call nabz

۰۲۱۸۸۹۴۸۹۱۷

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
یک لپتاپ در مرکز تعداد زیادی پاکت حاوی بک لینک دو نفر با لباس صورتی و شلوار آبی و ذره بین به دست در حال چک کردن بک لینک ها

بک لینک اسپم چیست؟ راه‌های شناسایی بک لینک اسپم

  • قبلا با انواع بک لینک آشنا شدیم. شاید بتوانیم بگوییم که بزرگ‌ترین و مهم‌ترین دغدغه و نگرانی تمام کسانی که به کار سئو مشغول هستند یک چیز است: جریمه شدن به علت ارسال لینک‌های اسپم! دوران ساخت بک لینک‌های متعدد و توجه صرف به تعداد آن‌ها به لطف الگوریتم‌های گوناگون گوگل به پایان رسیده است. این غول موتورهای جستجو اکنون می‌تواند به‌راحتی تشخیص بدهد که آیا لینک شما به‌طور «طبیعی» و با هدف ایجاد ارزش برای کاربران ساخته شده یا به‌طور «غیرطبیعی» و فقط با هدف افزایش رتبۀ سایت شما ساخته شده است.

    بک لینک اسپم چیست؟

    بک لینک‌های اسپم به اندازۀ خود اینترنت قدمت دارند و اکثر کسانی که به نوعی با بهینه‌سازی وبسایت سروکار دارند با آن آشنا هستند. با این حال، همۀ افراد آنقدر از اینترنت آگاه نیستند، به همین دلیل، مهم است که بدانیم دقیقا تعریف بک لینک اسپم چیست. به‌طور خلاصه، بک لینک‌های اسپم مانند انگل‌هایی هستند که به وبسایت شما چسبیده‌اند و مانع رشد آن می‌شوند. آن‌ها بدون اینکه ارزشی به شما اضافه بکنند به وبسایتتان چسبیده‌اند و هرکسی که گرفتار آن‌ها شده است، می‌داند که چه دردسر بزرگی هستند.
    به زبان ساده بک لینک اسپم، لینک بی‌کیفیتی است که بدون توجه به ارتباط موضوعی سایت مبدا و کیفیت آن، فقط به قصد گرفتن رتبه در صفحه نتایج جستجو ساخته می‌شود. بک لینک‌های اسپم معمولا به شکل نظرات در پست‌های وبلاگ، گفتگوهای درون فروم‌ها، محتواهای توهین‌آمیز، لینک به سایت‌های شرط‌بندی و غیراخلاقی و… ظاهر می‌شوند.

    ممکن است این سوال برایتان پیش بیاید که کدام لینک‌ها اسپم به حساب می‌آیند؟ در ادامه به این سوال پاسخ خواهیم داد.

    سه مانیتور لینک شده یک زن با لباس صورتی و ذره بین به دست در حال نشان دادن لینک اسپم یک مرد با لباس صورتی و شلوار آبی در حال نشان دادن لینک اسپم
    انواع بک لینک اسپم

    انواع بک لینک اسپم

    تمامی لینک‌هایی که تلاش‌های شما برای رتبه‌بندی سئو وبسایتتان را از بین ببرند، مخرب بوده و در دستۀ لینک‌های اسپم قرار می‌گیرند. بهترین راه برای شناسایی لینک‌های اسپم، وبسایتی است که لینک‌ها از آنجا ایجاد می‌شوند؛ پس لینک‌های خود را بررسی کنید و ببینید که کدامیک از آن‌ها از وبسایت‌هایی که کیفیت بالایی دارند آمده‌اند. به لیست زیر نگاه کنید و اگر لینک‌های شما در این لیست قرار دارند، این احتمال وجود دارد که اسپم باشند و بهتر است آن‌ها را حذف کنید:

    • سایت‌هایی که DA پایین دارند.
    • لینک‌هایی که از سایت‌های تازه تاسیس آمده‌اند.
    • سایت‌هایی که ترافیک پایین دارند.
    • لینک‌هایی که از مزرعه‌های بک لینک آمده باشند.
    • لینک از سایت‌هایی که تعداد غیرعادی و زیادی از لینک‌های خارجی دارند.
    • لینک از سایت‌هایی که با موضوع وبسایت شما مطابقت نداشته باشند.
    • لینک از سایت‌های که محتوای شرط‌بندی و غیراخلاقی دارند.
    • لینک از سایت‌هایی که توسط گوگل ایندکس نشده باشند.
    • سایت‌هایی که با ورود به آن‌ها هشدار ویروس دریافت می‌کنید.
    • لینک‌هایی که انکر تکست مشابه داشته باشند.
    • لینک از سایت‌هایی که اجازۀ بارگذاری هر نوع محتوایی را می‌دهند.
    • لینک از سایت‌های که تعداد زیادی محتوای تکراری دارند.
    • لینک از سایتی که در بازۀ زمانی کوتاه، تعداد زیادی لینک به وبسایت شما داده است.

    بهتر است که لینک‌های پولی که معمولا در سایدبار یا هدر و فوتر وبسایت نشان داده می‌شوند را حذف کنید، اما به این نکته هم توجه کنید که ممکن است همۀ این لینک‌ها اسپم نباشند. برای اطمینان به‌صورت دستی همۀ بک لینک‌های خود را بررسی کنید تا تمام لینک‌های مخربی که به وبسایت شما وارد شده است را حذف کنید.

    آیا بک لینک‌های اسپم بر سئو تاثیر می‌گذارند؟

    متأسفانه باید بگوییم که بله؛ لینک‌های اسپم شده قطعا تاثیر منفی بر سئو دارند. بک لینک‌های با کیفیت بالا بسیار ارزشمند هستند، شهرت شما را افزایش می دهند، اعتبار دامنۀ شما را بهبود می‌بخشند و در نهایت باعث بیشتر دیده شدن شما در گوگل می‌شوند.
    اما در مقابل بک لینک‌های بی‌کیفیت اعتبار سایتتان را کاهش می‌دهند و باعث جریمه شدن شما می‌شوند و می‌توانند به‌طور جدی ترافیک ورودی به وبسایتتان را به خطر بیندازند. به همین دلیل، دانستن تفاوت بین بک لینک‌های با کیفیت و بی‌کیفیت برای موفقیت کمپین سئو بسیار مهم است.
    منبعی که برای ساخت بک لینک خود استفاده می‌کنید، مهم‌ترین شاخص کیفیت آن است. به‌عنوان یک قانون کلی، هرچه کیفیت سایت پایین‌تر باشد، کیفیت لینک نیز پایین‌تر خواهد بود. ارسال لینک در یک سایت نامعتبر یا سایتی با رتبۀ بسیار پایین، بر سئو سایت شما تاثیر منفی می‌گذارد. همچنین پست کردن هر لینک در منابعی مانند مزارع بک لینک که فقط برای دستکاری در رتبه‌بندی طراحی شده‌اند نیز برای شما جریمه به دنبال خواهد داشت.
    انواع مختلفی از بک لینک هستند که به رتبۀ وبسایت شما آسیب می‌رسانند. بک لینک‌های اسپم قدیمی قطعا برای رتبه‌بندی شما مضر هستند و کاربران را از وبسایت و در نهایت از کسب‌وکار شما دور می‌کنند.
    برخی از افراد ادعا می‌کنند که گوگل سایت شما را به دلیل لینک‌های مخرب در رتبه‌بندی پایین نمی‌آورد؛ اما کارشناسان برتر SEO تایید می‌کنند که لینک‌های ورودی از سایت‌های بی‌کیفیت به رتبۀ شما به اندازۀ بک لینک‌های اسپم قدیمی آسیب می‌زند. اگر می‌خواهید سایت شما همچنان در SERP رتبۀ بالایی داشته باشد، باید در مورد این پیوندها، نحوۀ یافتن و پاک‌سازی آن‌ها بدانید.
    آنچه که در واقع اتفاق می‌افتد این است که با داشتن لینک‌های مخرب، گوگل به شما یک امتیاز منفی می‌دهد، مهم نیست که سایت شما چقدر در موتورهای جستجو محبوب باشد. متأسفانه هیچ‌کس با اطمینان نمی‌داند که چگونه یا چرا این اتفاق می‌افتد، یا اینکه چنین جریمه‌هایی تا چه زمانی برای وبسایت شما در نظر گرفته می‌شود. پس بهتر است که به محض یافتن این بک لینک‌ها، آن‌ها را پاک‌سازی کنید تا از جریمه شدن توسط گوگل در امان بمانید.
    بک لینک‌ های اسپم قدیمی به اندازه کافی بد هستند، اما ساختن بک لینک‌های جدید به روش نادرست وضعیت شما را بدتر خواهد کرد. با رقابتی که بر سر رسیدن به رتبه‌های بالا در SERP وجود دارد، گوگل مجبور شد الگوریتم‌ها را تغییر دهد تا کار را برای این نوع از سایت‌ها سخت‌تر کند.

    اهمیت حذف بک لینک اسپم سه نفر در حال حذف لینک های اسپم
    شناساییی بک لینک اسپم

    چرا حذف بک لینک‌های اسپم مهم است؟

    بک لینک اسپم، رتبۀ صفحۀ سایت‌هایی که به آن‌ها لینک می‌دهند را کاهش می‌دهد، بنابراین صاحبان وبسایت تا حد امکان از آن‌ها دوری می‌کنند. اگر گوگل متوجه شود که یک سایت دارای تعداد نسبتا زیادی بک لینک اسپم است، رتبۀ صفحۀ سایت را کاهش می‌دهد. اگر گوگل متوجه شود که یک سایت دارای تعداد بسیار زیادی بک لینک سمی است، سایت را به‌طور کلی از پایگاه دادۀ خود حذف می‌کند. تشخیص اسپم بودن یا نبودن لینک‌ها کار ساده‌ای نیست؛ در ادامه به شما می‌گوییم که چگونه اسپم بودن بک لینک‌ها را تشخیص دهید.

    ۴ روش تشخیص بک لینک اسپم

    راه‌های مختلفی وجود دارد که می‌توانید از طریق آن‌ها بفهمید سایت شما بک لینک‌های اسپم دارد یا خیر. ما ۴ روش متداول این کار را به شما می‌گوییم:

    1.  خودتان آن‌ها را به‌وجود آورده‌اید!
      اگر خودتان بک لینک‌های سمی را از طریق فعالیت‌های مشکوک مانند پرداخت هزینه برای خرید بک لینک یا ارسال هرزنامۀ محتوا ایجاد کرده‌اید، پس می‌دانید که ممکن است لینک اسپم داشته باشید.
    2.  از گوگل اخطار دریافت می‌کنید!
      این امکان وجود دارد که شما بک لینک‌های اسپم را خودتان ایجاد نکرده باشید. آن‌ها ممکن است توسط یک کلاهبردار یا یک شرکت سئو مشکوک که در گذشته با آن‌ها همکاری داشته‌اید، ایجاد شده باشند. اگر واقعاً از بک ‌لینک‌های اسپم بی‌اطلاع هستید، ممکن است تا زمانی که یک پیام هشدار از طرف گوگل دریافت نکرده‌اید، از وجود آن‌ها باخبر نشوید.
    3. متوجه کاهش ناگهانی ترافیک می‌شوید!
      اگر سطح ترافیک ارگانیک شما به‌طور ناگهانی کم شده است، مخصوصا از زمان اجرای الگوریتم پنگوئن ۲.۰، احتمالا بک لینک‌های اسپم دلیل آن هستند.
    4. لیستی از بک لینک‌های خود تهیه و آن‌ها را بررسی کنید!
      فهرستی از بک لینک‌های خود را برای بررسی هرگونه لینک مشکوک تهیه کنید. البته ممکن است در لیست شما بک لینک‌های اسپم وجود نداشته باشند؛ بنابراین به بیشتر از یک لیست نیاز داشته باشید.

    گوگل توصیه می‌کند که اولین جایی که باید برای یافتن لیستی از بک لینک‌های وبسایت خود جستجو کنید، ابزار سرچ کنسول سایتتان باشد. برای انجام این کار، وارد حساب Google search console خود شوید و ترافیک را انتخاب کنید، سپس لینک‌های ورودی به سایت خود را انتخاب کنید. در آنجا نمونه‌ای از بک لینک‌های وبلاگ خود را پیدا خواهید کرد.
    با این حال، اگر می‌خواهید یک لیست کامل داشته باشید، باید به یک سرویس بررسی بک لینک مانند SEMrush ،Ahrefs ،Moz یا Majestic مراجعه کنید.

    نوشته شده در تیم تحریریۀ نبض مارکتینگ

    آنچه در این مقاله گفتیم…

    در این مقاله در مورد بک لینک اسپم صحبت کردیم و گفتیم بک لینک‌های اسپم فقط به قصد گرفتن رتبه ایجاد می‌شوند. همچنین به انواع بک لینک اسپم اشاره کردیم و گفتیم ممکن است چه نوع لینک‌هایی اسپم باشند. در مورد تاثیرگذاری لینک‌های اسپم بر سئو نیز صحبت کردیم و گفتیم لینک‌های بی‌کیفیت بر رتبه‌بندی وبسایت شما تاثیر منفی خواهند داشت. در آخر ۴ روش برای تشخیص بک لینک اسپم را به شما آموزش دادیم.

    شاید برای شما هم سوال باشد…

    1. بک لینک اسپم چیست؟
      بک لینک اسپم لینک بی‌کیفیتی است که بدون توجه به ارتباط موضوعی به سایت مبدا و فقط به قصد گرفتن رتبه در SERP ساخته می‌شود.
    2. آیا لینک اسپم بر سئو اثرگذار است؟
      بله، بک لینک‌های اسپم بر سئو وبسایت شما اثر منفی خواهند داشت.
    3. چگونه می‌توانم لیستی از بک لینک‌های وبسایت خود تهیه کنم؟
      بنا بر توصیۀ گوگل، اولین جایی که باید برای تهیۀ لیستی از بک لینک‌های وبسایت خود جستجو کنید، ابزار گوگل سرچ کنسول سایتتان است.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    ممکن است به موضوعات زیر هم علاقه‌مند باشید

    popup

    هـدیه ویـژه به مـدت محـدود

    مشـاوره اختصاصـی سئـو "رایـگان"