call nabz

۰۲۱۸۸۹۴۸۹۱۷

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
یک مرد با لباس زرد و شلوار آبی در حال نشان دادن بک لینک یک موبایل یک مانیتور با نماد بک لینک

بک‌ لینک چیست؟ و چه اهمیتی در سئو دارد؟

  • اگر با لینک‌سازی خارجی آشنا باشید، احتمالا اسم بک‌ لینک را شنیده‌اید. اجازه بدهید مقاله بک‌ لینک چیست را با یک مثال ساده شروع کنیم. دوستی داریم که عاشق فیلم است. همۀ فیلم‌ها را دیده و اطلاعات کاملی در مورد آن‌ها دارد. هر موقع که هوس دیدن فیلم در یک ژانر خاص را می‌کنیم و حوصله گشتن به دنبال فیلم جدید را نداریم، اولین نفری که به او زنگ می‌زنیم همین شخص است.
    این حالت در میان سایت‌ها هم اتفاق می‌افتد. زمانی که یک سایت، وبسایت دیگری را معرفی کند، در واقع به آن سایت بک‌ لینک داده است. گوگل، بک‌ لینک‌ها را این‌طور تفسیر می‌کند: یک سایت محتوای سایت دیگری را پسندیده و آن را به کاربران خود توصیه می‌کند.
    در ادامۀ مقاله به‌صورت کامل به این موضوع می‌پردازیم که بک‌ لینک چیست، اهمیت آن در سئو چقدر است، چطور برای سایتتان بک لینک‌های باکیفیت دریافت کنید و چگونه بک‌ لینک‌های وبسایتتان را بررسی کنید. مطالعه این موارد می‌تواند درک مفهوم بک‌ لینک را برایتان راحت‌تر کند.

    آنچه در این مقاله می‌خوانید...

    بک‌ لینک چیست؟

    بک‌ لینک، لینکی در یک وبسایت است که شما را به سایت دیگری منتقل می‌کند. به‌عنوان مثال، اگر وبلاگی دربارۀ سفر به سایت یک هتل لینک داده باشد، در واقع سایت هتل یک بک لینک دریافت کرده است. منظور از لینک این است که اگر روی یک عکس یا متنی که مشخص شده است کلیک کنید به یک سایت دیگر منتقل می‌شوید.
    بک‌ لینک‌ها برای سئو بسیار مهم هستند؛ زیرا به موتورهای جستجو نشان می‌دهند که سایت‌های دیگر، محتوای شما را معتبر می‌دانند.

    علامت تعجب صورتی یک نفر با لباس صورتی و شلوار بنفش و تابلوی سئو در دست یک مانیتور بزرگ با نماد بک لینک
    اهمیت بک لینک‌ها در سئو

    بک‌ لینک‌ها چه اهمیتی در سئو دارند؟

    گفتیم که بک‌ لینک‌ها در واقع رأی‌هایی هستند که از سایر وبسایت‌ها گرفته می‌شود. هریک از این آرا به موتورهای جستجو می‌گوید: «این محتوا ارزشمند، معتبر و مفید است.» بنابراین هرچه تعداد این «رأی‌ها» بیشتر باشد، سایت شما در گوگل و سایر موتورهای جستجو رتبۀ بالاتری خواهد داشت.
    استفاده از لینک‌ها در الگوریتم‌های گوگل چیز جدیدی نیست و بک‌ لینک‌ها پایه و اساس یکی از الگوریتم‌های گوگل به نام “PageRank” را تشکیل دادند. حتی با اینکه گوگل از آن زمان هزاران تغییر را در الگوریتم‌های خود ایجاد کرده است، بک‌ لینک‌ها همچنان یک عامل اصلی رتبه‌بندی هستند. گوگل نیز تایید کرده است که بک‌ لینک‌ها یکی از سه فاکتور مهم رتبه‌بندی موتورهای جستجو هستند.
    همۀ بک‌ لینک‌ها ارزشمند نیستند و اگر می‌خواهید در SERP رتبۀ بالاتری کسب کنید، روی بک‌ لینک‌های باکیفیت تمرکز کنید. به عبارت دیگر یک بک‌ لینک باکیفیت می‌تواند قدرتمندتر از ۱۰۰۰ بک‌ لینک بی‌کیفیت باشد. در ادامه ویژگی بک‌ لینک‌های باکیفیت را به شما می‌گوییم.

    ویژگی بک‌ لینک‌های باکیفیت

    اهمیت و ارزش بک لینک‌ها در رتبه‌بندی وبسایت، بر کسی پوشیده نیست. با رعایت نکات زیر می‌توانید بک لینک‌های باکیفیت‌تری برای خود بسازید و جایگاه خود را بهبود دهید:

    • بک‌ لینک‌هایی که از سایت‌های معتبر گرفته شده باشند

    آیا ترجیح می دهید از یک دانشگاه معتبر بک‌ لینک بگیرید یا از وبسایت یک فرد ناشناس؟ پاسخ مشخص است؛ یک دانشگاه معتبر! گوگل هم همین نظر را دارد. این مفهوم به‌عنوان “Domain Authority” شناخته می‌شود. اصولا هرچه یک سایت دارای اعتبار بیشتری باشد، می‌تواند اعتبار بیشتری را به سایت شما (از طریق لینک) منتقل کند.
    از آنجا که این لینک از یک سایت معتبر می‌آید، گوگل اعتبار زیادی به آن می‌دهد. وقتی شما یک بک‌ لینک قوی ایجاد کنید، متوجه افزایش ترافیک ارگانیک وبسایت خود خواهید شد. آیا به دست آوردن این لینک‌ها سخت است؟ قطعا! آیا ارزشش را دارد؟ صد درصد!

    • بک‌ لینک‌هایی که انکر تکست آن‌ها شامل کلمۀ کلیدی صفحۀ مقصد باشند

    به‌طور کلی بهتر است کلمۀ کلیدی صفحه‌ای از وبسایت شما که بک لینک دریافت کرده است، در انکر تکست آن بک لینک استفاده شده باشد. حتما قبل از این دیده بودید که برای لینک دادن می‌نوشتند: «برای خواندن این مطلب اینجا را کلیک کنید.» در واقع از کلمۀ «اینجا» به‌عنوان انکر تکست استفاده می‌کردند. اما تحقیقات نشان داده است که استفاده از کلمۀ کلیدی باعث بهبود رتبه‌بندی خواهد شد. مثلا اگر انکر تکست شما «ورزش» باشد شما در کلمۀ کلیدی ورزش رتبۀ بهتری کسب خواهید کرد.

    یک نکتۀ مهم:
    نباید انکر تکست شما شامل تعداد زیادی از کلمات کلیدی باشد. گوگل الگوریتمی به نام «پنگوئن» دارد و وبسایت‌هایی که از استراتژی‌های «کلاه سیاه» برای ساخت بک لینک استفاده می‌کنند را جریمه می‌کند. این الگوریتم به‌طور خاص بر روی سایت‌هایی تمرکز دارد که بک لینک‌های آن‌ها با انکر تکست، دقیقا مطابقت دارد.

    •  بک‌ لینک‌ از سایت‌هایی که موضوع مرتبط با وبسایت شما دارند

    وقتی یک وبسایت به سایت دیگری لینک می‌شود، گوگل می‌خواهد ببیند که این دو سایت به هم مرتبط هستند یا نه. به نظر منطقی می‌آید؛ تصور کنید به تازگی مقاله‌ای در مورد «کفش ورزشی» نوشته‌اید. اگر مقالۀ شما در وبسایتی با موضوع تناسب اندام یا ورزش منتشر شود، گوگل اعتبار بیشتری به آن می‌دهد. بر همین اساس، طبیعی است که اگر مطلب شما در سایت‌هایی با موضوع تکنولوژی و دیجیتال مارکتینگ منتشر شود چون با موضوع مقالۀ شما مرتبط نیست گوگل هم اهمیت زیادی به لینکی که ساخته‌اید ندهد.

    •  بک‌ لینک‌های “Dofollow”

    گوگل و سایر موتورهای جستجو، پیوندهایی را که برچسب Nofollow دارند را نادیده می‌گیرند. به عبارت دیگر، الگوریتم‌های رتبه‌بندی موتورهای جستجو، لینک‌های nofollow را حساب نمی‌کنند. خوشبختانه، بیشتر لینک‌های موجود در وب، پیوندهای “dofollow” هستند و بسیاری از پیوندهایی که دارای تگ nofollow هستند برای شروع ارزشی ندارند.
    چه لینک‌هایی nofollow هستند؟ به عنوان مثال نظرات وبلاگ، بیانیه‌های مطبوعاتی و تبلیغات پولی که برای سئو آنچنان مفید نیستند؛ بنابراین مهم نیست اگر nofollow باشند.

    • بک‌ لینک از سایت‌هایی که قبلا به شما لینک نداده‌اند

    فرض کنید از وبسایتی بک‌ لینک دریافت می‌کنید. تا اینجا همه‌چیز عالی است! فرض کنید همین وبسایت دوباره و دوباره به شما لینک می‌دهد. فکر می‌کنید که لینک‌های دوم و سوم به اندازۀ لینک اول قدرتمند هستند؟ خیر! بهتر است ۱۰۰ لینک از ۱۰۰ وبسایت مختلف دریافت کنید تا ۱۰۰۰ لینک از یک وبسایت. در واقع، تعداد سایت‌هایی که به شما لینک می‌دهند بیشتر از تعداد کل بک‌ لینک‌ها در رتبه‌بندی گوگل تاثیرگذار است.

    تا اینجا با ویژگی بک‌ لینک‌های باکیفیت آشنا شدید؛ اما آیا بک‌ لینک‌هایی که ساخته‌اید کیفیت لازم را دارند؟ در ادامه به شما می‌گوییم که چگونه بک‌ لینک‌هایتان را بررسی کنید.

    بک‌ لینک غیر اصولی چه اثراتی بر سایت شما دارد؟

    وقتی موتورهای جستجو سایت شما را بررسی می‌کنند، از بک‌ لینک‌ها برای شناخت بهتر وبسایتتان استفاده می‌کنند. اگر بک‌ لینکی از طرف سایت‌های مشکوک و نامعتبر داشته باشید، گوگل آن را به‌عنوان یک امتیاز منفی برای سایت شما در نظر می‌گیرد.
    منبع بک‌ لینک‌های غیر اصولی، یا مزرعه‌های محتوا هستند یا سایت‌هایی که به‌صورت علنی اقدام به فروش لینک می‌کنند. مزرعۀ محتوا به سایتی گفته می‌شود که بدون در نظر گرفتن کیفیت محتوا اقدام به انتشار آن‌ها در وبسایت خود می‌کند. دریافت بک‌ لینک از این سایت‌ها اعتبار شما نزد گوگل را پایین می‌آورد.
    به علت تاثیر مثبتی که بک‌ لینک‌ها بر سئو سایت دارند، بیشتر سایت‌ها اقدام به انتشار رپورتاژ آگهی می‌کنند تا با بهبود سئو، رتبۀ بهتری در صفحۀ نتایج جستجو داشته باشند؛ اما باید توجه داشته باشید که رپورتاژتان در چه سایتی قرار می‌گیرد. اگر سایت میزبان، اصول انتشار رپورتاژ را رعایت نکرده باشد، گوگل متوجه این موضوع می‌شود و باعث کاهش اعتبار شما خواهد شد.
    برای اینکه اعتبار خود نزد گوگل را از دست ندهید باید بک‌ لینک‌هایتان را بررسی کنید تا درصورتی که با قوانین و الگوریتم‌های گوگل مغایرت دارند آن‌ها را غیرفعال یا اصلاح کنید. در ادامه به شما خواهیم گفت که چگونه و با چه ابزارهایی می‌توانید این کار را انجام دهید.

    یک مانیتور بزرگ در مرکز در حال نشان دادن بک لینک یک مانیتور کوچک و یک موبایل در جلوی مانیتور بزرگ یک ذره بین در دست یک خانم خانم با لباس صورتی در حال بررسی مانیتور یک آقا در سمت راست با لباس نارنجی و شلوار آبی در حال بررسی صفحه موبایل
    بررسی بک لینک سایت

    چگونه می‌توانید بک‌ لینک‌های سایتتان را بررسی کنید؟

    برای بررسی بک‌ لینک‌های سایتتان می‌توانید از ابزارهای رایگان مختلفی استفاده کنید. سرچ کنسول گوگل یکی از این ابزارها است که در بخش مربوط به Links آن و از قسمت External links می‌توانید لینک‌هایی که از سایت‌های دیگر به وبسایت شما داده شده است را ببینید؛ اما داده‌های سرچ کنسول در این زمینه محدود است و تنها تا ۱۰۰۰ بک‌لینک را نمایش می‌دهد.
    بنابراین برای دسترسی به لینک‌های بیشتر می‌توانید از سایر ابزارهای آنالیز بک‌ لینک مثل Semrush ،Moz ،Ahrefs و Majestic استفاده کنید و بک‌ لینک‌های سایتتان را چک کنید. برای مثال در داشبورد ابزار Ahrefs می‌توانید با کلیک بر روی Backlinks به لیست کاملی از بک‌ لینک‌های سایتتان دسترسی داشته باشید.
    در نهایت با تجزیه‌وتحلیل نتایج هریک از این ابزارها متوجه ‌می‌شوید که بک‌ لینک‌ها چه زمانی ایجاد شده‌اند، دامنه‌های ارجاع کننده کدام‌ها بوده‌اند، url و صفحۀ هدف چه بوده، از چه انکر تکستی استفاده شده، بک‌ لینک فالو بوده یا نوفالو و موارد از این دست که می‌توانند به شما در آنالیز و شناسایی لینک‌های مخرب کمک کنند.

    انواع بک‌ لینک

    برای اینکه بدانید از چه نوع بک‌ لینکی استفاده کنید و استراتژی مناسبی برای آن داشته باشید باید ابتدا انواع بک‌ لینک را بشناسید و بدانید آن‌ها چگونه دسته‌بندی می‌شوند. بک‌ لینک‌ها را می‌توانیم به ۴ روش دسته‌بندی کنیم.

    • بسته به فرآیند ساخت لینک
    • بر اساس ویژگی لینک
    • بسته به جایگاه آن‌ها در وبسایت
    • بر اساس هزینه

    هریک از این روش‌ها شامل زیرمجموعه‌هایی هستند که در مقالۀ انواع بک‌ لینک به‌طور مفصل راجع به آن‌ها صحبت کرده‌ایم.

    نوشته شده در تیم تحریریۀ نبض مارکتینگ

    آنچه در این مقاله گفتیم…

    در این مقاله درباره بک‌ لینک‌ها و اهمیت آن‌ها در سئو صحبت کردیم و گفتیم بک‌ لینک‌ها پیوندهایی در یک وبسایت هستند که شما را به وبسایت دیگری ارجاع می‌دهند. آن‌ها برای سئو بسیار مهم هستند؛ زیرا به موتورهای جستجو نشان می‌دهند که سایت‌های دیگر، محتوا را معتبر می‌دانند. بک‌ لینک‌ها یکی از عوامل اصلی رتبه‌بندی در موتورهای جستجو هستند. بهتر است بک‌ لینک‌هایتان را از سایت‌های معتبر و مرتبط دریافت کنید و از انکر تکست‌های حاوی کلمات کلیدی استفاده کنید. همچنین باید از ساخت بک‌ لینک‌های غیر اصولی از سایت‌های مشکوک و نامعتبر اجتناب کنید. برای بررسی بک‌ لینک‌های سایتتان می‌توانید از ابزارهای مختلفی مانند Ahrefs ،Moz ،Semrush و Majestic استفاده کنید.

    شاید برای شما هم سوال باشد…

    1. کدام ابزارها برای آنالیز بک‌ لینک مورد استفاده قرار می‌گیرند؟ 
      از بهترین ابزارهای آنالیز بک‌ لینک می‌توان به Semrush ،Ahrefs ،Moz و Ubersuggest اشاره کرد.
    2. بهترین نوع بک‌ لینک چیست؟ 
      بک‌ لینک فالو یا Dofollow از موثرترین بک‌ لینک‌ها به حساب می‌آید و بر روی رتبه‌بندی سایت تاثیر می‌گذارد.
    3. آیا بک لینک‌ها به سئو آسیب وارد می‌کنند؟
      بک‌ لینک‌ها برای سئو و اعتبار سایت بسیار مفید است؛ به شرطی که اصولی ساخته شده باشند. اما استفاده از بک‌ لینک‌های غیرمعتبر بر سئو سایت تاثیر منفی خواهد داشت.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    ممکن است به موضوعات زیر هم علاقه‌مند باشید

    popup

    هـدیه ویـژه به مـدت محـدود

    مشـاوره اختصاصـی سئـو "رایـگان"