call nabz

۰۲۱۸۸۹۴۸۹۱۷

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

استراکچر دیتا چیست؟ تاثیر Structured Data در سئو چقدر است؟

  • یکی از مباحث بسیار مهم در سئو سایت استراکچر دیتا است. اجازه دهید مقالۀ استراکچر دیتا را با یک مثال ساده شروع کنیم. فرد ناشنوایی را در نظر بگیرید که تنها راه ارتباطی‌اش با بقیۀ انسان‌ها زبان اشاره است. اگر زبان اشاره وجود نداشت، احتمالا این فرد نمی‌توانست با دنیای اطرافش ارتباط برقرار کند.

    گوگل نیز برای برقراری ارتباط زبان منحصربه‌فرد خودش را دارد. زبان ارتباطی گوگل، استراکچر دیتا است؛ یعنی شما می‌توانید با استفاده از استراکچر دیتا با گوگل ارتباط برقرار کرده و همه چیز را دربارۀ صفحات سایتتان به او بگویید.

    اگر می‌خواهید بیشتر دربارۀ استراکچر دیتا بدانید و از آن برای بهینه‌سازی سایت خود استفاده کنید در ادامۀ این مطلب همراه ما باشید.

    داده ساختار یافته استراکچر دیتا درمقابل داده غیرساختاریافته
    آشنایی با مفهوم Structured Data

    استراکچر دیتا چیست؟

    استراکچر دیتا Structured Data مجموعه‌ای از اطلاعات است که گوگل پیشنهاد می‌کند دربارۀ هر صفحه از وبسایتتان بنویسید. این اطلاعات به‌شکل کد هستند و به کدهای سازندۀ صفحات وب‌سایت اضافه می‌شوند؛ در این صورت زمانی که گوگل در حال بررسی و ایندکس صفحات شماست، این صفحات را بهتر درک می‌کند. در نتیجه، آن‌ها را در صفحۀ نتایج خیلی بهتر از صفحات رقبا نشان خواهد داد.

    اینکه سایت شما بهتر از بقیۀ سایت‌ها نمایش داده شود، افراد بیشتری را به صفحۀ سایتتان می‌کشاند. دقیقا به همین دلیل است که استراکچر دیتا برای سئوی سایت مهم است؛ زیرا سئو به هر چیزی که سایتتان را در صفحۀ اول گوگل قرار می‌دهد، اهمیت می‌دهد.

    اگر کنجکاو هستید یک نمونۀ واقعی از استراکچر دیتا را ببینید، تصویر زیر برای شما آورده شده است.

    Structured Data Code
    تصویر یک نمونه از استراکچردیتا

    درک مفهوم استراکچر دیتا با یک مثال ساده

    اجازه بدهید مفهوم استراکچر دیتا را با یک مثال فرضی برای شما توضیح دهیم. عبارت زیر را بخوانید.

    «رستوران غذای سنتی مرادی در شهر رشت-خیابان استاد معین-پلاک ۳۳ واقع است. این رستوران با انواع غذاهای خوشمزۀ ایرانی در تمام روزهای هفته از ساعت ۱۲ بعدازظهر تا ۱۰ شب از شما پذیرایی می‌کند.»

    متن بالا به زبان فارسی نوشته شده است؛ به همین دلیل احتمالا متوجه آن می‌شوید. اما آیا موتورهای جستجو هم آن را متوجه می‌شوند؟ در جواب باید بگوییم خیر! موتورهای جستجو مانند انسان‌ها نیستند؛ در نتیجه نمی‌توانند به زبان انسان‌ها صحبت کنند. موتورهای جستجو با استفاده از ربات‌های خود صفحات وب‌سایت را بررسی می‌کنند؛ بنابراین شما باید محتوای صفحاتتان را به گوگل با زبان خودش توضیح دهید. زبان گوگل استراکچر دیتا است.

    مثلا در استراکچر دیتا باید عبارت بالا را به‌صورت زیر برای موتورهای جستجو بنویسید:

    • Name (نام): رستوران غذای سنتی مرادی
    • Opening Hours (ساعت کاری): از شنبه تا جمعه
    • Address (آدرس): رشت، خیابان استاد معین، پلاک ۳۳

    البته این یک مثال خیلی ساده صرفا برای نشان دادن ماهیت داده‌های ساختار یافته است و نوشتن  استراکچر دیتا برای یک کسب‌وکار به اطلاعات بسیار کامل‌تری نیاز دارد. مثالی که برای شما زدیم یکی از انواع استراکچر دیتا به نام Schema Markup (اسکیما مارک‌آپ) است که در ادامه بیشتر دربارۀ آن صحبت خواهیم کرد.

    انواع استراکچر دیتا و دستورالعمل‌های متفاوت آن

    انواع استراکچر دیتا به‌طورکلی به‌صورت زیر است:

    • Schema Markup
    • DCMI
    • FOAF

    همچنین استراکچر دیتا می‌تواند با دستورالعمل و شیوه‌های متفاوتی به‌کار برده شود. مثلا زبان فارسی را در نظر بگیرید؛ این زبان با گوییش‌‌های متفاوتی استفاده می‌شود. زبان گوگل نیز مانند زبان فارسی می‌تواند به ۳ شیوۀ مختلف به کار برده شوند. این شیوه‌ها عبارت‌اند از:

    • microdata (میکرو دیتا)
    • JSON-LD
    • RDF-a

    حالا که با مفهوم استراکچر دیتا آشنا شدیم و انواع آن را نیز معرفی کردیم، بهتر است بدانید که از بین انواع داده‌های ساختاریافته از اسکیما مارک‌آپ در سئو بیشتر استفاده می‌شود؛ در نتیجه، بخش بعدی را به Schema Markup اختصاص می‌دهیم.

    Schema Markup؛ پرکاربردترین نوع داده‌های ساختاریافته

    اسکیما مارک‌آپ یا نشانه‌گذاری محتوا (همچنین schema نیز نامیده می‌شود) یک زبان محاسباتی استاندارد شده است که محتوای صفحۀ وب را به شیوه‌ای سازمان‌یافته و قابل درک برای موتورهای جستجو توصیف می‌کند. اسکیما مارک‌آپ شامل فهرستی از کلمات است که به موتورهای جستجو از جمله گوگل کمک می‌کند تا موضوع وبسایت را بهتر بفهمند و بتوانند آن صفحه را به شیوه‌ای جذاب‌تر و کارآمدتر در نتایج جستجو نمایش دهند.

    Schema Markup
    آشنایی با مهم‌ترین نوع داده‌های ساختاریافته

    در سال ۲۰۱۱، صاحبان بزرگ‌ترین موتورهای جستجو (گوگل، بینگ و یاهو) تصمیم گرفتند یک فرمت همگانی برای استراکچر دیتا که می‌توانست برای هر وب سایتی استفاده شود ارائه دهند. آن‌ها Schema.org را برای پشتیبانی از این فرمت ایجاد کردند.

    محتوای شما دربارۀ هر چیزی که باشد (آشپزی، ورزش، علمی، آموزشی، تجاری و…) حتما اسکیما مارک‌آپ اسکیمای مربوط به آن را ارائه داده است؛ در نتیجه اگر می‌خواهید گوگل محتوای شما را بهتر درک کند و آن را به عنوان یک پاسخ پیشرفته به کاربران در صفحه نتایج نشان دهد، باید از استراکچر دیتا استفاده کنید.

     مثال رستوران غذای سنتی مرادی که در بخش‌های قبلی مقاله ذکر کردیم را یادتان هست؟ آن مثال، مربوط به اسکیمای کسب‌وکارهای محلی بود. برای اطلاعات بیشتر از اسکیمای کسب‌وکارهای محلی می‌توانید به https://schema.org/LocalBusiness مراجعه کنید.

    انواع اسکیما مارک‌ آپ

    یکی از دلایل محبوبیت اسکیما مارک‌آپ تنوع بالای آن است؛ به عبارت دیگر این نوع از داده‌های ساختاریافته می‌توانند چیزهای زیادی را برای گوگل توضیح دهند و به آن کمک کنند موضوع بسیاری از صفحات را درک کند. این structured data اسکیماهای زیادی را ارائه کرده است و شما می‌توانید از آن‌ها برای توضیح موضوع صفحۀ خود استفاده کنید. در جدول زیر تعدادی از این اسکیماها که توسط گوگل تایید شده‌اند را نام می‌بریم.

    table

    همانطور که گفتیم اگر از اسکیما برای توضیح صفحات خود به گوگل استفاده کنید، این موتور جستجو صفحات شما را به عنوان پاسخ پیشرفته یا ریچ اسنیپت به کاربران نشان می‌دهد. اگر می‌خواهید بیشتر دربارۀ ریچ اسنیپت بدانید در ادامۀ مقاله با ما همراه باشید.

    پاسخ پیشرفته (ریچ اسنیپت)؛ مهم‌ترین دلیل استفاده از استراکچردیتا

    امروزه برای رسیدن به جواب سوال خود نیازی نیست حتما روی لینک یک وب‌سایت کلیک کنیم؛ زیرا به لطف پاسخ پیشرفتۀ گوگل جواب سوال خود را در صفحۀ نتایج گوگل پیدا می‌کنیم. شاید برای شما هم پیش آمده که سوالی را در موتور جستجوی گوگل جستجو کنید و جواب خود را در همان صفحۀ نتایج بگیرید؛ این همان پاسخ پیشرفته یا ریچ اسنیپت است. برای درک بهتر پاسخ پیشرفته به مثال‌های زیر دقت کنید.

    ریچ ریزالت

    ریچ ریزالت به این معناست که صفحۀ سایت شما به‌صورت پیشرفته‌تری در صفحۀ نتایج گوگل ظاهر می‌شود؛ مثلا در تصویر زیر امتیازی که صفحۀ شما از کاربران دریافت کرده، در اسنیپت این صفحه نشان داده شده است.

    نمونه ریچ ریزالت در نتایج سرپ

    سوالات متداول (FAQs)

    احتمالا هنگامی که مطلبی را به انگلیسی سرچ می‌کنید، بخش سوالات متداول را دیده‌اید. در بخش سوالات متداول صفحۀ نتایج، جواب یک سوال از محتوای صفحۀ سایت شما داده می‌شود. همچنین کاربر می‌تواند در زیر جواب سوال، آدرس سایت را نیز مشاهده کند.

    نمونه اسکیما سوالات متداول داخل نتایج سرپ

    چگونه (How To)

    اگر کاربر از گوگل بپرسد چگونه کاردستی درست کنم، گوگل به‌وسیله تصویر و ویدئو روش‌های مختلف کاردستی درست کردن را به او نشان می‌دهد.

    نمونه اسکیما چگونه داخل نتایج سرپ

    محصولات (Products)

    در فروشگاه‌های اینترنتی، اطلاعات محصول در پایین اسنیپت ظاهر می‌شود. اطلاعاتی مانند قیمت، موجودی و امتیاز خریداران.

    نمونه دیتا استراکچر محصولات در نتایج گوگل

    تا اینجای مقاله با پاسخ‌ پیشرفته آشنا شدید؛ اما اگر هنوز قانع نشده‌اید که استراکچر دیتا یک نیاز ضروری برای صفحات سایتتان است، پیشنهاد می‌کنیم بخش بعدی این مقاله را مطالعه کنید. در این بخش به توضیح دلیل اهمیت استراکچر دیتا در سئو پرداخته‌ایم.

    داده های ساختاریافته و سئو
    تاثیر استفاده از داده های ساختاریافته در سئو را جدی بگیرید

    چرا استراکچر دیتا در سئو اهمیت دارد؟

    استراکچر دیتا بخش مهمی از سئوی داخلی محسوب می‌شود؛ زیرا می‌تواند رتبۀ وب سایت در نتایج جستجو را بهبود دهد. حالا اگر بخواهیم دو دلیل اصلی برای اهمیت Structured data را بیان کنیم، می‌توان به دو دلیل زیر اشاره کرد:

    ۱. ارتباط موضوعی را بهبود می‌دهد

    بهبود ارتباط موضوعی در استراکچر دیتا

    هدف اصلی Structured data کمک به موتورهای جستجویی مانند گوگل برای درک بهتر محتوای وبسایت است. به‌طور‌کلی موتورهای جستجو، داده‌های ساختاریافته را بهتر از متن معمولی درک می‌کنند. این امر به وبسایت‌ها کمک می‌کند تا موضوع محتوای صفحات خود را به‌طور موثرتری به موتورهای جستجو منتقل کنند. به‌وسیلۀ داده‌های ساختاریافته، گوگل صفحات شما را بهتر درک می‌کند و آن‌ها را در نتایج جستجوهای مرتبط نمایش می‌دهد.

    همان طور که جان مولر (John Mueller)، تحلیل‌گر ارشد گوگل به‌وضوح بیان کرد: «ما از داده‌های ساختاریافته برای درک بهتر ماهیت صفحه و اینکه آن صفحه راجع‌به چه چیزی است، استفاده می‌کنیم؛ بنابراین با استفاده از داده‌های ساختار یافته، صفحۀ سایت را در نتایج جستجویی نشان می‌دهیم که به موضوع آن صفحه مرتبط‌تر هستند. اینگونه تعداد بیشتری از کاربرانی که به‌دنبال موضوع صفحات شما هستند، آن‌ها را پیدا می‌کنند.»

    ۲. نرخ کلیک را افزایش می‌دهد

    ربات خزندۀ گوگل هنگام بازدید از یک صفحه به‌دنبال داده‌های ساختاریافته‌ است؛ زیرا داده‌های ساختاریافته به گوگل کمک می‌کنند سایت شما را در صفحۀ اول نتایج نشان دهد. این داده‌های ساختاریافته می‌توانند به‌شکل ریچ اسنیپت در صفحۀ نتایج موتور جستجو ظاهر شوند و موجب افزایش نرخ کلیک صفحه شوند.

    استفاده از داده های ساختاریافته برای افزایش نرخ کلیک

    اصلی‌ترین دلیلی که صاحبان وبسایت می‌خواهند استراکچر دیتا را در صفحات خود پیاده‌سازی کنند، ریچ ریزالت است. آن‌ها در مقایسه با اسنیپت‌های معمولی از نظر بصری بسیار جذاب‌تر هستند. صفحاتی که می‌توانند در قالب ریچ ریزالت نمایش داده شوند، می‌توانند ترافیک ارگانیک بسیار بیشتری را از گوگل دریافت کنند.

    شاید بعد از خواندن مطلب بالا با خودتان گفته باشید: خُب حالا که استراکچر دیتا تا این اندازه اهمیت دارد، پس حتما جزو فاکتورهای رتبه‌بندی گوگل هم هست. متاسفانه باید بگوییم خیر! استراکچر دیتا یکی از فاکتورهای رتبه‌بندی گوگل محسوب نمی‌شود. برای اطلاع از دلیل این موضوع بخش بعدی مقاله را مطالعه کنید.

    آیا استراکچر دیتاها بر رتبه‌بندی صفحات تاثیرگذار هستند؟

    داده‌های ساختاریافته جزو فاکتورهای رتبه‌بندی گوگل نیستند. آن‌ها فقط احتمال دیده شدن در صفحۀ نتایج موتور جستجو و نرخ کلیک صفحه را افزایش می‌دهند؛ اما نمی‌توانند جایگاه صفحه در نتایج موتور جستجو را بهبود دهند. داده‌های ساختاریافته تنها باعث می‌شوند که صفحات سایت شما برای عبارت‌های جستجو شدۀ مرتبط‌تری نمایش داده شوند.

    اهمیت استراکچردیتا در رتبه بندی صفحات

    به گفته جان مولر: «هیچ صفحه‌ای به‌دلیل استفاده از استراکچر دیتا افزایش رتبه پیدا نمی‌کند. تا آن‌جایی که من به خاطر دارم، چنین بوده است. داده‌های ساختاریافته فقط می‌تواند درک موضوع صفحه و درنتیجه نمایش صفحۀ مناسب را برای گوگل ساده‌تر کنند.»

    نکتۀ دیگری که باید بدانید این است که تمام صفحاتی که از استراکچر دیتا استفاده می‌کنند، به‌شکل ریچ اسنیپت در صفحۀ نمایش گوگل ظاهر نمی‌شوند. در ادامه دلیل این مسئله را از زبان گوگل برای شما بازگو می‌کنیم.

     آیا ممکن است یک صفحۀ وب به عنوان ریچ اسنیپت ظاهر نشود؟

    پیاده‌سازی استراکچر دیتا در صفحات وبسایت شما تضمین نمی‌کند که آن‌ها به‌عنوان یک ریچ اسنیپت نمایش داده شوند. نشانه‌گذاری محتوا (اسکیما مارک‌آپ) نشان می‌دهد که محتوای یک صفحه ممکن است برای کاربران مرتبط و سودمند باشد؛ اما این به موتور جستجو بستگی دارد که تصمیم بگیرد آیا به‌عنوان یک اسنیپت پیشرفته (پاسخ ویژه یا ریچ اسنیپت) در صفحۀ نتایج موتور جستجو استفاده شود یا خیر.

    میم درباره به نمایش درآمدن استراکچردیتا

    موتورهای جستجویی مانند گوگل متغیرهای زیادی مانند اعتبار و قابل اعتماد بودن وب سایت، سابقه، مکان و موارد دیگری را برای رتبه دادن به یک صفحه در نظر می‌گیرند؛ این متغیرها می‌توانند بر روی زمان و امکان ظاهر شدن ریچ اسنیپت برای یک صفحه تأثیر بگذارند.

    جان مولر می‌گوید: «ممکن است اتفاق بیفتد که ما تعداد زیادی از این ریچ ریزالت‌ها را برای یک وبسایت نمایش دهیم؛ سپس به‌مرور زمان تعداد آن‌ها را کاهش داده و پس از مدتی دوباره آن را افزایش دهیم. همچنین ممکن است که آن‌ها را به‌طورکامل حذف کنیم.»

    تنظیم نادرست داده های ساختاریافته برای سایت

    شما نمی‌توانید مستقیماً ظهور استراکچر دیتا را در نتایج جستجو کنترل کنید؛ اما برخی وضعیت‌ها می‌توانند مانع استفادۀ گوگل از اسکیما مارک‌آپ‌های شما شوند. در ادامه به اینگونه وضعیت‌ها اشاره می‌کنیم:

    • داده‌های ساختاریافتۀ گمراه‌کننده: زمانی که محتوای موجود در اسکیما مارک‌آپ شما نمایانگر محتوای واقعی صفحه نیستند.
    • پیاده‌سازی نادرست: داده‌های ساختاریافته به‌درستی برای موتورهای جستجو تنظیم نشده‌اند؛ یعنی موتورهای جستجو نمی‌توانند آن را از نظر ساختار درک کرده و از آن استفاده کنند.
    • محتوای پنهان: محتوای داده‌های ساختاریافته در صفحه وجود ندارد یا از دید کاربران پنهان است.
    • نقض دستورالعمل‌ها: داده‌های ساختاریافته با دستورالعمل‌های رسمی گوگل مطابقت ندارد.

    حالا که با مفهوم استراکچر دیتا آشنا شده‌اید، وقت آن رسیده که به شما نشان دهیم چگونه می‌توانید استراکچر دیتا را به وبسایتتان اضافه کنید.

    چگونه استراکچر دیتا را به وبسایت اضافه کنیم؟

    پیاده‌سازی داده‌های ساختاریافته کاری نیست که به‌سرعت انجام شود، بلکه نیاز به کمی تمرین و تفکر منطقی دارد. به‌‌خاطر داشته باشید که هدف اصلی داده‌های ساختاریافته کمک به موتورهای جستجو برای درک بهتر صفحه و نمایش دادن مرتبط‌ترین نتایج به کاربران است.

    در ادامه نگاهی به روش پیاده‌سازی نشانه‌گذاری محتوا (اسکیما مارک‌آپ) برای صفحۀ یک سایت می‌اندازیم.

    مراحل اضافه کردن داده های ساختاریافته به وبسایت
    آموزش اضافه کردن Structured Data به وبسایت

    مرحله اول: ایجاد نشانه‌گذاری

    هنگامی که صحبت از ایجاد استراکچر دیتا می‌شود، چند گزینه در‌دسترس است که می‌توانید یکی از آن‌ها را انتخاب کنید. این گزینه‌ها عبارت‌اند از:

    الف) اسکریپت را به‌صورت دستی بنویسید

    شما می‌توانید از schema.org الهام گرفته و اسکریپت خود را بنویسید. اگرچه ایجاد اسکیما به کمی تجربه در زمینۀ کد‌نویسی نیاز دارد، اما بیشترین انعطاف‌پذیری را به شما می‌دهد. شما می‌توانید هرچیزی را که بخواهید نشانه‌گذاری کرده و پیچیده‌ترین داده‌های ساختاریافته را همراه با اطلاعات فراوان برای موتورهای جستجو ایجاد کنید.

    اگرچه این روش وقت‌گیرتر از سایر روش‌ها است و اگر ندانید که دارید چه کاری انجام می‌دهید می‌تواند برای سایت شما خطرناک باشد.

    ب) از تولیدکننده‌های نشانه‌گذاری استفاده کنید

    تولیدکننده‌های نشانه‌گذاری زیادی به‌صورت آنلاین وجود دارند که به‌طور خودکار داده‌های ساختاریافته را برای شما ایجاد می‌کنند. محبوب‌ترین تولید کننده‌های نشانه‌گذاری عبارتند از:

     به شما کمک می‌کند تا بخش‌های محتوا را مستقیماً در صفحۀ وب نشانه‌گذاری کنید. به‌سادگی شروع به تگ کردن تمام اطلاعات مهم در صفحه کنید. آن‌ها را به تگ‌های مناسب اختصاص  دهید. اسکریپت (JSON-LD یا Microdata) را تولید کرده، سپس بر روی Download کلیک کنید.

    ابزاری آنلاین در سرچ کنسول گوگل است که می‌تواند به شما کمک کند داده‌هایی مانند نام، تاریخ، مکان و غیره که برای ریچ ریزالت کل سایت شما مهم هستند را هایلایت و تگ کنید.

    یک ابزار آنلاین دیگر است که می‌تواند در تولید نشانه‌گذاری محتوا برای صفحات سایت به شما کمک کند. به‌سادگی تمام اطلاعات مورد نیاز را به تولید‌کننده اضافه کرده و نسخۀ نهایی داده‌های ساختاریافته را برای محتوای خود کپی کنید.

    ج) از افزونه‌های اسکیما استفاده کنید

    افزونه‌ها و پلاگین‌های اسکیما یک روش عالی دیگر برای ایجاد استراکچر دیتا در وبسایت شما هستند. البته به خاطر داشته باشید که افزونه‌های سئو محدودیت‌های خاص خود را دارند؛ آن‌ها معمولاً بر روی نشانه‌گذاری محتوایی تمرکز می‌کنند که فقط برای ریچ ریزالت استفاده می‌شوند. (نه برای هیچ داده دیگری از schema.org)

    از سوی دیگر، این افزونه‌ها می‌توانند به شما کمک کنند تا اسکریپت‌هایی ایجاد کنید که آمادۀ استفاده هستند و می‌توانند به‌طور خودکار در کُد صفحات شما پیاده‌سازی شوند.

    در ادامه چند افزونۀ اسکیمای محبوب برای وردپرس را معرفی خواهیم کرد:

    یک افزونۀ ساده که از فرمت JSON-LD برای نشانه‌گذاری محتوا استفاده می‌کند. شما می‌توانید داده‌های ساختاریافته مختلفی مانند نام سایت، تصاویر، لوگو، پروفایل‌ها و موارد دیگر را به صفحات خود اضافه کنید.

    یکی از زیرمجموعه‌های افزونه‌ محبوب Yoast که روی وبسایت‌های تجارت الکترونیک متمرکز شده است. این افزونه می‌تواند داده‌های ساختاریافته مهمی را برای تمام صفحات محصول شما اضافه کند تا مواردی مانند قیمت‌ها، نظرات و غیره برای ریچ ریزالت واجد شرایط باشد.

    اسکیما اپ یک افزونۀ حرفه‌ای برای داده‌های ساختاریافته در وردپرس است که نسخه پولی نیز دارد. این افزونۀ اسکیما مارک‌آپ‌های عالی بسیاری را ارائه می‌کند که می‌توان از آن‌ها برای ریچ ریزالت استفاده کرد.

    مرحلۀ دوم: آزمایش استراکچر دیتا

    شما همیشه باید استراکچر دیتای خود را قبل از پیاده‌سازی در وبسایتتان آزمایش کنید. نه‌تنها باید احتمال وجود هرگونه خطایی را بررسی کنید، بلکه باید ببینید که داده‌های ساختاریافته در قالب ریچ ریزالت چگونه به‌نظر می‌رسند. برای این منظور، چند ابزار بررسی وجود دارد که می‌تواند به شما کمک کند تا اسکریپت‌های خود را قبل از انتشار، اعتبارسنجی کنید:

    یکی از ابزارهای رسمی گوگل که داده‌های ساختاریافته شما را بررسی می‌کند، ریچ ریزالت تست است. با استفاده از این ابزار، متوجه می‌شوید که کدام ریچ ریزالت‌ها را می‌توان با اسکیما مارک‌آپ‌ها به‌دست آورد و آن‌ها به‌عنوان یک اسنیپت چگونه به نظر می‌رسند. شما می‌توانید فقط اسکریپت را برای آزمایش جداگانه وارد کنید یا برای آزمایش اسکیما مارک‌آپ‌ها URL را در صفحۀ داده شده کپی و جای‌گذاری کنید.

    نمونه تصویر ابزار Schema.org

    ابزار دیگری که گوگل ارائه داده است اسکیما مارک‌آپ ولیدیتور نام دارد که قبلاً با‌عنوان Structured Data Testing Tool شناخته می‌شد. این ابزار می‌تواند تمام انواع داده‌های ساختاریافته را با توجه‌ به schema.org تأیید کند؛ نه فقط آن‌هایی که به عنوان ریچ ریزالت استفاده می‌شوند!

    با استفاده از این ابزار مانند ابزار Rich Result Test، شما می‌توانید یک قطعه کُد یا URL را کپی و جای‌گذاری کرده و سپس این ابزار چک می‌کند که آیا در نشانه‌گذاری داده‌های ساختاریافتۀ شما خطایی وجود دارد یا خیر.

    Schema Markup Validator

    ابزاری محبوب در سرچ کنسول گوگل که می‌تواند در یافتن خطاهای داده‌های ساختاریافته به شما کمک کند.

    مرحلۀ سوم: نشانه‌گذاری را در وبسایت خود پیاده‌سازی کنید

    به‌کارگیری استراکچر دیتای آماده‌ شده یک فرآیند بسیار ساده است. اگر از افزونه‌هایی استفاده می‌کنید که از داده‌های ساختاریافته پشتیبانی می‌کنند (مانند Yoas SEO)، لازم نیست کاری انجام دهید! این ابزارها داده‌های ساختاریافته را به‌صورت خودکار برای شما پیاده‌سازی می‌کنند.

    با این حال، این ابزارها اغلب فاقد انعطاف‌پذیری هستند و تمام نشانه‌گذاری‌هایی  که می‌خواهید استفاده کنید را پوشش نمی‌دهند. با توجه به این موضوع، ممکن است بهتر باشد گزینه‌های دیگری را نیز امتحان کنید:

    • اسکریپت‌ها را به‌صورت دستی اضافه کنید
    • از Google Tag Manager استفاده کنید

    اگر وقت کافی برای یادگیری تمام نکات بالا را ندارید، فقط کافی است به متخصصان سئو اعتماد کنید. نیض مارکتینگ گروهی از متخصصان جوان است که سئوی سایت شما را متناسب با ویژگی‌های کسب‌وکارتان انجام می‌دهد. شما می‌توانید برای دریافت مشاورۀ رایگان با کارشناسان ما تماس بگیرید.

    استراکچر دیتا در یک کلام

    در این مقاله برای شما توضیح دادیم که Structured data مجموعه‌ای از اطلاعات است که به کد‌های HTML صفحات سایت شما اضافه می‌شوند.

    این اطلاعات برای موتورهای جستجو نوشته می‌شوند تا آن‌ها محتوای صفحات سایت شما را بهتر درک کنند. اگر تصمیم دارید علاوه‌بر اینکه در صفحۀ اول نتایج جستجو دیده شوید، نحوۀ نمایش محتوای خود را نیز کنترل کنید، ضرورت دارد که استراکچر دیتا را در صفحات سایت خود پیاده‌سازی کنید.

    با داده‌های ساختاریافته می‌توانید بهتر با موتورهای جستجو ارتباط برقرار کنید و آن‌ها نیز مخاطبان هدف شما را به سوی سایتتان هدایت می‌کنند. با این کار، نرخ کلیک سایت شما افزایش پیدا کرده و ترافیک ارگانیک بسیار بیشتری را از گوگل دریافت خواهید کرد.

    شاید برای شما هم سوال باشد

    • استراکچر دیتا Structured Data چیست؟

    مجموعه‌ای از اطلاعات هستند که به موتورهای جستجو کمک می‌کنند تا درک بهتری از محتوای وبسایت شما داشته باشند. موتورهای جستجو با استفاده از استراکچر دیتا ممکن است صفحۀ سایت شما را به‌عنوان ریچ اسنیپت یا پاسخی پیشرفته در صفحۀ نتایج موتورهای جستجو نمایش دهند.

    • اهمیت استراکچر دیتا برای سئوی سایت چیست؟

    استراکچر دیتا بخش مهمی از سئوی داخلی سایت شما محسوب می‌شود؛ زیرا می‌تواند حضور و نحوۀ نمایش وبسایت در نتایج جستجو را تا حد زیادی بهبود دهد.

    • استراکچر دیتا را با چه فرمت‌هایی می‌توان پیاده‌سازی کرد؟

    استراکچر دیتا را می‌توان با فرمت‌های JSON-LD ،Microdata و RDFa پیاده‌سازی کرد.

    • ابزارهای تولیدکننده اسکیما کدام‌ها هستند؟

    Google Structured Data Markup Helper ،Google Data Highlighter و Schema Markup Generator (JSON-LD) by Merkle.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۳ رای

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    ممکن است به موضوعات زیر هم علاقه‌مند باشید

    popup

    هـدیه ویـژه به مـدت محـدود

    مشـاوره اختصاصـی سئـو "رایـگان"