call nabz

۰۲۱۸۸۹۴۸۹۱۷

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
سه نفر در حال سئو فنی یک وبسایت

سئو تکنیکال چیست؟ هر آنچه باید درباره سئو تکنیکال بدانید!

  • سئو به ۳ دسته تقسیم می‌شود؛ سئو داخلی (On page)، سئو خارجی (Off page) و سئو تکنیکال (Technical). در این مقاله قصد داریم به اصول فنی سئو بپردازیم. داشتن اطلاعات کافی در مورد جنبۀ فنی سئو می‌تواند به معنای تفاوت بین یک سایت با رتبۀ بالا و سایتی باشد که اصلا رتبه‌ای ندارد. سئو فنی آسان نیست، اما ما به زبان ساده توضیح خواهیم داد که سئو تکنیکال چیست و هنگام کار بر روی قسمت فنی وبسایت خود، به چه چیزهایی باید توجه کنید.

    آنچه در این مقاله می‌خوانید...

    دو نفر سئوکار در حال یم نفر با لپتاپ نشسته روی زمین یک نفر در حال صحبت صحبت در مورد سئو فنی

    سئو تکنیکال چیست؟

    سئو تکنیکال، کارهای لازم برای بهبود جنبه‌های فنی یک وبسایت به‌منظور افزایش رتبۀ صفحات آن در موتورهای جستجو است. ساختن یک وبسایت سریع‌تر، با قابلیت خزیدن آسان‌ و قابل درک‌تر برای موتورهای جستجو از ارکان سئو تکنیکال است. در واقع سئو فنی بخشی از سئو داخلی است که بر بهبود عناصر وبسایت شما برای کسب رتبه‌های بالاتر تمرکز دارد.

    یک نفر با لباس بنفش یک نفر آچار به دست یک نفر در حال نگاه به چرخ‌دنده‌های وبسایت

    چرا سئو تکنیکال مهم است؟

    گوگل و سایر موتورهای جستجو می‌خواهند بهترین نتایج ممکن را به درخواست‌های کاربران خود ارائه دهند؛ بنابراین، ربات‌های گوگل صفحات وب را براساس فاکتورهای زیادی کراول و ارزیابی می‌کنند. برخی از عوامل مانند سرعت بارگذاری یک صفحه، براساس تجربۀ کاربر است و عوامل دیگر به ربات‌های موتورهای جستجو کمک می‌کنند تا از محتوای صفحات شما درک بهتری داشته باشند. بنابراین، با بهبود جنبه‌های فنی، به موتورهای جستجو کمک می‌کنید تا در سایت شما بخزند و آن را درک کنند. اگر این کار را به خوبی انجام دهید، ممکن است با رتبه‌های بالاتر پاداش بگیرید.

    اما اگر مرتکب اشتباهات فنی جدی در سایت خود شوید، ممکن است برای شما هزینۀ زیادی داشته باشد. مثلا با اضافه کردن تصادفی یک اسلش در جای نامناسب در فایل “robots.txt” خود، موتورهای جستجو را به‌طور کامل از خزیدن سایت خود منع می‌کنید!

    اما فکر نکنید که برای جلب رضایت موتورهای جستجو، نباید روی جزئیات فنی یک وبسایت تمرکز کنید. یک وبسایت باید در وهلۀ اول کاربرپسند باشد؛ یعنی سریع لود شود و به سهولت قابل استفاده باشد. به‌منظور بهبود عملکرد موتورهای جستجو و تجربۀ کاربری، ایجاد یک پایۀ فنی قوی به شما کمک زیادی خواهد کرد.

    ویژگی‌های یک وبسایت از نظر فنی بهینه شده چیست؟

    با انجام سئو تکنیکال، وبسایتتان برای ربات‌های موتور جستجو به‌راحتی قابل خزیدن می‌شود. یک سئو تکنیکال مناسب به موتورهای جستجو کمک می‌کند تا بفهمند یک سایت در مورد چیست. همچنین این کار از سردرگمی ناشی از محتواهای تکراری جلوگیری می‌کند و علاوه بر این، بازدیدکنندگان و موتورهای جستجو با بن‌بست‌های ناشی از لینک‌های غیرفعال روبه‌رو نمی‌شوند. در ادامه، ویژگی‌های مهم یک وبسایت که از نظر تکنیکال بهینه‌ شده است را به شما خواهیم گفت.

    • سرعت بالا

    امروزه صفحات وب باید سریع بارگذاری شوند. مردم بی‌حوصله هستند و نمی‌خواهند منتظر باز شدن صفحه بمانند. در سال ۲۰۱۶، تحقیقات نشان داد که اگر یک صفحه از وبسایت در عرض سه ثانیه باز نشود، ۵۳ درصد از کاربران موبایلی، وبسایت را ترک خواهند کرد؛ این آمار امروزه همچنان معتبر است.

    تحقیقات انجام شده در سال ۲۰۲۲ نشان می‌دهد که نرخ تبدیل تجارت الکترونیک به ازای هر ثانیۀ اضافی که طول بکشد تا یک صفحه بارگذاری شود، تقریباً ۰.۳٪ کاهش می‌یابد. بنابراین، اگر وبسایت شما کند باشد، مردم از شما ناامید می‌شوند و به ‌سایت دیگری می‌روند و این به معنای از دست دادن ترافیک است.

    گوگل می‌داند صفحاتی که سرعت بارگذاری کمی دارند، تجربۀ کاربری خوبی ارائه نمی‌دهند و کاربران صفحاتی را ترجیح می‌دهند که سریع‌تر بارگذاری شوند. بنابراین، یک وبسایت کند نسبت به سایت‌های مشابه سریع‌تر، در رتبه‌های پایین‌تر SERP قرار می‌گیرد و در نتیجه ترافیک کمتری نیز دریافت می‌کند. از سال ۲۰۲۱، Page experience (تجربۀ کاربران از سرعت لود شدن صفحات وبسایت) رسما به یک فاکتور رتبه‌بندی گوگل تبدیل شده است. بنابراین داشتن صفحاتی با سرعت لود بالا، اهمیت زیادی پیدا کرده است.

    • قابل کراول شدن توسط موتورهای جستجو

    موتورهای جستجو از ربات‌ها برای خزیدن در وبسایت شما استفاده می‌کنند. ربات‌ها برای کشف محتوای سایت شما لینک‌ها را دنبال می‌کنند. یک لینک‌سازی داخلی عالی تضمین می‌کند که آن‌ها محتوای سایت شما را درک می‌کنند.

    اما راه‌های بیشتری برای هدایت ربات‌ها وجود دارد. به‌عنوان مثال، اگر نمی‌خواهید به صفحۀ خاصی دسترسی داشته باشند، می‌توانید آن‌ها را از خزیدن در آن صفحه منع کنید. همچنین می‌توانید به آن‌ها اجازه دهید در یک صفحه بخزند، اما به آن‌ها بگویید که این صفحه را در نتایج جستجو نشان ندهند یا لینک‌های موجود در آن صفحه را دنبال نکنند.

    • فایل Robots.txt

    با استفاده از فایل robots.txt می‌توانید ربات‌ها را در سایت خود هدایت کنید. این یک ابزار قدرتمند است که باید با دقت مورد استفاده قرار گیرد. همان‌طور که در ابتدا اشاره کردیم، یک اشتباه کوچک ممکن است مانع از خزیدن ربات‌ها در بخش‌های مهم سایت شما شود.

    گاهی اوقات، افراد ناخواسته فایل‌های CSS و JS سایت خود را در فایل robots.txt مسدود می‌کنند. این فایل‌ها حاوی کدهایی هستند که به مرورگرها می‌گوید که سایت شما چگونه باید باشد و چگونه کار می‌کند. در صورت مسدود شدن آن‌ها، موتورهای جستجو نمی‌توانند تشخیص دهند که آیا سایت شما به درستی کار می‌کند یا خیر.

    • متا تگ robots

    متا تگ robots کدی است که شما به‌عنوان بازدیدکننده در صفحه نمی‌بینید. ربات‌ها هنگام یافتن صفحه، متا تگ‌ها را می‌خوانند و متوجه خواهند شد که چه چیزی در صفحه وجود دارد یا باید با آن چه کاری انجام دهند.

    اگر می‌خواهید ربات‌های موتورهای جستجو در یک صفحه بخزند، اما به هر دلیلی آن را در نتایج جستجو نشان ندهند، می‌توانید با متا تگ robots به آن‌ها بگویید. با این متا تگ، می‌توانید به آن‌ها دستور دهید که در یک صفحه بخزند، اما لینک‌های موجود در صفحه را دنبال نکنند.

    • حذف لینک‌های شکسته

    کمی قبل‌تر گفتیم که وبسایت‌های کند، خسته‌کننده هستند. چیزی که ممکن است برای بازدیدکنندگان آزاردهنده‌تر از یک صفحۀ کند باشد، فرود آمدن بر روی صفحه‌ای است که وجود ندارد. اگر لینکی به صفحه‌ای در سایت شما برسد که وجود نداشته باشد، کاربران با صفحۀ خطای ۴۰۴ مواجه می‌شوند.

    علاوه بر این، موتورهای جستجو نیز دوست ندارند این صفحات خطا را پیدا کنند و بیشتر از بازدیدکنندگان می‌خواهند که لینک‌های به اصطلاح مرده را نبینند؛ زیرا موتورهای جستجو هر لینکی که با آن مواجه شوند را دنبال می‌کنند، حتی اگر پنهان باشد.

    برای جلوگیری از لینک‌های شکسته، همیشه باید URL صفحه را هنگام حذف یا انتقال آن، تغییر مسیر دهید. در حالت ایده‌آل، آن را به صفحه‌ای که جایگزین صفحۀ قدیمی می‌شود هدایت کنید.

    • نداشتن محتوای تکراری

    اگر محتوای یکسانی در چندین صفحه از وبسایت خود داشته باشید، ممکن است موتورهای جستجو گیج شوند. زیرا اگر این صفحات محتوای یکسانی را نشان دهند، کدام یک باید رتبۀ بالاتری داشته باشند؟ در نتیجه، آن‌ها ممکن است به همۀ صفحات با محتوای یکسان رتبۀ پایین‌تری بدهند.

    ممکن است بدون اینکه بدانید، محتوای تکراری داشته باشید. به دلایل فنی، URLهای مختلف می‌توانند محتوای یکسانی را نشان دهند. این هیچ تفاوتی برای یک بازدیدکننده ندارد، اما موتور جستجو، محتوای یکسانی را در دو URL متفاوت می‌بیند.

    • امنیت

    یک وبسایت که از نظر فنی بهینه شده یک وبسایت امن است. امروزه ایمن‌سازی وبسایت شما برای تضمین حفظ حریم خصوصی یک نیاز اساسی است. شما می‌توانید کارهای زیادی برای ایمن‌سازی وبسایت (وردپرس) خود انجام دهید و یکی از مهم‌ترین کارها پیاده‌سازی HTTPS است.

    HTTPS تضمین می‌کند که هیچ‌کس نمی‌تواند داده‌های ارسال شده بین مرورگر و سایت را رهگیری کند. بنابراین اگر افراد وارد سایت شما شوند، امنیت آن‌ها تضمین شده است. برای پیاده‌سازی HTTPS در سایت خود به گواهی SSL نیاز دارید. گوگل اهمیت امنیت را می‌داند و HTTPS را به یک سیگنال رتبه‌بندی تبدیل کرده است؛ وبسایت‌های امن‌تر بالاتر از معادل‌های ناامن خود هستند.

    در اکثر مرورگرها به‌راحتی می‌توانید بررسی کنید که آیا وبسایت شما HTTPS است یا خیر. در سمت چپ نوار جستجوی مرورگر خود، در صورت ایمن بودن، آیکون قفل را مشاهده خواهید کرد.

    • داده‌های ساختار یافته

    داده‌های ساختار یافته به موتورهای جستجو کمک می‌کند تا وبسایت، محتوا یا کسب‌وکار شما را بهتر درک کنند. با داده‌های ساختار یافته، می‌توانید به موتورهای جستجو بگویید که چه نوع محصولی را می‌فروشید یا چه سفارش‌هایی را در سایت خود دارید. به علاوه، به شما این امکان را می‌دهد تا جزئیاتی در مورد آن محصولات ارائه دهید.

    • دارا بودن نقشۀ سایت XML

    به عبارت ساده، نقشه سایت XML لیستی از تمام صفحات سایت شما است و به‌عنوان یک نقشۀ راه برای موتورهای جستجو در سایت شما عمل می‌کند. با استفاده از آن، مطمئن خواهید شد که موتورهای جستجو هیچ محتوای مهمی را در سایت شما از دست نخواهند داد. نقشۀ سایت XML اغلب به پست‌ها، صفحات، برچسب‌ها و… تقسیم می‌شود و شامل تعداد تصاویر و آخرین تاریخ تغییر برای هر صفحه است.

    در حالت ایده‌آل، یک وبسایت نیازی به نقشه سایت XML ندارد. اگر لینک‌سازی داخلی داشته باشید که همه محتواها را به خوبی به هم متصل کند، ربات‌ها به نقشه نیاز نخواهند داشت. با این حال، همه سایت‌ها ساختار مناسبی ندارند و داشتن نقشه سایت XML هیچ ضرری ندارد. بنابراین، توصیه می‌کنیم که یک نقشۀ سایت XML برای وبسایت خود داشته باشید.

    • استفاده از hreflang برای وبسایت‌های بین‌المللی

    اگر سایت شما بیش از یک کشور یا چندین کشور را هدف قرار می‌دهد که در آن‌ها به یک زبان صحبت می‌شود، موتورهای جستجو به کمک نیاز دارند تا بفهمند به کدام کشورها یا زبان‌هایی می‌خواهید دسترسی پیدا کنید. اگر به آنها کمک کنید، می‌توانید وبسایت مناسب منطقۀ خود را در نتایج جستجو به مردم نشان دهید.

    تگ‌های Hreflang به شما در انجام این کار کمک می‌کند. شما می‌توانید از آن‌ها برای تعیین کشور و زبانی که برای هر صفحه در نظر گرفته شده است استفاده کنید. این کار مشکل احتمالی محتوای تکراری را نیز حل می‌کند؛ یعنی اگر سایت‌های ایالات متحده و انگلیس محتوای یکسانی را نشان دهند، گوگل می‌داند که برای مناطق مختلف نوشته شده‌اند و محتوای تکراری محسوب نمی‌شوند.

     

    یک نفر با لباس سفید بالای نردبان یک لپتاپ با بک گراند سئو تعدادی سکه با علامت دلار کنار لپتاپ

    خدمات سئو تکنیکال

    خدمات سئو تکنیکال (Technical SEO Services) در مورد بهبود عملکرد وبسایت شما و تجربۀ کاربری است. هرچه رتبۀ وبسایت شما بالاتر باشد، می‌تواند کسب‌وکار باکیفیت‌تری ایجاد کند. خدمات سئو تکنیکال بخش مهمی از سئو است که در رتبه‌بندی و جایگاه سایت شما در موتور جستجوی گوگل تاثیر زیادی دارد و افزایش سرعت و راندمان و دقت در ایندکس شدن و ارتقاء رتبۀ وبسایت توسط ربات و الگوریتم‌های گوگل را شامل می‌شود. همچنین اگر وبسایت شما مشمول جریمه‌های گوگل شود، شناسایی علت و رفع پنالتی نیز در حوزۀ خدمات سئو تکنیکال است.

    شما برای فروش، پیش از هرچیز به دیده شدن احتیاج دارید. سئو سایت، مسیری قطعی برای دیده شدن و فروش موفق از سایت کسب‌وکارتان بوده و خدمات سئو، تاثیرگذارترین عامل در آسان شدن این مسیر است. نبض مارکتینگ، مشاوران با تجربۀ خود را در اختیار شما قرار می‌دهد تا در این مسیر به موفقیت دست پیدا کنید؛ کافی است با ما تماس بگیرید.

    آنچه در این مقاله گفتیم…

    در این مقاله در مورد سئو تکنیکال صحبت کردیم و گفتیم سئو تکنیکال یا سئو فنی، مجموع کارهای فنی وبسایت است که به‌منظور افزایش رتبه در موتورهای جستجو انجام می‌شود. همچنین در مورد اهمیت انجام سئو تکنیکال نکاتی را گفتیم؛ مثلا اگر شما سهوا اشتباهی را در جنبه‌های فنی سایت انجام دهید به کمک سئو تکنیکال می‌توانید این اشتباهات را رفع کنید. سایت‌هایی که به خوبی سئو فنی را انجام داده‌اند ویژگی‌هایی دارند که آن‌ها را از سایت‌های مشابه متمایز می‌کند و گوگل با جایگاه بهتر در نتایج جستجو به این سایت‌ها پاداش می‌دهد.

    شاید برای شما هم سوال باشد…

    1. سئو تکنیکال چیست؟​
      سئو فنی یکی از خدمات سئو به حساب می‌آید که وظیفه‌اش بهبود وضعیت فنی وبسایت است. با سئو تکنیکال موتورهای جستجو بهتر می‌توانند کارهایی که برای بهینه‌سازی وبسایت خود انجام می‌دهید را درک کنند.
    2. چرا سئو تکنیکال مهم است؟
      سئو تکنیکال رتبۀ سایت در صفحۀ نتایج موتور جستجو (serp) را بهبود می‌دهد و باعث افزایش نرخ تبدیل می‌شود؛ همچنین روی رفتار بازدیدکنندگان سایت نیز تاثیر مثبت دارد.
    3. آیا سئو تکنیکال در رتبه‌بندی وبسایت تاثیرگذار است؟
      بله؛ سایت‌هایی که به خوبی سئو فنی را انجام داده‌اند ویژگی‌هایی دارند که آن‌ها را از سایت‌های مشابه متمایز می‌کند و گوگل با جایگاه بهتر در نتایج جستجو به این سایت‌ها پاداش می‌دهد.

     

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۴ رای

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    ممکن است به موضوعات زیر هم علاقه‌مند باشید

    popup

    هـدیه ویـژه به مـدت محـدود

    مشـاوره اختصاصـی سئـو "رایـگان"