call nabz

۰۲۱۸۸۹۴۸۹۱۷

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
لوگوی گوگل چاقو به دست در حال مبارزه با بک لینک PBN یک لپتاپ با تصویر PBN

بک لینک PBN چیست؟ شمشیر دولبۀ بک لینک‌ها!

  • همانطور که در مقالۀ بک لینک چیست توضیح دادیم، بک‌لینک، لینکی در یک وبسایت است که به وبسایت دیگری هدایت می‌شود. یکی از روش‌های خوب دریافت بک لینک در سئو سایت ، استفاده از رپورتاژ آگهی است. رپورتاژ یک محتوا است که کسب‌وکار یا محصول شما را معرفی می‌کند؛ این محتوا در سایت‌های انتشاردهندهٔ رپورتاژ که توسط افراد بسیاری دنبال می‌شوند و اعتبار مناسبی هم نزد گوگل دارند، قرار می‌گیرد تا افراد بیشتری به‌ سایت شما وارد شوند، شما را بشناسند و محصولتان را خریداری کنند.
    بک لینک‌هایی که هر وبسایت دریافت می‌کند نقش زیادی در تعیین جایگاه آن سایت در SERP دارند؛ چون گرفتن بک لینک به این معنا است که محتوای یک وبسایت توسط افراد دیگر مفید و باارزش تشخیص داده شده و گوگل برای اینکه کاربران بیشتری بتوانند از آن استفاده کنند، با رتبۀ بهتر به آن‌ها پاداش می‌دهد.
    بعد از اینکه گوگل اعلام کرد که دریافت بک لینک به رسیدن به نتایج برتر کمک می‌کند، بسیاری از وبسایت‌ها شروع به لینک‌دهی به سایت‌های مختلف کردند، بدون اینکه به کیفیت و مرتبط بودن موضوع وبسایت‌ها توجه کنند.
    ولی بعدتر گوگل اعلام کرد که اعتبار دامنه و اعتبار سایتی که لینک شما در آن قرار دارد، بیشتر از تعداد بک لینک اهمیت دارد. به همین دلیل مدیران وبسایت‌ها و وبمستران به فکر ایجاد یک شبکۀ خصوصی افتادند؛ شبکه‌ای که خود آن‌ها مدیریت کنند و کنترل دقیقی روی لینک‌ها داشته باشند و بتوانند به راحتی برای وبسایت خود بک لینک بگیرند. این‌گونه بود که بک لینک PBN متولد شد.

    در این مقاله قصد داریم دربارۀ بک لینک PBN، مزایا و ریسک‌های استفاده از آن صحبت کنیم. اگر شما هم به دنبال بالا بردن رتبۀ وبسایت خود هستید، خواندن این مقاله را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

    آنچه در این مقاله می‌خوانید...

    یک صفحه از سایت اصلی و 4 وبسایت PBN لینک شده به صفحه اصلی
    بک لینک PBN

    بک لینک PBN چیست؟

    “PBN” در ابتدا مخفف “Private Blog Network” بود که بعدها به “Private Backlink Network” به معنای «شبکۀ خصوصی بک لینک»، تغییر کرد. PBN در اصل مجموعه‌ای از سایت‌ها و وبلاگ‌ها است که به منظور گرفتن بک لینک ایجاد شده‌اند.
    یکی از روش‌هایی که افراد برای ساخت بک لینک PBN استفاده می‌کردند این بود که سایت‌هایی که تاریخ انقضای دامنۀ آن‌ها رسیده بود و صاحب سایت تمایلی به ادامۀ فعالیت نداشت را خریداری کرده و از آن‌ها برای گرفتن بک لینک استفاده می‌کردند.
    برای استفاده از بک لینک PBN باید احتیاط کنید؛ چون در کنار مزایایی که دارد اگر به شکل صحیح از آن استفاده نشود مشمول جریمه‌های سنگین گوگل خواهید شد.

    در ادامه نگاهی به تاریخچۀ بک لینک PBN می‌اندازیم. پس با ما همراه باشید.

    تاریخچۀ PBN

    شبکۀ PBN به‌عنوان یک روش سئو قدمت زیادی ندارد و برای اولین بار در دهۀ ۲۰۰۰ میلادی مورد استفاده قرار گرفت. در ابتدا، افراد و شرکت‌ها به‌منظور بهبود رتبه‌بندی وبسایت‌های خود در موتورهای جستجو، شبکه‌های PBN را ساخته و مدیریت می‌کردند.
    با گذشت زمان، استفاده از PBN به‌عنوان یک تکنیک مورد بحث و بررسی قرار گرفت. گوگل از سال ۲۰۱۴ اقدام به مقابله با مزارع بک لینک کرد و الگوریتم‌های پیشرفته‌ای برای تشخیص و شناسایی وبسایت‌هایی که از این روش استفاده می‌کنند، ایجاد کرد. این الگوریتم‌ها برای جلوگیری از سوءاستفاده و تقلب در بهبود رتبه‌بندی وبسایت‌ها طراحی شده‌اند.
    به علت اینکه استفاده از PBN ممکن است با سیاست‌های جستجوی گوگل در تضاد باشد و ممکن است منجر به پنالتی شدن وبسایت شود، بسیاری از متخصصین سئو از این روش دوری می‌کنند و تمایل بیشتری به استفاده از روش‌های کلاه سفید و اصولی سئو دارند.
    در نتیجه، استفاده از PBN به‌عنوان یک روش سئو مورد انتقاد و بحث قرار گرفته و بسیاری از حرفه‌ای‌های سئو توصیه می‌کنند که به جای این روش، بهبود کیفیت محتوا، ایجاد لینک‌های طبیعی و ارتقای تجربۀ کاربری را به‌عنوان رویکردهای اصلی برای بهبود رتبه‌بندی وبسایت‌ها در نظر بگیرند.

    در ادامه با هم به بررسی مزایا و ریسک‌های استفاده از بک لینک PBN می‌پردازیم.

    یک زن با گت صورتی و لباس سفید و شلوار مشکی نشسته بر صندلی در حال ساخت بک لینک
    مزایای بک لینک PBN

    مزایای استفاده از بک لینک PBN

    شاید خطر استفاده از بک لینک PBN بالا باشد، اما در کنار این ریسک‌ها، مزایایی هم دارد؛ از جمله:

    کنترل دقیق بر منابع لینک سازی

    از آنجایی که در شبکۀ PBN تمام وبسایت‌ها تحت نظر خودتان است، می‌توانید بک لینک‌های بی‌ارزش‌تر را حذف کنید یا در هر صفحه‌ای که تمایل دارید لینک ایجاد کنید. حتی اگر گوگل شما را جریمه کند نیز می‌توانید بک لینک‌های مخرب را شناسایی و حذف کنید.

    استفاده از دامنه‌های معتبر

    برای گرفتن بک لینک PBN، به جای اینکه مجبور باشید با تلاش زیاد از دامنه‌های معتبر بک لینک بگیرید، با خرید دامنه‌های معتبری که فعالیت نمی‌کنند، به‌راحتی و بدون زحمت زیاد، تعداد زیادی بک لینک باارزش برای وبسایتتان بگیرید.

    راهی مناسب برای فروش فصلی

    گاهی اوقات لازم است تا فروش خود را سریعا افزایش دهید. برای این کار شما باید کلمات کلیدی مربوط به کسب‌وکارتان را در یک زمان مشخص هدف قرار دهید، چون رسیدن به سود و فروش بیشتر اولویت شما است. با استفاده از بک لینک PBN می‌توانید به نتیجۀ مطلوب خود برسید و نتایج خوبی به دست آورید.

    بدون نیاز به مذاکره

    برای گرفتن انواع بک لینک از دامنه‌های معتبر، نیاز دارید که با مدیران این وبسایت‌ها مذاکره کنید؛ اما وقتی PBN در اختیار خودتان است و نیازی به مذاکره برای گرفتن بک لینک ندارید.

    ریسک‌های استفاده از بک لینک PBN

    استفاده از PBN در کوتاه مدت ترافیک زیادی به سمت وبسایت شما هدایت می‌کند؛ اما همان‌طور که گفتیم این شبکه در اختیار خودتان است و اگر گوگل متوجه این موضوع بشود، برای شما گران تمام خواهد شد!

    جریمۀ گوگل

    بک لینک PBN  یک روش سئو کلاه سیاه است. گوگل از طریق الگوریتم پنگوئن روی بک لینک‌ها نظارت می‌کند، سایت‌ها را رتبه‌بندی کرده و سایت‌های اسپم را شناسایی می‌کند و اگر متوجه شود که شما از PBN استفاده کرده‌اید شما را جریمه کرده و یا شما را از SERP حذف خواهد کرد.

    زمان‌بر بودن ساخت بک لینک PBN قدرتمند

    اگر بخواهید برای خودتان PBN طراحی کنید و بسازید، نیاز به صرف زمان زیادی دارید. به غیر از طراحی سایت و ساخت لوگو برای هرکدام از وبسایت‌ها، باید به‌صورت مستمر مطالب مفید و به‌روز نیز برای آن‌ها تولید کنید.
    اگر بخواهید سایت‌های معتبر غیرفعال را خریداری کنید، نیاز به زمان طولانی برای شناسایی آن‌ها دارید.

    هزینۀ زیاد

    برای ساخت هرکدام از وبسایت‌های PBN، نیاز به خرید دامنه، هاست، IP و… دارید که علاوه بر زمان‌بر بودن، هزینۀ زیادی نیز لازم دارد. برای رسیدن به نتیجۀ مطلوب نیاز به تولید محتوا برای هرکدام از این سایت‌ها دارید که این کار هم هزینۀ جداگانه برای شما خواهد داشت.

    شاید بپرسید که گوگل چگونه متوجه PBN می‌شود؛ با ما همراه باشید تا به این سوال پاسخ دهیم.

    یک میز با چراغ مطالعه روی آن یک نفر با لباس نارنجی و شلوار مشکی با لوگوی گوگل روی صورت در حال بررسی بک لینک PBN

    گوگل چگونه متوجه بک لینک‌های PBN می‌شود؟

    گوگل نشانه‌های مشکوکی را در PBN شما شناسایی می‌کند که باعث می‌شود به وبسایت و بک لینک‌های شما مشکوک شود. در اینجا به چند مورد از این نشانه‌ها اشاره می‌کنیم:

    یکی بودن نام صاحب دامنه‌ها و هاست‌ها

    گوگل به نام صاحبین سایت دسترسی دارد و وقتی تعداد زیادی از سایت‌هایی که مالکیت یکسان دارند به یک سایت‌ لینک می‌دهند، گوگل متوجه این موضوع می‌شود و آن را به‌عنوان PBN شناسایی می‌کند.

    لینک دادن درون شبکۀ PBN

    وقتی تعداد زیادی سایت فقط به یک‌دیگر لینک می‌دهند و هیچ لینک‌دهی خارج از شبکه‌ای وجود ندارد، گوگل متوجه این موضوع می‌شود.

    فعالیت کم سایت‌های شبکۀ PBN

    در سایت‌های درون شبکۀ PBN فعالیت زیادی وجود ندارد و فقط برای گرفتن بک لینک از آن‌ها استفاده می‌شود. همین موضوع باعث مشکوک شدن گوگل به آن‌ها می‌شود.

    تغییر فعالیت سایت‌های شبکۀ PBN

    سایت‌های درون شبکۀ PBN قبلا فعال و معتبر بودند و پس از خریداری شدن توسط شخص دیگر حوزۀ فعالیتشان عوض می‌شود یا به‌طور کلی فعالیتی نمی‌کنند.

    اما آیا می‌شود از بک لینک PBN استفاده کنیم و توسط گوگل جریمه نشویم؟ در ادامه به شما می‌گوییم!

    لوگوی گوگل در حال رفتن به سمت بک لینک‌های PBN
    توجه گوگل به بک لینک های PBN

    چگونه بدون جریمه شدن توسط گوگل از بک لینک‌های PBN استفاده کنیم؟

    همان‌طور که گفتیم استفاده از بک لینک PBN ریسک جریمه شدن توسط گوگل را به همراه دارد. اما با رعایت نکاتی که در ادامه خواهیم گفت، می‌توانید از جریمه‌های گوگل در امان بمانید:

    • خرید هاست از شرکت‌های متنوع با استفاده از IPهای مختلف
    • استفاده از سیستم‌های مدیریت محتوای مختلف مانند جوملا و وردپرس و… در سایت‌های PBN
    • استفاده از محتوای تازه و کپی نشده یا ترجمۀ مقالات خارجی
    • متصل کردن سایت‌ها به گوگل سرچ کنسول

    نکتۀ مهمی که باید به آن توجه کنید این است که از سایت‌های PBN به یکدیگر لینک ندهید، چون با این کار از نظر گوگل مزرعۀ بک لینک درست کرده‌اید و جریمه خواهید شد.

    نوشته شده در تیم تحریریۀ نبض مارکتینگ

    آنچه در این مقاله گفتیم…

    PBN شبکه‌ای از وبسایت‌ها است که به‌منظور ایجاد بک لینک درست شده‌اند و به همین دلیل به این نوع بک لینک‌ها، بک لینک PBN می‌گویند. استفاده از بک لینک PBN در کنار مزایایی که دارد ریسک‌های زیادی هم خواهد داشت. گوگل به‌شدت با مزارع بک لینک مقابله می‌کند و اگر متوجه این موضوع بشود که از این روش برای گرفتن بک لینک استفاده می‌کنید، شما را جریمه خواهد کرد. در این مقاله چند راه‌کار به شما معرفی کردیم تا از جریمه‌های گوگل در امان بمانید.

    شاید برای شما هم سوال باشد…

    1. بک لینک PBN چیست و کلمه PBN مخفف چه عبارتی است؟
      کلمۀ PBN  مخفف Private Blog Network یا Private Backlink Network است و به مجموعه‌ای از لینک‌ها می‌گویند که فقط برای گرفتن بک لینک استفاده می‌شوند و با خریداری دامنه‌های قدیمی منقضی شده می‌توان آن‌ها را ایجاد کرد.
    2. نحوۀ تشخیص بک لینک‌های PBN توسط گوگل چگونه است؟
      گوگل نشانه‌هایی از کارهای مشکوک در شبکۀ PBN شما مشاهده می‌کند. نشانه‌هایی مثل یکی بودن نام هاست و دامنه، لینک دادن درون شبکۀ PBN، فعالیت کم و تغییر فعالیت شبکۀ PBN از جمله چیزهایی است که باعث مشکوک شدن گوگل به وبسایت شما می‌شود.
    3. چرا استفاده از بک لینک PBN پرریسک است؟
      چون اگر اشتباه این کار را انجام دهید با جریمه‌های سنگین گوگل مواجه خواهید شد.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    ممکن است به موضوعات زیر هم علاقه‌مند باشید

    popup

    هـدیه ویـژه به مـدت محـدود

    مشـاوره اختصاصـی سئـو "رایـگان"