call nabz

۰۲۱۸۸۹۴۸۹۱۷

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
الگوریتم فرد Fred Algorithm

الگوریتم فرد چیست؟ چطور بدون جریمه شدن تبلیغات کنیم؟

  • اجازه دهید بحث الگوریتم فرد گوگل «Google Fred Algorithm» را با یک داستان ساده برای شما آغاز کنیم.

    مدرسه‌ای بزرگ را تصور کنید. این مدرسه، شبانه‌روزی است و برای تمام سنین برنامه‌هایی مفید دارد. همه می‌توانند از این مدرسه به‌صورت رایگان استفاده کنند. کافی است وارد آن شوید و برنامۀ مربوط به موضوعی که درباره آن کنجکاو هستید را انتخاب کنید.

    هیجان‌انگیز است؛ نه؟ اما صبر کنید! قصه هنوز تمام نشده! اگر در کلاس‌های آموزشی به جای مطالب مفید به شما کاتالوگ‌های تبلیغاتی دهند چه؟ باز هم به این مدرسه می‌روید؟ اگر افراد نامطمئن یا بی‌اعتبار جامعه برنامه‌های این مدرسه را پیشنهاد دهند چطور؟ حضور در این محیط آموزشی هنوز هم شما را هیجان زده می‌کند؟ احتمالا جواب همۀ ما «نه» است.

    اسم این مدرسۀ بزرگ گوگل است. برنامه‌ها و کلاس‌ها سایت‌هایی هستند که در فضای گوگل حضور دارند. برنامه‌های مخربی که در بالا اشاره شد نیز صفحات بی‌کیفیتی هستند که در صفحۀ نتایج گوگل (SERP) وجود دارند. الگوریتم فرد راه‌حلی است که گوگل برای از بین بردن این صفحات ارائه داده است. آشنایی با الگوریتم فرد، تاثیر بسزایی در سئو سایت و ارتقای رتبه آن در گوگل دارد.

    در ادامۀ این مقاله، الگوریتم فرد، نحوۀ عملکرد آن و بهینه‌سازی متناسب با آن را خیلی ساده برای شما توضیح خواهیم داد.

    آنچه در این مقاله می‌خوانید...

    الگوریتم‌های گوگل

    کلمۀ الگوریتم به معنای مجموعه‌ای از دستورالعمل‌هاست. موتور جستجوی گوگل توسط مجموعه‌ای از الگوریتم‌ها به صفحات سایت‌ها رتبه می‌دهد. از آنجایی که گوگل، پیشرفت را خدمت‌رسانی هرچه بهتر به مخاطبان خود می‌داند، دائما الگوریتم‌های خود را ‌به‌روزرسانی می‌کند. هر کدام از این الگوریتم‌ها برای رفع بخشی از مشکلات کاربران گوگل است. مثلا الگوریتم فرد برای از بین بردن یا جریمه صفحاتی است که دارای محتوای بی‌کیفیت، تبلیغات بیش‌ از حد و بک‌لینک‌های نامعتبر هستند.

    اگر می‌خواهید درباره الگوریتم‌های گوگل بیشتر بدانید، می‌توانید به مقاله «الگوریتم گوگل چیست و چه انواعی دارد؟» نبض مارکتینگ مراجعه نمایید.

    اگر فکر می‌کنید نام‌گذاری این الگوریتم دلیل خاصی داشته است باید به شما بگوییم که سخت در اشتباهید! گوگل برای این الگوریتم نامی انتخاب نکرده است و این الگوریتم بی هیچ دلیل خاصی فِرِد خطاب می‌شود. اگر می‌خواهید بیشتر دربارۀ این الگوریتم بدانید، تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

    الگوریتم فرد چیست؟

    فِرد از جمله الگوریتم‌هایی بود که تغییرات بزرگی در دنیای وب ایجاد کرد. بعد از به‌روی کار آمدن این الگوریتم، تغییرات زیر در سایت‌ها مشاهده شد:

    • بعضی از سایت‌ها صفحات و حتی دامنۀ خود را از دست داده‌اند. (پنالتی گوگل)
    • بعضی از صفحاتی که رتبه‌های برتر را داشتند، موقعیت خود را از دست دادند.
    • بعضی صفحات دارای محتوای ارزشمند که رتبۀ خوبی نداشتند، ارتقای رتبه را تجربه کردند.

    یعنی به بعضی از سایت‌ها پاداش داده و بعضی از سایت‌ها را جریمه کرده است. این تغییرات، واکنش‌های گسترده‌ای را در پی داشت. متخصصان سئو به‌سرعت شروع به بررسی رفتار این الگوریتم کردند. در ادامۀ وبلاگ، مهم‌ترین نتایج این بررسی‌ها را با شما در میان می‌گذاریم.

    الگوریتم فرد Fred Algorithm
    آشنایی با بیشتر با الگوریتم فرد گوگل

    الگوریتم فرد چه مواردی را بررسی می‌کند؟

    الگوریتم‌های گوگل محرمانه هستند؛ یعنی نمی‌توان گفت این الگوریتم دقیقا چه مواردی را در نظر دارد. اما متخصصان سئو باتوجه‌ به تغییراتی که این الگوریتم روی سایت‌ها ایجاد کرد، تا حدودی متوجه حساسیت‌های این به‌روزرسانی شدند. در ادامه مهم‌ترین مواردی که موجب می‌شود الگوریتم فرد یک سایت را جریمه کند، ذکر می‌کنیم:

    تبلیغات بیش‌از حد

    احتمالا شما هم با سایت‌هایی که پر از تبلیغات آزاردهنده هستند، مواجه شده‌اید. مثلا:

    • سایت‌هایی که به محض کلیک بر رویشان، شما را به صفحه‌ای تبلیغاتی منتقل می‌کنند. سایت‌هایی که به شما وعدۀ محتوای مفید (مثلا با عنوان آموزش صفر تا صد آشپزی) را می‌دهند؛ اما شما بعد از ورود به سایت آن‌ها با صفحه‌ای پر از تبلیغاتی که به شما کمکی نمی‌کنند، روبرو می‌شوید.
    • بعضی صفحات تبلیغات خود را به عنوان محتوای وعده داده شده جا می‌زنند.
    • اینکه در یک سایت تبلیغات نسبت به محتوای باکیفیت اولویت داشته باشد. گوگل از شما می‌خواهد در هر شرایطی منفعت‌رسانی به مخاطب را در اولویت قرار دهید.
    • صفحاتی که مخاطب را برای کلیک روی لینک تبلیغاتی فریب دهند. مثلا تصور کنید برای دانلود برنامه‌ای به سایتی مراجعه کردید؛ اما پس از کلیک روی لینک دانلود به‌جای دریافت برنامه به صفحه‌ای تبلیغاتی منتقل شوید.

    تمام موارد اشاره شده از نظر الگوریتم فرد خطا محسوب می‌شود. این الگوریتم سایت‌های خطاکار را متناسب با تعداد خطاها جریمه می‌کند.

    الگوریتم Fred گوگل تعداد تبلیغات و حتی مکان این تبلیغات روی صفحه را مورد بررسی قرار می‌دهد

     محتوای بی‌کیفیت

    حساسیت گوگل روی محتوای با‌کیفیت حرف تازه‌ای نبود! گوگل پیش از اینکه الگوریتم فرد را به‌کار برد نیز همواره به کیفیت محتوای سایت‌ها اهمیت می‌داد. چرا؟ چون هدف گوگل رضایت مخاطبانش است.  مثلا مخاطب، «دستور پخت قرمه‌سبزی» را جستجو کرده و در نتایج گوگل روی سایتی با عنوان «آموزش صفرتاصد قرمه‌سبزی» کلیک می‌کند؛ اما با سایتی پر از تبلیغات رستوران‌های مختلف روبرو می‌شود. در این سایت فقط عنوان «دستور پخت قرمه‌سبزی» یا صرفا دستور پختی ناکامل نوشته شده است. آیا این رضایت مخاطب از گوگل را به ارمغان می‌آورد؟ قطعا نه! در نتیجه گوگل با الگوریتم فرد این صفحات را جریمه می‌کند.

    اجازه دهید دربارۀ محتوایی که توسط این الگوریتم بی‌کیفیت شناخته می‌شود، مثال دیگری بزنیم. یک سایت «فروش لاستیک ماشین» را درنظر بگیرید. این سایت محتوایی با عنوان «چگونه لاستیک ماشینتان را پنچرگیری کنید»، نوشته است. اما هنگام مطالعه این محتوا متوجه می‌شوید که این صفحه به شما برای یاد‌گیری نحوۀ پنچرگیری لاستیک، کمک زیادی نمی‌کند؛ زیرا در تمام متن، صرفا دربارۀ کیفیت بالای لاستیک‌های خود صحبت کرده است.

    در نتیجه صفحاتی که به محتوای تبلیغاتی بیش‌از محتوای مفید اهمیت می‌دهند، به‌شدت توسط این الگوریتم جریمه می‌شوند. به عبارت دیگر گوگل از سایت‌ها می‌خواهد که به‌جای درآمدزایی، منفعت‌رسانی به مخاطب را اولویت خود قرار دهند.

    بک‌لینک‌های نامعتبر

    یکی دیگر از مواردی که این الگوریتم به آن اهمیت می‌دهد، لینک‌ سازی خارجی (بک‌لینک‌) است. الگوریتم فرد بک‌لینک‌هایی که در ادامه ذکر می‌کنیم را بی‌اعتبار شناسایی می‌کند. در نتیجه صفحاتی که از این نمونه لینک‌سازی‌ها استفاده می‌کنند در لیست صفحات جریمه شده قرار می‌گیرند. در ادامه به شما می‌گوییم که بک‌لینک‌های نامعتبر چه ویژگی‌هایی دارند:

    • بعضی صفحات شامل بک‌لینک‌های فریبنده بودند. مانند مثالی که پیش از این زدیم. اینکه با کلیک روی لینک دانلود به‌جای دریافت فایل، به صفحه‌ای در سایت دیگر منتقل می‌شوید.
    • بعضی صفحات بک‌لینک‌هایی از سایت‌های بی‌اعتبار دریافت می‌کنند.
    • صفحات بعضی سایت‌ها نیز شامل تعداد زیادی بک‌لینک‌های تبلیغاتی هستند که ربطی به موضوعشان ندارد.
    • طی بررسی‌های فرد بعضی بک‌لینک‌ها نیز «غیر طبیعی» شناخته‌ می‌شوند. مثلا صفحاتی که طی مدت زمانی کوتاهی، بک‌لینک‌های متعددی از سایت‌های نامرتبط دریافت می‌کنند.

    گوگل با استفاده از بک‌لینک‌ها اعتبار یک سایت را می‌سنجد. اگر گوگل اجازه بدهد اینگونه لینک‌سازی‌های غیر اصولی ادامه پیدا کنند، بک‌لینک‌ها دیگر گزینۀ مناسبی برای بررسی اعتبار یک سایت نیستند. در نتیجه این الگوریتم هنگام بررسی بک‌لینک‌ها دقت بیشتری به خرج می‌دهد.

    در این قسمت مهم‌ترین دلایل جریمه شدن یک سایت توسط الگوریتم فرد را بررسی کردیم. اما نکته‌ای که باید به آن توجه ویژه‌ای داشته باشید این است که الگوریتم فرد تمام نشده است! درست است که حدود ۷ سال از این به‌روزرسانی می‌گذرد اما الگوریتم‌های گوگل تمام یا شروع نمی‌شوند. بلکه به صورت مداوم کامل‌تر و هوشمندتر می‌شوند. الگوریتم فرد از سال ۲۰۱۷ تا به امروز و احتمالا در آینده نیز توسط گوگل به‌کار برده می‌شود.

    معرفی الگوریتم فرد گوگل
    موارد تاثیر الگوریتم فرد

    هدف الگوریتم فرد چیست؟

     هدف تمام الگوریتم‌های گوگل نشان‌ دادن بهترین سایت‌ها به مخاطبان است. در نتیجه این موتور جستجو باید سایت‌ها را به سمت‌وسویی ببرد که اولویت خود را تولید محتوای مفید برای مخاطب قرار دهند. این الگوریتم‌ها در واقع سیستمی برای پاداش دادن یا جریمه کردن سایت‌ها هستند. در صورتی که شما مخاطب را اولویت دستور کار خود قرار دهید، از سوی گوگل پاداش دریافت می‌کنید و در غیر این صورت جریمه می‌شوید.

    هدف الگوریتم فرد هشدار به سایت‌های زیر بود:

    • سایت‌هایی که درآمدزایی را به مخاطب خود ترجیح می‌دادند.
    • سایت‌هایی که از سئو کلاه سیاه برای رتبه گرفتن و افزایش ترافیک سایت استفاده می‌کردند.

    بعد از به‌کار رفتن این الگوریتم مخاطب کمتر با سایت‌هایی که مملو از تبلیغات آزاردهنده بودند و محتوایی بی‌کیفیت و بی‌ارزش داشتند روبرو می‌شد. در نهایت این الگوریتم افزایش رضایت مخاطب از گوگل را در پی داشت.

    ما تا اینجای مقاله به بررسی مهم‌ترین فاکتورهای این الگوریتم و هدف آن پرداختیم. امروزه سایت‌ها باید با توجه به مواردی که قبل از این گفتیم سایت‌ خود را برای الگوریتم فرد بهینه‌سازی کنند.

    الگوریتم قرار گرفتن در رتبه های بالای گوگل
    چرا الگوریتم فرد اهمیت دارد؟

    بهینه‌سازی سایت برای الگوریتم فرد

    اگر صاحب سایتی روی فضای وب باشید احتمالا دلتان نمی‌خواهد با بی‌توجهی به این الگوریتم سایت خود را تا پای نابودی بکشانید. سوال اصلی این است: چکار کنیم سایتمان از خطر جریمه شدن توسط الگوریتم فرد در امان بماند؟

    به شما قول می‎دهیم اگر در هر شرایطی منفعت‌رسانی به مخاطب خود را در نظر بگیرید، نه تنها توسط گوگل جریمه نخواهید شد بلکه پاداش نیز دریافت خواهید کرد. با استفاده از روش‌های زیر می‌توانید از فرایند ارزیابی الگوریتم فرد سربلند بیرون بیایید.

    •  تولید محتوای باکیفیت

    محتوای شما فقط متن نیست! این الگوریتم علاوه بر متن، تصاویر، ویدئو و هر محتوایی که شما تولید می‌کنید را بررسی می‌کند. محتوای با‌کیفیت یعنی:

    • محتوای شما باید غیر تکراری و جدید باشد.
    • سعی کنید به‌صورت مداوم محتوایی متناسب با موضوع کسب‌وکار خود در سایتتان بارگذاری کنید.
    • محتواهای قبلی خود را دائما بازبینی کرده و در صورت نیاز به‌روزرسانی کنید.

    تبلیغات اصولی

    گوگل از شما نمی‌خواهد که از تبلیغات استفاده نکنید؛ بلکه می‌خواهد اصولی تبلیغ کنید. یعنی این تبلیغات نباید برای مخاطب سایت شما آزاردهنده باشد. تعداد تبلیغات و مکان آن‌ها روی صفحه اهمیت زیادی دارد. اما بدانید! هر چه بیشتر از تبلیغات استفاده کنید، احتمال پنالتی شدن صفحۀ شما توسط الگوریتم فرد بیشتر می‌‌شود.

    استفاده از بک‌لینک‌های معتبر

    بک‌لینک‌ها یکی از فاکتورهایی است که تاثیر مستقیم روی رتبۀ سایت شما می‌گذارد. در نتیجه لازم است به نکات زیر توجه کنید:

    • بهتر است صفحات سایتتان فقط از سایت‌های معتبر و شناخته شده لینک دریافت کند.
    • همیشه تعداد بک‌لینک‌ها را کنترل کنید. دریافت ناگهانی تعداد بالای بک‌لینک‌ها می‌تواند دردسرساز شود.
    • اگر سایتتان دارای بک‌لینک‌های نامعتبر است آن‌ها را حذف کنید.

    ساخت بهترین تجربه برای مخاطب

    تمام دیگر موارد ذکر شده در راستای ایجاد بهترین تجربه برای مخاطب است. قبل از هر مرحله از خود بپرسید: مخاطب هدف من به دنبال چیست؟ چطور مخاطب را قانع کنم که دوباره از سایت من بازدید کند؟ این تنها راهی است که موجب می‌شود تمام الگوریتم‌های گوگل از جمله الگوریتم فرد، سایت شما را سایتی باکیفیت ارزیابی کنند.

    اعتبار تمام صفحات سایت خود را بالا ببرید. برای این‌کار باید سایت خود را برای موتور جستجوی گوگل بهینه سازی کنید (سئو).

     اگر فکر‌ می‌کنید که سرتان به اندازۀ کافی شلوغ است و وقتی برای یادگیری حرفه‌ای جدید ندارید، می‌توانید از متخصصان این زمینه کمک بگیرید. ما در نبض مارکتینگ، یک تیم جوان داریم که به‌صورت تخصصی سایت‌ها را برای موتورهای جستجو بهینه‌سازی می‌کنند. اگر می‌خواهید طی جلسه‌ای رایگان کسب‌وکار شما را بررسی کنیم می‌توانید با کارشناسان ما تماس گرفته و از مشاوره سئو رایگان بهر‌ه‌مند شوید.

    کارهایی که باید پس از جریمه شدن توسط الگوریتم فرد انجام دهید

    اگر سایت شما با کاهش رتبه یا کاهش ترافیک شدیدی مواجه شد احتمالا توسط گوگل جریمه شده‌اید. در این‌صورت برای یافتن مشکل به یک متخصص نیاز دارید. اگر الگوریتم فرد شما را جریمه کرده بود، خیلی ساده بگوییم باید از قوانین گوگل پیروی کنید. همانطور که پیش‌تر توضیح دادیم باید:

    1. محتوای بی‌کیفیت را با محتوایی ارزشمند جایگزین کنید.
    2. از شر تبلیغات بی‌رویه در صفحات سایتتان خلاص شوید و در حد تعادل از تبلیغات استفاده کنید.
    3. بک‌لینک‌های نامعتبر و گمراه‌کننده را حذف کرده و با بک‌لینک‌هایی مورد تایید گوگل جایگزین کنید.
    الگوریتم fred گوگل
    موارد رفع جریمه الگوریتم فرد گوگل

    چقدر طول می‌کشد تا سایتتان به جایگاه خود بازگردد؟

    متاسفانه هیچ زمان مشخصی برای بازگشت یک سایت به نقطۀ قبل از جریمه توسط گوگل وجود ندارد؛ زیرا این مسئله به عوامل مختلفی مثل نوع جریمۀ شما بستگی دارد. ممکن است برای یک سایت حدود یک ماه طول بکشد تا دوباره در جایگاه خود قرار بگیرد؛ اما بعضی سایت‌ها نیز هنوز بعد از چندین سال هنوز جایگاه خود را پس نگرفته‌اند.

    الگوریتم فرد در یک پاراگراف

    الگوریتم فرد یکی از الگوریتم‌های گوگل است که بر رتبه‌دهی گوگل به صفحات سایت‌های مختلف تاثیر قابل توجهی گذاشت. گوگل در مارس سال ۲۰۱۷ توسط این الگوریتم به‌روزرسانی شد. الگوریتم فرد صفحاتی که شامل تبلیغات بیش‌ازحد، محتوای بی‌کیفیت، بک‌لینک‌های بی‌اعتبار باشد را جریمه و حتی پنالتی می‌کند. اگر می‌خواهید که در دام جریمه شدن توسط این الگوریتم نیفتید باید مخاطبتان را نسبت به درآمدزایی به‌وسیلۀ تبلیغات در اولویت قرار دهید.

    آژانس خلاقیت نبض مارکتینگ

    شاید برای شما هم سوال شده باشد…

    • الگوریتم فرد چیست؟

    الگوریتم فرد یکی از الگوریتم‌های گوگل است که وظیفۀ آن جریمه صفحاتی از سایت‌هاست که دارای مشخصات زیر هستند:

    ۱. محتوای بی‌کیفیت. ۲. تبلیغات بی‌رویه. ۳. بک‌لینک‌های بی‌اعتبار و گمراه‌کننده.

    • جریمه شدن توسط الگوریتم فرد به چه معناست؟

    جریمه شدن توسط الگوریتم‌های گوگل بستگی به میزان استفادۀ شما از روش‌های غیر استاندارد دارد. این جریمه ممکن است صرفا شما را از صفحۀ اول گوگل به صفحه پنجم منتقل کند یا ممکن است تعدادی از صفحات شما و حتی دامنۀ سایت شما را حذف کند.

    • هدف  الگوریتم فرد چیست؟

    هدف الگوریتم فرد بهتر ساختن فضای گوگل برای مخاطبان است. او با حذف سایت‌های خطاکار راه رسیدن مخاطب به جواب سوالش را هموارتر می‌سازد.

    • چکار کنیم که توسط الگوریتم Fred گوگل جریمه نشویم؟

    همواره مخاطب را در اولویت خود قرار دهید. شما با استفاده از روش‌های زیر می‌توانید مطمئن شوید الگوریتم فرد شما را در لیست سایت‌های خطاکار قرار نمی‌دهد:

    تولید محتوای باکیفیت، تبلیغات اصولی، استفاده از بک‌لینک‌های معتبر

    میانگین امتیازات ۴ از ۵
    از مجموع ۳ رای

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    ممکن است به موضوعات زیر هم علاقه‌مند باشید

    popup

    هـدیه ویـژه به مـدت محـدود

    مشـاوره اختصاصـی سئـو "رایـگان"