call nabz

۰۲۱۸۸۹۴۸۹۱۷

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
تصویر شاخص امنیت سایت

۱۱ قدم ضروری‌ برای افزایش امنیت سایت شما به زبان ساده

  • امنیت سایت بخشی مهم از سئو تکنیکال محسوب می‌شود. اجازه دهید اهمیت امنیت سایت را با مثالی ساده برای شما توضیح دهیم:

    شخصی را تصور کنید که حقوق ۵ سال کار خود را در کارت بانکیش پس‌انداز کرده است. این شخص وارد سایت شما می‌شود و پس از جستجو در صفحات محصولات شما، یکی از محصولاتتان را می‌پسندد؛ سپس به درگاه پرداخت می‌رود و محصول را خریداری می‌کند؛ اما فقط چند دقیقه بعد متوجه می‌شود مشخصات کارت بانکی او به‌سرقت رفته و حساب بانکیش خالی شده است.

    آنچه در این مقاله می‌خوانید...

    مشتری با پشتیبانی سایت شما تماس می‌گیرد اما متوجه می‌شود هیچ خریدی از طرف او در سایت شما ثبت نشده است! شاید تا الان حدس زده باشید که چه اتفاقی افتاده است. بله سایت شما هک شده است! هکرها صفحه‌ای به‌عنوان درگاه پرداخت به سایت شما اضافه کرده‌ و به‌وسیلۀ آن اطلاعات مشتریان شما را دزدیده‌اند! 

    فکر می‌کنید اقدام بعدی مشتریتان که تمام پس‌انداز خود را از دست داده چه خواهد بود؟ آیا پیش پلیس می‌رود و از شما شکایت می‌کند؟ به نظر شما بعد از این اتفاق چه بلایی بر سر اعتبار سایتتان می‌آید؟

    مثال بالا تنها یک نمونه از حملاتی است که امکان دارد سایت شما را مورد هدف قرار دهد. خیلی وحشتناک است. نه؟ هکرها ممکن است سایت شما را تا مرز نابودی بکشانند. اگر می‌خواهید هیچ‌‌وقت چنین مشکلاتی را تجربه نکنید، تنها راه پیش پای شما افزایش امنیت سایتتان است. ما در این مقاله به شما اصول امنیتی سایت را آموزش می‌دهیم؛ اگر می‌خواهید از سایتتان در برابر هکرها و سارقان اینترنتی محافظت کنید، در ادامۀ مقاله با ما همراه باشید.

     

    تصویری مرتبط با امنیت سایت

    چرا امنیت سایت مهم است؟

    امنیت سایت برای هر وبسایت موفقی اهمیت زیادی دارد. این امر برای وبسایت همۀ کسب‌وکارهای بزرگ یا کوچک صدق می‌کند. از جمله دلایل اهمیت امنیت سایت می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

     

    امنیت سایت هم از اطلاعات و هم از اعتبار شما محافظت می‌کند

    اگر یک مهاجم به اطلاعات شخصی شما یا کاربران سایت دست یابد، می‌توان حدس زد که با اطلاعات دزدیده شده چه کارهایی می‌تواند انجام دهد. اگر سایت شما امنیت بالایی نداشته باشد ممکن است دچار مشکلات زیر شوید:

    • از دست دادن اطلاعات موجود روی سایت (به‌خصوص اطلاعات مهم و محرمانه) 
    • به‌سرقت رفتن هویتتان؛ مثلا در فضای مجازی از اطلاعات شخصی شما استفاده می‌کنند و خود را به جای شما جا می‌زنند.
    • ورود باج‌افزارها به سایت شما؛ باج‌افزارها همان بدافزارهایی هستند که دسترسی شما به اطلاعات روی سایتتان را محدود یا قطع می‌کنند.
    • دست‌کاری یا خراب کردن سرور سایتتان

     

    کاربران سایت انتظار امن بودن آن را دارند

    کاربران و بازدیدکنندگان انتظار دارند که سایت شما امن باشد. اگر نتوانید از همان ابتدا امنیت را برای آن‌ها فراهم کنید، مطمئناً اعتبار شما نزد آن‌ها از بین خواهد رفت. تنها درصورت افزایش امنیت سایت می‌توانید مطمئن باشید که بازدیدکنندگان تجربۀ خوبی از کسب‌وکار شما خواهند داشت و مجدداً به سایت شما باز خواهند گشت. شما باید به کاربران و مشتریان خود اطمینان دهید که اطلاعات شخصی آن‌ها، مثل اطلاعات تماس و یا اطلاعات مربوط به پرداخت وجه، نزد شما محرمانه باقی می‌ماند.

     

    گوگل به وبسایت‌های امن علاقه دارد

    همه می‌خواهند در صفحۀ نتایج موتورهای جستجو (SERP) رتبۀ بالاتری داشته باشند؛ زیرا رتبۀ بالاتر به معنی بازدیدکنندۀ بیشتر و بازدیدکنندۀ بیشتر هم به معنی افزایش ترافیک است. خبر خوب این است که امنیت سایت یکی از معیارهای رتبه‌دهی گوگل است. چرا؟ زیرا یک وبسایت امن رضایت کاربران گوگل را به‌دنبال دارد؛ بنابراین، امنیت سایت یکی از ساده‌ترین راه‌ها برای افزایش رتبۀ سایت شما است.

     

    تا این جا متوجه شدیم که چرا امنیت سایت تا این اندازه مهم است! حالا یک سوال مهم پیش می‌آید: چگونه می توان امنیت سایت را افزایش داد؟ در ادامه ۱۱ قدم کلیدی برای افزایش امنیت سایت را به شما معرفی می‌کنیم. شما می‌توانید برای رعایت این نکات از افزونه‌های رایگان و پولی زیادی استفاده کنید.

     

    تصویر اینفوگرتفیک در جهت افزایش امنیت سایت

    ۱۱ قدم تا امنیت سایت

    شما با استفاده از روش‌های مختلفی می‌توانید امنیت سایت خود را افزایش دهید؛ اما اگر از روش‌هایی که ما در این بخش به شما می‌گوییم استفاده کنید، می‌توانید با حداقل هزینه، حداکثر ایمنی را برای سایت خود فراهم کنید.

     

    تصویری از نمونه از هاست

    ۱- از شرکت میزبانی (هاست) امن استفاده کنید

    هاست یا میزبان، شرکتی است که سرور را برای سایت شما تامین می‌کند. یک محیط میزبانی امن، برای هر وب سایت ضروری است. هاست شما باید ویژگی‌های زیر داشته باشد:

    •  یک سرور امن و به‌روز ارائه دهد.
    • باید از خطراتی که سایت شما را تهدید می‌کند آگاه باشد و امنیت وب‌سایت شما را تامین کند.
    • باید از اطلاعاتتان در یک سرور راه دور نسخۀ پشتیبان (یک کپی از تمام اطلاعاتی که روی سایت خود دارید) تهیه کند تا در صورت هک شدن سایت شما، اطلاعات را بازیابی کند.
    •  درصورت لزوم، پشتیبانی فنی مداوم ارائه می دهد.

     

    ۲- گواهینامه‌های امنیتی را نصب کرده و از پروتکل HTTPS استفاده کنید

    اقدامات امنیتی در سایت شما، با نصب گواهینامه‌های لایه اتصال امن (Secure Socket Layer) که به اختصار به آن SSL می‌گویند، شروع می‌شود. این گواهینامه به دو دلیل زیر برای تمامی سایت‌ها ضروری است.

    • این گواهینامه ارتباط بین وب‌سایت شما و مرورگر کاربرانتان را رمزگذاری می‌کند؛ یعنی حتی اگر هکرها این ارتباطات را رهگیری کنند هم قادر به خواندن آن نخواهند بود. HTTPS (Hypertext Transfer Protocol Secure) یک پروتکل (راهکار) است که از رهگیری این نوع ارتباطات توسط هکرها جلوگیری می‌کند. 
    • این گواهینامه مطمئن می‌شود که کاربران در وب‌سایت شما حضور دارد؛ نه یک وب‌سایت جعلی که توسط هکرها ایجاد شده است.

     

    هکر در حال تلاش برای فهمیدن رمز

    ۳- از رمز عبور هوشمند استفاده کنید

    تنها مانع بین هکرها و وبسایت شما، رمز عبور ادمین سایت است. این بدان معناست که اگر هکرها بتوانند به رمز ورود سایت شما دسترسی داشته باشند، هیچ چیز نمی‌تواند مانع از دسترسی آن‌ها به اختیارات مدیر سایت شما (مانند مشاهده ایمیل‌ها، افزودن یا حذف محتوا در وبسایت) شود؛ بنابراین به منظور افزایش امنیت سایت، رمز عبور انتخابی شما باید بسیار سخت و پیچیده باشد.

    ممکن است بگویید البته که همۀ افراد رمز عبور سختی را انتخاب می‌کنند؛ اما باید به شما بگوییم که یک نظرسنجی توسط مرکز ملی امنیت سایبری بریتانیا نشان داد که برخی از رمزهای عبور هرچند ممکن است در ظاهر سخت و دشوار به نظر برسند، اما جزو آسیب‌پذیرترین رمزهای عبور هستند. 

    مثلا بعضی افراد از نام خود به عنوان رمز عبور استفاده کرده بودند. در موارد دیگری، افراد نام اعضای خانواده یا تیم فوتبالی محبوب خود را استفاده کرده بودند، با تصور اینکه این یک رمز عبور بسیار قوی است.

    نکتۀ مهم این است که از رمزهای عبور قابل پیش‌بینی استفاده نکنید. ممکن است فکر کنید که تاریخ تولد شما می‌تواند یک کُد فوق‌محرمانه باشد، اما واقعیت این است که این‌طور نیست. به خاطر داشته باشید که ممکن است اولین گام کلاهبرداران برای هک‌کردن سایت شما، پیدا کردن رمز عبور ادمین سایت باشد.

    بنابراین باید از رمزهای عبور تصادفی استفاده کنید که هیچ ربطی به شما نداشته باشند. همچنین، می‌توانید حروف بزرگ و کوچک را در رمز عبور خود ترکیب کرده و اگر می‌خواهید رمز شما قوی‌تر شود، اعداد و نمادهای خاص را نیز به ترکیب آن اضافه کنید؛ به این ترتیب، شما یک رمز عبور هوشمند خواهید داشت.

    فراموش نکنید که به منظور افزایش امنیت سایت خود، هرچند وقت یکبار رمز عبور خود را تغییر دهید.

     

    ۴- افزونه‌ها و نرم‌افزارهای وبسایت خود را به‌روز نگه دارید

    برای اطمینان از اینکه دیوار امنیتی شما غیرقابل نفوذ است، باید وبسایت شما به‌روز باشد. منظور از به‌روز بودن وبسایت، بارگذاری مرتب محتوا در سایت نیست؛ بلکه به‌روزرسانی امنیتی یعنی داشتن آخرین نسخۀ افزونه‌ها و نرم‌افزارهایی که در وبسایت خود استفاده می‌کنید.

    باید بدانید که امنیت افزونه‌ها و نرم‌افزارهایی که در وبسایت خود استفاده کرده‌اید با گذشت زمان از بین می‌رود و با قدیمی شدن نسخۀ آن‌ها امنیتشان نیز کاهش می‌یابد. این امر باعث افزایش احتمال آسیب‌پذیری می‌شود. بدین ترتیب، یک وب‌سایت قدیمی که افزونه‌هایش به‌روزرسانی نشده است به‌شدت در خطر حملۀ هکرها قرار دارد.

    باید افزونه‌ها و نرم‌افزارهای مورد استفاده در سایت را به‌صورت مرتب به‌روزرسانی کنید. در این صورت، سیستم امنیتی خوبی خواهید داشت. در صورت امکان، ویژگی به‌روزرسانی خودکار را در وبسایت خود فعال کنید تا جدیدترین نسخه‌های افزونه‌ها و نرم‌افزارها به‌صورت خودکار دانلود شوند.

    هنگام انتخاب افزونه‌ها برای استفاده در سایت خود بسیار محتاط باشید. اگر از افزونه‌های ضعیف و نامعتبر استفاده کنید، مثل این می‌ماند که درب پشتی سایت را برای هکرها باز کرده‌اید.

     

    ۵- حتماً از سایت خود نسخۀ پشتیبان تهیه کنید

    اگر سایتتان طعمۀ جرایم سایبری شود و شما هیچ نسخۀ پشتیبانی (یک کپی از اطلاعات) از آن نداشته باشید؛ این می‌تواند به معنای از دست دادن دائمی اطلاعات باارزش وبسایت شما باشد. بنابراین در کنار سایر اقدامات امنیتی برای وبسایت خود همیشه باید یک برنامۀ پشتیبان‌گیری برای محافظت از اطلاعات خود برای زمانی که قربانی حملات سایبری می‌شوید داشته باشید.

    برای افزایش امنیت سایت و اطمینان از اینکه اطلاعات سایت شما محفوظ خواهند ماند، علاوه‌بر اینکه باید به صورت منظم از وبسایت خود پشتیبان‌ بگیرید، هم‌زمان باید به چند روش مختلف نسخۀ پشتیبان تهیه کنید:

    • پشتیبان‌گیری خارج از سایت: شما باید نسخه‌های پشتیبان سایت خود را دانلود کرده و در خارج از محیط سایت نگهداری کنید؛ بدین ترتیب، نسخۀ پشتیبان شما در جای امنی محافظت می‌شود و هکرها به آن دست نخواهند یافت.
    • پشتیبان‌گیری اضافی: شما باید چندین نسخه از فایل پشتیبان سایت خود را در مکان‌های مختلفی ذخیره داشته باشید. بدین ترتیب، شما یک لایه حفاظتی اضافی را فراهم می‌کنید و اگر اتفاقی برای یکی از فایل‌ها بیفتد، فایل پشتیبان دیگری در جای دیگر ذخیره دارید؛ نتیجه این می‌شود که در صورت حمله سایبری یا خرابی وبسایت، می‌توانید به راحتی تمام داده‌های وبسایت خود را بازیابی کنید.
    • پشتیبان‌گیری منظم: پشتیبان‌گیری منظم این اطمینان را به شما می‌دهد که در صورت هک شدن وبسایت، هیچ‌کدام از محتواهای سایت خود را از دست نخواهید داد و فایل‌های پشتیبان شما همیشه به‌روز خواهند بود.

    پشتیبان‌گیری خودکار: از افزونه‌های پشتیبان‌گیری خودکار استفاده کنید و آن‌ها را برای پشتیبان‌گیری در زمان‌های مشخص تنظیم کنید. در این صورت نیازی نیست نگران فراموش کردن پشتیبان‌گیری به‌صورت مرتب باشید.

     

    ۶- یک برنامه ضد بدافزار در وبسایت خود داشته باشید

    حملات بدافزاری به وبسایت‌ها روزبه‌روز در حال افزایش است. نمونه‌ای از یک بدافزار مخرب که آسیب‌های جانبی زیادی دارد، باج‌افزار است.  باج‌افزار اطلاعات روی سایت شما را رمزگذاری کرده و آن را قفل می‌کند و تا زمانی که در ازای دریافت کلید رمزگشایی، باج درخواست شده را نپردازید، به محتوای وبسایت خود دسترسی پیدا نخواهید کرد. 

    به همین دلیل، داشتن یک برنامۀ ضد بدافزار در ابزارهای امنیتی وبسایت اهمیت بسیار زیادی داشته و موجب افزایش امنیت سایت شما می‌شود.

     

    هکری در حال اخاذی

    ۷-  از خطاهای رایج اجتناب کنید

    بسیاری از مردم تصور می‌کنند جرایم سایبری بزرگ با روش‌های بسیار پیچیده‌ای انجام می‌گیرد؛ اما مطالعات نشان داده است که ۹۵ درصد حملات سایبری مربوط به خطای انسانی هستند. بنابراین باید از خطاهای رایجی که جزئیات حساسی را در معرض دید دیگران قرار می‌دهد، اجتناب کنید.

    اما چگونه از اشتباهاتی که می‌تواند باعث ایجاد یک حملۀ سایبری خطرناک شود اجتناب کنیم؟

    • ورود به وبسایتتان در فضاهای عمومی می‌تواند باعث افشای نام کاربری و رمز عبور شما توسط اشخاص دیگر شود. همچنین، ورود به وبسایت با دستگاه دیگران و یا با استفاده از اینترنت عمومی که معمولاً ناامن هستند، وب‌سایت شما را در معرض خطر قرار می‌دهد.
    • روی ایمیل‌های ناشناس و مشکوک کلیک نکنید؛ زیرا هکرها از ایمیل برای فریب دادن افراد و گرفتن اطلاعات مهم از آن‌ها (مانند جزئیات ورود به حساب کاربری و رمز عبور) استفاده می‌کنند. استفاده از یک تحلیل‌گر گزارش DMARC می‌تواند در احراز هویت ایمیل‌ها به شما کمک کند.
    • پس از راه‌اندازی سایت خود، رمزهای ورود پیش‌فرضی که ارائه‌کنندۀ هاست در اختیار شما قرار داده است را تغییر دهید.
    • در صورتی که برای مدیریت سایت خود به شخص دیگری نیاز دارید، فقط با افراد تأیید شده و معتبر همکاری کنید.

     

    تصویر شخصی در حال تلاش برای دزدیدن اطلاعات

    ۸- نظرات سایت را به صورت دستی تأیید کنید

    هکرها می‌توانند در بخش نظرات سایت شما کدهای مخرب قرار دهند؛ سپس کاربران سایتتان روی این لینک‌ها کلیک کرده و دچار مشکلات مختلفی می‌شوند. راه مبارزه با چنین حملاتی این است که سایت خود را به گونه‌ای تنظیم کنید که نظرات کاربران تنها پس از تایید شما منتشر شوند. بدین ترتیب می‌توانید موارد مشکوک را در بخش نظرات حذف کرده و از وارد شدن کدهای بدافزاری که می‌توانند شروع‌کنندۀ حملۀ سایبری باشند، ممانعت کنید. همچنین، افزونه‌های ضد اسپم نیز نظرات مشکوک را فیلتر کرده و می‌توانند در این امر به شما کمک کنند.

     

    تصویری recaptcha

    ۹- از تکنیک امنیتی ReCaptcha استفاده کنید

    ReCaptcha یک تکنیک امنیتی رایگان از طرف گوگل است که از وبسایت شما در برابر کلاهبرداری و سوءاستفادۀ هکرها و مجرمان سایبری محافظت می‌کند.  این تکنیک با دوهدف استفاده می‌شود:

    1.  احتمال حملۀ ربات‌ها به سایت شما را بررسی می‌کند. 
    2. تشخیص می‌دهد کاربری که می‌خواهد وارد سایت شما شود انسان است یا ربات‌.

     به خاطر داشته باشید که هکرها کدهای مخرب را به شکل ربات‌هایی برنامه‌ریزی می‌کنند که به سایت شما وارد شده و فعالیت‌های مخرب را شروع می‌کنند. 

    با استفاده از ReCaptcha برنامه‌های مخربی که به شکل ربات فعالیت می‌کنند مسدود می‌شوند؛ زیرا نمی‌توانند اعداد تصادفی ارائه شده توسط ReCaptcha را تشخیص داده و پاسخ دهند یا تصاویر مشخص شده را انتخاب کنند. این مسئله تاثیر بسیار زیادی بر امنیت سایت شما خواهد داشت.

     

    تصویری از ارور 500

    ۱۰-  پیام‌های خطای سایت جزئیات کمتری داشته باشند

    یکی دیگر از روش‌های افزایش امنیت سایت این است که پیام‌های خطایی که درصورت بروز مشکل در سایت شما به کاربران نمایش داده می‌شود را کنترل کنید. یک مثال مناسب، خطای ۵۰۰ است که یک خطای داخلی سرور است. این پیام زمانی ظاهر می‌شود که وبسایت شما با یک شرایط غیرمنتظره مواجه شده و در پاسخ به درخواست مرورگرها مشکل داشته باشد.

    اگر پیام خطا منبع دقیق مشکل در سایت شما را به کاربر بگوید، این می‌تواند نقشۀ راهی برای هکرها باشد که نقاط ضعف سایت شما را کشف کنند. این مسئله می‌تواند مناطق مناسب حمله برای اجرای یک حملۀ سایبری را در اختیار هکرها قرار دهد؛ اما شما می‌توانید جزئیات پیام‌های خطا را کنترل کنید. 

    بنابراین مطمئن شوید که فقط اطلاعاتی را در اختیار کاربران قرار می‌دهید که لازم است بدانند. به این ترتیب نقاط ضعف سایت خود را پنهان خواهید کرد.

     

    شخصی که اشاره به لوگو امنیت دارد

    ۱۱-  از ابزارهای تست امنیت سایت استفاده کنید

    پس از انجام تمام موارد بالا به‌منظور افزایش امنیت بیشتر سایت خود، باید اقدامات امنیتی که تاکنون انجام داده‌اید را آزمایش کنید. آیا اقداماتی که برای امنیت سایت خود انجام داده‌اید سد محکمی در مقابل نفوذ هکرها ایجاد کرده‌اند؟ شما با استفاده از ابزارهای بررسی امنیت وبسایت متوجه این موضوع خواهید شد.

    این ابزارها مانند اسکریپت‌های هکر (مجوعه‌ای از کدها) عمل می‌کنند؛ اما هدف نهایی آن‌ها، بررسی امنیت وبسایت است. این ابزارها سعی می‌کنند وبسایت شما را بررسی کرده و نقاط ضعفی که سایت شما را آسیب‌پذیر کرده است، مشخص کنند؛ بدین ترتیب شما بلافاصله می‌توانید آن‌ها را رفع کنید.

     

    ابزارهای بررسی امنیت سایت

    ابزارهای زیادی وجود دارند به‌صورت آنلاین امنیت سایت شما را بررسی می‌کنند. در اینجا تعدادی از آن‌ها را به شما معرفی می‌کنیم:

    • Ithemes Security (آیتمز سکیوریتی)
    • Wordfence (ورد فنس) 
    • Sucuri (سکیوری)
    • Quttera  (کترا)
    • Upguard (آپ گارد)
    • ابزار جلوگیری از هک سایت Detectify (دتکتیفای)
    • ابزار بررسی ویروسی بودن سایت با SiteGuarding (سایت گاردینگ)

    یک راه ساده وجود دارد! اگر نمی‌دانید امنیت سایتتان در چه سطحی است و زمان و دانش کافی برای انجام موارد گفته شده را ندارید، می‌توانید سئوی سایت خود و امنیت آن را به دست متخصصان سئوی شرکت نبض مارکتینگ بسپارید. اگر قصد سئو کردن سایت خود را دارید، می‌توانید روی مشاورۀ رایگان متخصصان نبض مارکتینگ حساب کنید.

     

    سخن آخر

    اگر سایت شما امن نباشد نه کاربران وارد سایت شما می‌شوند و نه موتورهای جستجو به سایت شما امتیاز خوبی می‌دهند؛ بنابراین، برای اینکه بتوانید در فضای وب باقی بمانید باید قبل از هرچیز از امنیت سایت خود مطمئن شوید. ما در این مقاله راهکارهای مقرون‌به‌صرفه و کاربردی را به شما ارائه دادیم؛ مثلا شما در ابتدا باید از امنیت شرکت هاست خود مطمئن باشید؛ همین‌طور بعد از اینکه تمام اقدامات لازم برای افزایش امنیت سایت خود را انجام دادید، باید به‌صورت مرتب میزان امنیت سایتتان را بررسی کنید.

    آژانس خلاقیت نبض مارکتینگ

    شاید برای شما هم سوال باشد

    • اهمیت امنیت سایت در چیست؟

    امنیت سایت شما اولین چیزی است که کاربران و موتورهای جستجو به آن توجه می‌کنند. اگر سایت شما سایت امنی نباشد، نزد کاربران و موتورهای جستجو هیچ اعتباری نخواهید داشت. 

    • منظور از به‌روزرسانی امنیتی سایت چیست؟

    به‌روزرسانی سایت یعنی محتوای جدیدی به سایت خود اضافه کنید. اما به‌روزرسانی امنیتی شامل نصب و استفاده از آخرین نسخه افزونه‌ها و نرم‌افزارهای مدیریت محتوا مانند وردپرس و جوملا است. یعنی با عرضۀ نسخه‌های جدید افزونه‌ها و نرم‌افزارها، باید بلافاصله با نسخه‌های قدیمی جایگزین شوند، زیرا در به‌روزرسانی‌های جدید، مشکلات امنیتی نسخه‌های قبلی برطرف می‌شود.

    • راهکار‌های افزایش امنیت سایت چیست؟

    انتخاب شرکت میزبانی امن، نصب گواهینامه‌های امنیتی، استفاده از رمز عبور هوشمند، به‌روز نگه داشتن افزونه‌ها و نرم‌افزارها، تهیه کردن نسخۀ پشتیبان، نصب برنامۀ ‌ضد بدافزار، اجتناب از خطاهای رایج، تایید نظرات به صورت دستی، استفاده از تکنیک Recaptcha، نشان دادن جزئیات کمتر از خطاهای سایت و استفاده از ابزارهای امتحان امنیت سایت.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    ممکن است به موضوعات زیر هم علاقه‌مند باشید

    popup

    هـدیه ویـژه به مـدت محـدود

    مشـاوره اختصاصـی سئـو "رایـگان"