call nabz

۰۲۱۸۸۹۴۸۹۱۷

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
سئو سایت چندزبانه

سئو سایت چند‌ زبانه همراه با نکات طلایی آن!

  • اگر محتوای سایت شما به چند زبان مختلف منتشر می‌شود، لازم است که با قوانین سئو سایت چند زبانه نیز به خوبی آشنا باشید. 

    آنچه در این مقاله می‌خوانید...

    برای دیده شدن در دنیای شلوغ اینترنت و مخصوصاً رسیدن به صفحۀ اول نتایج موتورهای جستجو، باید قوانین سئو سایت را به بهترین نحو ممکن رعایت کنید؛ زمانی که سایت شما دو‌ زبانه یا چند‌ زبانه باشد، برای دریافت نتیجۀ مطلوب باید تلاش بیشتری بکنید. البته این تلاش بیشتر نتیجۀ بهتری نیز به همراه خواهد داشت؛ زیرا دامنۀ مخاطبین شما گسترده‌تر می‌شود.

    اگر قوانین سئو برای سایت چند زبانه را رعایت کنید، می‌توانید رتبۀ بهتری در موتورهای جستجو به‌دست آورید و اینگونه بیشتر دیده شوید. به همین منظور، در ادامۀ مقاله با ما همراه باشید تا شما را با نکات طلایی سئو کردن سایت چند‌ زبانه آشنا کنیم.

    اهمیت های سئو سایت چند زبانه

    سئو سایت چند زبانه چیست و چه اهمیتی دارد؟

    بعضی سایت‌ها نیاز دارند که به جای یک زبان، به چند زبان تولید محتوا کنند؛ به بهبود این سایت‌ها برای موتورهای جستجو، سئو سایت چند زبانه می‌گویند. شاید تاکنون مقالاتی را به زبان فارسی تهیه کرده و در وبسایت خود قرار داده باشید؛ اما الان برای اینکه صدای خود را به مخاطبین بیشتری برسانید، می‌خواهید این مقالات را به زبان‌های دیگری نیز در سایتتان منتشر کنید. 

    همچنین، ممکن است محصولاتی را در سایت خود عرضه کنید که می‌خواهید آن‌ها را به کشورهای دیگر صادر کنید؛ در نتیجه لازم است که محصول خود را به دو یا چند زبان دیگر در سایت خودتان معرفی کنید تا مشتریان کشورهای دیگر که زبان متفاوتی دارند را جذب کنید.

    اما صرفاً تولید محتوا به چند زبان مختلف، نمی‌تواند شما را به هدف مورد نظر برساند. شما در کنار تولید محتوا به دو یا چند زبان زندۀ دنیا، باید قوانین سئو در مورد سایت‌های چند زبانه را نیز رعایت کنید. رعایت نکردن این قوانین تمام تلاش‌ها و هزینه‌های شما در تولید محتوا را بی‌فایده می‌کند؛ در حالی که رعایت کردن آن‌ها به شما کمک خواهد کرد تا بهتر با موتورهای جستجو تعامل برقرار کنید و بتوانید خود را به نتایج صفحۀ اول آن‌ها برسانید.

    به‌طورکلی شما به کمک این قوانین می‌توانید مخاطبین بیشتری را جذب سایت خود کنید و سریع‌تر به اهداف مد نظرتان دست یابید. در ادامه بررسی می‌کنیم که چه کسب‌وکارهایی به سایت چند‌زبانه احتیاج دارند.

    دلایل نیاز به سایت چند زبانه

    آیا به سئو سایت چند زبانه نیاز داریم؟

    شاید هنوز در مرحلۀ تصمیم‌گیری هستید و نمی‌دانید که به سئو سایت چند زبانه نیاز دارید یا نه! قبل از هرچیز باید این واقعیت را بدانید که فرآیند چند زبانه کردن سایت و سپس سئوی آن فرایندی سخت و زمان‌بر است. اگر سایت کوچکی دارید، شما نیازی به بازار جهانی ندارید و بازار داخلی برای شما کفایت می‌کند؛ پس بهتر است بجای سایت چند زبانه، وقت و سرمایۀ خود را جای دیگری هزینه کنید.

     اما اگر با حضور داشتن و فعالیت در بازار بین‌المللی سود بیشتری به‌دست می‌آورید، مطمئناً انجام این کار نه‌تنها سودمند، بلکه ضروری خواهد بود. حالا که متوجه شدید چه کسب‌وکارهایی به سایت چند زبانه احتیاج دارند، وقت آن رسیده که به آموزش سئوی این سایت بپردازیم.

    آموزش سئوی سایت چند زبانه

    آموزش سئو سایت چند زبانه

    در این بخش می‌خواهیم شما را با مراحل سئو کردن سایت چند زبانه آشنا کنیم.

    در ابتدا فرض می‌کنیم که می‌خواهید یک سایت دو زبانۀ فارسی و انگلیسی داشته باشید؛ پس در قدم اول باید یک بخش جداگانه برای زبان دوم سایت خود (زبان انگلیسی) در نظر بگیرید. بهتر است برای نام‌گذاری این بخش جداگانه از حروف اختصاری همان زبان دوم استفاده کنید.

    به عنوان مثال، اگر زبان دوم سایت شما فرانسوی است از حروف اختصاری fr (مختصر شدۀ French) و اگر زبان انگلیسی است از حروف اختصاری en (مختصر شدۀ English) استفاده کنید.

     شما این بخش جدید را می‌توانید به دو روش مختلف ساب دامین (subdomain) یا ساب فولدر (subfolder) ایجاد کنید. این دو روش، با اینکه کار مشابهی انجام می‌دهند، اما هرکدام مزایا و معایب خاص خود را دارند که در ادامه بیشتر دربارۀآن‌ها صحبت خواهیم کرد.

     

    ساب دامین و ساب فولدر

    ساب دامین و ساب فولدر می‌توانند تأثیر متفاوتی در سئو سایت چند زبانه داشته باشند. اولین تفاوت بین این دو، در شکل آدرس آن‌ها است. در ساب دامین، حروف اختصاری زبان دوم قبل از نام سایت قرار می‌گیرد؛ در حالی که در ساب فولدر، این حروف اختصاری بعد از آدرس سایت نوشته می‌شوند. اگر بخواهیم دقیق‌تر بگوییم حروف اختصاری در ساب فولدر بعد از پسوند دامنه قرار می‌گیرد. به شکل زیر:

    • ساختار آدرس ساب دامین: en.domain.com
    • ساختار آدرس ساب فولدر: domain.com/en

    ساختار ساب دامین به موتورهای جستجو می‌گوید، محتوایی که در آن بخش قرار دارد از محتوای سایت اصلی جدا است و باید با آن مانند سایتی جدید رفتار کند؛ اما ساختار ساب فولدر به موتورهای جستجو می‌گوید که محتوای آن بخش جزو محتوای سایت اصلی محسوب می‌شود و فقط در بخش دیگری از سایت قرار گرفته است. سایر تفاوت‌های این دو شامل موارد زیر می‌شود:

    • محتوای ساب دامین و سایت اصلی، کاملاً از یکدیگر جدا هستند و هیچ تاثیری بر روی یکدیگر ندارند؛ ولی محتوای ساب فولدر از سایت اصلی جدا نیست و به عنوان زیرشاخۀ آن در نظر گرفته می‌شود.
    • شما می‌توانید ساب دامین را هم بر روی سرور یا هاست سایت اصلی قرار دهید، هم می‌توانید آن را بر روی یک سرور یا هاست دیگر ایجاد کنید؛ اما ساب فولدر را فقط می‌توانید بر روی همان هاستی که سایت اصلی بر روی آن قرار دارد ایجاد کنید.
    • موتورهای جستجو ساب دامین را به عنوان یک آدرس جدا از سایت اصلی در نظر گرفته و رتبه‌بندی جداگانه‌ای را نیز برای آن‌ها در نظر خواهند گرفت؛ اما در ساب فولدر، موتور جستجو هر دو را مشترک در نظر گرفته و در رتبه‌بندی نیز آن‌ها را یک سایت یگانه در نظر خواهد گرفت.

    اگر حجم مطالب شما زیاد است بهتر است از ساب فولدر استفاده نکنید؛ زیرا سایت سنگین می‌شود و این مسئله مشکلات بسیاری مثل کاهش سرعت سایت ایجاد می‌کند.

     

     

    تاثیر ساب دامین و ساب فولدر بر سئوی سایت

    با توجه به اینکه موتورهای جستجو ساب دامین را جدا از دامنۀ اصلی سایت در نظر می‌گیرند، سئوی آن‌ها هیچ تأثیری بر روی یکدیگر نخواهد داشت؛ اما از آنجایی که ساب فولدر در مسیر دامنۀ اصلی سایت  ایجاد می‌شود، موتورهای جستجو ساب فولدر را جزوی از دامنۀ اصلی در نظر می‌گیرند و رتبه و اعتبار دامنۀ اصلی و ساب فولدر را مشترک می‌دانند.

     

    مسائل فنی

    از دیگر مواردی که باید در سئو سایت چند زبانه در نظر داشت، رسیدگی به مسائل فنی مرتبط با زبان جدید است. مثلا وقتی زبان اصلی سایت شما فارسی است و زبان دوم را انگلیسی انتخاب می‌کنید، محتوای انگلیسی باید از چپ به راست (LTR) نوشته شود؛ در حالی که زبان اصلی سایت شما فارسی و از راست به چپ (RTL) نوشته می‌شود. این نکته و سایر نکات فنی که مربوط به سئو تکنیکال می‌شوند، تأثیر بسیار زیادی در سئوی سایت شما خواهند داشت.

     

    تولید محتوا

    تولید محتوا جزو مهم‌ترین و تأثیرگذارترین بخش‌ها در سئوی سایت است. هنگامی که شما یک زبان دیگر را به سایت خود اضافه می‌کنید، باید محتوای لازم را به زبان دوم نیز تولید کنید. یکی از کارهایی که می‌توانید انجام دهید این است که همان محتوای فارسی سایت اصلی را به زبان دوم ترجمه کنید؛ اما در مواردی ممکن است تفاوت فرهنگی و لحن بین دو زبان ایجاب کند که محتوای زبان دوم را به‌صورت جداگانه تولید کنید. 

    در این مورد باید دقت داشته باشید که برای ترجمه از ابزارها و نرم‌افزارهای ترجمه استفاده نکنید؛ زیرا متن تولید شده توسط این ابزارها مشکلات نگارشی زیادی دارند که ممکن است باعث شود محتوا برای مخاطب زبان دوم قابل فهم نباشد.

    ترجمه می‌تواند مشکلاتی رابرای سئوی سایت به وجود بیاورد. پیش‌تر گفتیم محتوای سایت مهم‌ترین بخش در سئوی سایت است؛ بنابراین حتماً تولید آن را به مترجمان و افراد متخصص واگذار کنید تا  در سئو موفق باشید.

     

    لینک‌سازی

    یکی از عوامل تأثیرگذار در بهبود رتبۀ سایت در موتورهای جستجو، لینک‌سازی (link building) است. 

    هرچه لینک‌سازی بیشتر و بهتری برای سایت خود انجام دهید، اعتبار سایت شما در نظر موتورهای جستجو افزایش یافته و از نظر سئو به نتایج بهتری دست خواهید یافت. لینک‌سازی به دو بخش داخلی و خارجی تقسیم می‌شود. بنابراین هنگامی که مثلاً زبان انگلیسی را به سایت خود اضافه می‌کنید، سعی کنید از بین سایت‌های انگلیسی زبان معتبر برای سایت خود لینک بگیرید. به این کار  لینک‌سازی خارجی گفته می‌شود. اما لینک‌سازی داخلی چیست؟ به لینک‌سازی بین صفحات داخلی سایت، لینک‌سازی داخلی گفته می‌شود. این کار اعتبار سایتتان را افزایش می‌دهد و موجب می‌شود موتورهای جستجو رتبه‌های بالاتری به صفحات سایت شما بدهند.

     

    کلمۀ کلیدی

    مهم‌ترین عامل در سئوی محتوای سایت، انتخاب کلمۀ کلیدی مناسب است. زمانی که شما کلمات کلیدی صفحۀ فارسی سایت خود را انتخاب می‌کنید، آن را براساس الگوی جستجوی فارسی‌زبانان و اصطلاحاتی که آنان به‌کار می‌برند انتخاب می‌کنید؛ اما اگر دقیقا همان کلمۀ کلیدی را به انگلیسی ترجمه کنید، آیا همان تأثیرگذاری را دارد؟ احتمالا نه! 

    حتی ممکن است اصلاً هیچ تأثیری در سئوی محتوای زبان دوم نداشته باشد؛ بنابراین لازم است که تحقیقات جداگانه‌ای برای انتخاب کلمۀ کلیدی مناسب زبان دوم سایت انجام دهید تا به نتایج بهتری دست پیدا کنید.

    مراحل راه اندازی سئو سایت چند زبانه

    نکات مهم در راه‌اندازی سایت چند زبانه

    هنگامی که تصمیم گرفتید یک سایت چند زبانه راه‌اندازی کنید، باید چند نکتۀ مهم و طلایی را برای سئوی سایت رعایت کنید. رعایت این نکات به شما کمک خواهد کرد تا بتوانید به بهترین نتیجۀ ممکن برسید. در ادامه دربارۀ مهم‌ترین نکاتی که باید در هنگام راه‌اندازی یک سایت چند زبانه در نظر داشته باشید، صحبت خواهیم کرد.

    استفاده از ساختار دامنۀ سطح بالا با

    استفاده از ساختار دامنۀ سطح بالا با کد کشور

    یک دامنۀ سطح بالا (Top-level Domain) در حقیقت حروف انتهایی نام دامنه است که بعد از نام سایت می‌آید و در این مورد می‌توانیم «com.» را مثال بزنیم؛ اما باید بدانید که دامنه‌های سطح بالای دیگری نیز وجود دارند که مشخصاً برای یک کشور خاص ایجاد شده‌اند؛ مانند «ir.» که متعلق به کشور ایران و «de.» که متعلق به کشور آلمان است.

     اگر هدف شما از راه‌اندازی زبان دوم سایت هدف قرار دادن یک کشور خاص است، استفاده از دامنۀ سطح بالای همان کشور می‌تواند بهترین استراتژی برای سایت شما باشد؛ اما اگر هدف شما از چند زبانه کردن سایت این است که در سطح بین‌المللی فعالیت کنید، این امر صدق نمی‌کند.

    استفاده از مترجم انسانی

    استفاده از مترجم انسانی

    پیش‌ازاین در بخش تولید محتوا گفتیم که برای تولید محتوا به زبان دیگر از ابزارهای مترجم استفاده نکنید. شما باید یک مترجم انسانی و مسلط به زبان مورد نظر به‌کار بگیرید. محتوای سایت باید آن‌قدر جذاب و روان باشد که مخاطب تشویق به ادامۀ مطالعه و ماندن در صفحه شود؛ اما وقتی محتوا جذاب نیست، مخاطب با متن ارتباط برقرار نمی‌کند و بلافاصله از صفحۀ سایت بیرون می‌آید. این امر می‌تواند تأثیر منفی بر سئوی سایت شما داشته باشد.

     

    تهیۀ نقشۀ سایت همراه با اطلاعات زبان محتوا

    نقشۀ سایت می‌تواند به موتورهای جستجو کمک کند تا محتوای شما را سریع‌تر و بهتر پیدا کنند. به همین دلیل لازم است که یک نقشۀ سایت دقیق، همراه با تمام جزئیات و اطلاعات زبان موردنظر ایجاد کنید.

    قرار دادن کد هر زبان به‌طور جداگانه در نقشۀ سایت باعث می‌شود موتورهای جستجو صفحات سایت شما را به‌درستی درک کرده و آن‌ها را به مخاطب مناسب نمایش دهند. در صورتی که از پلتفرم وردپرس استفاده می‌کنید افزونه‌هایی زیر می‌توانند برای تهیه نقشۀ سایت به شما کمک کنند.

    • یوآست سئو (Yoast SEO) 
    •  گوگل ایکس ام ال سایت مپ (Google XML Sitemaps)

     

    استفاده از تگ اِچرِف لَنگ (hreflang)

    محتوای تکراری یک مشکل جدی در سئو سایت چند زبانه در نظر گرفته می‌شود. زیرا موتورهای جستجو نسبت به محتواهای تکراری حساس هستند. هرچند در یک سایت دو زبانه، یک محتوای یکسان می‌تواند با دو زبان مختلف تولید شود؛ اما با این حال باز هم ممکن است مشکلاتی برای سئوی سایت به‌وجود بیاورد.

    مثلا وجود تصاویری که در هر دو مقاله یکسان بوده و از لینک‌های مشابهی استفاده می‌کنند. برای رفع این مشکل، فقط کافیست از تگ hreflang و تگ‌های جایگزین تصاویر (ALT Tags) استفاده کنید.

    تگ hreflang در یک صفحۀ وبسایت به موتورهای جستجو می‌گوید که این صفحه نسخۀ جایگزینی از صفحۀ دیگری در سایت است که زبان متفاوتی دارد. گاهی این تگ با تگ کنونیکال (canonical) اشتباه گرفته می‌شود. تگ کنونیکال برای صفحات مشابهی که به یک زبان نوشته شده‌اند به کارمی‌رود. این تگ، صفحه‌ای که بین صفحات مشابه از همه مهم‌تر است را مشخص می‌کند.

     

    شناخت زبان کشور مخاطب

    اگر فکر می‌کنید هر کشوری فقط یک زبان رسمی دارد و تمام مردم آن کشور با همان یک زبان صحبت می‌کنند سخت در اشتباه هستید! اگر می‌خواهید کشور خاصی را مورد هدف قرار دهید، باید زبان کشور مخاطب را به‌خوبی بشناسید. برخی از کشورها چندین زبان رسمی دارند. به عنوان مثال، هند ۲۱ زبان رسمی دارد و علاوه بر آن با ۱۲۲ زبان دیگر نیز گفتگو می‌کنند؛ چین ۴ زبان رسمی دارد و با ۲۹۷ گویش مختلف با هم صحبت می‌کنند. 

    برای چنین مواقعی بهترین حالت این است که گزینه‌ای در سایت قرار دهید که کاربر بتواند زبان مورد نظر خود را انتخاب کند. بسیاری از سایت‌ها برای انتخاب زبان از پرچم یک کشور استفاده می‌کنند اما این کار درستی نیست؛ زیرا پرچم نماد ملیت‌ها است و نه زبان آن‌ها! در این صورت بهتر است که برای انتخاب زبان، فقط از لیست زبان‌ها استفاده کنید و هر زبان را با الفبای همان زبان بنویسید.

    نمونه ای از خطاها

    پیدا کردن خطاها و رفع آن‌ها

    آخرین مرحله در سئو سایت چند زبانه، پیدا کردن خطاها و رفع آن‌ها است. برای انجام این کار باید از ابزار سرچ کنسول (Search Console) سایت خودتان استفاده کنید. سپس به قسمت  International Targeting بروید. این قسمت در ستون سمت چپ قرار دارد. اگر مشکلی در مورد زبان یا کشور وجود داشته باشد در آن قسمت به شما نمایش داده خواهد شد. سپس می‌توانید با کلیک کردن روی خطاهایی که گوگل نشان داده است، مراحل رفع خطاها را دنبال کنید.

    یک سایت چند زبانه حجم زیادی از اطلاعات را در خود جای می‌دهد. احتمالا می‌دانید طراحی این سایت، سئوی محتوای آن و… کار آسانی نیست. به همین دلایل است که یک سایت چند زبانه به یک تیم سئوی حرفه‌ای و با تجربه نیاز دارد. اگر صاحب سایتی چند‌زبانه هستید و می‌خواهید بیشتر دربارۀ سئوی سایت خود بدانید، همین الان با کارشناسان ما در نبض مارکتینگ تماس بگیرید.

     

    سخن آخر

    سئوی سایت چند‌زبانه برای سایت‌هایی استفاده می‌شود که مخاطبان هدفشان به زبان‌های متفاوتی صحبت می‌کنند. در این سایت‌ها برای محتواهای هر زبان یک بخش جداگانه در نظر گرفته می‌شود. این بخش‌های جداگانه را می‌تواند به صورت ساب دامین و ساب فولدر ایجاد شوند. 

    یکی از نکات مهم هنگام تولید محتوا به زبان‌های مختلف، استفاده از مترجم انسانی است. این موجب می‌شود زبان مخاطب را بشناسید؛ در نتیجه محتواهای باکیفیت و بدون ایراد تولید کنید.

     شما باید تمام نکات سئوی داخلی، خارجی، تکنیکال را برای سایت چند زبانۀ خود رعایت کنید؛ سپس به صورت مرتب با کمک ابزارهای آنلاین مختلف به دنبال خطاهای سایت بگردید و آن‌ها را رفع کنید.

    آژانس خلاقیت نبض مارکتینگ

    شاید برای شما هم سوال باشد

    • برای ساخت سایت چند زبانه ساب دامین بهتر است یا ساب فولدر؟

    اگر می‌خواهید فقط در صفحات نتایج جستجوی کشور مخاطب ظاهر شوید باید از ساب دامین استفاده کنید، اما اگر کسب‌وکاری بین‌المللی دارید بهتر است از ساب فولدر استفاده کنید. 

     

    • آیا برای صفحات با زبان متفاوت باید از تگ کنونیکال استفاده کنیم؟

    خیر. در صورت استفاده از تگ کنونیکال برای صفحاتی با زبان‌های متفاوت، تمام اعتبار دیگر صفحه‌ها به صفحۀ انتخابی منتقل می‌شود. برای صفحاتی که یک محتوای یکسان را زبان‌های مختلف نوشته‌اند، باید از تگ hreflang استفاده کنید تا اعتبار هر صفحه به خود آن صفحه تعلق بگیرد.

     

    • آیا چند زبانه کردن سایت تأثیری در رتبه آن دارد؟

    تاثیر چند زبانه کردن سایت در رتبۀ آن، بستگی به عوامل مختلفی دارد. در صورتی که زبان دوم سایت را در ساب فولدر ایجاد کنید صفحات جدید شما از اعتبار فعلی سایتتان استفاده می‌کنند و سریع‌تر رتبه می‌گیرند؛ اما اگر از ساب دامین استفاده کنید چنین اتفاقی نخواهد افتاد. علاوه‌براین باید سئو را به‌طور کامل رعایت کنید.

     

    • بهترین سیستم مدیریت محتوا برای سایت چند زبانه کدام است؟

    سیستم مدیریت محتوای وردپرس برای ایجاد سایتی چند زبانه بهترین گزینه است. این سیستم علاوه‌بر رایگان بودن، افزونه‌های متنوعی برای سایت‌های چند‌زبانه دارد.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    ممکن است به موضوعات زیر هم علاقه‌مند باشید

    popup

    هـدیه ویـژه به مـدت محـدود

    مشـاوره اختصاصـی سئـو "رایـگان"