call nabz

۰۲۱۸۸۹۴۸۹۱۷

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
ترافیک ارگانیک Organic Traffic

ترافیک ارگانیک چیست؟ چگونه ترافیک ارگانیک جذب کنیم؟

  • همه کسانی که مغازه حضوری دارند، ترجیح می‌دهند که محل کارشان در یک منطقه پر رفت‌وآمد باشد. می‌دانید چرا؟ چون در اینصورت تعداد افراد بیشتری از مغازه بازدید می‌کنند و احتمال فروش بالاتر می‌رود. برای کسب‌و‌کارهای دیجیتال و صاحبان وب سایت هم این مسئله وجود دارد. هرچه تعداد افراد بیشتری از یک سایت‌ بازدید کنند، احتمال فروش آن سایت بالاتر می‌رود. اینجاست که پای مسئله‌ای به نام ترافیک ارگانیک وسط می‌آید. 

    آنچه در این مقاله می‌خوانید...

    ترافیک ارگانیک (Organic Traffic) چیست؟

    قبل از اینکه برویم سراغ ترافیک ارگانیک بهتر است ابتدا توضیح دهیم که اصلا ترافیک یعنی چه! در دنیای دیجیتال به کاربرانی که بوسیله سئو سایت از یک وبسایت بازدید می‌کنند، ترافیک یا ورودی گفته می‌شود. یعنی هرچه افراد بیشتری از سایت شما بازدید کنند، ترافیک سایت شما بیشتر خواهد بود. 

    خب، حالا برویم سراغ قسمت دوم ماجرا؛ یعنی ارگانیک بودن. زمانی که مطلبی را در گوگل سرچ کرده و وارد صفحه نتایج موتور جستجو (SERP) می‌شویم، دو نوع نتیجه می‌بینیم: نتایج پولی و نتایج ارگانیک. اول از نتایج پولی شروع می‌کنیم. اینگونه نتایج از جنس تبلیغات بوده و متعلق به وبسایت‌هایی هستند که بابت اینکه به شما نمایش داده شوند، به گوگل پول پرداخت کرده‌اند.

    اما دسته دیگر نتایجی هستند که به صورت رایگان و در نتیجهء روشی به نام سئو بالا آمده‌اند، به اینگونه نتایج، نتایج ارگانیک (Organic Traffic) یا نتایج طبیعی می‌گویند. که یکی از مهم‌ترین KPI های خدمات سئو می‌باشد.

    اگر با KPI یا شاخص کلیدی عملکرد آشنا نیستید، پیشنهاد می‌کنیم، مقاله KPI، مفهومی که رسیدن شما به اهدافتان را آسان‌تر می‌کند! را مطالعه نمایید.

    تفاوت های ترافیک ارگانیک و ترافیک پولی
    ترافیک ارگانیک و ترافیک پولی چه تفاوت هایی با یکدیگر دارند؟

    بنابراین وبسایت‌ها می‌توانند به دو شکل ترافیک جذب کنند: اول از طریق تبلیغات گوگل و دوم از طریق ترافیک طبیعی و ارگانیک. در روش اول شما بابت ترافیک دریافتی به گوگل پول پرداخت می‌کنید و روش دوم تا حدودی رایگان است. حالا ترافیک ارگانیک چیست؟ اگر شما بر روی یکی از نتایج طبیعی کلیک کرده و وارد شوید، آن وبسایت ترافیک طبیعی جذب کرده است.

    بنابراین “ترافیک ارگانیک” به بازدیدکنندگانی که از طریق نتایج جستجوی بدون پرداخت وارد وب سایت شما می‌شوند، گفته می‌شود.

    مراحل کار ترافیک ارگانیک
    مراحل اثر گذاشتن ترافیک ارگانیک

    با سایر انواع ترافیک سایت آشنا شوید

    به‌ غیر از این دو نوع ترافیک که گفتیم، سه نوع ترافیک دیگر نیز وجود دارد که در ادامه به آن‌ها اشاره کرده‌ایم.

    • ترافیک مستقیم

    زمانی که شخصی اسم دامنه سایت شما را مستقیما در نوار جستجوی مرورگر خود وارد کرده و وارد سایت شما می‌شود، ترافیک مستقیم دریافت کرده‌اید.

    • ترافیک ارجاعی

    زمانی که سایر سایت‌ها در بخشی از صفحات خود به سایت شما لینک می‌دهند و کاربر روی آن کلیک کرده و وارد وبسایت شما می‌شود، ترافیک ارجاعی دریافت کرده‌اید. 

    • ترافیک ناشی از شبکه‌های اجتماعی

    ترافیکی که از طریق شبکه‌های اجتماعی وارد سایت شما می‌شود. نمونه‌ای از این ترافیک، کاربرانی هستند که از طریق لینکِ خرید، در استوری‌های اینستاگرام وارد سایت شما می‌شوند. 

    چطور بفهمیم ورودی ارگانیک سایتمان چقدر است؟

    اگر صاحب وب سایت هستید، می‌توانید میزان ترافیک ارگانیک سایت خود را با یک حساب گوگل آنالیتیکس Google Analytics یا گوگل سرچ کنسول Google Search Console به صورت رایگان مشاهده کنید. در حال حاضر گزینۀ پیش‌فرض برای وب‌سایت‌های جدید گوگل آنالیتیکس ۴ (Google Analytics 4) است؛ ولی برخی از وبسایت‌های موجود هنوز از Universal Analytics استفاده می‌کنند، در اینجا بررسی ترافیک به کمک هر دو نسخه از گوگل آنالیتیکس و گوگل سرچ کنسول را برای شما توضیح داده‌ایم.

    بررسی ترافیک طبیعی با ابزار (Google Analytics 360 (Universal Analytics

    1. وارد حساب Google Analytics 360 وبسایت خود شوید.
    2. وارد قسمت Acquisition → All Traffic → Channels → Organic Search شوید و ترافیک ارگانیک سایت خود را مشاهده کنید.
    بررسی ترافیک ارگانیک در (Google Analytics 360 (Universal Analytics
    بررسی ترافیک ارگانیک در (Google Analytics 360 (Universal Analytics

    بررسی ترافیک ارگانیک در Google Analytics 4

    1. ۱ یک حساب رایگان گوگل آنالیتیکس برای خود بسازید و یا وارد حساب گوگل آنالیتیکسی که از قبل داشته‌اید شوید.
    2. به قسمت Acquisition→ Traffic Acquisition→ Organic Search بروید. در این قسمت می‌توانید میزان ترافیک ارگانیک سایتتان را چک کنید.
    گزارش گوگل آنالیتیکس نسخه 4 از ترافیک ارگانیک یک وبسایت
    گزارش گوگل آنالیتیکس نسخه ۴ از ترافیک طبیعی یک وبسایت

    بررسی ترافیک ارگانیک در گوگل سرچ کنسول

    1. یک حساب گوگل سرچ کنسول Google Search Console رایگان برای وب سایت خود ایجاد کنید.
    2. وارد بخش Performance شوید و قسمت Clicks را مشاهده کنید. این قسمت ترافیک سایت شما را نشان می‌دهد.
    بررسی ترافیک ارگانیک در ابزار گوگل سرچ کنسول GSC
    آمار ترافیک طبیعی با استفاده از ابزار سرچ کنسول گوگل

    چرا ترافیک ارگانیک مهم است؟

    از مهم‌ترین مزایای ترافیک ارگانیک می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

    • رایگان است! یعنی نیازی نیست بابت هر کلیکی که از طریق ورودی ارگانیک جذب می‌کنید، پول پرداخت کنید.
    • می‌توانید به کاربرانی دست پیدا کنید که تا به حال چیزی از برند شما نشنیده‌اند.
    • با ترافیک ارگانیک، بازدیدکنندگان را به سایت خود جذب می‌کنید که واقعاً در جست‌وجوی خدمات و محصولات شما هستند. 
    • می‌توانید از سراسر جهان برای سایت خود بازدیدکننده داشته باشید.
    • افسار کسب‌و‌کارتان در دست خودتان است. این شما هستید که میزان رشد کسب‌و‌کارتان را تعیین می‌کنید. هر چقدر استراتژی سئو و محتوای وبسایت شما اصولی‌تر باشد، بیشتر رشد خواهید کرد.
    • برای کسب‌و‌کار شما اعتبار به وجود می‌آورد؛ یعنی هر چقدر ورودی ارگانیک بیشتری داشته باشید اعتبار شما در دنیای دیجیتال بیشتر است.
    • بازار موتورهای جستجو در حال رشد است.

    البته ناگفته باقی نماند که ورودی طبیعی جنبه‌های منفی نیز دارد؛ مانند موارد زیر:

    • جذب ترافیک ارگانیک نسبت به ترافیک پولی به زمان، صبر و حوصله بیشتری نیاز دارد. 
    • هر جستجویی که در موتورهای جستجو انجام می‌شود به کلیک ختم نمی‌شود.

    حالا که قانع شده‌اید که ترافیک طبیعی یک استراتژی خوب برای سرمایه‌گذاری است، تنها یک مسئله باقی می‌ماند. و آن این است که چطور می‌توانیم ترافیک ارگانیک سایت خود را بهبود دهیم. پاسخ، استفاده از استراتژی‌هایی است که در ادامه به آن‌ها اشاره کرده‌ایم . 

    راهکارهای افزایش ترافیک ارگانیک
    افزایش ورودی طبیعی برای سایت، با استفاده از چه روش هایی امکان‌پذیر است؟

    راه های افزایش ترافیک ارگانیک

    نکته اول اینکه هیچ راه میانبر و جادویی‌ای برای افزایش ترافیک سایتتان وجود ندارد. فقط باید  مطمئن شوید وقتی کاربران در اینترنت به دنبال محصولی که شما می‌فروشید هستند، به جای رقبایتان شما را پیدا می‌کنند. می‌پرسید چطور؟ راه حل به‌کار گرفتن اصول بازاریابی دیجیتال است که در ادامه هر یک را برایتان توضیح داده‌ایم .

    ۱. بازاریابی محتوایی

    بازاریابی محتوایی یکی از ستون‌های اصلی بازاریابی دیجیتال است. امروزه بدون وجود محتوایی که باب میل مخاطب باشد، جذب ترافیک ارگانیک تقریبا غیرممکن است! بنابراین، اگر می‌خواهید بدون استفاده از راهکارهای پولی، بازدیدکنندگان دلخواهتان را جذب کنید، لازم است یاد بگیرید بازاریابی محتوایی چگونه کار می‌کند.

    • برای خوانندگانتان محتوا تولید کنید؛ نه فقط برای موتورهای جستجو!
    • محتوای باکیفیت را به طور منظم منتشر کنید.
    • از کلمات کلیدی بلند در محتوای خود استفاده کنید.
    • در نوشتن محتوا، اصول سئوی آن‌پیج را رعایت کنید؛ برای مثال مطمئن شوید که عناوین متا و لینک‌های داخلی به درستی اعمال شده‌اند. 

    ۲. افزایش ترافیک طبیعی با سئو سایت

    می‌دانید چه وبسایت‌هایی ترافیک ارگانیک بیشتری جذب می‌کنند؟ وبسایت‌هایی که در رتبه‌های برتر نتایج جستجو قرار داشته باشند. خب حالا این رتبه را چه کسی تعیین می‌کند؟ جواب ساده است، گوگل. پس وقتی یک وبسایت در رتبه‌های برتر نتایج قرار دارد، شک نکنید که تا حد بسیار خوبی قوانین گوگل را رعایت کرده و توسط گوگل و یا سایر موتورهای جستجو تایید شده است. در حقیقت کاری که سئو انجام می‌دهد هم همین است. 

    اگر بخواهیم خیلی ساده برای شما توضیح دهیم، روند جذب ترافیک ارگانیک به روش سئو به این صورت است: شما با استفاده از سئو در صفحه نتایج موتورهای جستجو ظاهر رتبه می‌گیرید، کاربران سایت شما را می‌بینند، بر روی آن کلیک می‌کنند و تمام! حالا شما ترافیک طبیعی جذب کرده‌اید.

    به کار گرفتن استراتژی سئو، علاوه بر رتبه و ترافیک ارگانیک سایتتان، عملکرد کلی سایت شما را هم بهبود می‌دهد؛ این یعنی با یک تیر، چند نشان زده‌اید. سئو مانند بازاریابی محتوا یک استراتژی عالی برای جذب تورودی ارگانیک است. اما برای اینکه نتایجش را ببینید به تلاش، زمان و نظم نیاز دارید. وضعیت فعلی وبسایتتان تعیین می‌کند که چه تغییراتی باید بر روی وبساییتان صورت بگیرد و برای نتیجه گرفتن از سئو چه مقدار زمان نیاز دارید.

    اما هیچ‌گاه شک نکنید که سئو جواب می‌دهد یا نه؛ به قول معروف، دیر و زود دارد اما سوخت‌ و‌ سوز نه! فقط کافی است به قوانین گوگل پایبند بمانید و اعتمادش را جلب کنید. سایتی که توسط گوگل به خوبی مورد توجه قرار گیرد، کاندیدای جذب ترافیک ارگانیک خواهد بود. در صورتی که می‌خواهید از طریق سئو ترافیک طبیعی جذب کنید، کارشناسان ما در نبض مارکتینگ می‌توانند با ارائه مشاوره سئو تخصصی به شما کمک کنند. 

    ۳. بازاریابی ایمیلی

    اگر می‌خواهید مشاهده‌کنندگان وبسایتتان را به لید یا سرنخ، و لیدهای خود را به مشتری تبدیل کنید باید بتوانید با مردمی که به محتوای شما نیاز دارند، ارتباط برقرار کنید. از طریق ایمیل مارکتینگ می‌توانید توجه مشتریان وفادار خود را جلب کنید. چگونه؟ این‌جا باز هم پای محتوا وسط می‌آید. 

    شما در قالب یک ایمیل محتوایی را که فکر می‌کنید برای مخاطبان هدفتان جالب و یا آموزنده است را ارسال می‌کنید و در مقابل از آن‌ها می‌خواهید که بر روی لینک وبسایتتان کلیک کنند. هر چه افراد بیشتری بر روی آن لینک کلیک کنند، ترافیک ارگانیک بیشتری جذب خواهید کرد. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره بازاریابی ایمیلی، مقاله افزایش ترافیک سایت با بازاریابی ایمیلی یا ایمیل مارکتینگ را مطالعه نمایید.

    ۴. استفاده از شبکه‌های اجتماعی برای افزایش وزودی طبیعی

    این روش به قدری ساده است که مردم باور نمی‌کنند که جواب دهد؛ اما این روش امتحان خودش را پس داده است. اشتراک محتوا در شبکه‌های اجتماعی آن هم به صورت روزانه، بهترین راه برای جلب اعتماد و اعتبار آنلاین است. مردم هر روز شما را می‌بینند، می‌شناسند و داستان‌های شما را به اشتراک می‌گذارند. 

    این موضوع به مرور، اعتماد آن‌ها را نسبت به شما و کسب‌وکارتان افزایش می‌دهد. استرس نداشته باشید که چه چیزی را منتشر می‌کنید. فقط از تجربه زندگی روزانه خود استفاده کنید و فراموش نکنید که باید همیشه برای مخاطبانتان داستانی برای تعریف کردن داشته باشید.

    آنچه درمورد ترافیک ارگانیک گفتیم …

    در این مقاله گفتیم که ترافیک ارگانیک به بازدیدکنندگانی می‌گویند که از طریق روش‌های بدون پرداخت وارد وبسایت شما می‌شوند. بنابراین اگر به دنبال حضور پررنگ در دنیای دیجیتال و درآمد روزافزون از آن هستید، جذب ترافیک ارگانیک را پشت گوش نیندازید. ترافیک طبیعی شما را به مشتریان واقعی کسب‌و‌کارتان می‌رساند، اعتبارتان را افزایش می‌دهد و از همه مهم‌تر اینکه روشی مقرون به صرفه است.

    آژانس خلاقیت نبض مارکتینگ

    ممکن است برای شما هم سوال باشد

    •  ترافیک ارگانیک چیست؟

    ترافیک ارگانیک به بازدیدکنندگانی که از طریق نتایج جستجوی بدون پرداخت وارد وب سایت شما می‌شوند، گفته می‌شود.

    • چرا ترافیک ارگانیک مهم است؟

    رایگان است، می‌توانید به کاربرانی دست پیدا کنید که تا به حال چیزی از برند شما نشنیده‌اند، بازدیدکنندگانی را جذب می‌کنید که واقعاً در جست‌وجوی خدمات و محصولات شما هستند، به بازدیدکنندگانی از سطح جهان دسترسی دارید، میزان رشد و اهداف کسب‌وکارتان متناسب با استراتژی سئو و محتوای شما قابل‌تغییر است، برای کسب‌و‌کار شما اعتبار به وجود می‌آورد، بازار موتورهای جستجو در حال رشد است.

    • از چه طریقی ورودی ارگانیک سایتمان را بهبود دهیم؟

    با استفاده از سئو، شبکه‌های اجتماعی، بازاریابی محتوا و بازاریابی ایمیلی.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    ممکن است به موضوعات زیر هم علاقه‌مند باشید

    popup

    هـدیه ویـژه به مـدت محـدود

    مشـاوره اختصاصـی سئـو "رایـگان"