبایتان در دنیای وب کنجکاو هستید و می‌خواهید بدانید باید از کجا شروع کنید، کارشناسان ما همیشه برای کمک به شما آماده هستند.

     

    • یک استراتژی بلندمدت

    یکی از مواردی که مسئولان «خیاط‌باشی» را دربارۀ انجام سئو اندکی مردد می‌کرد این بود که سئو فرایندی زمان‌بر است. اما نکته‌ای که آن‌ها در نظر گرفتند این بود که اعتماد نیز زمان‌بر است؛ حتی اعتماد گوگل به شما! پس باید صبر پیشه کنید. گوگل در ابتدا باید مطمئن شود شما سایت با‌کیفیتی هستید و از بهترین گزینه‌هایی هستید که او می‌تواند به مخاطبان عزیزش نشان دهد! 

    اما نکتۀ مثبتی که وجود دارد این است که وقتی گوگل به سایت شما اعتماد کرد دامنۀ شما را دامنه‌ای معتبر خواهد شناخت. یعنی بعد از آن به صفحات سایت شما اعتماد خواهد کرد و آن‌ها را سریع‌تر به مخاطب نشان می‌دهد.

    ما تا اینجا با مهم‌ترین دلایل اهمیت سئو آشنا شدیم. در بخش بعدی با شما دربارۀ تفاوت سئو و تبلیغات گوگل صحبت می‌کنیم.

     

    اهیمت سئو مداوم

    تفاوت تبلیغات پولی گوگل و سئو

    سرویس تبلیغاتی گوگل، گوگل ادز نام دارد. گوگل ادز همان Pay per click» PPC» به معنی «پرداخت به ازای هر کلیک» است. یکی از روش‌های PPC به این صورت است که شما صفحه‌ای با یک کلید‌واژۀ خاص برای تبلیغات به گوگل می‌دهید. زمانی که کاربران این کلیدواژه را جستجو می‌کنند، تبلیغات شما را در صفحۀ اول نتایج مشاهده می‌کنند.

    در حالی که سئو، همانطور که قبلا گفتیم بهینه‌سازی سایت شما برای رسیدن به بهترین جایگاه در بین نتایج ارگانیک است.

    ترکیب PPC و SEO  بهترین کاری است  که یک کسب‌وکار برای پیشرفت در صفحۀ نتایج گوگل (SERP) می‌تواند بکند.

    اگر فکر می‌کنید سئو فقط به درد بعضی کسب‌وکارها می‌خورد باید بگوییم سخت در اشتباهید! اگر می‌خواهد دلیل این حرف را بدانید در بخش بعدی وبلاگ ما را همراهی کنید.

     

    تصویری از شخص در حال خرید

    سئو برای چه کسب‌وکارهایی مهم‌تر است؟

    اجازه دهید خیالتان را راحت کنم. اگر قصد افزایش فروش دارید، اگر قصد دارید در میان مردم آگاهی از برند ایجاد کنید، اگر قصد دارید در میان رقبا حرفی برای گفتن داشته باشید، اگر قصد دارید با مشتریان فعلیتان ارتباط بگیرید،شما به سئو نیاز دارید.

    تمامی کسب‌وکارها با هر اندازه‌ای (چه شرکتی با ده‌ها زیرمجموعه و چه کسب‌وکاری تک نفره) به سئو نیاز دارند. چرا که سئو برای رسیدن به بسیاری از اهداف یک کسب‌وکار کمک‌کننده است. اما باید بدانید که سئو صرفا شما و محصولتان را به مردم معرفی می‌کند. این شمایید که باید برای کسب اعتماد مشتریانتان و احترام به آن‌ها، محصولی باکیفیت به آن‌ها عرضه کنید. در این صورت شما به عنوان کسب‌وکاری قابل اعتماد شناخته می‌شوید.

     

    تصویری از سفر مشتری

    اهمیت سئو برای کسانی که فقط ۲ دقیقه وقت دارند!

    اگر صاحب کسب‌وکاری هستید مطمئن باشید سئو برای شما اهمیت دارد. سئو جاده صاف‌کنی است که برای حضور شما در اولین صفحۀ نتایج گوگل، مسیری هموار می‌سازد. اگر می‌خواهید سایت خود را سئو کنید همین‌قدر بگوییم که باید مخاطبان را در اولویت تمام کارهای خود قرار دهید. چرا که گوگل به دنبال سایت‌هایی است که بهترین تجربه را برای مخاطب خود به‌وجود می‌آورند.

     سئو برای کسب‌وکار شما در تمامی مراحل فروش اهمیت دارد. از شناخت مخاطب هدف و دغدغۀ او گرفته تا قانع کردن مخاطب برای خرید از شما! حتی اگر به‌صورت حضوری و محلی فعالیت می‌کنید با سئو می‌توانید خود را به افراد جدید معرفی کنید. بله سئو روندی آهسته دارد و هزینه‌بر است؛ اما اگر صبر داشته باشید مطمئن باشید خیلی بیشتر از سرمایۀ اولیه‌ به شما باز خواهد گشت.

    آژانس خلاقیت نبض مارکتینگ

    شاید برای شما هم سوال باشد

    • سئو چیست؟

    سئو کردن یک سایت یعنی سایت را طوری بهینه کنیم که موتور جستجو سایت ما سایتی ارزشمند تشخیص دهد.

    • اهمیت سئو چیست؟

    به شناخت مخاطب کمک می‌کند، موجب افزایش ترافیک ارگانیک می‌شود، اعتماد مشتریان را جلب می‌کند، افزایش فروش را به ارمغان می‌آورد، می‌توانید با مخاطبان ارتباط برقرار کنید، نسبت به سایر روش‌های تبلیغاتی مقرون به صرفه است، برای کسب‌وکارهای محلی سودمند است، یک استراتژی بلند مدت است، نرخ بازگشت سرمایه بالایی دارد، رقبای شما با استفاده از سئو بخشی از بازار را از آن خود می‌کنند.

    • تفاوت SEO و PPC چیست؟    

    PPC تبلیغات پولی گوگل است در حالی که SEO تبلیغات نیست بلکه دستورالعملی که سایت را برای حضور در بین برترین نتایج یک جستجو بهینه می‌کند.

    • آیا سئو به درد همۀ کسب‌وکارها می‌خورد؟

    بله! سئو برای تمامی کسب‌وکارها مناسب است.  چه شرکتی با ۱۰۰ نفر کارمند و چه کسب‌وکاری یک نفره!

     

     

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    ممکن است به موضوعات زیر هم علاقه‌مند باشید

    popup

    هـدیه ویـژه به مـدت محـدود

    مشـاوره اختصاصـی سئـو "رایـگان"